yli 70-vuotiaat ja vanhuus

Sumumiina

Miltä teistä tuntuu, kun jäitte eläkkeelle ja kontaktit vähenivät? Itse tein vähän vielä pari vuotta vapaaehtois- sekä palkkatyötä ja aloitin artistiopinnot neljäksi vuodeksi. Nyt tuntuu, että vielä jaksaisi jotain tehdä, mutta en haluaisi sitoutua päivittäiseen rutiiniin. Eläke riittää pieniin ja edullisiin matkoihin, mutta yksin on vaikea lähteä minnekkään.
Jotkut ikätoiverini sanovat, etteivät enää lähde kotoaan minnekkään eli tuntuu siltä, että kotona märehtivät yksinäisyyttään ja rahattomuuttaan, mutteivat tee asian eteen mitään.

20

2807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sissankultaa

      Eläkkeelle jääminen tuntui vapauttavalle, sen jälkeen elämä ei ollut aikataulutettu, oli eläminen, vaikka se eläkkeenvarassa oli niukempaa, niin kaiken ajan kun sai käyttää mielensä mukaan se oli mahtavaa! Sai nauttia lastenlasten seurasta ilman kiirettä ja tehdä juuri sitä mistä piti. Eläkkeellä kontaktit eivät vähentyneet, päinvastoin tuli aikaa pitää enemmän yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin ja oli mahdollisuus valita matkustusajankohdat. Ja ne entiset työkaverit, jotka olivat kavereita, heihinkin yhteydenpito pysyi ja parani.
      Niin kauan eläkkeellä olo oli parasta elämäni aikaa kunnes, terveys alkoi reistailla, siihen loppui elämisestä ilo. Eläkelaisen vapaa elämä muuttui taas aikataulutetuksi ja täysin turvattomaksi vanhuudeksi, jolloin jokaisena päivänä saa havaita sen, ettei ihmistenvälistä oikeudenmukaisuutta ja sama-arvoisuutta ole olemassa. Huonokuntoisella vanhuksella ei ole olemassa puolustajaa, ei ole olemassa ketään sellaista, jonka puoleen kääntymällä huonokuntoisen vanhuksen olisi mahdollisuus oikeutta saada. Että nauttikaa ihmiset eläkkeellä olostanne täysillä niin kauan, kun pystytte. Sillä jos terveytenne pettää, elämänne muuttuu viheliäiseksi toivottomuudeksi, koska vanhustenhoidossa ei ole käytössä inhimillisiä tunteita, joten joudutte tuntemaan jokapäiväisesti hoidostanne vastaavien taholta, turvattomuuden ja halveksunnan, laitokseen muutettuanne, teidän mielipiteitänne eikä omaa tahtoanne ei enää huomioida. Nämä asiat selviää laitokseen muuttaneelle vanhukselle todellisuudeksi pien vanhustentaloonmuutonjälkeen.

    • Hyvin.menee.mutta.menköö

      Vähän aikaa alussa oli huono omatunto, että olisinhan minä vielä voinut jatkaa, mutta melko pian se meni ohi. Se epäinhimillinen kohtelu työpaikalla viimeisten 33 vuoden aikana helpotti paljon sopeutumista eläkkeelle.
      Kuvittelin tekeväni eläkkeellä sitä ja tätä, mutta tekemättä melkein kaikki jäi. ja kenelle mitään tekisinkään? Aika vain menee tyhjää nyhrätessä. Ihmissuhteet eivät ole muuttuneet: ei ole yhtään ystävää eikä ole koskaan ollutkaan. Eikö nuo ystävät liene Hulluwoodin valeita ihmisten harhauttamiseksi niinkuin enkelit ja nymfomaanit ja muutkin.
      Rahaa on riittävästi ja enemmänkin. Jo pienenä opin pärjäämään todella vähällä kun oli pakko. Siksipä paljon suurempipalkkainen ex työkaverikin todisti: "Sinä olet rikas! En ole koskaan nähnyt sinun käyttävän rahaa! Sinun täytyy olla rikas"! Hänellä oli perhe, lapsilisät (minun maksamani!), ökyauto, huvila, huvivene, sijoitustili. Minulla ei. Olin siis rikas!
      Työterveydenhoito toimi hyvin. Sen jälkeen jäin kunnallisen terveyskeskuksen armoille. Kahdesti olen siellä 3 tuntia kerrallaan jonottanut. Väärän diagnoosin sain koepalasta, ei kuulemma aiheuta toimenpiteitä. Nyt on jalassa kuoppa, vieressä koholla, paksua ja ohutta ihoa, värivikaa ja joskus tuntemuksia. Vaan ei vikaa, raportoi patologi. Säästetään hoitokulut oikeisiin taskuihin!
      Ainakin 20 v koholla ollutta verensokeriani en saanut enää mittautettua terveyskeskuksessa vaikka oli diabeteslääkärin lähete. Kantelu Valviraan aiheutti koston: reseptilääkkeen annostuksen puolitus potilasta näkemättä ja kuulematta. Näin toimii Suomen vanhusten terveydenhoito. Yhtään centtiä en ole saanut maksamani korotetun sairausvakuutuksen maksuista vastinetta, ne rahat on menneet muihin taskuihin.
      Nyt yksin asun kolhoosin betonilokerossani. Toistaiseksi pärjään kohtuuhyvin. Potenssikin loppui jo, joten ei siitäkään harmia. Muisti vain alkaa pätkiä ja henkeä ahdistaa. Lieneekö ne 50 v sitten hengitetyt asbestit syynä vai kuuluneeko vanhuuteen? Tässä sitä hiljaa hiivutaan ja kun hiekka tiimalasissa loppuu, niin johonkin keikahdetaan. Joku sitten joskus tulee yleisavaimella sisään ulosmittaamaan maksamattomia laskuja ja löytää.

      • Enolepitänyt

        Hauska elämänkerta! Pidä toi asenne :D


    • SuomiOnVankila

      Olen vasta 51 ja odotan jo kuolemaa koska tämä maa ei tarjoa enää minulle mitään...Ahdistava ja synkkä maa nimeltä suomi. Toinen vaihtoehto että muutan hittoon täältä kurjuudesta ja alan elää normaalia elämää ilman suomen valtion "vankilaa".

      • Omamoka

        Öööö ... Mitä luulet jonkun muun maan / valtion / yhteiskunnan ... sulle tarjoavan?


    • EläinrakasVanhus

      Täytän pian 70v. ja toivon, että terveyttä riittäisi. Minulla on 3 ihanaa kissaa ja viherhuone, jossa harrastan kukkien kasvatusta ja myös vähän eksoottisempia kasveja.
      Kesäisin marjastan ja sienestän, talvella teen käsitöitä. On muutama hyvä ystävä ja se riittää. En minä odota mitään ihmeellistä, saan iloa ihan pienistä asioista.

    • muiden.seuraan

      Missään nimessä ei pidä jäädä kotiin vaan johonkin harrastukseen kodin ulkopuolelle. Se voi olla eläkeläisten yhdistys tai mikä muu tahansa, mutta jokin pitää olla.
      Itse suosittelen, että pitäisi katsella "piiriä" jossa tapaa eri ikäisiä ihmisiä, ei yksin ikääntyneitä. Kansalaisopistossa on monia ryhmiä, joissa on ikähaitaria.
      Voi olla lamauttavaa olla kaiken aikaa ikääntyneiden parissa. Suomi on yhdistyksien luvattu maa ja jokaiselle löytyy jotain.

    • Liikeonlääke

      Lähteminen ja meneminen, kotoa poistuminen ulkomaailmaan kannattaa opetella ennen kuin on iäkäs, totutut tutut tavat ovat helpompia toteuttaa. Iäkkäänä on paljon vaikeampi - vaikka ei mahdotonta - opetella uusia asioita. Monet eivät halua oppia ennen vanhuuttakaan, ämähtäminen on kuitenkin pahasta joka iässä.

      • Oh-hoh

        ... jämähtäminen ...


    • Per-kel

      https://youtu.be/brygQnztZ0s Kivaa kun ei tartte aamulla töihin, voi kullan kanssa nukkua pitkään vaikka pakkanen paukkuu.- Kun aamupuuro on syöty joskus ennen klo11 niin lenkille ja sorsia syöttämään.- Jos tarvis niin käydään kaupoissa ja tuttuja tapaamassa , vaimo virkkaa ja minulla ristisanat, jos viluttaa pistän saunan lämpiämään.- Ja onhan tämä Suomi24 kin jota pitää selailla muitten uutisten lomassa, siinä onkin ilta tullut ja lamput sammuu ja saapuu oikea yö, niin nukkumatti nousee ja ovehen hiljaa lyö. On sillä uniset tossut ja niillä se sipsuttaa. Se hiipii ovesta sisään ja hyppää kaapin taa. - ;D

      • ASEYSM1

        Minun eläkkeelle jäämiseni meni vaikeamman kautta. Käytännössä sain potkut. Esimies kohteli kuin saastaläjää. Irtisanoin itseni juuri ennen loman alkua ja kerroin esimiehelle etten tule loman jälkeen töihin. Esimies totesi kylmästi että hyvä, saan toimesi heti laitettua hakuun. Työtovereille kerroin viikkoa aiemmin. Tunsin tulleeni selkään puukotetuksi. Olen katkera ja vihainen ja vihaan entistä työpaikkaani, esimiestäni ja entisiä työtovereitani. En siedä heitä edes nähdä. Tunsin helpotusta kun pääsin pois. Ei tarvitse nousta aamulla ylös ja lähteä lumituiskuun ja pakkaseen, työpaikalle nöyryytettäväksi ja loukattavaksi.. Ystäviä minulla ei ole koskaan ollut. Eikä tule olemaankaan. Sosiaaliset taitoni ovat mitä ovat. Soitan silloin tällöin jollekin tutulle, mutta itse odotan täysin turhaan mitään puhelinsoittoa, sitä ei tule, ei koskaan. Olen jo oppinut tunnistamaan tämän teennäisen ystävällisen ns. juu,soitellaan, olisi kiva jutella ja jne. Ystävyys tai tuttavuus on yksisuuntaista, jos minä en soittaisi, en puhuisi kuukausiin kenenkään kanssa, paitsi lähisukulaisteni. Jouduin jäämään kuukausia aiemmin kuin mitä olin suunnitellut johtuen tietyistä syistä. Kärsin siitä myös taloudellisesti. Ei tullut haikeita jäähyväiskahvittelua, ei lahjoja tai kukkia. Tämä on jäänyt ikuiseksi arveksi joka tulee leimaamaan kaikkea ja suhtautumistani tulevaisuuteen ja ikääntymiseen.. Eläkkeelle siirtyminen on iso askel, se on myös kriisi tietyllä tavalla ja tätä kriisiä syvensi se tapa millä jouduin lähtemään; nöyryytettynä ja loukattuna. Koko sen astinen urani ja työni vedettiin viemäristä alas täysin säälimättä ja myötätuntoa tuntematta. Luulen, että vain ani harva joutuu tämän kokemaan. Yleensä eläkkeelle lähtöä edeltää hieman haikeat tunnelmat. Luvataan pitää entisiin työtovereihin yhteyttä, soitellaan puolin ja toisin jne. Työkaverit ja esimies osoittavat kunnioitusta eläkkeelle siirtyvää kohtaan ja kiitetään monista yhteisistä vuosista. Ja hän joka jää eläkkeelle, lähtee tyytyväisin mielin, ehkä suunnitellen jotain kivaa uutta, vapaaehtoistyötä tai keikkailua? Minulle tuo kaikki on täysin mahdotonta. Olen leimautunut ja leimattu, kuulun pohjasakkaan jonka ainoa oikea paikka on kaatopaikka. Aina voisi sanoa, että tein itse ratkaisuni, mutta toisaalta; minulle ei annettu vaihtoehto, joko lähdet vapaaehtoisesti tai sinut pistetään lähtemään ulos. Siinä vaihtoehdot. Ja kaiken sai aikaan muutama ihminen., ne surullisen kuuluista työtoverit. Olen joskus ajatellut itsemurhaa. Mitä menettäisin, en mitään. Olen menettänyt jo kaiken. Liian herkkänä ihmisenä en osannut pitää jämäkästi puoliani vaan alistuin ja hyväksyin nöyränä kaiken valheen mitä minusta kerrottiin ja sanottiin. Olin kerta kaikkiaan niin ällikällä lyöty ja shokissa, etten tajunnut edes pitää puoliani.


      • itkieneteenpäin

        Voi " ASEYSM1" tulin niin surulliseksi viestistäsi, että itku tuli. Oli kuin omaa elämääni olisin lukenut. Olen ollut päähänpotkittu koko ikäni, jo lapsuudesta lähtien, koulukiusattu, kotikiusattu ,narsistisen aviomiehen, ja hänen sisarustensa pilkan ja ivan kohteena. Työelämä meni jotenkuten taas"sivussa olijana". Milloin olin ruma,milloin lihava ja leveäperseinen , pukeuduin rumasti, osaamaton ja taitamaton ym ym. Ei ainuttakaan tukijaa, joka olisi edes tullut puoleentiehen vastaan ja tukenut ja auttanut, mutta ei.


      • ASEYSM1
        itkieneteenpäin kirjoitti:

        Voi " ASEYSM1" tulin niin surulliseksi viestistäsi, että itku tuli. Oli kuin omaa elämääni olisin lukenut. Olen ollut päähänpotkittu koko ikäni, jo lapsuudesta lähtien, koulukiusattu, kotikiusattu ,narsistisen aviomiehen, ja hänen sisarustensa pilkan ja ivan kohteena. Työelämä meni jotenkuten taas"sivussa olijana". Milloin olin ruma,milloin lihava ja leveäperseinen , pukeuduin rumasti, osaamaton ja taitamaton ym ym. Ei ainuttakaan tukijaa, joka olisi edes tullut puoleentiehen vastaan ja tukenut ja auttanut, mutta ei.

        Mitä sitä suremaan, elämä ei anna aina parastaan vaan saa sitä mitä muilta jää tai ei kelpaa muille. Itse olen selvinnyt osin pelkän huumorin avulla. Aina joskus, kuten nyt piti saada riutua hetken aikaa ja sääliä itseäni. Joskus se tekee ihan hyvää, mutta siihen ei saa jäädä rypemään kovin pitkäksi aikaa. Elämä ei muutu paremmaksi suremalla, sen olen oppinut. Päähän on potkittu, mutta potkitaan takaisin elämää.


      • Nauruvapauttaa

        Hyvä kommentti "ASEYSM1". On se kumma että joku jaksaa vollottaa koko elämänsä eikä huomaa, ettei siitä ole mitään hyötyä ja keksi, että pitää tehdä jotakin toisella tavalla.


      • itkieneteenpäin

        Enhän minä täällä vollota jatkuvasti, mutta tuli vain omat ikävät muistot mieleeni lukiessani ASEYSM1, n viestiä. Elämässäni olen mennyt eteenpäin on tapahtunut ihania, iloisia asioita, terveyttäkin on riittänyt jos pieniä kremppoja ei lasketa. Nimimerkkini oli huonosti valittu. Iloista ja aurinkoista kevättä sinulle "Nauruvapauttaa"


      • ASEYSM1
        itkieneteenpäin kirjoitti:

        Enhän minä täällä vollota jatkuvasti, mutta tuli vain omat ikävät muistot mieleeni lukiessani ASEYSM1, n viestiä. Elämässäni olen mennyt eteenpäin on tapahtunut ihania, iloisia asioita, terveyttäkin on riittänyt jos pieniä kremppoja ei lasketa. Nimimerkkini oli huonosti valittu. Iloista ja aurinkoista kevättä sinulle "Nauruvapauttaa"

        Hei "itkieneteenpäin", ymmärrän kommenttisi enkä sitä väheksy. Joskus on ihan hyvä täällä purkaa itseään. Ihmisillä on monenlaisia murheita, toiset toimivat omaishoitajina ja ovat väsyneitä, toiset loputtoman ja pohjattoman yksinäisiä vaikka ihmisiä olisi vierellä. Kulisseja on pakko pitää yllä ja niiden ylläpitäminen syö voimavaroja ja estävät muutokset. Positiivisten asioiden näkeminen auttaa sietämään henkilökohtaista helvettiä, mutta eivät sitä poista, auttavat siis vain sietämään. Itsellänikin on moni asia hyvin ja moni asia päin halvattua, tasapainottelu hyvien ja huonojen asioiden välillä on mutkikasta. Olen tyytyväinen yksinolooni, mutta ajoittain kuorma käy sietämättömäksi kantaa. Itseäni harmittaa tuo yksinäisiin luotu "omituisuuden leima". Heistä kuulemma vaistoaa tavallinen , "normaali" ihminen yksinäisyyden ja sen tuoman omituisuuden. Mitä tuo omituisuus sitten on, en tiedä. Ehkä sen vuoksi ihmiset karttavat, pelkäävät yksinäisyyden tarttumista -se siis mielletään taudiksi tai sairaudeksi. Itselleni yksinäisyys on normaali olotila, se on myös tasapainoa itsensä kanssa ja sisäistä rauhaa. Nautin siitä ja kärsin meluisasta ympäristöstä ja stressaannun jos joutuisin jatkuvasti elämään ja olemaan ihmisten ympärillä.


      • mihinollaanmenossa
        itkieneteenpäin kirjoitti:

        Enhän minä täällä vollota jatkuvasti, mutta tuli vain omat ikävät muistot mieleeni lukiessani ASEYSM1, n viestiä. Elämässäni olen mennyt eteenpäin on tapahtunut ihania, iloisia asioita, terveyttäkin on riittänyt jos pieniä kremppoja ei lasketa. Nimimerkkini oli huonosti valittu. Iloista ja aurinkoista kevättä sinulle "Nauruvapauttaa"

        Minä ihmettelen ihmisiä jotka elävät muiden ihmisten kautta eli tarvitsevat muiden huomiota, kehuja ja arvostusta. Mikset pidä itsestäsi huolta ettei tarvitse lainata muilta?
        Onko se päiväkodissa opittua kun äitisi ei hoitanut velvollisuuttaan vaikka päätti hankkia sinut? Muiden hoidettavaksiko lapset nykyään tehdäänkin?


    • siinäsitänautintoa

      Ei ole paljon ehtinyt eläkkeellä olosta nauttia. 4 vuotta olen ollut eläkkeellä ja aika menee kahden muistisairaan asioiden hoidossa. Päivästä päivään samoja asioita jauhaessa jne..jne....

      • Intervallijaksot

        Lomalle huilaamaan heti!


    • OminKäsinLähdetään

      En tiedä kun en elä niin vanhaksi. Mulla on pistooli jo valmiina itelle kun alkaa menemään päin helvettiä niin loppuu tuska nopeasti.Eikä tule kuoltua kusisiin vaippoihin jossain ö-luokan hotellissa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe