Kokoomusnuoret tulivat esiin lausumallaan, että Suomen nykyisestä asevelvollisuudesta voisi hyvin siirtyä valikoivampaan suuntaan. Jokaista epämotivoitunutta hemmoa ei tarvitsisi intin harmaudella kiusata, mutta kyvykkäät ja pätevät naisetkin olisivat tervetulleita. Muut voisivat kompensoida poisjäämisensä verotuksessa:
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/596477-kokoomusnuoret-verottaisi-armeijasta-pois-jaavia-koskisi-etenkin-nuoria-naisia
Olen periaatteessa kokoomusnuorten kanssa samoilla linjoilla: olen aina sanonut, että mielestäni perinteistä yleistä asevelvollisuuttamme ei voi yhdistää NATO-jäsenyyteen.
Ovatko kokoomusnuoret nyt sitten tätä kautta valmistautumassa NATO-jäsenyyteen? Aiemmmin heidän lausuntonsa ovat olleet nimenomaan jäsenyysmyönteisiä.
Kok.nuoret: "NATO-sota ei asevelvollisia kaipaa"?
5
87
Vastaukset
- thwittu
Palkka-armeijathan siellä Afganistanissa sotivat.
- Asdertson
Jos kokoomusnuorten logiikka on nyt lähtenytkin sille linjalle, että ensin asevelvollisuus pois, ja sitten NATO-jäsenyyteen, on ainoa välittömään NATO-jäsenyyteen valmis presidenttiehdokas Nils Torvalds lähtökohtaisesti toista mieltä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15138944/rkp-ja-naisten-asevelvollisuus
Torvalds ei siis näkisi asevelvollisuusvelvoitteiden ulottamista naisiin tarpeellisena.
Kävin pari viikkoa sitten Ahvenanmaalla, ja siellä kuulin ja luin lehdistä monien kannattavan suuresti juuri Torvaldsia - ennen kaikkea hänen äidinkielensä perusteella. Ristiriitaista minusta. Jos olisin ahvenanmaalainen, olisi ehdokkaani natoinnon seuraukset Ahvenanmaan demilitarisoidulle asemalle ensimmäisiä kysymyksiäni hänelle.
NATO-Suomessa ei sotilasliiton yhteisissä kaavailuissa varmaan olisi kovastikaan ymmärtämystä maakunnan erityisasemaa kohtaan. Tilanteessa, jossa Ruotsikin olisi NATO:n jäsen, Ruotsi varmasti tulisi ehdottamaan Ahvenanmaan linnoittamista ja aseistamista Gotlannin tapaan. Ahvenanmaalaiset saattaisivat ollakin vastaanottavaisempia linnoittamisen hyväksymiseen, jos ehdotus tulisi Ruotsin taholta? - Avaus-vääristelee
kokoomusnuorten kannanottoa.
Siinä tarkoitetaan suurempaa omaa valintaa ja koulutuksen ohjaamista sen mukaan.
Mistään Nato-sodista ei ole mainintaa, koska ne ovat vain tiltujen keksintö.
Lisäksi on huomattava, että asevelvollisuutta ei kehitetä kokoomusnuorten kuvitelmien, vaan maanpuolustuksen tarpeiden mukaan. - Asdertson
Kylläpä Asdertsonista taas ""Tiltua"" tehdään, vaikka en siteerannut edes Stalinia vaan kokoomusnuoria! Vieläpä olin heidän näkemyksissään pitkälti samaa mieltä.
- Plutoonanpäällikkö
Vastustamme ehdottomasti kokoomusnuorten kaavailuja yleisen asevelvollisuuden poistamiseksi!
Meidän Suuri Leninimme sanoi, että kukaan kunnon kommunisti ei saa olla aseistakieltäytyjä, vaan hänen velvollisuutensa on hankkia taidot aseen käsittelyssä, vaikka sitten kapitalistisen maan armeijassa!
Siellä hänen tehtävänsä on perustaa salaisia vallankumouksellsia soluja, jotka keräävät aseita ja valmistautuvat vallankumouksen hetkellä upseerien pidättämiseen ja varuskuntien haltuunottoon.
Asevelvolliset, toverit! Eteenpäin toveri Leninin viitoittamalla tiellä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt374441Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.522379Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö481442- 931288
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.281237Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi381188Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä541149Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161965- 60931
Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os175899