Kanta.fi palvelu surkea

Käheetä4

Yritin selvittää rokotushistoriaani kanta.fi palvelun kautta, pankkitunnuksilla sinne kirjautuen. No eipä sieltä mitään rokotushistoriaa löytynyt lainkaan. Jotkut kehuivat tätä sivua, että siellä näkyy koko terveyshistoria. Ja marjat sentään eipäs näy ainakaan minulla. Parin viime vuoden ajalta näkyy yhteensä 4 lääkärikäyntiä, siinä kaikki, vaikka olen käynyt kalenterimerkintöjen mukaan 7 kertaa lääkärillä. Yhdestä niistä aukesi jopa jonkinlainen lyhyehkö potilaskertomus, kolmesta muustakin aukesi sivu jossa oli vain pelkkää tyhjää. Yhdessä luki <linkki> mutta sitä ei voinut avata koska se ei ollut aktiivinen.

Joten ihan yhtä tyhjän kanssa koko sivusto. Lähinnä oman nimen sieltä sai selville, ei juuri muuta.

Minulla on aika varma muistikuva, että olisin saanut jonkin rokotteen tehosteen 6 tai 7 vuotta sitten. Asuin silloin eri paikkakunnalla. Soitin huvikseni tuon paikkakunnan työterveyteen ja kyselin, he löysivät järjestelmästään nimeni, mutta sanoivat ettei mitään tietoja rokotuksista löydy. Soitin sitten vielä kyseisen paikkakunnan terveyskeskukseen, sama juttu, ei tietoa mistään.

No, pitänee odottaa 3-4 vuotta, niin voi sitten kai ottaa näitä perustehosteita, niin on varmasti se 10 vuotta kulunut.

Mutta on tää ihme sivusto tää kanta.fi, kun ei sieltä näe oikein mitään tietoja. Mistä tämä johtuu? Ja miksi joillain muka näkyy koko historia, vauvasta alkaen sivukaupalla eri käyntejä yms tietoja? Ja miksi joillain näkyy ne rokotukset ja minulla ei lainkaan?

5

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvää_ja_huonoa

      Tuo omakanta on ollut käytössä vain muutaman vuoden ja siellä on vasta sinä aikana tehdyt merkinnät. Kaikki kunnat eivät ole ollut mukana heti alussa, muistaakseni Helsinki oli viimeisiä kuntia joka alkoi käyttää sitä. Yksityispuoli tuli mukaan vielä myöhemmin.
      Vanhempia tietoja kuulemma syötetään sinne parhaillaan, mutta todennäköisesti vuosikymmenten takaisia arkistotietoja ei ehkä enää löydy. Aiemmin rokotuksetkin ehkä merkittiin potilaan hallussa olleeseen korttiin, vasta aivan viimevuosina tehdyt rokotukset on kirjattu sähköisesti.

      Kun jäin eläkkeelle, pyysin työterveyttä toimittamaan sairaus- ja hoitohistoriani terveyskeskukseeni. En ole nähnyt koskaan missään tiedoissani noita tietoja, ilmeisesti niitä ei kirjattu koskaan. Onneksi sain mm. röntgenkuvat itselleni työterveydestä niin olen voinut näyttää ne terveyskeskuskäynneillä.

      Mielestäni törkeintä on se että yksityispuoli veloittaa potilaalta moninkertaisena kanta-palvelun palvelumaksun (joutuvat maksamaan n. 40 senttiä, mutta veloittavat korkeimmillaan lähes pari euroa).

      Sikäli omakanta on kätevä että voin itse tarkistaa mm. labrakokeiden tulokset eikä tarvitse odotella lääkärin soittoa tms. Kerran olen löytänyt sieltä hoito-ohjeen jota en ainakaan muista saaneeni.

      • Käheetä4

        No mulla ei ainakaan näy labrakokeiden tulokset. Labrakokeen päivämäärä kyllä näkyy, sekä siitä kun klikkaa sen auki, niin luki vapaasti kirjoitettuna jotain että tulokset valmistuneet pvm se ja se. Mitään muuta siitä ei irtoa. Kyllä ne tulokset piti ihan itse puhelimella soittaa, ja kuunnella jonotusmusiikkia ainakin 10 minuuttia. Nieluviljely tuolloin oli kyseessä.


      • iuuyoihyugutgvb
        Käheetä4 kirjoitti:

        No mulla ei ainakaan näy labrakokeiden tulokset. Labrakokeen päivämäärä kyllä näkyy, sekä siitä kun klikkaa sen auki, niin luki vapaasti kirjoitettuna jotain että tulokset valmistuneet pvm se ja se. Mitään muuta siitä ei irtoa. Kyllä ne tulokset piti ihan itse puhelimella soittaa, ja kuunnella jonotusmusiikkia ainakin 10 minuuttia. Nieluviljely tuolloin oli kyseessä.

        Labrakokeiden tulokset ei ehkä näy ennen kuin lääkäri on ne hyväksynyt julkaistavaksi omakannassa. Siellä voi olla mm. arkaluontoisia tietoja jotka lääkäri haluaa kertoa henkilökohtaisesti. Tässä taannoin nousi haloo kun potilas näki kanta-palvelusta syöpädiagnoosin ennen kuin lääkäri kertoi siitä. Jotkut tulokset voivat edellyttää myös lääkärin tulkintaa ja siksi niiden näkyminen estetään ennen lääkärin vastaanottoa tai puhelinsoittoa.


    • aesrtdyfgjfg

      No siellä Kanta.fi systeemissä ei näy lähellekään kaikki käynnit, ehkä noin 1/3, muista on lähinnä pelkkä päivämäärä. Tuo johtuu luultavasti siitä, että ne merkinnät tehneet lekurit ei osaa klikata sitä yhtä painiketta, jolla käynnin merkinnät siirtyy Kantaan.... Tietystikään mitkään vanhat siellä ei näy muutenkaan, tarkoitan tuolla 1/3 näkymisellä siis näitä systeemin olemassaolon aikana olleita käyntejä.

    • en-kannata

      Saisipa estettyä koko kanta.fi omista tiedoista! Lääkäriltä olen saanut mm. labratulokset aina tulostettuna, vaikka en olisi tarvinnutkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe