Lapinlahden järkyttävä onnettomuus

Hetkestäikuisuuteen

Palasin äsken tänään päivällä haudatun 13v Emman haudalta.Koulutyttö jäi rekan alle poistuessaan linja-autosta kotipysäkillään.Kaunein näkemäni hautakumpu lukemattomine kukkalaitteineen. Olen täysin ulkopuolinen paikkakuntalainen henkilö mutta tapahtuma on koskettanut minua syvästi.Voin vain toivoa voimia hänen omaisilleen suuren surun keskellä.

53

1218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tragol

      Kenelle se kuuluu liikenteessä liikkumisen opetus ettei kukkakumpuja tarviis katsella oli ne kuinka kauniita tahansa.
      Kotiin
      Päiväkotiin
      Ala-asteelle
      Koulubussin kuljettajille,
      ehkäpä näille kaikille ja joku vielä unohtui.
      Vähintä mitä lapselle voi opettaa ja sillä pääseekin pitkälle.
      EI Juosta tien yli !

      • Hampus_Magnusson

        Niinpä niin. Kyllä minun lapsuudessani jo tiedettiin, että valtatien ylittäminen voi olla vaarallista. Neuvoivat katsomaan ensin molempiin suuntiin.

        Siinä Nerkoon kohdallahan kulkee iltapäivällä 500 - 700 autoa tunnissa, joten pelkkään tuuriin luottamalla kyllä melko pian sattuu.


      • Anonyymi

        Unohdat tykkänään autoilijoiden osuuden välttää tuollaiset päälleajot vain väärällä asenteella, >minä olen minä ja pois tieltä risut ja männynkävyt.<


    • viisasautoilija

      Koettakaapa muistaa yksi tärkeä asia arvon herrat ja rouvat auto kuskit.

      Liikenteesssä ei ole päälle ajo oikeutta sittenkään, vaikka toinen tekisi virheen ja sinä olisit voiman oikealla puolella. Kun siis näette linja auton olevan seisahtanut pysäkille, niin ainakin minun päässäni raksuttaa, että sieltä voi sen linja-auton takaa lähteä tulemaan se ymmärtämätön lapsi tai vanhus, jolloin hidastan vauhtiani huomattavasti ehtiäkseni pysäyttää. Minulla ainakin nuo etiäiset sanoo liikenne tilanteista yhtä ja toista.
      Valitettavaa on kuitenkin se, että valtaosa kuskeista on piittaamattomia, varomattomia ja joilla ei pelaa itsesuojelu vaisto. Edes suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei järkiparka sano, ettei sitä voi pysähtymättä vauhdilla ohittaa.

      Lukemattomia saman kaltaisia tapauksia ollut ja on jatkossakin. Lainsäätäjältä odottaisi, että auto julistettaisiin rikoksenteko välineeksi samaan tapaan kuin puukot, pyssyt ja puntaritkin.

      Koska auto ei ole rikoksenteko väline, sillä voi tappaa huoletta, kun selviää pienellä sakolla ja päänsilittelyllä. Oikeudessa päälle ajaja on sankari ja uhrit syyllisiä tapauksessa kuin tapauksessa.
      Eikö tällä rekka kuskilla tullut pieneen mieleenkään, että tässähän on selvä vaaran paikka. Jos rekkakuski olisi ajanut hiljaisella nopeudella ja varmuudeksi pistänyt vielä töötin huutamaan, tämä tyttöriepu olisi todennäköisesti pelastunut.

      Monen monta samankaltaista tilannetta on, joita en käy tässä luettelemaan, mutta jotka pitäisi kaikkien järki-ihmisten tiedostaa, niin vältyttäisiin onnettomuuksilta. Mutta jos halutaan pitää kiinni vain omista oikeuksista, niin nämä tulee toistumaan.

      Koska lapset ei aina muista eikä ymmärrä, niin meillähän se pitäisi kuskeilla tajuta, että kun esim. tien laitaa kävelee koululainen, niin ei kaahata ohi, vaan ajatellaan, että tuohan voi sännätä eteen, että hiljennetäänpä radikaalisti sitä vauhtiaan.

      Kun minä ajan tuolla liikenteessä, niin mulla aina tilanteet elää ja olen koko ajan valmis yllättäviin asioihin ja tilanteisiin. Kun näkee maajussin tulevan traktorillaan sivutieltä päätietä kohti ja itsellä on etuajo oikeus, niin minä kait varmuuden vuoksi hiljennän, kun se saattaa tulla eteen, vaikka ei saisi tulla. Näitä tapauksia on viljalti, mutta miksi niistä ei opita????

      • Anonyymi

        Puhut täyttä asiaa.


      • Anonyymi

        Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus on tieliikennelain 29 § määrätty jokaiselle ajoneuvon kuljettajalle.

        "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä."


    • plasticc

      Hajaasutus seudulle alikulku tunneleita vois tehdä, vaikka talkoilla kun valtio on saamaton?

      • Yritetty_on

        Aivan siinä pysäkin vieressä on alikulku, mutta kun jalankulkijalle sekin on liian kaukana. Eikä tämä paikka ole edes mitään haja-asutusseutua vaan useamman sadan asukkaan kylä.


    • Anonyymi

      Juoksi varmaan linja-auton takaa eteen. Sehän se on ollut syynä useastikin.

      • Anonyymi

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Noin lukee tieliikennelaissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Noin lukee tieliikennelaissa.

        "Noin lukee tieliikennelaissa."
        Toki tuon kaikki tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Noin lukee tieliikennelaissa."
        Toki tuon kaikki tietää.

        Eivät tunnu tietävän. Aika harva lapsi joutuisi onnettomuuteen liikenteessä, jos asia oikeasti tiedettäisiin ja toimittaisiin sen mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät tunnu tietävän. Aika harva lapsi joutuisi onnettomuuteen liikenteessä, jos asia oikeasti tiedettäisiin ja toimittaisiin sen mukaisesti.

        Kyllä tuokin asia varmasti tiedetään, ja juuri siksi noita linja-auton edestä/takaa ryntäävien lapsosten kanssa sattuvia onnettomuuksia tapahtuukin enää ani harvoin.


    • Anonyymi

      Jokaisen täysi järkisen kuljettajan pitäisi tajuta kun koulubussi on pysäkillä, miten sieltä takaa voi yllättäen lähteä tulemaan joku ymmärtämätön lapsi tai vanhus. Minä ainakin ymmärrän tilanteen vaaramomentin ja hiljennän autoni vauhdin sille tasolle, jossa ehdin välttää linjurin takaa mahdollisesti tulevan koululaisen päälle ajamisen. Valitettavasti välinpitämättömiä ja rattijuopon tasolle taantuneita kuljettajia liikenteessä piisaa joka päivälle, niinkuin lööpeistä saamme toistuvasti lukea. Päälleajot eivät ole vahinkoja laisinkaan, vaan tuottamuksellisia.

      • Anonyymi

        Jos ja kun joku sieltä linja-auton takaa ajoradalle syöksyy, niin kuskin mahdollisuudet törmäyksen välttämiseen on vähäiset.
        Tuo , että rattijuopon tasolle vajonnet "viisaat" ikäkuskit aiheuttaisi voi hyvinkin pitää paikkansa. Onneksi joka päivä ei vakavia onnettomuuksia enää tapahdu eikä ne koskaan todistetusti ole muuta kuin vahinkoja, koska tahallisuutta ei ylipäätään koskaan ole mukana tiedetty tai todistettu olleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja kun joku sieltä linja-auton takaa ajoradalle syöksyy, niin kuskin mahdollisuudet törmäyksen välttämiseen on vähäiset.
        Tuo , että rattijuopon tasolle vajonnet "viisaat" ikäkuskit aiheuttaisi voi hyvinkin pitää paikkansa. Onneksi joka päivä ei vakavia onnettomuuksia enää tapahdu eikä ne koskaan todistetusti ole muuta kuin vahinkoja, koska tahallisuutta ei ylipäätään koskaan ole mukana tiedetty tai todistettu olleen.

        Tieliikennelaki velvoittaa varomaan noissa tilanteissa erityisen paljon. Ei siis pidä varoa "tavallisen" paljon vaan ERITYISEN paljon.

        Jos joku linja-auton takaa ajoradalle singahtaa, niin kuskin mahdollisuudet törmäyksen välttämiseen ovat hyvät, jos varotaan erityisen paljon ja sovitetaan ajonopeus tilanteeseen sopivaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja kun joku sieltä linja-auton takaa ajoradalle syöksyy, niin kuskin mahdollisuudet törmäyksen välttämiseen on vähäiset.
        Tuo , että rattijuopon tasolle vajonnet "viisaat" ikäkuskit aiheuttaisi voi hyvinkin pitää paikkansa. Onneksi joka päivä ei vakavia onnettomuuksia enää tapahdu eikä ne koskaan todistetusti ole muuta kuin vahinkoja, koska tahallisuutta ei ylipäätään koskaan ole mukana tiedetty tai todistettu olleen.

        Kiva nähdä, miten paljon kunnioitat kuolleen lapsen muistoa. Juuri tuollainen ihminen olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki velvoittaa varomaan noissa tilanteissa erityisen paljon. Ei siis pidä varoa "tavallisen" paljon vaan ERITYISEN paljon.

        Jos joku linja-auton takaa ajoradalle singahtaa, niin kuskin mahdollisuudet törmäyksen välttämiseen ovat hyvät, jos varotaan erityisen paljon ja sovitetaan ajonopeus tilanteeseen sopivaksi.

        Toki laki velvoittaa ja sen myös kaikki tietää tai ainakin pitäisi tietää.
        J silti ja siitä huolimatta ne kuskin mahdollisuudet onnettomuuden välttämiseksi, tilanteesta riippuen on vähintään heikot tai jopa mahdottomat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva nähdä, miten paljon kunnioitat kuolleen lapsen muistoa. Juuri tuollainen ihminen olet.

        Ei minulla sen paremmin kuin sinullakaan, tapahtumaan tai muutoin mukana olleisiin henkilöihin nähden mitään suhdetta omaamattomana, ole mitään syytä tai tarvetta täysin tuntemattoman kuolleen lapsen muistoa erikoisesti kunnioittaa.
        Millainen ihminen kukakin on, niin sen arvioiminen on kohdetta mitenkään tuntematta tai edes tietämättä, ja sen oman kyvyn ollessa mihinkään järjelliseen kykenemätöntä, niin jälki on kirjoittamasi näköistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki laki velvoittaa ja sen myös kaikki tietää tai ainakin pitäisi tietää.
        J silti ja siitä huolimatta ne kuskin mahdollisuudet onnettomuuden välttämiseksi, tilanteesta riippuen on vähintään heikot tai jopa mahdottomat.

        Valtaosa kuitenkin onnistuu koko ajouransa aikana olla ajamatta kenenkään päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla sen paremmin kuin sinullakaan, tapahtumaan tai muutoin mukana olleisiin henkilöihin nähden mitään suhdetta omaamattomana, ole mitään syytä tai tarvetta täysin tuntemattoman kuolleen lapsen muistoa erikoisesti kunnioittaa.
        Millainen ihminen kukakin on, niin sen arvioiminen on kohdetta mitenkään tuntematta tai edes tietämättä, ja sen oman kyvyn ollessa mihinkään järjelliseen kykenemätöntä, niin jälki on kirjoittamasi näköistä.

        Niin. Sinä olet sellainen ihminen, joka ei kunnioita, vaan halveksii, kuolleen lapsen muistoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa kuitenkin onnistuu koko ajouransa aikana olla ajamatta kenenkään päälle.

        Kyllä onnistuu ja hyvä niin. Toki aina tuo onnistuminen ei välttämättä johdu omasta hienosta tietämyksestä ja osaamisesta, vaan osansa on muiden hyvillä hoksottimilla ja nopealla reagointikyvyllä ja reflekseillä.
        Samaa onnistumista tarkoittaa myös, vanha ja paikkansa pitävä vanhankansan viisaus, että hulluilla ja humalaisilla on taivaallinen tuuri.


      • Anonyymi

        Totean vain sen tosiasian, että halveksit kuolleen lapsen muistoa, koska olet sellainen ihminen. Vastauksesi vahvistavat tuota, kuten myös seuraava vastauksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja kun joku sieltä linja-auton takaa ajoradalle syöksyy, niin kuskin mahdollisuudet törmäyksen välttämiseen on vähäiset.
        Tuo , että rattijuopon tasolle vajonnet "viisaat" ikäkuskit aiheuttaisi voi hyvinkin pitää paikkansa. Onneksi joka päivä ei vakavia onnettomuuksia enää tapahdu eikä ne koskaan todistetusti ole muuta kuin vahinkoja, koska tahallisuutta ei ylipäätään koskaan ole mukana tiedetty tai todistettu olleen.

        Olet tavan takaa väärässä kuten aina ennenkin täällä esittäessäsi vääristeltyjä kommentteja. Sellaiset viisaat kuskit, jotka tietää tuon tyypillisen vaaramomentin, että joku voi ilmestyä linkun takaa, niin ei he paahda huolettomasti vauhdilla linja auton ohi varmistamatta tuo erittäin tavanomainen tilanne. Mahdollisuudet ovat korkeat, ei vähäiset, niinkuin sinun tapanasi on aina ja kaikkea vähätellä ja panna kaikki vahinkojen ja huonojen ajokelien piikkiin. Rattijiuopn tasolle on taantunut sellainen kuski, joka siis ajaa linja-auton takaa sieltä ilmestyvän päälle. Itse varmsitan aina tuon tilanteen, eli ei viisaalle ja korkean älykkyysosamäärän omaavalle voi sattua päälle ajoa tuon kaltaisessa tilanteessa ainakaan. Ihan eri asia tietysti on jos pusikon takaa tullaan eteen, jollaista tilannetta ei tietenkään voi odottaa, mutta linja-auton takaa tulevaa voi odottaa. Sun on helppoa tuudittautua kehtolauluun, elikkä vahingot tulee itsestään ja niille ei voi mitään, joten antaa palaa vaan. Tahallisuutta ei yleensäkään tai alipäätänsä tunneta lakipykälöissä, joten tuutulauluun on sun helppoa uinahtaa.
        Hyvä esimerkki sulle kahjolle: Kun kännipäissään ajat hurjaa ylinopeutta poliisia pakoon varastetulla autolla, niin sekö mukava on vahinkoa, että olet kännissä, olet vahingossa varastanut auton, ajat vahingossa hurjaa ylinopeutta.
        On naivia ja erittäin tökeröä uutis teminologiaa kertoa että tätä henkilöä epäillään kaikista näistä rikkeistä, kun poliisi on satavarmasti todennut ja vahvistanut teot saatuaan lopulta kaaharin kiikkiin. Tässä joku päivä sitten oli tapaus, jossa rattijuopon tasolle taantunut kuski ajo poliisia pakoon yli 200 km.n tuntuvauhdilla. Ei ole hiuksenkaan hienoa tarvetta kuvata tai kertoa asiaa typerällä temillä; häntä epäillään. Hyi olkoon, mitä tökeröintä kerrontaa. Ei kukaan viisas, eikä täysipäinen sorru ajamaan poliisia pakoon 200. km.n tuntivauhdilla, kuin vain nämä sinun ihailemasi rattijuopon tasolle taantuneet, jotka mielelläsi laitat viisaitten ja kunniallisten kuskien piikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki velvoittaa varomaan noissa tilanteissa erityisen paljon. Ei siis pidä varoa "tavallisen" paljon vaan ERITYISEN paljon.

        Jos joku linja-auton takaa ajoradalle singahtaa, niin kuskin mahdollisuudet törmäyksen välttämiseen ovat hyvät, jos varotaan erityisen paljon ja sovitetaan ajonopeus tilanteeseen sopivaksi.

        Kiitos sinä viisas ja valveutunut kirjoittaja. 😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki laki velvoittaa ja sen myös kaikki tietää tai ainakin pitäisi tietää.
        J silti ja siitä huolimatta ne kuskin mahdollisuudet onnettomuuden välttämiseksi, tilanteesta riippuen on vähintään heikot tai jopa mahdottomat.

        Lälläl lää sulle lälläri kirjoittaja. Jaksat periaatteesi orjuuttamana lällättää aina tuota samaa mantraa, jossa kuskina et mahda mitään onnettomuuksille. Mikään ei ole liikenteessä mahdotonta, koska kaikki tilanteet ovat hallittavissa ja ennakoitavissa. Kysymys on vaan niiden taitojen soveltamisesta käytäntöön ja erityisesti kunnioittamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa kuitenkin onnistuu koko ajouransa aikana olla ajamatta kenenkään päälle.

        Juuri näin. Minullakin ajouraa yli 50 vuotta ja en ole vielä kenkään päälle ajanut ja mikä ihmeellisintä, ei ainuttakaan ylinopeus sakkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet tavan takaa väärässä kuten aina ennenkin täällä esittäessäsi vääristeltyjä kommentteja. Sellaiset viisaat kuskit, jotka tietää tuon tyypillisen vaaramomentin, että joku voi ilmestyä linkun takaa, niin ei he paahda huolettomasti vauhdilla linja auton ohi varmistamatta tuo erittäin tavanomainen tilanne. Mahdollisuudet ovat korkeat, ei vähäiset, niinkuin sinun tapanasi on aina ja kaikkea vähätellä ja panna kaikki vahinkojen ja huonojen ajokelien piikkiin. Rattijiuopn tasolle on taantunut sellainen kuski, joka siis ajaa linja-auton takaa sieltä ilmestyvän päälle. Itse varmsitan aina tuon tilanteen, eli ei viisaalle ja korkean älykkyysosamäärän omaavalle voi sattua päälle ajoa tuon kaltaisessa tilanteessa ainakaan. Ihan eri asia tietysti on jos pusikon takaa tullaan eteen, jollaista tilannetta ei tietenkään voi odottaa, mutta linja-auton takaa tulevaa voi odottaa. Sun on helppoa tuudittautua kehtolauluun, elikkä vahingot tulee itsestään ja niille ei voi mitään, joten antaa palaa vaan. Tahallisuutta ei yleensäkään tai alipäätänsä tunneta lakipykälöissä, joten tuutulauluun on sun helppoa uinahtaa.
        Hyvä esimerkki sulle kahjolle: Kun kännipäissään ajat hurjaa ylinopeutta poliisia pakoon varastetulla autolla, niin sekö mukava on vahinkoa, että olet kännissä, olet vahingossa varastanut auton, ajat vahingossa hurjaa ylinopeutta.
        On naivia ja erittäin tökeröä uutis teminologiaa kertoa että tätä henkilöä epäillään kaikista näistä rikkeistä, kun poliisi on satavarmasti todennut ja vahvistanut teot saatuaan lopulta kaaharin kiikkiin. Tässä joku päivä sitten oli tapaus, jossa rattijuopon tasolle taantunut kuski ajo poliisia pakoon yli 200 km.n tuntuvauhdilla. Ei ole hiuksenkaan hienoa tarvetta kuvata tai kertoa asiaa typerällä temillä; häntä epäillään. Hyi olkoon, mitä tökeröintä kerrontaa. Ei kukaan viisas, eikä täysipäinen sorru ajamaan poliisia pakoon 200. km.n tuntivauhdilla, kuin vain nämä sinun ihailemasi rattijuopon tasolle taantuneet, jotka mielelläsi laitat viisaitten ja kunniallisten kuskien piikkiin.

        Ei siinä mitään vääristelyä ole , että tuo kuvaamasi tilanne on-onneksi- erittäin harvinainen.
        Se, että tunnettuna liikennehäirikkönä ja mahdollisesti ajokyvyltäsi sille rattijuopon tasolle vajonneena "viisaana" kuskina jokaisen linja -auton nähdessäsi alat takanasi tulevaa liikennettä häiriköimään, on toki tavaramerkkisi. Oletko muuten yhtäkään sieltä linja-auton takaa muka ryntäävää tuolla kehumallasi ajotavalla, tyhmyydestäsi huolimatta alle jäämiseltä pelastanut?
        Noista mahdollisuuksista edelleen sen verran, että toki tilanteesta riippuen kuskilla niitä voi olla vähän tai ei ollenkaan.
        Tuo tahallisesta väärin ymmärryksestäsi johtuva lällätyksesi jostain itse keksimästäsi kehtolaulusta, naurettavuudessaan alittaa jopa huonon vitsin tason.
        Tosiasihan on, ettei kukaan tahallaan mitään onnettomuuksia aiheuta (paitsi sinä kun koitat niin tehdä linja-autopysäkin kohdalla takanasi tulevia häiriköidessäsi) Ja toki lakipykälät tahallisuuden tuntee, vaikka sinä laista paskat välittävänä. änkkäpää yksilönä et sitä tiedä tai olemassa olevaksi tunnista.
        Tuo mitä kuvailet omassa ajossasi tapahtuneeksi/ tapahtuvaksi takuuvarmasti uutisoidaan niin kuin laki edellyttää, että kuskia eli sinua epäillään moninaisista liikennelakipykälien rikkomisesta. Eikä siinä tervejärkisten mielestä mitään naivia tai kenenkään kunnioittamista ole mukana.
        Joko joku ystäväsi "viisas" on entisestään seonnut, vai olitko se sinä joka päästeli poliisia pakoon mainitsemallasi nopeudella?
        Sinulla tuo tahaton huumorisi vaan jaksaa kukki, että joku "viisaista" tai sinä olisit viisas tai kunniallinen kuski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lälläl lää sulle lälläri kirjoittaja. Jaksat periaatteesi orjuuttamana lällättää aina tuota samaa mantraa, jossa kuskina et mahda mitään onnettomuuksille. Mikään ei ole liikenteessä mahdotonta, koska kaikki tilanteet ovat hallittavissa ja ennakoitavissa. Kysymys on vaan niiden taitojen soveltamisesta käytäntöön ja erityisesti kunnioittamisesta.

        Vaikka kuvittelet itsesi olevan kuinka ylivertainen "käytäntöön soveltaja ja erityinen kunnioittaja" liikenteessä, jolle ei mikään ole mahdotonta ja kaikki tilanteen muka ovat hallittavissa ja ennakoitavissa, on kuitenkin tosiasioiden valossa vain pelkkää tyhjän pään tuottamaa suoranaista paskaa.
        Niille onnettomuuksien tapahtumiselle on kuskilla, tapauksesta ja olosuhteista riippuen, kovin erilaiset mahdollisuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Minullakin ajouraa yli 50 vuotta ja en ole vielä kenkään päälle ajanut ja mikä ihmeellisintä, ei ainuttakaan ylinopeus sakkoa.

        Entä ne muut sakot?


    • Anonyymi

      Miten onnistuikin poistumaan bussista rekan eteen, kun bussista ei poistuta liikenteen puolelle... Mutta ihan epäilemättä kaikkien muiden vika paitsi tämän ihanan pikku ryntäilijän itsensä.

      • Anonyymi

        Ei ollut kaikkien vika. Turha provosoida kirjoittamalla tuollaisia typeriä asioita. Nykyisessä laissa on selkeä pykälä, joka velvoittaa varomaan jokaisen bussin kohdalla. Pitää jopa noudattaa erityistä varovaisuutta jokaisen bussin kohdalla.

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kaikkien vika. Turha provosoida kirjoittamalla tuollaisia typeriä asioita. Nykyisessä laissa on selkeä pykälä, joka velvoittaa varomaan jokaisen bussin kohdalla. Pitää jopa noudattaa erityistä varovaisuutta jokaisen bussin kohdalla.

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Rekka ei pysähdy kovin lyhyellä matkalla. Siitä pitää fysiikanlait huolen. Taajama nopeudessakaan ei pysty estämään päälle ajoa mikäli joku juoksee suoraan alle. Kuvitteletko, että jalankulkijan ja pyöräilijän ei tarvi mitään sääntöjä noudattaa. Hekö saavat ryntäillä miten sattuu. Niin sinun mielestä ilmeisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekka ei pysähdy kovin lyhyellä matkalla. Siitä pitää fysiikanlait huolen. Taajama nopeudessakaan ei pysty estämään päälle ajoa mikäli joku juoksee suoraan alle. Kuvitteletko, että jalankulkijan ja pyöräilijän ei tarvi mitään sääntöjä noudattaa. Hekö saavat ryntäillä miten sattuu. Niin sinun mielestä ilmeisesti.

        Taajamanopeus on 50 km/h, mikäli muuta nopeutta ei erikseen ole osoitettu. Se on maksiminopeus. Sopiva tilannenopeus voi tilanteista riippuen olla tuota maksiminopeutta huomattavasti pienempi nopeus. Minun mielipiteeni tai kuvitelmieni eivät myöskään vaikuta asiaan, vaan tieliikennelain tekijöiden päätökset ja valmis laki vaikuttavat. Suojaamattomia ihmisiä pitää moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien monesti huomioida liikenteessä erityisellä tavalla. Tämä näkyy useasta eri tieliikennelain pykälistä.

        Lain tekijät ovat kirjoittaneet mm. seuraavaa: "Oikeutta liikkua vapaasti rajoitetaan. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan."

        Oikeutta liikkua vapaasti on tieliikennelailla siis rajattu. Moni pykälä velvoittaa esim. varomaan suojaamattomia ihmisiä liikenteessä eri tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taajamanopeus on 50 km/h, mikäli muuta nopeutta ei erikseen ole osoitettu. Se on maksiminopeus. Sopiva tilannenopeus voi tilanteista riippuen olla tuota maksiminopeutta huomattavasti pienempi nopeus. Minun mielipiteeni tai kuvitelmieni eivät myöskään vaikuta asiaan, vaan tieliikennelain tekijöiden päätökset ja valmis laki vaikuttavat. Suojaamattomia ihmisiä pitää moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien monesti huomioida liikenteessä erityisellä tavalla. Tämä näkyy useasta eri tieliikennelain pykälistä.

        Lain tekijät ovat kirjoittaneet mm. seuraavaa: "Oikeutta liikkua vapaasti rajoitetaan. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan."

        Oikeutta liikkua vapaasti on tieliikennelailla siis rajattu. Moni pykälä velvoittaa esim. varomaan suojaamattomia ihmisiä liikenteessä eri tavoin.

        Taidat olla aikalailla pöljä! Kuvittelet, että vain jalan ja polkupyörällä vain saa liikkua. Minun lapsuusaikana opetettiin miten pitää liikkua. Tuosta linja-auton takaa ryntäämisestä saarnattiin paljon. Koulu sijaitsi valtatien varrella täten kuljin kouluun valtatietä pitkin. Muistelen, että kukaan ei jäänyt sen koulun historian aikana auton alle, mutta me osattiin toimia liikenteessä oikein.

        Aloituksessa kerrotussa tapauksessa aivan vieressä oli alikulku. Kyllä se oli täysin jalankulkijan syy.


      • Anonyymi

        Etkö halua ottaa huomioon, ettei pikku taaperoilla ole sitä aikuisen taitoa selvitä liikenteessä , ja senpä takia heitä pitää huomioda erityisen tarkasti. Myös vanhuksia ja umpihumalaisia tarvitsee varoa muita enemmän liikenteessä, koska eivät käy täysillä. Ei siinä ole mitää epäilemistä, vaan uskomista, että liikenne on arvaamaton paikka, jossa pitää olla ajaessaan koko ajan hereillä ja tarkkana kuin porkkana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekka ei pysähdy kovin lyhyellä matkalla. Siitä pitää fysiikanlait huolen. Taajama nopeudessakaan ei pysty estämään päälle ajoa mikäli joku juoksee suoraan alle. Kuvitteletko, että jalankulkijan ja pyöräilijän ei tarvi mitään sääntöjä noudattaa. Hekö saavat ryntäillä miten sattuu. Niin sinun mielestä ilmeisesti.

        Vai ei rekka muka taajama nopeudessa 40 km/h. voi pysähtyä nopeaa ? Kyllä voi. Rekalla kaupunkien keskustoissa ajeltaessa on oltava erityisen tarkkana sekä varovainen. Turha inistä, että joku ryntää alle, kun siihen pitää varautua ja uskoa sekä toimia tilanteen mukaisesti ennakoivasti ajellen ajatuksena, että joka hetki voi joku juosta alle. Miksi he juoksee alle ? Vahingossa varmaankin, koska sinähän olet vahinkojen päänä päsmäri. Ei varmaan kukaan tahallaan juokse alle, mutta ajattelemattomuuttaan.


      • Anonyymi

        Hallituksen esityksen asiat ovat toteutuneet valmiin tieliikennelain pykälistä. Sille ei sitten mahda mitään, jos et asiaa ymmärrä ja pysty näkemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esityksen asiat ovat toteutuneet valmiin tieliikennelain pykälistä. Sille ei sitten mahda mitään, jos et asiaa ymmärrä ja pysty näkemään.

        Ne hallituksen esitykset on esityksiä jotka ei aina sellaisenaan ole lain muotoon muuttuneet. Sille ei toki näytä mahtavan mitään, että noihin esityksiin olet hirttäytynyt ja vieläpä niihin omia tulkintojasi lisäät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei rekka muka taajama nopeudessa 40 km/h. voi pysähtyä nopeaa ? Kyllä voi. Rekalla kaupunkien keskustoissa ajeltaessa on oltava erityisen tarkkana sekä varovainen. Turha inistä, että joku ryntää alle, kun siihen pitää varautua ja uskoa sekä toimia tilanteen mukaisesti ennakoivasti ajellen ajatuksena, että joka hetki voi joku juosta alle. Miksi he juoksee alle ? Vahingossa varmaankin, koska sinähän olet vahinkojen päänä päsmäri. Ei varmaan kukaan tahallaan juokse alle, mutta ajattelemattomuuttaan.

        Siinä vaiheessa kun linja-auton takaa joku juoksee tielle ja olet jo linja-auton kohdalla sulla on aikaa saada se rekka pysäytettyä alle 0,05 sekuntia. Taitaa aika harva keretä edes mitenkään reakoimaan. Siis käytännössä rekka pitäisi pysähtyä alle kahden metrin.

        Tuossa lapsella olisi tarvinnut muutama metri kävellä, että olisi voinut mennä alikulun kautta tien toiselle puolelle. Tuossa rekka tuli vastakkaisesta suunnasta kuin linja-auto, joten rekkakuski ei nähnyt lasta tarpeeksi ajoissa. Meinaatko, että rekan pitäisi kulkea alle 2km/h nopeutta. Siis huomattavasti hitaammin kuin kävelijä.

        Kai jalankulkijankin täytyy katsoa mihinkä kulkee, ekä ryntäillä mihinkä sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne hallituksen esitykset on esityksiä jotka ei aina sellaisenaan ole lain muotoon muuttuneet. Sille ei toki näytä mahtavan mitään, että noihin esityksiin olet hirttäytynyt ja vieläpä niihin omia tulkintojasi lisäät.

        Sananmuodot ovat tietenkin erilaiset valmiissa laissa. Periaatteet kuitenkin löytyvät useista valmiin lain pykälistä. Sille ei voi mitään, jos et kykene asiaa hahmottamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sananmuodot ovat tietenkin erilaiset valmiissa laissa. Periaatteet kuitenkin löytyvät useista valmiin lain pykälistä. Sille ei voi mitään, jos et kykene asiaa hahmottamaan.

        Eikä näköjään sille, että kun on esitykseen pahan kerran hirttäytynyt ja siihen vielä omiaan lisäillyt, niin laki ja hirttäytyjän käsitykset on kaukana toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun linja-auton takaa joku juoksee tielle ja olet jo linja-auton kohdalla sulla on aikaa saada se rekka pysäytettyä alle 0,05 sekuntia. Taitaa aika harva keretä edes mitenkään reakoimaan. Siis käytännössä rekka pitäisi pysähtyä alle kahden metrin.

        Tuossa lapsella olisi tarvinnut muutama metri kävellä, että olisi voinut mennä alikulun kautta tien toiselle puolelle. Tuossa rekka tuli vastakkaisesta suunnasta kuin linja-auto, joten rekkakuski ei nähnyt lasta tarpeeksi ajoissa. Meinaatko, että rekan pitäisi kulkea alle 2km/h nopeutta. Siis huomattavasti hitaammin kuin kävelijä.

        Kai jalankulkijankin täytyy katsoa mihinkä kulkee, ekä ryntäillä mihinkä sattuu.

        Korostetaan edelleen tarkkailemaan pysäkeillä seisovia busseja niitä kohdattaessa ajatuksena, että sieltä voi tulla joku eteen eli ollaan valmiita tilanteen vaatimalle tasolle.
        Ei tietenkään näe ennen kuin vasta sitten kun tilanne tulee eteen. Jos olit siihen valmis eli ennakoinut, niin varmasti ehdit tekemään jotain eli ei tarvitse ajaa kävely vauhtia, vaan hidastaa niin paljon, että rekka pysähtyy heti. Turhaa jossitella miksi lapsi käveli tai juoksi eteen, kun tiedetään, että oli ymmärrystä vailla. Ajatteleppa sokeaakin. Ei se voi sinua nähdä, mutta sinä näet sokean, jota sun pitää väistää sittenkin, vaikka se erehdyksessä kävelisi eteesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä näköjään sille, että kun on esitykseen pahan kerran hirttäytynyt ja siihen vielä omiaan lisäillyt, niin laki ja hirttäytyjän käsitykset on kaukana toisistaan.

        Kun tiedät olevasi väärässä, mutta et voi asiaa millään hyväksyä, niin alkaa tuollainen kitinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korostetaan edelleen tarkkailemaan pysäkeillä seisovia busseja niitä kohdattaessa ajatuksena, että sieltä voi tulla joku eteen eli ollaan valmiita tilanteen vaatimalle tasolle.
        Ei tietenkään näe ennen kuin vasta sitten kun tilanne tulee eteen. Jos olit siihen valmis eli ennakoinut, niin varmasti ehdit tekemään jotain eli ei tarvitse ajaa kävely vauhtia, vaan hidastaa niin paljon, että rekka pysähtyy heti. Turhaa jossitella miksi lapsi käveli tai juoksi eteen, kun tiedetään, että oli ymmärrystä vailla. Ajatteleppa sokeaakin. Ei se voi sinua nähdä, mutta sinä näet sokean, jota sun pitää väistää sittenkin, vaikka se erehdyksessä kävelisi eteesi.

        Tuo oli 13v ikäinen eli yläaste ikäinen. Tuon ikäisen pitää pystyä liikkumaan liikenteessä. Rekka ei pysähdy heti, koska fysiikanlakeja ei voi rikkoa. 30kmh nopeudella rekka pysähtyy teoriassa 14m matkalla mikäli kaikki olosuhteet on ihanteelliset. Elikä rekka on uusi lähes ajamaton ja alla parhaat saatavilla olevat uudet renkaat. lisäksi kuljettajalla pitää olla pikajuoksijan reaktio nopeus. Useimmiten nämä edellytykset eivät toteudu. Tällöin pysähtymismatka on pidempi. Nopeudella 15 km/h keskiverto pysähtymiseen tarvitaan noin 11m. Tapahtuma aikaa oli talvikeli, joten rekka ei vpysähdy noin nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli 13v ikäinen eli yläaste ikäinen. Tuon ikäisen pitää pystyä liikkumaan liikenteessä. Rekka ei pysähdy heti, koska fysiikanlakeja ei voi rikkoa. 30kmh nopeudella rekka pysähtyy teoriassa 14m matkalla mikäli kaikki olosuhteet on ihanteelliset. Elikä rekka on uusi lähes ajamaton ja alla parhaat saatavilla olevat uudet renkaat. lisäksi kuljettajalla pitää olla pikajuoksijan reaktio nopeus. Useimmiten nämä edellytykset eivät toteudu. Tällöin pysähtymismatka on pidempi. Nopeudella 15 km/h keskiverto pysähtymiseen tarvitaan noin 11m. Tapahtuma aikaa oli talvikeli, joten rekka ei vpysähdy noin nopeasti.

        Tieliikennelaki ei määritä lapsen ikää mitenkään. Jos näyttää lapselta, niin pitää olettaa kyseessä olevan lapsi ja varoa erityisen paljon. Eri tavoin vammaisia pitää liikenteessä myös varoa erityisen paljon. Koskee myös aikuisia vammaisia. Lisäksi sama koskee vanhuksia. He ovat aina aikuisia.

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki ei määritä lapsen ikää mitenkään. Jos näyttää lapselta, niin pitää olettaa kyseessä olevan lapsi ja varoa erityisen paljon. Eri tavoin vammaisia pitää liikenteessä myös varoa erityisen paljon. Koskee myös aikuisia vammaisia. Lisäksi sama koskee vanhuksia. He ovat aina aikuisia.

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Sinulla on jalankulkija ja pyöräilijä fobia. Mene hoitoon, että pääset siitä eroon. Maailma on muutakin kuin jalankulkija ja pyöräilijä. Niin on aina ollut ja tulee olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on jalankulkija ja pyöräilijä fobia. Mene hoitoon, että pääset siitä eroon. Maailma on muutakin kuin jalankulkija ja pyöräilijä. Niin on aina ollut ja tulee olemaan.

        Mikä ihmeen fobia?! Jos ymmärtämisen taso on tuollainen, niin sitten ei voi oikein mitään. Muut varmasti sitten tajuavat, että kyse on turvallisesta liikenteessä liikkumisesta ja siitä, että on velvollinen huomioimaan mainitut käyttäjät liikenteessä erityisen paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tiedät olevasi väärässä, mutta et voi asiaa millään hyväksyä, niin alkaa tuollainen kitinä.

        Ei ole kyse oikeassa tai väärässä olemisesta, puhumattakaan mistään kitinästä. On yksinkertaisesti vain niin, että mainittuun esityksen hirttäytynyt ja siihen vielä omiaan lisäilevän jutut ei ole sama kuin laki, vaikka vajakki noita omiaan höpöttelemällä muuta väittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kyse oikeassa tai väärässä olemisesta, puhumattakaan mistään kitinästä. On yksinkertaisesti vain niin, että mainittuun esityksen hirttäytynyt ja siihen vielä omiaan lisäilevän jutut ei ole sama kuin laki, vaikka vajakki noita omiaan höpöttelemällä muuta väittää.

        Sellaista ei missään ole edes väitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista ei missään ole edes väitetty.

        Esitykseen hirttäytynyt ja siihen jopa omiaan lisäilevä höpöttelijä kuitenkin mainitulla tavalla väittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitykseen hirttäytynyt ja siihen jopa omiaan lisäilevä höpöttelijä kuitenkin mainitulla tavalla väittää.

        Olet vapaa uskomaan, mitä ikinä uskotkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet vapaa uskomaan, mitä ikinä uskotkaan.

        Toki, eikä asia edes uskon asia ole, vaan juuri esitetyllä tavalla.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      348
      8820
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2571
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2348
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1391
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe