Heti alkuun haluan sanoa, että uskon kyllä että Room. katoliseen kirkkoon kuuluva voi pelastua, jos hän on uskossa. Kannan vain huolta siitä, että teillä ei suostuta taipumaan Jumalan Sanan alle, vaan etsitään symbolisia rakenteita ja viittauksia paavien menneiden vuosisatojen julistuksille eli Rooman kirkon opille. Käsi sydämelle: oletteko koskaan, esim. te palstan katolilaiset, miettineet tätä asiaa omassatunnossanne? Ajatteletteko että Jumalan silmissä on ihan ok, että kuuntelette paavien julistuksia pitäen niitä samassa arvossa kuin Pyhää Raamattua?
Älkää pelätkö, mitä pappinne ja muut auktoriteettinne sanoisivat, vaan miettikää asiaa omassatunnossanne, Jumalan edessä.
Sola Scriptura
7
170
Vastaukset
- tohtori.P.R.Illi
Olen miettinyt ja elämäni paras päätös oli liittyä katoliseen kirkkoon. Suositan tutustumista.
Mutta varoitan: katolinen kosketus on vaarallinen. Ne jotka sen kohtaavat kääntyät ennemin tai myöhemmin.- SolaScriptura
Tohtori P.R.Illi (vai oliko se Aprilli? Siltä varalta, että olet oikeasti room.katolilainen etkä juksaa kuten niin usein tällä palstalla taitaa tapahtua, jatkan kysymystä...), eli siis miten olet omassatunnossasi Jumalan edessä sovittanut yhteen paavin julistusten erehtymättömyyden ja Jumalan Sanan erehtymättömyyden ja sen, että nämä kaksi ilmoituksen lähdettä ovat samalla tasolla auktoriteetteina? Miten uskallat jatkaa siten uskomista varsinkin, kun paavin julistuksiin perustuvassa opissanne on niin paljon yhteensovittamatonta Raamatun kanssa (esim. juuri paavin asema sekä mariologia)?
Roomalaiskatolinen kirkko kieltämättä tarjoaa vanhan tradition turvaa, "perhemäisyyttä" (mm. käyttämällä viroista ja asemista nimityksiä Isä, Äiti, Veli, Sisar) ja esteettisesti miellyttävää esineistöä ja kirkkotiloja, jotka ymmärrettävästi saattavat lohduttaa syntisessä, kurjassa maailmassa ja arjen harmaudessa elävää ihmispoloista (jollaisia me kaikki olemme). Mutta eikö tähän kaikkeen sisälly myös vaara, että ihminen turvautuu tähän ihmisten rakentamaan ja vahvalla instituutiolla ylläpitämään kokonaisuuteen Jumalan sijaan?
Kun luen Raamattua, Jeesuksen toimintaa ja alkukirkon elämää, en näe siellä kullankimallusta, patsaita ja kuvia (joiden edessä polvistutaan), erillistä "uskonnollisten säätyä" luostareineen ja kaapuineen, en näe siellä muotomenoja ja kaavojen kautta toteutettavaa liturgiaa. - 735685
SolaScriptura kirjoitti:
Tohtori P.R.Illi (vai oliko se Aprilli? Siltä varalta, että olet oikeasti room.katolilainen etkä juksaa kuten niin usein tällä palstalla taitaa tapahtua, jatkan kysymystä...), eli siis miten olet omassatunnossasi Jumalan edessä sovittanut yhteen paavin julistusten erehtymättömyyden ja Jumalan Sanan erehtymättömyyden ja sen, että nämä kaksi ilmoituksen lähdettä ovat samalla tasolla auktoriteetteina? Miten uskallat jatkaa siten uskomista varsinkin, kun paavin julistuksiin perustuvassa opissanne on niin paljon yhteensovittamatonta Raamatun kanssa (esim. juuri paavin asema sekä mariologia)?
Roomalaiskatolinen kirkko kieltämättä tarjoaa vanhan tradition turvaa, "perhemäisyyttä" (mm. käyttämällä viroista ja asemista nimityksiä Isä, Äiti, Veli, Sisar) ja esteettisesti miellyttävää esineistöä ja kirkkotiloja, jotka ymmärrettävästi saattavat lohduttaa syntisessä, kurjassa maailmassa ja arjen harmaudessa elävää ihmispoloista (jollaisia me kaikki olemme). Mutta eikö tähän kaikkeen sisälly myös vaara, että ihminen turvautuu tähän ihmisten rakentamaan ja vahvalla instituutiolla ylläpitämään kokonaisuuteen Jumalan sijaan?
Kun luen Raamattua, Jeesuksen toimintaa ja alkukirkon elämää, en näe siellä kullankimallusta, patsaita ja kuvia (joiden edessä polvistutaan), erillistä "uskonnollisten säätyä" luostareineen ja kaapuineen, en näe siellä muotomenoja ja kaavojen kautta toteutettavaa liturgiaa.Miten uskallat olla kirkon ulkopuolella? Siellä ei ole pelastusta. Ja kirkko on yksi, pyhä ja katolinen, niin kuin uskontunnustus sanoo.
Sola scriptura taas ei ole raamatullinen oppi, mutta Pietarille jätetyt taivasten valtakunnan avaimet ovat. Näihin tosiasioihin nähden Kristuksen sijaisen kyky antaa erehtymätön lausuma on hyvin ymmärrettävä. Käytännössä sillä ei tosin ole juuri merkitystä, sillä sitä on käytetty edellisen kerran 1900-luvun puolivälissä ja sitä edellisen kerran 1800-luvun puolivälissä. - tohtori.P.R.Illi
SolaScriptura kirjoitti:
Tohtori P.R.Illi (vai oliko se Aprilli? Siltä varalta, että olet oikeasti room.katolilainen etkä juksaa kuten niin usein tällä palstalla taitaa tapahtua, jatkan kysymystä...), eli siis miten olet omassatunnossasi Jumalan edessä sovittanut yhteen paavin julistusten erehtymättömyyden ja Jumalan Sanan erehtymättömyyden ja sen, että nämä kaksi ilmoituksen lähdettä ovat samalla tasolla auktoriteetteina? Miten uskallat jatkaa siten uskomista varsinkin, kun paavin julistuksiin perustuvassa opissanne on niin paljon yhteensovittamatonta Raamatun kanssa (esim. juuri paavin asema sekä mariologia)?
Roomalaiskatolinen kirkko kieltämättä tarjoaa vanhan tradition turvaa, "perhemäisyyttä" (mm. käyttämällä viroista ja asemista nimityksiä Isä, Äiti, Veli, Sisar) ja esteettisesti miellyttävää esineistöä ja kirkkotiloja, jotka ymmärrettävästi saattavat lohduttaa syntisessä, kurjassa maailmassa ja arjen harmaudessa elävää ihmispoloista (jollaisia me kaikki olemme). Mutta eikö tähän kaikkeen sisälly myös vaara, että ihminen turvautuu tähän ihmisten rakentamaan ja vahvalla instituutiolla ylläpitämään kokonaisuuteen Jumalan sijaan?
Kun luen Raamattua, Jeesuksen toimintaa ja alkukirkon elämää, en näe siellä kullankimallusta, patsaita ja kuvia (joiden edessä polvistutaan), erillistä "uskonnollisten säätyä" luostareineen ja kaapuineen, en näe siellä muotomenoja ja kaavojen kautta toteutettavaa liturgiaa.En juksaa. Kummaa, että aina löytyy jostakin joku, joka kuvittelee, että Raamattu on putkahtanut tyhjästä. No se ei ole. Siten siis kirkko on sen kasaan laittanut ja tulkitsee sitä ja omaa oppiaan. Niitä ei ei voi erottaa toisistaan.
Olisi perin kummallista, jos kirkko ja paaavi eivät olisi erehtymättömiä määritellessään kirkon oppa.
Minusta on parempi olla edes tapakristitty kuin ei kristitty ollenkaan. - Koroljov
"Olisi perin kummallista, jos kirkko ja paaavi eivät olisi erehtymättömiä määritellessään kirkon oppia."
Olisi perin kummallista, jos paavi eli Rooman piispa yksinään, muusta Kirkosta ja kaikista muista piispoista riippumatta, osaisi määritellä erehtymättömästi Kirkon opin ja myös keksiä Vatikaanin "ajatushautomossa" uusia opinkappaleita, jotka koskisivat koko kristikuntaa. Idän kristityt ovat aina pitäneet Rooman asennetta vähintäänkin suuruudenhulluutena, hyvin röyhkeänä ylpeytenä.
- S.Keletor
Kusipoika? No en tarkoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743680
- 2012992
- 252900
- 492768
- 242694
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412465Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2542193Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241917Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2091898- 441857