Wanha lieksalainen, markkinahumua

Markkinat ovat Suomessa hyvin vanha kaupankäyntimuoto. Niiden tiedetään alkaneen Karjalassa jo 1300-luvulla. Markkinoiden vilkkainta aikaa olivat 1600- ja 1700-luvut, jolloin ei vielä ollut muita markkinointitapoja kuten kauppaliikkeitä tai kiertäviä kauppiaita. Suurimmissa pitäjissä markkinoita pidettiin kerran vuodessa jonkin kirkollisen juhlan yhteydessä.

Markkinoilla oli kaupankäynnin lisäksi muitakin ulottuvuuksia. Monipäiväiset markkinat olivat suuri kansanjuhla, jonne tultiin pitkienkin matkojen takaa tapaamaan tuttuja ja huvittelemaan. Huvittelu saattoi käsittää myös juopottelua ja joskus välien selvittelyjä monenlaisin nahistelun keinoin. Markkinoilla saatiin tietoja maailman tapahtumista ja silloisista tuotteiden hinnoista, mikä oli ihmisille tärkeää kun muitakaan tietolähteitä ei ollut.

Pielisjärven Lieksan kylässä markkinoita ei pidetty, vaan pitäjäläiset kävivät halutessaan Joensuun markkinoilla, joita oli pidetty vuodesta 1849 lähtien. Kuopio oli suuri markkinapaikka, jonka tammimarkkinoille tuli väkeä sekä Itä- ja Pohjois-Suomesta että Venäjältä saakka. Myös Kajaanin markkinat olivat kansalaisten suosiossa.

Pielisjärvi ei ollut kiinnostunut markkinoiden pitämisestä. Myöskään eläinmarkkinat eivät saaneet täällä kannatusta. Markkinoiden pito pohjautui lakeihin ja asetuksiin. Pielisjärvellä markkinalupa piti anoa Kuopion läänin kuvernööriltä. Pielisjärvellä markkinoiden kilpailijoiksi tulivat 1800-luvun loppupuolella kulkukauppiaat.

Lieksan kauppalan kaksipäiväisiä markkinoita alettiin pitää kaksi kertaa vuodessa 1900-luvun puolivälin jälkeen, jolloin Suomen maata kiertävät torikauppiaat valtasivat Lieksan torin monenlaisine tuotteineen.

Nykyään markkina -sanakin on kärsinyt inflaation kun puhutaan markkinoista minkä tahansa tapahtuman yhteydessä. On joulu-, raha-, arvopaperi-, muikku-, silakka-, maalaismarkkinoita jne.

Seuraavat Lieksan maaliskuun markkinat pidetään vanhaa tapaan vesitornin viereisellä torilla.

36

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin entisenä lieksalaisena voin mainita että ainakin Helsingin silakkamarkkinat ovat yksi Suomen vanhimmista perinnetapahtumista vuodelta 1743.

      • Ne on isot pessotat, samoin Tampereen Silakkamarkkinat, joissa kävin jonain vuosina.
        Nykyään ei uskalla mennä käymäänkään tuttuja katsomaan Tampereelle, kun siellä on melkein koko keskustan kadut auki ja ruuhkat hirveät.


    • Markkinoista tulee mieleen myös sanonta "ei auta itku markkinoilla". Mistähän lie saanut alkunsa?

      • Tuohon useampi versio, yksi on ei auta tunteilu kovassa maailmassa.


      • "Ei auta itku markkinoilla, turkki juuva pittää".
        Tällaisena minä sen kuulin, ja sillä kuvastettiin sitä, että markkinoilla on oltava hauskaa maksoi mitä maksoi.
        Tätä käytti aivan raittiitkin ihmiset.


    • Nykyajan markkinoille on tullut uudehkona ilmiönä viime vuosina rompepäivät. Eli inflatorinen markkinat sana on korvattu päivä sanalla. Rompepäiviin on kuulunut oleellisena osana vanhojen ajoneuvojen, autojen ja traktoreiden näytteille asettelua. Mobilistit ja masinistit ovat olleet mukavasti mukana tapahtumissa. Minua sen verran kiinnostaa, että aion jatkossakin käydä noilla ”markkinoilla”. Nurmeksessa pidettiin viime kesänä peräti kahdet päivät. Aika paljon oli väkeä ainakin lomarompepäivillä.

      Näin naapurikaupungissa.
      https://www.youtube.com/watch?v=7OpN1YgoFeI

      Lieksassakin järjestettiin kesäkuussa raviradalla vastaavanlainen tapahtuma. Olin valitettavasti silloin Etelä-Suomessa, joten siitä ei ole omakohtaista kokemusta. Videolta sitten oli mahdollisuus katsella. Jos jatkossa järjestetään, en jätä väliin, mikäli mahdollista.

      Ja Lieksan 2017 tapahtuman video.
      https://www.youtube.com/watch?v=A3oZO1I4_P8

      PS. Tuosta videosta päätellen vain on harmittavan vähän porukkaa, vai miten? Kertokaa jotka kävitte Lieksan päivillä.

    • Monena vuotena ovat tainneet olla Suomen suurimmat Rompepäivät Kangasalla.
      Kävin niissä joskus, kun oli parempi kunto, parina vuotena oli oma myyntikojukin, ja täytyy sanoa, että tein kyllä hyvän tilin, kauppa kävi lujasti.
      Kerran myin vaatteita, auton osia, ja vaikka mitä, mutta toisen vuotena myin vain puukkoja, ja niitä meni lähes sata.
      Puukot oli kaikki erikoisia, alkaen sota aikaisista pistimistä, Andorrassa tehtyihin kauriinsarvi kahvaisiin.
      En ole enää lähes kymmeneen vuoteen käynyt Kangasalan päivillä.

    • Lieksan markkinat oivat monelle merkittävä tapahtuma silloin kun ne alkoivat.
      Päivät löytyivät Almanakastakin ja sinne tuli "salolaisetkin" vaikka kävellen.

      Tummaa heimoa oli paljon, mutta olivat poikkeuksetta mukavaa väkeä.
      Väkeä oli aamusta asti paljon, ja myytävääkin oli.

      • Todellakin - ruskeankellertäväkantinen Yliopiston almanakka ("annakka") kertoi vuosittain Suomessa pidettävien markkinoiden ajankohdat. Almanakka ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1705 ja se ilmestyy edelleenkin. Se on hyvin monipuolinen kansalaisen tietolähde juhlapäivineen, planeettojen liikkeineen, säätaulukkoineen aiemmilta vuosilta jne.

        https://almanakka.helsinki.fi/fi/julkaisut/yliopiston-almanakka.html


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Todellakin - ruskeankellertäväkantinen Yliopiston almanakka ("annakka") kertoi vuosittain Suomessa pidettävien markkinoiden ajankohdat. Almanakka ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1705 ja se ilmestyy edelleenkin. Se on hyvin monipuolinen kansalaisen tietolähde juhlapäivineen, planeettojen liikkeineen, säätaulukkoineen aiemmilta vuosilta jne.

        https://almanakka.helsinki.fi/fi/julkaisut/yliopiston-almanakka.html

        Annakka oli hyvä teos.
        Pikkupoikana joskus opettelin huvikseni ulkoa kaikki nimipäivät.
        Nyt en meinaa muistaa omaanikaan aina.


    • Jos Kamuttaja tarkoitat Restaurantapäiviä Pikkolan koululla niin olemme tavanneet siellä joskus.
      Varmaan joku sanakin vaihdettu, olen siellä ollut ostoreissulla useastikin. Vaan suurin rompetori on nykyään Jyväskylässä, Paviljongilla. Oli viime lauantaina, väkeä oli kuin helluntai epistolassa.

      • No niitä just tarkoitin, en vain muistanut, että ne oli sillä nimellä.
        On varmaan tavattu, kun muistin just, että olin monesti joidenkin kavereitten kanssa myös myymässä.
        Minun myynti oli aivan harrastuspohjaista, oli mukava olla siellä.
        Ostin joskus autojen moottoreitakin ja vanhoja autoja, sekä purin niistä osia joita myin.
        Pari kertaa oli oikein iso alue vuokrattu ja apulaisiakin myynnissä, mutta useimmiten olin samassa pöydässä jonkun muun kanssa.
        Vai on se tuttu paikka sinulle.

        Pikkolan koulu oli monena vuotena Suomen suurin yläaste, reilusti yli tuhat oppilasta.
        Muutaman kerran olen käynyt sielläkin työni vuoksi.


      • Vai on Jyväskylä kiilannut suurimmaksi.
        Vieläköhän Kangasalla järjestetään, en ole seurannut.


      • Toukokuussa on Jokimaan raviradalla kaksipäiväinen rompetapahtuma, iso sekin.
        Jyväskylä lie suurin sisätiloissa oleva. Enpä Sinua tunnistaisi vaikka kävelisit vastaan, ja
        vaikka tuntisinkin niin enpä kertoisi kellekään. Restauranta on kutistunut suuruuden päivistään.


    • Restauranta tapahtuma on siirretty Teivon raviradalle. Lieksan tapahtumaan en päässyt koska
      samana viikonloppuna oli eräs ajoneuvotapahtuma Keski-Suomessa.

      • Vai Teivoon ne ovat sen heittäneet.
        Olen kerran ollut Teivossa katsomassa raveja.

        Aivan aiheeseen kuulumattomana asiana kerron, että Teivo tarkoittaa nykyisellä merkityksellä sanaa taivas.


      • Vai Teivoon ne ovat sen heittäneet.
        Olen kerran ollut Teivossa katsomassa raveja.

        Aivan aiheeseen kuulumattomana asiana kerron, että Teivo tarkoittaa nykyisellä merkityksellä sanaa taivas.


      • Vai Teivoon ne ovat sen heittäneet.
        Olen kerran ollut Teivossa katsomassa raveja.

        Aivan aiheeseen kuulumattomana asiana kerron, että Teivo tarkoittaa nykyisellä merkityksellä sanaa taivas.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Vai Teivoon ne ovat sen heittäneet.
        Olen kerran ollut Teivossa katsomassa raveja.

        Aivan aiheeseen kuulumattomana asiana kerron, että Teivo tarkoittaa nykyisellä merkityksellä sanaa taivas.

        Katos vaan, tuli tuplana.
        Hyvittääköhän ylläpito tällä tavalla aiheettomia poistoja?


    • rompepäivät

      Katuvankka ja rotestimökinpoika , kuulin harrastajilta että Kuhmon Mobilisti ry ja Lieksan autoharrastajat puuhaavat rompepäiviä 8-10 kesäkuuta amiksen ja Kuhmon kadun koulun alueelle. Toivottavasti tulee ja intoa riittää, minä ainakin käyn jos tapahtuma toteutuu.

      • Kiitos infosta. Laitan kalenteriini. Minulla tuo viikonloppu vielä vapaata täynnä ja matkakaan ei ole pitkä, vaikkapa traktorilla. 👍🚜


      • Talkoolainen

        Tervetuloa tapahtumaan, järjestelyt on menossa.


    • Kesällä on viikonloppuja liian vähän, samaan aikaan sattuu taas oma motoristihenkinen kokoontuminen nyt Länsi-Suomessa.

    • vähänkauempaa

      Ei millään pahalla;
      sekä markkinat, että rompetorit ja tavalliset toritapahtumat pilataan mm. karaokelaululla ja muulla ohjelmalla.
      Iltatorit Nurmes Lieksa, Ilomantsi ja jokaisessa ohjelmaa ja se pilaa kaupankäynnin.
      Nurmeksen lomarompe on perseestä, Hyvärilä pilataan ohjelmalla, Lieksassa en käynyt ja Kuhmossa viimmeksi 5 vuotta sitten.
      Lieksan markkinoilla kävin myymässä viimmeksi 1970 syksyllä, Nurmeksessa 1969,
      Ilomantsissa 2004 ja tämä kulman markkinat on kuolleet.
      Onko tietoo, että vieläkö Lieksan vanhoja markkinamiehiä on elossa.
      Ei ole vuosiin kuullut.

      • Talkoolainen

        Saat uskoa että karaoke laulua ei ole Lieksan rompepäivillä!!!!


      • TämmönenKysymys
        Talkoolainen kirjoitti:

        Saat uskoa että karaoke laulua ei ole Lieksan rompepäivillä!!!!

        Takaatko niin tulen 600 kilometrin päästä ?


      • Talkoolainen

        Takaan, asiasta on keskustelut pidetty ei karaokea eikä alkoholia näyttely alueella.


      • TämmönenKysymys
        Talkoolainen kirjoitti:

        Takaan, asiasta on keskustelut pidetty ei karaokea eikä alkoholia näyttely alueella.

        Nostan hattua, onko Kuhmon järjestäjäjengi vaihtunut ?


      • Talkoolainen

        Lieksan tapahtuman porukka sama kuin viimekesän raviradalla .


    • Hurra-Anni

      Olen samaa mieltä. Lieksan tiistaitorilla olen käynyt kymmenen vuoden aikana kaksi kertaa ne riittävät minullekin. Iltapäivän tunnelman pilasi esiintymispömpelissä kitaraa rämpyttävä ja jollottava mies. Lieneekö jokaisella kerralla mukana sama joikuja?

      Nurmeksen maanantaitorille satuin kymmenisen vuotta sitten ja silloin esiintymislavalla oli venäläinen mustalaisorkesteri ja se hallitsi taidokkaasti soitannan ja laulut. Upeassa esityksessä silmä lepäsi musiikin ohella! Samana iltana ryhmä esiintyi Nurmeksen Hannikaisen salissa.

      Jos jotain esitystä haalitaan torille, sen pitää olla tasokasta. Yleisön pyynnöstä huolimatta tulevia laulajia ei pidä suvaita.

    • ottaako-nokkiinsa

      Entäs jos lieksan trubadurix suuttuu jos ei ole karaokea rompepäivillä, vaikka on voittanut lukuisia karsintoja, mutta muuta merkittävämpää meriittiä ei ole!

      • Hurra-Anni

        Lieksalaista trubadurixia en tunne, mutta tiistaitorin kitaran rämpyttäjä oli melkoisesti pyylevöitynyt mies. Hän ei vaikuttanut karaokemieheltä, vaan ihan normaalilta nälkätaiteilijalta.


    • Eikaraokea

      Sen voin luvata ettei minkään valtakunnan karaokemestaria rompepäiville tule julkisesti laulamaan.

    • varmuuden-varalle

      Onko tervaa ja höyheniä varattu jos trubadurix tulee jodlaamaan?

    • näin.sanoo.laki

      Omissa teltoissaan saa tietysti laulaa niin paljon kuin haluaa kun ei käytä vahvistinta.

      • lallati.lallati.laa

        Jos haluaa karkoittaa asiakkaat niin saa laulaa ihan ääneen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4550
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2259
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1690
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      298
      1356
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1114
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      72
      1074
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      977
    Aihe