Järjettömyyden huippuko? -malipin. kestopinnoitus

LaiskaAutonPuunaaja

"Jari laitatti autoonsa keraamisen pinnoitteen – jopa kolmen vuoden suoja"

Ilmeisesti tällainen keraaminen pinnoitus kuuluu luokkaan kestopinnoitus, kesto(?) muutamia vuosia, hmmmm... Hinnat muutamasta satasesta - taivas rajana...

Voiko enää turhempaan rahojansa laittaa?

Itsellä mm. edellisestä autosta hyvä kokemus turhan puunailun tarpeettomuudesta. Ostin edullisesti 5 v vanhan metalliharmaan auton jossa oli selvästi jäänyt puunailut väliin. Heti kun sen sain pesin sen kertaalleen hyvin ja vedin vahan päälle ja oli taas kuin uutena. Reilu 5 v ja 100 tkm aikana mitä se minulla ehti olla, pesin autoa harvakseltaan ja yleensä pikapesuissa. Keväisin pesin käsipelissä ja vedin vahan. Laitoin auton myyntiin ja siotä ennen taas pesin sen vähän paremmin, hyvin kevyesti myllytin ja päälle vaha. Ensimmäinen ostajaehdokas alkoi epäillä, että auto on uudelleen maalattu kun näyttää liian siistiltä 12 vuotiaaksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000005521898.html

64

16857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kfkfkgkgkgkgkgkg

      Hulluinta kai tuossa kestopinnoitteessa, että aikoo vielä pestä viikottain autoaan jatkossakin.

      Eihän tuo periaatteessa niin hullua olisi, jos sen ajattelisi kuin kestovahana.

    • IhanKuinkaVaan

      Pinnoite pysyy pitkään ja pesu on kuin leikkiä. Onko se typerää? No ehkä Toyota kuskille se on sama kun auto ruostuu kuitenkin altapäin muutamassa vuodessa.

      • LaiskaAutonPuunaaja

        Se on ihan sitä samaa leikkiä se pesu kun ajat auton pesukoneeseen oliko pinnoitetta tai ei. Pesu maksaa just saman verran ja aikaa kuluu tasan yhtä paljon. Loppupeleissä kun sitten myyt autosi, (tässä tapauksessa) vain sillä on väliä miltä se myyntihetkeltä näyttää, ei sillä onko siihen vedetty kestopinnoite ja kuinka monta kertaa - tai toisaalta, ainahan ostajaa voi höynäyttää sanomalla mitä vaan auton hoidosta.

        Toijotista ei ole kokemusta omistajana. Ihan hyvin sivusta katsottuna näyttävät kestävän aikaa mutta ranskanpullasta on pari kokemusta ja niitä välttelen (harmi kun en kerrasta uskonut).


      • KokemusKertoo

        Siinä se pinnoitteen etu tulee vastaan kun vahaamaton tai perusvahattu auto on viimeistään keväällä siinä kunnossa ettei pesukoneet saa sitä puhtaaksi ja itse pitää tehdä tai teettää kallis pesu/vahaus että auton saa puhtaaksi.


      • LaiskaAutonPuunaaja
        KokemusKertoo kirjoitti:

        Siinä se pinnoitteen etu tulee vastaan kun vahaamaton tai perusvahattu auto on viimeistään keväällä siinä kunnossa ettei pesukoneet saa sitä puhtaaksi ja itse pitää tehdä tai teettää kallis pesu/vahaus että auton saa puhtaaksi.

        Jos kuvaamasi ongelma olisi todellinen eli painotus sanalla JOS... Olen pärjännyt kohta 30 v ilman pinnoitteita ja joka vuosi pesen auton itse käsipelillä keväällä ja vedän vahan pintaan. Talven yli pärjään yleensä pikapesuilla n. 2-4 kertaa vuodessa. Mielestäni enemmän saa vastinetta tai saa ylipäänsä vastinetta rahoilleen jos käyttää autonsa vaikka keväisin autopesulassa, käsinpesu, kevyt sisäpesu ja maalipinnan perusvahaus. Tuosta selviää puolin toisin 100 € jos ei itse ehdi tai VIITSI tehdä.


    • kokeilentuota

      Jonkilaista keraamista"vahaa" huomasin jossain liikkeessä tässä etsiessäni kunnollista muovihoitoainetta. Eli homman voi myös tehdä itse ja en lähtisi mitään myllytystä tekemään, se kun on käytänössä lakkapinnan hiontaa joka nykyään on tavallisessakin värissä ja vaatii aina vaan isomman työn, kun se pinnoite häviää!

    • diippaadai

      Hirveen näköisiä ne autot joista alkaa kuoriutua tämä pinnoite. Liekö epäonnistunut vai mitä lie mutta ei hyvä.

      • höpöhpöhpöhpöhpö

        Kuoriutua? Pinnoite? Et varmaan tiedä yhtään mistä puhut. Askartele sinä vain munankuoriesi kanssa jatkossakin.


      • diippaadai
        höpöhpöhpöhpöhpö kirjoitti:

        Kuoriutua? Pinnoite? Et varmaan tiedä yhtään mistä puhut. Askartele sinä vain munankuoriesi kanssa jatkossakin.

        No mitä se sitten on kun kuoriutuu. Autot ei tosin ole mitään uusia joten ehkä pinnoitus läiskitty vanhan maalin päälle?


      • Hondanisti
        diippaadai kirjoitti:

        No mitä se sitten on kun kuoriutuu. Autot ei tosin ole mitään uusia joten ehkä pinnoitus läiskitty vanhan maalin päälle?

        Ei noi keraamiset pinnoitteet ala kuoriutumaan auton päältä pois :D eiköhän se ole auto lakka mikä hilseilee ja ja alkaa kuoriutmaan jos on aikoinaan huonosti lakattu maalauksen jälkeen.


      • Kdkdkdkddk
        Hondanisti kirjoitti:

        Ei noi keraamiset pinnoitteet ala kuoriutumaan auton päältä pois :D eiköhän se ole auto lakka mikä hilseilee ja ja alkaa kuoriutmaan jos on aikoinaan huonosti lakattu maalauksen jälkeen.

        No mihin se sitten kolmessa vuodessa katoaa?


      • Anonyymi
        diippaadai kirjoitti:

        No mitä se sitten on kun kuoriutuu. Autot ei tosin ole mitään uusia joten ehkä pinnoitus läiskitty vanhan maalin päälle?

        Se on lakkaa.


    • turhaatyötä

      Huoletonta ja tarpeeksi hyvä on nykyajan modernit pehmoharjakoneet. talven suolakautena kun ottaa silloin tällöin parhaan talvipesun, niin puhdistuu tarpeeksi hyvin ja päälle suojan antava kuumavaha. Tällaisia pesuja käyttää moni naapurini ja työkaveri, ja autonsa kiiltävät yhtä paljon kuin minulla joka vahaan monta kertaa vuodessa. Taidan siirtyä samaan systeemiin!

      • JosAjaaEnemmän

        No kun ei toimi noin, paitsi jos käy koneessa aina kun auto on likainen ja vielä märkä. Jos talvipska pääsee muutaman kerran kunnolla kuivumaan ja seisomaan pitkään, niin kevät on raskasta aikaa.


    • 34534643

      12kk kestävä kovavaha maksaa 30e/purkki ja riittää ainakin 5 kertaan, esim Fusso Coat. Eli 30 eurolla saa 5v suojan jos viitsii kerran vuodessa käyttää se 2h vahaukseen. Hienosti kiiltää ja hylkii vettä.

      30e/5v aika halpa näihin 500e/3v kestopinnotteisiin nähden.

      • Siisti_maalipinta

        Käytän itse Armor All Schieldiä autoni maalipinnan suojaukseen. Erittäin helppokäyttöinen. Aine levitetään maalipintaan ja pyyhitään saman tien pois. Vesi juoksee pois liukkaasti eikä maalipintaan tunnu tarttuvan kiinni juuri mikään. Aine näyttää olevan hyvin riittoisaa ja testissä sen sanottiin kestävän ainakin 10 konepesua. Tuntuu kuin auto puhdistuisi pelkällä veden ruiskuttamisella. Pullon hinta oli muistaakseni vähän yli 20€. Suosittelen vilpittömästi sellaiselle jolla on aikaa käsitellä valmiiksi puhdas ja kuiva auto pari kertaa vuodessa puoli tuntia kerrallaan.


      • Anonyymi

        Hähhähhää, monkey🤣🤣🤣fusso ei kestä todellakaan edes puolta vuotta.. Tietty sillä sun fussolla vahaa sen about 30-50kertaa


    • Kovarassi

      Mutta jotka käyttää autoa harjapesussa ni voi voi..kyllähänse puhdistuu ja näyttää kiiltävältä..mutta katsokaapa tarkemmin auton pintaa.
      Tai tietenkin jos joku perus valkonen on värinä niin se nyt ei paha.mutta joku metalli punainen tai muu erikoisempi väri..niin nää pikapesut on myrkkyä.

      • Kekdkdkdkkdkkd

        Miksi sitä pitäisikään alkaa suurennuslasilla tuijottamaan?


    • halpaaon

      Jos ihan välttämättä tahtoo kokeilla kestopinnoitetta, niin verkosta 5€ purkki ja sitä hölvää ihan omin kätösin käsinpesun ja vahan jälkeen. Tuleepa sekin kokeiltua, eikä maailmaa maksa.

      • Sukkajumala

        Voin kertoa että kiinanpinnotteella ja oikeilla aineilla ei ole mitään tekemistä toistensa kansssa ..


    • HaittaakoHuolettomuus

      Mikä kumma kun erään kommentoijan viestiin vastattiin "IhanKuinkaVain" nimimerkillä, niin tervetuloa tähän päivään. Toyota on tänäpäivänä kaikinpuolin arvostettu arvonsa säilyttävä auto, niin uutena kuin käytettynä ja valikoimaa löytyy. Älä huolehdi Toyotan maalipinnan kestävyydestä. Kestää. Pestään tarvittaessa ja makuasia muutenkin. Audissahan on tuota maalipinnan pysymistä alkuperäisessä kiinnityspinnassa huomattu irtoilevan ja lohkeavan yllättävänkin herkästi, eikö tuohon saisi parannusta ettei tarvitsisi hävetä laikkuautojen liikkumista samoilla teillä joita myös ehjän maalipinnan omaavat käyttävät? Sinkkikorin ominaisuuksia tästä kulmasta. Siksikö pitävät audejaan likaisina?

      • Waltte

        Audin maalit irtoili joskus 80-90 luvuilla...


      • Hienosti_kesti
        Waltte kirjoitti:

        Audin maalit irtoili joskus 80-90 luvuilla...

        Mun hyvän kaverin Audi A3 oveen ruostui reikiä oven alaosaan 5 vuodessa.


      • Anonyymi
        Hienosti_kesti kirjoitti:

        Mun hyvän kaverin Audi A3 oveen ruostui reikiä oven alaosaan 5 vuodessa.

        No just. Kummin kaiman siskon äiti kertoi, että...


    • Anonyymi

      >>>>> Voiko enää turhempaan rahojansa laittaa?

      Kyllä voi.

      Voin lämpimästi suositella nanopinnoitetta, jonka muuten tuunasin maalipintaan itse hyvällä aineella. Voi siis aivan hienosti tehdä itsekin.

      Nyt, noin 1½ vuoden kuluttua, vesi lähtee maalipinnasta edelleen kuin hanhen selästä. Ja pesu sujuu kuin unelma, koska lika vain ei tartu.

      >>>> vedin vahan päälle ja oli taas kuin uutena.

      Paraskaan perinteinen vaha ei kestä yli puolta vuotta jatkuvaa aurinkoa, sadetta ja suolavettä.

      Jos haluat päästä helpolla, käytä nanopinnoitetta. On paaaaljon kalliimpi kuin perusvahat, mutta sopii laiskalle, joka haluaa erinomaisen maalipinnan eikä jatkuvaa puunausta!

      • Anonyymi

        Maksoi siis 70 euroa ja tunnin....pari omaa työtä. Kaikki nanopinnoitteet eivät ilmeisesti ole yhtä hyviä. Kiinasta tilattu 3 euron pikkupurtilo on ilmiselvä huijaus - siinä ei ole piipohjaisia suoja-aineita lainkaan.


      • Anonyymi

        Tuo nanovaha on parasta mitä autonpintaan voi laittaa. Tälläiset keraamiset yms kestovahat ei suojaa sen enempää, eikä auton maalipintaan voi eikä saakkaan laittaa ainetta jota ei saa poistettua liuotin pesuaineella, millä lähtee muutkin vahat olipa kyseessä keraaminen, nano tai normaali kauppojen hyllyssä myynnissä oleva vaha. Nämä kaikki tuotteet eivät saa häiritä korjaus maalausta. Paras suoja on laadukas pesuaine ja sen päälle märkä nanovaha, silloin lika ei imeydy maalipintaan ja pesun jälkeen uusi nano märkävaha.


    • Anonyymi

      kokemusta parista autosta toinen pinnoitettu jollain aineelle uutena ja toinen käytettynä. En ole tyytyväinen , hinta on aika kova ja silti ei pesu tunnu yhtään helpommalta. Vahautin kerran yhden auton osaavilla kavereilla jotka käyttivät jotain kovavahaa, oli ihan erilainen pitää puhtaana.

      • Anonyymi

        Kerropa keväällä meille muille tarinasi uudestaan kovavahasta!

        Kovavahalle luvataan max. kestoa kuusi kuukautta, ja lupaus on myös totta: maalipinta pysyy hyvänä 4 - 6 kuukautta. Nanolle luvataan 18 - 36 kuukautta ja tuokin lupaus on totta.

        Kovavaha ei ole oikeasti juuri kesto-ominaisuuksiltaan MITÄÄN verrattuna hyvään nanopinnoitteeseen, jossa on reilusti silikaattia (piidioksidi, SiO2) ja kovuus ja naarmutusominaisuudet 9H -kynätestin mukaisesti. Kunnon nanopinnoite kestää myös itse tehtynä.

        Ennen ostoa varmistukaa pitoisuuksista! Kiertäkää halvat kiinalaiset tuotteet kaukaa. Niissä aitoa piidioksisidi-tehoainetta on jatkettu pelkällä vedellä, ja tiedän tuonkin kokemuksesta.

        Minä kerroin jo kuukausia sitten omat kokemukseni laadukkaasta ja melko hinnakkaasta tuotteesta ja itse tehdystä nanopinnoituksesta. Suosittelen lämpimästi piheille ja laiskoille, jotka haluavat säästää aikaansa ja tehdä työn kerralla ja hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa keväällä meille muille tarinasi uudestaan kovavahasta!

        Kovavahalle luvataan max. kestoa kuusi kuukautta, ja lupaus on myös totta: maalipinta pysyy hyvänä 4 - 6 kuukautta. Nanolle luvataan 18 - 36 kuukautta ja tuokin lupaus on totta.

        Kovavaha ei ole oikeasti juuri kesto-ominaisuuksiltaan MITÄÄN verrattuna hyvään nanopinnoitteeseen, jossa on reilusti silikaattia (piidioksidi, SiO2) ja kovuus ja naarmutusominaisuudet 9H -kynätestin mukaisesti. Kunnon nanopinnoite kestää myös itse tehtynä.

        Ennen ostoa varmistukaa pitoisuuksista! Kiertäkää halvat kiinalaiset tuotteet kaukaa. Niissä aitoa piidioksisidi-tehoainetta on jatkettu pelkällä vedellä, ja tiedän tuonkin kokemuksesta.

        Minä kerroin jo kuukausia sitten omat kokemukseni laadukkaasta ja melko hinnakkaasta tuotteesta ja itse tehdystä nanopinnoituksesta. Suosittelen lämpimästi piheille ja laiskoille, jotka haluavat säästää aikaansa ja tehdä työn kerralla ja hyvin.

        Tavallinen Korrek pysyy hyvänä 1-2 kuukautta ja maksaa kympin. Yhdellä putelilla vahaa vuoden eli vahauskerta maksaa yhden euroa oma työ. Kysymys on siitä, paljonko arvostaa omaa aikaansa ja vaivaa. Toisaalta auton vahaaminen on hyvää hyötyliikuntaa.


    • Anonyymi

      Jos on 2 kaverusta. Toinen laittaa rahat kestopinnoitteeseen eikä koskaan juopottele, toinen juopottelee eikä koskaan laita autoonsa kestopinnoitetta.

      Jos kumpikin on tyytyväinen valintaansa, niin hyvä, viimeisessä palttoossa ei ole taskuja, pääasia että on nauttinut rahoistaan haluamallaan tavalla, Markusta lainatakseni, "vit*uako se kenellekään kuuluu"

      • Anonyymi

        Kokeilin pinnoittaa tuolla oman heppini. Hyvin toimii!


    • Anonyymi

      Ensimmäinen pinnoitettu autoni ja kaikkein vaikein pestä ja pitää puhtaana. Lika tarttuu kuin magneetti.

    • Anonyymi

      JATKETAANPA tarinaani syystalvelta 2019...

      Lainaus: "Voiko enää turhempaan rahojansa laittaa?"

      Kyllä voi.

      Voin edelleen lämpimästi suositella nanopinnoitetta, jonka itse tuunasin maalipintaan hyvällä aineella kolme vuotta sitten. Voi siis aivan hienosti tehdä itsekin.

      Viime viikolla, siis noin kolme vuotta alkukäsittelystä, vesi lähti edelleenkin maalipinnasta lähes kuin hanhen selästä. Pesukin sujui ihan mukavasti, koska lika vain ei tartu. Pinta ei kuitenkaan enää ollut alkukäsittelyn veroinen kymmenien pesujen jäljiltä.

      Kestosuojasin NYT ihan samalla nanovahalla päälle. Maali ei tarvinnut savetusta tai myllytystä, vaan kunnon tehopesun, sillä ylimääräistä "nastaruostetta", bitumia tai öljyjä ei maalipinnassa ollut.

      Lainaus: "Vedin vahan päälle ja oli taas kuin uutena."

      Paraskaan perinteinen vaha ei kestä yli puolta vuotta jatkuvaa aurinkoa, sadetta ja suolavettä.

      Jos haluat päästä helpolla, käytä nanopinnoitetta. On paaaaljon kalliimpi kuin Turtle Waxin tai Korrekin perusvahat, mutta sopii laiskalle, joka haluaa erinomaisen maalipinnan eikä jatkuvaa puunausta.

      --

      HUOM! Nanopinnoite ei tarjoa kenellekään hyötyliikuntaa. Kolmen vuoden kokemuksella voin todeta, että nanopinnoite sopii itse tehtynä vain laiskalle. Jos itselläni on sama auto vielä kolmen vuoden jälkeen pihassa, käsittely on varmuudella jälleen nanopinnoite. Hinnaksi on tullut alle 30 €/vuosi ja työkulu omina kuluina se vajaa pari tuntia tehtynä kerran kolmessa vuodessa. Helpommalla ei auton vahauksen kanssa voi päästä.

      • Anonyymi

        Jostain syystä autoa ostaessa keraaminen pinnoite herättää ainakin itselläni nopeasti epäilyt maalin lakkavaurioista joita peitelty pinnoitteella. Keraaminen pinnoite on se jota ensimmäisenä ehdotetaan kun haluaa hilseilevän lakkapinnan peiteltyä joksikin aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain syystä autoa ostaessa keraaminen pinnoite herättää ainakin itselläni nopeasti epäilyt maalin lakkavaurioista joita peitelty pinnoitteella. Keraaminen pinnoite on se jota ensimmäisenä ehdotetaan kun haluaa hilseilevän lakkapinnan peiteltyä joksikin aikaa.

        Mutta kun sen teettää tehdasuuteen autoon heti uutena, ennen kuin sen kaupasta edes hakee, niin mikä olikaan taas oikeasti se ongelmasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun sen teettää tehdasuuteen autoon heti uutena, ennen kuin sen kaupasta edes hakee, niin mikä olikaan taas oikeasti se ongelmasi?

        Itsellä kolmeen viimeiseen uuteen autoon (vaihdan kolmen vuoden välein) olen laitattanut keraamisen kestopinnoitteen. Hyvin ovat kestäneet tuon kolme vuotta, mitä on yleisesti aineille luvattukin. Autojani en ole käyttänyt konepesussa vuosiin, vaan pesen itse käsin. Aiemmin vahailin itse autoni pari kertaa vuoteen. Huolella tehtynä otti mielestäni liikaa aikaa ja vaivaa. Olen ollut pinnotteiden laatuun, hintaan ja kestävyyteen tyytyväinen eikä entiseen käsinvahaukseen ole paluuta. Nyt uusi auto (MB) tilattu ja siihenkin pinnoite tulee.
        Mikään ei tietenkään estä pinnoitetun auton vahausta jos niin haluaa tehdä. Mutta etenkin talvisin tulee käytettyä ajoittain liuottimia pesun yhteydessä joten keväällä vaha on kyllä finaalissa. Tässä siis oma mielipiteeni ja kokemukseni asiasta ilman sen kummempaa asiantuntemusta. Jokainenhan saa tehdä autonsa kanssa kuinka haluaa ja parhaimmaksi näkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain syystä autoa ostaessa keraaminen pinnoite herättää ainakin itselläni nopeasti epäilyt maalin lakkavaurioista joita peitelty pinnoitteella. Keraaminen pinnoite on se jota ensimmäisenä ehdotetaan kun haluaa hilseilevän lakkapinnan peiteltyä joksikin aikaa.

        Taas kaveri kuka ei tiedä mistään mitään mutta kommentoi 🤣🤣katsos kun yksikään pinnote ei peitä mitään 🖐️🖐️


    • Anonyymi

      Helpompi pitää puhtaana. Auton arvoon millään mitä omistaja tekee ei ole vaikutusta. Ainoastaan vuosimalli. Tämä pinnoitus helpottaa omistajan elämää. Itselle autoa pestessä suuri helpotus.

    • Anonyymi

      Lainaus: "Jostain syystä autoa ostaessa keraaminen pinnoite herättää ainakin itselläni nopeasti epäilyt maalin lakkavaurioista joita peitelty pinnoitteella. Keraaminen pinnoite on se jota ensimmäisenä ehdotetaan kun haluaa hilseilevän lakkapinnan peiteltyä joksikin aikaa."

      Olet sotkenut puurot ja vellit keskenään tai sitten sinulle on annettu väärää tietoa tai jopa valehdeltu. On olemassa kyllä erikseen nanopartikkeleilla kyllästetty lakka, jota MB on ainakin joskus käyttänyt.

      Lakkavauriota ei voi mitenkään peittää nanopinnoitteella, koska pinnoite on maksimissaan vain yhden mikrometrin paksuinen (= 0,001 mm). Pinnoitteen paksuus on siis vain noin yksi sadasosa hiuksen paksuudesta eli aineella ei tukita edes pienintä halkeamaa, vaan se on tarkoitettu ehjälle maalipinnalle. Tiedoksi, että tavis-auton maalin mahdollisen lakan paksuus on maalauksesta tullessaan 250 - 500 -kertaa suurempi kuin nanopinnoitteen ja siis tyypillisesti alle puoli millimetriä.

      Nanopinnoite ei peitä mitään koloja tai korjaa niitä, vaan antaa todella ohuen ja kestävän vettä ja likaa hylkivän pinnan.

      Osa varsinkin kiinalaisista pinnotteista on ihan täyttä kuraa tai puhdasta vettä, josta vain saa maksaa kalliisti ilman hyötyä. Kannattaa siis ostaa testattu tuote luotettavasta paikasta. Itse maksoin yhden tee-se-itse -käsittelyn purkista noin 80 euroa. Guuglaamalla löytää eri tuotteiden kestotestejä, joista itse löytämääni silloin-parasta tuodaan myös Suomeen. Kehitys kuitenkin kehittyy.

    • Anonyymi

      Mielestäni Auton vahauksen idea ei ole niinkään suojaava vaikutus ja sen kesto. Se on siinä, että auto tulee pestyä vähän paremmin ja vahahalla loput töhnät veke maalipinnasta. Itse vahaan yleensä kerran vuodessa talven jäljiltä ja ajoittaisten pesujen lisäksi yhtään sen kummempaa hoitoa en ole kaivannut 35 v autoilu-urallani. T: Tarkka autostaan

      • Anonyymi

        Maalipinnan käsittely antaa killtoa ja suojaa.

        Vahan, tai muun maalipinnan suojatuotteen, tarkoitus on suojata maalipintaa epäpuhtauksilta kuten kuralta, maantiepieltä, puiden mahlalta ja lentoruosteelta. Käsitelty pinta hylkii likaa ja vettä ja tekee näin auton puhtaanapidosta helpompaa. Hyvin käsitelty maalipinta säilyy puhtaana kevyellä ylläpitopesulla tai jopa pelkällä esipesulla.

        Hyvällä pinnoitteella tai vahalla vesi ja lika lähtee maalipinnasta kuin vesi hanhen selästä.

        Jos auton haluaa likaantuvan todella pahasti oikein pinttymällä tai sen haluaa muuten pestä usein ja perusteellisesti, autoa ei kannata käsitellä lainkaan tai huonolla vahalla harvoin. Jos auton haluaa pitää ruosteettomana ja maalipinnan moitteettomana, auto pitää pestä usein ja TODELLA HYVIN ja perusteellisesti.

        Kukin siis tavallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalipinnan käsittely antaa killtoa ja suojaa.

        Vahan, tai muun maalipinnan suojatuotteen, tarkoitus on suojata maalipintaa epäpuhtauksilta kuten kuralta, maantiepieltä, puiden mahlalta ja lentoruosteelta. Käsitelty pinta hylkii likaa ja vettä ja tekee näin auton puhtaanapidosta helpompaa. Hyvin käsitelty maalipinta säilyy puhtaana kevyellä ylläpitopesulla tai jopa pelkällä esipesulla.

        Hyvällä pinnoitteella tai vahalla vesi ja lika lähtee maalipinnasta kuin vesi hanhen selästä.

        Jos auton haluaa likaantuvan todella pahasti oikein pinttymällä tai sen haluaa muuten pestä usein ja perusteellisesti, autoa ei kannata käsitellä lainkaan tai huonolla vahalla harvoin. Jos auton haluaa pitää ruosteettomana ja maalipinnan moitteettomana, auto pitää pestä usein ja TODELLA HYVIN ja perusteellisesti.

        Kukin siis tavallaan.

        Tuommoinen tavallinen vaha, olipa se sitten kuinka "kallis tai muka laadukas" hyvänsä ei kovin pitkää suojaa saati kiiltoa anna. Kerran kun sen peset, siinä se sitten oli meinaan kiilto ja pinnan "liukkaus". Voi olla, että siitä vielä jonkinlaista suojaa jää mutta tuskin sekään enää maailmaa mullistaa. Enempi tuollainen jatkuva puunaus on jonkinlainen pakkoneuroosi.

        Ex-työkaverin vakio-ohjelma viikonlopulle oli auton puunaus ja se ei ollut mikään hätänen pesaisu ja vahaus vaan se käytti siihen aikaa tunteja. Mikä ettei, kyllähän sen auto oli aina tip-top, mutta se pakonomaisuus. itse en sellaista kaipaa. Vaikka samanlainen se oli muissakin hommissa. Priorisointi oli sille täysin vieras käsite. Se teki kaikki aina samalla kaavalla ja samassa ajassa = hitaaaaasti.

        Se on kyllä totta, että "kukin siis tavallaan". Itse käytän aikani moneen muuhun hommaan kuin auton rassaukseen ihan siitä syystä, etten koe sitä tarpeelliseksi. Heti kun joku kertoo sen panos-tuotos -suhteen hyödyn, voin jopa innostua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuommoinen tavallinen vaha, olipa se sitten kuinka "kallis tai muka laadukas" hyvänsä ei kovin pitkää suojaa saati kiiltoa anna. Kerran kun sen peset, siinä se sitten oli meinaan kiilto ja pinnan "liukkaus". Voi olla, että siitä vielä jonkinlaista suojaa jää mutta tuskin sekään enää maailmaa mullistaa. Enempi tuollainen jatkuva puunaus on jonkinlainen pakkoneuroosi.

        Ex-työkaverin vakio-ohjelma viikonlopulle oli auton puunaus ja se ei ollut mikään hätänen pesaisu ja vahaus vaan se käytti siihen aikaa tunteja. Mikä ettei, kyllähän sen auto oli aina tip-top, mutta se pakonomaisuus. itse en sellaista kaipaa. Vaikka samanlainen se oli muissakin hommissa. Priorisointi oli sille täysin vieras käsite. Se teki kaikki aina samalla kaavalla ja samassa ajassa = hitaaaaasti.

        Se on kyllä totta, että "kukin siis tavallaan". Itse käytän aikani moneen muuhun hommaan kuin auton rassaukseen ihan siitä syystä, etten koe sitä tarpeelliseksi. Heti kun joku kertoo sen panos-tuotos -suhteen hyödyn, voin jopa innostua.

        Hyvä ilmaus tuo panos-tuotos -suhde eli hinta-laatu -suhde, joka koskee myös oman ajan käyttöä. Omallekin ajalle television, netin, lukemisen, liikunnan tai perheen kanssa on hinta ja vaihtoehtoiskustannus. Jokainen arvostaa itse oman aikansa hinnan.

        Olen itse valmis uhraamaan auton puunaukseen pesuineen keskimäärin pari...kolme...muutaman tuntia vuodessa, odotteluineen tai jonotuksineen. Jos tietäisin, että jokaisella tunnin lisäpuunauksella estän auton ruostumista sadalla eurolla tai estän arvonlaskemista kahdella sadalla, kyllä puunaisin. Muuten en innostu.

        Auton huollot sitten erikseen, ne on pakko jonkun tehdä.


    • Anonyymi

      Lapsena vahattiin isän autoa muutaman kerran, ruostui silti, omia autoja en ole vahannut kertaakaan, automaatin vahaus saanut riittää. Ei tosin tunnu järkevältä sekään jos harvoin pesee ja automaatti jättää monet kohdat likaisiksi, vaha sitten vaan päälle.

      Pitäisi alkaa varmaan käyttää useammin ennen kuin tarttuu liikaa kiinni tai voiskin käyttää käsinpesussa kun tässä ei ole vielä ruostetta, entistä ei enää ilennyt. Epäilen kyllä ettei halvalla hinnalla ainakaan vahausta saa kunnollista, voi olla automaattikin parempi.

      • Anonyymi

        Voikohan etukäteen tietää, tuleeko auto ruostumaan vaiko ei?

        Muistan ajan kun Opel ruostui aina puhki. Siitä huolimatta välillä näkee vanhoja Opeleita, joissa ei ole ruostetta lainkaan.

        Välillä sanottiin, että Mersu, Bemari, Volvo, Kia tai Toyota ei ruostu. Kyllä varmasti ruostuu! Kun pitää silmänsä auki, aina tulee vastaan ko. ajoneuvo, joka on umpiruosteessa. Osa melko uusistakin autoista on alkavassa ruosteessa. Tiedon ja tuntuman perusteella näyttäisi siltä, että ruostumiseen voi itse vaikuttaa, mutta että olosuhteet vaihtelevat ja autot olisivat yksilöitä jo tehtaalta lähtiessään. Tuntuu siltä, että edes tiesuola ei selitä asiaa.

        Ihan kuin jokaisella autolla olisi se tietty kohta, josta ruostuminen aina alkaa. On vahattu ja käsitelty tai ei ole.

        Lada on asia erikseen. Siitä ei tiedä, onko se ollut lintu vaiko kala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voikohan etukäteen tietää, tuleeko auto ruostumaan vaiko ei?

        Muistan ajan kun Opel ruostui aina puhki. Siitä huolimatta välillä näkee vanhoja Opeleita, joissa ei ole ruostetta lainkaan.

        Välillä sanottiin, että Mersu, Bemari, Volvo, Kia tai Toyota ei ruostu. Kyllä varmasti ruostuu! Kun pitää silmänsä auki, aina tulee vastaan ko. ajoneuvo, joka on umpiruosteessa. Osa melko uusistakin autoista on alkavassa ruosteessa. Tiedon ja tuntuman perusteella näyttäisi siltä, että ruostumiseen voi itse vaikuttaa, mutta että olosuhteet vaihtelevat ja autot olisivat yksilöitä jo tehtaalta lähtiessään. Tuntuu siltä, että edes tiesuola ei selitä asiaa.

        Ihan kuin jokaisella autolla olisi se tietty kohta, josta ruostuminen aina alkaa. On vahattu ja käsitelty tai ei ole.

        Lada on asia erikseen. Siitä ei tiedä, onko se ollut lintu vaiko kala.

        Kyllä vaha hiukan saattaa estää kiveniskusta tai naarmusta lähtevää pintaruostetta mutta parempi tapa on paikata ne ajoittain vaikka sitten korjauskynällä yms. Yleensä kuitenkin auto lähtee ruostuun pellin saumoista ja sitä ei sitten estä oikein mikään jos prosessi on alkanut. Erillisestä ruostesuojauksessa on apua etenkin kun se tehdään heti uutena.


    • Anonyymi

      Auton pesu ei paljoakaan vaikuta sen ruostumiseen. Vahaus voi kyllä estää pintaruostetta.

      • Anonyymi

        Mikä ruostumisen aiheuttaa autoissa? Niihin tulee ruostetta.


      • Anonyymi

        Eiköhän se ruostu nopeammin jos ei pese suoloja pois koko talvena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ruostu nopeammin jos ei pese suoloja pois koko talvena.

        Lika/pölykerros pitää pinnalla ruostuttaa ja hapettaa.
        Kai se puhdas pinta pysyy kuivempana?
        Vai onko siinä liassa vaan jotain mihin pinta reagoi tehokkaammin kuin pelkän ilman kanssa?


    • Anonyymi

      Itse olen vähän laiska ja ajoneuvoni ovat vanhoja.
      Yleensä huudon pinnat hankaamatta ja välillä laitan esipesuvaahdon ensin. Joskus pitää ihan pestäkin.
      Pesukoneita ja autonpesupaikkojen harjoja en käytä, niin ei tule pinta täyteen hienoa pyörrejälkeä.

      Kyllä se auttaa kovasti, kun vahattu pinta on sileä ja liukas.

      Moottoripyörässä on vähemmän pintaa, niin tulee pestyä useammin.
      Jotain fussoa yms hifimpää vahaa olen laittanut muutaman kerran vuodessa ja on helppo pitää puhtaana. Jotain nanopinnoitettakin olen kokeillut ja tulee hyvä kiiltävä pinta.
      Halvempien vahojen kanssa joutui pesemään useammin.

      Mp:n kromiosista huomaa, että hankalammat paikat, joita ei ole päässyt pesemään, hilseilevät helpommin hirveän näköisiksi. Huolletummat kohdat voivat kestää vuosikymmeniä.

    • Anonyymi

      Turhaa hommaa vanhoihin autoihin, mutta itse laitatin just pinnoitteen uuteen autooni.
      Menee sitä rahaa muuhunkin, istukaa ja juokaa kaljaa senkin rahan edestä , haimaa kun ei voi suojata pinnoitteella =)

    • Anonyymi

      Paronilla pesu 2 kertaa viikossa . Muuta ei tarvi.

      • Anonyymi

        Millä paronilla? Kas kun ei herttualla tai kreivillä.

        Luulisi paroneilla, herttuoilla tai kreiveillä olevan muutakin tekemistä kuin pestä autoja.


    • Anonyymi

      24kk liisari ja arvatkaako kiinnostaako maalipinnan kunto euron vertaa.
      No ei kiinnosta.
      Halvin harjapesu sitten kun auto alkaa olla niin likainen, että vaimo huomauttaa.

      Nuo kolmen vuoden pinnotteet, noh, kannattaa lukasta pienellä präntätty.

      • Anonyymi

        Eihän vuokralla olijaakaan kiinnosta nykyään edes se asumansa asunnon kuntokaan. Siitä saadaan lukea lehdistä aika ajoin ihan riittävästi. Onneksi en kuitekaan itse kuulu tuohon ihmis-sikojen lisääntyvään joukkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän vuokralla olijaakaan kiinnosta nykyään edes se asumansa asunnon kuntokaan. Siitä saadaan lukea lehdistä aika ajoin ihan riittävästi. Onneksi en kuitekaan itse kuulu tuohon ihmis-sikojen lisääntyvään joukkoon.

        Ei tässä mistään sikailusta tai tuhoamisesta ollut puhe.
        Miksi maksaa siitä, mistä ei tarvitse maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä mistään sikailusta tai tuhoamisesta ollut puhe.
        Miksi maksaa siitä, mistä ei tarvitse maksaa.

        Itsekkyys ei ole sellainen hyve, kuin kuvittelet sen itsellesi olevan. Sinua halveksuaan, et ole penaalin terävin kynä, vaan kuvittelet että teet niin hienoa työtä, että yhtiön asiakkaat maksavat liising- tai vuokra-auton kulut. Kenkää tuollaiselle pellelle pitäisi antaa, ihme että sinulla edes on töitä. Ehkä ei olekaan, vaan olet trolli.

        Miksi muuten puhut sanaakaan kolmen vuoden pinnotteista ja pienistä pränteistä, kuin et asiasta mitään ymmärrä? Pitäisi ymmärtää ihan aluksi itse, miten oman auton arvoa säilytetään ja ylläpidetään. Sinä et ymmärrä siitä mitään, kun ratsastat yhtiön ja asiakkaiden siivellä. Loinen.


    • Anonyymi

      Ainakin minun autoissa on ollut kestopinnoite kun olen ne saanut. Kestopinnoite on ollut tummanpunainen ja kestänyt hyvin 11 - 18 vuotta.

      viimeisen kun ostin 2015 tarjottiin jotain kestopinnoitetta autotehtaan kestopinnoitteen päälle. Sanoin että peitän konepellin, jotta nähdään kuinka pinnoite pysyy. Eivät suostuneet pinnoittamaan muuta auton osaa,

      Niin, vain nuorena 60-70 luvulla autoani joskus vahasin. Esim 1985 alkaen ei yhtään vahausta. Sitten kun myin 11-18 vuotiaana siveäin rätillä tärpättiä pintaan.

      Silloin kun ajoin paljon, laitoin alustamassaa kylkikoteloihin, ulkopuolelle ja pariin myös ylemmäksi, oveen noin 5 cm. Tuota vahvistin, kun kului.
      Vanhat miehet sanoivat että se eristää peltiä, eikä pelti ole niin kylmää ja ei kosteus vetäydyn kynnyskoteloihin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe