Uusi auto rahoituksella, onko järkeä?

UudenAutonOstaja

Olen tässä haaveillu hankkivani uuden auton täysin rahoituksella, auton hinta 25t€

Ikää jo itsellä 33v, autosta kertyisi maksuja n.300€/kk ( eri suuri viimeinen maksu erä 4 700€).

Asun vuokrakämpässä mikä vie kuukaudessa n.600€ (sis. autopaikka, sähkö ja vesi).
Nettotulona n.1 900€.

Eli kuukauden laskut lainat vie sen 1 000€

Onko täällä kohtalotovereita?

22

7757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fkfkffkfkkf

      En ota muuhun talouteesi kantaa, sinun on itse päätettävä onko 25te auto tarkoituksenmukainen itsellesi? Mutta jos on, niin kyllä rahoitus aina kannattaa, jos korko on alhainen ja kestät hieman kohonnutta taloudellista riskiä.

      Auton tarkoituksenmukaisuudesta, ainakin itselläni muuttuneet ajatukset myönteisemmiksi uutta kohtaan. Kokonaiskuluissa uusi ei tule useinkaan kovin paljon kalliimmaksi kuin joku kymppitonnin käytetty, voi jäädä uusi halvemmaksikin ja onhan se aina parempi autona. Halvimmaksi tullee melkein kaikille tonnin arvoinen sotaratsu, mutta siinä tinkii ominaisuuksista jo todella reilusti, eivätkä kokonaiskulut silti välttämättä niin eri planeetalta ole uuteen verrattuna.
      Itse ostin vuosi sitten juuri kympin käytetyn ja kyllä kaduttaa. Ensimmäisen vuoden korjauksiin ja renkaisiin mennyt sen verran, että uuden suurempi arvonalenema olisi sillä kuitattu luultavasti. Tuon joutui maksamaan kalliilla käteisellä, mikä olisi pörssissä tuottanut pari tonnia. Käytettyyn kun ei saanut halpaa korkoa. Eikä ole takuuta tuleville vuosille. Bensankulutuskin muutaman satkun enemmän vuodessa. Uutta ei tarvitsisi edes katsastaa ja verot alemmat. Ja olisi uudessa enemmän vermeitäkin.
      Eli kokonaisuutena en taida säästää mitään ajamalla käytetyllä, mutta auton ominaisuudet ovat jo muutaman vuoden vanhentuneet.

    • Erkkieräänkadunvarresta

      "autosta kertyisi maksuja n.300€/kk ( eri suuri viimeinen maksu erä 4 700€)."

      Eihän siinä muuta, kun vain huolehtii siitä, että auton arvo pysyy koko ajan korkeampa kuin velan määrä.
      Voi autoja ostaa rahoituksella.

      Aloitusviestissä ei puhuta vaihtoautosta, joten silloin lainaa olisi se reilu 25 000€
      Kun viimeinen erä on se 4700€, niin reilu 20 000€ pitäisi maksaa kuukausierissä.
      60 kuukautta (5 vuotta) taitaa olla pisin mahdollinen, ainakin autorahoituksen puolella, pankkilainat erikseen.
      Kuukausierä olisi tällöin (tietenkin korko vaikuttaa, mutta mennään nyt ilman korkoa) 340,00€/kk
      Joten autoa maksetaan n. 4000€/v paitsi viides vuosi, jolloin sitä pitää maksaa n. 10 000€.

      Ei mahdoton yhtälö.

      • Kfkfkfkfkkfkffk

        Ihan sama mikä on velan ja auton arvon suhde. Jos saisin autolainaa nollakorolla 100v takaisinmaksuajalla, niin ottaisin vastaan riemusta kirkuen, vaikka heti kohta velan määrä ylittäisi auton arvon.

        Velka on tapa saada tulevaisuuden rahaa käyttöönsä nyt heti, eikä sinänsä ole missään yhteydessä kulutustavaroiden arvonkehitykseen.

        Vaikka voihan esittämäsi tapa olla keskivertopulliaiselle hyvä tapa välttää ylivelkaantuminen vuosien kuluessa. Paremmin taloutta ymmärtävälle asia on kuitenkin toisin.


    • Ostaoooppeli

      Länsiautosta esim uusi astra 72kk maksuajalla ja isommalla viimeisellä erällä 310e kuussa ilman käsirahaa, juuri siis tilasin tälläisen 2 autoksi. Todellinen vuosikorko 0,48%. Uusi auto ja tähän astraan kuuluu mukaan 2 vuoden huollot. 1 litranen bensa niin pienet kulut kaikinpuolin ja haluttu vaihtoauto bensakoneella myös tulevaisuudessa. Jos olisin ostanut 15-17 tonnin käytetyn rotiskon 5vuoden maksuajalla ja kiskurikorolla 4,9% tms niin maksaisin kuussa helposti samaa lyhennystä joskaa auto ei tuollaisella korolla juuri lyhene. Uusi auto on huoleton takuineen eikä tartte ressata mitään hajoamisia tai muuta. Ja arvo säilyy pikkasen eri tavalla kun vanhoissa joita moni ei edes ota vaihdossa ainakaan hyvään hintaan. Aikanaan pidin käytettyä parempana mutta näin 32vuotiaana on nähty se takuuttoman auton roplaaminen ja ne maksut joita tulee jos käy huono tai ei niin huono tuuri. Jo 50 tuhatta ajetuissa voi olla inhottavia vikoja, jarrut vinkuu, jarrut loppu, sähkövikaa ja konevikaa. Meillä hajos mm.yhdestä autosta turbo kun sillä oli ajettu 18 tuhatta, kyseessä oli onneksi uusi auto. Mutta muuten on ollu 3000e jarruremppaa, ennen katsastusta on vaihdettu koiranluita ja tehty jopa 1800e peräremontti yhteen bemariin. Suosittelen täysin vain uutta autoa joka pitää arvonsa. Vanha ei hintaansa pidä, pyyntihinnat netissä hämää pahasti sillä niitä autoja ei todella niillä kamalilla pyyntihinnoilla myydä.

      • Kkfkfkfkfkfkf

        Muuten samaa mieltä, mutta eihän uusi arvoaan pidä, vaan nimenomaan menettää sitä nopeammin kuin vanha. Mutta tuo ero on tosiaan yllättävän pieni loppupeleissä ja kun huomioi uudessa säästetyt korjauskulut ja riskit, niin voi uusi joskus tulla jopa halvemmaksikin.


    • UudenAutonOstaja

      Olipas mukava lueskella asiantuntevia kommentteja. Kiitos siis niistä :)

      Rahoitukseen tulee 1.9% korko.
      Kauhistuttava ajatus vain tuo että olen sitten jo 38v kun olen tämän auton maksanut.
      Vaikka tosin itseni tuntien en autolla niin kauaa aja.

    • 556h5h7iiii

      Unohdit syödä, maksaa muita laskuja ja tankata autoa ja maksaa sen jokusen huollonkin joskus..
      Vakuutus tuohon autoon maksaa varmaan 70€/kk?` autovero niin se yhteensä satkun, jos ostat riisselin niin veron päälle tulee 40€/kk eli 160€/3kk välein...

      No rahoitusyhtiöillä on ihan selkeet kaavat millä ne kattoo riittääkö rahat elämiseen,
      valinta ei ole vain sinun siis :) Mutta jäähän tuosta rahaa elämiseen ja olemiseen..
      Kerro kuin kävi..

    • ostahetivaan

      Osta aina uusi auto, ei tarvi täällä itkeä, tosin unennäköä että täällä kirjoittelijat ostaa koskaan uutta autoa, harhaa kuvittelua.

    • matemaatikkos

      Jokaisen on tehtävä omat virheensä. Itsekin olen ostanut kaksi uutta aikanaan. Mutta jos lasket niin että sen uuden arvo tippuu 1-2 vuoden aikana 7000 niin voit ostaa kahden vuoden välein vaikka 7000 auton ja paalata sen - toisaalta jos se ei ole paalikunnossa niin voit myydä sen. Tämän pitäisi vastata siihen että ei kannata. Jos on pakko ostaa uusi niin ota niitä liisareita, jotka voit palauttaa vuoden jälkeen ja olet hävinnyt vain sen 300e kuussa.

      • Kfkfkfkfkfkfkf

        Eihän ne leasing-autojen tarjoajat nyt ihan niin pässejä ole, että ottavat auton arvonlaskusta takkiinsa :)

        Tuo 7000e on hatusta heittämäsi summa, voi joskus jollain autolla päteä, toisella ei. 7000e autonkin arvo laskee ja sen muut kulut helposti suuremmat, riski varmasti suurempi ja ominaisuudet huonommat. Nollakorkoa ei luvassa. Mikään kulutusosa ei uusi ja kaikki muutkin osat sen verran lähempänä laukeamista.

        Yksi suurimpia ongelmia käytetyissä on, että myyjät kusettavat lähes aina. Uusissakin voi toki vikaa olla, muttei sitä sentään tehtaalta ole lähetetty piilovikaisena, vaan viat ovat aidosti sattumia ja vahinkoja.

        Edmundsilla on silmiä avaava True Cost to Own - laskuri.
        Esimerkiksi Fiesta 2018 maksaa keskimäärin $21,710. Viiden seuraavan vuoden kokonaiskulut $27,000, kun ajetaan 15 000 mailia per vuosi.
        Fiesta 2012 maksaa $7,180. Mutta viiden vuoden kulut yhteensä $23,316, samat mailit.

        Ostohinnassa siis kolminkertainen ero, mutta kokonaiskuluissa vain noin 14%.
        Ja Jenkeissä näemmä uudesta pitää ensimmäisenä vuonna maksaa ylimääräinen noin $900 vero, rahoituskulu uudella tässä laskuesimerkissä isompi, Suomessa uutta ei tarvitse katsastaa ja näillä kahdella sattuu uudella olemaan isompi kulutuskin. Kaikki nämä huomioiden kokonaiskustannusten ero painuu mitättömäksi.
        Tuskin tuossa on huomioitu myöskään auton korjaamiseen kuluvaa omaa aikaa ja stressiä, eikä laskettu hintaa riskille siitä, että esimerkiksi moottori leviää.

        Toinen esimerkki, Civic 2.0 2018, ostohinta $20 000, 5v kokonaiskulut $27,731
        Civic 2.4 2012 hinta $12,913, kokonaiskulut $30,291.
        Civic 1.8 2012, $8,319 / $23,230.

        Edelleen kaikki em. huomioiden, uusi on mielestäni perusteltu vaihtoehto. Uuden kanssa vahvimmin kilpailisi tonnin romu, mutta eivät nuo edelleen arvoaan laskevat muutaman vuoden ikäiset.

        Jenkeissä taitavat autot uusina menettää arvoaan nopeammin kuin Suomessa eli tämänkin vuoksi uusi Suomessa vielä kannattavampi kuin noissa laskelmissa.


    • skodanisti

      50tonnin autosta lähtee 10tonni oitis pois kun sen ulos liikkeestä ajat.
      Pari vuotta vanhaan laittaisin minä rahani,,siitä on kalliit ensihuollot tehty,ja sellaisella jo ajelee mainiosti jonkun 5-6 vuotta.
      1 uutena ostettu auto,ja ei enää ainakaan minulle,eri asia saattaa olla jos ajaa sen 2vuotta ja taas vaihtaa uuteen.

      • Kfkfkfkkfkfkfkfkfkf

        Miten ihmeessä voisi kannattaa ostaa parivuotiaita sekä vaihtaa niitä uusiin? Jompi kumpi kai häviää, jos toinen vaihtoehto erinomaisen kannattava?

        Joku vuoden vanha, jossa vielä pitkään takuuta, voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.


    • Miethikäässitä

      Ostettiin 30 astra ja ajeltiin 64 tonnia. Auto 2v vanha lähes. Hycitys vaihdossa uuteen 22tonnia. Ei mitenkään paha arvon alenema. 20-30 tonnin auto kannattaa ostaa uutena vaikka velaksi kun se on sen verta halpa. Mutta 50-70 tonnin autosta tippuu todella nopeasti 15-20 tuhatta rahaa pois. 50 auton hyvitys liikkeestä ulos ajettaessa voi 35-40 tonnia jos siis uuden ostaa. 100 tonnin auton hyvitys on usein 65-70oli sillä ajettu mitä tahansa. Eroon on yksityisen turha yrittää autoista suoralla kaupalla paitsi kamuxille joka välillä maksaa todella hyvin jos heillä valmis asiakas.

    • Keijokekkuli

      Uuden 25 tuhannen euron perusauton hinta esim nissan qashkai pysyy todella hyvin. Se ei ihan heti tipu alle 20 tonnin. Mutta meeppä ostaa joku käytetty 25-30 tonnin amg mersu, porsche cayenne tai muu bensarosvo niin kusessa olet sillä sieltä tulee semmosia hyvityksiä kun 7,9 ja 11 tonnia😄🥊

    • Tuottaviavinkkejä

      Liian kallis auto euroissa. Joudut ottamaan pakollisen täyskaskonkin.

      25teur uusi auto ei sitten ole myöskään parempi laadultaa kuin laadukkaampi merkki / malli esim 100-150tkm ajettuna ja jossa vuosia vaikka 5v



      Suosittelen että ostat käteisellä parin tuhannen auton.

      2000eur auton hinta/laatu on parempi kuin missään uudessa. Kuukaisikulut moninkertaisesti pienemmät.

    • 3453r

      Taloutesi on kunnossa sen kun laitat rahan pankkitilille kuin jos menisi auton lainaan kuukausittain. Etkä ole persaukinen kuin nyt.

      Sitten on oikeaa rahaa elämiseen ja käyttöön.

      Joilla on talous oikeasti kunnossa tai se tavoite niin ne harvemmin ostaa uusia autoja.

    • Hmmm123

      Hei!

      Olen miettinyt kyseinen asiaa pitkään... tämä on ensimäinen kerta kun kirjoitan kyseinen palstaan.

      Mielestäni kaikista kannattavin on ostaa viisi vuotta( ajettu 100000-125000) käytetty autoa liikkeen kautta jolloin saisi myös kyseisen liikkeen kautta vuodeksi takuu (hintaa on yleensä 400 -700€ yhdeksi vuodeksi /20000km). Ottakaa huomioon että autossa on uudet renkaat (talvi sekä kesä). Yleensä ensimäinen katsastus tehdään kolmen vuoden jälkeen ja sen jälkeen parin vuoden jälkeen eli katsokaa sellainen jossa on tehty just 2. katsastus ja huolto myös.

      Mielestäni silloin on kulut kaikista pienet sekä hinta aleneminen. Pitäkää auto vaan vuoden jolloin ei tarvitse tehdä katsastusta eikä huoltoa... rahoituksen suhteen paras vaihtoehto ostaa kyseinen auto omalla rahalla. Asiaa on toisin kun ei siihen ole rahaa...
      Pitää kuluiksi laskea korko jos ottaa lainaa... eli jos joku ostaa auto 20000€ jossa todellinen vuosikorkko on vaikka 5% tarkoittaa auton kokonaishinta 21000€

      • Autoa_etsimässä

        Ootko tehnyt tarkempaa laskelmaa, että paljon tossa säästää - kun vuoden jälkeen ilmeisesti myyt auton eteenpäin?

        Ja rahoituksena autolaina tai kulutusluotto, jos ei oo käteistä? 20 000 euron osamaksu vuoden maksuajalla ei oikein istu mun palkkaan... ja osamaksullahan auton saa omistukseen vasta sitten, kun koko summa on kuitattu. Saako kulutusluottoon 5 % koron ilman vakuuksia?


      • 7854618

        En oikein usko että noin tiheä vaihtoväli tulee kovin edulliseksi, jos siis olettaa että ostaa auton liikkeestä ja vanha auto menee aina vaihdossa. Pitää kuitenkin muistaa että auton normaalin arvonaleneman lisäksi autokaupan pitää saada jokaisesta kaupasta katetta.


      • TotuusSattuuQC

        "Mielestäni kaikista kannattavin on ostaa viisi vuotta( ajettu 100000-125000) käytetty autoa liikkeen kautta jolloin saisi myös kyseisen liikkeen kautta vuodeksi takuu"

        Tuon ikäisten takuut eivät yleensä korvaa normi kulutusosia ja niitä menee usein vaihtoon juuri tuossa vaiheessa, siis jarrupaloja, niveliä, laakereita yms.

        "Ottakaa huomioon että autossa on uudet renkaat (talvi sekä kesä). "

        Ei. Käytetyssä autossa on yleensä mukana sellaiset renkaat kun sattuu olemaan. Voivat olla oikein hyvät tai sitten sakkorajalla.

        "Yleensä ensimäinen katsastus tehdään kolmen vuoden jälkeen ja sen jälkeen parin vuoden jälkeen eli katsokaa sellainen jossa on tehty just 2. katsastus ja huolto myös."

        Tehty katsastus tai huolto eivät takaa että autossa ei voisi olla vikoja. Toki ne ovat kustannussäästö mutta tämä ei eroa uudesta autosta joissa noita kuluja ei myöskään ole hetkeen.

        "Pitäkää auto vaan vuoden jolloin ei tarvitse tehdä katsastusta eikä huoltoa"

        Tämä lisää kuluja huomattavasti koska autoliikkeet ovat oman voittonsa välistä joka kerta kun auto vaihtaa niiden kautta omistajaa.


      • 34232567
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Mielestäni kaikista kannattavin on ostaa viisi vuotta( ajettu 100000-125000) käytetty autoa liikkeen kautta jolloin saisi myös kyseisen liikkeen kautta vuodeksi takuu"

        Tuon ikäisten takuut eivät yleensä korvaa normi kulutusosia ja niitä menee usein vaihtoon juuri tuossa vaiheessa, siis jarrupaloja, niveliä, laakereita yms.

        "Ottakaa huomioon että autossa on uudet renkaat (talvi sekä kesä). "

        Ei. Käytetyssä autossa on yleensä mukana sellaiset renkaat kun sattuu olemaan. Voivat olla oikein hyvät tai sitten sakkorajalla.

        "Yleensä ensimäinen katsastus tehdään kolmen vuoden jälkeen ja sen jälkeen parin vuoden jälkeen eli katsokaa sellainen jossa on tehty just 2. katsastus ja huolto myös."

        Tehty katsastus tai huolto eivät takaa että autossa ei voisi olla vikoja. Toki ne ovat kustannussäästö mutta tämä ei eroa uudesta autosta joissa noita kuluja ei myöskään ole hetkeen.

        "Pitäkää auto vaan vuoden jolloin ei tarvitse tehdä katsastusta eikä huoltoa"

        Tämä lisää kuluja huomattavasti koska autoliikkeet ovat oman voittonsa välistä joka kerta kun auto vaihtaa niiden kautta omistajaa.

        "Pitäkää auto vaan vuoden jolloin ei tarvitse tehdä katsastusta eikä huoltoa"

        Näennäistä säästöä. Jos vuoden päästä tarjoaa vaihdossa autoa jossa on katsastus/huolto heti edessä niin liike kyllä huomioi tuon vaihtohyvityksessä.


    • Iha.ite

      Jos täällä puhutaan että mikä autonpito on halvinta, niin ostaa 500-1000e vasta katsastetun auton jossa on hyvät renkaat. Ajelee sillä minkä ajelee ja jos menee isosti rikki tai tulee katsastuksessa pomppu kaallista osasta niin paaliin. Hakee toisen tilalle. Ei seiso pääomaa kiinni peltilehmässä, eikä tarvi maksella kalliita vakuutuksia.

      Tietenkin eri asia jos on huono itsetunto ja pitää yrittää esittää muille jotakin, eikä keksi järkevämpiä käyttökohteita rahoilleen, niin antaa mennä vaan!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe