Viime vuosikymmeninä yliluonnollisuudesta on tullut länsimaissa suuren kokoluokan viihdebisnestä. 1970-luvulla syntyi televisiosarja taisteluplaneetta Galactica. 1980-luvulla suuria rahoja liikutteli ja merkittävää kulttuurillista vaikutusvaltaa omasi Stephen King kirjoittamillaan kirjoilla ja elokuvilla. 1990-luvulla vastaavaan suosioon nousi X-Files. 2000-luvulle tultaessa bisnes oli kasvanut jo sellaisiin mittoihin että suosiota niittäneet viihdeteollisuuden tuotteet pystyivät muuttamaan perusteellisesti kokonaisten sukupolvien arvomaailman ja kansakuntien käsitykset hyvästä viihteestä.
Yliluonnollisen ja näennäistieteellisen scifin muuttaessa perusteellisesti arvomaailmoita kehitys johti lopulta miljoonat ihmiset kiinnostumaan tieteen mahdollisuuksista. Syntyi valtava määrä tiedettä popularisoivia lehtiä ja tiedeohjelmia joissa monimutkaiset tieteelliset havainnot pyrittiin kertomaan yleisöön menevästi tiivistetyssä muodossa. Suosittuja ovat olleet myös äärimmäisyyksiin menevät visioinnit joiden yhtymäkohdat todellisiin mahdollisuuksiin ovat usein ohuet. Yliluonnollinen fantasiahömppä oli näin synnyttämässä ja ylläpitää edelleen satojen miljoonien dollarien ja eurojen liikevaihtoja.
Ihmiskunnan kehitys ja ennen kaikkea tiede voi näin hyötyä mitä suuremmissa määrin täysin irrationaalisiltakin vaikuttavista kehityskuluista. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä että tieteen kehitys edellyttää rahaa ja suuren yleisön kiinnostusta. Suurten ihmismassojen kiinnostusta ylläpitää usein parhaiten mitä utopistisin ja järjettömin jännitys - a, la ilmestyskirja.
yliluonnollista
ilmestyskirja_nyt
4
50
Vastaukset
- ilmestyspieru.nyt
Itse arvostan aivan erityisesti pastori Tiltonin liioittelussaan kerrassaan ylitsepursuavaa dokumentointia Pyhän Hengen konkreettisesta ilmenemisestä. Tällaiselta se näyttää: https://www.youtube.com/watch?v=liu8RwqtBhU
- ilmestyskirja_nyt
Onkohan hän ns. kiristänyt vyötä. No ei olisi kannattanut: tehden Herran työtä, koska pieru haisee pitkinnyt yötä.
Kireä vyö sen tekee, piereminen pitenee. - ilmestyskirja_nyt
Onkohan hän ns. kiristänyt vyötä. No ei olisi kannattanut: tehden Herran työtä, koska pieru haisee pitkin yötä.
Kireä vyö sen tekee, piereminen pitenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242381Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3441981Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä251866Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101663Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581478Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121022Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu18999- 63865
- 55850
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2808