hampaiden puudutus

CuriousGirll

Olen melko varma, että minulla on reikä hampaassa, mutta pelkään hammaslääkäriä joten en haluaisi mennä sinne. Minulta on paikattu hampaita pariin kertaan, yhtenä kertana puudutettiin piikillä ja se oli aivan kamalaa. Toisena kertana ei puudutettu ollenkaan, sekin oli kamalaa. Onko puudutukseen muuta vaihtoehtoa kun piikki? Mahdollisesti vaihtoehto joka ei satu...

5

255

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SeOnMukavaa

      Joka kerta kun tökitään niin sattuu, oli se sitten sängyn tolppa tai hammaslääkäri. Minä en pelkää hammaslääkäriä vaan hänen työvälineitään jotka voivat sattua, mutta se vaihtoehto sattuu joka tapauksessa kun hammas irtoaa itsestään mikä on väistämätön tapahtumaketju jos ei toiselle kivulle antaudu, siinä kieltämättä ikävässä tuolissa. Mutta kun katsoo 1800 luvun lekuri vehkeitä niin okei...? Tuoli on lähes sama mutta enää ei juoteta viinaa kipuun ja poljeta jalalla epätasaisesti poran terää. Joku päivä ehkä vielä tulee kivuton hoito mutta me emme ole siinä asemassa.

    • Eräs_vaihtoehto

      Minä hieman pelkäsin eilistä operaatiota, koska aiemmin hampaiden poisto on ollut kivualiasta puudutusaineen lisäilystä huolimatta. Minulta poistettiin viimeiset 4 hammasta ja 2 juurta joista kruunut oli murentunut pois. Siksi hakeuduin hammaslääkärille jossa hoito pystyttiin tekemään sedaatiossa (ei kuitenkaan nukutuksessa). Neulan pistämisen laskimoon tunsin (ohut neula, ei rokotusta kummempi). Sen jälkeen en tiedä maailmasta mitään vaikka olin tiettävästi ainakin jossakin määrin hereillä ja hengitin itse. Seuraava muistissa oleva mielikuva on siitä kun hammaslääkäri talutti odotushuoneeseen "selviämään" ja odottelemaan saattajaa viemään kotiin. Muistikin palasi hyvin koska muistin pankkikortin pinkoodin maksaessani.

      Pieniin töihin tuota sedaatiota ei yleensä tarjota, poikkeuksena pelkopotilaat. Yhden hampaan paikkaus saadaan yleensä hoidettua tavanomaisella puudutuksella hyvin, näin minullakin on toimittu.

      • Hmmm tuo sedaatio houkuttaisi kyllä... kuinka paljon sedaatio maksaa ja onko sulla yhtään tietoa saako sedaatio hoitoa kunnan hammashoitolassa? Itse asun tampereella ja kela korvaa jos sen hoitaa tampereen kunnan hammashoitolassa. Vai onko se pakko hoitaa yksityisellä?


      • Eräs_vaihtoehto
        CuriousGirll kirjoitti:

        Hmmm tuo sedaatio houkuttaisi kyllä... kuinka paljon sedaatio maksaa ja onko sulla yhtään tietoa saako sedaatio hoitoa kunnan hammashoitolassa? Itse asun tampereella ja kela korvaa jos sen hoitaa tampereen kunnan hammashoitolassa. Vai onko se pakko hoitaa yksityisellä?

        Kävin Helsingissä yksityisellä, joka ei ole aivan halvimpia hammaslääkäriasemia. Sedaation hinta oli 87 euroa, josta sai kelakorvausta 13 euroa. Lisäksi tuli sedaation lääkeaineista maksu 52 euroa (ei kelakorvausta).

        Pitää kysyä oman kunnan hammashoidosta olisiko siellä mahdollista saada sedaatio, itse en edes kysellyt kun juuri äskettäin kunnallisella puolella hampaan poistossa puudutus ei onnistunut kunnolla.


    • Kukkarolle-kivaa

      Itse menen hammaslääkärille aina hyvissä ajoin. Istuskelen aulassa lehtiä lukien puolikin tuntia ennen varattua aikaa. Kovassa kiireessä, hengästyneenä jos istun suoraan lekurin penkkiin niin ongelmia on tulossa. Tämä toimii minulla, ja kun ajattelen sitä yhtä ensimmäistä puudutuspiikkiä joka ei itseasiassa tunnu miltään, on se pieni pelko siihen verrattuna miltä itse juurihoito esim. tuntuisi ilman puudutusta. Yksityispuolella kipu on yleensä pieni pelko. Enemmän pelottaa kukkaron keveneminen ja miten selviän maksuista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe