HIILIJALANJÄLKI

antree53

ME KETKÄ EI LENNETÄ...JOKA PÄIVÄ ...MEIDÄN PITÄS SAADA MYYTYÄ KIINTIÖTÄ EIKÄ HALLITUKSEN OLIS KOHTUULLISTA MEILLE TAVALLISILLE IHMISILLE...!!!

24

1261

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmastonmuutos123

      Aivan oikein. Mielestäni ne jotka ovat lentomatkustaneet eivät voi sanoa yksityisautoilusta mitään negatiivista. Lentokone kuluttaa polttoainetta 20-60 litraa per matkustaja per tunti.

      • Breben

        Aivan oikein, Suihkukone kuluttaa vähintään 2,5litraa polttoainetta 100kilometrillä per henkilö uuden nykyaikaisen koneen ollessa täysi, jos vajaa niin henkilöä kohden enemmän.

        Suihkukoneiden keskiarvokulutus on n 3 - 4 litraa/100km/markustaja.
        Suihkuturbiini-moottoria on kokeiltu myös ajoneuvokäytössä mm Chrysler 60 - 70 luvulla.
        Koemoottori tuotti naurettavat 130 hevosvoimaa ja kulutti 18 litraa satasella,

        Suihkuturbiinin kehittely lopahti sekä polttoaineen kulutukseen että turbiinin tuottamien valtavien hiukkaspäästöjen vuoksi. Suomalainen wikipedia valehtelee kertoessaan että Chrysler-turbiinin päästöt eivät olleet hiukkaspäästöjä vaan puhdasta hiilidioksidi-päästöä. Joka tapauksessa Englannin-kielinen wikipedia ilmoittaa aivan oikein hiukkaspäästöjen olleen syy ettei suihkuturbiinia hyväksytty Amerikassa autokäyttöön 70-luvulla.

        Suihkuturbiinin polttoainetaloudessa ei koskaan päästä yhtä puhtaaseen polttoon kuin mäntä moottorissa, Peräti n. 15 - 20% ruiskutetusta polttoaineesta jää palamatta, ylhäällä 10km:n korkeudessa vieläkin enemmän. Siinä kun mäntämoottori tuottaa 100%:sti hiilidioksidia, suihkuturbiini tuottaa 80% hiilidioksidia ja 20% hiilivety-yhdisteitä jotka edelleen muuttuvat yhä haitallisemmiksi yhdisteiksi auringon ultraviolettisäteilyssä.

        Tavalliselle tallaajalle näistä liikennekoneiden päästöistä ei kerrota sillä sehän veisi pohjan pois koko ilmastokeskustelusta ja sen suomasta tekosyystä verottaa pienituloista köyhää kansaa joka ajelee muka vanhoilla, runsaasti hiilidioksidia päästävillä autoilla.

        Todellisuudessa puhdas hiilidioksidi on kaiken elämän ehto sillä viherkasvit ja merien levät tarvitsevat sitä yhteyttämiseen jossa muodostuu meille ihmisillekkin tärkeää happea.

        Toki hiilidioksidikin aiheuttaa kasvihuoneilmiötä, se on kuitenkin vähäistä siihen verrattuna mitä palamatta jääneet hiilivety-yhdisteet aiheuttavat yläilmakehässä.
        Jos kerran haluamme pikaisia toimia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi niin silloin on kaikki lentoliikenne lopetettava pikaisesti.

        Voimme tietysti lämmittää ilmastoa tästä eteenkin päin. Ilmasto on joskus miljoonia vuosia sitten ollut jopa 15 astetta lämpimämpi kuin nyt ja hiilidioksidia oli kymmenkertisesti enemmän kuin tänäpäivänä. Ei elämä siihen lopu. Meret tosin voivat kohta mutta niin ne ovat olleet koholla ennenkin.

        Se maailmanlopun skenaario jota pelätään ja pidetään viimeisenä niittinä maailmanlopulle on niiden miljoonien hiilivety-tonnien vapautuminen Siperian ikiroudan alta jotka siellä on varastoituneena. Suihkuturbiinit tuottavat juuri näitä samoja hiilivetyjä.

        Ei meidän siis tarvitse odottaa ikiroudan sulamista, tuotamme lennoilla hiilivetyjä mijoonia tonneja päivittäin.


    • MikseiSuomessaolemiksi

      Suurimpien kaupunkien sisääntulo väylille tietullit kuten Ruotsissakin ollut vuosikymmenen. Hyvin toimii ja ympäristö ja asukkaat kiittää

      • Breben

        Mitä järkeä on verottaa autolla ajoa kun auton päästöt ovat 100%:sti puhdasta hiilidioksidia josta kasvit yhteyttävät meidän hengitykselle tärkeätä happea?


    • vantaalainensirkuttaja

      Lentoliikenne ja laivaliikenne ovat suurimpia ilmaston ja ympäristön tuhoaajia. Kovat ympäristöverot ja lippujen huomattavat korotukset niitä käyttäville. Paljon kuluu kerosiinia matkustajaa kohti. Keskikoisen lentokoneeseen tankataan kymmeniätuhansia litroja kerosiinia ennen lentoa. isompiin koneisiin jopa 50 000litraa ja ylikin. Siinä palaa paljon tunnissa polttoainetta. Se mitä sitten kentällä ruiskutetaan jäätymisen estoaineita koneen ulkopuolelle imeyty aikaa myöten maaperään.
      Laivaliikenne on toinen valtava ympäristön tuhoaaja. Yksi rahti tai matkustajalaiva saastutaa muutamassa tunnissa yli 50 000 henkilöauton verran ilmaa. Siitä on hyvä laskea montako laivaa kulkee merillä käyttäen raskastaöljyä kulkuunsa. Satamissa huomaa nuuskaisemalla ilmanlaadun. Laivaliikenne muuttaa myös merenelämää niiden painolasti tankkien tyhjentyessä eri satamiin.
      Bernerillä olisi paljon tehtävää ja vihreillä kansanedustajilla että saataisiin nämä asiat kuntoon eikä näperellä muutaman henkilöauto liikenneverojen polttoainenesteiden kanssa. Tietulleja ei tohdita asetaa isojen kaupunkien sisäätulo väylille koska ulkomaalaisten rekka ja yksityisautoliikenne kärsii. tulee sanomista eu.n kommuunissa.
      Työmatkaliikenne on surkuhupaisaa katseltavaa miten asuinseutuani saastutetaan yksityisautoilla. Tavarankuljetus rekkaliikenne on myös hurjaa kilpaa ympäristön kustannuksella joka olisi järkevällä tavalla vähennettävissä mutta ei viitsitä siihen niin tai ei ole halua keskittyä.

      • teuvovolvosta

        Kyllä lentoliikenne on myös joukkoliikennettä, miten käy josko mennään maatapitkin henkilöautoilla teneriffalle , ilmastoko pelastuu ei pelastu kun ei se näiden limaapaskantavien älypääpäiväkerholaisten mietintö ilmastonpelastamiseksi kohdistuu lähinnä tavalliseen työtätekevään ikinä minkäälaista sähkö-tai hybridiautoa koskaan ostamaan tulevien maksettavaksi, kuten jos rkkaille annettaan alennuksia sähköauotihin on sairasta.

        470 000 kpl sähköautoa ei pysty edes valmistamaan ja sähkötekokin on saastetta ja kallistaja ja akut vasta ongelma onkin ja parisataatuhatta ajokilometriä enemmän pitää päästä että jalanjälki olisi edes sama.


    • Oioho2342

      Älkääs nyt, kyllä esimerkiksi opettajat ovat niin ympäristötietoisia niin ympäristötietoisia, että ajavat työmatkansakin polkupyörällä. ... Lomilla samat hihhulit rynnivät riemusta kiljuen shampanjapullon korkattuaan lentokoneilla etelänmaille. ... On se vaan niin kestävää kehitystä. Kyllä opettaja tietää.

      • Breben

        On syytä muistuttaa että hallitusten ilmastopoliittinen raportii on mitä suurimmassa määrin poliittinen. Sen ainoa tarkoitus syyllistää autoilevaa kansaa ja hakea perusteita verotuksen kiristämiselle.
        Oslon yliopistossa on tehty tutkimus ja sen mukaan hiilidioksidi katoaa täysin maapallon ilmakehästä jos sitä ei tulisi esim liikenteen päästöistä ja maankuoren tuliperäisistä toiminnoista.
        Suoraan sanottuna kasveilta loppuisi yhteyttämiseen tarvittava hiilidioksidi ja meiltä kasvien tuottama happi.
        Hiilidioksidi on maailman tärkein yhdiste.


    • tyrri

      Pienen hiilijalanjäljen maista kannattaa ottaa Suomeen mahdollisimman paljon maahanmuuttajia, jotta saadaan väestöräjähdys jatkumaan ja tapahtumaan täälläkin, sillä kaikki ovat tervetulleita tänne kerskakuluttajiksi, jotta Suomi nousee ja rikkaat rikastuu. Ilmastonmuutosprojektitkin tarvitsevat lisärahoitusta. Hyvä Suomi!

    • hehhd939

      Jokaiselle ihmiselle tulee määrätä henkilökohtainen vuosittainen hiilidioksidikiintiö, jota ei saa ylittää.

      • Iso..Ilmastohuijaus

        Iso huijaus koko ilmastonmuutos kuimaksi.
        Golf-virta ja Pohjoisnapa aina suurimmat vaikuttajat.


      • autoilin

        NIIN ON mut nyt ruvetaan maksattamaan pienituloisilla jolla on vanhempi auto ja pitäisi käydä töissä.


    • kusetuskos

      Aivan, ja kuulema nyt kun tämä ilmastonmuutos tulee tai tuli 2000 luvun alussa että lunta ei nähdä kuin postikorteissa, no mikä meni pieleen?

    • Ajatelkaapa_itse

      HSL:n vuosikertomuksissa annetuista tilastoista laskettuna, polttoaineen ja yhteenlasketun liikennesuoritteen matkustajakilometrien perusteella jokaista kuljetettua matkustajaa kohden kuluu virhemarginali huomioiden 101-103ml dieselpolttoainetta.

      Tämä tarkoittaa että päästöt ovat 266-272g/km jokaisen bussimatkustajan osalta jokaiselta liikutulta kilometriltä.

      Vertailun vuoksi Liikennefaktan mukaan Suomen henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästölukema on 160,0g/km, uusien myytyjen autojen 118,8g/km.

      On siis yli kaksi kertaa (!!!!) ympäristöystävällisempää ajaa uudella autolla kuin käyttää bussia. Silti nimenomaan ympäristöveruketta selittelevät vihreät haluavat raippaverottaa ympäristöystävällistä vaihtoehtoa ja tukea niillä rahoilla saastuttavampaa.

      Näiden tilastofaktojen valossa kysynkin teiltä, Vihreät: ONKO TOIMINNASSANNE JÄRJEN HÄIVÄÄKÄÄN? Esittämänne haiskahtaa vain verovarojen ahnehtimiselta päinvastaisin vaikutuksin kuin väitätte.

    • ljhtyui2

      Tiedoksi:
      Suomen CO2 päästöt ovat 0,0017% maapallon päästöistä.

      • Eiuskottavuutta

      • kjhgf4

      • Jälkijättöinen

        Jälki ja jälki. Yksinkertaisesti, kun jätetään turha kulutus pois, ei ehkä pelasteta maailmaa, mutta eteenpäin se kantaa. Siis turha kulutus ! Koskee kaikkia osa-alueita. SIIS TURHA KULUTUS POIS !


      • turhapois
        Eiuskottavuutta kirjoitti:

        Sinulla on väärä tietolähde. Suomen osuus on peräti 0.14% tosin Kiina tuottaa 40 tunnissa saman määrän kasvihuonekaasuja kuin Suomi koko vuodessa.

        Esim https://www.iltalehti.fi/politiikka/fa049a6e-927f-42a4-b127-7a5433e74160_pi.shtml

        Ehkei Kiinankaan tarvitsisi tupruttaa tehtaillaan niin paljon jos Suomalaiset ja länsimaiset ei olisi niin hullaantuneita halpaan Kiinalaiseen krääsään, jota sieltä pitää tänne rahdata? Kysyntä pitää yllä tarjontaa ja olemme loppupeleissä itse vastuussa, miten paljon Kiinan teollisuus saastuttaa.


    • Työttömäksi

      N.60 vuotta sitten oli lämmin ja lumeton talvi minulla kuva jossa kynnettiin peltoa tammikuussa. Ei hömpötetty ilmastonmuutoksesta, nyt eliitti tarvii rahaa ja se otetaan pienituloisilta mitkä yrittää käydä töissä vanhalla ajopelillä. Myös mamuille tarvitaan rahaa kelasta rahat loppu.

      • Kylläköyhäkinpystyysuoje

        Köyhä työssäkäyjä voi muuttaa tuhlariautonsa sähköpeliksi vaihtamalla polttomoottorin sähkömoottoriin ja akkuun,ei maksa montaa tonnia,se jaettuna muutamalla vuodella niin jokaisella työssäkäyjälläkin on varaa säästää luontoa,muutosfirmat tekee muutostyöt äkkiä.


      • riitikössä
        Kylläköyhäkinpystyysuoje kirjoitti:

        Köyhä työssäkäyjä voi muuttaa tuhlariautonsa sähköpeliksi vaihtamalla polttomoottorin sähkömoottoriin ja akkuun,ei maksa montaa tonnia,se jaettuna muutamalla vuodella niin jokaisella työssäkäyjälläkin on varaa säästää luontoa,muutosfirmat tekee muutostyöt äkkiä.

        HÖPÖ, HÖPÖ työnnä vaikka se polttomoottori sinne p..... ja syvälle en lajittele jätteitä vois vaikka muovit heittää veteen paristot akut kaikki metsään


    • NäinkivoistehdäPohjoises

      Yks mitä kannattais aina talviaikaan ajatella on ,miksi ei rakenneta joka talvi jäätietä Pohjoisnavan läheltä PohjoisVenäjältä Kanadan kautta jenkkeihin? Kuorma-autot vetämään E85:lla ,esim pyörillä varustettuja junanvaunuja edestakaisin mantereiden väliä ja samoin konttirekkoja voi tehdä samalla juna periaatteella.
      Lento ja laivaliikennettä voisi talvella vähentää dramaattisesti jolloinka kasvukauttakaan ei täällä Pohjoisessa edes ole,Co2:set vähenisi samassa suhteessa.
      Matka-aikaa kuluu muutama päivä lisää mutta lomalaisilla on aikaa, välttämättömille liikematkustamiselle sallittakoon lennot.
      Pakkasia kuitenkin on ollut melkein joka vuosi riittävästi ja samoin jäänmuodostumista.
      Lennoista ja konttilaivoista voitaisiin talvisaikaan lakkauttaa suurin osa.
      Ja jääjunat saataisiin kulkemaan yli 130 km/h yötä päivää. Olisi helppo ja easy tapa muuttaa tähän nopeasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe