Bensan hinta nelinkertaiseksi

jumitus_seis

Luettuani sähköautoista vastaan bensa/dieselautoista huomaan kummallisen asian. Minulla on nyt tuoreeltaan "vasta" 3500 kilometriä takana pelkällä sähköllä, myös kylmällä ja lumimyrskyssä vaikka ei pitänyt olla mahdollista. Kumma kun joku kiistää sen minkä joku toinen omin silmin toteaa. Tätä kai kirkko teki keskiajalla. Koska myös entisöin museoautoja en silti edes ryhdy sättimään bensan puolestapuhujia, en vain halua syyllistyä joidenkin mustavalkoiseen joko-tai-ajattelutapaan.

Enpä tiedä onko joku kirjoittanut samasta. Nimittäin:

Se, jolla on ihan oikeasti kokemusta sähköautoilusta osaa esittää itse mitattuja lukuja, matkoja, tehoja ym. ja jopa ajamisen hintoja ja muuta mitattua dataa, kas kun omakohtaisesti hyvinkin kiinnostaa, siinä missä "vastapuolen leiri" vaan lyttää, mitätöi, solvaa ja trollaa eikä esitä muuta kuin mutua varmana tietona ja ihme uskomuksia. Ehkä heitä ei tarvitsekaan valistaa?

Pitkän, tuloksettoman väännön jälkeen joku aina mainitsee Teslan. Viimeisenä korttina on aina varattu se, ettei ns. tavallisella ihmisellä ole semmoiseen varaa, mikä on osin totta. Tässä tullaan tavoitteeseen: Bensa/dieselauto on köyhän jankuttajan ajopeli, joka ei osaa edes päinvastaista perustella saati keskustella asiallisesti. Ja koska köyhän on ratkaistava liikkumisensa oman varallisuutensa mukaan, on muidenkin siihen kelkkaan mentävä. Muu kaikki olisikin häneltä pois tai muuta kirkonvastaista. Mutta: onko ns. tavallisen ihmisen oltava välttämättä köyhä, solvaava, jankuttava, lyhytnäköinen ja sivistymätön fakki-idiootti?

Haluan uskoa, ettei ole. Suurin osa suomalaisista kai kuuluu ns. tavallisten ihmisten joukkoon ja käyttää vaaleissa ääntään. Sille osalle joka taas kehitystä jarruttaa niinsanotun "varman tiedon" nojalla ja täyttää edellämainitut määrittelyt ehdotan nelinkertaista bensanhintaa, josta korvamerkitään tuo korotus perus- ja korkeakoulutukseen joka kenties johtaa kehityksen (ml. sähköautoilun) tukemiseen. Maamme onkin ollut älyllisesti halvaantunut sitten pankkikriisin, kuka muistaa? Hallitusta on turha syyttää jos se on vähänkään poikkileikkaus koko muusta populaatiosta, sen sijaan jos tavallisuus on sitä mitä siellä edustetaan on kehitystä jarruttavaa porukkaa riittävästi niin että sama nykymeno jatkuu. Kiitos siitä että sain avautua.

26

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hybridikuski

      Vaikka noin viisait puhutkin, niin minkälaisia yhteiskunnallisia vaikutuksia polttoaineen hinnan nelinkertaistamisella arvelisit olevan?

      Kaikki eivä valitettavasti asu kehä 3: sen sisäpuolella. Pienipalkkaiselle hajaasutusalueen työssäkäyvälle hinnankorotus olisi murhaavaa.

      Hyötyjä olisi tietysti se, jolla on varaa hankkia sähköauto.
      Vähä niinkuin omistusasunnon kanssa, jos ei ole varaa sellaista hankkia, joutuu jonkun asuntosijoittajan nylkemäksi. Eli on oltava varallisuutta, että voi säästää!

      • kaha53

        Kukahan on uskonnon uhri?
        Aloittajaa on hurmiossa siitä, että on kyennyt ajamaan kalliilla autollaan jopa 3500 km, ja vieläpä kylmässä ja lumimyrskyssä, vaikkei itsekään uskonut sitä mahdolliseksi.

        Muutaman tonnin polttomoottoriautoilija ajelee kymmeniä tuhansia kilometrejä, eikä ole hurmiossa, eikä ihmettele yhtään.

        Kummallinen logiikka, että pudotetaan Suomi suunnattoman syvään lamaan ja miljoonatyöttömyyteen nelinkertaistamalla polttoaineen hinta ja sitten monella olisi mahdollisuus ostaa kallis sähköauto.

        Sähköautoja ostettiin Suomessa viime vuonna pääkaupunkiseudulla ja muutama Tampere, Turku, Oulu alueella. Muualla ei käytännössä yhtäkään. Ne muutamat rekisteröidyt oletettavasti menneet esittelyautoiksi.


    • Spyöräilijä

      "Mutta: onko ns. tavallisen ihmisen oltava välttämättä köyhä, solvaava, jankuttava, lyhytnäköinen ja sivistymätön fakki-idiootti?"

      Mitä ihmettä tarkoitat? Sähköauto on luontoa tuhoavan juntin hankinta. Vastuullinen ihminen ei osta alleen malmikasaa, joka kuormittaa kohtuuttomasti luontoa. Kaivostuhot ovat valtavia, eikä ylimääräisten akkujen mukana kuljetuksessa ole järjen hiventä.

      Sivistynyt ja vastuunsa tunteva ihminen ajaa biokaasulla, vedyllä tai hybridillä, jonka akku on mitoitettu päivittäisiin ajoihin.

      Sähköauto ei ole mitään muuta kuin henkisten amispoikien uusi lelu. Sen hankintaa ei voi perustella rationaalisesti, eivätkä sitä hankikaan kuin ihmiset, joita turha kuluttaminen ja luonnon tuhoaminen eivät haittaa.

      Sähköauton ostajilla onkin tyypillisesti kotona myös toinen auto. Tällainen kahden auton kulttuuri on sietämätöntä. Elämänsä täytyy pystyä järjestämään niin, että edes toinen perheestä voi käydä töissä julkisilla.

      Kaikkein viisainta on käyttää sähköä siellä, mihin se oikeasti sopii. Esimerkki sähkölle sopivasta ratkaisusta on sähköpolkupyörä. Pienellä akulla saadaan valtavasti etuja.

      Älkää autoilko vaan pyöräilkää. Autoilu on menneeseen maailmaan jämähtäneiden junttien vastuutonta hommaa.

      • x-x-on

        Aloittaja ja oppponentti on sama persoona.


    • Töötön

      Sekavaa höpötystä ja asennevammaa edustava ketju. Jokainen ajakoon Länsimetrolla jolle se sopii, muut kulkekoon matkansa millä milloinkin pystyvät.

      Tehokkain tapa vähentää autoilun kuluja on pitää vanhaa kierrätyskärryä ja jättää työmatkojen suorittaminen niille, jotka veroilla maksetuista julkisista kulkuneuvoista nauttivat ja lopettaa turhat työmatkat, niin samalla jää aikaa korjailla romuja päivät pitkät. Suomessa ei nälkään kuole, ainakaan toistaiseksi ja ansiotyö on harrastus siinä missä joku muukin?

    • Nelivetoperäkärrynvetäjä

      Muttakun ei kaupasta löydy kaikille vielä pitkään aikaan sähköautoa. Ei edes odottelemalla. Eikä ainakaan sitä mieleistä autoa. Sitten vain odotellaan, että kai niitä joskus riittää kaikille.

    • 75675675

      Sähköauto on yksilöllinen edelläkävijän valinta. Todellista premiumia siis.

      • Elon

        Teslat kuuluvat teille:-D


    • en-ole-fanaatikko

      Biokaasu on kova sana. Bioetanolikin tulee uudestaan.

      • JaskaLööf

        Hyviä veronmaksajia tarvitaan, ajakaa vaan bensa- ja diesel-autoilla.


    • Sähköautoillen

      Museoautot asia erikseen. Niillä ajetaan muutaman kerran vuodessa kauniina kesäpäivänä,ei vakituiseen ympäri vuoden. Kun taas puhutaan jokapäiväisestä kulkuvälinneestä on mielestäni sähkö/hybridiauto oikea vaihtoehto. Polttomoottoriautot ovat historiaa. Itse parivuotta sähköautoilleena voin sanoa,että en kyllä aio enää polttomoottoriautoa ostaa.

      • kaha53

        On olemassa henkilöautoryhmä, Suomessakin 10X sähköautojen määrä (20 341 kpl ), josta en ole nähnyt edes protoja vielä, eikä taida sähköiseksi saadakaan, joten niitä et sitten koskaan osta.


    • Eisäästöjätiedossa

      Eikö sähköautoa saa kannattavaksi bensa-autoon verrattuna, muutoin kuin nelinkertaistamalla bensan hinnan ? Kai diiselin hinta pitäis sitten kuusinkertaistaa.

    • Pontikkasähkö

      Katoin juuri tv kilpailun formula e sarjaa, sitä samaa saatanan vinkumista niillä käämisukkuloilla , katson mielummin sitten suoraan virtuaalisen kilpailun missä valitaan bensiinimoottorin ääni.
      Nämä bjöörnit jotka täällä huutelee kauluspaita päällä , hehän pelkäävät aplikaatio firmansa puolesta , start upit loppumassa , yhtiölainaa 1.2 miljoonaa rintataskussa , pakko päivystää täällä duunareitten seassa ja leikkiä vähän parempaa sappälää kun nimellä ei piirit huoli , roponen tai pirinen on kyllä kurko kalliossa.
      Eu vaatii sen äänen jatkossa noihin vikinäsukkuloihin , panetko mikrofoonin siihen käämihyrrän viereen vai c kasetille äänität naapurin mustangin röpötystä , sitä ääntähän sä himoitset......joku subarun suhina, puhina , pörinä ois jes.
      Poliisi vaatii seuraavaksi " ajokortti ja rekisteriote " .......onko akusto ladattu aurinkosähköllä vai laittomalla kivihiilellä jota myydään laittomasti....etkö ole uusia hallituksen määräyksiä lukenu...tuli eilen voimaa.

      Pontikan keitosta....

    • Genux

      Näistä nyky-sähköautoista saisi oivia hybrideitä kun niihin vain laitettaisiin generaattori. Tuollainen alle 100kWh:n akku toimii loistavasti päivittäisessä ajossa ja polttomoottori sitten viikonloppuisin.

      • SuoraanRoskiin

        Generaattorit toimii nelitahtitekniikalla, eli sekin vaatisi katalysaattorit, ja pakoputkiston. Eli käytännössä se olis melkein kuin nykyisetki hybridit. Sitä pitäisi pitää käynnissä monta tuntia ennen ajoon lähtöä. Nämä nykyiset kaupassa myytävät kymmeniä kiloja painavat generattorit ovat muutaman KW tehoisia, ja sähköautojen sähkömoottorit tarvii n. 60KW.

        Käytännössä sen pitäisi olla siis yhtä tehokas generattori kuin nykyiset polttomoottoritkin ovat.
        ja kulutus sen mukainen. Eli ei mitään järkeä koko ajatuksessa !


      • Genux

        Kyllähän esim Ampera toimii mallikkaasti juuri näin. Sen ajoakun koko on vain niin pieni, ettei siitä ole oikein iloa kellekään. 100kWh akulla tuo toimisi jo kohtuu hyvin.


      • kallis_tekniikka
        Genux kirjoitti:

        Kyllähän esim Ampera toimii mallikkaasti juuri näin. Sen ajoakun koko on vain niin pieni, ettei siitä ole oikein iloa kellekään. 100kWh akulla tuo toimisi jo kohtuu hyvin.

        Amperakin kuluttaa pitkillä matkoilla n. 4l/100km. silloin kun se generaattori lataa akkuja. Eli ei mikään kovin ekologinen auto. Toki lyhyillä matkoilla kulkee pelkällä sähköllä, mutta silloin toimintasäde on alle 80km.

        Ampera tuli ilmeisesti liian kalliiksi opelille, kun lopetti sen valmistuksen.
        https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2014-07-22/Pistokehybridistä-tuli-floppi---Opel-lopettanee-Amperan-myynnin-3320778.html


      • 4veto.sähkis

        Järkevintä olisi tehdä polttomoottori, joka toimisi samalla generaattorina. Eli normi kampiakselin voimalinja vetäville pyörille eteen, ja toinen voimalinja akuston laturille, ja sähkömoottorille takapyörille. Eli moottori, jossa olisi tavallaan kaksi jakopäätä.

        Ts. kun akut on tyhjiä, polttomoottori lataa akkuja, ja kuljettaa samalla autoa. Sitten kun akut täynnä polttomoottori sammuu, ja auto alkaa kulkemaan sähkömoottoreilla. En tiedä sitten minkälainen hyötysuhde tälläisella ratkaisulla olisi?? Todennäköisesti huono, koska autoinssit jo varmaan kokeilleet tätäkin.


      • Genux
        kallis_tekniikka kirjoitti:

        Amperakin kuluttaa pitkillä matkoilla n. 4l/100km. silloin kun se generaattori lataa akkuja. Eli ei mikään kovin ekologinen auto. Toki lyhyillä matkoilla kulkee pelkällä sähköllä, mutta silloin toimintasäde on alle 80km.

        Ampera tuli ilmeisesti liian kalliiksi opelille, kun lopetti sen valmistuksen.
        https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2014-07-22/Pistokehybridistä-tuli-floppi---Opel-lopettanee-Amperan-myynnin-3320778.html

        Judt taisin kommentoida että Amperan ajoakku on säälittävän kokoinen.. Amperan kulutushan johtuu juuri tuosta akun pienuudesta. Kabiinin lämmitys vie 1-3kWh ja perus kaupassa käynti välijähtyneellä autolla on siten 2-5kWh. Puolet akusta meni lämmitykseen ja lopulla tuskin ajaa sinne kauppaan ja takaisin. 100kWh akulla tuohon jäisi vielä 95kWh ajamiseen.

        Amperan myyntiongelmat liittynee enemmänkin siihen että ei kukaan osta 50k€ autoa johon ei mahdu perhe sisälle. 15k€ kauppakassiksi se kyllä sopii mikä näkyy 10 kertaisena käytettyjen maahantuontina verrattuna uusmyyntiin.


      • Llflfflflflfl
        kallis_tekniikka kirjoitti:

        Amperakin kuluttaa pitkillä matkoilla n. 4l/100km. silloin kun se generaattori lataa akkuja. Eli ei mikään kovin ekologinen auto. Toki lyhyillä matkoilla kulkee pelkällä sähköllä, mutta silloin toimintasäde on alle 80km.

        Ampera tuli ilmeisesti liian kalliiksi opelille, kun lopetti sen valmistuksen.
        https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2014-07-22/Pistokehybridistä-tuli-floppi---Opel-lopettanee-Amperan-myynnin-3320778.html

        Amperahan oli Chevy Bolt ja Bolttina jatkuu edelleen. Lopettaminen Euroopassa johtuu viime kädessä siitä, että Opel ei enää ole GM:n, eikä siten myy tietenkään GM:n malleja, etenkään siis tulevaisuuden edelleenkehitettyjä.
        Tosin uusimmat Boltit ilmeisesti täyssähköautoja.


      • Ldlflflffl
        4veto.sähkis kirjoitti:

        Järkevintä olisi tehdä polttomoottori, joka toimisi samalla generaattorina. Eli normi kampiakselin voimalinja vetäville pyörille eteen, ja toinen voimalinja akuston laturille, ja sähkömoottorille takapyörille. Eli moottori, jossa olisi tavallaan kaksi jakopäätä.

        Ts. kun akut on tyhjiä, polttomoottori lataa akkuja, ja kuljettaa samalla autoa. Sitten kun akut täynnä polttomoottori sammuu, ja auto alkaa kulkemaan sähkömoottoreilla. En tiedä sitten minkälainen hyötysuhde tälläisella ratkaisulla olisi?? Todennäköisesti huono, koska autoinssit jo varmaan kokeilleet tätäkin.

        Aivan. Eli se ei olisi järkevintä, vaan tyhmintä.

        Polttomoottorilla akun lataamisessa ei juuri ole järkeä. Vain ylimääräinen mutka matkassa aiheuttamassa hävikkiä. Perinteisissä hybrideissä onnistutaan näin hieman säästämään, mutta kyseessä vain kulutuspiikkien tasaaminen, ei pitkien matkojen ajaminen sähköllä.


    • Useless

      Saksalaisilla autoilla 500K km ajettu, ei mitään vikaa vaikka sikaa annettu enemmän kuin laki sallii, kaikki muuttui italo/rus sonta tekeleillä ajaessa paskana kaikki...

      Sähkö säästää "jotain", vaan eipä tarvi latailla.

      Ja ei se öljy mihinkään lopu ainakaan 100 vuoteen. Sitä ei vaan Haavisto negremuna perseessä halua naukua taivaalle. Negre apinat ne saastuttaa ja sairastuttaa KAIKKI, katsokaa vaikka miten paskovat kaikki paikat Afrikassa.

      Paljonko muuten narkommarit on muuten myrkyttäneet teidän lastenne aivot? Valkoinen HUORA? Suomen valtion tapa.

    • Useless

      Todellisuudessa Suomessa ei ole YHTÄÄN MITÄÄN, vettä? Sademäärä esim. välimeren maissa 3 kertainen, lämpöä ja sunshinea riittää. Kylmä ja pimeä HELVETTI, läpeensä mätä virkamieskoneisto joka median huumerikollisten avulla pyrkii luomaan kuvan jostain sosialisti onnelasta. Hyi vittu mitä PASKAA!!!

      Kiinaan menolippu, osaavat ampua nuo paskat...

      • kaha53

        Joo tervemenoo vaan Kiinaan, mutta älä siellä sitten esitä yhtä kärkeviä mielipiteitä...


    • Kkkdkdkdkdkfkf

      Olipa täysin vajaaälyinen aloitus. Ei tuosta jaksa edes aloittaa. Malliesimerkki tuosta sähkölahkolaisuudesta, aivan jäätävää ylemmyydentuntoista sontaa, vailla mitään konkretiaa saati niitä mittauksia tms. yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe