Mitente ymmärrätte seuraavan

Mistäsentietää

Sen, että Pyhä pyhittyy ja saastainen saastuu?

84

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikään ei ole pyhää, joten mikään ei pysty pyhittymään. No, ehkä sananvapaus ja yleisesti ottaen vapaus pääsee lähelle. Molemmat tosin tuntuvat olevan saastaisia yhteiskunnan mielestä.

      Saastan ymmmärtävät kaikki, esimerkiksi valehtelevan kirkon- tai saarnamiehen useimmat huomaavat saastaksi kun ne avaavat suunsa.

      • Mistäsentietää

        Voisiko se olla niin, että Jumalan Pyhyys uskovaisten ihmisten keskuudessa pyhittyy?


      • Mistäsentietää kirjoitti:

        Voisiko se olla niin, että Jumalan Pyhyys uskovaisten ihmisten keskuudessa pyhittyy?

        Jumala pitäisi ensin löytää. Ehdokkaita on tuhansia, mutta ne tuppaavat unohtumaan, kun eivät saa mitään aikaiseksi.


      • Mistäsentietää
        he-ma kirjoitti:

        Jumala pitäisi ensin löytää. Ehdokkaita on tuhansia, mutta ne tuppaavat unohtumaan, kun eivät saa mitään aikaiseksi.

        Eli Jumalan Pyhyys tulee entistä enemmän kauemmaksi. Saastaisuuden ja Pyhän ero selvemmäksi, tarkoittaako se tuota?
        Onko raamatuntutkijat Täällä, jotka voisi selventää minulle?


    • netponimaju

      Voisitko muotoilla kysymyksen ymmärrettävämmin.

      • Mistäsentietää

        Kun ilmestyskirjassa on mainittu, että Pyhä pyhittyy ja saastainen saastuu. Että mitä se tarkoittaa?


      • tfyjgbhjklj
        Mistäsentietää kirjoitti:

        Kun ilmestyskirjassa on mainittu, että Pyhä pyhittyy ja saastainen saastuu. Että mitä se tarkoittaa?

        Sitä, että jokainen uskovainen on pyhä. Vaikka hän onkin Kristuksessa täydellisen pyhä, joka ei voi enää pyhemmäksi tulla, tulee hänen uskonkilvoituksessaan pyrkiä lähemmäksi Jeesusta joka päivä. Se johtaa silloin kasvavaan pyhityselämään uskovassa, jonka seurauksena Jeesuksen valo pääsee enemmän ja enemmän näkymään hänestä. Tulee siis pyrkiä pyhitykseen ja erottautumaan kaikesta maailmallisuudesta. Jumalan armo on se, joka kasvattaa tässä asiassa, eikä omat ponnistelut. Antautumalla Jumalan käyttöön, hän pääsee tekemään hyvää työtään ihmisessä.

        Kärjistäen asian voi kuvailla vaikka niin, että jos vastauskoontullut polttaa tupakkaa uskonsa alussa, alkaa hänessä muutosprosessi pois vanhasta elämäntyylistä. Hän on toki täydellisen pyhä heti uskoontultuaankin, mutta raakile hengellisesti; tai oikeammin sanottuna hengellinen lapsi. Täysi-ikäisyyttä kohti kasvaa normaali uskonelämä. Täysi-ikäinen tuntee Jeesuksen. Lapsi on tullut tuntemaan Jumalan Isänä, hengellinen nuorukainen puolestaan on oppinut voittamaan elämässään pahat himot. Mutta täysi-ikäinen on oppinut tuntemaan Jeesuksen. Paavali on tästä hyvä esimerkki. Elämänsä lopussa hän sanoi tuntevansa hänet, johon uskoi.

        Jokainen uskomaton puolestaan on saastainen, koska ei ole kokenut syntiensä anteeksisaamista. Niin käy, että synnintiellä saastuu aina vaan lisää ja paatuu sydämeltään. Samahan se on yhteiskunnassakin. Sekin saastuu vain. Nykyinen yhteiskuntamoraali olisi ollut kauhistus joitakin vuosikymmeniä sitten. Aina siis menemme johonkin suuntaan. Paikalla ei voi olla.


      • Mistäsentietää
        tfyjgbhjklj kirjoitti:

        Sitä, että jokainen uskovainen on pyhä. Vaikka hän onkin Kristuksessa täydellisen pyhä, joka ei voi enää pyhemmäksi tulla, tulee hänen uskonkilvoituksessaan pyrkiä lähemmäksi Jeesusta joka päivä. Se johtaa silloin kasvavaan pyhityselämään uskovassa, jonka seurauksena Jeesuksen valo pääsee enemmän ja enemmän näkymään hänestä. Tulee siis pyrkiä pyhitykseen ja erottautumaan kaikesta maailmallisuudesta. Jumalan armo on se, joka kasvattaa tässä asiassa, eikä omat ponnistelut. Antautumalla Jumalan käyttöön, hän pääsee tekemään hyvää työtään ihmisessä.

        Kärjistäen asian voi kuvailla vaikka niin, että jos vastauskoontullut polttaa tupakkaa uskonsa alussa, alkaa hänessä muutosprosessi pois vanhasta elämäntyylistä. Hän on toki täydellisen pyhä heti uskoontultuaankin, mutta raakile hengellisesti; tai oikeammin sanottuna hengellinen lapsi. Täysi-ikäisyyttä kohti kasvaa normaali uskonelämä. Täysi-ikäinen tuntee Jeesuksen. Lapsi on tullut tuntemaan Jumalan Isänä, hengellinen nuorukainen puolestaan on oppinut voittamaan elämässään pahat himot. Mutta täysi-ikäinen on oppinut tuntemaan Jeesuksen. Paavali on tästä hyvä esimerkki. Elämänsä lopussa hän sanoi tuntevansa hänet, johon uskoi.

        Jokainen uskomaton puolestaan on saastainen, koska ei ole kokenut syntiensä anteeksisaamista. Niin käy, että synnintiellä saastuu aina vaan lisää ja paatuu sydämeltään. Samahan se on yhteiskunnassakin. Sekin saastuu vain. Nykyinen yhteiskuntamoraali olisi ollut kauhistus joitakin vuosikymmeniä sitten. Aina siis menemme johonkin suuntaan. Paikalla ei voi olla.

        Raamatussa sanotaan, että ainoastaan Jumala on Pyhä. Miten uskovainen voi olla Pyhä?
        Olen uskovainen, mutta ainakin tässä kohtaa on minulla aukko.


      • Pimeys.väisty
        Mistäsentietää kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan, että ainoastaan Jumala on Pyhä. Miten uskovainen voi olla Pyhä?
        Olen uskovainen, mutta ainakin tässä kohtaa on minulla aukko.

        Ei ihminen itsessään voi, siksi ihmisen tulee kuolla itselleen ja antaa Jumalalle kaikki valta, jotta itselleen kuolleen ihmisen kautta Jumalan Pyhä Henki pääsee vaikuttamaan ihmisessä tahtomista ja tekemistä.

        Jumalan on sanonut, olkaa pyhät sillä Minä olen Pyhä.

        Kun kerran Jumala on Pyhä, niin silloin se jolla on Jumalan Henki, on myös Pyhä, ellei näin ole silloin ihminen ei elä Jumalan Pyhän Hengen mukaan vaan oman lihansa mukaan.

        Kaikki mikä sotii tätä uskoa vastaan tulee tunnustaa ja hylätä kokonaan, olkaa pyhät sillä Hän on Pyhä.


      • Mistäsentietää
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Ei ihminen itsessään voi, siksi ihmisen tulee kuolla itselleen ja antaa Jumalalle kaikki valta, jotta itselleen kuolleen ihmisen kautta Jumalan Pyhä Henki pääsee vaikuttamaan ihmisessä tahtomista ja tekemistä.

        Jumalan on sanonut, olkaa pyhät sillä Minä olen Pyhä.

        Kun kerran Jumala on Pyhä, niin silloin se jolla on Jumalan Henki, on myös Pyhä, ellei näin ole silloin ihminen ei elä Jumalan Pyhän Hengen mukaan vaan oman lihansa mukaan.

        Kaikki mikä sotii tätä uskoa vastaan tulee tunnustaa ja hylätä kokonaan, olkaa pyhät sillä Hän on Pyhä.

        No niin eli Henki, joka meissä on, on Pyhä. Kuten Raamatussa kirjoitettu
        PyhänHengen temppelistä?


      • Pimeys.väisty
        Mistäsentietää kirjoitti:

        No niin eli Henki, joka meissä on, on Pyhä. Kuten Raamatussa kirjoitettu
        PyhänHengen temppelistä?

        Naulan kantaan.

        Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.
        2. Korinttilaiskirje 4:7


      • Pimeys.väisty
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Naulan kantaan.

        Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.
        2. Korinttilaiskirje 4:7

        P.S ja tämän tähden Kristus kuoli, jotta Hänen maahan vuotanut Pyhä verensä puhdistaa meidän sydämet synnistä niin, että Pyhä Henki voi asettua puhdistettuun temppeliimme asumaan, jolloin synti ei enää ole temppelin isäntä, vaan se on ulos potkittu ja täten Pyhä Henki ottaa ohjat ja johtaa meidät kaikessa Totuuteen, siten, että kerran pääsemme Pyhän Isän tykö ikuisuuteen Hengen kautta.


      • Mistäsentietää
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        P.S ja tämän tähden Kristus kuoli, jotta Hänen maahan vuotanut Pyhä verensä puhdistaa meidän sydämet synnistä niin, että Pyhä Henki voi asettua puhdistettuun temppeliimme asumaan, jolloin synti ei enää ole temppelin isäntä, vaan se on ulos potkittu ja täten Pyhä Henki ottaa ohjat ja johtaa meidät kaikessa Totuuteen, siten, että kerran pääsemme Pyhän Isän tykö ikuisuuteen Hengen kautta.

        Eli kun tekee syntiä pahoittaa PyhänHengen?


      • Pimeys.väisty
        Mistäsentietää kirjoitti:

        Eli kun tekee syntiä pahoittaa PyhänHengen?

        Synti on uskon kieltämistä.

        Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
        1. Johanneksen kirje 3:6


      • Mistäsentietää
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Synti on uskon kieltämistä.

        Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
        1. Johanneksen kirje 3:6

        Raamatussa on kirjoitettu myös, että ihminen tekee syntiä ajatuksin ja teoin.


      • Häkellyttää
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Synti on uskon kieltämistä.

        Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
        1. Johanneksen kirje 3:6

        Niin ja Daavidkin teki murhan, vaikka oli Jumalan valittu ja sai kaduttuaan anteeksi.


      • Pimeys.väisty
        Mistäsentietää kirjoitti:

        Raamatussa on kirjoitettu myös, että ihminen tekee syntiä ajatuksin ja teoin.

        Missä kohtaa?

        Jeesus itse sanoi, että joka syntiä tekee se on synnin orja, mutta jonka Poika tekee vapaaksi se tulee totisesti vapaaksi.

        Apostolit kirjoittaa siitä, miten he vangitsivat jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle:

        Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle
        2. Korinttilaiskirje 10:5


      • Häkellyttää

        Ja Barnabas sekä Pietari lankesivat ulkokultaisuuden syntiin..


      • Pimeys.väisty
        Häkellyttää kirjoitti:

        Niin ja Daavidkin teki murhan, vaikka oli Jumalan valittu ja sai kaduttuaan anteeksi.

        Mutta se maksoi Daavidille kovan hinnan, lue vaikka itse:

        Sentähden ei miekka ole milloinkaan väistyvä sinun suvustasi, koska olet pitänyt halpana minut ja ottanut vaimoksesi heettiläisen Uurian vaimon. Näin sanoo Herra:
        Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi, ja silmiesi edessä minä otan sinun vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava sinun vaimojesi kanssa tämän auringon nähden.
        Sillä sinä olet tehnyt tekosi salassa, mutta minä teen tämän koko Israelin ja auringon nähden.'"
        Niin Daavid sanoi Naatanille: "Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan". Naatan sanoi Daavidille:
        "Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole.
        Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."
        Sitten Naatan meni kotiinsa. Ja Herra löi lasta, jonka Uurian vaimo oli Daavidille synnyttänyt, niin että se sairastui vaikeasti.
        2. Samuelin kirja 12:10‭-‬15


      • Pimeys.väisty
        Häkellyttää kirjoitti:

        Ja Barnabas sekä Pietari lankesivat ulkokultaisuuden syntiin..

        On se mahdollista, että uskovakin lankeaa, mutta ei se ole väistämätöntä ja sillä on aina hintansa.

        Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
        Johannes 5:14

        Pietari itse kirjoittaa näin:

        Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; SILLÄ JOS SEN TEETTE, ETTE KOSKAAN LANKEA;
        2. Pietarin kirje 1:10

        Haluatko sinä langeta vai haluatko uskoa sen, että voit selvitä kaikista kiusauksista voittajana?
        Moni ei halua uskoa ja se kertoo paljon heidän sydämensä tilasta.
        Heidän sydämensä on väärä Jumalan edessä.


      • Häkellyttää
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        On se mahdollista, että uskovakin lankeaa, mutta ei se ole väistämätöntä ja sillä on aina hintansa.

        Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
        Johannes 5:14

        Pietari itse kirjoittaa näin:

        Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; SILLÄ JOS SEN TEETTE, ETTE KOSKAAN LANKEA;
        2. Pietarin kirje 1:10

        Haluatko sinä langeta vai haluatko uskoa sen, että voit selvitä kaikista kiusauksista voittajana?
        Moni ei halua uskoa ja se kertoo paljon heidän sydämensä tilasta.
        Heidän sydämensä on väärä Jumalan edessä.

        Totta! Raamatussa on monia lanhenneita uskovaisia. Joutuivat maksamaan hinnan, mutta syntiä tekivät ja saivat anteeksi kaduttuaan.
        Halu on eri asia. Sitä hyvää mitä minä haluan en minä tee, mutta sitä pahaa, mitä en halua, sitä minä teen kirjoitti Paavalikin.
        Pyrkimys uskovaisella on Jumalan tahdon toteuttaminen, mutta liha on heikko.


      • Pimeys.väisty
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        On se mahdollista, että uskovakin lankeaa, mutta ei se ole väistämätöntä ja sillä on aina hintansa.

        Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
        Johannes 5:14

        Pietari itse kirjoittaa näin:

        Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; SILLÄ JOS SEN TEETTE, ETTE KOSKAAN LANKEA;
        2. Pietarin kirje 1:10

        Haluatko sinä langeta vai haluatko uskoa sen, että voit selvitä kaikista kiusauksista voittajana?
        Moni ei halua uskoa ja se kertoo paljon heidän sydämensä tilasta.
        Heidän sydämensä on väärä Jumalan edessä.

        Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, HÄN EI SALLI TEITÄ KIUSATTAVAN YLI VOIMIENNE, VAAN SALLIESSAAN KIUSAUKSEN HÄN VALMISTAA MYÖS PÄÄSYN SIITÄ, NIIN ETTÄ VOITTE SEN KESTÄÄ.
        1. Korinttilaiskirje 10:13

        MUTTA HÄNELLE, JOKA VOI VARJELLA TEIDÄT LANKEAMASTA ja asettaa teidät nuhteettomina, riemuitsevina, kirkkautensa eteen, hänelle, ainoalle Jumalalle ja meidän pelastajallemme Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, hänelle kunnia, majesteetti, voima ja valta ennen kaikkia aikoja ja nyt ja iankaikkisesti! Amen.
        Juudaksen kirje 1:24‭-‬25

        AUTUAS SE MIES, JOKA KIUSAUKSEN KESTÄÄ, SILLÄ KUN HÄNET ON KOETELTU, ON HÄN SAAVA ELÄMÄN KRUUNUN, jonka Herra on luvannut niille, jotka häntä rakastavat!
        Jaakobin kirje 1:12

        Eihän sitäkään, joka kilpailee, seppelöidä, ellei hän kilpaile sääntöjen mukaisesti. Pyri osoittautumaan Jumalalle semmoiseksi, JOKA KOETUKSET KESTÄÄ, työntekijäksi, joka ei työtään häpeä, joka oikein jakelee totuuden sanaa.
        2. Timoteuskirje 2:5‭, ‬15


      • Häkellyttää
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, HÄN EI SALLI TEITÄ KIUSATTAVAN YLI VOIMIENNE, VAAN SALLIESSAAN KIUSAUKSEN HÄN VALMISTAA MYÖS PÄÄSYN SIITÄ, NIIN ETTÄ VOITTE SEN KESTÄÄ.
        1. Korinttilaiskirje 10:13

        MUTTA HÄNELLE, JOKA VOI VARJELLA TEIDÄT LANKEAMASTA ja asettaa teidät nuhteettomina, riemuitsevina, kirkkautensa eteen, hänelle, ainoalle Jumalalle ja meidän pelastajallemme Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, hänelle kunnia, majesteetti, voima ja valta ennen kaikkia aikoja ja nyt ja iankaikkisesti! Amen.
        Juudaksen kirje 1:24‭-‬25

        AUTUAS SE MIES, JOKA KIUSAUKSEN KESTÄÄ, SILLÄ KUN HÄNET ON KOETELTU, ON HÄN SAAVA ELÄMÄN KRUUNUN, jonka Herra on luvannut niille, jotka häntä rakastavat!
        Jaakobin kirje 1:12

        Eihän sitäkään, joka kilpailee, seppelöidä, ellei hän kilpaile sääntöjen mukaisesti. Pyri osoittautumaan Jumalalle semmoiseksi, JOKA KOETUKSET KESTÄÄ, työntekijäksi, joka ei työtään häpeä, joka oikein jakelee totuuden sanaa.
        2. Timoteuskirje 2:5‭, ‬15

        Mutta eikö ole lohdullista, että saa uskoa synnit anteeksi tuollaisen inhimillisen lankeemuksen jälkeen? Saa jatkaa armosta taas kilvoitellen vaellustaan.
        Entä ne synnit, joita tekee tietämättään?


      • Pimeys.väisty
        Häkellyttää kirjoitti:

        Totta! Raamatussa on monia lanhenneita uskovaisia. Joutuivat maksamaan hinnan, mutta syntiä tekivät ja saivat anteeksi kaduttuaan.
        Halu on eri asia. Sitä hyvää mitä minä haluan en minä tee, mutta sitä pahaa, mitä en halua, sitä minä teen kirjoitti Paavalikin.
        Pyrkimys uskovaisella on Jumalan tahdon toteuttaminen, mutta liha on heikko.

        Mutta siellä on myös monta varoitusta siitä kun Jumalan pitkämielisyys loppuu.

        Esimerkiksi Saul, joka varoituksesta huolimatta rikkoi uudestaan Herran Sanaa vastaan, silloin Herra hylkäsi Saulin ja katui sitä, että oli tehnyt hänestä Israelin kuninkaan.
        Saulin omasta katumisesta huolimatta oli tuo raja ylittynyt hänen kohdallaan.

        Tai Eesau:

        ja ettei kukaan olisi haureellinen tahi epäpyhä niinkuin Eesau, joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa.
        Sillä te tiedätte, että hänet sittemminkin, kun hän tahtoi päästä siunausta perimään, hyljättiin; sillä hän ei löytänyt tilaa peruutukselle, vaikka hän kyynelin sitä pyysi.
        Heprealaiskirje 12:16‭-‬17

        Miten kävi Ananiaan ja Safiiran?

        Mutta Pietari sanoi hänelle: "Miksi olette yksissä neuvoin käyneet kiusaamaan Herran Henkeä?
        Katso, niiden jalat, jotka hautasivat sinun miehesi, ovat oven takana, ja he kantavat sinutkin pois."
        Niin hän heti kaatui hänen jalkojensa eteen ja heitti henkensä; ja kun nuorukaiset tulivat sisään, tapasivat he hänet kuolleena, kantoivat pois ja hautasivat hänet hänen miehensä viereen.
        Ja suuri pelko valtasi koko seurakunnan ja kaikki ne, jotka tämän kuulivat.
        Apostolien teot 5:9‭-‬11

        Miten kävi enkeleille, jotka syntiä tekivät?

        Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.
        2. Pietarin kirje 2:4

        Tahallinen synti:

        Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        Heprealaiskirje 10:26

        Kaikella on rajansa:

        Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt.
        Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'
        Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä.
        Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'."
        Luukas 13:7‭-‬9


      • Pimeys.väisty
        Häkellyttää kirjoitti:

        Mutta eikö ole lohdullista, että saa uskoa synnit anteeksi tuollaisen inhimillisen lankeemuksen jälkeen? Saa jatkaa armosta taas kilvoitellen vaellustaan.
        Entä ne synnit, joita tekee tietämättään?

        On, mutta lankeaminen ei ole mikään pikku juttu, kaikella on rajansa niin kuin jo noista laittamistani kohdista voimme nähdä.

        Jumalan pelko on viisauden alku.

        Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla;
        mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
        Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
        Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta.
        Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
        Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
        Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
        Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
        Roomalaiskirje 11:17‭-‬23


      • Pimeys.väisty
        Häkellyttää kirjoitti:

        Mutta eikö ole lohdullista, että saa uskoa synnit anteeksi tuollaisen inhimillisen lankeemuksen jälkeen? Saa jatkaa armosta taas kilvoitellen vaellustaan.
        Entä ne synnit, joita tekee tietämättään?

        Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.
        Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään.
        Luukas 12:47‭-‬48


      • Häkellyttää

        Varmasti Jumalan kärsivällisyydellä on rajansa. Mutta synnitöntä ihmistä ei ole ja uskovainenkin lankeaa syntiin, tuostahan oli alunperin kyse?


      • Pimeys.väisty
        Häkellyttää kirjoitti:

        Varmasti Jumalan kärsivällisyydellä on rajansa. Mutta synnitöntä ihmistä ei ole ja uskovainenkin lankeaa syntiin, tuostahan oli alunperin kyse?

        Joka pysyy Kristuksessa ei tee syntiä.

        Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
        1. Johanneksen kirje 3:6

        "Uskovainenkin lankeaa"

        Ei lankea, jos pysyy Herrassa ja jos ei pysy ei ole silloin uskovainen vaan epäuskoinen.

        Synti on epäuskoa.


      • capiche
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Joka pysyy Kristuksessa ei tee syntiä.

        Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
        1. Johanneksen kirje 3:6

        "Uskovainenkin lankeaa"

        Ei lankea, jos pysyy Herrassa ja jos ei pysy ei ole silloin uskovainen vaan epäuskoinen.

        Synti on epäuskoa.

        Olen ymmärtänyt väärin. Syntiä eivät ole vain teot, vaan myös puheet, ajatukset ja asenteet. Syntiä on näin ollen mahdoton välttää täällä ajassa. Täydellisiä meistä tulee vasta tuonpuoleisessa.

        Kristityt ovat armahdettuja, eivät koskaan täydellisiä. Jos kristitty pysyy Kristuksessa, niin hän ei halua elää synnissä. Sitä tuo raamatunkohta tarkoittaa. Mutta hyvin todennäköisesti hän silti joskus lankeaa ja joutuu tekemään siitä parannusta Jumalan edessä.

        Elämä olisikin helppoa jos pitäisi välttää vain murhia, varastamista ja seksiä naapurin miehen kanssa. Mutta pohditaanpa mielen syntejä. Oletko ollut joskus esim. rakkaudeton, kylmä, kärsimätön, katkera, riidanhaluinen, ylpeä, kateellinen, eriseurainen, katsellut toista sukupuolta liian pitkään sillä silmällä. Jos olet, niin olet syntinen.

        Ja tiedätkö miksi Jeesus sanoi: joka katsoo naista himoiten, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan. Hän sanoi sen juuri siksi, ettei kukaan kuvittelisi olevansa synnitön.


      • capiche
        capiche kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt väärin. Syntiä eivät ole vain teot, vaan myös puheet, ajatukset ja asenteet. Syntiä on näin ollen mahdoton välttää täällä ajassa. Täydellisiä meistä tulee vasta tuonpuoleisessa.

        Kristityt ovat armahdettuja, eivät koskaan täydellisiä. Jos kristitty pysyy Kristuksessa, niin hän ei halua elää synnissä. Sitä tuo raamatunkohta tarkoittaa. Mutta hyvin todennäköisesti hän silti joskus lankeaa ja joutuu tekemään siitä parannusta Jumalan edessä.

        Elämä olisikin helppoa jos pitäisi välttää vain murhia, varastamista ja seksiä naapurin miehen kanssa. Mutta pohditaanpa mielen syntejä. Oletko ollut joskus esim. rakkaudeton, kylmä, kärsimätön, katkera, riidanhaluinen, ylpeä, kateellinen, eriseurainen, katsellut toista sukupuolta liian pitkään sillä silmällä. Jos olet, niin olet syntinen.

        Ja tiedätkö miksi Jeesus sanoi: joka katsoo naista himoiten, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan. Hän sanoi sen juuri siksi, ettei kukaan kuvittelisi olevansa synnitön.

        Piti sanomani, että sinä olet ymmärtänyt väärin. Minä tiedän olevani syntinen. Niin tiesi Paavalikin, joka kirjoitti näin tästä kaksinaisuudesta:

        Room.
        7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.


      • capiche
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        On, mutta lankeaminen ei ole mikään pikku juttu, kaikella on rajansa niin kuin jo noista laittamistani kohdista voimme nähdä.

        Jumalan pelko on viisauden alku.

        Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla;
        mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
        Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
        Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta.
        Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
        Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
        Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
        Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
        Roomalaiskirje 11:17‭-‬23

        Lankeaminen ei ole pikku juttu senkään takia, että synnillä on aina seurauksensa. Se haavoittaa aina tekijää tavalla tai toisella. Parannuksen tekeminen selvittää välit Jumalan kanssa, mutta ei pyyhi pois synnin seurauksia.

        Synnin seurauksena kristityilläkin on kaikenlaisia ongelmia ja pahaa oloa. Toki Jumala pystyy parantamaan, mutta se tapahtuu vähitellen. Vakavimmissa tapauksissa siihen voi mennä vuosia. Jos se tapahtuisi yhtäkkiä, ihminen ei tajuaisi, mikä hänet tähän jamaan on saattanut. Ja mitä pitää tehdä, ettei se enää toistu.


      • Pimeys.väisty
        capiche kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt väärin. Syntiä eivät ole vain teot, vaan myös puheet, ajatukset ja asenteet. Syntiä on näin ollen mahdoton välttää täällä ajassa. Täydellisiä meistä tulee vasta tuonpuoleisessa.

        Kristityt ovat armahdettuja, eivät koskaan täydellisiä. Jos kristitty pysyy Kristuksessa, niin hän ei halua elää synnissä. Sitä tuo raamatunkohta tarkoittaa. Mutta hyvin todennäköisesti hän silti joskus lankeaa ja joutuu tekemään siitä parannusta Jumalan edessä.

        Elämä olisikin helppoa jos pitäisi välttää vain murhia, varastamista ja seksiä naapurin miehen kanssa. Mutta pohditaanpa mielen syntejä. Oletko ollut joskus esim. rakkaudeton, kylmä, kärsimätön, katkera, riidanhaluinen, ylpeä, kateellinen, eriseurainen, katsellut toista sukupuolta liian pitkään sillä silmällä. Jos olet, niin olet syntinen.

        Ja tiedätkö miksi Jeesus sanoi: joka katsoo naista himoiten, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan. Hän sanoi sen juuri siksi, ettei kukaan kuvittelisi olevansa synnitön.

        "Olen ymmärtänyt väärin. Syntiä eivät ole vain teot, vaan myös puheet, ajatukset ja asenteet. Syntiä on näin ollen mahdoton välttää täällä ajassa. Täydellisiä meistä tulee vasta tuonpuoleisessa."

        Olet ymmärtänyt väärin täydellisyyden, ihminen joka on luopunut sydämestään kaikesta vääryydestä ja elää täysin vilpittömästi Kristusta seuraten on juuri niin täydellinen Kristuksessa kuin vain sillä hetkellä voi olla.

        "Kristityt ovat armahdettuja, eivät koskaan täydellisiä."

        Uusiluomus on täydellinen.
        Jumalkuvasi on väärä sillä, siinä jää todellinen oikeus tapahtumatta, Jumala ei ole vain Armollinen vaan Hän on myös Oikeudenmukainen.
        Selitä minulle miten tuossa kaikessa mitä sanot tapahtuu oikeus?

        "Jos kristitty pysyy Kristuksessa, niin hän ei halua elää synnissä."

        Kristus teki tyhjäksi perkeleen teot ristillä, mikä estää?

        Mikset usko mitä Jeesus opetti?

        Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
        Johannes 8:34‭-‬36

        Miten voit sanoa olevasi vapaa jos teet tahtomattasi jatkuvasti syntiä, silloinhan olet yhä synnin orja?

        "Sitä tuo raamatunkohta tarkoittaa.
        Mutta hyvin todennäköisesti hän silti joskus lankeaa ja joutuu tekemään siitä parannusta Jumalan edessä."

        Miksi haluat jo etukäteen uskoa, että lankeat? Sinulla on silloin synti jo valmiiksi mietittynä.

        Oikea sydämen asenne on uskoa vilpittömästi, ettei enää tule lankeamaan, vaan pysyy vahvana loppuun asti Kristuksessa.

        "Oletko ollut joskus esim. rakkaudeton, kylmä, kärsimätön, katkera, riidanhaluinen, ylpeä, kateellinen, eriseurainen..."

        Olen ollut, kaikkea tuota ja enemmänkin, kun vielä elin lihani mukaan, mutta reilu kolme vuotta sitten kun sydämestäni luovuin kaikesta minkä tiesin vääräksi ja lähdin seuraamaan koko sydämisesti Kristusta, rakkaudettomuuden tilalle tuli rakkaus, kärsimättömyyden tilalle kärsivällisyys, kylmyyden tilalle lämpö, ylpeyden tilalle nöyryys, riitaisuuden tilalle rauha ja kun nyt katson taakse päin tuota kulunutta reilua kolmea vuotta, näen, että en ole ollut rakkaudeton, mutta olen oppinut rakastamaan enemmän, en ole ollut kärsimätön, mutta olen oppinut kärsivällisyyttä lisää jne.. jne..

        Jumala antaa kasvun ja jos täällä on eläminen vielä toiset kolme vuotta, niin todennäköisesti ekat vuodet näyttäisi sen jälkeen mitättömän pieneltä lähes olemattomalta, siihen nähden mitä se olisi silloin kun siitä olisi jo kuusi vuotta.

        "katsellut toista sukupuolta liian pitkään sillä silmällä. Jos olet, niin olet syntinen."

        Tunnistan lihassani kiusauksen tuollekkin, mutta Kristuksessa olen saanut voiman sanoa ei kaikelle synnille.
        Ennen se oli täysin mahdotonta.

        "Ja tiedätkö miksi Jeesus sanoi: joka katsoo naista himoiten, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan. Hän sanoi sen juuri siksi, ettei kukaan kuvittelisi olevansa synnitön."

        Niin, Hän näytti miten ihmiselle itselleen pelastuminen on täysin mahdotonta.

        Jeesus jatkoi opetustaan tuosta käskemällä leikkaamaan sen osan irti mikä viettelisi, jotta koko ruumis ei palaisi helvetissä, vaan vain yksi osa menisi hukkaan.

        Kristus ei katsonut himoiten, eikä tehnyt mitään muutakaan syntiä, mutta minkä Voimasta?
        Jumalan Pyhän Hengen Voimasta, jonka Hän jätti seuraajilleen sovitettuaan meidän syntimme, Pyhällä maahan vuotaneella verellänsä, puhdistaen seuraajiensa sydämet vastaan ottamaan tuon saman Voiman, Jumalan Pyhän Hengen.

        Tätä on olla uusiluomus Herrassa.


      • Jaminäsanon
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        "Olen ymmärtänyt väärin. Syntiä eivät ole vain teot, vaan myös puheet, ajatukset ja asenteet. Syntiä on näin ollen mahdoton välttää täällä ajassa. Täydellisiä meistä tulee vasta tuonpuoleisessa."

        Olet ymmärtänyt väärin täydellisyyden, ihminen joka on luopunut sydämestään kaikesta vääryydestä ja elää täysin vilpittömästi Kristusta seuraten on juuri niin täydellinen Kristuksessa kuin vain sillä hetkellä voi olla.

        "Kristityt ovat armahdettuja, eivät koskaan täydellisiä."

        Uusiluomus on täydellinen.
        Jumalkuvasi on väärä sillä, siinä jää todellinen oikeus tapahtumatta, Jumala ei ole vain Armollinen vaan Hän on myös Oikeudenmukainen.
        Selitä minulle miten tuossa kaikessa mitä sanot tapahtuu oikeus?

        "Jos kristitty pysyy Kristuksessa, niin hän ei halua elää synnissä."

        Kristus teki tyhjäksi perkeleen teot ristillä, mikä estää?

        Mikset usko mitä Jeesus opetti?

        Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
        Johannes 8:34‭-‬36

        Miten voit sanoa olevasi vapaa jos teet tahtomattasi jatkuvasti syntiä, silloinhan olet yhä synnin orja?

        "Sitä tuo raamatunkohta tarkoittaa.
        Mutta hyvin todennäköisesti hän silti joskus lankeaa ja joutuu tekemään siitä parannusta Jumalan edessä."

        Miksi haluat jo etukäteen uskoa, että lankeat? Sinulla on silloin synti jo valmiiksi mietittynä.

        Oikea sydämen asenne on uskoa vilpittömästi, ettei enää tule lankeamaan, vaan pysyy vahvana loppuun asti Kristuksessa.

        "Oletko ollut joskus esim. rakkaudeton, kylmä, kärsimätön, katkera, riidanhaluinen, ylpeä, kateellinen, eriseurainen..."

        Olen ollut, kaikkea tuota ja enemmänkin, kun vielä elin lihani mukaan, mutta reilu kolme vuotta sitten kun sydämestäni luovuin kaikesta minkä tiesin vääräksi ja lähdin seuraamaan koko sydämisesti Kristusta, rakkaudettomuuden tilalle tuli rakkaus, kärsimättömyyden tilalle kärsivällisyys, kylmyyden tilalle lämpö, ylpeyden tilalle nöyryys, riitaisuuden tilalle rauha ja kun nyt katson taakse päin tuota kulunutta reilua kolmea vuotta, näen, että en ole ollut rakkaudeton, mutta olen oppinut rakastamaan enemmän, en ole ollut kärsimätön, mutta olen oppinut kärsivällisyyttä lisää jne.. jne..

        Jumala antaa kasvun ja jos täällä on eläminen vielä toiset kolme vuotta, niin todennäköisesti ekat vuodet näyttäisi sen jälkeen mitättömän pieneltä lähes olemattomalta, siihen nähden mitä se olisi silloin kun siitä olisi jo kuusi vuotta.

        "katsellut toista sukupuolta liian pitkään sillä silmällä. Jos olet, niin olet syntinen."

        Tunnistan lihassani kiusauksen tuollekkin, mutta Kristuksessa olen saanut voiman sanoa ei kaikelle synnille.
        Ennen se oli täysin mahdotonta.

        "Ja tiedätkö miksi Jeesus sanoi: joka katsoo naista himoiten, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan. Hän sanoi sen juuri siksi, ettei kukaan kuvittelisi olevansa synnitön."

        Niin, Hän näytti miten ihmiselle itselleen pelastuminen on täysin mahdotonta.

        Jeesus jatkoi opetustaan tuosta käskemällä leikkaamaan sen osan irti mikä viettelisi, jotta koko ruumis ei palaisi helvetissä, vaan vain yksi osa menisi hukkaan.

        Kristus ei katsonut himoiten, eikä tehnyt mitään muutakaan syntiä, mutta minkä Voimasta?
        Jumalan Pyhän Hengen Voimasta, jonka Hän jätti seuraajilleen sovitettuaan meidän syntimme, Pyhällä maahan vuotaneella verellänsä, puhdistaen seuraajiensa sydämet vastaan ottamaan tuon saman Voiman, Jumalan Pyhän Hengen.

        Tätä on olla uusiluomus Herrassa.

        Olet pelottava. Olet kuin Raamatun vanhan-ajan ihmiset, jotka eivät ymmärtäneet Jeesuksen puhetta.


      • Pimeys.väisty
        capiche kirjoitti:

        Piti sanomani, että sinä olet ymmärtänyt väärin. Minä tiedän olevani syntinen. Niin tiesi Paavalikin, joka kirjoitti näin tästä kaksinaisuudesta:

        Room.
        7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

        "Minä tiedän olevani syntinen. Niin tiesi Paavalikin, joka kirjoitti näin tästä kaksinaisuudesta"

        Sama Paavali kirjoittaa samassa kirjeessään näin:

        Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, KUN ME VIELÄ OLIMME SYNTISIÄ, kuoli meidän edestämme.
        Roomalaiskirje 5:8

        Pois se! Me, jotka olemme KUOLLEET POIS SYNNISTÄ, kuinka me vielä eläisimme siinä?
        Roomalaiskirje 6:2

        sillä joka on kuollut, se on VANHURSKAUTUNUT POIS SYNNISTÄ.
        Roomalaiskirje 6:7

        Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
        Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
        Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut, ja että TE SYNNISTÄ VAPAUTETTUINA OLETTE TULLEET VANHURSKAUDEN PALVELIJOIKSI!
        Roomalaiskirje 6:15‭-‬18

        Jos Paavali olisi tarkoittanut tuolla sitä, miten sinä sen ymmärrät, Paavali kirjoittaisi täysin ristiriitaisesti.

        Paavalin vaelluksesta voimme nähdä, että hän ei elänyt lihansa mukaan, hän oli kuollut itselleen ja säilytti hyvän uskon alusta loppuun asti.
        Hän ei tehnyt sitä pahaa, mitä ei tahtonut.
        vaan Jumala teki Paavalin kautta sitä hyvää mitä hän itse olisi tahtonut tehdä.


      • saviseutulainen

        »Täytyy hyvin se oppi käsittää, että selvästi tiedetään hurskautemme Jumalan edessä olevan siinä, että meillä on syntien anteeksiantamus. Kun ihminen tahtoo asioida Jumalan kanssa, tulee hänen tietää, ettei hänen syntinsä eikä jumalisuutensakaan tule mihinkään merkitykseen. Kun minun on jotain tehtävä, ajateltava, puhuttava ja elettävä Jumalan tai ihmisten edessä, silloin tahdon olla hurskas, varoa syntiä ja tehdä monta hyvää tekoa. Mutta niin pian kuin kysymys on tilastani Jumalan edessä, onko minulla Jumalan armo tai miten sen saisin, silloin en tahdo olla muuta kuin syntinen, jotta tämä uskonkappale syntien anteeksisaamisesta toteutuisi minussa, silloinpa tahdon rohkeasti uskossa sanoa: Jos minulla on syntejä, niin Kristuksella on vanhurskautta. Hänen hurskautensa on minun hurskauteni. Minä olen nyt sillä sijalla, jossa synnit eivät minua saavuta."

        ( Martti Luther )


        -


        1.Joh. 1
        8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.


      • Pimeys.väisty
        saviseutulainen kirjoitti:

        »Täytyy hyvin se oppi käsittää, että selvästi tiedetään hurskautemme Jumalan edessä olevan siinä, että meillä on syntien anteeksiantamus. Kun ihminen tahtoo asioida Jumalan kanssa, tulee hänen tietää, ettei hänen syntinsä eikä jumalisuutensakaan tule mihinkään merkitykseen. Kun minun on jotain tehtävä, ajateltava, puhuttava ja elettävä Jumalan tai ihmisten edessä, silloin tahdon olla hurskas, varoa syntiä ja tehdä monta hyvää tekoa. Mutta niin pian kuin kysymys on tilastani Jumalan edessä, onko minulla Jumalan armo tai miten sen saisin, silloin en tahdo olla muuta kuin syntinen, jotta tämä uskonkappale syntien anteeksisaamisesta toteutuisi minussa, silloinpa tahdon rohkeasti uskossa sanoa: Jos minulla on syntejä, niin Kristuksella on vanhurskautta. Hänen hurskautensa on minun hurskauteni. Minä olen nyt sillä sijalla, jossa synnit eivät minua saavuta."

        ( Martti Luther )


        -


        1.Joh. 1
        8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

        Tiedät varmaan, että Martti Luther vainosi juutalaisia sekä kristityitä.

        Hedelmistään puu tunnetaan.

        Milloin saviseutulainen lakkaat pettämästä itseäsi?

        Ainut syy miksi et halua uskoa, että Jumalan vanhurskaus tulee näkyvällä tavalla uskovan elämässä esille, eikä se ole pelkkä mitään sanomaton titteli, niin kuin nyt uskot, on se, että sinä et halua uskoa sitä, koska haluat tehdä syntiä ja uskoa, että tässä elämässä ei ole mitään todellista ulospääsyä,
        sillä jos uskoisit siihen, että on ulospääsy, se asettaisi sinut tuomion alaiseksi Jumalan edessä.
        Kyse on siitä, että uskomalla ulospääsyyn, rakkautesi syntiin ja haluttomuus päästää siitä irti on silloin ainoa syy mikä sinua todella estää uskomatta.
        Et halua tunnustaa tätä ja keksit kaikkia selityksiä ja imet itseesi kaikenlaisia oppeja, mitkä puoltaa sitä, ettei sinun tule tehdä todellista parannusta synnistä, ettet voisi olla oikeasti vapaa.
        Et edes oikeasti tahdo olla vapaa.

        Suuresti eksyt ja eksytät ja kaikki tämä vain hetken nautinnon tähden minkä synti
        sinulle hetkeksi antaa, kunnes taas himoitset lisää....

        Onko synti todella sinulle noin arvokasta?


      • Mistäsentietää
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Tiedät varmaan, että Martti Luther vainosi juutalaisia sekä kristityitä.

        Hedelmistään puu tunnetaan.

        Milloin saviseutulainen lakkaat pettämästä itseäsi?

        Ainut syy miksi et halua uskoa, että Jumalan vanhurskaus tulee näkyvällä tavalla uskovan elämässä esille, eikä se ole pelkkä mitään sanomaton titteli, niin kuin nyt uskot, on se, että sinä et halua uskoa sitä, koska haluat tehdä syntiä ja uskoa, että tässä elämässä ei ole mitään todellista ulospääsyä,
        sillä jos uskoisit siihen, että on ulospääsy, se asettaisi sinut tuomion alaiseksi Jumalan edessä.
        Kyse on siitä, että uskomalla ulospääsyyn, rakkautesi syntiin ja haluttomuus päästää siitä irti on silloin ainoa syy mikä sinua todella estää uskomatta.
        Et halua tunnustaa tätä ja keksit kaikkia selityksiä ja imet itseesi kaikenlaisia oppeja, mitkä puoltaa sitä, ettei sinun tule tehdä todellista parannusta synnistä, ettet voisi olla oikeasti vapaa.
        Et edes oikeasti tahdo olla vapaa.

        Suuresti eksyt ja eksytät ja kaikki tämä vain hetken nautinnon tähden minkä synti
        sinulle hetkeksi antaa, kunnes taas himoitset lisää....

        Onko synti todella sinulle noin arvokasta?

        Väitätkö ihan tosissasi, ettet tee mitään syntiä edes tahtomattasi? Entä ajatuksin?


      • saviseutulainen
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Tiedät varmaan, että Martti Luther vainosi juutalaisia sekä kristityitä.

        Hedelmistään puu tunnetaan.

        Milloin saviseutulainen lakkaat pettämästä itseäsi?

        Ainut syy miksi et halua uskoa, että Jumalan vanhurskaus tulee näkyvällä tavalla uskovan elämässä esille, eikä se ole pelkkä mitään sanomaton titteli, niin kuin nyt uskot, on se, että sinä et halua uskoa sitä, koska haluat tehdä syntiä ja uskoa, että tässä elämässä ei ole mitään todellista ulospääsyä,
        sillä jos uskoisit siihen, että on ulospääsy, se asettaisi sinut tuomion alaiseksi Jumalan edessä.
        Kyse on siitä, että uskomalla ulospääsyyn, rakkautesi syntiin ja haluttomuus päästää siitä irti on silloin ainoa syy mikä sinua todella estää uskomatta.
        Et halua tunnustaa tätä ja keksit kaikkia selityksiä ja imet itseesi kaikenlaisia oppeja, mitkä puoltaa sitä, ettei sinun tule tehdä todellista parannusta synnistä, ettet voisi olla oikeasti vapaa.
        Et edes oikeasti tahdo olla vapaa.

        Suuresti eksyt ja eksytät ja kaikki tämä vain hetken nautinnon tähden minkä synti
        sinulle hetkeksi antaa, kunnes taas himoitset lisää....

        Onko synti todella sinulle noin arvokasta?

        SYNNITTÖMIÄ MEISTÄ EI TULE TÄMÄN ELÄMÄN AIKANA.

        Ei edes sinusta nimimerkki "Pimeys.väisty".
        Kuvittelemalla ja väittämällä muuta teet Jumalan valhettelijaksi.

        1.Joh. 1
        8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
        !!!

        Eikä kysymys ole siitä, että vetoamalla tähän me saisimme heittäytyä Jumalan armoa väärin käyttämällä välinpitämättömiksi, ts. tulla sokeiksi omalle syntisyydellemme, lakata alati taistelemasta lihassamme asuvaa syntiä vastaan.
        Ja langettuamme nousta siitä ylös kuin olisimme tuleen kaatuneet.

        Tai tulla niin sokeiksi, että alkaisimme kuvitella, ettemme enää syntiä laisinkaan tee!

        Jo ajatuksin, asentein, rakkaudettomuuksinemme, itsekkyyksinemme ....kaikkine kelvottomuuksinemme ja puuttuvaisuuksinemme Pyhän Jumalan edessä, olemme kaikin ajoin itsessämme kadotustuomion ansainneita.

        Jumala katsoo meitä/näkee meidät vain Jeesuksen Kristuksen ristinuhrin kautta.
        Olemme joka hetki täysin riippuvaisia Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudesta.
        Jos yritämme tuoda hivenenkin jotain itsestämme Herran Jeesuksen täydelliseen sovitus - ja lunastustyöhön meidän edestämme, olemme poissa armon alta.

        Kuvitelmat siitä, että saattaisimme vähitellen tulla synnittömiksi, Kristuksen kaltaisiksi, tässä liharuumiissa eläessämme, ovat Jumalalle kauhistus ja Jeesuksen Kristuksen kärsimysten, Hänen kuolemansa - ja ylösnousemuksensa turhentamista.

        Uskovan kilvoittelu on kaikesta heikkoudestaan huolimatta pyrkiä Kristuksen kaltaisuuteen. Vaan peräti vaillinaiseksi se täällä ajassa jää - ihan jokaisen uskovan, "parhaimmankin", kohdalla.

        "Sillä armosta te olette pelastetut, uskon kautta. Ette itsenne kautta. Se on Jumalan lahja. Ette tekojen kautta ettei kukaan kerskaisi".

        Jumalan armoa tarvitsemme alati, joka hetki – ja joka päivä saamme armolliselta Jumalalta pyytää syntejämme, tänäänkin tehtyjä, anteeksi!


      • Pimeys.väisty
        Mistäsentietää kirjoitti:

        Väitätkö ihan tosissasi, ettet tee mitään syntiä edes tahtomattasi? Entä ajatuksin?

        Uskotko, että Kristus on synnitön?


      • capiche
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        "Olen ymmärtänyt väärin. Syntiä eivät ole vain teot, vaan myös puheet, ajatukset ja asenteet. Syntiä on näin ollen mahdoton välttää täällä ajassa. Täydellisiä meistä tulee vasta tuonpuoleisessa."

        Olet ymmärtänyt väärin täydellisyyden, ihminen joka on luopunut sydämestään kaikesta vääryydestä ja elää täysin vilpittömästi Kristusta seuraten on juuri niin täydellinen Kristuksessa kuin vain sillä hetkellä voi olla.

        "Kristityt ovat armahdettuja, eivät koskaan täydellisiä."

        Uusiluomus on täydellinen.
        Jumalkuvasi on väärä sillä, siinä jää todellinen oikeus tapahtumatta, Jumala ei ole vain Armollinen vaan Hän on myös Oikeudenmukainen.
        Selitä minulle miten tuossa kaikessa mitä sanot tapahtuu oikeus?

        "Jos kristitty pysyy Kristuksessa, niin hän ei halua elää synnissä."

        Kristus teki tyhjäksi perkeleen teot ristillä, mikä estää?

        Mikset usko mitä Jeesus opetti?

        Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
        Johannes 8:34‭-‬36

        Miten voit sanoa olevasi vapaa jos teet tahtomattasi jatkuvasti syntiä, silloinhan olet yhä synnin orja?

        "Sitä tuo raamatunkohta tarkoittaa.
        Mutta hyvin todennäköisesti hän silti joskus lankeaa ja joutuu tekemään siitä parannusta Jumalan edessä."

        Miksi haluat jo etukäteen uskoa, että lankeat? Sinulla on silloin synti jo valmiiksi mietittynä.

        Oikea sydämen asenne on uskoa vilpittömästi, ettei enää tule lankeamaan, vaan pysyy vahvana loppuun asti Kristuksessa.

        "Oletko ollut joskus esim. rakkaudeton, kylmä, kärsimätön, katkera, riidanhaluinen, ylpeä, kateellinen, eriseurainen..."

        Olen ollut, kaikkea tuota ja enemmänkin, kun vielä elin lihani mukaan, mutta reilu kolme vuotta sitten kun sydämestäni luovuin kaikesta minkä tiesin vääräksi ja lähdin seuraamaan koko sydämisesti Kristusta, rakkaudettomuuden tilalle tuli rakkaus, kärsimättömyyden tilalle kärsivällisyys, kylmyyden tilalle lämpö, ylpeyden tilalle nöyryys, riitaisuuden tilalle rauha ja kun nyt katson taakse päin tuota kulunutta reilua kolmea vuotta, näen, että en ole ollut rakkaudeton, mutta olen oppinut rakastamaan enemmän, en ole ollut kärsimätön, mutta olen oppinut kärsivällisyyttä lisää jne.. jne..

        Jumala antaa kasvun ja jos täällä on eläminen vielä toiset kolme vuotta, niin todennäköisesti ekat vuodet näyttäisi sen jälkeen mitättömän pieneltä lähes olemattomalta, siihen nähden mitä se olisi silloin kun siitä olisi jo kuusi vuotta.

        "katsellut toista sukupuolta liian pitkään sillä silmällä. Jos olet, niin olet syntinen."

        Tunnistan lihassani kiusauksen tuollekkin, mutta Kristuksessa olen saanut voiman sanoa ei kaikelle synnille.
        Ennen se oli täysin mahdotonta.

        "Ja tiedätkö miksi Jeesus sanoi: joka katsoo naista himoiten, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan. Hän sanoi sen juuri siksi, ettei kukaan kuvittelisi olevansa synnitön."

        Niin, Hän näytti miten ihmiselle itselleen pelastuminen on täysin mahdotonta.

        Jeesus jatkoi opetustaan tuosta käskemällä leikkaamaan sen osan irti mikä viettelisi, jotta koko ruumis ei palaisi helvetissä, vaan vain yksi osa menisi hukkaan.

        Kristus ei katsonut himoiten, eikä tehnyt mitään muutakaan syntiä, mutta minkä Voimasta?
        Jumalan Pyhän Hengen Voimasta, jonka Hän jätti seuraajilleen sovitettuaan meidän syntimme, Pyhällä maahan vuotaneella verellänsä, puhdistaen seuraajiensa sydämet vastaan ottamaan tuon saman Voiman, Jumalan Pyhän Hengen.

        Tätä on olla uusiluomus Herrassa.

        Pimeys.väisty lainaa raamattua, mutta ei ymmärrä mitä hän lukee. Raamattua lukiessa pitää tietää kenelle joku asia on kirjoitettu ja missä tilanteessa. Yksittäisen jakeen lainaaminen voi viedä harhaan, jos ei tunne muita asiaa koskevia tekstejä.

        Johannes kirjoitti tämän kristityille (1. Joh kirje):7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

        Ja Pietari kirjoitti tämän seurakunnalle 1 Piet 4 : 8. Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden".

        Kukaan rehellinen kristitty ei pidä itseään synnittömänä, se vaatii aika rankkaa itsensä pettämistä. Synnittömäksi itsensä väittäminen on ylpeyden syntiä. Ja ylpeys erottaa Jumalasta tehokkaammin kuin mikään muu.

        On tärkeää ymmärtää lahjavanhurskauden ja elämän vanhurskauden välinen ero. Kun ihminen ottaa vastaan Jeesuksen, niin hän saa lahjaksi vanhurskauden. Se tarkoittaa, että Jumala näkee hänet Jeesuksen sovitustyön kautta uutena luomuksena ja hänestä tulee Jumalan lapsi.

        Mutta eihän se tarkoita synnittömyyttä. Elämän vanhurskaus kasvaa vähitellen, kun kristitty kasvaa Kristuksen tuntemisessa, mutta täydellisiä meistä ei tule koskaan. Tämän ymmärtäminen on tärkeää, jotta ymmärtäisimme myös Jumalan armon suuruuden.


      • Samaatietä
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Uskotko, että Kristus on synnitön?

        Uskon. Sanasi on pelottava minustakin. En tunne sitä ollenkaan, vaikka en voi väittäväni tuntevani Raamattuakaan.
        En ymmärrä mitä puhut, kuin puhuisit eri kieltä. Onkohan meillä sama Raamattu.


      • Samaatietä
        capiche kirjoitti:

        Pimeys.väisty lainaa raamattua, mutta ei ymmärrä mitä hän lukee. Raamattua lukiessa pitää tietää kenelle joku asia on kirjoitettu ja missä tilanteessa. Yksittäisen jakeen lainaaminen voi viedä harhaan, jos ei tunne muita asiaa koskevia tekstejä.

        Johannes kirjoitti tämän kristityille (1. Joh kirje):7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

        Ja Pietari kirjoitti tämän seurakunnalle 1 Piet 4 : 8. Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden".

        Kukaan rehellinen kristitty ei pidä itseään synnittömänä, se vaatii aika rankkaa itsensä pettämistä. Synnittömäksi itsensä väittäminen on ylpeyden syntiä. Ja ylpeys erottaa Jumalasta tehokkaammin kuin mikään muu.

        On tärkeää ymmärtää lahjavanhurskauden ja elämän vanhurskauden välinen ero. Kun ihminen ottaa vastaan Jeesuksen, niin hän saa lahjaksi vanhurskauden. Se tarkoittaa, että Jumala näkee hänet Jeesuksen sovitustyön kautta uutena luomuksena ja hänestä tulee Jumalan lapsi.

        Mutta eihän se tarkoita synnittömyyttä. Elämän vanhurskaus kasvaa vähitellen, kun kristitty kasvaa Kristuksen tuntemisessa, mutta täydellisiä meistä ei tule koskaan. Tämän ymmärtäminen on tärkeää, jotta ymmärtäisimme myös Jumalan armon suuruuden.

        Tämä kuulostaa terveeltä. En tunne hirveästi Raamattua, mutta tätä kieltä minäkin ymmärrän.
        Mistähän johtuu, että terveestä opista paistaa aina rakkaus ja armo. Vaikka saarnattaisiin helvetin tulesta, paistaa siitä rakkaus ja armo, kun se on tervettä.
        Huonona Raamatun tuntijana, en puutu enempää opillisiin seikkoihin.


      • Pimeys.väisty
        saviseutulainen kirjoitti:

        SYNNITTÖMIÄ MEISTÄ EI TULE TÄMÄN ELÄMÄN AIKANA.

        Ei edes sinusta nimimerkki "Pimeys.väisty".
        Kuvittelemalla ja väittämällä muuta teet Jumalan valhettelijaksi.

        1.Joh. 1
        8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
        !!!

        Eikä kysymys ole siitä, että vetoamalla tähän me saisimme heittäytyä Jumalan armoa väärin käyttämällä välinpitämättömiksi, ts. tulla sokeiksi omalle syntisyydellemme, lakata alati taistelemasta lihassamme asuvaa syntiä vastaan.
        Ja langettuamme nousta siitä ylös kuin olisimme tuleen kaatuneet.

        Tai tulla niin sokeiksi, että alkaisimme kuvitella, ettemme enää syntiä laisinkaan tee!

        Jo ajatuksin, asentein, rakkaudettomuuksinemme, itsekkyyksinemme ....kaikkine kelvottomuuksinemme ja puuttuvaisuuksinemme Pyhän Jumalan edessä, olemme kaikin ajoin itsessämme kadotustuomion ansainneita.

        Jumala katsoo meitä/näkee meidät vain Jeesuksen Kristuksen ristinuhrin kautta.
        Olemme joka hetki täysin riippuvaisia Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudesta.
        Jos yritämme tuoda hivenenkin jotain itsestämme Herran Jeesuksen täydelliseen sovitus - ja lunastustyöhön meidän edestämme, olemme poissa armon alta.

        Kuvitelmat siitä, että saattaisimme vähitellen tulla synnittömiksi, Kristuksen kaltaisiksi, tässä liharuumiissa eläessämme, ovat Jumalalle kauhistus ja Jeesuksen Kristuksen kärsimysten, Hänen kuolemansa - ja ylösnousemuksensa turhentamista.

        Uskovan kilvoittelu on kaikesta heikkoudestaan huolimatta pyrkiä Kristuksen kaltaisuuteen. Vaan peräti vaillinaiseksi se täällä ajassa jää - ihan jokaisen uskovan, "parhaimmankin", kohdalla.

        "Sillä armosta te olette pelastetut, uskon kautta. Ette itsenne kautta. Se on Jumalan lahja. Ette tekojen kautta ettei kukaan kerskaisi".

        Jumalan armoa tarvitsemme alati, joka hetki – ja joka päivä saamme armolliselta Jumalalta pyytää syntejämme, tänäänkin tehtyjä, anteeksi!

        "SYNNITTÖMIÄ MEISTÄ EI TULE TÄMÄN ELÄMÄN AIKANA"

        Siksi ihmisen tuleekin kuolla itselleen ja tulla yhdeksi synnittömän Kristuksen kanssa.

        "Ei edes sinusta nimimerkki "Pimeys.väisty".
        Kuvittelemalla ja väittämällä muuta teet Jumalan valhettelijaksi."

        Ymmärrätkö sinä sen, että teet Kristuksen synninpalveliaksi kun väität olevasi hänessä, mutta samaan aikaan julistat jatkuvasti omaa syntisyyttäsi?

        Jää kaksi vaihtoehtoa, joko Kristus tekee syntiä kauttasi tai sinä et oikeasti ole tullut yhdeksi Hänen kanssaan Pyhän Hengen kautta.

        Oletko sinä siis valehtelija vai onko Kristus synninpalvelija?

        Lainaat tuota samaa Johanneksen kirjoitusta sivuuttamalla kuitenkin sen mitä muuta hän kirjoitti tuossa samaisessa kirjeessään:

        Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
        1. Johanneksen kirje 3:6

        Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.
        Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
        Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
        1. Johanneksen kirje 3:8‭-‬9

        Jos Johannes olisi tarkoittanut sitä miten sinä ymmärrät nuo lainaamasi kohdat, olisi hänen kirjoituksensa täysin ristiriitaista.

        Jolloin meille jää kaksi vaihtoehtoa, joko Johannes kirjoitti sekavia, tai sitten sinä et ymmärrä mitä hän kirjeessään tarkoittaa.

        "tulla sokeiksi omalle syntisyydellemme, lakata alati taistelemasta lihassamme asuvaa syntiä vastaan.
        Ja langettuamme nousta siitä ylös kuin olisimme tuleen kaatuneet."

        Ei kristitty taistele lihaansa vastaan, vaan sitä vastaan, ettei menetä tervettä ja vilpitöntä uskoaan Kristukseen, jonka sielunvihollinen valheillaan yrittää tuhota.

        Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
        Efesolaiskirje 6:12

        "Tai tulla niin sokeiksi, että alkaisimme kuvitella, ettemme enää syntiä laisinkaan tee!"

        Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, JÄTTÄEN TEILLE ESIKUVAN, ETTÄ TE NOUDATTAISITTE HÄNEN JÄLKIÄNSÄ, JOKA "EI SYNTIÄ TEHNYT JA JONKA SUUSSA EI PETOSTA OLLUT",
        1. Pietarin kirje 2:21‭-‬22

        Ohitatko sinä kaikki nämä Raamatun kohdat vain olan kohautukselle?

        Jos et usko sitä mitä Jeesus ja Apostolit opetti ja saarnasi, niin mihin uskosi sitten oikein perustuu?

        "Kuvitelmat siitä, että saattaisimme vähitellen tulla synnittömiksi, Kristuksen kaltaisiksi, tässä liharuumiissa eläessämme, ovat Jumalalle kauhistus ja Jeesuksen Kristuksen kärsimysten, Hänen kuolemansa - ja ylösnousemuksensa turhentamista."

        Et ymmärrä mitä kirjoitan kun et ole kuollut itsellesi.
        Näet vain sen mitä itse olet ja sen mihin omassa voimassasi pystyt, mutta Jumalan todellinen vapautyava Voima on sinulle täysin tuntematon.

        Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
        Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut.
        Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme. JOKA SANOO HÄNESSÄ PYSYVÄNSÄ, ON VELVOLLINEN VAELTAMAAN, NIINKUIN HÄN VAELSI.
        1. Johanneksen kirje 2:4‭-‬6

        "Jumalan armoa tarvitsemme alati, joka hetki"

        Jumalan Armosta olen vapaa synnin orjuudesta, en vain tarvitse Hänen Armoaan, vaan elän päivittäin Hänen Armonsa Voimasta.

        "ja joka päivä saamme armolliselta Jumalalta pyytää syntejämme, tänäänkin tehtyjä, anteeksi!"

        Jeesuksen mukaan olet siis synnin orja.

        Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        JOKAINEN, JOKA TEKEE SYNTIÄ, ON SYNNIN ORJA. mutta orja ei pysy talossa iäti;
        Poika pysyy iäti. JOS SIIS POIKA TEKEE TEIDÄT VAPAIKSI, NIIN TE TULETTE TODELLISESTI VAPAIKSI.
        Johannes 8:34‭-‬36


      • Pimeys.väisty
        capiche kirjoitti:

        Pimeys.väisty lainaa raamattua, mutta ei ymmärrä mitä hän lukee. Raamattua lukiessa pitää tietää kenelle joku asia on kirjoitettu ja missä tilanteessa. Yksittäisen jakeen lainaaminen voi viedä harhaan, jos ei tunne muita asiaa koskevia tekstejä.

        Johannes kirjoitti tämän kristityille (1. Joh kirje):7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

        Ja Pietari kirjoitti tämän seurakunnalle 1 Piet 4 : 8. Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden".

        Kukaan rehellinen kristitty ei pidä itseään synnittömänä, se vaatii aika rankkaa itsensä pettämistä. Synnittömäksi itsensä väittäminen on ylpeyden syntiä. Ja ylpeys erottaa Jumalasta tehokkaammin kuin mikään muu.

        On tärkeää ymmärtää lahjavanhurskauden ja elämän vanhurskauden välinen ero. Kun ihminen ottaa vastaan Jeesuksen, niin hän saa lahjaksi vanhurskauden. Se tarkoittaa, että Jumala näkee hänet Jeesuksen sovitustyön kautta uutena luomuksena ja hänestä tulee Jumalan lapsi.

        Mutta eihän se tarkoita synnittömyyttä. Elämän vanhurskaus kasvaa vähitellen, kun kristitty kasvaa Kristuksen tuntemisessa, mutta täydellisiä meistä ei tule koskaan. Tämän ymmärtäminen on tärkeää, jotta ymmärtäisimme myös Jumalan armon suuruuden.

        "Johannes kirjoitti tämän kristityille"

        Niin ja mitä muuta Johannes kirjoitti samaisessa kirjeessään?

        KUKA IKINÄ HÄNESSÄ PYSYY, HÄN EI TEE SYNTIÄ; KUKA IKINÄ SYNTIÄ TEKEE, HÄN EI OLE HÄNTÄ NÄHNYT EIKÄ HÄNTÄ TUNTENUT.
        1. Johanneksen kirje 3:6

        JOKA SYNTIÄ TEKEE, SE ON PERKELEESTÄ, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.
        Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
        EI YKSIKÄÄN JUMALASTA SYNTYNYT TEE SYNTIÄ, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
        1. Johanneksen kirje 3:8‭-‬9

        Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; SILLÄ SELLAINEN KUIN HÄN ON, SELLAISIA MEKIN OLEMME TÄSSÄ MAAILMASSA.
        1. Johanneksen kirje 4:17

        JA JOKAINEN, JOKA PANEE HÄNEEN TÄMÄN TOIVON, PUHDISTAA ITSENSÄ, NIINKUIN HÄN ON PUHDAS.
        1. Johanneksen kirje 3:3 FB38

        Ja SIITÄ ME TIEDÄMME HÄNET TUNTEVAMME, ETTÄ PIDÄMME HÄNEN KÄSKYNSÄ. JOKA SANOO: "MINÄ TUNNEN HÄNET", EIKÄ PIDÄ HÄNEN KÄSKYJÄNSÄ, SE ON VALHETTELIJA, ja totuus ei ole hänessä. Mutta JOKA PITÄÄ HÄNEN SANANSA, HÄNESSÄ on JUMALAN RAKKAUS TOTISESTI TÄYDELLISEKSI TULLUT. SIITÄ ME TIEDÄMME, ETTÄ ME HÄNESSÄ OLEMME.
        1. Johanneksen kirje 2:3‭-‬5

        Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja NOUDATAMME HÄNEN KÄSKYJÄNSÄ. SILLÄ RAKKAUS JUMALAAN ON SE, ETTÄ PIDÄMME HÄNEN KÄSKYNSÄ. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
        1. Johanneksen kirje 5:2‭-‬3

        Jos luit nämä laittamani kohdat, voit selvästi huomata, että se miten sinä ymmärrät nuo jakeet mitkä sinä itse laitoit on täysin ristiriidassa näiden jakeiden kanssa mitä minä laitoin.

        Tämä todistaa sen, ettet selvästi ymmärrä mitä Johannes kirjoitti.

        "Ja Pietari kirjoitti tämän seurakunnalle 1 Piet 4 : 8. Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden". "

        Rakkaus on lain täyttymys, sillä rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa.
        Synti on rakkauden vastakohta.

        Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
        1. Johanneksen kirje 4:7‭-‬8

        Et voi väittää rakastavasi jos teet syntiä, sillä synti rikkoo rakkautta vastaan. Siksi rakkaus peittää syntien paljouden, sillä, joka oikeasti rakastaa se ei tee syntiä.

        "Kukaan rehellinen kristitty ei pidä itseään synnittömänä, se vaatii aika rankkaa itsensä pettämistä. Synnittömäksi itsensä väittäminen on ylpeyden syntiä. Ja ylpeys erottaa Jumalasta tehokkaammin kuin mikään muu."

        Kukaan rehellinen kristitty, joka väittää olevansa Kristuksessa, ei tee syntiä, sillä Kristus ei tee syntiä.
        Joka taas väittää olevansa Hänessä ja tekee syntiä, tekee hän silloin Kristuksen synninpalvelijaksi.
        Tämä jos joku on kauhistus Jumalan silmässä.

        "On tärkeää ymmärtää lahjavanhurskauden ja elämän vanhurskauden välinen ero. Kun ihminen ottaa vastaan Jeesuksen, niin hän saa lahjaksi vanhurskauden. Se tarkoittaa, että Jumala näkee hänet Jeesuksen sovitustyön kautta uutena luomuksena ja hänestä tulee Jumalan lapsi"

        Ja miten se lahja vanhurskaus näkyy sinusta?
        Vai onko se vain kohdallasi tyhjiä sanoja? Täysin turhanpäiväinen titteli?

        Mikä sinut erottaa muusta maailmasta?


      • Pimeys.väisty
        Samaatietä kirjoitti:

        Uskon. Sanasi on pelottava minustakin. En tunne sitä ollenkaan, vaikka en voi väittäväni tuntevani Raamattuakaan.
        En ymmärrä mitä puhut, kuin puhuisit eri kieltä. Onkohan meillä sama Raamattu.

        Kun kerran uskot, että Kristus on synnitön, niin kun Kristus elää ihmisen kautta, niin miten sen silloin tulee tulla ulospäin näkyviin ihmisessä?


      • Pimeys.väisty
        Samaatietä kirjoitti:

        Tämä kuulostaa terveeltä. En tunne hirveästi Raamattua, mutta tätä kieltä minäkin ymmärrän.
        Mistähän johtuu, että terveestä opista paistaa aina rakkaus ja armo. Vaikka saarnattaisiin helvetin tulesta, paistaa siitä rakkaus ja armo, kun se on tervettä.
        Huonona Raamatun tuntijana, en puutu enempää opillisiin seikkoihin.

        Älä nojaa omiin tuntemuksiisi, perkele pukeutuu valkeuden enkeliksi.

        Tämä tarkoittaa sitä, että sielunvihollinen tarjoilee valheen kauniisti koristeltuna, mutta sisältä se on kuolettavaa myrkkyä.

        Moni kakku päältä kaunis siis.

        Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
        2. Timoteuskirje 4:3‭-‬4

        Älä ole yksi näistä tälläisistä, josta jo edeltä on Kirjoitettu.
        Etsi kaikesta voimastasi Totuutta kaikessa.
        Hän kyllä ilmoittaa itsensä.

        Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne.
        Jeremia 29:13


      • Samaatietä

        Me olemme Täällä kaksiosaisia. Meissä on liha ja henki. Liha on syntinen. Jeesus oli täydellinen. Kerran taivaassa vajavaisuus lakkaa ja täydellisyys alkaa.
        Miten Jeesus, joka asuu meissä tulee näkyviin ulospäin?
        Hedelmistään puu tunnetaan.
        Kristuksen henki, joka meissä on ohjaa meitä, neuvoo ja nuhtelee.
        Pyhittyykö sinusta myös liha?
        Silloinhan myös kaikki lihallinen menisi taivaaseen.


      • Pimeys.väisty1
        Samaatietä kirjoitti:

        Me olemme Täällä kaksiosaisia. Meissä on liha ja henki. Liha on syntinen. Jeesus oli täydellinen. Kerran taivaassa vajavaisuus lakkaa ja täydellisyys alkaa.
        Miten Jeesus, joka asuu meissä tulee näkyviin ulospäin?
        Hedelmistään puu tunnetaan.
        Kristuksen henki, joka meissä on ohjaa meitä, neuvoo ja nuhtelee.
        Pyhittyykö sinusta myös liha?
        Silloinhan myös kaikki lihallinen menisi taivaaseen.

        Kumman mukaan sinä sitten elät?

        Hedelmistään puu tunnetaa, se on juuri näin.

        Mutta, mikä on huonoa hedelmää?
        Onko synti huonoa hedelmää?

        Synti asuu lihassa, liha on tuomittu kuolemaan, mutta ne jotka ovat Kristuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.


      • Samaatietä
        Pimeys.väisty1 kirjoitti:

        Kumman mukaan sinä sitten elät?

        Hedelmistään puu tunnetaa, se on juuri näin.

        Mutta, mikä on huonoa hedelmää?
        Onko synti huonoa hedelmää?

        Synti asuu lihassa, liha on tuomittu kuolemaan, mutta ne jotka ovat Kristuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.

        Pyrin elämään Jumalan tahdon mukaan, mutta lihan heikkoudesta teen syntiä eli kilvoittelen.
        Täytyykö sinun kilvoitella, jos olet synnitön?
        Niin ajatteletko, että Jeesus on kuolettanut kaiken ristillä?


      • Samaatietä

        Tottakait synnin tekeminen on huonoa hedelmää.


      • Samaatietä

        Minua kiinnostaa, että kun teet syntiä, niin miten toimit sen suhteen?


      • Pimeys.väisty
        Samaatietä kirjoitti:

        Pyrin elämään Jumalan tahdon mukaan, mutta lihan heikkoudesta teen syntiä eli kilvoittelen.
        Täytyykö sinun kilvoitella, jos olet synnitön?
        Niin ajatteletko, että Jeesus on kuolettanut kaiken ristillä?

        Kilvoittelen säilyttääkseni sen uskon, että olen vapaa kaikesta synnistä Kristuksen Pyhän Hengen Voimasta.

        "Niin ajatteletko, että Jeesus on kuolettanut kaiken ristillä?"

        Uskon, että Jeesus teki tyhjäksi perkeleen teot ristillä.
        Ei ole siis mitään syntiä mistä Hänen Voimassaan en olisi vapautettu.

        "Tottakait synnin tekeminen on huonoa hedelmää."

        Jeesus sanoi, että hyvä puu ei tuota huonoa hedelmää, eikä huono puu hyvää hedelmää, tehkää siis puu hyväksi.

        Miten siis on mahdollista, että sinusta uskova tuottaisi sekä hyvää, että huonoa hedelmää?

        "Minua kiinnostaa, että kun teet syntiä, niin miten toimit sen suhteen?"

        En halua uskoa, että noin kävisi, mutta jos niin kuitenkin kävisi tunnustaisin, etten ole tuntenut Kristusta niin kuin minun tulisi tuntea ja jatkaisin etsimistä, mitä muutakaan voisin?

        Valitettavasti suurin osa kristityistä on jo valmistautunut sydämessään lankeamaan, harva edes tuntuu haluavan löytää sellaista uskoa, jonka voimasta he voisivat välttää sen.

        Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi;
        sillä jos sen teette, ETTE KOSKAAN LANKEA; sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan.
        2. Pietarin kirje 1:10‭-‬11

        Huomaa:
        "sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan"

        Älkäämme olko niitä, jotka jo ennalta sydämessään ovat päättäneet langeta ja jotka ei kiusauksissa kestä.
        Heidän sydämen asenteensa on väärä.

        Ei se saa elämän kruunua, joka ei kiusauksissa kestä, vaan se saa elämän kruunun, joka kestää.

        Autuas se mies, joka kiusauksen kestää, sillä kun hänet on koeteltu, on hän saava elämän kruunun, jonka Herra on luvannut niille, jotka häntä rakastavat!
        Jaakobin kirje 1:12

        Ollaan siis niitä, jotka kestää loppuun asti.


      • Samaatietä
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Kilvoittelen säilyttääkseni sen uskon, että olen vapaa kaikesta synnistä Kristuksen Pyhän Hengen Voimasta.

        "Niin ajatteletko, että Jeesus on kuolettanut kaiken ristillä?"

        Uskon, että Jeesus teki tyhjäksi perkeleen teot ristillä.
        Ei ole siis mitään syntiä mistä Hänen Voimassaan en olisi vapautettu.

        "Tottakait synnin tekeminen on huonoa hedelmää."

        Jeesus sanoi, että hyvä puu ei tuota huonoa hedelmää, eikä huono puu hyvää hedelmää, tehkää siis puu hyväksi.

        Miten siis on mahdollista, että sinusta uskova tuottaisi sekä hyvää, että huonoa hedelmää?

        "Minua kiinnostaa, että kun teet syntiä, niin miten toimit sen suhteen?"

        En halua uskoa, että noin kävisi, mutta jos niin kuitenkin kävisi tunnustaisin, etten ole tuntenut Kristusta niin kuin minun tulisi tuntea ja jatkaisin etsimistä, mitä muutakaan voisin?

        Valitettavasti suurin osa kristityistä on jo valmistautunut sydämessään lankeamaan, harva edes tuntuu haluavan löytää sellaista uskoa, jonka voimasta he voisivat välttää sen.

        Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi;
        sillä jos sen teette, ETTE KOSKAAN LANKEA; sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan.
        2. Pietarin kirje 1:10‭-‬11

        Huomaa:
        "sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan"

        Älkäämme olko niitä, jotka jo ennalta sydämessään ovat päättäneet langeta ja jotka ei kiusauksissa kestä.
        Heidän sydämen asenteensa on väärä.

        Ei se saa elämän kruunua, joka ei kiusauksissa kestä, vaan se saa elämän kruunun, joka kestää.

        Autuas se mies, joka kiusauksen kestää, sillä kun hänet on koeteltu, on hän saava elämän kruunun, jonka Herra on luvannut niille, jotka häntä rakastavat!
        Jaakobin kirje 1:12

        Ollaan siis niitä, jotka kestää loppuun asti.

        Olen syntinen ja teen sitä syntiäkin, jota en tahdo. Kukaan ei kykene olemaan synnitön niinkuin Jeesus oli.
        Onneksi voi tehdä aina parannuksen, jos lankeaa.
        Uskovainen pyrkii välttämään syntiä tietenkin, eikä halua tehdä syntiä. Hän tulee murheelliseksi tekemästään synnistä ja haluaa korjata tilanteen.
        Oppisi on pelottava. Minua on varoitettu opistasi jo vuosia sitten. Ennenkuin edes tiesin, sain kuulla siittä keneltäkään tai mistään, siksi hämmennyn nyt entisestään,
        Oppisi pukee pimeyden valkeuden vaatteisiin.
        Mistä sinä olet kuullut tuollaista synnittömyysoppia ja mihin seurakuntaan kuulut?


      • saviseutulainen
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        "SYNNITTÖMIÄ MEISTÄ EI TULE TÄMÄN ELÄMÄN AIKANA"

        Siksi ihmisen tuleekin kuolla itselleen ja tulla yhdeksi synnittömän Kristuksen kanssa.

        "Ei edes sinusta nimimerkki "Pimeys.väisty".
        Kuvittelemalla ja väittämällä muuta teet Jumalan valhettelijaksi."

        Ymmärrätkö sinä sen, että teet Kristuksen synninpalveliaksi kun väität olevasi hänessä, mutta samaan aikaan julistat jatkuvasti omaa syntisyyttäsi?

        Jää kaksi vaihtoehtoa, joko Kristus tekee syntiä kauttasi tai sinä et oikeasti ole tullut yhdeksi Hänen kanssaan Pyhän Hengen kautta.

        Oletko sinä siis valehtelija vai onko Kristus synninpalvelija?

        Lainaat tuota samaa Johanneksen kirjoitusta sivuuttamalla kuitenkin sen mitä muuta hän kirjoitti tuossa samaisessa kirjeessään:

        Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
        1. Johanneksen kirje 3:6

        Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.
        Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
        Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
        1. Johanneksen kirje 3:8‭-‬9

        Jos Johannes olisi tarkoittanut sitä miten sinä ymmärrät nuo lainaamasi kohdat, olisi hänen kirjoituksensa täysin ristiriitaista.

        Jolloin meille jää kaksi vaihtoehtoa, joko Johannes kirjoitti sekavia, tai sitten sinä et ymmärrä mitä hän kirjeessään tarkoittaa.

        "tulla sokeiksi omalle syntisyydellemme, lakata alati taistelemasta lihassamme asuvaa syntiä vastaan.
        Ja langettuamme nousta siitä ylös kuin olisimme tuleen kaatuneet."

        Ei kristitty taistele lihaansa vastaan, vaan sitä vastaan, ettei menetä tervettä ja vilpitöntä uskoaan Kristukseen, jonka sielunvihollinen valheillaan yrittää tuhota.

        Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
        Efesolaiskirje 6:12

        "Tai tulla niin sokeiksi, että alkaisimme kuvitella, ettemme enää syntiä laisinkaan tee!"

        Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, JÄTTÄEN TEILLE ESIKUVAN, ETTÄ TE NOUDATTAISITTE HÄNEN JÄLKIÄNSÄ, JOKA "EI SYNTIÄ TEHNYT JA JONKA SUUSSA EI PETOSTA OLLUT",
        1. Pietarin kirje 2:21‭-‬22

        Ohitatko sinä kaikki nämä Raamatun kohdat vain olan kohautukselle?

        Jos et usko sitä mitä Jeesus ja Apostolit opetti ja saarnasi, niin mihin uskosi sitten oikein perustuu?

        "Kuvitelmat siitä, että saattaisimme vähitellen tulla synnittömiksi, Kristuksen kaltaisiksi, tässä liharuumiissa eläessämme, ovat Jumalalle kauhistus ja Jeesuksen Kristuksen kärsimysten, Hänen kuolemansa - ja ylösnousemuksensa turhentamista."

        Et ymmärrä mitä kirjoitan kun et ole kuollut itsellesi.
        Näet vain sen mitä itse olet ja sen mihin omassa voimassasi pystyt, mutta Jumalan todellinen vapautyava Voima on sinulle täysin tuntematon.

        Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
        Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut.
        Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme. JOKA SANOO HÄNESSÄ PYSYVÄNSÄ, ON VELVOLLINEN VAELTAMAAN, NIINKUIN HÄN VAELSI.
        1. Johanneksen kirje 2:4‭-‬6

        "Jumalan armoa tarvitsemme alati, joka hetki"

        Jumalan Armosta olen vapaa synnin orjuudesta, en vain tarvitse Hänen Armoaan, vaan elän päivittäin Hänen Armonsa Voimasta.

        "ja joka päivä saamme armolliselta Jumalalta pyytää syntejämme, tänäänkin tehtyjä, anteeksi!"

        Jeesuksen mukaan olet siis synnin orja.

        Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        JOKAINEN, JOKA TEKEE SYNTIÄ, ON SYNNIN ORJA. mutta orja ei pysy talossa iäti;
        Poika pysyy iäti. JOS SIIS POIKA TEKEE TEIDÄT VAPAIKSI, NIIN TE TULETTE TODELLISESTI VAPAIKSI.
        Johannes 8:34‭-‬36

        Pimeys.väisty,

        enpä osaa oikein enää muuta sanoa kuin sen, että etkö sinä tarvitse enää Jumalan armoa etkä Hänen anteeksi antamustaan?
        Etkö ollenkaan rukoile Herran Jeesuksen meille antaman Isä meidän- rukouksen sanoin: "Ja anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."
        En voi välttyä ajattelemasta sitä, että mihin sinä oikeastaan enää Jeesusta Kristusta tarvitset.


      • Pimeys.väisty1
        Samaatietä kirjoitti:

        Olen syntinen ja teen sitä syntiäkin, jota en tahdo. Kukaan ei kykene olemaan synnitön niinkuin Jeesus oli.
        Onneksi voi tehdä aina parannuksen, jos lankeaa.
        Uskovainen pyrkii välttämään syntiä tietenkin, eikä halua tehdä syntiä. Hän tulee murheelliseksi tekemästään synnistä ja haluaa korjata tilanteen.
        Oppisi on pelottava. Minua on varoitettu opistasi jo vuosia sitten. Ennenkuin edes tiesin, sain kuulla siittä keneltäkään tai mistään, siksi hämmennyn nyt entisestään,
        Oppisi pukee pimeyden valkeuden vaatteisiin.
        Mistä sinä olet kuullut tuollaista synnittömyysoppia ja mihin seurakuntaan kuulut?

        "Olen syntinen ja teen sitä syntiäkin, jota en tahdo."

        Teetkö tahallasikin syntiä?

        Ja jos teet syntiä tahtomattasi, niin etkö sitten ole synnin orja?

        "Kukaan ei kykene olemaan synnitön niinkuin Jeesus oli."

        Paitsi juurikin tuo sama Jeesus ihmisessä.

        "Onneksi voi tehdä aina parannuksen, jos lankeaa."

        Tuo on ihan väärä sydämen asenne.
        Raamatussa on lukemattomia varoituksia siitä miten kaikella on rajansa ja yllä tästä laitoinkin jo useamman kohdan.

        Ananias ja Safira on hyvä esimerkki, he kuuluivat seurakuntaan ja kuolivat saappaat jalassa siltä seisomalta eivätkä edes kerenneet miettiä mitä tuli tehtyä.

        Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!',
        pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, TE LAITTOMUUDEN TEKIJÄT'.
        Matteus 7:18‭-‬23

        Mikä erottaa sinut näistä josta Jeesus puhuu?

        He puhuivat Herrasta, he tekivät Hänen nimessään ihmeitä ja voimallisia tekoja, mutta Jeesus käski heitä mennä pois, sillä he olivat laittomuuden tekijöitä.

        "Uskovainen pyrkii välttämään syntiä tietenkin, eikä halua tehdä syntiä. Hän tulee murheelliseksi tekemästään synnistä ja haluaa korjata tilanteen."

        Miksi sitten pyrit vastustamaan sellaista, mitä et kuitenkaan kykene vastustamaan?

        Itse olin kolme vuotta helluntaiseurakunnan jäsen ja se mitä olet imenyt itseesi kuulostaa hyvin samalta mitä siellä opetettiin, tuona aikana itkin krokotiilin kyyneliä ja anoin armoa vaikka sydämessäni tiesin jo anteeksi pyytäessäni, että tulen toistamaan saman uudestaan.

        Se oli pelkkää itse petosta ja näyttelemistä.

        Kuulostaako tutulta?

        "Oppisi pukee pimeyden valkeuden vaatteisiin."

        Ja kuitenkin Kirjoitukset puoltaa täysin sitä mitä olen sinulle sanonut.

        "Mistä sinä olet kuullut tuollaista synnittömyysoppia ja mihin seurakuntaan kuulut?"

        Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
        Johannes 14:26

        Mutta te — teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.
        1. Johanneksen kirje 2:27

        Olen osa Kristuksen ruumista, siinä on minun seurakuntani.


      • Samaatietä
        Pimeys.väisty1 kirjoitti:

        "Olen syntinen ja teen sitä syntiäkin, jota en tahdo."

        Teetkö tahallasikin syntiä?

        Ja jos teet syntiä tahtomattasi, niin etkö sitten ole synnin orja?

        "Kukaan ei kykene olemaan synnitön niinkuin Jeesus oli."

        Paitsi juurikin tuo sama Jeesus ihmisessä.

        "Onneksi voi tehdä aina parannuksen, jos lankeaa."

        Tuo on ihan väärä sydämen asenne.
        Raamatussa on lukemattomia varoituksia siitä miten kaikella on rajansa ja yllä tästä laitoinkin jo useamman kohdan.

        Ananias ja Safira on hyvä esimerkki, he kuuluivat seurakuntaan ja kuolivat saappaat jalassa siltä seisomalta eivätkä edes kerenneet miettiä mitä tuli tehtyä.

        Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!',
        pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, TE LAITTOMUUDEN TEKIJÄT'.
        Matteus 7:18‭-‬23

        Mikä erottaa sinut näistä josta Jeesus puhuu?

        He puhuivat Herrasta, he tekivät Hänen nimessään ihmeitä ja voimallisia tekoja, mutta Jeesus käski heitä mennä pois, sillä he olivat laittomuuden tekijöitä.

        "Uskovainen pyrkii välttämään syntiä tietenkin, eikä halua tehdä syntiä. Hän tulee murheelliseksi tekemästään synnistä ja haluaa korjata tilanteen."

        Miksi sitten pyrit vastustamaan sellaista, mitä et kuitenkaan kykene vastustamaan?

        Itse olin kolme vuotta helluntaiseurakunnan jäsen ja se mitä olet imenyt itseesi kuulostaa hyvin samalta mitä siellä opetettiin, tuona aikana itkin krokotiilin kyyneliä ja anoin armoa vaikka sydämessäni tiesin jo anteeksi pyytäessäni, että tulen toistamaan saman uudestaan.

        Se oli pelkkää itse petosta ja näyttelemistä.

        Kuulostaako tutulta?

        "Oppisi pukee pimeyden valkeuden vaatteisiin."

        Ja kuitenkin Kirjoitukset puoltaa täysin sitä mitä olen sinulle sanonut.

        "Mistä sinä olet kuullut tuollaista synnittömyysoppia ja mihin seurakuntaan kuulut?"

        Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
        Johannes 14:26

        Mutta te — teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.
        1. Johanneksen kirje 2:27

        Olen osa Kristuksen ruumista, siinä on minun seurakuntani.

        Otat kirjoituksiani irrallisina lauseina. Kirjoitin, että onneksi voi aina tehdä parannuksen, jos lankeaa ja jatkoin, että uskovainen pyrkii välttelemään syntiä jne.
        Jos nostat vain tuon yhden lauseen pois asiayhteydestä, se saa aivan eri merkityksen.
        Eli kirjoitan selvemmin. Tarkoitan, että uskovainen tekee syntiä tahtomattaankin ja toisinaan ei pysty vastustamaan kiusausta yrityksistään huolimatta, mutta armosta Jumala antaa anteeksi , kun istuu syntejään, kuten Daavidkin tosiaan sai anteeksi ja ristin ryöväri.
        Kukaan, joka on uskossa, ei siis ajattele, että minä saan tehdä syntiä, eikä synnillä ole mitään seurauksia tai että ei se nyt haittaa, jos teen tämän yhden pienen
        synnin, koska saan sen kuitenkin anteeksi. Ei tietenkään se noin mene.

        En kuulu helluntaiseurakuntaan, enkä käy heidän kokouksissaan, kuin ehkä pari kertaa vuodessa.
        Minä olen imenyt Raamatusta Nämä oppini.

        Olet ymmärtänyt väärin tuon syntikäsityksen. Kaikki nuo mainitsemasi Raamatun kohdat ja paikat, joita nostat Raamatusta ovat minulle ennestään tuttuja.
        Kun Mietin noiden Raamatun paikkojen kokonaisuutta, en näe mitään sellaista, joka tukisi tuota synnittömyysoppia.
        Päinvastoin.
        Kun Mietin koko Raamattua ja noiden kohtien sanomaa, sovitan ne yhteen,
        aivan selvästi Raamatussa on punaisena lankana ristinsovitus, johon kytkeytyy myös ihmisen synnillisyys sekä vanhan, että uuden testamentin osalta.
        Ihminen on edelleenkin syntinen ja on Jumalan kirkkautta vailla.


      • Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

        Otat kirjoituksiani irrallisina lauseina. Kirjoitin, että onneksi voi aina tehdä parannuksen, jos lankeaa ja jatkoin, että uskovainen pyrkii välttelemään syntiä jne.
        Jos nostat vain tuon yhden lauseen pois asiayhteydestä, se saa aivan eri merkityksen.
        Eli kirjoitan selvemmin. Tarkoitan, että uskovainen tekee syntiä tahtomattaankin ja toisinaan ei pysty vastustamaan kiusausta yrityksistään huolimatta, mutta armosta Jumala antaa anteeksi , kun istuu syntejään, kuten Daavidkin tosiaan sai anteeksi ja ristin ryöväri.
        Kukaan, joka on uskossa, ei siis ajattele, että minä saan tehdä syntiä, eikä synnillä ole mitään seurauksia tai että ei se nyt haittaa, jos teen tämän yhden pienen
        synnin, koska saan sen kuitenkin anteeksi. Ei tietenkään se noin mene.

        En kuulu helluntaiseurakuntaan, enkä käy heidän kokouksissaan, kuin ehkä pari kertaa vuodessa.
        Minä olen imenyt Raamatusta Nämä oppini.

        Olet ymmärtänyt väärin tuon syntikäsityksen. Kaikki nuo mainitsemasi Raamatun kohdat ja paikat, joita nostat Raamatusta ovat minulle ennestään tuttuja.
        Kun Mietin noiden Raamatun paikkojen kokonaisuutta, en näe mitään sellaista, joka tukisi tuota synnittömyysoppia.
        Päinvastoin.
        Kun Mietin koko Raamattua ja noiden kohtien sanomaa, sovitan ne yhteen,
        aivan selvästi Raamatussa on punaisena lankana ristinsovitus, johon kytkeytyy myös ihmisen synnillisyys sekä vanhan, että uuden testamentin osalta.
        Ihminen on edelleenkin syntinen ja on Jumalan kirkkautta vailla.

        Niin kysit, "miksi pyrit vastustamaan sitä, jota et pysty kuitenkaan vastustamaan"¿
        Siksi, koska haluan tehdä Jumalan tahdon mukaisesti, enkä halua murehduttaa Pyhäähenkeä, joka neuvoo minua tai kieltää tekemästä syntiä.
        Ja siksi, koska olen niin kiitollinen Jumalalle hänen armodtasn ja rakkaudestaan, että minulla on halu tehdä hänen tahtonsa mukaan.
        Että Te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, että te menisitte ja tekisitte hedelmää on kirjoitettu Raamatussa.
        Jos teen syntiä siitä ei seuraa koskaan mitään hyvää.
        Mutta liha on heikko ja lankeaa.s aatan suutuksissani sanoa vaikka rumasti toiselle. Teen myös tiedostamattani syntiä.
        Niin, Etkö sinä siis tee koskaan syntiä edes tiedostamattasi?


      • Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

        Niin kysit, "miksi pyrit vastustamaan sitä, jota et pysty kuitenkaan vastustamaan"¿
        Siksi, koska haluan tehdä Jumalan tahdon mukaisesti, enkä halua murehduttaa Pyhäähenkeä, joka neuvoo minua tai kieltää tekemästä syntiä.
        Ja siksi, koska olen niin kiitollinen Jumalalle hänen armodtasn ja rakkaudestaan, että minulla on halu tehdä hänen tahtonsa mukaan.
        Että Te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, että te menisitte ja tekisitte hedelmää on kirjoitettu Raamatussa.
        Jos teen syntiä siitä ei seuraa koskaan mitään hyvää.
        Mutta liha on heikko ja lankeaa.s aatan suutuksissani sanoa vaikka rumasti toiselle. Teen myös tiedostamattani syntiä.
        Niin, Etkö sinä siis tee koskaan syntiä edes tiedostamattasi?

        Entä miten mielestäsi tullaan uskoon? Pyydetäänkö uskoon tullessa syntejä anteeksi?


      • Pimeys.väisty
        saviseutulainen kirjoitti:

        Pimeys.väisty,

        enpä osaa oikein enää muuta sanoa kuin sen, että etkö sinä tarvitse enää Jumalan armoa etkä Hänen anteeksi antamustaan?
        Etkö ollenkaan rukoile Herran Jeesuksen meille antaman Isä meidän- rukouksen sanoin: "Ja anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."
        En voi välttyä ajattelemasta sitä, että mihin sinä oikeastaan enää Jeesusta Kristusta tarvitset.

        Elän Jumalan Armosta ja anteeksiantamuksesta.

        Olen rukoillut.

        Tarvitsen Jeesusta Kristusta päivittäin, sillä vain Hänen Voimansa vaikutuksesta lihani pysyy kuolleena.


      • Pimeys.väisty
        Samaatietä kirjoitti:

        Otat kirjoituksiani irrallisina lauseina. Kirjoitin, että onneksi voi aina tehdä parannuksen, jos lankeaa ja jatkoin, että uskovainen pyrkii välttelemään syntiä jne.
        Jos nostat vain tuon yhden lauseen pois asiayhteydestä, se saa aivan eri merkityksen.
        Eli kirjoitan selvemmin. Tarkoitan, että uskovainen tekee syntiä tahtomattaankin ja toisinaan ei pysty vastustamaan kiusausta yrityksistään huolimatta, mutta armosta Jumala antaa anteeksi , kun istuu syntejään, kuten Daavidkin tosiaan sai anteeksi ja ristin ryöväri.
        Kukaan, joka on uskossa, ei siis ajattele, että minä saan tehdä syntiä, eikä synnillä ole mitään seurauksia tai että ei se nyt haittaa, jos teen tämän yhden pienen
        synnin, koska saan sen kuitenkin anteeksi. Ei tietenkään se noin mene.

        En kuulu helluntaiseurakuntaan, enkä käy heidän kokouksissaan, kuin ehkä pari kertaa vuodessa.
        Minä olen imenyt Raamatusta Nämä oppini.

        Olet ymmärtänyt väärin tuon syntikäsityksen. Kaikki nuo mainitsemasi Raamatun kohdat ja paikat, joita nostat Raamatusta ovat minulle ennestään tuttuja.
        Kun Mietin noiden Raamatun paikkojen kokonaisuutta, en näe mitään sellaista, joka tukisi tuota synnittömyysoppia.
        Päinvastoin.
        Kun Mietin koko Raamattua ja noiden kohtien sanomaa, sovitan ne yhteen,
        aivan selvästi Raamatussa on punaisena lankana ristinsovitus, johon kytkeytyy myös ihmisen synnillisyys sekä vanhan, että uuden testamentin osalta.
        Ihminen on edelleenkin syntinen ja on Jumalan kirkkautta vailla.

        Ette usko mitä Jumala on luvannut profeetojen kautta:

        Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne.
        Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. HENKENI MINÄ ANNAN TEIDÄN SISIMPÄÄNNE JA VAIKUTAN SEN, ETTÄ TE VAELLATTE MINUN KÄSKYJENI MUKAAN, NOUDATATTE MINUN OIKEUKSIANI JA PIDÄTTE NE.
        Hesekiel 36:25‭-‬27

        "JA PIDÄTTE NE"

        Tätä, ette usko.

        Ette usko mitä Jeesus opetti:

        Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: JOKAINEN, JOKA TEKEE SYNTIÄ, ON SYNNIN ORJA. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
        Johannes 8:34‭-‬36

        Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; ÄLÄ ENÄÄ SYNTIÄ TEE, ETTEI SINULLE JOTAKIN PAHEMPAA TAPAHTUISI".
        Johannes 5:14

        Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, ÄLÄKÄ TÄSTEDES ENÄÄ SYNTIÄ TEE".
        Johannes 8:11

        Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
        Matteus 7:18

        Tätäkään, ette usko.

        Ette usko mitä Apostoli Pietari kirjoitti:

        Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli — SILLÄ JOKA LIHASSA KÄRSII, SE LAKKAA SYNNISTÄ — ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan.
        1. Pietarin kirje 4:1‭-‬2

        Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa, mutta HERRAN KASVOT OVAT PAHANTEKIJÖITÄ VASTAAN."
        1. Pietarin kirje 3:12

        vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi. Sillä kirjoitettu on: "OLKAA PYHÄT, SILLÄ MINÄ OLEN PYHÄ". Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka HENKILÖÖN KATSOMATTA TUOMITSEE KUNKIN HÄNEN TEKOJENSA MUKAAN, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
        1. Pietarin kirje 1:15‭-‬17

        Ette usko myöskään mitä Apostoli Johannes kirjoitti.

        Ettekä Apostoli Paavaliakaan usko.

        TUSKA JA AHDISTUS JOKAISEN IHMISEN SIELULLE, JOKA PAHAA TEKEE, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen; mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle! SILLÄ JUMALA EI KATSO HENKILÖÖN.
        Roomalaiskirje 2:9‭-‬11

        Kun, ette usko Pyhiä Kirjoituksia, niin mille ihmeelle teidän uskonne oikein perustuu?

        Luetteko te ne kohdat mitä laiton? Ettekö ymmärrä lukemaanne vai ettekö vain tahdo ymmärtää?

        Te ette voi sanoa niihin mitään, etsitte niistä tulkinnan varaa sitä löytämättä ja siksi vain ohitatte kaikki nuo kohdat.

        Herran sanat on selkeitä sanoja, Herran tiet ovat suorat, mutta te itse pyritte tekemään ne mutkaisiksi.


      • Pimeys.väisty
        Samaatietä kirjoitti:

        Niin kysit, "miksi pyrit vastustamaan sitä, jota et pysty kuitenkaan vastustamaan"¿
        Siksi, koska haluan tehdä Jumalan tahdon mukaisesti, enkä halua murehduttaa Pyhäähenkeä, joka neuvoo minua tai kieltää tekemästä syntiä.
        Ja siksi, koska olen niin kiitollinen Jumalalle hänen armodtasn ja rakkaudestaan, että minulla on halu tehdä hänen tahtonsa mukaan.
        Että Te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, että te menisitte ja tekisitte hedelmää on kirjoitettu Raamatussa.
        Jos teen syntiä siitä ei seuraa koskaan mitään hyvää.
        Mutta liha on heikko ja lankeaa.s aatan suutuksissani sanoa vaikka rumasti toiselle. Teen myös tiedostamattani syntiä.
        Niin, Etkö sinä siis tee koskaan syntiä edes tiedostamattasi?

        "Niin kysit, "miksi pyrit vastustamaan sitä, jota et pysty kuitenkaan vastustamaan"¿
        Siksi, koska haluan tehdä Jumalan tahdon mukaisesti, enkä halua murehduttaa Pyhäähenkeä, joka neuvoo minua tai kieltää tekemästä syntiä.
        Ja siksi, koska olen niin kiitollinen Jumalalle hänen armodtasn ja rakkaudestaan, että minulla on halu tehdä hänen tahtonsa mukaan."

        Kun kerran tunnustat sen, että Jumalan tahto on, ettemme tee syntiä, niin tunnustatko myös sen mitä Jeesus sanoi:

        Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, VAAN SE, JOKA TEKEE MINUN TAIVAALLISEN ISÄNI TAHDON.
        Matteus 7:21

        Huomaa, eivät he pääse taivasten valtakuntaan, jotka haluavat tehdä Jumalan tahdon mukaan, vaan ne jotka tekevät Jumalan tahdon mukaan.

        Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta JOKA TEKEE JUMALAN TAHDON, SE PYSYY IANKAIKKISESTI.
        1. Johanneksen kirje 2:17

        Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.
        1. Johanneksen kirje 3:18

        "Mutta liha on heikko ja lankeaa.
        saatan suutuksissani sanoa vaikka rumasti toiselle.
        Teen myös tiedostamattani syntiä."

        Huomaa mitä kirjoitat "liha on heikko ja lankeaa"
        Olet jo siis edeltä päättänyt, että näin käy.

        "Saatan sanoa" tässäkin annat sijan synnille, olet jo varautunut tekemään sen uudestaan.

        "Niin, Etkö sinä siis tee koskaan syntiä edes tiedostamattasi?"

        Tämäkin kysymyksesi noudattaa samaa kaavaa, siinäkin synti on valittu jo tapahtuvaksi tulevaisuudessa.

        En voi sanoa, etten olisi koskaan tehnyt, mutta se mikä erottaa meidät, on se, että en ole edeltä suunnitellut tekeväni.

        En usko siihen, että lankeaisin enää koskaan, vaan uskon vilpittömästi, että Kristuksessa kestän loppuun asti.

        "Tapahtukoon teille uskonne mukaan".

        Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin, minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
        Filippiläiskirje 3:13‭-‬14


      • Pimeys.väisty
        Samaatietä kirjoitti:

        Entä miten mielestäsi tullaan uskoon? Pyydetäänkö uskoon tullessa syntejä anteeksi?

        Näin:

        Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.
        Sananlaskut 28:13


        Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.
        Luukas 9:23


      • Samaatietä
        Pimeys.väisty kirjoitti:

        Näin:

        Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.
        Sananlaskut 28:13


        Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.
        Luukas 9:23

        Saarn. 7:21.


      • Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

        Saarn. 7:21.

        1 Joh 1 8-10.


    • annixyz

      Saman kysymyksen on esittänyt "Markku" USKONASKEL-keskustelufoorumilla 8.6.2016.
      Löydät sen kirjoittamalla google haulla pyhä pyhittyköön ja saastainen saastukoon edelleen.

      • Mistäsentietää

        Kiitos! Luenpa sieltä. Jos asia aukenisi myös minulle.


      • annixyz
        Mistäsentietää kirjoitti:

        Kiitos! Luenpa sieltä. Jos asia aukenisi myös minulle.

        Korjaus.Jätä "EDELLEEN" sana pois hausta.

        Viestiketjua ei löydy,jos "edelleen" sana on mukana haussa.


      • Mistäsentietää
        annixyz kirjoitti:

        Korjaus.Jätä "EDELLEEN" sana pois hausta.

        Viestiketjua ei löydy,jos "edelleen" sana on mukana haussa.

        Kiitos!


      • Mistäsentietää
        Mistäsentietää kirjoitti:

        Kiitos!

        Kiitos kiitoksesta!


    • Pimeys.väisty

      Tuo tarkoittaa sitä, että kristitty hohtaa enenevässä määrin Jumalan kirkkautta ja synnintekijä menee yhä syvemmälle pimeydessä.

      • Mistäsentietää

        Näin minäkin sen käsitän.


      • capiche
        Mistäsentietää kirjoitti:

        Näin minäkin sen käsitän.

        Kyllä, mutta ei se Jumalan valon hohtaminen ole itsestään selvyys. Sille on tiettyjä reunaehtoja. On pysyttävä Jumalan sanassa ja oltava sanan tekijöitä, eikä vain kuulijoita. Eivät kristitytkään teflonia ole maailman saastutuksen suhteen. Lipsuminen voi alkaa hyvinkin pienestä, jos ei pidä varaansa.


    • Kirjakääröt

      Ilm.22:11 Biblia (1776). Joka paha on, se olkoon vielä paha, ja joka saastainen on, se tulkoon vielä saastaiseksi; mutta joka vanhurskas on, se tulkoon vielä hurskaaksi, ja joka pyhä on, se tulkoon pyhäksi. Ja tähän, minun oma lisäys. Joka on hullu, niin tulkoon vielä hullummaksi.

      • Häkellyttää

        Tuosta hulluksi sanomisestakin on varoitus Raamatussa?


      • capiche
        Häkellyttää kirjoitti:

        Tuosta hulluksi sanomisestakin on varoitus Raamatussa?

        Juu, Jeesus sanoi näin vuorisaarnassa:

        22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

        Jos meidät tuomittaisiin ilman armoa, niin aika moni meistä varmasti ansaitsee oikeuden tai korkeimman oikeuden tuomion tai jopa helvetin tulen.


      • Pimeys.väisty
        capiche kirjoitti:

        Juu, Jeesus sanoi näin vuorisaarnassa:

        22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

        Jos meidät tuomittaisiin ilman armoa, niin aika moni meistä varmasti ansaitsee oikeuden tai korkeimman oikeuden tuomion tai jopa helvetin tulen.

        Kun opetat täällä muita niin selitä minulle, miten Jumala on saman aikaisesti Armollinen sekä Oikeudenmukainen?

        Miten tuo oikeus tapahtuu?

        Olen kuullut sinun puhuvan vain Armosta, eikö Jumala olekkaan Oikeudenmukainen?


    • capiche

      Mitä sisimmässäsi ruokit, se lisääntyy. Eräs mies kuvaili kaverillen, että hänen sisimmässään on kuin kaksi koiraa. Toinen on iso ja hyväntahtoinen bernhardilainen ( käytetään pelastustehtävissä). Ja toinen on villiintynyt susikoira, joka ärhentelee ja on valmiina raatelemaan. Miehen kaveri kysyi: kumpi niistä on voitolla? Mies totesi: se jota ruokin enemmän.

      Kristityn on ruokittava itseään säännöllisesti elämän leivällä - eli Jumalan sanalla -, jotta hän kasvaisi Kristuksen tuntemisessa. Raamattu sanoo: Häntä katsoessamme me muutumme. Raamattu kutsuu Kristuksen omia pyhiksi, vaikka emme olekaan pyhimyksiä. Uskossa kasvamista kutsuttiin taas ennen pyhittymiseksi. "Pyhä pyhittyy", kun hän kasvaa Kristuksen tuntemisessa.

      Jos taas antaa pahalle pikkusormen, se vie koko käden. Nykyihminen on mestari hankkimaan itselleen riippuvuuksia, joista on erittäin vaikea päästä irti. Elämme aikaa, jolloin mikään ei riitä, ja täytyy etsiä yhä vahvempaa stimulaatiota. Mitä enemmän saastassa rypee, niin sen varmemmin "saastainen saastuu edelleen".

    • Pyhitetty.HELL.sisar

      Seksi on syntiä.

      • Näinhänseon

        Onko tämä vitsipalsta?


    • 77777777777

      Pyhät pyhittyvät, kun kulkevat rukoillen. He ojentautuvat Raamatun eli Jumalan sanan mukaan. Heitä ohjaa Pyhä Henki eli he elävät uskosta. Usko on arjessa mukana, ei vain seurakunnan tilaisuuksissa.
      Saastainen saastuu elämällä mielihalujensa mukaan himoissa. Hän ei usko, eikä tunne Jeesusta. He voivat elää ns. siistiäkin elämää, mutta elävät pimeydessä. Näistä on esimerkkinä homouteen taipuvaiset teot, ylensyömiset ja kaiken maallisen arvostaminen. Sydämen kyllyydestä suu puhuu eli puheet kertovat kunkin tilanteen.
      Pitää muistaa, että vielä elämme armon aikaa, joten uskotonkin voi pelastua, jos nöyrtyy Jumalan Sanan alle. Silloin hän saa uuden elämän eli syntyy uudesti.
      Pyhitys paljastaa ihmisen sisäisen pahuuden. Emme selviä omin voimin. Jeesuksessa pyhitys kestää.

    • aamullakelloyhdeksän

      "Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa taistellessanne syntiä vastaan". Heb

      "Jos minä teen sitä,mitä en tahdo,niin sen tekijä en enää ole minä
      vaan synti,joka minussa asuu". Room

      Tämän mukaan uskovainen voi tehdä syntiä,mutta omatunto on
      puhdas jos taisteli verille asti,mutta hävisi.

    • BlackBerryWay_EiKirj

      Eräässä mielessä kaikki on pyhää, koko luomakunta ja elämä.

      Lisäksi on erityistä pyhyyttä, joka asuu Jumalan omissa vanhurskautena. Jokainen, joka on ottanut vastaanottanut Jeesuksen vapahtajanaan, on pyhä, joka tarkoittaa maailmasta erotettu.

      Ajatelkaa, sisareni ja veljeni, me olemme pyhiä ja pyhitymme edelleen loppua kohti! Ainakaan minusta pyhyys ei mitenkään näy ulospäin, mutta Sanan mukaan olen pyhä, eikä Sana missään kohdassa valehtele.

    • laupias_arkipyhä

      Pyhä pyhittyy ja saastainen saastuu?

      Sekopää sekoaa enemmän?

    • PyhästäPyhempi

      "Pyhä pyhittyy ja saastainen saastuu." = Kukin ihminen luonnostaan kantaa omaa hedelmäänsä, sitä mitä hän edustaa.

      Tämä ei ole omien tekojen valintaa, vaan ihmisen sisäisen olemuksen vahvistumista siinä mitä hän on.

      Teot eivät tee hänestä pyhää tai saastaista, vaan sisäinen pyhyys kantaa pyhyyden tekoja, sisäinen saastaisuus saastaisuuden tekoja.

      Järjestys ei siis ole: teot -> henki, vaan: henki -> teot.

      Kuitenkin teoissa henki aina vahvistuu.
      .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe