Raudanpuuteanemia, rautalääkitys ja painonnousu

jenkkkki

Hellurei!

Minulla todettiin hetki sitten vaikea raudan- ja D-vitamiinin puute.
En ole löytänyt vielä ollenkaan keskustelua siitä, että kuinka monella tämä puute olisi aiheuttanut painonnousua? Minulla paino noussut ihan järkyttävästi ja se ahdistaa tosi paljon. Olen ollut hoikka ennen tätä ja tämä kropan muutos vaikuttaa enemmän kuin kuvittelinkaan itsetuntoon. Sosiaalinen elämä on jäänyt todella vähäiseksi.
Olen syönyt rautalääkitystä nyt vasta viikon verran. Usein olen törmännyt siihen että lääkitys poistaa oireet vasta 3kk tai jopa puolen vuoden kuurin jälkeen. Onko siis mahdollista että painoni jatkaa nousuaan tästä eteen päin, kunnes lääkkeet tehoavat? Onko kenelläkään ylipäätään kokemusta raudanpuutoksen myötä johtuvasta painonnoususta? Ja miten vaikea painoa on pudottaa sen jälkeen kun se ylipäätään on mahdollista? Lääkäri sanoi minulle, että puutostilassa on käytännössä mahdotonta pudottaa kertyneitä kiloja.

tutkimustulokset:
Ferritiini 12
D-vitamiini 42

44

24590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Upue

      Raudanpuute voi vaikuttaa painoa nostavasti sillä se vaikuttaa kilpirauhasen toimintaa hidastavasti. Syötkö paljon maito- ja viljatuotteita?

      • rdtyguhjiokplåö

        Joo, maidottomalla, gluteenittomalla ja kaikettomalla ruokavaliolla täydenkuun aikaan tulee hyviä tuloksia, kun keskiyöllä napsii D-vitamiinipillereitä vasemman olan yli heitettynä. Kannattaa varoa mustia kissoja!


      • Anonyymi

        Näissä luontaistuotteissa on mitättömän vähän rautaa (eipähän aiheuta vaaraa ede yliannoksena). Apteekin rautatableteissa on rautaa lähes kymmenkertainen määrä.


    • Raudanpuute

      Mulla on alkanu paino nousta. Jos ei syö mitään pysyy samana. Kaikki epäterveellinen tuntuu jäävän kroppaan heti. Liikuntaa ei pysty harrastamaan joten oon vaa koittanu keskittyä terveelliseen ruokavalioon.

    • Keksnd

      Ainakin se raudanpuutteen aiheuttama väsynys voi aiheuttaa lihomista, kun ihminen syö enemmän väsyneenä. Oletko tiedustellut mahdollisuutta saada rautaa suoneen?

    • EpoaHeti

      Miksei anmrta EPOa?

      • Anonyymi

        Epo nostaa hemoglobiinia mikä ei hänellä välttämättä ole matala vaikka on raudanpuute.


    • pii.levä

      Tällainen kokemus on: Rauta-arvojen nousu lisää ruokahaluja. Kokemusta on, kun alkaa syödä rautaa, ruoka alkaa maistua. Kun tuntee itsensä terveemmäksi, ruoka maistuu paremmin.
      Aneeminen on ruokahaluton.
      Ruokahalu vähenee, raudan vähetessä. Tulee väsyneeksi ja haluttomaksi, ei maistu mikään. Nurinkurinen ajatus, mutta niin meni itselläni, vaikka luulisi että elimistö ohjaisi jotenkin luonnonmukaisesti itseään syömään paremmin, kun rauta vähenee.

      • Anonyymi

        Vanha aihe mutta pakko kommentoida. Itselläni ferritiini oli (ja on edelleen) 16 ja ongelma mikä minulla on ollut vuosia on ettei ruoka vain kiinnosta. Tai syön kyllä mutta pieniä annoksia ja liian vähän eikä nälkäkään tule helpolla. Varsinkin liharuuan kanssa on ongelmia, se ei vain maistu. Mukavaa jos alhaiset ferritiini arvot selittäisi tän ongelman. Harmi etttä sen nostamisessa menee kauan aikaa joten saa jonkin aikaa pakottaa itteään syömään (koska kalorien nosto on ollut ainoa mikä auttaa unettomuuteen)...


      • Anonyymi

        mulla meni toisinpäin. syöminen normalisoitui kun rauta kunnossa.


    • Vitsku

      Mulla on tässä ihan sama juttu.
      D-vitamiini 23 ja Ferritiini 26.
      D-vitamiinin puutokseen olen syönyt lääkärin määräämiä 800iu tablettia, joka on saanut luvut nousemaan edes tuosta alle 20 (eivät pysty mittaamaan) yli 20 lukuun.

      Nyt tutkittiin Ferritiini myös ja sain rautakuurin sekä vaihdettiin d-vitamiini tippaan. Ohjeena myös ottaa d-vitamiini ruuan yhteydessä eikä tyhjään mahaan.

      Mulla on paino noussut enemmän ja vähemmän viime vuodet. Olen siitä laittanut iän piikkiin osan, mutta on sitä myös kummasteltu kun syön terveellisesti ja liikun. Makeaa syön harvoin tai mitään roskaruokia.

      Täytyy nyt seurata mielenkiinnolla tilannetta muutama kuukausi, onko mitään vaikutusta kun arvot mahdollisesti kohenevat.

    • Samaedessä

      Hei, minulla aivan sama kokemus ja tilanne päällä nyt, lääkitystä pitäisi aloitella. Kertoisitko miten itselläsi tuo lääkitys on vaikuttanut?

    • paremmin-nyt

      minuakin kiinnistaisi kuulla kokemuksia. Paino on ollut 3 vuotta hallitsemattomissa, laihdutus ei onnistu rääkkiliikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta huolimatta (jätetty lisättysokeri pois ja vilja jätetty minimiin) ja ylimääräiset herkku jää kiinni heti eikä saa pois millään. oli 3-2 vuotta sitten anemia mistä hb on kyllä noussut mutta nyt varastotaudan huomasin olevan alle 20. Aloitin itsenäisesti ottamaan rautakuurin kun lääkäristä arvot eivät olleet hälyyttävät.

    • luyjh

      nosto

    • Hjjk

      Nosto. Kertokaa kuinka teillä menee? Itse nyt aloittanut tankkauksen ja malttamattomana odottelen josko kropan per*** pikkuhiljaa luopuisi näistä läskeistä.

    • Enkelipasuuna

      Hei!
      Olen kärsinyt raudanpuutteesta ja anemiasta useamman vuoden. Viimeiset n. 2 vuotta sitä on hoidettu tableteilla tuloksetta. On tehty paljon tutkimuksia ja syytä sille ei ole löytynyt. Viime viikolla sain 1000ml rautaa suoneen ja tiheää sydämmensykettä on vähemmän. Painoni nousee koko ajan vaikka se ei ole dietin näkökulmasta mahdollista. Väsymys on tehnyt minusta melkein toimintakyvyttämän ja arkiset askareet jne. vaativat pitkän palautumisen. Hengästyn helposti ja sydämen tiheälyöntisyys ovat johtaneet sydäntutkimuksiin. Seuraavaksi nielen kamerakapselin jolla nähdään miltä ohutsuoli näyttää. Seurantakokeet ovat toukokuussa jolloin nähdään auttoiko tankkaus. Myös B12 vit. ja D vit. pitoisuudet pitävät olla kohdillaan jotta rauta saadaan pysymään myös varastossa. Ihmiset jotka eivät ole kokoneet tätä, on vaikea ymmärtää kuinka monipuolisen oireiston raudanpuutos voi tehdä. Iselläni jumalaton väsyminen ja erittäin hidas palautuminen, muistihäiriöt, aivosumu, painonnousu, sydämen toim.häiriöt ja hengästyminen. Odotan paljon tankkaukselta, jos saisin elämäni takaisin. Semppiä kaikille tämän ongelman kanssa.

    • Ferritiini

      Hei!

      Onko kellään paino lähtenyt laskuun? Mä olen syönyt nyt pari kk kuusinkertaista rauta-annosta ja arvot nousivatkit 19 nykyiseen 43, mutta painolle ei ole vielä tapahtunut mitään. Puolessatoista vuodessa painoa on kertynyt 12 kiloa

      • Anonyymi

        Laskenut mun painoa neljä kiloa aloitettuani raudan 17.4.


    • Anonyymi

      Täällä sama tilanne.. nyt noin kuukausi rautakuuria, mutta paino ei ole lähtenyt laskuun. Ruokavalio on pysynyt samana ja olen jaksanut muuten jo paremmin. Pystynyt liikkumaan ja oikeasti myös hikoillut. Ei nyt oo juuri noussutkaan, mutta ajattelin että edes vähän laskisi kun vointikin parempi ja tuntuu että elimistö toimii eri tavalla. Olisi kiva kuulla, millä aikataululla voisi odottaa tuloksia painon suhteen... en tiedä mitä tehdä...en oikein voi ruuasta vähentää kun liikun paljon. Sitten on äkkiä säästöliekki.

    • Anonyymi

      Minulla oli ferritiini vuosia alhaalla ja jopa 7,9 mutta sit vaihoin valurautapannun käyttöön ja ei oo laskenu enää :D Valurauta pannusta jää vähän rautaa aina ruokaan. Tuoreet mansikat ja pinaatti esim. smoothiessa on kans tosi hyviä nostamaan. Raudanpuuteanemia ja kilpirauhasen vajaatoiminta kulkee käsikädessä.

      • Anonyymi

        Voi luojan tähden mitä uskomuksia raudan saannissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi luojan tähden mitä uskomuksia raudan saannissa.

        Voi luojan tähden. Miksi syö enemmän kuin kuluttaa. Näinhän se on!


      • Anonyymi

        Vähän jotain hapokasta siihen pannuun, niin rautaa irtoaa paremmin.


      • Anonyymi

        Pinaattia pitäisi syödä 5kg päivässä, että siitä saisi riittävästi rautaa, se on itse asiassa huono lähde raudalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi luojan tähden. Miksi syö enemmän kuin kuluttaa. Näinhän se on!

        Ei nyt taida liittyä tämä kaloreiden laskeminen tähän!? Alhaiset ferritiiniarvot vaikuttavat myös energia-aineenvaihduntaan ja aiheuttavat painonnousua tai laskua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi luojan tähden mitä uskomuksia raudan saannissa.

        Ei muuten ole uskomuksia - ihan siltä varalta jos joku tulee tänne samojen asioiden perässä ja kuittaa uskomuksina. Rauta ja D-vitamiini kulkevat käsi kädessä, ovat yhteydessä hyvin moniin elimistön toimintoihin. Minulla on esim. juurikin diagnosoitu raudanpuutteen aiheuttama d-vitamiinin puutos ja imeytymishöiriö, joka on johtanut sekundaariseen hyperparatyreoosiin; minulla on parathormonikin kaksinkertaisesti yli raja-arvon (lisäkilpirauhashormoni) Aineenvaihdunta aivan pysähdyksissä.


    • Anonyymi

      Olen koko ikäni ollut aneeminen. Hemoglobiini kohosi aina rautakuurien ansiosta, sen lopetettua, anemia iski päälle.
      Siis yhtä jojoa!

      Lukiessasi gluteiinista ja sen vaikutuksista joillekin ihmisille,lamppu syttyi!
      Oma-alotteisesti poistin kaikki gluteiinituotteet ruokavaliostani. Kesti noin kuukauden ennenkuin tulokset alkoivat näkyä. Hemoglobiini alkoi kohota ilman ylimääräistä rauta-annostusta.

      Kesti jonkin aikaa ennenkuin oma vatsakalustoni alkoi parantua ja käyttämään ravinnosta saadut hivenaineet hyväkseen. Myos raudan.

      On tieteellisti todistettu ettei gluteiini sovi kaikille. Siinä ei ole mitään taikauskoa.
      Epäuskoiset voivat googeloida gluteiinihaitoista ja tieteellisten tutkimusten tuloksista.

      • Anonyymi

        Onko sinulta koskaan edes tutkittu keliakian mahdollisuutta? Selväähän se on, että ravintoaineet eivät imeydy, jos gluteiini tuhoaa suolinukkaa, minkä kautta normaalisti ravinto imeytyy. Kaikilla gluteiini ei kuitenkaan suolinukkaa tuhoa, eli silloin ihminen sietää viljoja gluteiinin puolesta (allergiat ja muut vatsavaivat ovat asia erikseen). Eli sinulla on todennäköisesti keliakia! Asia olisi kannattanut varmistaa ennen gluteiinitonta dieettiä. Nyt virallista diagnoosia et voi enää saada. Hoitamaton keliakia altistaa mm. suolistosyövälle, joten seurannan kannalta virallisesta diagnoosista olisi voinut olla hyötyä.


      • Anonyymi

        Entä miten jos jättäisi gluteenin pois? ;D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulta koskaan edes tutkittu keliakian mahdollisuutta? Selväähän se on, että ravintoaineet eivät imeydy, jos gluteiini tuhoaa suolinukkaa, minkä kautta normaalisti ravinto imeytyy. Kaikilla gluteiini ei kuitenkaan suolinukkaa tuhoa, eli silloin ihminen sietää viljoja gluteiinin puolesta (allergiat ja muut vatsavaivat ovat asia erikseen). Eli sinulla on todennäköisesti keliakia! Asia olisi kannattanut varmistaa ennen gluteiinitonta dieettiä. Nyt virallista diagnoosia et voi enää saada. Hoitamaton keliakia altistaa mm. suolistosyövälle, joten seurannan kannalta virallisesta diagnoosista olisi voinut olla hyötyä.

        Mitä on gluteiini? Onko sillä tekemistä gluteenin eli vehnäproteiinin kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulta koskaan edes tutkittu keliakian mahdollisuutta? Selväähän se on, että ravintoaineet eivät imeydy, jos gluteiini tuhoaa suolinukkaa, minkä kautta normaalisti ravinto imeytyy. Kaikilla gluteiini ei kuitenkaan suolinukkaa tuhoa, eli silloin ihminen sietää viljoja gluteiinin puolesta (allergiat ja muut vatsavaivat ovat asia erikseen). Eli sinulla on todennäköisesti keliakia! Asia olisi kannattanut varmistaa ennen gluteiinitonta dieettiä. Nyt virallista diagnoosia et voi enää saada. Hoitamaton keliakia altistaa mm. suolistosyövälle, joten seurannan kannalta virallisesta diagnoosista olisi voinut olla hyötyä.

        Mitä on gluteiini? Onko se sama kuin gluteeni?


      • Anonyymi

        Se on gluteeni.


    • Anonyymi

      Juuri tämä juttu! raudanpuute tai siis se rautavarasto arvo. mulla oli 7. ja lopulta sain rautatankkauksen. Elämä on helpottanut niin hirveästi,että suorastaan keljuttaa että saattoi yli 20v mennä tämän anemian kanssa. Vuodessa paino tippunut n 10 kg. en olen oikeastaan muuttanut mitään ruokavaliossa enkä liikunnassa.
      Ei ole aivosumua, ei väsymystä, ei voimattomuutta, psyyke kestää paremmin, jaksan liikkua ja tehdä teholla.Hengittäminen helppoa.
      Uskomaton muutos! hirveä viha niitä lääkäreitä kohtaan, jotka vaan maasennusta tarjosivat vuosia.
      Sitten tulikin sellainen äkillinen leikkaustarve ja ei pystytty leikkaamaan kun veriarvot niin huonot. Eli siinä tilanteessa sain tämän rautatankkauksen suoraan suoneen.
      Juu olen vuosien aikana syönyt vaikka miten hirveesti rautatabletteja, niistä ei ole ollut riittää apua.
      Lääkäri sanoi lopulta,että jos arvo on alle 30 niin käytännössä varasto on täysin tyhjä.
      Toivottavasti tästä kirjoituksesta jollekin apua.

    • Anonyymi

      se lekuri ei kyllä ollut tkn yleislekuri tais olla yksityisen erikoislekuri?

    • Anonyymi

      Syökää verilettuja.

    • Anonyymi

      Tutkikaa mitkä ruuat ovat parhaat raudanlähteet.
      Ruoasta rauta ja vitamiinitkin imeytyvät parhaiten.

    • Anonyymi

      Pitää syödä monipuolisesti, että kaikki imeytyy.
      Rautapillereitten kanssa on saatava C-vitamiinia, se edistää raudan imeytymistä.
      Myös B6 vitamiinia on hyvä saada.
      Kun punaisia verisoluja muodostuu luuytimessä, tarvitaan raudan ohella
      B6-vitamiinia.
      Kannattaa muutenkin syödä B-monivitamiinia, jos ei syö paljon tai ollenkaan lihaa.

    • Anonyymi

      Jos haluat ajankohtaista ja oikeaa tietoa (tieteellistä ja lääkärien tietoon perustuvaa), hakeudu fb-ryhmiin, joita ainakin kolme. Itse ollut jo useamman kuukauden. Ei tarvi arvailla..

    • Anonyymi

      Aloittaja kertoo syöneensä vasta viikon rautalääkettään ja paino muka noussut jo "järkyttävästi". Ei viikossa ole mahdollista järkyttävään painon nousuun. On taas tätä liioittelua parin kilon lisääntymisestä.

      • Anonyymi

        Ymmärsin itse päin vastoin. Että anemia olisi lihottanut, ja toivoo rautalääkityksen vähentävän painoa. No, kukin ymmärtää asiat miten haluaa.


    • Anonyymi

      Itselläni heikot rautavarastot todettiin pari vuotta sitten. Hemoglobiini oli normaalirajoissa, mutta omiin tavanomaisiin arvoihini verrattuna matala. Ferritiini nousi hitaasti. Ennätin lopettaa raudan syönnin. Kontrollissa oli ferritiini noussut vain hivenen. Pikaisesti laskeskellen saan syödä rautaa vaihdevuosiin asti eli viitisen vuotta. Kun vuotojen määrä ja tiheys ovat nousussa, ja en ota rautaa kuin joka toinen päivä, niin myrkytystä en tule raudasta saamaan.

      Toisilla raudan puute lihottaa, toisella laihduttaa. Kai se on loogista. Jos ruoka ei maistu, laihtuu. Jos ei jaksa liikkua tai tehot ei riitä, lihoo. Rauta-arvot ovat kuitenkin vain pieni osa painonhallintaa. Kaikilla vaikuttaa vanheneminen. Painon hallinta on helpompaa nuorena kuin vaikkapa keski-ikäisenä. Omalla kohdalla olen arvioinut, että syön määrällisesti puolet siitä mitä puolet nuorempana. Eli kun ikää tulee, niin useimmat tarvitsevat myös vähemmän energiaa ruuasta.

      Ajatelkaa nyt lapsia. Ne ovat parhaimmillaan (tai pahimmillaan) juoksemassa koko ajan ympäriinsä. Aikuinen voi käydä kerran tai pari viikossa salilla tai jumpassa, ja uskoo sen riittävän painon hallintaan. Parin tunnin liikunnalla ei suurta merkitystä painolle ole, etenkin jos liikunta on tehotonta.

      Jos "paino nousee" rautalääkityksen jälkeen, niin kannattaa selvittää, missä määrin kyse on vain lihasmassan ja kunnon noususta, kun jaksaa taas puuhailla. Lihasmassaa on turha laihduttaa pois - päin vastoin.

      Eli jollei halua lihoa, on oltava askeettinen ruuan suhteen. Hyviä rasvoja, proteiineja, kuituja, antioksidantteja ym. tarvitaan. Eli helpointa on jättää kaikki lisätty sokeri pois. Se on turhista turhinta. Ei sisällä suojaravintoaineita ja lihottaa. Useimmat laihtuvat lopetettuaan sokerin käytön.

    • Anonyymi

      Tuo oli ihan uutta tietoa minulle. Mullakin on ollut rauta, ferritiini matalalla muutamia vuosia. Ja paino on noussut 55 kilosta 68 kg.

      Olen muutamaan otteeseen syönyt rautaa. Ekalla kertaa ferritiini oli 7 ja se nostettiin 40. Lääkäri sanoi, että tämä on okei. Söin silloin Obsidania 200 mg päivässä joitakin kuukausia.

      Ja nyt taas viime vuonna on ollut uudestaan matala ja välillä syönyt rautaa. Nousi 30 joskus.

      Välillä on mitattu paastorautaa, mikä on ärsyttävää. Sitä kai käytetään enemmän rautamyrkytyksen selvittämiseen. Tuohon kokeeseen pitää paastota ja se pitää ottaa aamulla 7-9 välillä. Ja sitä on hankala verrata ferritiiniin.

      Mutta sekin oli jotain 4 aiemmin ja myöhemmin 8. No siinäkin on tosiaan korkeammat viitearvot:

      Aikuiset, alkaen 18 V 9 - 34 µmol/l

      En jotenkin tuota tajunnut, että se on alle arvojen. Vasta myöhemmin jatkoin raudan syömistä. Söin keväällä ja kesällä.

      Olikos joulukuussa verikokeet. Silloin ferritiini oli 31. Ajattelin, että se ois korkeampi.

      Kilpirauhasjutussa oli myös häikkää. THS? koholla. Nyt tammikuussa katsottiin uudestaan ja se oli ok. Kun luin, että raudanpuute voi vaikuttaa kilpirauhaseen. Rupesin joulun aikana taas syömään rautaa.

      Joku raudanpuutetta hoitava lääkäri sanoi, että tavoite ferritiinillä on 100. Ja monet sanovat että alle 30 on raudanpuute. Hoitajan mielestä lukema oli kuitenkin ok. Että ei tarvitse syödä enempää.

      Nyt otan joka päivä 100 mg. Keväällä otin vain joka toinen päivä. Kun haluan sen nopeammin ja enemmän nousuun.

      Nukun paljon. 10-12 tuntia päivässä. Nyt ehkä tuntuu pikkasen jaksavaisemmalta.

      Elämäntavoissa on kyllä muutenkin paljon korjattavaa. Mutta hankala se on olla aktiivinen, jos on väsynyt ja passiivinen olo koko ajan.

    • Anonyymi

      En oikeastan syö lihaa! Joten syy alan turpoo ja paino nousee,koska rauta varaston loppu.Kun havahdun tuo painoni 4 kg nousu joka on muten 8 kpl 500g voi pakettia tai 8 kpl Juhlamokka paketia. Haen apiteeki rauta kuurin ja syön sitä vaikka 3kukautta. Painoni lasee itsestän. Mutta mutenkaan en popsi sokeri tuoteita tai nitä tuoteita joissa keinotekoinen maketusaine.Leipä justolla on paheeni.

    • Anonyymi

      Rautavarastot tyhjät noilla arvoilla.Minulla oli samoin ferritiini taso matala ja lihoin ja söin kokoajan mutta rautainfuusion jälkeen ei maistu mikään ja paino pudonnut.Ehkä ravintoarvot niin matalat että keho hakee ruokaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe