Nenäleikkauksen jälkeen

Neuvoa_kaipava

Hei nenäleikkauksessa käyneet,
väliseinän suorituksessa tai sitten ihan kosmeettisista syistä tehdyssä leikkauksessa.
Miten teidän toipuminen sujui? Jäikö komplikaatioita, ja jos, niin millaisia?

Omasta nenäleikkauksesta on nyt kolmisen kuukautta. Suoristettiin väliseinä ja pienennettiin kyömyä. Nenä on edelleen tukkoinen, ja hajuaisti on heikentynyt. Lisäksi kyömykohta on edelleen koholla ja nenän sivussa on kummallinen kohouma. Nenän sivussa oleva arpi näkyy melko lailla. Leikannut kirurgi ei osannut sanoa josko nämä paranevat ajan myötä. Jos ei, niin uusi leikkaus olisi edessä (hirvittää). Miten teillä muilla? Jäikö toiminnallisia tai ulkonäöllisiä ongelmia? Miten kauan paraneminen kesti? Kiitos jo etukäteen, olisi mukava kuulla muiden kokemuksia.

11

2895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauris.77

      Mun leikkauksesta nyt viikko ja nenä näyttää juuri siltä kun pitikin. Henki kulkee jo sierainten kautta melko hyvin, vaikka tukkoisuutta on tietysti vielä vähän ja sulamattomia tikkejä. On kosketusarka, mutta muuten särkyä ei ole ollut ollenkaan. En ole ottanut leikkauksen jälkeen ainuttakaan särkylääkettä. Ainoa miinuspuoli on, että nenän päässä näkyy lankoja, eli sulavat tikit eivät ole vielä sulaneet ja lähteneet pois. Sierainten välissä olevat tikit menen poistattamaan muutaman päivän päästä. (10 pvää leikkauksen jälkeen)

    • Kauris.77

      Kenellä aloittaja kävit?

      • Neuvoa_kaipaava

        Ståhlbergilla Eirassa. Nyt kaduttaa, koska olin ollut siinä käsityksessä että hän on pätevä, ellei jopa kokenein nenien operoija Suomessa. Myönsi itsekin että leikkaus ei mennyt niin kuin piti ja kauhukseni sainkin sitten kuulla että uusi leikkaus ei luultavasti auta mitään. Nenä tulee jäämään rumemmaksi kuin ennen leikkausta. Hengitysongelmia voidaan yrittää korjata mutta lopputulosta ei voi taata.

        Mitään vastuuta sairaala ei aio ottaa. Saan alennusta jos haluan uuteen leikkaukseen, mutta kalliiksi tulee silti.

        Nyt en voi muuta kuin odottaa että aika vähän parantaisi hengitystä. Ulkonäön suhteen nenäleikkauksissa aika tuntuu kuitenkin olevan vihollinen, sillä turvotuksen laskiessa kaikki leikkauksessa mahdollisesti tehdyt virheet ja paranemisprosessin ongelmat tulevat koko ajan yhä paremmin näkyville. Ja niitä ei kätketä millään kun kyseessä on nenä! Siksi kyselinkin jos muilla on ollut vastaavia ongelmia ja josko ne kuitenkin paranivat ajan myötä...


      • nenu
        Neuvoa_kaipaava kirjoitti:

        Ståhlbergilla Eirassa. Nyt kaduttaa, koska olin ollut siinä käsityksessä että hän on pätevä, ellei jopa kokenein nenien operoija Suomessa. Myönsi itsekin että leikkaus ei mennyt niin kuin piti ja kauhukseni sainkin sitten kuulla että uusi leikkaus ei luultavasti auta mitään. Nenä tulee jäämään rumemmaksi kuin ennen leikkausta. Hengitysongelmia voidaan yrittää korjata mutta lopputulosta ei voi taata.

        Mitään vastuuta sairaala ei aio ottaa. Saan alennusta jos haluan uuteen leikkaukseen, mutta kalliiksi tulee silti.

        Nyt en voi muuta kuin odottaa että aika vähän parantaisi hengitystä. Ulkonäön suhteen nenäleikkauksissa aika tuntuu kuitenkin olevan vihollinen, sillä turvotuksen laskiessa kaikki leikkauksessa mahdollisesti tehdyt virheet ja paranemisprosessin ongelmat tulevat koko ajan yhä paremmin näkyville. Ja niitä ei kätketä millään kun kyseessä on nenä! Siksi kyselinkin jos muilla on ollut vastaavia ongelmia ja josko ne kuitenkin paranivat ajan myötä...

        Neuvoa_kaipaava, olen tosi surullinen puolestasi, että leikkaus ei onnistunut. Kiitos kuitenkin siitä, että jaoit täällä kokemuksesi. Olen itse harkinnut nenäleikkausta hyvin pitkään, vieläpä juuri samalla lääkärillä kuin sinä, mutta nyt kun kuulin miten sinun kävi, niin olen varma, että en aio mennä leikkauttamaan nenääni - riski on liian suuri. Olen kyllä vuosien myötä tullut aina vain hyväksymämmäksi nenääni kohtaan, ehkä 10 vuoden päästä olen täysin sinut sen kanssa :D

        Koska itsekin olen vuosia harkinnut leikkausta, on aika paljon tullut hankittua tietoa aiheesta. Muistan lukeneeni että leikkauksesta aiheutuvat toiminnalliset ongelmat (esim. tukkoisuus) häviävät lähes aina, mutta täydellinen paraneminen voi kestää jopa yli vuoden. Vaikka nyt varmasti on todella vaikeaa olla kärsivällinen, niin yritä olla hätäilemättä ennen kuin tiedät lopullisen tuloksen. Voimia!


      • Neuvoa_kaipaava
        nenu kirjoitti:

        Neuvoa_kaipaava, olen tosi surullinen puolestasi, että leikkaus ei onnistunut. Kiitos kuitenkin siitä, että jaoit täällä kokemuksesi. Olen itse harkinnut nenäleikkausta hyvin pitkään, vieläpä juuri samalla lääkärillä kuin sinä, mutta nyt kun kuulin miten sinun kävi, niin olen varma, että en aio mennä leikkauttamaan nenääni - riski on liian suuri. Olen kyllä vuosien myötä tullut aina vain hyväksymämmäksi nenääni kohtaan, ehkä 10 vuoden päästä olen täysin sinut sen kanssa :D

        Koska itsekin olen vuosia harkinnut leikkausta, on aika paljon tullut hankittua tietoa aiheesta. Muistan lukeneeni että leikkauksesta aiheutuvat toiminnalliset ongelmat (esim. tukkoisuus) häviävät lähes aina, mutta täydellinen paraneminen voi kestää jopa yli vuoden. Vaikka nyt varmasti on todella vaikeaa olla kärsivällinen, niin yritä olla hätäilemättä ennen kuin tiedät lopullisen tuloksen. Voimia!

        Kiitos kaunis sympatiasta nenu! Reilu puoli vuotta on nyt mennyt, ja elämäni pisin puoli vuotta se onkin ollut. Nenästä ei tosiaan tullut hyvä, koska lopputulos on nyt aika lailla nähtävillä. Vaikka pieniä muutoksia voi toki vielä odottaa, on ulkonäkö ihan kaikkea muuta kuin odotin. Hajuaisti on parantunut, mutta nenä on edelleen tukkoinen ja kipeä. Kaduttaa ja masentaa.


    • Expl

      Nenäleikkaus on toimenpide, missä toivottu tulos näkyy heti leikkauksen lopussa. , mutta turvotus peittää sen leikkauksen jälkeen joksikin aikaa. Jos luinen kyömy on edelleen jäljellä, se ei itsestään poistu. Uusintaleikkauseen voi mennä jo 3 kk:n kuluttua, mutta se on helpompi suorittaa jos arvet nenän sisällä ovat jo pehmenneet ja nenän pää tuntuu liikkuvan normaalisti sitä painettaessa, eli puoli vuotta leikkauksesta.
      Kannattaa keskustella leikanneen lääkärin kanssa, ennen kuin menet hakemaan apua muualta. Hän tietää mitä on tehnyt ja mikä meni vikaan.

      • nosejobsuunnitteilla

        Jos tarkoitus on kyömy poistaa, niin miksi se niin usein jää jäljelle? Onko Suomessa tosiaan niin huono taso plastiikkakirurgiassa nenäleikkausten suhteen?


    • Expl

      Jos nenän luista pyramidia oikaistaan, tai poistetaan kyömyä, on mahdollista, että sillä on vaikutusta hajuaistiin. Yleensä hajuaisti kuitenkin palautuu normaaliksi noin puolessa vuodessa.

    • Heinikka

      En ole koskaan kuullut että nenäleikkauksesta jäisi arpi nenän sivuun? Itselläni arpi on sierainten välissä, aluksi arpi oli koholla mutta ajan myötä tasaantui eikä ole häiritsevä.

      Niinhän se valitettavasti on että leikkauksen lopputulos ei aina ole toivottu.

      • Scarnose

        Minulla jäi arvet sekä nenän sivuun ja sierainten alle. Näin voi käydä jos nenää madalletaan (kyömyn poisto) ja sieraimia täytyy tämän vuoksi pienentää (alar base reduction). Silloin leikataan sierainten sivusta pieni pala ihoa pois, ja suljetaan alareunasta. Minut leikkasi täälläkin paljon kehuttu kirurgi mutta pahasti näkyvät arvet jäivät. Hän yritti vielä korjata niitä leikkaamalla mutta lopputulos oli kahta pahempi. Tähänkin on siis syytä varautua. Nenäni näyttää todella leikellyltä; ei niin että olisin käynyt kauneusleikkauksessa vaan onnettomuuden jälkeen ollut korjattavana.


    • Anonyymi

      Varsinaista nenäluuta on vain nenän yläosa ja se nenän selkä, jossa kyömy on, on rustoa. Jos aluetta on viilattu, voi siinä olla ihan samalla tavalla turvotusta kuin nenän päässä. Ruston ja ihon väliin voi myös kehittyä arpikudosta. Minulla oli useita kuukausia leikkauksen jälkeen tilanne, että nenän selkä ei näyttänyt ihan suoralta vaan kuin pieni kyömy olisi kuitenkin jäänyt. Se poistui kyllä myöhemmin turotuksen laskiessa. pisimpään turvotus jatkui nenän alaosassa ja se vaihteli päivän aikana tosi paljon. Tavallaan ihan luonnollista. Meneehän koko kropassakin turvotus alas jalkoihin. Nenän päässä oli myös rustot vähän eri korkeudella lastan poistamisen jälkeen useita viikkoja. Kaiken kaikkiaan nenä näytti pitkään isolta ja leveältä. Entinen pitkä kapea nenä jäikin lopulta muodoltaan edestä leveämmän oloiseksi. Minulla arvet osuu oikeisiin paikkoihin sierainten poimujen pohjalle, mutta toinen vaaleni ja parani selvästi hitaammin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2290
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1261
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1073
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe