Lataako tyhjäkäynti autoa? Taas ihan tyhmä kysynys. Mutta kannattaako pyytää jotain kaveria käymään pihalla käynnnistämässä välillä autoa, kun oon lomilla. Eli onko siitä mitään hyötyä? Vai onko vaan parempi antaa pirssin olla omissa oloissaan muutaman viikon. Lähtekö se helpomin liikkeelle jos sitä käytetään edes kerran viitisen minsaa joutokäynnillä nyt talvella? Kiitos jos joku osais sanoa jotain, eli oikeesti tietää mikä autolle on parasta.
Kannattaako joutokäyttää pakkasilla?
26
2159
Vastaukset
Ellei autollasi ole taipumusta olla lähtemättä pakkasilla käyntiin niin ei kannata sitä suotta nytkää muutaman viikon takia käyntiin rykäistä. Ei siitä toki haittaakaan ole vaikka akkua latailee, mutta jos auton käynnistää niin kannattaa vähintään käyttää moottori normaaliin lämpötilaan ajamalla! Käynnistys ja 5 minuutin tyhjäkäynti purkaa todennäköisesti enemmän akkua kuin lataa..
- CO2peikko
Moottorin kannalta kannattaa, mutta laki sanoo hyi-hyi. Mieluummin kuuluisi päästellä paksuja kylmän koneen kaasuja eikä kunnolla lämmennen hienovaraisia odooreja. Minä käyttelen estottomasti jos siltä tuntuu.
Auton moottorille ei yksiselitteisesti ole mitenkään eduksi, että se käynnistetään pakkasilla ja käytetään tyhjäkäynnillä kun vaihtoehtona on olla käynnistämättä. Tiedä sitten mihin kysymykseen tällä vastasit ...
- Mitenvainjoo
Joku sanoo, että tyhjäkäynti lataa akkua, ja joku muu sanoo, että se vaan tyhjentää akun. Ainoa tapa on ajaa autoa. Jonkun pitäisi ajaa sillä autolla 30-50 km lenkki. Niin ainakin itse asian näkisin. Mutta sitä en sitten ymmärrä, miten autot ylipäätään lähtee liikkeelle ympäri Suomen jos on 20-30 asteen pakkasia. Eikä mitään lohkolämmitintä ole. Paras olisi lämmin talli.
- dg453534as
Ei se nyt ainakaan akkua tyhjennä millään moottorin käydessä jos latausgeneraattori on kunnossa, nykyisissä autoissa lataustehot on niin suuria että saa olla ihan kaikki kuormatkin päällä ja silti täydet jännitteet akulla tyhjäkäynnilläkin.
Ja ainakin minulla lähtee auto käyntiin ja liikkeelle myös kovemmassa pakkasessa ihan kuin melkein kesällä vaikkei lämmityksiä ole. Moottoritekniikka on kehittynyt niin paljon ettei sitä oikein edes huomaa, sen kuin painaa jarrun pohjaan ja engine start nappia, muutama sekunti menee ja moottori on käynnissä.
Sitten ei muuta kuin vaihde päälle ja liikkeelle jos on kiire. Jos ei niin sitten annan kyllä käydä jonkun aikaa ennen liikkeelle lähtöä.
- Olen-käyttänyt
Uudemmissa (alle 10v) autoissa sulaketaulussa löytyy sulake jonka irrottamalla auto on "varastointitilassa". Käyttää hyvin vähän sähköä ja akku ei tyhjene heti.
- mikäsulake
Löytyykö millä nimellä?
- fsdfkjsdlfldsjlj
mikäsulake kirjoitti:
Löytyykö millä nimellä?
Ainakin omassa Kia Riossa muistisulakkeen nimellä käyttöohjekirjan mukaan. Ilmeisesti jonkinlaisessa pidikkeessä kojetaulun sulakerasiassa, en ole vielä sitä koskaan edes aukaissut joten en tiedä millainen se on "luonnossa".
- 235634634
Ei kannata pitää joutokäynnillä:
-öljynpaine heikkoa tyhjäkäynnillä että voi jopa vaurioittaa laakereita
-Käy niin rikkaalla kylmässä että polttoaine huuhtelee sen vähäisen öljynpaineenkin sylinterien seinämistä
-tyhjäkäynti yleensäkin karstoittaa konetta ja huonontaa öljyä nopeammin kuin kierroksilla ajo
Siksi suositellaan kylmäkäynnistyksessäkin vain 30s tyhjäkäyntiä ennen liikkeelle lähtöä, ihan vain että jähmeä öljy ehtii lähteä liikkeelle.
Näin ainakin 2000-luvun autoissa
Jos akku huolettaa niin ota se irti ja pistä ylläpitolataukseen.- oiuytrdm
Asiavirheitä! Ensinnäkin sylintereihin ei öljynpainella suoriteta voitelua, vain roiskevoitelu ja tehokkaammissa autoissa ruiskutetaan männän alapinnalle öljyä jäähdytystä varten, josta sekin menee roiskeena öljyrenkaalle, joka huolehtii voitelun, myös terveessä moottorissa on 2-barin öljynpaine tyhjäkäynnillä, joten se ihan riittävä voitellu moottorille jota ei rasiteta! Tyhjäkäynnistä on se hyöty, että myös ohjaustehostin ja vaihteistoöljy notkistuvat, mutta toki näissä sähköisissä tehostimissa erijuttu ja itse palamatonta polttoainetta kyllä joutuu sinne öljyn joukkoon, vaikka lähdetään ajamaan ja kestää todellisuudessa pidempään kylmäkäynti, jos ei ole mitään maskisuojaa keulilla ja tämä korostuu mitä kovempi pakkanen, vaikka se suoja olisin keulilla, kun se moottori saa sitä jäähdytys ilmaa siltikin rakosista! Lisäksi automaateissa on monessa autossa nykyään kiertämässä moottorin jäähdytysneste, jolla on kaksi tarkoitusta ensin jouduttaa öljyn lämpeämistä talvella ja kesällä jäähdyttää öljyä, näissä tällaisissa ratkaisuissa on ylleensä sitten suositus lisätä öljylauhdutin jos autolla vedetään raskaampaa kuormaa
- nepaalissajo7
Uudempien autojen lataustehot ovat sitä luokkaa, jos käyntiin lähtee niin kyllä lataa voimalla sen jälkeen. -90 primerat eri maata, aina jotain vikaa.
- HJnnkuhh
Vain akkua ajatellen, kyllä tyhjäkäyntikin lataa akkua, mutta en tiedä kauanko sitä tarvitaan, jotta saadaan edes käynnistyksen sähkönkulutus takaisin. Ehkä puoli tuntia?
Kokonaisuutena kuitenkin järkyttävän tyhmä idea, kuten edellä esitetty, moottori kuluu, bensaa kuluu, kaverin aikaa menee, luonto saastuu, eikä todennäköisesti käynnistysongelmia ole kuitenkaan.
Toki jos kaverisi tarvitsee autoa, niin voi olla ihan hyvä diili lainata auto hänelle vaikka pullakahveja vastaan. - tyhjätaskupelle7
Ajakaa polkupyörällä niin säästyy rahaa! Kiva vedellä -24 pakkasessa tunturilla pää jäässä.
- Jhy
Voi olla ettei koko autoa löydy enään. On tullut niin pajlon lunta et a) autoa ei löydä b) jos se lähtee käyntiin niin menee päivä et se sulattaa ens lumet pois c) joutokäynti enemmän kuin 4 min on kiellettyä ( jos nyt oikein muistan)
- ei.kannata.käynnistellä
Muutaman minuutin joutokäytöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kylmä akku ei halua ottaa edes latausta vastaan ennenkuin lämpenee ja viisi minuuttia ei riitä lataamaan käynnistyksen viemää energiaa takaisin joten akku vain purkaantuu siinä.
Vielä suurempi vahinko tulee siitä että moottorin sisimmät osat kerkeää lämmetä vähän ja lämpötilaero voi tiivistää kosteutta esim. metallipinnoille joka tietysti ruostuu heti tilaisuuden tullen. Lyhyesssa ajossa olevat autothan tunnistaa siitä että öljyntäyttökorkin sisus on limainen eli kosteutta öljyn seassa tai toinen vaihtoehto että kannentiiviste on mennyt ja jäähdytysnestettä öljyn seassa. Sellainen mönjä ei voitele kelvollisesti.
Jos akun varaustila huolettaa, mieluummin pyytää kaveria lataamaan akkua välillä akkulaturilla. Jos autossasi on AGM-akku, se saattaa vaatia tavallista älykkäämmän latauslaitteen. Lue autosi ohjekirjasta tämä asia. - Astralla
Akku lataantuu saman verran tyhjäkäynnillä kuin ajossakin,kunhan ei ole turhia kulutuksia päällä ja uudemmissa autoissa sietää melkoisesti niitäkin.
- Mietint
Paitsi jos auto on jossain 20 asteen pakkasessa usemman viikon. Ei kyllä ihan noin vain lähde liikkeelle. Ainkaan jos on vähän vanhempi akku. Joskushan autot hyytyy ajossakin kovilla pakkasilla. Nyt ainakin on ollut niin kovia pakkasia että jossain Rovaniemen korkeudella ei varmaan liikahda mikään. Ennen ainakin sanottiin, että pitää ajaa sata kilsaa tms että akku lataantuu. Ja ajaa pitää useampi kerta viikossa.
- Kdkdmdmffmfmmf
Pitää palkata kaveri ajamaan sata kilsaa päivässä, jotta akku olisi kunnossa.
On teillä siellä satumaailmassa kanssa ongelmat. - Astralla
Akun lataus ei perustu renkaiden pyörintämatkaan,vaan riittävä jännite pitää olla akkuun riittävän kauan,siksi akkulaturi on paras joka puskee virtaa edullisesti akkuun. Älylaturit on edullisia nykyään,Tokman tarjous 19.90e smart 4a
- Onkook
Onko riittävän hyvä tuo Tokmannin vehje? Riittäneekö.
- Eitartte.ajaa
Akun lataus perustuu auton laturiin, eli kyllä se lataa akkua tyjäkäynnilläkin, vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Moottorin käydessä laturin hihna pyöritää laturia, joka taas lataa akkua.
Muutaman minuutin tyhjäkäynnistä ei tosin ole paljon hyötyä. Kyllä sitä pitää käyttää väh. 10 minsaa, jotta akku varautuu enemmän, kuin, mitä käynnityksessä on kulunut virtaa.
Jäkevämpää on tietysti ladata akkua erillisellä laturilla, jos sellainen löytyy, mutta kovilla pakkasilla on joskus hyvä käyttää autoa tyhjäkäynnilläkin, jotta moottoriin ei kerry kosteutta /jäätä, ja öljyt ym. nesteet pysyy notkeina. - Astralla
Onkook kirjoitti:
Onko riittävän hyvä tuo Tokmannin vehje? Riittäneekö.
Riittää varmasti hyvin,sillä akku ei muutenkaan kylmänä paljon virtaa ota vastaan joten todennäköisesti laturi saavuttaa melko nopeasti 14.4 tai 14.7v ja sitä se puskee ja näytöstä näkee amp suunnilleen. Ensin 4a sitten 3a, 2.5a. 1.5a 0.8a ja lopuksi heittää 0.1a ja jos sillä nousee jännite 14.4-14,7v niin sitten lopettaa latauksen kokonaan.kestoiästä en tiedä mutta vuoden on mulla pelittänyt. Siinä on myös pienille akuille tarkoitettu 0.8amp teho
- Kdkfkfkfkfkffk
Eitartte.ajaa kirjoitti:
Akun lataus perustuu auton laturiin, eli kyllä se lataa akkua tyjäkäynnilläkin, vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Moottorin käydessä laturin hihna pyöritää laturia, joka taas lataa akkua.
Muutaman minuutin tyhjäkäynnistä ei tosin ole paljon hyötyä. Kyllä sitä pitää käyttää väh. 10 minsaa, jotta akku varautuu enemmän, kuin, mitä käynnityksessä on kulunut virtaa.
Jäkevämpää on tietysti ladata akkua erillisellä laturilla, jos sellainen löytyy, mutta kovilla pakkasilla on joskus hyvä käyttää autoa tyhjäkäynnilläkin, jotta moottoriin ei kerry kosteutta /jäätä, ja öljyt ym. nesteet pysyy notkeina.Tuo moottorin kosteuden ja jään kertyminen varmaan riippuu , että käykö välillä plussalla? Jos on tasaista pakkasta, niin eihän sinne mitään kerry. Ja auto siis paikallaan, ilman käynnistelyä. Lyhytaikainen käyttö päinvastoin voinee kerryttää kosteutta, että sitä pitäisi sitten kerralla käyttää pitkään, kunnolla kuumaksi ja kuivaksi. Ja silloinkin hyödyt verrattuna ylimääräisen käynnistyksen ja käytön haittoihin verrattuna jäänevät mitättömiksi, todennäköisemmin saldo negatiiviseksi koko vaivasta.
Koko kysymys on taas näitä keksimällä keksittyjä olemattomia ongelmia. Jos akku nyt sippaakin, niin saahan sen varavirralla käyntiin kuitenkin, pienemmällä vaivalla ja moottorin kulumisella kuin mitä ylimääräiset käynnistelyt aiheuttavat. - parafiini
Ei se auto nyt ajossa voi mitenkään hyytyä ainakaan akun takia, jos sähkö loppuu niin vika on latausgeneraattorissa ja pakkanen ei vaikuta siihen muuten paitsi akku on tietysti tyhjä nopeammin jos generaattori lakkaa toimimasta. Mutta samalla tavalla hyytyisi kesälläkin hetken pidemmän ajon jälkeen.
Ajon aikainen hyytyminen kovalla pakkasella on lähinnä dieselien ongelma, jos polttoaineen pakkaskestävyys ei ole riittävä tai polttoainesuodatinta ei ole ajoissa vaihdettu. Silloin moottori pysähtyy polttoaineen puutteeseen kun parafiinikiteet tukkivat suodattimet. Kun auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja osaa tankata niin ei ole ongelmia.
- pricelesss
Mielellään käytetään ydinvoimallla tuotettuu sähkööö peltilehmän lataukseen ja lämmitykseen!
- Eioohinattuvielä
No se ei nyt muutama viikko tee mitää vaikka pihassa auto seisooki.meillä 2 autoa ja kun molemmat lomalla ni toisella autolla ei ajeta silloin.nytki joulunaikaa 4 viikkoa oli ajamata eikä ongelmia kun taas työt koitti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1609275Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492859Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja332639- 572541
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971945- 981862
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241816Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501351Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091217- 281211