Israel Raamatussa

raumaalainen

Olen alkanut lukea Raamattua. Joidenkin mielestä hyvä päätös, joku voi olla toista mieltä. Nyt olen päässyt sivulle 28: Kolme kertaa olen törmännyt näkemykseen Israel on Israel Raamatussakin. Piispa Kantola ja Jehovan todistajat edustavat päinvastaista näkemystä. Kantolan kaikkia opetuksia en tunne, mutta JT:t hieman paremmin. Mutta mikä on totuus Israelista Raamatussa?

6

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis aivan Uusimman Valon mukaan Israel on raamatussa maa melkein Epytgkin vieressä ja siellä asuu ihmisiä, israelilaisia. Sitten siällä on palmuja, kaneleita ja paviaaneja ketsemaanen rauniokallioilla. Siellä on Välimeri aivan rannassa, samoin myös Kuollut meri. Se sai nimensä siitä että Epytkin sotajoukot hukkuivat siellä, kun mooses nosti kätensä ylös, ja avasi sen. Sitten siellä on kivoja paikkoja kuten Kolkatta, Gehenna, Megiddon-vuori ja Masada, joihin liittyy hauskoja tarinoita. Sitte siellä on Öljymäki josta russel hännysteliöineen melkein ylöstempaistiin 1914. Ja siellä on kuumaa kun aurinko paistaa. Ja saattaa myös sadella toisinaan.

• vastasit.tyhjentävästi

Kiitos! Olen todella paljon viisaampi nyt. On ilo lukea huolella laadittuja vastauksia ajattelevalta ihmiseltä. Kiitos vielä kerran.

• vastasit.tyhjentävästi kirjoitti:

Kiitos! Olen todella paljon viisaampi nyt. On ilo lukea huolella laadittuja vastauksia ajattelevalta ihmiseltä. Kiitos vielä kerran.

Ole hyvä. Uskon, että olet viisaampi luettuasi henkistetyn vastaukseni. Kysyin siihen vielä jessulilta tarkennuksia, jotta yksityiskohdatkin olisivat oikein.

• vastasit.tyhjentävästi kirjoitti:

Tuli jeesukselta vielä lisätietoa Öljymäestä. Siellähän hän rukoili niin, että verikin hikoili ja meinasi tiuruta kakka vaippaan. Nykyisin siellä on maailman suurin hiusöljypumppaamo ja lammaslaumoja, jotka tuottavat villaa lasten lapasiin ja pipoihin. Ne keritään aina kun vaan rukoilemiselta keritään.

• jnee

Nimi on peräisin Raamatusta, 1. Mooseksen kirjasta 32:28, jossa Jaakob saa uuden nimen Israel (ehkä śara el eli kamppailu Jumalan kanssa) kamppailtuaan enkelin kanssa. Nimestä on erilaisia käsityksiä. Joidenkin mukaan nimi juontuu verbistä śarar ("hallita, olla vahva, määrätä"), jolloin nimi merkitsisi ”Jumala hallitsee” tai ”Jumala tuomitsee”. Muita mahdollisia merkityksiä ovat "Jumalan ruhtinas" tai "Ēl taistelee". Tarkasta merkityksestä riippumatta Jaakobin kahdestatoista pojasta polveutui ”Israelin 12 heimoa".

Ensimmäinen historiallinen sanan "Israel" maininta on egyptiläisestä Merenptahin steelassa, jossa kerrotaan Kanaaninmaan sotilasleireistä. Tämä paasi mainitsee Israelin kansana, joka ei ollut muodostanut valtiota, ja se on ajoitettu 1200-luvulle eaa. (Wikipedia)
      Raamattu kertoo miten Israel (Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläiset) on Jumalan valittu kansa, hänen silmäteränsä Sak.2:8.

• Ai siis Israel nimi? Ei se mistään raamatusta tue. Minä katsoin sen tietosanakirjasta I:n kohdalta. Ja esimmäinen maininta, minkä henkistyneenä löysin oli vuoden 1985 Rectum-tietokirjasarjasta.
      Ja sitten aivan ensimmäinen Epytkiliäläinen maininta on Kheopsin pyramiidista löydetystä Kuolleiden Kirjan liitteenä olleesta Abu Simppelin Jallusta. Siinä on artikkeli, jossa aaprabam, eesaun ja saaran poika, menee ostamaan pasaarista tupakkia, ja keksii silloin ko. sanan. Tuossa alla on alkuperäinen artikkeli, josta jokainen voi helposti tarkistaa asian todenmukaisuuden.
      Ω℥☀︎☼☽☆♉︎☃︎∞∇ℸ⊕⊛⊡ ▷◉✺✿૱◄㍿⎈⚡︎☠︎♿︎〄┗ᛋ Юξ✿૱◄㍿⎈⚡︎☠︎♿︎〄┗✿૱◄㍿⎈⚡︎☠︎♿︎〄┗✿૱◄㍿⎈⚡︎✿૱◄㍿⎈⚡︎☠︎♿︎〄┗♿︎〄┗

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4078
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2901
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. Mitä sun kaltainen ihminen tekee tämmöisessä paikassa?

Et kuulu tänne?
      Ikävä
      131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe