Tämä on luterilaisuutta

evl

Luterilainen kristillisyys poikkeaa vapaakirkollisesta mm. ihmiskäsityksensä puolesta ratkaisevasti. Luterilaisuudessa ihminen on syntinen vauvasta vaariin ja tekee syntiä ajatuksin, sanoin ja teoin. Myös ihmisen tahto on synnin turmelema joten puheet vapaasta tahdosta ja vapaasta ratkaisuvallasta on luterilaisille hölynpölyä.

Lutherin pääteos olikin nimeltään "Sidottu ratkaisuvalta". Luterilainen Augsburgin tunnustus opettaa samalla tavalla. Luterilainen kristitty on samaan aikaa syntinen ja vanhurskas. Itsessään syntinen mutta Kristuksessa vanhurskas ja Jumalalle otollinen (simul iustus et peccator). Puhumme kirkossa syntisten pyhien yhteisöstä. Tämä on luterilaisuutta.

144

1512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä.tietää

      Lyhyt mutta tärkeä tietoisku luterilaisesta dogmatiikasta.

      • kannattaa.kuunnella

      • HMM___

      • kannattaa.kuunnella
        HMM___ kirjoitti:

        Onko Patmoksessa yhtään luterilaista ?

        Suurin osa on luterilaisia.


      • Eiteeskentelijä
        kannattaa.kuunnella kirjoitti:

        Suurin osa on luterilaisia.

        Patmos vihaa alkuseurakuntaa, kun se oli kommunistinen. Ovat vielä rakentamassa teurastus-temppeliä temppelivuorelle. Halventavat Jeesuksen ristin työn. Kuulkaa Sitä profeettaa, joka ei kuule poistetaan kansasta. Jeesus on kommunisti ja Raamatun yläpuolella, sen antaja. Itse Luoja. Kaikki muut on luotuja, siinä melkoinen ero, kenen opetusta noudattaa., tottelee.


      • Paaviaani

        Usko on Jumalan antama lahja, se ei ole Luterilaista eikä muutakaan laista, se on Puhdasta Jumalan lahjaa, yksi usko yksi henki ja yksi Jumala, kaikki saman käsitteen alla, kuin ihminen on monesta solusta kaikki toimii yhdessä.


      • näin.on
        Paaviaani kirjoitti:

        Usko on Jumalan antama lahja, se ei ole Luterilaista eikä muutakaan laista, se on Puhdasta Jumalan lahjaa, yksi usko yksi henki ja yksi Jumala, kaikki saman käsitteen alla, kuin ihminen on monesta solusta kaikki toimii yhdessä.

        Yksi usko, yksi kaste, yksi Jumala, näin se Raamatussa ilmaistaan ; )


    • sielunhoitaja

      "Puhumme kirkossa syntisten pyhien yhteisöstä"
      Voitko vielä tarkentaa mistä nämä pyhät erottaa luterilaisess kirkossa?

      • Jumalan.tehtävä

        Me ihmiset emme niitä erottele luterilaisessa kirkossa. Miksi pitäisi?


      • luterilainen_
        Jumalan.tehtävä kirjoitti:

        Me ihmiset emme niitä erottele luterilaisessa kirkossa. Miksi pitäisi?

        Tottakai pyhät pitää tunnistaa epäpyhistä. Miten muuten heillä voi olla oma yhteisö jos siellä on myös epäpyhiä?
        Muutenhan aloituksen sanoilla ei ole mitään merkitystä.


    • raamatunlukija

      "Itsessään syntinen mutta Kristuksessa vanhurskas ja Jumalalle otollinen "
      Tarkoitatko, että jokainen luterilaisen kirkon jäsen on Jumalalle otollinen?

      • näin.meillä

        Sitähän me luterilaiset emme tiedä. Kysy vapiksilta? Ehkä Eerikalla on tietoa enemmän.


      • TarkentavaKysymys
        näin.meillä kirjoitti:

        Sitähän me luterilaiset emme tiedä. Kysy vapiksilta? Ehkä Eerikalla on tietoa enemmän.

        Tietääkö luterilaiset itse sitäkään ovatko uskovia vai ei?


      • näin.meillä
        TarkentavaKysymys kirjoitti:

        Tietääkö luterilaiset itse sitäkään ovatko uskovia vai ei?

        Todelliset uskovat selviävät vasta VIIMEISELLÄ TUOMIOLLA ja vain se on oikea arvio (Matt. 25)


      • raamatunlukija
        näin.meillä kirjoitti:

        Todelliset uskovat selviävät vasta VIIMEISELLÄ TUOMIOLLA ja vain se on oikea arvio (Matt. 25)

        Ei se evl niin ole. Jokainen uskova on merkitty Pyhän Hengen sinetillä jo täällä maan päällä ja Jumala ja Jeesus asuvat hänessä.

        Tulkitset taas aivan väärin tuota vertaista.


    • OlenPyhä

      "Luterilainen kristitty on samaan aikaa syntinen ja vanhurskas."

      Jos vähänkin käyttää ymmärrystä, niin tuo luterilaisten lause on käytännössä ihan mahdoton, siis epätosi.
      Jos noin olisi, niin silloin olisi samaan aikaan myös pimeää ja valoista, Olisi kuuma ja kylmä, iso ja pieni, kesä ja talvi, rikollinen ja lainkuuliainen jne, Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
      Ja käyttäähän Jumalan sanakin uskovista nimitystä pyhä, ei koskaan eikä missään Raamatun tekstissä uskovia puhutella syntisinä vaan aina pyhinä ja Jumalalle rakkaina.

      • tähh

        :):):)


      • OlenPyhä
        tähh kirjoitti:

        :):):)

        Jos epäilet, niin näytä Raamatusta toteen, että olen väärässä.


      • viidesläinen

        Ihminen on syntinen koko elämänsä ajan mutta Jumala näke Jeesukseen uskovat Jeesuken sovitustyön tähden syntisinä joiden synnit on sovitettu, eikä heitä rangaista niistä.


      • Lähetyshiippakuntalainen

        Olet niin pyhä että liha haisee tänne asti.


      • Lähetyshiippakuntalainen kirjoitti:

        Olet niin pyhä että liha haisee tänne asti.

        Oma lihasi haisee 😂


      • viidesläinen kirjoitti:

        Ihminen on syntinen koko elämänsä ajan mutta Jumala näke Jeesukseen uskovat Jeesuken sovitustyön tähden syntisinä joiden synnit on sovitettu, eikä heitä rangaista niistä.

        "Ihminen on syntinen koko elämänsä ajan mutta Jumala näke Jeesukseen uskovat Jeesuken sovitustyön tähden syntisinä joiden synnit on sovitettu, eikä heitä rangaista niistä."
        ___________
        Hyvä Raamatunselitys.


    • näin.on

      Luterilaisen dogmatiikan paras asiantuntija lienee emerituspiispa ex- dogmatiikan professori Eero Huovinen . Hän on kirjoittanut mm. nykyisen ev. lut. kirkon Katekismuksen piispainkokouksen pyynnöstä. Täsmää aloituksen kanssa.

      • Lähetyshiippakuntalainen

        Ihan höpöukko kun hyväksyy naispapit.


    • Syntinensydän

      Yksin uskosta: saastaiset hengetkin uskovat, Mutta ei usko Jeesusta, tottele eikä todista uskoaan teoilla ja sanallaan, kanna ristiään, vaan miellyttää omalla ulkoisella vanhuskaudellaan, sisältä saastaista, eikä ymmärrä antaa Jeesuksen puhdistaa sieluaan.

    • ArmoJaRakkaus

      Syntynyt syntisestä sukukunnasta ja isien kanssa monella tapaa syntiä tehnyt...........(Luther). Perisynti sukupolvien takaa tai helmasynti jota helmassaan kantaa.
      Lapsikaste ja uusi armo joka aamu, aina syntymästä asti tai aikuisen uskonkaste. Kaste ei pelasta. Pelastus tulee yksin armosta.
      "Vain yksin Jeesus hän mulle riitävi, vain hänen luonaan tyyntyy sieluni........"
      Miksi nostaa mitään suuntausta, pelastus tulee yksin ARMOSTA, vaikka olisit helluntailainen, vapaaseurakuntalainen, luterilainen tai adventisti. Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä.

    • << Luterilainen kristitty on samaan aikaa syntinen ja vanhurskas. >>

      Eiköhän tässä kaikki kristilliset kirkkokunnat ole samaa mieltä.

      <<Luterilaisuudessa ihminen on syntinen vauvasta vaariin ja tekee syntiä ajatuksin, sanoin ja teoin>>

      On totta, että Jeesus - Jeshua oli ainoa synnitön. Hän ei ollut koskaan tehnyt syntiä. En ole kuitenkaan vielä nähnyt vauvaa, joka olisi tehnyt syntiä. Jeesus itse sanoi, että joka ei tule lapsen kaltaiseksi, ei pääse taivasten valtakuntaan. Miksi Jeesus noin olisi sanonut, jos lapset olisivat syntisiä? Olisiko taivasten valtakunta sitten täynnä syntisiä?

      Matt. 18:3
      3 ja sanoi:
      "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

      • SamoinYksiUsko

        "Eiköhän tässä kaikki kristilliset kirkkokunnat ole samaa mieltä."

        Jos kaikki kirkkokunnat ovat tuota mieltä, niin sitten kaikki ovat poikkiteloin Raamatun kanssa!
        Todellisuudessa uskoontulut on kuollut Kristuksen kanssa, niinkuin Raamattu opettaa, niin miten on mahdollista olla samaan aikaan kuollut ja elävä. Jos tähän pystyt vastaamaan Raamatun sanalla niin sitten olen samaa mieltä, mutten pysyn esittämässäni kannassa.


      • näin.meillä

        Jumalalla ei ole erilaisia teitä pelastukseen eri ikäisille. Sanoessaa "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle" Jeesus puhuu uskosta. Lapsen usko on aikuisillekin esikuva. Tämä on luterilaista dogmatiikkaa. Saat toki pitää oman käsityksesi.


      • viidesläinen
        näin.meillä kirjoitti:

        Jumalalla ei ole erilaisia teitä pelastukseen eri ikäisille. Sanoessaa "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle" Jeesus puhuu uskosta. Lapsen usko on aikuisillekin esikuva. Tämä on luterilaista dogmatiikkaa. Saat toki pitää oman käsityksesi.

        Lapsen usko tarkoittaa täyttä luottamusta Jumalaan, ei naiviutta tai tietämättömyyttä.


      • näin.meillä
        viidesläinen kirjoitti:

        Lapsen usko tarkoittaa täyttä luottamusta Jumalaan, ei naiviutta tai tietämättömyyttä.

        Tuota ei ole täällä kukaan kyseenalaistanutkaan.


      • viidesläinen
        näin.meillä kirjoitti:

        Tuota ei ole täällä kukaan kyseenalaistanutkaan.

        Mitä sinä sitten tarkoitat lapsen uskolla?


      • SamoinYksiUsko kirjoitti:

        "Eiköhän tässä kaikki kristilliset kirkkokunnat ole samaa mieltä."

        Jos kaikki kirkkokunnat ovat tuota mieltä, niin sitten kaikki ovat poikkiteloin Raamatun kanssa!
        Todellisuudessa uskoontulut on kuollut Kristuksen kanssa, niinkuin Raamattu opettaa, niin miten on mahdollista olla samaan aikaan kuollut ja elävä. Jos tähän pystyt vastaamaan Raamatun sanalla niin sitten olen samaa mieltä, mutten pysyn esittämässäni kannassa.

        <<Todellisuudessa uskoontulut on kuollut Kristuksen kanssa, niinkuin Raamattu opettaa, niin miten on mahdollista olla samaan aikaan kuollut ja elävä. Jos tähän pystyt vastaamaan Raamatun sanalla niin sitten olen samaa mieltä, mutten pysyn esittämässäni kannassa. >>

        Helppo nakki. Tähän taidan linkata Messiaanisen juutalaisen, Jonathan Cahnin videon, jossa hän kertoo tarkalleen mitä tarkoittaa tuo "elävä ja kuollut" -käsite.

        https://www.youtube.com/watch?v=3YVsEb1lKV8

        Jonathan Cahn on yksi suosikeistani. Kyllä juutalaisilla on täydellinen tieto, kristityt eivät voi muuta kuin ihmetellä sitä tiedon määrää, jolla Jumala on heitä siunannut.


      • viidesläinen kirjoitti:

        Mitä sinä sitten tarkoitat lapsen uskolla?

        <<Mitä sinä sitten tarkoitat lapsen uskolla? >>

        Koska itselläni on lapsia, niin tiedän, että mitä tuo tarkoittaa. Se on täydellistä luottamusta ja uskoa.


    • evl

      Olemme syntisiä ja pyhiä samaan aikaan!

      ”Simul iustus et peccator” tarkoittaa sitä että kristitty on samaan aikaan sekä vanhurskas että syntinen. Tämä oli Lutherin ja on luterilaisen kirkon tärkeä oivallus ja kuuluu ehdottomasti kristinuskon ytimeen. Oman inhimillisen raadollisuutensa kieltäminen vie monesti vain toisten ihmisten (ateistit, homot, sairaat ym.) tuomitsemiseen ja demonisoimiseen ja aivan vinksahtaneeseen teologiaan ja sielunhoitoon.

      • viidesläinen

        Syntien osoittaminen ja niistä varoittaminen ei ole tuomitsemista vaan kehoitus kääntyä ja tehdä parannus, kuten Jeesuskin teki.


      • näin.meillä
        viidesläinen kirjoitti:

        Syntien osoittaminen ja niistä varoittaminen ei ole tuomitsemista vaan kehoitus kääntyä ja tehdä parannus, kuten Jeesuskin teki.

        Kannattaa ottaa kuitenkin se hirsi ensin pois omasta silmästä. Joka on synnitön, se heittäköön ensimmäisen kiven.


      • viidesläinen
        näin.meillä kirjoitti:

        Kannattaa ottaa kuitenkin se hirsi ensin pois omasta silmästä. Joka on synnitön, se heittäköön ensimmäisen kiven.

        Jokainen opetuslapsi ja apostolikin oli syntinen mutta siitä huolimatta Jeesus laittoi juuri heidät julistamaan evankeliumia ja parannuksen tekoa ihmisille.
        Jumala käyttää syntisiä ihmisiä.


      • näin.meillä
        viidesläinen kirjoitti:

        Jokainen opetuslapsi ja apostolikin oli syntinen mutta siitä huolimatta Jeesus laittoi juuri heidät julistamaan evankeliumia ja parannuksen tekoa ihmisille.
        Jumala käyttää syntisiä ihmisiä.

        Saarnaatko myös itsellesi synnistä ja parannuksesta, vaiko vain muille?


      • viidesläinen
        näin.meillä kirjoitti:

        Saarnaatko myös itsellesi synnistä ja parannuksesta, vaiko vain muille?

        Kyllä, ensin itselleni. Raamatun säännöllinen lukeminen on parasta saarnaa itselle.


      • näin.meillä
        viidesläinen kirjoitti:

        Kyllä, ensin itselleni. Raamatun säännöllinen lukeminen on parasta saarnaa itselle.

        Oletko jo tehnyt parannuksen homojen vihaamisestasi ja naispappien syrjinnästäsi?


      • viidesläinen
        näin.meillä kirjoitti:

        Oletko jo tehnyt parannuksen homojen vihaamisestasi ja naispappien syrjinnästäsi?

        Minä en vihaa ketään. Mutta Raamattu sanoo, että seurakunnan paimenen virka on vain miehen virka. Minä en syrji naispappeja koska en ole koskaan heidän kanssaan missään tekemisissä.


      • näin.meillä
        viidesläinen kirjoitti:

        Minä en vihaa ketään. Mutta Raamattu sanoo, että seurakunnan paimenen virka on vain miehen virka. Minä en syrji naispappeja koska en ole koskaan heidän kanssaan missään tekemisissä.

        Tiedätkö että elämme vuotta 2018? Emme elä enää missään lammaspaimenten emmekä kamelikuskien heimoyhteiskunnassa vaan tasa-arvoisessa Suomessa. Miksi te viidesläiset ette antaisi homoille samanlaisia oikeuksia solmia avioliito kuin teillä itsellännekin on? Tuollainen itsekkyys on syntiä.


      • viidesläinen
        näin.meillä kirjoitti:

        Tiedätkö että elämme vuotta 2018? Emme elä enää missään lammaspaimenten emmekä kamelikuskien heimoyhteiskunnassa vaan tasa-arvoisessa Suomessa. Miksi te viidesläiset ette antaisi homoille samanlaisia oikeuksia solmia avioliito kuin teillä itsellännekin on? Tuollainen itsekkyys on syntiä.

        Jumala on luonut miehen ja naisen toisilleen. Homoseksuaalinen käytös on Jumalan luomistyön vastaista ja Jumalalle kauhistus, sen harjoittajat eivät peri taivasten valtakuntaa. Tasa-arvo ei tarkoita sitä, että kaikki saavat tehdä mitä haluavat.


      • viidesläinen kirjoitti:

        Jumala on luonut miehen ja naisen toisilleen. Homoseksuaalinen käytös on Jumalan luomistyön vastaista ja Jumalalle kauhistus, sen harjoittajat eivät peri taivasten valtakuntaa. Tasa-arvo ei tarkoita sitä, että kaikki saavat tehdä mitä haluavat.

        Tasa-arvo tarkoittaa mm. sitä että yhden uskonnon näkemykset jostain asiasta eivät ole koko yhteiskunnan arvoja määrittävä asia.

        Vai katsotko että vaikkapa Islaminuskon näkemykset ovat sellaisia että niiden pohjalta voidaan määritellä se mikä on tasa-arvoa ja mikä ei?


      • näin.meillä
        viidesläinen kirjoitti:

        Jumala on luonut miehen ja naisen toisilleen. Homoseksuaalinen käytös on Jumalan luomistyön vastaista ja Jumalalle kauhistus, sen harjoittajat eivät peri taivasten valtakuntaa. Tasa-arvo ei tarkoita sitä, että kaikki saavat tehdä mitä haluavat.

        Unohdat kokonaan Jeesuksen rakkauden evankeliumin rakastaa lähimmäistä niin kuin itseä ja kunnioittaa Jumalan luomistyötä myös homojen kohdalla.


      • viidesläinen
        näin.meillä kirjoitti:

        Unohdat kokonaan Jeesuksen rakkauden evankeliumin rakastaa lähimmäistä niin kuin itseä ja kunnioittaa Jumalan luomistyötä myös homojen kohdalla.

        Minä en unohda Jeesuksen rakkautta. Siksi kerronkin aina myös homoille miten he voivat pelastua. Jumala ei ole luonut ihmistä homoksi vaan miehen ja naisen olemaan yhdessä.


      • suurin.niistä.on.rakkaus
        viidesläinen kirjoitti:

        Minä en unohda Jeesuksen rakkautta. Siksi kerronkin aina myös homoille miten he voivat pelastua. Jumala ei ole luonut ihmistä homoksi vaan miehen ja naisen olemaan yhdessä.

        Me luterilaiset uskomme Jumalaan Luojana ensimmäisen uskonkappaleen mukaisesti. Jumala ei kloonaa ihmisiä viidesläisjoukon mieliksi vaan tekee heistä vähän erilaisia. Se mitä on jalkojen välissä ei tee epäkelpoa Jumalalle, tai mikä on hänen seksuaalinen suuntautumisensa.


      • viidesläinen
        suurin.niistä.on.rakkaus kirjoitti:

        Me luterilaiset uskomme Jumalaan Luojana ensimmäisen uskonkappaleen mukaisesti. Jumala ei kloonaa ihmisiä viidesläisjoukon mieliksi vaan tekee heistä vähän erilaisia. Se mitä on jalkojen välissä ei tee epäkelpoa Jumalalle, tai mikä on hänen seksuaalinen suuntautumisensa.

        Se mitä jalkovälissä on ei todellakaan tee kenestäkään epäkelpoa Jumalalle. Mutta miten se ihminen käyttää sitä jalkoväliään ja miten muutenkin käyttäytyy voikin jo tehdä.


      • HUOH-
        viidesläinen kirjoitti:

        Minä en unohda Jeesuksen rakkautta. Siksi kerronkin aina myös homoille miten he voivat pelastua. Jumala ei ole luonut ihmistä homoksi vaan miehen ja naisen olemaan yhdessä.

        Sinullapa on kieroutunut näkemys. Naispappien ja homojen syrjiminen ja heidän oikeuksiensa kieltäminen ei ole rakkautta lähimmäisiäsi kohtaan.


      • järkyttävä.uskonto
        HUOH- kirjoitti:

        Sinullapa on kieroutunut näkemys. Naispappien ja homojen syrjiminen ja heidän oikeuksiensa kieltäminen ei ole rakkautta lähimmäisiäsi kohtaan.

        Ei taida viidesläisyydessä olla yhtään homoa. Ovat joutuneet mielisairaaloihin tai tehneet itsemurhan.


      • suurin.niistä.on.rakkaus kirjoitti:

        Me luterilaiset uskomme Jumalaan Luojana ensimmäisen uskonkappaleen mukaisesti. Jumala ei kloonaa ihmisiä viidesläisjoukon mieliksi vaan tekee heistä vähän erilaisia. Se mitä on jalkojen välissä ei tee epäkelpoa Jumalalle, tai mikä on hänen seksuaalinen suuntautumisensa.

        Suosittelen sinulle luettavaksi Messiaanisen juutalaisen, Michael L. Brownin kirjan: Mitä on armo? Kirja kertoo liioitellun armonsanoman vaaroista. On hyvä ja suoisttelen ehdottomasti.


    • Lutherus

      Paavalin todistusta itsestään Room 7:

      14...Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. [Ps. 51:7; Room. 3:9]
      15 En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. [Gal. 5:17]
      16 Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä.
      17 Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti.
      18 Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. [1. Moos. 6:5]
      19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.
      20 Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.
      21 Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.
      22 Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, [Ps. 119:35]
      23 mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. [Jaak. 4:1; 1. Piet. 2:11]
      24 Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
      25 Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia. [Joh. 8:36; 1. Kor. 15:57]

    • niltimukki

      Varmaan kivaa keskustella itsensä kanssa alias evl, luterilainen_, yms. ?

      • näin.on

        Joo, osaa jopa kinata itsekseen : )
        Näin ei tule riita muuta, kuin itsensä kanssa.
        Kävin jonkunverran läpi ketjua, niin aika monella multinikillään tässäkin ketjussa.


    • Itse näen kristillisyyden ja uskon tien enemmänkin siltojen rakentamisena kuin raja-aitojen pystyttämisenä. Yksi yhteinen Kristusksen seurakunta.

      1 Kor.12 : 11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
      12. Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
      13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
      14. Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.

      • kerros.meillekin

        Mitä tarkoitat siltojen rakentamisella tässä yhteydessä? Kerro muutama konkreettinen esimerkki.


      • kerros.meillekin kirjoitti:

        Mitä tarkoitat siltojen rakentamisella tässä yhteydessä? Kerro muutama konkreettinen esimerkki.

        Tarkoitan sillä sitä, kuten kirjoitinkin, että uskovat ovat yksi suuri Kristuksen kirkko. En näe tärkeänä korostaa erilaisten yhteisöjen eroja, enkä halua itse ottaa niitä eroja esteenä yhteydelle. Yhteys syntyy muusta kuin opin "puhtaudesta", yhteyttä luo Kristus meissä.


      • kristitty_mies
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tarkoitan sillä sitä, kuten kirjoitinkin, että uskovat ovat yksi suuri Kristuksen kirkko. En näe tärkeänä korostaa erilaisten yhteisöjen eroja, enkä halua itse ottaa niitä eroja esteenä yhteydelle. Yhteys syntyy muusta kuin opin "puhtaudesta", yhteyttä luo Kristus meissä.

        Minusta yhteys syntyy siitä että hyväksymme erilaiset tulkinnat ja käsitykset kristittyjen kesken, mutta erilaiset käsitykset on hyvä tietää. Väkisin yhteen ymppäämistä en suosittele. Erot on nähtävä koska niitä on.


      • kerro.meillekin
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tarkoitan sillä sitä, kuten kirjoitinkin, että uskovat ovat yksi suuri Kristuksen kirkko. En näe tärkeänä korostaa erilaisten yhteisöjen eroja, enkä halua itse ottaa niitä eroja esteenä yhteydelle. Yhteys syntyy muusta kuin opin "puhtaudesta", yhteyttä luo Kristus meissä.

        Ne jotka uskovat Jumalan Sanan ja Jeesuksen olevan totta ja elävät sen mukaan ovat Jesuksen seurakunta.
        Siihen eivät kuulu ne jotka pitävät ihmisviisautta Jumalan sanaa ylempänä.
        Esim. sinä kiellät sen mitä Jumalan sana sanoo saman sukupuolen välisestä seksistä ja siitä, että Jumala on luonut ihmisen mieheksi tai naiseksi eikä ihmisellä ole oikeutta sitä yrittää muuttaa.


      • evl.lle
        kristitty_mies kirjoitti:

        Minusta yhteys syntyy siitä että hyväksymme erilaiset tulkinnat ja käsitykset kristittyjen kesken, mutta erilaiset käsitykset on hyvä tietää. Väkisin yhteen ymppäämistä en suosittele. Erot on nähtävä koska niitä on.

        Mitään väärää ja Jumalan sana vastaista ei tule hyväksyä eikä suvaita, evl.
        Jos niin tekee se on saatanan kanssa liittoutumista.


      • kristitty_mies kirjoitti:

        Minusta yhteys syntyy siitä että hyväksymme erilaiset tulkinnat ja käsitykset kristittyjen kesken, mutta erilaiset käsitykset on hyvä tietää. Väkisin yhteen ymppäämistä en suosittele. Erot on nähtävä koska niitä on.

        Juuri noin. Erot tietenkin näkyvät ja ne on hyvä tunnistaa, mutta niiden ei tarvitse nousta esteeksi yhteydelle.
        Jos ne jollekin nousevat esteeksi, hän tekee omat johtopäätöksensä.


      • olet.eksyttäjä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Juuri noin. Erot tietenkin näkyvät ja ne on hyvä tunnistaa, mutta niiden ei tarvitse nousta esteeksi yhteydelle.
        Jos ne jollekin nousevat esteeksi, hän tekee omat johtopäätöksensä.

        Sinä ja kaltaisesi liberaalit olettekin saatanan juokupoikia. Kukaan uskova ei halua olla teidän kanssanne tekemisissä.


      • kerro.meillekin kirjoitti:

        Ne jotka uskovat Jumalan Sanan ja Jeesuksen olevan totta ja elävät sen mukaan ovat Jesuksen seurakunta.
        Siihen eivät kuulu ne jotka pitävät ihmisviisautta Jumalan sanaa ylempänä.
        Esim. sinä kiellät sen mitä Jumalan sana sanoo saman sukupuolen välisestä seksistä ja siitä, että Jumala on luonut ihmisen mieheksi tai naiseksi eikä ihmisellä ole oikeutta sitä yrittää muuttaa.

        Ymmärrän hyvin sen, että et taida pitää minua Jumalan perheväkeen kuuluvana. On surullista, jos niin on, varsinkin kun se näyttää perustuvan väärään tulkintaan. Sinulla on oikeus valita perheväkesi.


      • olet.eksyttäjä kirjoitti:

        Sinä ja kaltaisesi liberaalit olettekin saatanan juokupoikia. Kukaan uskova ei halua olla teidän kanssanne tekemisissä.

        Se on jokaisen oma valinta kenen kanssa haluaa olla tekemisissä. Sinä edustat itseäsi, et kuitenkaan kaikkia uskovia.


      • kerro.meillekin
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin sen, että et taida pitää minua Jumalan perheväkeen kuuluvana. On surullista, jos niin on, varsinkin kun se näyttää perustuvan väärään tulkintaan. Sinulla on oikeus valita perheväkesi.

        Sinä olet pelkkä uskovaa esittävä tyhjä kuori. Sinä puhut Raamatun sanaa vastaan, olet siis saatanan joukoissa.
        Sinun tekopyhyytesi on surullista.


      • olet.eksyttäjä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Se on jokaisen oma valinta kenen kanssa haluaa olla tekemisissä. Sinä edustat itseäsi, et kuitenkaan kaikkia uskovia.

        Kukaan uskova ei halua olla kaltaistesi kanssa missään tekemisissä. Mutta onhan teillä liberaaleilla toisenne niin voitte leikkiä keskenänne.


      • voivoiv
        olet.eksyttäjä kirjoitti:

        Kukaan uskova ei halua olla kaltaistesi kanssa missään tekemisissä. Mutta onhan teillä liberaaleilla toisenne niin voitte leikkiä keskenänne.

        Onko sinulla leikkikavereita lainkaan?


      • olet.eksyttäjä
        voivoiv kirjoitti:

        Onko sinulla leikkikavereita lainkaan?

        Minä en enää leiki, se ikä on jo mennyttä aikaa.


      • no.mites.on
        olet.eksyttäjä kirjoitti:

        Sinä ja kaltaisesi liberaalit olettekin saatanan juokupoikia. Kukaan uskova ei halua olla teidän kanssanne tekemisissä.

        Sinä taas vaikutat ihka-aidolta kusipää-hihhulilta.
        Olenko oikeassa?


      • kerro.meillekin kirjoitti:

        Sinä olet pelkkä uskovaa esittävä tyhjä kuori. Sinä puhut Raamatun sanaa vastaan, olet siis saatanan joukoissa.
        Sinun tekopyhyytesi on surullista.

        "Sinä olet pelkkä uskovaa esittävä tyhjä kuori. Sinä puhut Raamatun sanaa vastaan, olet siis saatanan joukoissa.
        Sinun tekopyhyytesi on surullista."
        ___________
        Eerika on vain tavallinen ristin vihollinen.
        Hän ei pysty sanomaan onko homoilu tai lesboilu syntiä.


    • Iretse2

      Ansioton usko, tämän päivän jumalanpalvelus Areenassa, Länsi porin kirkosta on kyllä parhainta mitä olen kuullut. Luterilaisuudessa ei koroiteta itseä niinkuin vapaissa suunnissa, on kerskumista milloin mistäkin, mutta Luterilaisuudessa kerskataan Jeesuksesta ja Hänen sovitustyöstään!!

      • evl

        Kuuntelin. Aivan hyvä saarna.


    • On tietysti surullista , kun ajatellaan, että se toiseen hengelliseen yhteisöön kuuluva on jotenkin huonompi kuin itse on.
      Vapislaisten ihmiskäsitys ei varmasti ole sen kummallisempi kuin luterilaisten ihmiskäsitys. Minusta tärkeämpää on kuitenkin se, että Kristus on se tärkein asia.

      • ldldldl

        Luterilaisuudessa eikä Vapislaisiidessa ei olekaan mitään ristiriitaa. Ristiriita tulee teistä liberaaleista homottajista jotka ette noudata minkään kirkko- ettekä seutakunna oppia vaan teette oman oppinne.


      • ldldldl kirjoitti:

        Luterilaisuudessa eikä Vapislaisiidessa ei olekaan mitään ristiriitaa. Ristiriita tulee teistä liberaaleista homottajista jotka ette noudata minkään kirkko- ettekä seutakunna oppia vaan teette oman oppinne.

        Ymmärrän, että sinulla on ristiriita asian kanssa.


      • tätä.mieltä

        Minä en ajattele että minkään uskonnollisen liikkeen ihmiskäsitykset olisivat huonompia kuin omanikaan. Mutta huomattavia eroja niissä on, ja minusta se on tunnustettava. Aloituksessa asia on kerrottu oikein.


      • tätä.mieltä kirjoitti:

        Minä en ajattele että minkään uskonnollisen liikkeen ihmiskäsitykset olisivat huonompia kuin omanikaan. Mutta huomattavia eroja niissä on, ja minusta se on tunnustettava. Aloituksessa asia on kerrottu oikein.

        Vapislaisena en tunnista aloituksessa mainittua vapislaisten ihmiskäsitystä.


      • ldldldl
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ymmärrän, että sinulla on ristiriita asian kanssa.

        Sinulla se eistiriita on koska väität olevasi Valislainen mutta silti homotat täällä.


      • Uudelleen_
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ymmärrän, että sinulla on ristiriita asian kanssa.

        Sinulla se ristiriita on koska väität olevasi Vapislainen mutta silti homotat täällä.


      • Uudelleen_ kirjoitti:

        Sinulla se ristiriita on koska väität olevasi Vapislainen mutta silti homotat täällä.

        Minulla ei ole ristiriitaa, näet nyt huonosti minun pääni sisälle...


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minulla ei ole ristiriitaa, näet nyt huonosti minun pääni sisälle...

        Niin, sinä et varmaan näe siinä mitään ristiriitaa, että puhut vastoin seurakuntasi ja Raamatun opetusta 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niin, sinä et varmaan näe siinä mitään ristiriitaa, että puhut vastoin seurakuntasi ja Raamatun opetusta 🤗

        Katos vaan....moro


      • evl
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Vapislaisena en tunnista aloituksessa mainittua vapislaisten ihmiskäsitystä.

        Aivan oikein et tunnistanut, koska aloituksessa puhuttiin nimenomaan LUTERILAISESTA ihmiskäsityksestä, ei vapislaisesta.


      • Uudelleen_ kirjoitti:

        Sinulla se ristiriita on koska väität olevasi Vapislainen mutta silti homotat täällä.

        Ei, ei se kyllä parantunut uudelleen kirjoittamisesta.


      • evl kirjoitti:

        Aivan oikein et tunnistanut, koska aloituksessa puhuttiin nimenomaan LUTERILAISESTA ihmiskäsityksestä, ei vapislaisesta.

        Ei tarvitse huutaa. Luterilainen ihmiskäsitys ja vapislainen ihmiskäsitys nousevat Raamatusta ja Raamatun ihmiskäsitys on kai se, joka uskovilla vaikuttaa? Ja koska luterilainen ihmiskäsitys ja vapislainen ihmiskäsitys nousevat Raamatusta, ne eivät voi olla erilaisia.


      • evl
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ei tarvitse huutaa. Luterilainen ihmiskäsitys ja vapislainen ihmiskäsitys nousevat Raamatusta ja Raamatun ihmiskäsitys on kai se, joka uskovilla vaikuttaa? Ja koska luterilainen ihmiskäsitys ja vapislainen ihmiskäsitys nousevat Raamatusta, ne eivät voi olla erilaisia.

        Kuka huutaa? Minä en ainakaan vaikka kirjoitinkin selvyyden vuoksi isolla "LUTERILAISESTA". Onko sinulle muuten aivan vieras ajatus että Raamattua tulkitaan ja ymmärretään eri tavoilla? Olisi kiva keskustella kanssasi jos tietäisit vähän enemmän luterilaisuudesta ja sen ihmiskäsityksestä.
        Luterilainen kristinoppikin tulee sen kautta ymmärrettävämmäksi. Minä olen tutustunut nuorempana myös vapaakirkolliseen ihmiskäsitykseen ja opetukseen. En pidä sitä huonompana enkä parempana. Luterilainen ihmiskäsitys on minulle hyvä, vapaakirkollinen ehkä sinulle. Meidän ei tarvitse käännyttää ketään yhtään mihinkään. Hyvää iltaa sinulle toivoo evl!


      • sielunhoitaja
        evl kirjoitti:

        Kuka huutaa? Minä en ainakaan vaikka kirjoitinkin selvyyden vuoksi isolla "LUTERILAISESTA". Onko sinulle muuten aivan vieras ajatus että Raamattua tulkitaan ja ymmärretään eri tavoilla? Olisi kiva keskustella kanssasi jos tietäisit vähän enemmän luterilaisuudesta ja sen ihmiskäsityksestä.
        Luterilainen kristinoppikin tulee sen kautta ymmärrettävämmäksi. Minä olen tutustunut nuorempana myös vapaakirkolliseen ihmiskäsitykseen ja opetukseen. En pidä sitä huonompana enkä parempana. Luterilainen ihmiskäsitys on minulle hyvä, vapaakirkollinen ehkä sinulle. Meidän ei tarvitse käännyttää ketään yhtään mihinkään. Hyvää iltaa sinulle toivoo evl!

        Laitatko muutaman Raamatun kohdan jossa puhutaan raamatullisesta ihmiskäsityksestä.


      • evl kirjoitti:

        Kuka huutaa? Minä en ainakaan vaikka kirjoitinkin selvyyden vuoksi isolla "LUTERILAISESTA". Onko sinulle muuten aivan vieras ajatus että Raamattua tulkitaan ja ymmärretään eri tavoilla? Olisi kiva keskustella kanssasi jos tietäisit vähän enemmän luterilaisuudesta ja sen ihmiskäsityksestä.
        Luterilainen kristinoppikin tulee sen kautta ymmärrettävämmäksi. Minä olen tutustunut nuorempana myös vapaakirkolliseen ihmiskäsitykseen ja opetukseen. En pidä sitä huonompana enkä parempana. Luterilainen ihmiskäsitys on minulle hyvä, vapaakirkollinen ehkä sinulle. Meidän ei tarvitse käännyttää ketään yhtään mihinkään. Hyvää iltaa sinulle toivoo evl!

        Minä taidan enemmän perustaa käsitykseni Raamatun sanaan kuin luterilaiseen tai vapaakirkolliseen oppiin, vaikka minun näkökulmastani ne ovatkin sama asia.
        Hyvää illan jatkoa sinulle.


      • mikä.on.käsityksesi
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minä taidan enemmän perustaa käsitykseni Raamatun sanaan kuin luterilaiseen tai vapaakirkolliseen oppiin, vaikka minun näkökulmastani ne ovatkin sama asia.
        Hyvää illan jatkoa sinulle.

        Minkä käsityksen saat tästä Raamatun sanasta:
        Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa -- olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen.
        Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan.


      • evl kirjoitti:

        Kuka huutaa? Minä en ainakaan vaikka kirjoitinkin selvyyden vuoksi isolla "LUTERILAISESTA". Onko sinulle muuten aivan vieras ajatus että Raamattua tulkitaan ja ymmärretään eri tavoilla? Olisi kiva keskustella kanssasi jos tietäisit vähän enemmän luterilaisuudesta ja sen ihmiskäsityksestä.
        Luterilainen kristinoppikin tulee sen kautta ymmärrettävämmäksi. Minä olen tutustunut nuorempana myös vapaakirkolliseen ihmiskäsitykseen ja opetukseen. En pidä sitä huonompana enkä parempana. Luterilainen ihmiskäsitys on minulle hyvä, vapaakirkollinen ehkä sinulle. Meidän ei tarvitse käännyttää ketään yhtään mihinkään. Hyvää iltaa sinulle toivoo evl!

        <<Onko sinulle muuten aivan vieras ajatus että Raamattua tulkitaan ja ymmärretään eri tavoilla? >>

        Anteeksi, jos vastaan, vaikka kommentti olikin Eerikatässämoi-nimimerkille. Mutta on totta, että joka ikinen kristillinen kirkkokunta korostaa ja tulkitseekin Raamattua eri tavoilla. Sen sijaan juutalaiset eivät tulkitse mitään. He tietävät tarkalleen, mistä Raamatussa puhutaan. On niin siunaavaa, kun juutalaisten silmiltä on otettu peite pois, ja he tekevät nyt voimallista lähetystyötä. Tosin heidän sydämen asiana ovat juutalaiset, jotka eivät tunne Jeesusta. Mutta mekin saamme nauttia siitä tiedon määrästä, jolla Jumala on heitä, omaa kansaansa, siunannut. He kun selittävät Raamattua Raamatulla, niin tulkinnan varaa ei vaan jää.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Onko sinulle muuten aivan vieras ajatus että Raamattua tulkitaan ja ymmärretään eri tavoilla? >>

        Anteeksi, jos vastaan, vaikka kommentti olikin Eerikatässämoi-nimimerkille. Mutta on totta, että joka ikinen kristillinen kirkkokunta korostaa ja tulkitseekin Raamattua eri tavoilla. Sen sijaan juutalaiset eivät tulkitse mitään. He tietävät tarkalleen, mistä Raamatussa puhutaan. On niin siunaavaa, kun juutalaisten silmiltä on otettu peite pois, ja he tekevät nyt voimallista lähetystyötä. Tosin heidän sydämen asiana ovat juutalaiset, jotka eivät tunne Jeesusta. Mutta mekin saamme nauttia siitä tiedon määrästä, jolla Jumala on heitä, omaa kansaansa, siunannut. He kun selittävät Raamattua Raamatulla, niin tulkinnan varaa ei vaan jää.

        Minä näen paljon enemmän yhdistäviä kuin erottavia tekijöitä kristillisten kirkko- tai seurakuntien välillä.
        Valitettavasti liberaalista Raamatun tulkintaa on levinnyt varsinkin luterilaiseen kirkoon.
        Mutta kaikki konservatiiviset tulkitsevat Raamattua hyvin samalla tavalla. Kehälliset asiat ovat enimmäkseen erilaisilla tulkinnoilla.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Onko sinulle muuten aivan vieras ajatus että Raamattua tulkitaan ja ymmärretään eri tavoilla? >>

        Anteeksi, jos vastaan, vaikka kommentti olikin Eerikatässämoi-nimimerkille. Mutta on totta, että joka ikinen kristillinen kirkkokunta korostaa ja tulkitseekin Raamattua eri tavoilla. Sen sijaan juutalaiset eivät tulkitse mitään. He tietävät tarkalleen, mistä Raamatussa puhutaan. On niin siunaavaa, kun juutalaisten silmiltä on otettu peite pois, ja he tekevät nyt voimallista lähetystyötä. Tosin heidän sydämen asiana ovat juutalaiset, jotka eivät tunne Jeesusta. Mutta mekin saamme nauttia siitä tiedon määrästä, jolla Jumala on heitä, omaa kansaansa, siunannut. He kun selittävät Raamattua Raamatulla, niin tulkinnan varaa ei vaan jää.

        Kaikki ihmiset tulkitsevat.


    • Silloin kun ihmiskäsitys pohjautuu Raamattuun, ei se voi olla kovin epäraamatullinen.

      • Mitähän ihmiskäsitystä nyt tarkoitat ❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mitähän ihmiskäsitystä nyt tarkoitat ❓

        Aloituksessa puhuttiin ihmiskäsityksestä, kommenttini on vastaus siihen.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Aloituksessa puhuttiin ihmiskäsityksestä, kommenttini on vastaus siihen.

        Minä en löydä allituksesta mitään ihmiskäsityksestä. Onko se taas sinun omaa kuvitelmaasi vai tulkintaasi❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä en löydä allituksesta mitään ihmiskäsityksestä. Onko se taas sinun omaa kuvitelmaasi vai tulkintaasi❓

        Uskon ettet löydä 😃


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Uskon ettet löydä 😃

        Niin, et löydä sinäkään koska ihmiskäsitys ei ole sitä mitä aloittaja kuvitelee sen olevan 😂




      • usko.vainen kirjoitti:

        No niin, nytkö tajuat, että sinä ja sinä olette pihalla kuin lumiukot raamatullisesta ihmiskäsityksestä 😂

        Varmasti minä ja minä tajuamme sen sinä päivänä, kun sinä alat tajuta, ettei toisten tekstejä pidä kopioida ilmoittamatta alkuperäistä kirjoittajaa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Varmasti minä ja minä tajuamme sen sinä päivänä, kun sinä alat tajuta, ettei toisten tekstejä pidä kopioida ilmoittamatta alkuperäistä kirjoittajaa.

        Hyvä, että sinua ketuttaa se, että puhuit taas läpiä päähäsi ja se osoitttiin sinulle 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Hyvä, että sinua ketuttaa se, että puhuit taas läpiä päähäsi ja se osoitttiin sinulle 😂

        Kuule usko.vainen, lopetan keskustelun nyt tähän. Sinulta onnistuu vuoropuhelu kanssani ihan hyvin, vaikka minä en olisi paikalla. Mukavaa iltapäivän jatkoa sinulle.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kuule usko.vainen, lopetan keskustelun nyt tähän. Sinulta onnistuu vuoropuhelu kanssani ihan hyvin, vaikka minä en olisi paikalla. Mukavaa iltapäivän jatkoa sinulle.

        Hyvä, että sain taas osoittaa hölmöt puheesi 🤗


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Varmasti minä ja minä tajuamme sen sinä päivänä, kun sinä alat tajuta, ettei toisten tekstejä pidä kopioida ilmoittamatta alkuperäistä kirjoittajaa.

        Eikös se ole vähän kuin varkautta kun kirjoittaa toisen tekstiä antaen ymmärtää sen olevan omaansa?


      • ajokoiralle
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Eikös se ole vähän kuin varkautta kun kirjoittaa toisen tekstiä antaen ymmärtää sen olevan omaansa?

        Mitä mieltä olet tekstistä?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Eikös se ole vähän kuin varkautta kun kirjoittaa toisen tekstiä antaen ymmärtää sen olevan omaansa?

        Kyllä se minun mielestäni on varkautta. Tai pitäisikö sanoa , että toisen tekstin luvaton käyttöön otto :)


      • HÖH__
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kyllä se minun mielestäni on varkautta. Tai pitäisikö sanoa , että toisen tekstin luvaton käyttöön otto :)

        Sitten ei voisi lainata Raamatustakaan mitään, tai keneltä pitäisi kysyä lupa? Ei taida olla kukaan luvanantaja enää elossakaan.


      • näin.on
        HÖH__ kirjoitti:

        Sitten ei voisi lainata Raamatustakaan mitään, tai keneltä pitäisi kysyä lupa? Ei taida olla kukaan luvanantaja enää elossakaan.

        Yleensä tekstin lainauskielto on mainittu tekstin yhteydessä tai maininta että lähde on lainattaessa mainittava. Muuten saa lainata vaikka kuinka paljon.


      • eikö.mitään.häpyä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kyllä se minun mielestäni on varkautta. Tai pitäisikö sanoa , että toisen tekstin luvaton käyttöön otto :)

        Huora homottaja syyttää varkaudesta.


      • ohhohhh
        eikö.mitään.häpyä kirjoitti:

        Huora homottaja syyttää varkaudesta.

        Kehtaatkin nimitellä täällä fiksua kirjoittajaa tuolla tavalla. Etkö yhtään häpeä usko.vainen? Jos olisit nyt kätteni ulottuvilla, ripustaisin sinut munistasi puun oksaan roikkumaan.


      • Hyviin tapoihin kyllä kuuluu ilmoittaa, ettei jokin teksti ole omaa tekstiä. Tekijällä on oikeus tekstiinsä ja on hyvä tapa ilmoittaa, että tämä kopioimani teksti ei ole omaani.
        Kyllä kaikenlaista saa tehdä miten paljon haluaa, mutta ei se silti siitä aina oikeaa teen.


      • HÖH__ kirjoitti:

        Sitten ei voisi lainata Raamatustakaan mitään, tai keneltä pitäisi kysyä lupa? Ei taida olla kukaan luvanantaja enää elossakaan.

        Raamatun tekstejäkin lainatessa mainitaan mistä se on lainattu. Ei niitäkään voi ominaan esittää.


      • bdsv

        Tuon voi tiivistää kahteen sanaan: harhaista höpinää.


      • ajokoiralle kirjoitti:

        Mitä mieltä olet tekstistä?

        Sujuvasti ja selkeästi kirjoitettu. Mitä sinä?


      • bdsv kirjoitti:

        Tuon voi tiivistää kahteen sanaan: harhaista höpinää.

        Ei se ole harhaa jos sinä et sitä ymmärrä 🤗


      • ajokoiralle
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Sujuvasti ja selkeästi kirjoitettu. Mitä sinä?

        Se on suomenkieltä.


    • kokkoo.koko.kokko

      Raamatullinen ihmiskäsitys on se että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Kun lukee tuota usko.vaista palstapöljää, tulee mieleen että hänen jumalakäsityksensä on se että hän on luonut jumalan omaksi kuvakseen.

      • Kerro toki mistä tuollaisen käsityksen olet saanut ja missä sinua on opetettu puhumaan noin muista ihmisistä 🤗


      • no.mites.on
        usko.vainen kirjoitti:

        Kerro toki mistä tuollaisen käsityksen olet saanut ja missä sinua on opetettu puhumaan noin muista ihmisistä 🤗

        Oletko sinä kusipää, sillä sellaisen vaikutelman sinusta saa?


      • no.mites.on kirjoitti:

        Oletko sinä kusipää, sillä sellaisen vaikutelman sinusta saa?

        Voi sinua pikkuista. Pahasuinen lapsikin pystyy tuohon 🤗


      • varma.tapaus
        no.mites.on kirjoitti:

        Oletko sinä kusipää, sillä sellaisen vaikutelman sinusta saa?

        On se kusipää, monet ovat sen huomanneet.


      • varma.tapaus kirjoitti:

        On se kusipää, monet ovat sen huomanneet.

        Miten sait aikasi kulumaan kun en ollut tällä palstalla 😂😂😂❓


    • evl

      Ajatus syntisten-pyhien yhteisöstä on ollut muutamille palstan kirjoittajille punainen vaate, koska he kuvittelevat itsensä ilmeisesti synnittömiksi, samoin vapaakirkollisille ja kräsäläisille (KRS) joiden keulakuvana oli edesmennyt evankelista ja rovasti Kalevi Lehtinen. Analysoidessaan Lehtisen opetusta kirjassaan ”Elävä dogma” piispa Eero Huovinenkin kysyy lopuksi: menestyksen teologiaako?

      Roomalaiskirjeen 7. luku antaa realistisen kuvan ihmisen raadollisuudesta minkä myös arkielämä vahvistaa: ihmisestä ei tulee synnitöntä vaikka monet niin luulevat ja pitävät itseään parempina uskovina ja halveksivat muita (vert. Jeesuksen kertomukseen fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa) Myös Jeesuksen opetus Isä meidän -rukouksessa antaa selvän sävelen siitä mitä me olemme. Pyydämmehän siinä syntejämme anteeksi joka kerta kun rukoilemme.

      • Ei kukaan meistä uskovista kuvittele itseään synnittömäksi. Me olemme armahdettuja syntisiä. Meidän syntejämme ei lueta meille tuomioksi koska Jeesus on ne sovittanut ristillä ja Jumala katsoo meitä Poikansa kautta.

        Ihan turhaan yritä taas Lehtistä panetella 🤗


      • älä.höpäjä
        usko.vainen kirjoitti:

        Ei kukaan meistä uskovista kuvittele itseään synnittömäksi. Me olemme armahdettuja syntisiä. Meidän syntejämme ei lueta meille tuomioksi koska Jeesus on ne sovittanut ristillä ja Jumala katsoo meitä Poikansa kautta.

        Ihan turhaan yritä taas Lehtistä panetella 🤗

        Kyllä ne synnit pitää myös tunnustaa Jumalalle.


      • älä.höpäjä kirjoitti:

        Kyllä ne synnit pitää myös tunnustaa Jumalalle.

        Tottakai synnit pitää tunnustaa, eihän se muuten niitä anteeksi saa.
        Mutta eikös se riitä, että tunnustaa ne Jeesukselle ❓


      • Lutherus
        usko.vainen kirjoitti:

        Tottakai synnit pitää tunnustaa, eihän se muuten niitä anteeksi saa.
        Mutta eikös se riitä, että tunnustaa ne Jeesukselle ❓

        Tunnusta sitten Jeesukselle niin kuin Luther opettaa, äläkä usko kaikkea mitä joku lehtinen on höpäjänyt.

        http://tunnustuskirjat.fi/ik/rippi.html


      • Lutherus kirjoitti:

        Tunnusta sitten Jeesukselle niin kuin Luther opettaa, äläkä usko kaikkea mitä joku lehtinen on höpäjänyt.

        http://tunnustuskirjat.fi/ik/rippi.html

        Miten Lehtinen on sanonut eri tavalla 😳❓


      • Vai näkee joku täällä punaisia vaatteita :)


    • luterilaisuutta

      Jos halutaan lyhyesti määritellä mitä luterilainen kristinusko on erotuksena muista lähinnä vapaakirkollisista näkemyksistä johon esimerkiksi kirkossakin jalansijaa saanut Kansan raamattuseurakin kuuluu, se voidaan sanoa ”simul iustus et peccator, eli kristitty on samaan aikaan sekä syntinen että vanhurskas. Ne uskonliikkeet, jotka eivät tätä ajatusta tunnusta, eivät ole luterilaisia sen klassisessa merkityksessä.

      • tammikuunpäivä

        ”simul iustus et peccator, eli kristitty on samaan aikaan sekä syntinen että vanhurskas."

        Kyllähän tuo tulkinta sitten mahdollista sen, että sunnuntaisin voi käydä kirkossa ja tekeytyä uskovaksi ja sitten arkena voi elää sitä syntisen elämää, koska ihminen kerran on samaan aikaan molempia.


      • luterilaisuutta
        tammikuunpäivä kirjoitti:

        ”simul iustus et peccator, eli kristitty on samaan aikaan sekä syntinen että vanhurskas."

        Kyllähän tuo tulkinta sitten mahdollista sen, että sunnuntaisin voi käydä kirkossa ja tekeytyä uskovaksi ja sitten arkena voi elää sitä syntisen elämää, koska ihminen kerran on samaan aikaan molempia.

        Kyllä ihminen on myös sunnuntaisin syntinen luterilaisen dogmatiikan mukaan.


      • tammikuunpäivä
        luterilaisuutta kirjoitti:

        Kyllä ihminen on myös sunnuntaisin syntinen luterilaisen dogmatiikan mukaan.

        Ettekö tiedä, etteivät vääryydentekijät ( eli syntiset) peri Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät haureelliset eivätkä epäjumalanpalvelijat, eivät avionrikkojat, irstailijat eivätkä homoseksuaalisuuden harjoittajat, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät peri Jumalan valtakuntaa.


      • tammikuunpäivä kirjoitti:

        Ettekö tiedä, etteivät vääryydentekijät ( eli syntiset) peri Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät haureelliset eivätkä epäjumalanpalvelijat, eivät avionrikkojat, irstailijat eivätkä homoseksuaalisuuden harjoittajat, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät peri Jumalan valtakuntaa.

        Kas, lainasit jälleen tuota amatöörikäännöstä ja sitä kohtaa missä on vielä virheellinen käännös.

        :-)


    • tämä.on.sanottava

      Vapaakirkollisten ja kräsäläisten ratkaisuopit eivät kuulu luterilaiseen kristillisyyteen

      • olen.kuullu

        Eikö se Lehtis-vainaa ollu joku ratkaisupelle?


      • HÖH_
        olen.kuullu kirjoitti:

        Eikö se Lehtis-vainaa ollu joku ratkaisupelle?

        Yksinkertaisia ihmisiä kusetetaan


      • Eikö tietoisuus nyt olekaan hyvä asia 😳❓


    • RaamatussaOnNäin

      Jos vanhurskas vaivoin pelastuu, mihin joutuukaan jumalaton ja syntinen? 1. Piet 4:18

      Tämäkin jae todistaa, että ei voi olla samaan aikaan sekä vanhurskas että syntinen. Voi olla vain jompaa kumpaa., mutta ei molempia yhtäaikaa.

      • kiva.tietää

        Olet siis synnitön vai? Mihin uskonlahkoon kuulut? Ole kerrankin rehellinen ja kerro.


      • etköhaluavaimitä
        kiva.tietää kirjoitti:

        Olet siis synnitön vai? Mihin uskonlahkoon kuulut? Ole kerrankin rehellinen ja kerro.

        Kerroppas miksi Jeesus pesi oppilaittensa jalat ja sanoi sen päälle mitä sanoikin, kerro ?

        sanoiko joku opppilas ettö kuules Jeesus huonosti pesit, ei tullut puhtaaksi mutat ei se haittaa minua ollenkaan, on mukava vaan kävellä kune i olekkaan puhtaat jalat, niinkö?

        sitten toinen kysmys miksi et anna Jeesuksen pestä syntejäsi!?

        unohtui...siis ole kerrankin rehellinen.


      • oletko.ujo
        etköhaluavaimitä kirjoitti:

        Kerroppas miksi Jeesus pesi oppilaittensa jalat ja sanoi sen päälle mitä sanoikin, kerro ?

        sanoiko joku opppilas ettö kuules Jeesus huonosti pesit, ei tullut puhtaaksi mutat ei se haittaa minua ollenkaan, on mukava vaan kävellä kune i olekkaan puhtaat jalat, niinkö?

        sitten toinen kysmys miksi et anna Jeesuksen pestä syntejäsi!?

        unohtui...siis ole kerrankin rehellinen.

        Kerrohan missä porukoissa näitä synnittömiä on?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      135
      2292
    2. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      69
      1944
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      102
      1886
    4. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      70
      1585
    5. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      91
      1523
    6. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      314
      1242
    7. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      98
      1242
    8. 297
      1069
    9. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      899
    10. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      60
      870
    Aihe