Koreapaska

Omistan

Miksi ihmeessä jotkut väittävät että aloittelijan kannattaisi ostaa "kunnon" kitara? Ok. Ymmärrän että kannattaa ostaa kitara jota on suht koht hyvä soittaa, mutta mitä väliä sillä soundilla muka on? Tuskin kukaan aloittelija lähtee samantien keikkailemaan.

30

2651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CMD

      No kyllä siinä innostus varmaan alkas alottelijalta hiipuu ku joutuu soittaa skebaa mis o iha paska saundi...

      • blaah

        tarkoittaako se paska soundi sitä, että vahvistimen kautta kuulostaa huonolta?


    • on väliä

      ...ja totta puhuen melkein kaikilla aasialaisilla kitaroilla (made in korea, kiina, indonesia) on ihan mukiinmenevät soundit. paljon riippuu soittajasta itsestään, vahvistimesta ja kielistä.

      • rock-jerry

        ..."Soundi lähtee sormista(kin)"


    • thegodofallmortal

      Tässä nyt ei kukaan ole oikein tehnyt selväksi että mitä sillä soundilla tarkoitetaan? Onko se sitä että kitara ei "rämise" miltään nauhalta, vai sitä että se tosiaan kuulostaa hyvältä vahvistimen kautta? Ja kuulostaa hyvältä suurilla volyymeillä?

      Pikkuveljellä on sellanen 120euron halpis kitara, jota on kyllä pirun hyvä soittaa. Hyvin lakattu kaula ja sopivan paksunen vielä. Ainoa on just se kun lähtee jollain MArshallin 100w sitä veivaamaan, niin kitarasta tulee säröt omasta takaa ja sustainiaki ihan sikana =)

      p.s. eli suurin piirtein vinkuu, kun tarpeeksi laittaa volyymia

      • mmakine

        Halpismikeille tyypillinen vinkuna johtuu siitä että mikkien kelat alkavat resonoimaan kun käytetään tarpeeksi gainia. Vinkuna on kertakaikkiaan karmea. Ongelmasta voi päästä eroon vahaamalla mikit -> resonointi estyy. Jostain googlesta varmaan löytyy ohjeita. Helpointa kuitenkin lienee vaihtaa mikit toisiin, jos kitara on muuten hyvä niin varmasti kannattaa.


      • mmakine kirjoitti:

        Halpismikeille tyypillinen vinkuna johtuu siitä että mikkien kelat alkavat resonoimaan kun käytetään tarpeeksi gainia. Vinkuna on kertakaikkiaan karmea. Ongelmasta voi päästä eroon vahaamalla mikit -> resonointi estyy. Jostain googlesta varmaan löytyy ohjeita. Helpointa kuitenkin lienee vaihtaa mikit toisiin, jos kitara on muuten hyvä niin varmasti kannattaa.

        Jep! Kiitos tosta vahausvinkistä. Ei ole mun ongelma mutta kun myin serkulle Mexicotelecasterin niin siinä ton tyyppistä vikaa. Mut vahauksesta sen verran, että kaveri osti 118€ teräskielisen verkkokauppa.comista ja kun vaihdoin kielet niin sivasin varovaisesti vähän vahaa kosteudensuojaksi kotelon sisään niin taitaa lisätä käyttöikää puolella. Noi näppäriä kuitenkin jossain mökillä kun tuntuvat hajoavan niin ei hajoa kuitenkaan soittajan sielu... :)


    • Deathmarch666

      Tuo on nyt vaan tuommosta hifi-homojen paskaa! Alkuun pääsee aivan helvetin hyvin jollain halpis-kitaroilla, sanoi hifistelijät mitä hyvänsä. Itse aloitin "lastulevy"-Squierilla, ja siinä oli mielestäni aloittelijalle aivan helvetin välttävät ominaisuudet. Ja kaksi vuotta sitten ostin B.C.Rich Warlockin N.R (hifistelijöiden mielestä paskaa korea- sarjaa), ja on pelannut aivan erinomaisen hyvin minun käytössä.

      Eli: Homma riippuu täysin siitä, millaiseen soittoon kitara on menossa. Aloittelijan on minun mielestä TÄYSIN TURHAA työntää tolkuttomia summia rahaa johonkin merkki-kitaraan, koska soiton alkuvaiheessa omat tavoitteet ovat joka tapauksessa sen verran epäselviä, ettei sitä kuitenkaan tiedä, mihin päin soittotyyli alkaa kehittyä. (Lue: Warlockilla et soita klassista jne..)

      Aloittelija: Osta lastulevy-paska vahvistimineen parilla sadalla, ja parin kun vuoden päästä tiedät mitä haluat kitarallasi tehdä, osta parempi keppi ja myy vanha toiselle aloittelijalle.

    • Deathmarch666

      Tuo on nyt vaan tuommosta hifi-homojen paskaa! Alkuun pääsee aivan helvetin hyvin jollain halpis-kitaroilla, sanoi hifistelijät mitä hyvänsä. Itse aloitin "lastulevy"-Squierilla, ja siinä oli mielestäni aloittelijalle aivan helvetin välttävät ominaisuudet. Ja kaksi vuotta sitten ostin B.C.Rich Warlockin N.R (hifistelijöiden mielestä paskaa korea- sarjaa), ja on pelannut aivan erinomaisen hyvin minun käytössä.

      Eli: Homma riippuu täysin siitä, millaiseen soittoon kitara on menossa. Aloittelijan on minun mielestä TÄYSIN TURHAA työntää tolkuttomia summia rahaa johonkin merkki-kitaraan, koska soiton alkuvaiheessa omat tavoitteet ovat joka tapauksessa sen verran epäselviä, ettei sitä kuitenkaan tiedä, mihin päin soittotyyli alkaa kehittyä. (Lue: Warlockilla et soita klassista jne..)

      Aloittelija: Osta lastulevy-paska vahvistimineen parilla sadalla, ja parin kun vuoden päästä tiedät mitä haluat kitarallasi tehdä, osta parempi keppi ja myy vanha toiselle aloittelijalle.

    • mmakine

      Minä olen itämaisten halpakitaroiden vankkumaton kannattaja. Älkääkä kysykö miksi.

      Halpiskitarat ovat usein yksilöitä, ne pitää tutkia vähän samalla tavalla kuin käytetyt. Ostoreissulle olisi hyvä saada mukaan joku kitaroista tietävä henkilö.

      Kunnon umpipuuta pitää olla. Se ei ole sen kalliimpaa nykyään kuin lastulevy/vaneriviritelmät. Itse valitsisin kitaran jonka maalaus on läpikuultava tai puunvärinen lakkaus, näkee heti mistä jämäpaloista se on koottu. Erottaa oksanreiät ym. kieroutumat kaulassa eikä tule yllätyksiä vuodenaikojen vaihdellessa ja säiden muuttuessa. Puu elää mutta lastulevy elää vielä kovemmin.

      Ja tietysti pitää tutkia että osat ovat siellä missä kuuluukin. Eli kaula kunnolla kielten suuntaisesti, talla samalla tavalla paikallaan ja suorassa, nauhanpäät kunnolla viimeistelty ja satulan kolot sopivat halutuille kielille.

      Tärkein homma taitaa kuitenkin olla kaikenlainen säätö. Se on tehtaalla tehty kuitenkin vähän sinne päin ja sen jälkeen soitin on matkannut Koreasta Suomeen ja paljon erilaisia asioita on tapahtunut. Eli saman tien huoltoon vaan. Jos ei itse osaa niin sitten ostoliikkeeseen tai johonkin soitinkorjaajalle.

      Soundeilla ei ole nyt niin kovasti väliä. Aloittelija on onnellinen saadessaan 15W laatikostaan irti rouheaa transistorisäröä ja se onni hänelle suotakoon. Ja voihan niitä mikkejä vaihtaa uusiin, sillä saa jo huomattavasti lisää hupia aikaan jos puiset perusasiat ovat kunnossa.

      Ja pakko sanoa: Ei vibrakampea aloittelijoille kiitos. Kiinteätallainen on paljon helpompi virittää.

    • joooo

      Te ette paskoista kitaroista tiedä hevonp..tä. 20v sitten oli niitä paskojakin myynnissä. Osa oli jopa aika kalliitakin... Nykyään nää korealaiset squierit on ihan ok!

      Mulla on les paul ja PRS. Halusin ostaa telen ja ostin squierin, joka maksoi kymmenesosan siitä mitä nää jenkki skitat. Aluksi se oli ihan yhtä kiva, mutta vuodessa soitin sen nauhat loppuun. Kaulaakin piti säätää kerran kuussa ja mikkikytkin katkesi käteeni puolessa vuodessa.

      Korealaiset ei aina ole ikuisia. Mutta aloittelija saa hyvästä ja halvasta idänihmeestä, ihan hyvän kaverin pariksi vuodeksi. Sitten skitta seinälle ja uusi kaupasta!

    • jwalk

      Kunnon kitara?
      24v olen soitellut ja kaikki ovat olleet halpiksia.Vanhin jokapäiväisessä oleva kitarani on 22v vanha ja made in korea.merkiltään Hondo.
      vasta vuosi sitten ostin ensimmäisen USAkitaran.Kannattaa silti vähän kattoo mitä ostaa ja en suosittele postimyyntiä,vaan mene kotimaiseen musiikkiliikkeeseen ja kokeile,hintakin tänäpäivänä on monesti samaa luokkaa kuin jossain thomannilla,jos viitti vähän tinkasta.
      Halpiksissa kun on paljon laatuvaihteluita.
      Esim Yamahalta löytyy hyviä halpoja malleja.
      On noita merkkikitaroitakin tullut soiteltua.
      Olis kyllä mullakin kipsonii ja venterii ja rikkenpakkeria,jos olis helvetisti pätäkkää.

    • Samaa mieltä. Käytön ja tarkoituksen mukaan kunhan toimii, pitää vireensä ja kaula on suora. ja onhan se niinkin et jos jollekin aloittelijalle laittaa jonkun kolmen tonnin laatupelin joka vaati sitten soittajaltakin vähän enemmän niin ei sekään väärissä käsissä kauniilta kuulosta. Eri asia sitten jotkut 70 luvun Japan Tokait niin ne kilpailee kevyesti Jenkkien kanssa. Mulla sellanen teoria että samoihin aikoihin Japskit tajunneet saman kun autoissa, että voivat tehdä saman halvemmalla ja järkevämmin kuin jenkit niin sama ilmiö kitaroissakin kun eihän niiltä puuntyöstötaitoa ja elektroniikkaosaamista puutu. Mutta asiaan. Oli Mexico tele joka ei kelvannut. Vähän muovinen tuntuma ja kun laittoi vähän stydimpää stykkaria niin alko huomata muitakin vikoja.Myin pois. Nyt käytössä käsintehty "uusvanha" sikarilaatikko-tele jossa telen kaula, viristyskoneisto ja mikit ja cooli kun mikä! Mutta kun se sikarilaatikko niin hiton pieni niin mikkivipstaaki ja volkkanapikat alkaa about sentin päästä ylä E:stä niin ei siinä paljon voimasoituja takatallalta soitella niin sitä tiedustelisin, että onko tietoa mitä tollaset 300-400€ telet tai stratot oikeen pitää sisällään? Sillä soitetaan mitä käsissä on mut kuitenkin... ja yks mielkiintoinen huomio minkä tein johon ois hauska saada tietoa. Eli onko käynyt niin että viimeisen reilun 5v. aikana on Kiinassakin liukuhihnat tulleet tehokkaammiksi ja siten esim. ennen reilu 200€ metallikielisen akustisen saa nykyään melkein puolet halvemmalla? Kaveri osti Verkkopauppa.comista metallikielisen mikillä 118€ ja hyvin se pelaa. Kun vaihdoin kielet niin hieroin ohuen kerroksen vahaa kotelon sisään kosteuden suojaksi ettei ihan heti lurpsahda jos kesällä jää yökosteuden armoille. Mikkiä en viittinyt edes testata. satkut kitara on kuitenkin satkun kitara..

    • Anonyymi

      Itse ostaisn jonkun vähän laadukkaamman kitaran vaikka käytettynä, ettei soittoharrastus lopahda huonon kitaran takia jo heti alkuunsa Jos homma ei onnistu, niin käytetyn saa aina myytyä samaan hintaan pois, eikä häviä mitään. Nykyään alle tonnin hintaluokassa saa laadukkaita kitaroita, ja tätä nettiäkin kannattaa hyödyntää sopivan skeban etsinnässä.

      • Anonyymi

        Myös halpatuotanto on kehittynyt. Sieltä tulee suht hyviä soittimia nykyään pihalle. Vaarana on toki että myös huonompia on seassa, koska laadunvalvonta ei ole samalla tasolla kalliimpien merkkien kanssa.

        Syytä myös huomioida että nykyään myös monien "kalliimpien" merkkien halvemmat mallit tehdään Kaukoidässä. Esim. Korealainen Cor-Tek Corporation (Cort) tekee alihankintana monen merkin halvemmat mallit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös halpatuotanto on kehittynyt. Sieltä tulee suht hyviä soittimia nykyään pihalle. Vaarana on toki että myös huonompia on seassa, koska laadunvalvonta ei ole samalla tasolla kalliimpien merkkien kanssa.

        Syytä myös huomioida että nykyään myös monien "kalliimpien" merkkien halvemmat mallit tehdään Kaukoidässä. Esim. Korealainen Cor-Tek Corporation (Cort) tekee alihankintana monen merkin halvemmat mallit.

        Itellä pari Cortia ollut aikoinaan ja uudet mallit ovat varsin mielenkiintoisia.

        https://www.youtube.com/watch?v=KaKKixGsjHc

        Jos jotain halpista etsisin, niin tuossa olis aika varteen otettava vaihtoehto. Cort on nostanut selvästi profiiliaan, ja uudet mallit ovat kyllä hienoja.


    • Anonyymi

      Itselläni on Koreassa tehty halpis ESP, ja tuskin eroo laadussa yhtään kalliimmille japseille.

    • Anonyymi

      Ajanoloon huomannut: Raha jonka sijoittaa esimerkiksi huom. kunnolliseen Gibsoniin ei mene todellakaan hukkaan. Ei mikkien vaihteluita, orgis mikit. Ei tarvitse vuodenaikojen mukaista "säätelyä" tai juuri muutakaan "huoltoa" kuin soittamista vaan. Nauhat tuntuvat olevan kestävät. (Muutamista kitaroista nauhat loppu aivan liian pian) Kieliä joutuu vaihtamaan,,muutamia tippoja virityskoneistoon (Kluson) useimmiten intonaation tarkastus riittää,,siinäkin varaa kumpaan suuntaan vain. Sillointälöin puhdistus Dunlop hoitoaineella kieltenvaihdon yhteydessä pitää pinnat hyvänä, otelaudalle sama käsittely.

      Loistoluokan soitin,,enkä hankintahintaa 1600 pidä edes kovana..2015.
      Les Paul Classic 60,s tämä. Hihnalukot luonnollisesti jo tuonhintaiseen.

      • Anonyymi

        Ostin v2005 Tokai Love Rock LS-70 (Les Paul kopio). Ei ole tehty mitään modifikaatioita. Maksoi 650 € eli vain murto-osan "aitoon" Gibsoniin verrattuna. Toimii minun käytössäni vallan mainiosti eikä Tokai merkki lavassa muuta asiaa mitenkään. Pelkästään "perushuolloilla" täälläkin menty. Toimii kuin junan vessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostin v2005 Tokai Love Rock LS-70 (Les Paul kopio). Ei ole tehty mitään modifikaatioita. Maksoi 650 € eli vain murto-osan "aitoon" Gibsoniin verrattuna. Toimii minun käytössäni vallan mainiosti eikä Tokai merkki lavassa muuta asiaa mitenkään. Pelkästään "perushuolloilla" täälläkin menty. Toimii kuin junan vessa.

        https://www.youtube.com/watch?v=bCIr0Jus3-4

        Ite ostin muutama viikko sitten tuollaisen ja täytyy sanoa, että hyvä skeba kaikin puolin.

        Ja joskus aikoinaan omistin Gibsonin Les Paul Custominkin, ja tykkään enemmän soitella tällä Kiinan lespalla. Tuossa Epissähän on ollut Gibson custom shop mukana.

        Ehkä huonoa tuuria, mutta kaksi edellistä parin tonnin kitaraa, jenkki lespa ja jenkki strato oli molemmat aika pian takuuhuollossa, toisesta meni mikki, ja toisessa oli tremolo-ongelmia. Halvoissa kitaroissa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.

        On ollut jenkkiä, meksikaania, korealaista ja kiinalaistakin, eikä erot niiden välillä nyt niin huimia ole olleet. Ainoat huonot kokemukset on olleet tosiaankin jenkkivehkeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=bCIr0Jus3-4

        Ite ostin muutama viikko sitten tuollaisen ja täytyy sanoa, että hyvä skeba kaikin puolin.

        Ja joskus aikoinaan omistin Gibsonin Les Paul Custominkin, ja tykkään enemmän soitella tällä Kiinan lespalla. Tuossa Epissähän on ollut Gibson custom shop mukana.

        Ehkä huonoa tuuria, mutta kaksi edellistä parin tonnin kitaraa, jenkki lespa ja jenkki strato oli molemmat aika pian takuuhuollossa, toisesta meni mikki, ja toisessa oli tremolo-ongelmia. Halvoissa kitaroissa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.

        On ollut jenkkiä, meksikaania, korealaista ja kiinalaistakin, eikä erot niiden välillä nyt niin huimia ole olleet. Ainoat huonot kokemukset on olleet tosiaankin jenkkivehkeissä.

        No kai se on minun kohdalla pelkkää tuuria ollut tuon Gibsonin kanssa, vaan rankkana yleistyksenä voitanee pitää tätä vanhaa totuutta: Halpa - hyvä on toteutumaton yhtälö.
        Gibsonilla soittaessa kuitenkin hymyilyttää,,,edelleenkin, mutta ei haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kai se on minun kohdalla pelkkää tuuria ollut tuon Gibsonin kanssa, vaan rankkana yleistyksenä voitanee pitää tätä vanhaa totuutta: Halpa - hyvä on toteutumaton yhtälö.
        Gibsonilla soittaessa kuitenkin hymyilyttää,,,edelleenkin, mutta ei haittaa.

        Oma käsitykseni on se, että nykyään halpiksetkin ovat yllättävän hyviä. Huonoa on muutenkin vaikea saada kaupaksi. Varsinkin näin internetin aikakautena.

        Youtubessa on paljon esittelyjä myös halpiskitaroista ja sielläkin palaute on ollut pääosin positiivista. Ihmiset ovat nykyään muutenkin hyvin laatutietoisia, ja tutkivat yleensä netinkin, ennen ostopäätöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kai se on minun kohdalla pelkkää tuuria ollut tuon Gibsonin kanssa, vaan rankkana yleistyksenä voitanee pitää tätä vanhaa totuutta: Halpa - hyvä on toteutumaton yhtälö.
        Gibsonilla soittaessa kuitenkin hymyilyttää,,,edelleenkin, mutta ei haittaa.

        Halpa ja hyvä oli joskus aikoinaan toteutumaton yhtälö. Nyt saa olla todella, todella halpa, että kitarasta ei ole mihinkään. Soitettavuudeltaan muutamien satojen kitara pärjää nykyään sellaisille, joiden hintaan saa suoraan laittaa nollan perään. Siihen ollaan nykyään tultu.

        This Guitar is SHOCKINGLY Good...
        https://youtu.be/2CBQUJAi0Zg

        Kyseisen kaverin kanavalla on esitelty myös erittäin halpoja ja soittokelpoisia kitaroita. Näin internetin aikakaudella saa hyvin käsityksen, missä nykyään mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpa ja hyvä oli joskus aikoinaan toteutumaton yhtälö. Nyt saa olla todella, todella halpa, että kitarasta ei ole mihinkään. Soitettavuudeltaan muutamien satojen kitara pärjää nykyään sellaisille, joiden hintaan saa suoraan laittaa nollan perään. Siihen ollaan nykyään tultu.

        This Guitar is SHOCKINGLY Good...
        https://youtu.be/2CBQUJAi0Zg

        Kyseisen kaverin kanavalla on esitelty myös erittäin halpoja ja soittokelpoisia kitaroita. Näin internetin aikakaudella saa hyvin käsityksen, missä nykyään mennään.

        600 Euron kitara ei ole enää suinkaan "halpis" ainakaan minun mielestäni. Tuo Cort on kyllä
        suorastaan hieno ja ilmeisen hyvää laatua. Ja viimeisen päälle siisti kapistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        600 Euron kitara ei ole enää suinkaan "halpis" ainakaan minun mielestäni. Tuo Cort on kyllä
        suorastaan hieno ja ilmeisen hyvää laatua. Ja viimeisen päälle siisti kapistus.

        Kyllä Cortit ovat ollet jo pitkään ihan ok kitaroita. Scorppareiden Jabsilla on ollut oma mallinsakin jo 10 vuotta sitten.

        https://www.youtube.com/watch?v=IgLFclSHFgE

        Pari Cortia ollu jo muutama vuosikymmen sitten, ja hyvin pelasivat, koskaan mitään ongelmia niiden kanssa ei ollut.

        Mäkin oon tsekkaillut uusia Cortin malleja ja ovat kyllä hienon ja laadukkaan olosia skeboja. Voisin tuollaisen ostaakin. Ovat panostaneet selvästi näyttävyyteen, ja persoonalliseen ulkomuotoon, joka kilpailee kenen tahansa valmistajan kanssa. Ennen halvemmat kitarat olivat rumia, kuin ruttonen huora. Niistä näki maallikkokin heti, että halpoja ovat. Näistä nykyisistä ei se halpa hinta pahemmin ulospäin enää näy, ja maalikkoa voisi huijata helposti sillä. että kyse olis jopa parinkin tonnin skebasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        600 Euron kitara ei ole enää suinkaan "halpis" ainakaan minun mielestäni. Tuo Cort on kyllä
        suorastaan hieno ja ilmeisen hyvää laatua. Ja viimeisen päälle siisti kapistus.

        Kaverin kanavalla hän testaa myös satkun vehkeitä ja ne ovat "halppiksia".


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        I Can't Believe This Guitar Only Costs $200
        https://youtu.be/DBNil6N50qc

        Unboxing a Super Cheap Donner Guitar...But Should You Buy One?
        https://youtu.be/NmwB-__IMns

        Tuossa on pari esimerkkiä vähän halvemmista kitaroista.

        Taitaa nuo tubettajat saada ilmaiseksi arvostelemansa soittimet ja näyttää tuo kaverikin hyllyjen notkumisesta päätellen olla kamafriiki kuten monilla soittajilla on paha tapa että varmaan kelpaa jos saa kamat ilmaiseksi mutta kannattaa käyttää vähän kriittistä ajattelua.

        Hintaansa nähden hyviksi moni kehuu ja sehän ei kerro mitään varsinaisesta laadusta. Millainen on 80€:n kitara jos se on hintaansa nähden hyvä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa nuo tubettajat saada ilmaiseksi arvostelemansa soittimet ja näyttää tuo kaverikin hyllyjen notkumisesta päätellen olla kamafriiki kuten monilla soittajilla on paha tapa että varmaan kelpaa jos saa kamat ilmaiseksi mutta kannattaa käyttää vähän kriittistä ajattelua.

        Hintaansa nähden hyviksi moni kehuu ja sehän ei kerro mitään varsinaisesta laadusta. Millainen on 80€:n kitara jos se on hintaansa nähden hyvä?

        Joktut kenties saavat ilmaiseksi, mutta jotkut maksavat itse hankintansa.

        Harley Benton SC-550 (REALLY Budget Friendly Les Paul)
        https://youtu.be/TwwNPzyU3vo

        Did This GREAT Budget Les Paul Just Get BETTER? (Harley Benton-SC 550 II)
        https://youtu.be/FZjDdpo65yY


    • Anonyymi

      Itselläni ei ole yhtäkään huonoa kokemusta Korean laadusta, jenkkilaadusta taas sitäkin enemmän. Mutta se siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe