Kysyn Ahvion ja Huhtasaaren kansallisvaltiosta:

Vaikka olettaisimme, että Ahvio ja Huhtasaari kannattaisivat samanlaista kansallisvaltiomallia, jossa Suomen etu olisi tärkein, markka valuuttana ja EU-jäsenyys pelkkä ikävä muisto, niin kysyn kansallisvaltiomallin kannattajilta:

1) Koska kansallisvaltiomalli on kannattajiensa mielestä ylivertainen yhteiskuntamalli, niin miksi me emme ole jo päätyneet siihen?

2) Miksi muutkaan maat eivät ole päätyneet siihen?

3) Onko tuollainen yhteiskuntamalli saavutettavissa demokratian keinoin?

4) Olisiko kansallisvaltio-Suomi demokraattinen maa?

5) Olisiko kansalla oikeus ajaa tuo kansallisvaltiomalli alas ja palata takaisin nykyiseen? (tähän sosialistiseksikin sanottuun hyvinvointiyhteiskuntamalliin?)

6) Olisiko jotkut asiat ehdottomasti kielletty tuossa kansallisvaltiossa, kuten vaikkapa abortti ja eutanasia? Eli olisiko vaikkapa nuo kaksi asiaa (ja ehkä moni muukin) peruuttamattomasti kielletty, eikä kansa voisi edes äänestämällä niitä kumota?

7) Olisiko vapaa tiedonvälitys eli esim. tällaiset sensuroimattomat palstakeskustelut sallittuja tuossa kannattamassanne kansallisvaltiossa?

8) Kuka päättäisi, mitkä asiat olisi peruuttamattomasti kiellettyjä kansallisvaltiossanne?

29

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Massimo_d’Azeglio kansallisvaltiosta: "Italia on nyt luotu, jäljelle jää italialaisten luominen."

      • Ei hyvältä näytä.


      • kuspäälle
        qwertyilija kirjoitti:

        Ei hyvältä näytä.

        Miksi sinun omat sanasi muuten poistettiin ketjun alusta? Onko se niin, että sinä saat nimitellä muita mutta sinua ei saa nimitellä sinun omilla sanoillasi?


      • tietoa.sinusta
        qwertyilija kirjoitti:

        Ei hyvältä näytä.

        kuvitteletko että itse pystyt asialliseen keskusteluun ensimmäistä kertaa juuri tässä ketjussa sinä aikana kun olet palstalla käyttänyt nykyistä nimimerkkiäsi?


      • Tuossa on puolet asiaa. Suomalaisuuskin on luotua, ja ehkä pitäisi kirjoittaa uusiksi se kaikki? Enää ihmisiä ei innosta kansatanhut, Kalevala tai taiteilijoiden kulta-aikana luoma taide 1880–1910 .

        Eikä ole suuria urheilijoitakaan. Joten, mistä nyt suomalaiset luotaisiin?


      • mummomuori kirjoitti:

        Tuossa on puolet asiaa. Suomalaisuuskin on luotua, ja ehkä pitäisi kirjoittaa uusiksi se kaikki? Enää ihmisiä ei innosta kansatanhut, Kalevala tai taiteilijoiden kulta-aikana luoma taide 1880–1910 .

        Eikä ole suuria urheilijoitakaan. Joten, mistä nyt suomalaiset luotaisiin?

        Ettei tuossa nyt ajettaisi takaa hieman ronskimpaa kansankasvatusta.
        Sellaista, missä epäkelpo aines siirretään syrjään.


      • mummomuori kirjoitti:

        Tuossa on puolet asiaa. Suomalaisuuskin on luotua, ja ehkä pitäisi kirjoittaa uusiksi se kaikki? Enää ihmisiä ei innosta kansatanhut, Kalevala tai taiteilijoiden kulta-aikana luoma taide 1880–1910 .

        Eikä ole suuria urheilijoitakaan. Joten, mistä nyt suomalaiset luotaisiin?

        "Suomalaisuuskin on luotua..."

        Kansallisvaltioista ym. ja kuvitteellisista luoduista perinteistä:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Invented_tradition


      • a-teisti kirjoitti:

        "Suomalaisuuskin on luotua..."

        Kansallisvaltioista ym. ja kuvitteellisista luoduista perinteistä:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Invented_tradition

        Näin se vain menee - osa on keksittyjä ja osa vanhoja perinteitä, joita sitten sopivasti yhdistellään.


      • mummomuori kirjoitti:

        Näin se vain menee - osa on keksittyjä ja osa vanhoja perinteitä, joita sitten sopivasti yhdistellään.

        Keksitään esim. vanha uljas Suomi perinteitä ja tehdään niistä muka vanhoja perinteitä.
        Ts. kirjoitetaan historia uusiksi.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Keksitään esim. vanha uljas Suomi perinteitä ja tehdään niistä muka vanhoja perinteitä.
        Ts. kirjoitetaan historia uusiksi.

        Hmm. pitäisiköhän alkaa ideoida! Kun muutenkin tämä uusperinteisyys on muotia!


      • mummomuori kirjoitti:

        Hmm. pitäisiköhän alkaa ideoida! Kun muutenkin tämä uusperinteisyys on muotia!

        Patmoksesta löytyy hyviä ideanikkareita. Avioliittolain kohdalla he liittivät avioliittoon paljon perinteitä, jotka olivat ns. uusvanhoja eli suht tuoreita, mutta vanhoiksi väitettyjä.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Patmoksesta löytyy hyviä ideanikkareita. Avioliittolain kohdalla he liittivät avioliittoon paljon perinteitä, jotka olivat ns. uusvanhoja eli suht tuoreita, mutta vanhoiksi väitettyjä.

        :D Voitaisiinhan mekin ideoida jotain muita uusperinteitä...


    • Tulevaisuudenennuste

      Suomi, Ruotsi, Tanska ja Saksa eivät kuuluneet aikoinaan Rooman valtakuntaan, Englanti ja Ranska vain osittain. Tämä merkitsee sitä, että Skandinavia kokonaan, Baltian maat ja Englanti puolittain ja Ranska vain pienin osin ja Saksa kokonaan eivät jatkossa kuuluu EU:hun.

      • "Englanti puolittain"
        Mitä tarkoitat Englanti puolittain?


    • persupekka

      Pomarkku.Satakunta.Laura-jytky 15,8.

      • sossusanna

        Missä oli Merja- ja Tuula-jytkyt?


      • Pressaa_äänestettiin

        Vaan ei riittänyt jytky presidentiksi asti. Ja presidenttiähän tässä äänestettiin eikä kolmossijaa. Tulkaa sen kanssa toimeen.


      • Pressaa_äänestettiin kirjoitti:

        Vaan ei riittänyt jytky presidentiksi asti. Ja presidenttiähän tässä äänestettiin eikä kolmossijaa. Tulkaa sen kanssa toimeen.

        Ei riittänyt valtakunnallisesti edes toiseen sijaan.


      • Pressaa_äänestettiin kirjoitti:

        Vaan ei riittänyt jytky presidentiksi asti. Ja presidenttiähän tässä äänestettiin eikä kolmossijaa. Tulkaa sen kanssa toimeen.

        Niinpä.


    • Sanakirjaa

      Patmos hakee asistenttiä: Asistentti 1. apulaispiispa, työntekiä, kanssarikollinen, osallinen, rikoskumppani.

    • Mitäs jos olisi kansalaisvaltio....ihminen ensin? Minusta se sopisi varsinkin uskovan ajatusmaailmaan , eikös se nouse sieltä Raamatusta?

      • Mutta olisiko tuo hahmottelemasi kansallisvaltio demokratia?
        Eli olisiko siinä ihmisillä esim. oikeus vaaleissa päättää, että palataankin pohjoismaiseen hyvinvointiyhteiskuntamalliin?


      • qwertyilija kirjoitti:

        Mutta olisiko tuo hahmottelemasi kansallisvaltio demokratia?
        Eli olisiko siinä ihmisillä esim. oikeus vaaleissa päättää, että palataankin pohjoismaiseen hyvinvointiyhteiskuntamalliin?

        No itse asiassa minulla ei ole mitään mallia. Ideaalimaailmassahan asiat menevät niin, että kaikki tulevat kuulluksi ja kaikilla on samat mahdollisuudet toteuttaa itseään. Eipä ihme, ettei ideaalimaailmaa ole olemassakaan.
        Oletkin varmasti huomannut, etten politiikasta mitään ymmärrä. :)
        Kun me ihmiset olemme niin kovin erilaisia tarpeidemme, on aika hankala saada aikaan jotain, joka sopisi kaikille. On ihan pakko suostua komperomisseihin ja oppia sietämään sitä ettei maailma makaa kuten minä haluan.
        Rajat -kiinni-tyyppinen lähestyminen ei ole minun mielestäni hyvä malli yhteiskunnalle. Onko tänä päivänä ylipäätään mahdollista elää rajat kiinni suhteessa muuhun maailmaan? Ja mikä se hyöty yhteiskunnalle sillä saavutetaan? Valitsisimmeko me ketkä tänne voivat tulla ja millä ehdoilla ja kuka ne ehdot määrittää? Voisimmeko me kuitenkin siirtyä muihin maihin ja millä ehdoilla? Voimmeko hankkia koulutuksen täällä ja viedä osaamisemme ulkomaille?
        Yhteiskunnan rajojen määritteleminen on paperilla varmasti helpompaa kuin se sitten käytännössä on. Mehän ( suomalaiset) emme ole yksinäinen saareke keskellä tyhjyyttä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
        Kompromissi, tasapaino, paras mahdollinen mahdollisimman monen kohdalla...siinä niitä sanoja.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        No itse asiassa minulla ei ole mitään mallia. Ideaalimaailmassahan asiat menevät niin, että kaikki tulevat kuulluksi ja kaikilla on samat mahdollisuudet toteuttaa itseään. Eipä ihme, ettei ideaalimaailmaa ole olemassakaan.
        Oletkin varmasti huomannut, etten politiikasta mitään ymmärrä. :)
        Kun me ihmiset olemme niin kovin erilaisia tarpeidemme, on aika hankala saada aikaan jotain, joka sopisi kaikille. On ihan pakko suostua komperomisseihin ja oppia sietämään sitä ettei maailma makaa kuten minä haluan.
        Rajat -kiinni-tyyppinen lähestyminen ei ole minun mielestäni hyvä malli yhteiskunnalle. Onko tänä päivänä ylipäätään mahdollista elää rajat kiinni suhteessa muuhun maailmaan? Ja mikä se hyöty yhteiskunnalle sillä saavutetaan? Valitsisimmeko me ketkä tänne voivat tulla ja millä ehdoilla ja kuka ne ehdot määrittää? Voisimmeko me kuitenkin siirtyä muihin maihin ja millä ehdoilla? Voimmeko hankkia koulutuksen täällä ja viedä osaamisemme ulkomaille?
        Yhteiskunnan rajojen määritteleminen on paperilla varmasti helpompaa kuin se sitten käytännössä on. Mehän ( suomalaiset) emme ole yksinäinen saareke keskellä tyhjyyttä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
        Kompromissi, tasapaino, paras mahdollinen mahdollisimman monen kohdalla...siinä niitä sanoja.

        "Yhteiskunnan rajojen määritteleminen on paperilla varmasti helpompaa kuin se sitten käytännössä on. "

        Oikeastaan taitaa suurin osa nykyvaltioista olla "viivottimen" avulla tehty. Onhan suomestakin osa kansasta jäänyt rajan taakse. Sitten on saamelaiset, jotka kuuluvat ja eivät kuulu kolmeen eri valtioon.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Yhteiskunnan rajojen määritteleminen on paperilla varmasti helpompaa kuin se sitten käytännössä on. "

        Oikeastaan taitaa suurin osa nykyvaltioista olla "viivottimen" avulla tehty. Onhan suomestakin osa kansasta jäänyt rajan taakse. Sitten on saamelaiset, jotka kuuluvat ja eivät kuulu kolmeen eri valtioon.

        Entiset siirtomaat ovat näitä viivoittimella tehtyjä valtioita, Euroopassa taas valtiot muodostuneet kielellisten ja etnisten rajojen mukaan. Kansallisvaltioita siis.


      • a-teisti kirjoitti:

        Entiset siirtomaat ovat näitä viivoittimella tehtyjä valtioita, Euroopassa taas valtiot muodostuneet kielellisten ja etnisten rajojen mukaan. Kansallisvaltioita siis.

        Voidaan sanoa että osittan kyllä, mutta täysin nuo rajat eivät pidä paikkaansa. Ovathan esim. Sveitsi esimerkkinä maa, joka on jakautunut moneen eri kieleen sekä etnisyyteen.


      • mummomuori kirjoitti:

        Voidaan sanoa että osittan kyllä, mutta täysin nuo rajat eivät pidä paikkaansa. Ovathan esim. Sveitsi esimerkkinä maa, joka on jakautunut moneen eri kieleen sekä etnisyyteen.

        Sveitsi on kuitenkin liittovaltio jossa kantonit ovat melko itsenäisiä esimerkiksi omine perustuslakeinen ja niiden rajat ovat muodostuneet mm. kieleen ja etnisyyteen perustuen.

        Koko valtio ei omaa myöskään presidenttiä, kuningasta, keisari tms. vaan jonkinlainen hallintoneuvosto hoitaa tämän homman.


      • a-teisti kirjoitti:

        Sveitsi on kuitenkin liittovaltio jossa kantonit ovat melko itsenäisiä esimerkiksi omine perustuslakeinen ja niiden rajat ovat muodostuneet mm. kieleen ja etnisyyteen perustuen.

        Koko valtio ei omaa myöskään presidenttiä, kuningasta, keisari tms. vaan jonkinlainen hallintoneuvosto hoitaa tämän homman.

        Eivät rajat tietenkään Euroopassakaan täydellisesti noudata mitään kansallisvaltioajatusta. Ja edelleen rajoista keskustellaan kirkeräänkiin sävyyn, Katalonia viimeksi.


      • a-teisti kirjoitti:

        Eivät rajat tietenkään Euroopassakaan täydellisesti noudata mitään kansallisvaltioajatusta. Ja edelleen rajoista keskustellaan kirkeräänkiin sävyyn, Katalonia viimeksi.

        Näiden valtioiden rajat liikkuvat kyllä koko ajan jonkun verran. Tuossa sveitsi kysymyksesä mietin että alunperin suomessakin oli eri kansoja - kyllä heitä pidettiin ihan erillisinä - mutta kielet yhdistettiin "viralliseen" suomen kirjakieleen, mutta meille jäi yhä se vanha jako.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe