Implantti vai kruunu juurihoidettuun hampaaseen?

hammaskeijukainen

Ongelmani on seuraava: Minulla hajosi hammas (nro.15), joka on paikattu n.10 vuotta sitten suomessa. Jo silloin hammaslääkäri kauhisteli miten iso reikä olikaan ( oli tullut hampaan sivuta joten oli ylläri kun ruvettiin poraaman) eli hammas oli pääasiassa paikka-ainetta. Viime kesänä tuo paikka lohkesi ja mulle tehtiin juurihoito ja se paikattiin uudestaan (ja nyt, kk sitten hajosi syödessäni leipää). Noh, olen nyt käynyt kolmella eri klinikalla ja saanut hyvin erilaisia vastauksia enkä osaa sen takia päättää mutta tuolle nyt pitäisi kuitenkin jotain tehdä kun sitä on jo alkanut särkemäänkin ja elelen silla rikkinaisella hampaalla missa nyt on jotain paikan palasia jaljella.

Asun siis Espanjassa ja siksi toivoisinkin suomalaisten (mahdollisesti ammattilaisten) neuvoja, koska täällä siis julkinen hammashoito on oikeastaan aika olematon joten kaikki joutuu yksityiselle ketka haluaa hampailleen jotain tehda, joten en siksikään ole varma mikä on paras ratkaisu terveyteni kannalta. Kahdella ensimmäisellä klinikalla oltiin EHDOTTOMASTI sitä mieltä että implantti vaan (ja vielä straumann :D) että kruunun jos laittaa niin kestää max. 5 vuotta. On kuulemma niin vähän omaa hammasta jäljellä ettei mitään järkeä ruveta rekonstruoimaan. Sitten menin toiselle, etelä-amerikkalaiselle hammasläakärille (he ovat yleensä tottuneet tarjoamaan sen edullisimman vaihtoehdon, sen sijaan että myisivät heti implanttia, koska usein etelä-amerikassa harvoilla on varaa implantteihin, ). Tämä herra oli suorastaan tuohtunut siitä että ylipäätään kyselin implanttien perään, vaahtosi vaan että mulle on yritetty myydä jotain mitä en välttämättä tarvitse. Että hampaan juuri on kuulemma terve, että siihen vaan zirconi (en tiedä käännöstä suomeksi) kruunu ja sillä selvä. Tämä herra tosin EI katsonut kertaakaan suuhuni, vaan totesi tämän röntgeniä vilkaisemalla. Ja jos oikein ymmärsin ei myöskään tarjonnut nastakruunua vaan ihan tavallista sellaista, ja jotain selitti että koko hampaan ympäri vedetään vielä joku nauha joka pitää paketin kasassa ja siihen päälle se kruunu.
No niin , onglema on siis seuraava; yhdeltä näistä klinikoista sain erittäin hyvän tarjouksen implantti kruunu 899e ja merkki muistaakseni biohorizon. Lisaksi tama klinikka on erikoistunut implantteihin ja ihan hyvia arvosteluja olivat netissa saaneet. Tuo zirconi kruunu olisi sitten ollut taas 400e. Eli hinnoissa ei enaa ole niin hirvittavaa eroa, etta jos kuvitellaan etta se kruunu ei kesta viitta vuotta enempaa niin sitten kylla hoidan koko homman kerralla kuin etta venailen ne vuodet mita se nyt kestaa ja sitten kuitenkin joudun laittamaan implantin (olen lukenut etta juurihoidetut hampaat kestavat huonosti?) Eli, hinnasta viis, mita hoitoa suosittelette tahan tapaukseen, haluaisin vain parhaan mahdollisen ratkaisun terveyteni kannalta. Jos hampaan juuri olisi lohjennut tai tulehtunut, niin sitten tottakai implantti mutta kun se nyt on niissa kaikissa rontgeneissa nakynyt ihan terveena (siis juurhoidettu eli kuollut mutta ei tulehdusta). Ja omaa hammasta vahan jaljella, kuulemma kaksi seinaa enaa jaljella ensimmaisen klinikan mukaan, ja jotain palasia ne jo veti poiskin sielta.
Ennekaikkea, haluaisin kuulla asiaa tuntevilta paljonko tuollainen kruunu voi oikeasti kestaa /mika on paras sijoitus?
Kiitos kaikille jotka jaksaa vastata!

8

6983

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hammaskeijukainen

Ja olen 35-vuotias, jos silla on mitaan merkitysta. :D

• Hammasrako

Minulla oli vuosia sitten juurihoitohammas juurikin tuo hammas nro 15. Minulla alkoi olla noin ehkä vuoden parin jälkeen juurihoidosta kipuja samaisen puolen poskessa. Olin silloin ehkä muutaman vuoden sinua vanhempi.

Kysyin itse hammaslääkäriltä, että voisiko juurihoidetun hampaan poistaa kokonaan, johon hammaslääkäri sanoi että poistetaan vaan. Kysyin myös pitääkö tilalle laittaa uusi hammas, johon hammaslääkäri sanoi että ei tarvitse. Siitä lähtien olen ollut ilman hammasta nro 15 enkä ole päivääkään katunut. Sille tielle jäi myös kovat posken alueen kivut kun hammas poistettiin kokonaan. Hammas oli kuitenkin sellaisessa kohdassa ettei haittaa vaikka ei sitä olekaan.

Minulla oli juurihoitohampaassa pidemmän päälle vain ongelmia ja nyt olen todella tyytyväinen että pyysin itse että hammas poistetaan kokonaan.

Toki palaan myöhemmin asiaan jos tuntuu että puuttuva hammas aiheuttaa ongelmia, mutta mitään ongelmia ei ole tullut. Nyt olen 44-vuotias. Olen nainen.

• Hammaskeijukainen

Hei, kiitos vastauksestasi! Saanko vielä udella onko sinulla noin muuten ollut ongelmia hampaiden kanssa vai oliko se vain juuri tuo nro 15 joka on aiheuttanut ongelmia sinulle?

• Hammasrako

Minulla on ollut ongelmia vain tuon hampaan nro 15 kanssa. Ajattelin aluksi että onko kyseessä kolmoishermosärky kun kipua oli välillä kovin poskessa, ohimolla ja kaulallakin. Mutta hampaan poisto vei kivut kokonaan. Täytyi johtua juurihoitohampaasta.

• yksipuuttuu

kiinnitin huomiota lauseeseen sitä on alkanut särkemään. Juurihoidettua hammasta ei pitäisi särkeä, vaikka on lohjennut. Vastaavassa tapauksessa juurihoidon erikoishammaslääkäri sanoi minulle, että jos omaa hammasta on vähän jäljellä se kestää kruunuttettunakin ehkä maksimissaan 5 vuotta. En myöskään jaksanut toistuvaa särkyä, vaikka hammas ei ollut tulehtunut, joten annoin poistaa hampaan. En ole teettänyt mitään tilalle ja minulta puuttuu yksi hammas suusta. En ole asiantuntija.

• Hammaskeijukainen

Joo, itse mietin samaa, johtuuko se bakteereista kun olen jo 1,5 kk ollut tällä rikkinäisellä hampaalla, vai aiheuttaako hammas / juuri särkyä ikeniin toisesta syystä. Jos en tee mitään, ei säre mutta pienikin aktiviteetti hieman häiritsee.

• Hammaskeijukainen

No niin, kävin tänään vielä parilla hammaslääkärillä hakemassa lisä mielipiteitä ja toinen sanoi Että nastakruunu ja toinen että ehdottomasti implantti, osoitti röntgenissä näkyvää juuren halkeamaa Ja sanoi vaan että liian syvällä, ei voi korjata. En sitten tiedä oliko niin ettei siellä toisessa paikassa tuo lohkeama röntgenissä näkynyt vai oliko hän vaan sitä mieltä että kyllä sitä juurta voi vielä käyttää vaikka onkin osittain lohjennut ien alle. Eli samassa pisteessä ollaan. Tulen hulluksi. Apua.
      Tässä vielä röntgen kuva hammaskalustostani: http://i4.aijaa.com/b/00766/14521250.jpg

• Hammasrako

Jos minä olisin sinun tilanteessasi, niin antaisin ehdottomasti vaan poistaa koko hampaan. Jotenkin tuntuu, että onko juurihoidetussa hampaassa pidemmän päälle mitään hyvää. Ja mitähän lienee ovat ne aineetkaan joita niihin juurihoitoihin laitetaan. Ovatko ollenkaan hyväksi terveydelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe