Milloin suljetaan Suomen viimeinen bensa-asema?

Veikkausta

Eli milloin bensiinin myynti Suomessa loppuu?

Nyt veikkauksia kehiin, joskus sitten nähdään kuka osui lähimmäs.

71

929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tesla-mies

      2030-luvun loppupuolella. Bensamittareiden tilalle vaihdetaan latausasemat hiljalleen vuosien saatossa.

      • Anonyymi

        Huoltoasemat ei kannata pitkään aikaan pelkillä latauspaikoilla, mutta heikosti kannattavia voi muuttaa pelkille mittareille. Sähköautoilijoille kurjaa jos joutuu sitä pitkää lataamista autosa odottamaan :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoasemat ei kannata pitkään aikaan pelkillä latauspaikoilla, mutta heikosti kannattavia voi muuttaa pelkille mittareille. Sähköautoilijoille kurjaa jos joutuu sitä pitkää lataamista autosa odottamaan :)

        Ihan vinkkinä teille tämä: Öljyjalosteiden tarjonta tulee lisääntymään huomattavasti yli kysynnän 2030 mennessä. Tämä koskee erityisesti päämarkkina-aluetta, eli länsimaita.

        Polttonesteiden hinnan tulevat romahtamaan. Tämä taas vaikuttaa patteriautojen kysynnän alentumiseen, joka on useiden autonvalmistajien toiveiden mukaista (esimerkkeinä Toyota, Mercedes-Benz, VAG).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vinkkinä teille tämä: Öljyjalosteiden tarjonta tulee lisääntymään huomattavasti yli kysynnän 2030 mennessä. Tämä koskee erityisesti päämarkkina-aluetta, eli länsimaita.

        Polttonesteiden hinnan tulevat romahtamaan. Tämä taas vaikuttaa patteriautojen kysynnän alentumiseen, joka on useiden autonvalmistajien toiveiden mukaista (esimerkkeinä Toyota, Mercedes-Benz, VAG).

        Eipä siinä noin tule käymään. Polttonesteiden hinnat tulee vain nousemaan kun kysyntä ja tuotanto vähenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä siinä noin tule käymään. Polttonesteiden hinnat tulee vain nousemaan kun kysyntä ja tuotanto vähenee.

        Ei tuotanto vähene mihinkään niin kauan kuin kysyntää riittää ja ylituotanto laskee hintoja. Äsken vasta oli ennustekin lehdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuotanto vähene mihinkään niin kauan kuin kysyntää riittää ja ylituotanto laskee hintoja. Äsken vasta oli ennustekin lehdessä.

        Kysyntä kun vähenee, aluksi hinnat laskevat.

        Mutta kun hinta laskee, tulee suurimmasta osasta öljykenttiä kannattomia, joten ne suljetaan. Tämän seurauksena hinta nousee aiempaa korkeammalle tasolle, koska kiinteät kulut eivät laske.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyntä kun vähenee, aluksi hinnat laskevat.

        Mutta kun hinta laskee, tulee suurimmasta osasta öljykenttiä kannattomia, joten ne suljetaan. Tämän seurauksena hinta nousee aiempaa korkeammalle tasolle, koska kiinteät kulut eivät laske.

        Ei tuotanto vähene suhteessa enempää, mutta voitot pienenee, nythän ne tekee valtavia voittoja.


      • Anonyymi

        Todennäköisesti ei koskaan - jollei sitten öljy lopu maailmasta.

        Autot kun eivät ole ainoita bensiiniä käyttäviä laitteita.

        Miten esim. bensiinigeneraattori, jolla saa sähköä, jos tulee pidempi sähkökatko?

        Jos bensiinin myynti loppuu, niin millä sitten tehdään sähköä, jos tulee pidempi sähkökatko?
        Tai, jos sähkölle on tarvetta siellä, missä ei ole sähköverkkoa ?

        Olisi hullua lopettaa bensiinin myynti, jollei ole tarjolla korvaavaa energiaratkaisua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä siinä noin tule käymään. Polttonesteiden hinnat tulee vain nousemaan kun kysyntä ja tuotanto vähenee.

        Öljyä ei myydä kuitenkaan alle tuotantokustannusten


    • kldskfljkdljfkl

      Vuonna 5987.

    • Jereehh

      Taitaa olla pöhlö olla vähä ulapalla?

    • leijutaan

      Sitten kun alkaa lennot avaruuteen, päästään kuutamolle kerosiinilla?

    • sdkljdfsjkdlskjflksdj

      Bensa-asemathan olisi voitu sulkea jo vuosikymmeniä sitten mutta rikkaat öljy-yhtiöt ostivat sellaiset keksinnöt pois markkinoilta ja tappoivat keksijät jolla bensiini olisi voitu korvata jo aikoja sitten.

      • Anonyymi

        Näköjään kaikki keksijät tapettu kun ihmeakkuja esitellään jatkuvasti, mutta ei tule myyntiin.


      • Anonyymi

        Tuota salaliittoa on vouhkattu vuosikymmeniä, kukaan ei vain ole osannut kertoa, mitä ne ihmekeksinnöt olisivat olleet?
        Jos tuollaisia keksintöjä oikeasti olisi olemassa, öljy-yhtiöthän olisivat voineet alkaa markkinoimaan niitä, vaan kun niitä ei ole.


    • Anonyymi

      Ainakin vielä kuusi vuotta myöhemmin bensiiniä vielä saa monesta paikasta, paitsi lakko voi häiritä saatavuutta.

      Palataan asiaan taas kuuden vuoden päästä eli 2030.

    • Anonyymi

      Puolustusvoimilla on tarve polttoaineelle vielä pitkän, pitkän aikaa. Lisäksi puolustusvoimissa tarvitaan polttomoottoreita vielä pitkän, pitkän aikaa. Huoltovarmuuden ja yhteensopivuuden takia siviilimaailmassakin tarvitaan polttomoottoreita yhtä pitkän aikaa.

      • Anonyymi

        Suomi ei ole omavarainen polttoaineen suhteen, mutta sähköä täällä voidaan tuottaa.

        Sota-aikana polttonesteillä ajaminen loppui ja autoihin viritettiin häkäpönttöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi ei ole omavarainen polttoaineen suhteen, mutta sähköä täällä voidaan tuottaa.

        Sota-aikana polttonesteillä ajaminen loppui ja autoihin viritettiin häkäpönttöjä.

        Biopolttoaineita tehdään myyntiinkin ja tuotanto lisääntyy.


    • Anonyymi

      Milloin myydään viimeinen sähköauto?

      • Anonyymi

        Sitä päivää ei kukaan nyt elossa oleva näe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä päivää ei kukaan nyt elossa oleva näe.

        Tuskin näkevät viimeisen polttomoottoriautonkaan myyntiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä päivää ei kukaan nyt elossa oleva näe.

        riippuu kovin paljon siitä, miten sähköauto määritellään.
        jos sähköauto on sellainen jossa on sähkökäyttöinen moottori, niin voi mennä todella pitkään, mutta jos määritelmä edellyttää myös akkukäyttöisyyttä niin sitten homma riippuu siitä, saadaanko joidenkin vuosien kuluttua sähkö tuotettua kustannustehokkaasti ja halvemmalla laitteistolla kuin mitä sen akku kustantaa.


    • Anonyymi

      Todennäköisesti meistä ei ole monikaan näkemässä sitä aikaa, jos kukaan.

    • Anonyymi

      Lopultakin sähköautoille tulee päästöverot.
      https://www.is.fi/autot/art-2000010288063.html

      Pitäisi verottaa myös painon ja tehojen mukaan, koska kuluttavat enemmän teitä ja renkaita. Materiaaleja kuluu turhaan isompien uusien autojen valmistamiseen sen sijaan että käytettäisiin vanhoja pitempään ja akkujen valmistus saastuttaa paljon.

      Turha väittää myös että käyttäisi vain päästötöntä tuulivoimaa, koska muualla joudutaan käyttämään vastaavasti hiilivoimaa tai mitä tahansa. Päästöverot pitäisi laskea keskimääräisten päästöjen mukaan, Kiinassa valmistusmaana ja Suomessa käyttömaana.

      • Anonyymi

        Kateellinen sai ilouutisen. No ei mene kauaa kun sinäkin ajat sähköautolla maksat veroa siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateellinen sai ilouutisen. No ei mene kauaa kun sinäkin ajat sähköautolla maksat veroa siitä.

        En välttämättä koskaan ja jos ajan, niin siihen mennessä siinä voi olla jo järkeäkin. Harvoin kannattaa ostaa ensimmäisiä tuotteita mistään, litteät TV:t hyvä esimerkki, odotin että sai kunnollisen ja paljon halvemmalla, monet oli ostaneet jo monta huonoa kalliilla siihen mennessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En välttämättä koskaan ja jos ajan, niin siihen mennessä siinä voi olla jo järkeäkin. Harvoin kannattaa ostaa ensimmäisiä tuotteita mistään, litteät TV:t hyvä esimerkki, odotin että sai kunnollisen ja paljon halvemmalla, monet oli ostaneet jo monta huonoa kalliilla siihen mennessä.

        Juu lättytelkkareissa oli ensin sähkösyöppöjä heikon kuvatarkkuuden plasmatelkkareita ja huonon kuvanlaadun LCD-telkkareita. Vasta kun LED telkkarit tulivat, alkoi kuvanlaatu ja hinta olla aidosti hyvässä suhteessa kuvaputkitelkkareihin nähden ja nykyiset Direct LED / QLED / OLED / Full Array LED telkkarit ovat jo käytännössä niin hyviä, että enää kauhulla muistellaan pienten alkuaikojen lättytelkkareiden aikakautta.
        Sähköautotekniikassa taidetaan olla telkkari-asteikolla juuri siirtymässä Plasmasta ja LCD:stä Lediin. Tosin vielä vain reunavalaistuun ja kuten rangesta tiedämme, niin vain 40 tuumaiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu lättytelkkareissa oli ensin sähkösyöppöjä heikon kuvatarkkuuden plasmatelkkareita ja huonon kuvanlaadun LCD-telkkareita. Vasta kun LED telkkarit tulivat, alkoi kuvanlaatu ja hinta olla aidosti hyvässä suhteessa kuvaputkitelkkareihin nähden ja nykyiset Direct LED / QLED / OLED / Full Array LED telkkarit ovat jo käytännössä niin hyviä, että enää kauhulla muistellaan pienten alkuaikojen lättytelkkareiden aikakautta.
        Sähköautotekniikassa taidetaan olla telkkari-asteikolla juuri siirtymässä Plasmasta ja LCD:stä Lediin. Tosin vielä vain reunavalaistuun ja kuten rangesta tiedämme, niin vain 40 tuumaiseen.

        Taitaa olla vieläkin kuvaputkilaatua kun painavat niin helvatasti. Suorituskyky ok, mutta paino ja hidas lataus ongelma, samoin akkujen kestävyys. Turvallisuuttakin pitäisi parantaa ja hinta tietysti tulla alas.


    • Anonyymi

      Koska loppuu alkoholin myynti Suomessa?
      Bensiinin myynti noudattaa samaa linjaa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ainahan niitä on syrjäseuduilla suljettu, Suomessakin on vaikka kuinka paljon suljettuja ja olleet osa jo kymmeniä vuosia.

        Huomasitko ettei tilalle tullut latausasemia :D


      • Anonyymi

        Myös hybridit ovat vaarassa, jos bensan jakelu häviää.


    • Anonyymi

      Ei kenenkään tänne kirjoittavan elinaikana. Eli ei ainakaan 60 vuoteen.

      • Anonyymi

        Oletko tyhmä? Ihan viimeistään 2040-luvun alkupuolella loppuu jakelu. Todennäköisemmin pian 2035 jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tyhmä? Ihan viimeistään 2040-luvun alkupuolella loppuu jakelu. Todennäköisemmin pian 2035 jälkeen.

        Sinähän tässä tyhmä olet. Kenenkään tänne kirjoittajan elinaikana ei polttoaineen myynti Suomesta lopu. Ei kaikkea voi sähköiseksi muuttaa, aattele nyt ihan ite:
        -Tänä päivänä käyttöönotetuista polttomoottoriautoista suurin osa on vielä liikenteessä
        2035jälkeen, osa vielä 2040luvulla, mistä noille polttoaine?
        -Miten rekka kulkee Helsingistä Ouluun pattereilla, liikennöitsijää kiinnostaisi saada siihen
        muutakin kuormaa kuin masiiviset ja raskaat akut?
        -Millainen on akkukäyttöinen kaivinkone tai metsätraktori?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tyhmä? Ihan viimeistään 2040-luvun alkupuolella loppuu jakelu. Todennäköisemmin pian 2035 jälkeen.

        Toivottavsti ketju löytyy vielä 2035 jälkeen niin saadaan nauraa sinulle :D


    • Anonyymi

      Ei vielä moneen kymmeneen vuoteen. Vielä on myynnissä paljon polttomoottoriautoja ja uusiakin tehdään.

    • Anonyymi

      3015

    • Anonyymi

      46v ikää, ajattelin ajaa bensa autolla, diesel traktorilla, ehkä asuntoautolla loppuelämäni.

      Olisi helppo myydä ja toimittaa polttoainetta isolle joukolle, suoraan kuntiin. Kansalaiset järjestäisi polttoaineet itselleen.

      • Anonyymi

        Niinpä, elämä voi loppu yllättävän nuorena ja nopeasti.
        Vai "kansalaispolttoainetta" kimmajakoon, hauska setä.


      • Anonyymi

        Olisi todella helppo järjestää polttoaineet kaikille tässä maassa. Vaikka jokainen toimija / firma lopettaisi toiminnan viikon päästä.

        Uudella toimijalla olisi 10 000 - 1 miljoona omistajaa takana. Kuka maakunta haluaa elää normaalisti.
        Muutaman maakunnan asukkaiden määrä on aika iso ja myös kaikkien dieseliä tarvitsevien maatilojen ja muiden toimijoiden määrä.

        Kaikki poliittiset päätökset on muutettavissa helposti, äänestetään sellaisia jotka ajaa oikeita asioita.

        Nato on hyvä ja olla sotilasliitossa. Siitä puhuin yläasteella 90 luvulla ja ihmettelin miksi muut ei uskalla järkeä puhua ja viedä asioita.

        Eu sta pitää poistua kun ja jos haittoja kertyy liikaa tai jos haittoja, hölmöyksiä poisteta. Eu: takia suomesta siirretään turhaan liian paljon euroja. Tälläinen muille eu maille siirrettävä raha ei ole järkevää ja rapauttaa. Myös eu ssa virastoissa poltetaan isoja määriä turhiin palkkoihin ja


        Tuolla on 300L usasta tullutta polttoainetta tynnyreissä. Kuinka moni teistä on tuonut maahan polttoaineita kontissa?


    • Anonyymi

      30 vuotta sen jälkeen, kun Toyota on saanut valmiiksi solid state akun ja viidennen sähköautomallin eli joskus 2070.

    • Anonyymi

      Ei varmaan koskaan, mutta toiminta on tyyliin hevostallit nykyisin.

      Eli 2040 Suomessa on ehkä muutama bensa-asema, mutta niitä ei käytä kuin vanhojen autojen harrastajat.

      • Anonyymi

        Suomessa liikkuu silloin vain venäläistä fossiilikalustoa. Kansa liikkuu kuten Pohjois-Koreassa nyt


      • Anonyymi

        Saadaan 2040 nauraa kuinka väärässä olitkaan :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saadaan 2040 nauraa kuinka väärässä olitkaan :D

        Katsotaan sitten. Voi olla, että siirtymä tapahtuu aiemmin. 2024 ostettu bensa-auto ei ehkä näe elinkaarensa viimeisiä vuosia polttoaineen korkean hinnan vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotaan sitten. Voi olla, että siirtymä tapahtuu aiemmin. 2024 ostettu bensa-auto ei ehkä näe elinkaarensa viimeisiä vuosia polttoaineen korkean hinnan vuoksi.

        Voi olla että olet väärässä :D

        Ryssat nauraa kun hurrit kieltää puolustusvoimilltakin muut kuin hybridi-, kaasu- ja sähköautot tänä kesänä, 2030 sitten saa olla vain 0-päästöisiä. Jos eivät valmista myyntiinkään niin menettävät myös verotuloja.
        https://www.is.fi/autot/art-2000010363858.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että olet väärässä :D

        Ryssat nauraa kun hurrit kieltää puolustusvoimilltakin muut kuin hybridi-, kaasu- ja sähköautot tänä kesänä, 2030 sitten saa olla vain 0-päästöisiä. Jos eivät valmista myyntiinkään niin menettävät myös verotuloja.
        https://www.is.fi/autot/art-2000010363858.html

        Synteettisiä valmistetaan jo nyt, todella tyhmä päätös.


    • Anonyymi

      E-Koreassa sähkölatauspaikkoja keskimäärin 500m välein, tuntuu aika uskomattomalta, Suomessa kestää kauan ennen kuin on maanteillä edes 50km välein.

    • Anonyymi

      Sähköautojen latauksessa niin pienet katteet ettei huoltoasemat enää kannata, Lieksan ainoa täyden palvelun ABC suljetaan, jatkossa ei saa huoltoasemilta edes kahvia.
      https://www.is.fi/autot/art-2000010533205.html

      Hyvää vauhtia pienet pakkakunnat autioituu ja palvelut vähenee, hesassa ympäristöongelnat ja kaikki muutkin ongelmat kasvaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vähän aiemmin kuin viimeinen sammuttaa Suomesta valot eli vuonna joskus 2050. Suomi ennallistetaan aikaan ennen asutusta.

    • Anonyymi

      Sähköä jaellaan kauppojen pihoilla ja missä tahansa niin huoltoasemat käy varmasti harvinaisiksi sitten kun tai jos ei ole enää polttomoottoreita.

    • Anonyymi

      Nykyään mennään ihmisten ehdoilla eli tauko pidetään jossain viihtyisämmässä paikassa kuin huoltoasemalla. Ladata voi esim, oikean ravintolan parkkipaikalla. Auton pitää olla sellainen, ettei sen takia tarvitse mennä mihinkään haisevalle huoltsikalle menneiden aikojen tyyliin.

      • Anonyymi

        Onkin mukava pitää patteriautolla taukoa pakksella korvessa tai missä tahansa kun mitään pientä vikaakaan ei saa korjattua huoltoasemalla ajoissa, eikä voi ostaa osiakaan korjatakseen itse. Kulkeepa millä tahansa niin autoissa on paljon vikaantuvia osia renkaista lähtien ja huoltoasemien katoaminen on suuri heikennys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkin mukava pitää patteriautolla taukoa pakksella korvessa tai missä tahansa kun mitään pientä vikaakaan ei saa korjattua huoltoasemalla ajoissa, eikä voi ostaa osiakaan korjatakseen itse. Kulkeepa millä tahansa niin autoissa on paljon vikaantuvia osia renkaista lähtien ja huoltoasemien katoaminen on suuri heikennys.

        Varmaan pakko siis ostaa Tesla, koska vain Tesla lähettää "rangerin" korjaamaan auton minne vain.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      2035 pitäisi olla miljoona sähköautoa liikenteessä.....talveksi ei riitä sähkö ..nykypolitiikalla...konkursseja nähdään niin firmoissa kuin yksityistalouksissa.

    • Anonyymi

      V. 2050 aikaisintaan , luultavasti paljon myöhemmin . Vihreillä ituhipeillä kun ei ole minkäänlaista syvempää tietämystä tekniikasta ja vihreä-aivopesu on himmentänyt valot täysin eikä päähän mahdu muuta kuin niitten sokea ideologia , olisi katastrofi jos olisivat päättävässä asemassa mitä autoiluun tulee tässä maassa , ei nykyinen tekniikka mahdollista taloudellisesti järkevää ja toimivaa siirtymistä sähköistymiseen , varsinkaan täällä pohjoisessa , Kekittyisivät maihin joissa suotuisimmat olosuhteet , järjen käyttö olisi sallittua....

    • Anonyymi

      Silloin, kun viimeinenkin vihervassari on saanut valtion kustantaman sähköpolkuauton.

      • Anonyymi

        Persu, olet idiootti. Mene koulutukseen ja sitten töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persu, olet idiootti. Mene koulutukseen ja sitten töihin.

        Millä työpaikalla saat trollailla työaikana, ei kadulla istuskelusta makseta palkkaa, opiskele hyödyllinen ammatti ja mene töihin.


    • Anonyymi

      95%+ asemista?

      2040.

      Kaikki paitsi yhden käden sormilla laskettava määrä?

      2050.

      Viimeinen asema? 2100? 2200? Mutta viimeinen asema ei enää palvele massoja, vaan vain erityistarpeita.

      • Anonyymi

        Hyvin huomaa miten tyhmiä viherpiiperöt ovat :D


    • Anonyymi

      "Ei tuotanto vähene mihinkään niin kauan kuin kysyntää riittää ja ylituotanto laskee hintoja. Äsken vasta oli ennustekin lehdessä."

      Kun kysyntä vähenee, aluksi hinnat laskevat.

      Mutta kun hinta laskee, tulee suuresta osasta öljykenttiä kannattamattomia, joten ne suljetaan. Mieti esim. syvämeren porauslauttojen kiinteitä kuluja! Tämän seurauksena hinta nousee aiempaa korkeammalle tasolle, koska kiinteät kulut eivät laske.

      • Anonyymi

        Ei tuotanto vähene suhteessa enempää, mutta voitot pienenee, nythän ne tekee valtavia voittoja. Investoinnit pidetään käytössä mahdollisimman pitkään ja toimintaa tehostetaan. Vähiten kannattavat kuten liuskeöljyn tuotanto lopetetaan ensimmäisenä kun muukin öljy riittää eli tuotanto halpenee. Samaan aikaan bioöljyn ja synteettisen polttoaineen tuotanto lisääntyy ja tuotanto halpenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuotanto vähene suhteessa enempää, mutta voitot pienenee, nythän ne tekee valtavia voittoja. Investoinnit pidetään käytössä mahdollisimman pitkään ja toimintaa tehostetaan. Vähiten kannattavat kuten liuskeöljyn tuotanto lopetetaan ensimmäisenä kun muukin öljy riittää eli tuotanto halpenee. Samaan aikaan bioöljyn ja synteettisen polttoaineen tuotanto lisääntyy ja tuotanto halpenee.

        Suurin osa öljyntuotannosta on nykyisin matalan katteen tuotantoa. Seuraukset kulutuksen putoamisesta selvät; hinta nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa öljyntuotannosta on nykyisin matalan katteen tuotantoa. Seuraukset kulutuksen putoamisesta selvät; hinta nousee.

        Hahah, valtavia voittoja tehneet koko ajan, kysyntä laskee ja hinnat laskee, niin se menee aina. Sähkön kysyntä taas kasvaa ja hinta nousee!


    • Anonyymi

      Kiinassa kehittäneet dieselistäkin taloudellisemman.

      "Yhtiön tiedotteessa uuden kiinalaismoottorin hyötysuhteen takana kerrotaan olevan useita teknisiä parannuksia. Insinöörit ovat esimerkiksi optimoineet polttoaineen syöttöä, ilmanottoa, turbotekniikkaa ja palamista ynnä vähentäneet kitkaa. Lisäksi moottori toimii varsin suurella puristuspaineella.

      Kehitystyön aikana Weichai Power kertoo hankkineensa moottoriinsa peräti 176 keksintöpatenttia.

      Uuden moottorin kerrotaan voivan säästää 250 000 kilometrin vuosisuoritteella jopa 12 000 litraa dieseliä vuodessa, mikäli se asennetaan raskaan kuorma-auton keulalle ja vertailupintana käytetään jo iäkästä perustason dieseltekniikkaa."
      https://www.is.fi/autot/art-2000010379948.html

      Ei häviä dieselitkään ihan heti, ainakaan raskaissa ajoneuvoissa.

    • Anonyymi

      Kohta seitsemän vuotta mennyt avauksesta ja vielä bensiiniä saa.
      Eilen iltauutisissa tosin sanottiin, että fossiilipolttoaineiden kysyntä on kääntymässä laskuun eli tämä on ensimmäisiä merkkejä muutoksesta.

      Latausasemien määrä on vasta räjähtämässä lentoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      111
      2862
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2344
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1966
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1640
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1355
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      287
      1181
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1034
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1034
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      1003
    Aihe