masennuksesta kärsivät, lukekaa!

tietoinenn

alhainen ferritiini, eli raudanpuute ja kilpirauhasenvajaatoiminta voivat aiheuttaa ahdistusta/masennusta. raudanpuute voi olla vaikka hemoglobiini olisi loistava, ja kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla vaikka arvot olisivat viitteissä. Jos ette ole mittauttaneet ferritiiniä eli varastorautaa tehkää se, kuten esim kilpirauhaskokeet. itse söin 7 vuotta erilaisia masennuslääkkeitä ilman vaikutusta. nyt vasta itse löysin että ferritiini on alhainen ja että kilpirauhas arvotkaan eivät olleet kunnossa. Rautaa voi joutua syömään vuodenkin että saa varastot korjatuiksi ja olon hyväksi. pikku vinkkinä teille joille ssri/bentsot ei toimi :)

46

4145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjkjhg

      Tästä muun muassa olen yrittänyt näillä palstoilla jankuttaa. Mitä ihmiset tekevät? Miinustelevat juttujani ja väittävät minun olevan väärässä.

      Testit kuntoon....

    • mahtavaa-hienoa

      Hyvä kun kirjoitat. Tällöin tällainen palsta toimii parhaiten.

    • jhkuik8l

      Aina huvittuneena lukee, että mitä tällä palstalla ehdotetaan masennuksen taittamiseen.

      Milloin kalaöljyä, milloin mäkikuismaa, milloin lenkkeilyä, vihreää teetä, kylmiä suihkuja, meditointia, kuumakivihoitoa, kuppausta, kauranversouutetta, D-vitamiinia, probiootteja, karppausta, vyöhyketerapiaa, naurujoogaa, öljyvärimaalausta, akupunktiota jne. Ja nyt tietysti rautatabletteja.

      Mutta oletteko kokeilleet paskanmarjoja? Jo keskiaikaiset hovinarrit käyttivät tätä ihmelääkettä. Paskanmarjoista tehty tahna tungetaan aprillisillien täytteeksi ja sillit niellään kokonaisina samalla napauttaen kantapäät kolmasti yhteen ja toivotaan oikein lujasti että masennus lähtee. Toimii!

      • xcvxczxc

        jhkuik8l hyvä, jos sulla on käynyt noin.
        Mun mielestä on ihan turha perseillä kenenkään kokemuksille masennuksen hoidosta.
        Masennus on ihan todella pirullinen vaiva. Ennen kun en sellaista en ollut kokenut, en voinut ymmärtää kuinka joku voi masentua. Nyt voin ymmärtää.
        Ymmärrän myös masennuksen moninaisuuden. Masennusta on monta tyyppiä ja moni asia voi aiheuttaa sen. Se hoitokeino mikä toimii toiselle ei välttämättä toimi toiselle.

        Vaikka kuinka moni väittäää ettei ravinto liity masennuksen syntyyn mitenkään, niin se on mielestäni mielipuolinen väite. Tottakai se liittyy. Monenlaiset puutostilat aiheuttavat masennusta. Masennusta aiheuttaa myös huonot ihmissuhteet ja menetykset ja epäonnistumiset.

        On hienoa, että ihmiset jakavat kokemuksiaan masennuksesta ja millä siitä ovat selvinneet.
        Mitä enemmän tietoja jaetaan, sitä enemmän on kokeiltavia keinoja selvitä...


      • jhkuik8l

        Huoh...

        Minun näkemykseni on, että kaikenlaisilla ravintolisillä sun muilla hokkuspokkus tempuilla masennuksestaan "parantuneet" ovat parantuneet placebovaikutuksella. Jos masennus paranee jollain täysin siihen liittymättömällä huuhaalla, niin siitä juuri on kysymys. Eipä sillä että sillä väliä olisi kunhan parantuu, mutta sittenpä voi kokeilla melkein mitä vain, vaikka henkiparannusta ja vastaavaa useita erilaisia, jotka eivät ole arvelluttavia ravintolisiä, kuten raudan napsimista huolimatta korkeista hemoglobiiniarvoista tai monista rohdoksista, joilla on useita vakavia haittavaikutuksia.

        Parempi kokeilla vaikka ruutuhyppelyä, jos placebo parantaa. Käypä hoito suosituksissa niitä ei ole, koska niiden tehosta ei ole tieteellistä selvää näyttöä, lähes kaikkiin niihin on tehty placebo-kontrolloitu tutkimus ja ei vaikutusta. Eli jos joku kertoo kokemuksistaan moisten kanssa, hän on parantunut placebo-efektillä.

        Itselläni on kyllä diagnosoitu masennus ja olen saanut siihen lääkityksen. Itselläni se latisti tunteet, niin hyvät kuin huonot. Ei kykene helposti itkemään sen enempää kuin suuria nautintoja kokemaan, mutta se oli merkittävä parannus lääkitystä edeltäneeseen tilaan, joka oli täyttä tuskaa. SSRI toimi siis tasaavana tekijänä. Ennen saattoi tulla kylmät väreet ja lievä paniikki kun varis rääkäisi pihalla kulkiessa. Ja saattoi mennä koko päivä pilalle ja raivota itsekseen kotona kun joku kysyi vaikka neutraalin kysymyksen jonka itse tulkitsi negatiivisessa mielessään ilkeilyksi.

        Nykyisin on aivan sama vaikka joku haukkuisi päin näköä. Kun saa kuulla, että joku vanha tuttu on lottovoittaja/ joutunut vankilaan/ vaihtanut sukupuoltaan/ kuollut/ mennyt naimisiin ja hankkinut 8 lasta/ mennyt munkiksi tiibetiin/ jne. niin ei hetkauta sen enempää kuin kuulisi tämän hankkineen uudet ikkunaverhot. Ei kiinnosta.

        Moni ei pidä tästä vaikutuksesta, kokee sen jopa karmeana. Itse koen sen erittäin miellyttävänä. Ja silmät auennut kuinka paljon ennen antoi niin paljon ja usein negatiivista merkitystä asioille, joilla tosiasiassa ei ole mitään väliä. Kaikki meteli pään sisällä on vaimentunut ja vaihtunut tyyneen rauhaan.


      • Anonyymi

        Tutkimusten mukaan masennuslääkkeiden teho perustuu myös plaseboon. On empiirinen fakta, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa alakuloisuutta ja myös huomattava anemia. Ne sotketaan joskus kliiniseen depressioon, joka diagnosoidaan oireiden perusteella. SSRI-lääkkeiden teho taas perustuu plasebovasteeseen.

        Esimerkiksi professori Irving Kirch on tehnyt lukuisia meta-analyyseja lääkeyhtiöiden rahoittamista tutkimuksista, ja kun ei-julkaistut tutkimukset otetaan huomioon, ero plasebon ja SSRI-lääkkeiden välillä on noin 1,6 pistettä Hamiltonin skaalalla. Jos yhtään ymmärrät mitään masennuslääketutkimuksesta niin tiedät, että kyseinen ero on täysin olematon. Plasebo laskee masennusta Hamiltonin skaalalla noin 14 pistettä ja lääkkeet vähän yli 15 pistettä. Eli kun miinustat tuosta about 15,6 pisteestä 14 pisteestä, saat erotukseksi 1,6 pistettä. Vaikka plasebo onkin varsin tehokas lääke masennuksen hoitoon lyhyellä aikavälillä, itse aktiivisen lääkkeen ja plasebon välistä eroa ei käytännössä huomaa, ja monien tutkjoiden, mm. Irving Kirchin mukaan se ei johdu lääkkeen vasteesta itsessään, vaan plasebokontrollin purkautumisesta.

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4172306/

        Jos olet sen verran huono englannissa tai muuten poikkeavan yksinkertainen ja kyvytön täten ymmärtämään lukemaasi, , niin alla on linkki kuvasarjaan, joka esittää visuaalisesti myös lukutaidottomille ongelman keskeisen luonteen, eli julkaisuharhan.

        https://twitter.com/eturnermd1/status/737436322344927232

        Masennus ei johdu suoraan mistään serotoniinivajeesta synapsiraoissa. Tutkimusnäyttö ei yksinkertaisesti tue tätä hypoteesia. Miljoonat ihmiset popsivat näitä lääkkeitä muutamien viikkojen kestävien tutkimusten perusteella siitä huolimatta, että niiden teho on käytännössä pelkkää plaseboa. On paljon enemmän tieteellistä näyttöä, että monet ravintopuutokset aiheuttavat, jos eivät nyt suoraan depressiota, niin voimakasta väsymystä ja alakuloa, jotka ovat myös depression oireita.


      • Anonyymi

        "Aina huvittuneena lukee, että mitä tällä palstalla ehdotetaan masennuksen taittamiseen."

        Huvitu ihan rauhassa, mutta kuule kun masennukseen on useitakin syitä. Jos ei ihminen saa ravinnosta sitä mitä elimistö tarvii niin onhan se nyt maalaisjärjelläkin käsitettävä asia, että elimistön toiminta heikkenee.

        Duodecim kertoo tiivistetysti että syy voi olla psykologinen mutta myös aivojen toimintähäiriön tulosta. Ja mitä ihminen syö, sehän vaikuttaa tietenkin kehoon. Esim. B12-vitamiinin saanti on ratkaiseva hermoston ja muistin toiminnan kannalta. Ja jos ko vitamiinia ei saa tai se ei imeydy suolistosta niin seuraukset on vakavat.

        Onhan se hieno asia, että joku asia tulee kuntoon pelkästään ravitsemukseen huomiota kiinnittämällä. Hyvä ravitsemustila tukee niidenkin oloa, joilla masennuksen syy ei-fysiologinen. Sitä vaan ihminen ei just silloin jaksa kiinnittää ravintoon huomiota kun energiat menee hengittämiseen.


      • Anonyymi

        "Aina huvittuneena lukee, että mitä tällä palstalla ehdotetaan masennuksen taittamiseen."

        Mulle yksi sukulainen muuten antoi masentuneelle minälle kehotuksen ottaa itseä niskasta kiinnni. Joillakin on ilmeisesti tällä forumillakin käsitys, että masennus on vaan jotain laiskuutta, eikä se johdu mistään. Sanooko joku vaikka 40-asteen kuumeessa olevalle potilaalle että ota kuule itseäs niskasta kii. Täytyyhän masennuksen syy selvittää ja etsiä siihen apua, kun kerran sitä on tarjolla. Ymmärrän kyllä jos ei vaan jaksa enää sitäkään.


      • Anonyymi
        jhkuik8l kirjoitti:

        Huoh...

        Minun näkemykseni on, että kaikenlaisilla ravintolisillä sun muilla hokkuspokkus tempuilla masennuksestaan "parantuneet" ovat parantuneet placebovaikutuksella. Jos masennus paranee jollain täysin siihen liittymättömällä huuhaalla, niin siitä juuri on kysymys. Eipä sillä että sillä väliä olisi kunhan parantuu, mutta sittenpä voi kokeilla melkein mitä vain, vaikka henkiparannusta ja vastaavaa useita erilaisia, jotka eivät ole arvelluttavia ravintolisiä, kuten raudan napsimista huolimatta korkeista hemoglobiiniarvoista tai monista rohdoksista, joilla on useita vakavia haittavaikutuksia.

        Parempi kokeilla vaikka ruutuhyppelyä, jos placebo parantaa. Käypä hoito suosituksissa niitä ei ole, koska niiden tehosta ei ole tieteellistä selvää näyttöä, lähes kaikkiin niihin on tehty placebo-kontrolloitu tutkimus ja ei vaikutusta. Eli jos joku kertoo kokemuksistaan moisten kanssa, hän on parantunut placebo-efektillä.

        Itselläni on kyllä diagnosoitu masennus ja olen saanut siihen lääkityksen. Itselläni se latisti tunteet, niin hyvät kuin huonot. Ei kykene helposti itkemään sen enempää kuin suuria nautintoja kokemaan, mutta se oli merkittävä parannus lääkitystä edeltäneeseen tilaan, joka oli täyttä tuskaa. SSRI toimi siis tasaavana tekijänä. Ennen saattoi tulla kylmät väreet ja lievä paniikki kun varis rääkäisi pihalla kulkiessa. Ja saattoi mennä koko päivä pilalle ja raivota itsekseen kotona kun joku kysyi vaikka neutraalin kysymyksen jonka itse tulkitsi negatiivisessa mielessään ilkeilyksi.

        Nykyisin on aivan sama vaikka joku haukkuisi päin näköä. Kun saa kuulla, että joku vanha tuttu on lottovoittaja/ joutunut vankilaan/ vaihtanut sukupuoltaan/ kuollut/ mennyt naimisiin ja hankkinut 8 lasta/ mennyt munkiksi tiibetiin/ jne. niin ei hetkauta sen enempää kuin kuulisi tämän hankkineen uudet ikkunaverhot. Ei kiinnosta.

        Moni ei pidä tästä vaikutuksesta, kokee sen jopa karmeana. Itse koen sen erittäin miellyttävänä. Ja silmät auennut kuinka paljon ennen antoi niin paljon ja usein negatiivista merkitystä asioille, joilla tosiasiassa ei ole mitään väliä. Kaikki meteli pään sisällä on vaimentunut ja vaihtunut tyyneen rauhaan.

        "Minun näkemykseni on, että kaikenlaisilla ravintolisillä sun muilla hokkuspokkus tempuilla masennuksestaan "parantuneet" ovat parantuneet placebovaikutuksella. "

        B-ryhmän vitamiinit vaikuttaa erittäin paljon aivoihin ja sitä kautta tietenkin mieleen.


      • Anonyymi

        Tuo on täysin totta (Huumori auttaa usein, Ja se ettei jättäydy Yksin )


      • Anonyymi

        Ole vaan niin huvittunut kun haluat.
        Tied3tään että esim kaikki lääkärit eivät edes osaa tulkita kilpiraus kokeiden tuloksi oikein
        Ja moni ihminen on kärsinyt turhaan .
        Joten kilpirauhanen säätelee kehon hormoonitoiminta ja on aika vaikea sairaus silloin kun ei saa oikeaa hoitoa vaivaansa. Joten nämä ihmiset jotka syövät masennuslääkkeitä esim kilpirauhasen vajaatoimintaan eivät tule autetuksi mitenkään lääkityksestä.
        Joten kunhan vilkaisee kilpirauhas liiton sivuille niin saat ehkä selville miten hoitamaton sairaus aiheuttaa ihmisille tuskaa. Niin että sinunlaistesi ihmisten jutut voi laittaa sinne minne ne kuuluvat ——— roskiin


    • Artsi2564

      Hyvä kirjoitus. Jos masennuslääke toimii, niitä kannattaa ottaa kovempaan masennukseen. Parempi niin kuin kärvistellä tuskissaan.

      Myös suoliston kunto vaikuttaa suoraan mielialaan. Eli kantsii katsoa mitä suuhunsa laittaa.

    • Anonyymi

      Olisko niin että kun lekurit lopettavat ssri-myrkkyjen syöttämisen ihmisille, niin he tervehtyvät kuten ennenkin.
      Voi olla hyvinkin mahdollista useimmissa tapauksissa.

      • Anonyymi

        Mummot ja vaarit saavat niitä yllinkyllin, löppuelämäänsä laitoshoidossa.


    • Anonyymi

      Mun kohdalla varastoraudanpuutos mitattiin verestä. Puutos aiheutti pitkäaikaista unettomuutta ja unettomuus lisäongelmia, rytmihäiriöitä, paniikkikohtauksia, ahdistusta (pahin) hiustenlähtöä, jne. Unettomuus voi aiheuttaa jopa psykoosin joten sillä ei ole leikkimistä. Aivot ja sydän tarvii rautaa siinä kuin muutkin elimet. Kumma kyllä myös närästys ja refluxioireet katosi. Nyt puoli vuotta lisärautaa syönyt. Ei muita lääkkeitä. Elämä tuntuu tasaiselta ja hyvältä. Olosuhteet ei ole muuttuneet, eli yhtä köyhä olen mutta pirteä sellainen. Mutta rakastamisen ja rakastumisen kyky palannut. Jotenkin kaikki vaan näyttää erilaiselta. Elämisen arvoiselta.

      • Anonyymi

        Minkälainen varastorauta-arvo sinulla oli ennen lisärautaa? Otettiinko muita rautakokeita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen varastorauta-arvo sinulla oli ennen lisärautaa? Otettiinko muita rautakokeita?

        Joo otettiin kokeet, ihotautilääkäri vasta otatti. Kuulemma toinen lääkärikunta joka tajuaa otattaa nää arvot on psykiatrit. Tätä ennen oli määrätty kaikkiin oireisiin muita lääkkeitä jotka aiheutti sitten omat ongelmat. Eli mulla se ferritiini oli 42. Se on yleensä päälle sadan. Mutkun mulla on autoimmuunisairaus joka näyttää ton arvon aina korkeempana kuin se on joten herra tietää kuin matala se oikeesti on ollut. Joillain alkaa oirehtia alle 50 ja joillain vasta alle 20 lukemilla. Otettiin myös muut jutut, eli hglobiini oli yli 130 ja se maksan rautakuormituskoe oli viitearvoissa. Nyt oli uudessa fe kokeessa 120 ja tuo oli riittävä viemään ainakin kaikki oireet. Otin 100mg rautaa per päivä ja nyt 50. Käyn uudelleen kokeissa vuoden sisällä. Eikä rasitu maksakaan. Voin hyvin. Ferritiini pitää mitata ennen kuin alkaa syömään rautaa. Jos se ongelma olisikin kilpparissa jne. Oireet on vähä samanlaisen epämääräisiä. Kannattaa lukea netistä artikkeleja asiasta. Olin täysin pöllähtänyt kun aloin nukkua itsestään heräämättä aamuun saakka ja ahdistus, paniikkikohtaukset jne katosi.


    • Anonyymi

      Elintavat ei välttämättä poista masennusta mutta löisin vetoa että kävelyä, riittävästi valoa, terveellinen monipuolinen aivojen toimintaa kohentava ruoka(esim välimeren ruokavalion tyyliin), alkoholin vähäinen käyttö korkeimmillaan,säännöllinen päivärytmi ja ruutuajan rajoittaminen(eli tehdä muutakin) ei ainakaan pahenna kenenkään masennusta. Todennäköisesti yllämainitut toimenpiteet vaikuttaa suotuisasti niin masennukseen, unen laatuun kuin kognitiivisiin ongelmiin joita joillakin masentuneilla on.

      • Anonyymi

        Olet kyllä oikeassa.

        Pelkästään unen puute saa ihmisen sekaisin ja vaikuttaa kaikkeen. Jatkuva väsymys ja uupumus romahduttaa terveemmänkin ihmisen. Itsellä unen puute teki samanlaisen vaikutelman kuin olisi parin promillen kännissä jatkuvasti.


    • Anonyymi

      Mulla hemoglobiini 102 ja varastorauta s- ferrit 6. En huomaa että olisin masentunut, mutta yöunet on kyllä soronoi. 4 tuntia jos saa yhtenäistä unta niin hieno juttu. En usko että noilla rauta-arvoilla on välttämättä yhteys masennukseen

      • Anonyymi

        Varastorautaa ei noilla lukemilla ole siis yhtään. Niihin olisi lääkäri kuin lääkäri puuttunut. Noin alhaiset lukemat aiheuttaa jo hengenahdistusta. Mun täti ei pysynyt noilla lukemilla enää jaloillaan. Saati aikuinen mies. Masennus ei ole ainut oire. Se mitä minä uskon on se että olet trolli ja puhut pashaa.

        Jokin paha ihmisessä panee trollaamaan ihmisten vaikeuksia ja sairauksia käsittelevillä foorumeilla. Täällä näkee kyllä niin ilkeää ja pahantahtoista juttua. Jotkut ei halua että joku saa apua ja vielä niin yksinkertaisesta asiasta. Joku nauttii maassa makaavan potkimisestakin. Sun ongelma ei ole masennus vaan joku muu. Siihen ei lääkekään taida auttaa.

        Muille, eli niille jotka on oikeesti epämääräisiltä tuntuvissa oireissa:
        Kaikissa oireissa kilpirauhasarvot ja ferritiinit kannattaa tutkia ensin. Laaja verenkuva voi selittää paljon jos ei oikein selkeetä syytä löydy elämäntilanteesta. Jos et pääse kokeisiin terveyskeskukseen, yksityiset labrat ottaa 20€ ferritiinianalyysistä. Ja saat tiedon suoraan ilman välikäsiä. Mulla tutkittiin D-vitamiinit myös. Raudanpuutos aiheutti ilmeisesti nivelkivutkin kun nekin hävisi kuukaudessa rautakuurin aikana. Sellanen hermostuneisuus ja pelkotilat oli päällä vuosia eli raudanpuute on ollut mulla pitkään. Toivoin vain kuolevani. Nyt iloitsen että lääkäri viimein tutki kaiken. Toivon että kaikki saisivat apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varastorautaa ei noilla lukemilla ole siis yhtään. Niihin olisi lääkäri kuin lääkäri puuttunut. Noin alhaiset lukemat aiheuttaa jo hengenahdistusta. Mun täti ei pysynyt noilla lukemilla enää jaloillaan. Saati aikuinen mies. Masennus ei ole ainut oire. Se mitä minä uskon on se että olet trolli ja puhut pashaa.

        Jokin paha ihmisessä panee trollaamaan ihmisten vaikeuksia ja sairauksia käsittelevillä foorumeilla. Täällä näkee kyllä niin ilkeää ja pahantahtoista juttua. Jotkut ei halua että joku saa apua ja vielä niin yksinkertaisesta asiasta. Joku nauttii maassa makaavan potkimisestakin. Sun ongelma ei ole masennus vaan joku muu. Siihen ei lääkekään taida auttaa.

        Muille, eli niille jotka on oikeesti epämääräisiltä tuntuvissa oireissa:
        Kaikissa oireissa kilpirauhasarvot ja ferritiinit kannattaa tutkia ensin. Laaja verenkuva voi selittää paljon jos ei oikein selkeetä syytä löydy elämäntilanteesta. Jos et pääse kokeisiin terveyskeskukseen, yksityiset labrat ottaa 20€ ferritiinianalyysistä. Ja saat tiedon suoraan ilman välikäsiä. Mulla tutkittiin D-vitamiinit myös. Raudanpuutos aiheutti ilmeisesti nivelkivutkin kun nekin hävisi kuukaudessa rautakuurin aikana. Sellanen hermostuneisuus ja pelkotilat oli päällä vuosia eli raudanpuute on ollut mulla pitkään. Toivoin vain kuolevani. Nyt iloitsen että lääkäri viimein tutki kaiken. Toivon että kaikki saisivat apua.

        Hei trolli täällä on nainen joka käynyt päivittäin töissä näillä arvoilla ja toki nyt syönyt rautalisiä jo pari viikkoa. Ikinä en saanut edes saikkua vaikka työterveydessä tuli nämä arvot esiin. En halua väheksyä omia oireitasi kerroin vaan, että kaikki eivät koe masennusta raudanpuutteen takia. Olen pahoillani jos koet että eriävä mielipide on maassa makaavan potkimista, mutta saattaa myös olla etttä tätisi ehkä vähän liiotteli olotilaansa. Ja tiedän, varastorautaa ei nyt mulla ole, mutta kenelläpä sitä riittäisi jos on maaliskuusta asti vuotanut jatkuvasti.


    • Anonyymi

      Paljonko söit sitä rautaa kuurin aikana, ja kauanko? Minä syön nyt 38 mg päivässä. Purkin kyljen mukaan lähes kaksinkertainen annos suosituksiin nähden. Monethan syövät kyllä enemmänkin että saavat rautavarastot kuntoon. Mutta ajattelin, että jos tämä riittäisi. Onhan siinä joku ylärajakin miten paljon voi syödä rautalisää ettei tule myrkytysoireita. Yksi tuttu joka harrasti paljon luontaistuotteita sairastui rautalisän syömisestä ja tajusi sen itsekin sitten ennen lääkäreitä.

      Rauta on siis hivenaine jossa pitää varoa ylärajaa, toisin kuin useimmat muut vitamiinit ja hivenaineet. Myös seleeni on tällainen. Siinä yläraja tulee aika nopeasti vastaan, esim. kourallinen parapähkinöitä tuo jo parissa viikossa pahoinvointia ja muitakin oireita. Parapähkinässä on seleeniä aika tarkkaan päivittäistä seleenitarvetta vastaava annos, 60-80 mikrogrammaa. Seleeniä ei saa paljon mistään ruuasta Suomessa, kun maaperä on niin köyhä. Ainakin jos syö paljon luomuruokaa. Seleeni on kuten rauta siinä että muut hivenaineet häiritsevät sen imeytymistä, ja maitotuotteet ja kahvi. Itse syön nykyään tablettien sijaan yhden parapähkinän joka ilta ennen nukkumaanmenoa, ja varon että on kulunut pari tuntia kahvin tai maitotuotteiden juomisesta. Rautatabletin kanssa täytyy myös kikkailla, kun sitä ei kannata ottaa niinikään pariin tuntiin parapähkinän nauttimisesta! On tämä hassua säätämistä, mutta eihän hommasta muuten tule mitään. Ravintoasiat kannattaa hoitaa kuntoon ja pitää kunnossa jos haluaa välttää stressiä ja masennusta. Ruumis on paras varustus elämässä, vrt. Matti Nykänen: Elämä on ihmisen parasta aikaa.

      • Anonyymi

        Rautaa söin 3kk 200mg per päivä kahdessa osassa, nyt 100mg.

        Yliannostusta ei helposti tule kun rauta imeytyy niin huonosti. Vain pari prosenttia suun kautta nautitusta muistaakseni. Joillakin ei tahdo imeytyä vatsalaukusta jos ei ole b-vitamiinit kunnossa ja jokin imeytymishäiriö esim happosalpaajien käytön takia. Itsellä oli näin. Ne joilla tosi alhaiset arvot on käyneet rautainfuusiossakin nopeamman tuloksen saamiseksi eli voinnin parantamiseksi.

        Mulla ei kauheesti hemoglobiinikaan noussut tolla isolla määrällä, mut varastoraudat koheni. Kroppa säätelee että ravinteet menee sinne missä suurin ja ensisijaisiin tarve eli tässä tapauksessa hapen kuljetus. Varastoraudat menee kaikki happitalouden ylläpitoon niin ei sitä riitä sitten niihin muihin.


      • Anonyymi

        Kiitos. Jopa siis 100-200. Minulla myös oli yhdessä vaiheessa aika pitkään tulehduskipulääkitys ja sitä varten happosalpaajat vatsalaukun suojaksi, ja niistähän on paljon haittavaikutuksia. Ei ihme jos mulla on varastoraudan puuute. Kun olin vielä kahdessa isossa leikkauksessa ja menetin verta. Enkä syö paljon lihaa...

        Olisinpa tajunnut tuon aikaisemmin. Sanoo sen kyllä nyt järkikin etten mistään voinut saada tarpeeksi rautaa. Liikuin aina paljon ja siihenkin olisi tarvinnut mm. rautavarastoja...


      • Anonyymi

        PERSEENPYYHKIJÄ EI YMMÄRRÄ ,ETTÄ JOTKUT HALUAA NUKKUA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Jopa siis 100-200. Minulla myös oli yhdessä vaiheessa aika pitkään tulehduskipulääkitys ja sitä varten happosalpaajat vatsalaukun suojaksi, ja niistähän on paljon haittavaikutuksia. Ei ihme jos mulla on varastoraudan puuute. Kun olin vielä kahdessa isossa leikkauksessa ja menetin verta. Enkä syö paljon lihaa...

        Olisinpa tajunnut tuon aikaisemmin. Sanoo sen kyllä nyt järkikin etten mistään voinut saada tarpeeksi rautaa. Liikuin aina paljon ja siihenkin olisi tarvinnut mm. rautavarastoja...

        "Kiitos. Jopa siis 100-200. Minulla myös oli yhdessä vaiheessa aika pitkään tulehduskipulääkitys ja sitä varten happosalpaajat vatsalaukun suojaksi, ja niistähän on paljon haittavaikutuksia. "

        Joo ja ihan lääkäri määräsi noin paljon mulle. Jotkut lääkärit tarjoaa sitä rautainfuusiota, joista on saatu paljon apua, ja joillain ei rauta nouse silloinkaan. Ei noista tabuista oikein imeydy (ja joillakin tulee mahavaivojakin) Mulla oli kanssa pitkäaikainen buranoiden syöminen ja sen takia happosalpaajia ja vielä autoimmuunisairaus päälle jotka kuluttaa rautaa. Happosalpaajat estää myös mahdollisesti b-vitamiinien imeytymisen. Olen liikkunut myös raskaasti ja sekin kuluttaa. Lopulta ei enää jaksanut kävellä saati lähteä salille. Kun hiukset alkoi lähteä vielä päälle niin romahdin henkisesti ja menin ihotautilääkärille. Kyllä se oli heti tuloksia näkemättä sitä mieltä että näyttäisi raudanpuutokselta.

        Just eläinperäinen rauta imeytyy paljon paremmin kuin kasviperäinen niin sekin on vielä ongelma jos ei syö lihaa, ja kun eläinkunnan tuotteissa vain on b12 -vitamiinia niin sekin vaikuttaa tohon hermostuneisuuteen mikä mulla oli.

        Tsemppiä sulle, käy mittauttamassa ne ferritiinit, hakusanalla tulee yksityisiä firmoja jotka testaa ilman lähetettä. On se kumma ettei lääkärit tahdo noita tutkia, en ymmärrä. On kuin valot ois sytytetty kun alkoi voimat palautua. Ihan kuin olisin toinen ihminen. Työkyky palautui ja ilo elämään, tai ainakin rauha.


      • Anonyymi

        Kellekähän olit tarkoittanut viestisi, no tässä tuli yksi taas, jolla sama ongelma. Siis minä en ole aloittaja. Anteeksi jos sait sellaisen vaikutelman.


    • Anonyymi

      Naapurit jotka juoruaa omiaan,jotka ei voi tietää toisten henkilökohtaisia asiota,pahin aiheuttaja.Pirullisia ihmisä löytyy ja paljon.

    • Anonyymi

      Se että jos ihminen on masentunut,syystä jos toisesta.Kaikki emme ole samasta muotista tehty.Ihmisiä käydään syyttelemään tai muuten alaarvoisesti katsomaan tai arvioimaan.Muuta en sano ,mutta se jos mikä ,on tosi raukkamaista.

    • Anonyymi

      Ferritiinin ja raudan puute pitää ehdottomasti hoitaa. Kaikilla ferritiini ei imeydy ruokavaliosta ja rautalääkkeet ei sovi silloin olisi hyvä saada Ferinject injektio suoneen.

      • Anonyymi

        Ferritiinin ollessa alhaalla on tutuilla ollut mm. voimakasta ahdistusta. Elimistö hälyttää mm. sillä tavoin raudan puutteesta. Kun ferritiiniarvoja on saatu ylös, ahdistuskin on samalla vähentynyt ja ajatukset muuttuneet huomattavasti positiivisemmiksi.


    • Anonyymi

      Eli sainko mä potkut sen takia että mulla olis ollut raudan puutos.Ja miksi mun masennus parani kun masennuksen syyt poistui elämästä.Eli paraniko mun rauta arvot kun masennuksen syyt hävisivät elämästä?

      • Anonyymi

        Masennus voi aiheutua monista syistä. Osalla se aiheutuu raudan puutteesta, jollain sosiaalisten suhteiden puutteesta, kolmannella liikunnan puutteesta, neljännellä työpaikkakiusaamisesta, viidennellä taas voi olla synnynnäisesti masennukselle alttiit aivot. Jollain masennuksen laukaisee stressi, jollain valonpuute, jollain jatkuva melu, jollain unettomuus, jollain parisuhdekriisi jne.

        Jos annetaan vain lääkettä, syy voi jäädä selvittämättä ja poistamatta. Osalla keskeinen syy masennukseen on raudanpuute, osalla ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masennus voi aiheutua monista syistä. Osalla se aiheutuu raudan puutteesta, jollain sosiaalisten suhteiden puutteesta, kolmannella liikunnan puutteesta, neljännellä työpaikkakiusaamisesta, viidennellä taas voi olla synnynnäisesti masennukselle alttiit aivot. Jollain masennuksen laukaisee stressi, jollain valonpuute, jollain jatkuva melu, jollain unettomuus, jollain parisuhdekriisi jne.

        Jos annetaan vain lääkettä, syy voi jäädä selvittämättä ja poistamatta. Osalla keskeinen syy masennukseen on raudanpuute, osalla ei.

        Mutta ei pidä yleistää että kaikilla masentuneilla olis raudanpuutos.Itselläni oli kaikki labra-arvot aikoinaan ihan normaalit.Mulla masennus johtui ihan psyykkisistä syistä.Mulla kokeiltiin masennuslääkkeitä mutta ei ne tehonneet kun ne ei poistaneet masennuksen syitä. Mä otin silloin työpaikan vastaan koska luulin että lääkkeet auttaa masennuksen syihin.Mutta eivät tehonneet ja sain potkut. Eli lääkkeet eivät muuttaneet mun luonnetta ja eivät lisänneet itsetuntoa.eivät lisänneet stressin sietokykyä.Eivät auttaneet mua oppimaan uusia asioita ja omaksumaan uusia asioita.Näihin ei masennuslääkkeet auttaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei pidä yleistää että kaikilla masentuneilla olis raudanpuutos.Itselläni oli kaikki labra-arvot aikoinaan ihan normaalit.Mulla masennus johtui ihan psyykkisistä syistä.Mulla kokeiltiin masennuslääkkeitä mutta ei ne tehonneet kun ne ei poistaneet masennuksen syitä. Mä otin silloin työpaikan vastaan koska luulin että lääkkeet auttaa masennuksen syihin.Mutta eivät tehonneet ja sain potkut. Eli lääkkeet eivät muuttaneet mun luonnetta ja eivät lisänneet itsetuntoa.eivät lisänneet stressin sietokykyä.Eivät auttaneet mua oppimaan uusia asioita ja omaksumaan uusia asioita.Näihin ei masennuslääkkeet auttaneet.

        Tutkittiinko sulla ferritiiniarvot? Kun esim. masentunut tuttu määrättiin verikokeisiin työterveydestä, niin työterveysfirma säästi omia kulujaan eikä mitannut ferritiiniä. Se piti mitata omaan laskuun. Mittaus kertoi, että ferritiiniarvot oli ihan pielessä. Sen jälkeen työterveys kyllä maksoi niiden myöhemmän seurannan. Ferritiinin mittaus maksaa itse teettäessä pari kymppiä ja työterveyden volyymihinnoilla ehkä se olisi maksanut 5 euroa työterveydelle kun verikokeet oli muutenkin otettu, mutta monet lääkärit eivät oma-aloitteisesti mittauta ferritiiniä, ja osa lääkäreistä taas mittauttaa verikokeissa masentuneilta nimenomaan sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkittiinko sulla ferritiiniarvot? Kun esim. masentunut tuttu määrättiin verikokeisiin työterveydestä, niin työterveysfirma säästi omia kulujaan eikä mitannut ferritiiniä. Se piti mitata omaan laskuun. Mittaus kertoi, että ferritiiniarvot oli ihan pielessä. Sen jälkeen työterveys kyllä maksoi niiden myöhemmän seurannan. Ferritiinin mittaus maksaa itse teettäessä pari kymppiä ja työterveyden volyymihinnoilla ehkä se olisi maksanut 5 euroa työterveydelle kun verikokeet oli muutenkin otettu, mutta monet lääkärit eivät oma-aloitteisesti mittauta ferritiiniä, ja osa lääkäreistä taas mittauttaa verikokeissa masentuneilta nimenomaan sitä.

        Tuossa siis työterveyden teeytämistä labratuloksista kaikki oli ihan normaaleja. Mutta samasta näytteestä omalla rahalla mittautettiin lisäksi samalla kertaa ferritiinit joitakin kymppejä lisämaksaen, ja nimenomaan ne arvot olikin sitten pielessä. Hemoglobiini ja muut työterveyslääkärin teettämät mittaukset oli raja-arvojen sisällä, mutta ferritiini oli reilusti alle suositusten.


    • Anonyymi

      Puukko ratkaisee ongelmat ja junaraiteet.

    • Anonyymi

      Ei ole tutkittu.Mutta miksi mulla masennus hävisi heti kun sain kelasta myöntävän eläkepäätöksen.Luuletko ettei sillä ole vaikutusta mielialaan?

    • Anonyymi

      Tämä! Masislääkkeitä syö tooosi moni, vaik raudanpuute. Ferritiini yli sataan, sit muita tutkimuksia jos väsymys ja muut oireet jatkuu!

      • Anonyymi

        Valitettavan totta sen lisäksi, että depiksestä on jo tullu muotitauti ja moni diagnoosi tehdään väsymys/uupumus painotteisesti mikä on väärin, koska noi on neurologisia eikä mielialaoireita. Mutta kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin tottakai depiksessä on väsymystä ja uupumusta mutta vielä enemmän kiinnostuksen puutetta mihinkään.
        Väsymyksen ja uupumuksen taustalla voi olla myös ihan vain liika sekä liian sokerinen ja rasvainen ruoka, ylipaino, liian vähäinen liikkuminen, mutta myös B- , C-, ja D-vitamiinien puute

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavan totta sen lisäksi, että depiksestä on jo tullu muotitauti ja moni diagnoosi tehdään väsymys/uupumus painotteisesti mikä on väärin, koska noi on neurologisia eikä mielialaoireita. Mutta kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin tottakai depiksessä on väsymystä ja uupumusta mutta vielä enemmän kiinnostuksen puutetta mihinkään.
        Väsymyksen ja uupumuksen taustalla voi olla myös ihan vain liika sekä liian sokerinen ja rasvainen ruoka, ylipaino, liian vähäinen liikkuminen, mutta myös B- , C-, ja D-vitamiinien puute

        Monisairas

        ....unohtamatta tietenkään curling-kasvatuksen ym. syistä lisääntynyttä väsymystä ja motivaation puutetta eli laiskuutta. Oikean tarpeeksi pahan masennuksen näkee aina olemuksesta, tosin yhdestä hetkestä ei pidä vetää liikoja johtopäätöksiä. On niin paljon ns. masentuneita, jotka jaksaa vaikka mitä, ollaan iloisia ja pirteitä, puhe&ajattelu ja varsinkin keskustelu on selkeää ja reipasta, kuulo-ja näköreagointi hyvä, ulkonäkö siisti jne.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Kyllä tuo pitää paikkas. Rautaa on hyvä nauttia pillerimuodossakin pitkän auringottoman ajan alueilla.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tämä on mielestäni keskeistä. Itsekin havahduin siitä, miten monelle lähipiirissä korona aiheutti samanlaista saamattomuutta ja oireita, joita myös moni lähipiirin pitkäaikaismielenterveyskuntoutuja on potenut vuosikausia. Samoin monet mt-kuntoutujat ovat päässeet tästä saamattomuudesta vain sillä, että ovat päässeet osa-aikatöihin tai pitkäaikaiseen kuntoutukseen, jossa pitää käydä useita kertoja viikossa. Eli välttämättä kyseessä ei olekaan masennussairaus vaan elämäntapoihin liittyvä ”valinta”, joka ylläpitää masennusta tai masennuksen kaltaista tilaa.

        Mielenkiintoinen havainto aktivoitumisen ja yhteisöllisyyden voimasta, luulisi, että juuri Suomessa, jossa korostetaan yksilön omaa vastuuta / individualismia ja jossa sosiaalinen kanssakäyminen on erilaista kuin esimerkiksi etelä-Euroopassa, ihmiset reagoivat niin voimakkaasti koronavuosiin ja sosiaaliseen eristyneisyyteen. Osa ei ole vieläkään aktivoitunut ja saavuttanut sitä elämäntapaa, joka oli ennen koronaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on mielestäni keskeistä. Itsekin havahduin siitä, miten monelle lähipiirissä korona aiheutti samanlaista saamattomuutta ja oireita, joita myös moni lähipiirin pitkäaikaismielenterveyskuntoutuja on potenut vuosikausia. Samoin monet mt-kuntoutujat ovat päässeet tästä saamattomuudesta vain sillä, että ovat päässeet osa-aikatöihin tai pitkäaikaiseen kuntoutukseen, jossa pitää käydä useita kertoja viikossa. Eli välttämättä kyseessä ei olekaan masennussairaus vaan elämäntapoihin liittyvä ”valinta”, joka ylläpitää masennusta tai masennuksen kaltaista tilaa.

        Mielenkiintoinen havainto aktivoitumisen ja yhteisöllisyyden voimasta, luulisi, että juuri Suomessa, jossa korostetaan yksilön omaa vastuuta / individualismia ja jossa sosiaalinen kanssakäyminen on erilaista kuin esimerkiksi etelä-Euroopassa, ihmiset reagoivat niin voimakkaasti koronavuosiin ja sosiaaliseen eristyneisyyteen. Osa ei ole vieläkään aktivoitunut ja saavuttanut sitä elämäntapaa, joka oli ennen koronaa.

        Toinen mielenkiintoinen asia on se, että monesti esimerkiksi koetaan, että masennus aiheuttaa saamattomuutta, jolloin henkilö ei jaksa pitää huolta itsestään tai esimerkiksi kokata ruokaa. Kuitenkin sama ilmiö nähdään monesti tilanteessa, jossa henkilö on tottunut esimerkiksi tekemään ruokaa perheelle ja kun yhtäkkiä perhe lähtee matkalle tai tulee ero tai muu vastaava tilanne, moni ei viitsikään tehdä itseä varten mitään. Perustellaan samoilla tavoilla tai jopa termeillä, joita masentuneet käyttävät. Tässä tilanteessa kuitenkaan ei puhuta aina depressiosta. Kiinnostava ilmiö tämäkin. Kuinka paljon kyseessä on depressioon liittyvä asia ja kuinka paljon liittyy esimerkiksi yksinäisyyteen tai elämäntapaan.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe