jenkkiautoilu loppumassa

aikansakutakinnnns

jenkkautoilu lóppuu suomessa. ei pysty kukaan ajaan enää jenkkiautoilla. on verotettu niin päästöjen takia kalliisti. mun nuoruudessa lautakylkijenkkifarkkuja näki koko ajan. nyt ei enää useinkaan. se loppuu jenkkiautoilu.

27

4602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uulislaalis

      Höpö höpö

    • SeonV8

      Ei se lopu. Kerran omistat jenkkiauton,sen jälkeen ei pölyimureilla halua ajella. Olen huolissaan ennemminkin huonosta huolto ja korjauspalvelusta.

      • väheneenopeasti

        lopppuu se koska veekasin verot on niin kovat. kulutus on toki saatu aika alas, jopa volvon tasolle kaseissa, mutta loppuu se silti. vähenee ainakin. miten usein näet enää lautakylkisiä isoja jenkkiautoja?


    • JackDiamond

      Mitä lie tarkoitat kovilla veroilla. Jos lompakko ei kestä maksaa muutaman kuukauden käyttökuluja, kannattaa harkita jotain muuta.

      Jos taas tarkoitat tämän päivän kalustoa, amerikkalaisten merkkien vähyys johtuu pitkälti pienistä markkinoista, jotka eivät maahantuojia kiinnosta. Poislukien Ford, jonka Mustang on yhtiön strategisen päätöksen mukaan myynnissä globaalisti.

      Viimeinen "lankkukylki"-station wagon oli Buick Roadmaster, ja senkin tuotanto loppui vuonna 1996. Mutta se, että vanhat steissarit on laulettu paskaksi, ei korreloi millään lailla oikeastaan yhtään mihinkään.

    • 957

      Dream on, greenie...

    • VanhaJenkkimies

      Kyllä ja ei,aloittaja on ihan oikeilla jäljillä mutta eri syystä kuin itse luulee.

      Ensinnäkin nuoria sukupolvia,ei miehiä tai naisiakaan,autot ei isommin kiinnosta ja harrasteikäiset vielä vähemmän koska eivät ole moisiin ikään innostuneet vanhempiensa kautta,eivät autoista ymmärrä mitään ja autot on vain liikkumiseen A-B väliä ellei julkisilla pääse.

      Läheskään kaikki ei aja edes ajokorttia!

      Ne jotka autoista kiinnostuneet investoi ajoautoihin,ei vanhoihin harrasteikäisiin ja pääsyyt edellisten lisäksi tilojen puute,ei tietotaitoa&työkaluja ja ehkäpä mahd ylimääräistä rahaa käytetään kymmeniin muihin kohteisiin jotka nykyään houkuttaa ,siis sisustus,asuminen,matkustelu,mökki,remontit....
      Jenkkiautomarkkinat on täynnä,harrastajien määrä vähenee hurjaa tahtia ja ukkoontuu.
      Sen taas näkee myytävän kaluston määrästä ja jopa vintageajan 2-4dht laitteita 50-70 luvulta pilvinpimein saati 80-90 luvun GM sporttia ja Mussea pilahintaan.
      Paljon kalustoa myyty ulkomaille ja paljon pölyttyy talleissa jos vain joku älyäisi kysyä,unohtuneet sinne mutta kiinnostuneita kovin vähän enää.
      Bensan hinta tai päästöjutut ei pääsyynä(-78 ja vanhemmista ei edes mitata) mutta kulttuuri ei enää semmoinen kuin vielä 80-90 luvuilla,autot ei enää SE juttu tai Hurriganes tyylinen musa saati Rockabilly pukeutumisineen .
      Tiedän kun muistan ajan ja jenkkiautoilu alkoi takapenkiltä nuorena ja päättyi etupenkille oman rattiin,USA auto löytynyt joko käyttis tai harrasteena ainakin 40 vuotta ja on tallissa pölyttymässä peiton alla nytkin1kpl MR kilvissä ja tankki kesässä tyyliin ajomääränä.

      Jopa romutason Muskelimalliset,ponymallit kuin isot Caddyt/Buickit/Chryslerit&De Sotot ,Lincolnit&Mercuryt ym klassikot maksaa hurjia summia eli mistäpä junnuilla rahaa moisiin kun vaatimattomammat ei kelpaa ja paineita aloittaa heti huipulta siipikauden malleista tai 60-luvulta.
      Siipikauden kaunottaret maksaa painonsa kultaa ja romun entisöinti tässä touhussa on yhtä tyyristä ja ne tietää osien arvon nykyään USA:ssa jos löydätkään etsimääsi,aikaa ottaa.
      Halvemmaksi tulee ostaa hyvä kuin huono loppupeleissä,riippuu mallista mutta tahtoo olla sääntö merkistä-vuosimallista riippumatta.
      Joihinkin saa USA:sta uustuotanto-osaa rahalla hyllystä toisiin ei rahallakaan mitään ja kaikkea siltä väliltä koska malleja on paljon.

      Silti pikkurahaan irtoaa yhä monia mielenkiintoisia malleja,jopa 2 ovisia ja V8 jos pysyttelee 70 luvulla tai uudemmissa jotka taas muuttuu yhä monimutkaisimmiksi pidellä mitä uudempiin mennään ja muoviaikakauden tekeleet kuin väärää rahaa harrastemarkkinoille liian hankalia käyttiksinä ja löytöjä tekee jos kelpaavat ja taitoa korjata niitä.

      Ne piilofarmarit on poikkeuksetta päästetty liian kauas pelastamisen rajan taa,tyypillinen Suomi-tyhmyys taas kun halvalla sai aikoinaan uudenkarhean luksusfarmarin niin kalliilla saa nyt romun entisöitäväksi pihaansa,itse raato kilohintaan mutta entisöinti maksaa "kympin".
      Niitä muuten ei tahdo löytyä enää jenkeistäkään hienoja helpolla!
      Ken älysi säästellä omansa niin onnittelut!
      Kalustoa ihme kyllä tuodaan yhä jonninverran vaikka markkinat täynnä ja jos pakko päästä eroon on myytävä halvalla tai otettava joku käyttis vaihdossa lisämurheeksi.
      Monet mallit USA.ssa kallimpia kuin täällä jo tuontikulut päälle eli poni,muskeli tai caddy voipi löytyä täältä halvemmalla.

      Aika on ajanut siipiautojen ja muskeleiden ohi liikennekäyttöön,liian kalliita ostaa ja omistaa koristeena koska niillä ei tahdo uskaltautua normaali liikenteeseen ja syy selviää kun omistat moisen eli näyttelytarkoituksiin enempi ja sunnuntaicruisingiin tai Trailer Queen ulkoiluun=Elvistelyyn niille joilla rahaa.

    • PekkaPorista

      Niin se justiin on,piirit ukkoontuneet ja osa vaihtanut hiippakuntaakin,lienee keski-ikä näissä
      touhuissa 50 korvilla ja pitkään mukana olleet ostaneet sen harrasteensa silloin kun hinnat oli puolitettu tästä tasosta ja valinnanvaraa piisasi ruosteettomista 1 omistajan autoista ruosteisiin rytöläjiin mutta pääosin kaikki oli hardtoppeja,coupekorilla tai avoja,vähempi tuotiin 4d sedaneita,pikkareita tai farkkuja.
      Nyttemmin 4d tolppaiset ruvenneet kiinnostamaan kun muuta ei kohtuuhintaan löydy jenkkilästä
      ellei kovin huono tolpaton innosta,muuten maksaa taaloja tukon kun harvennus on tuottanut tulosta omille harrastajille ja olleet hyvä vientituote Pohjois-Eurooppaan vuosikymmenet kaikki kromattu ja kiiltävä klassikkopelti.
      USA autojen kera laivattu rutkasti eksoottista eurokippoa ja japskicoupea harrastajille Japaniin asti.

      Suuri osa meidän harrastajista lopettanutkin touhut ja paljon on unohtunut talliin ajosta/projektikuntoisena ympäri maata muttei niistä huudella tai kaupitella poiskaan.

      Jos kysymään menet niin myisivät kyllä joo miksei poiskin mutta pyytävät aivan hurjia summia enempi aihiokunnossa olevista jolloin myymättä jää.

      Vaihtoehdoksi jää 1980 luku,hienoa kalustoa löytyy sikahalvalla ihan Suomestakin.

    • JackDiamond

      En kyllä allekirjoita noin pessimistisiä näkemyksiä. Esim Linna Cruising Hämeenlinnassa on kasvanut vuosi vuodelta suuremmaksi. Tämä kertoo siitä, että kyllä harrastajia ja elämäntapa-autoilijoita on edelleen. Osallistuvan porukan keski-ikä on reilusti allle tuon mainitun 50:n ja uutta sukupolvea pukkaa koko ajan.

    • VanhaJenkkimies

      Hämeenlinna ei kovin iso alue ole ja tokihan ruuhka-Suomessa tätä ilmiötä ei niin huomaa kun porukkaa toiseen malliin kuin pohjoisempana tai pienemmillä paikkakunnilla.

      Mikäli näyttelyitä ja harrasteajoneuvokukoontumisia ynnätään niin kyllä niitä on ja porukkaa tulee katsomaan kuin omin harrasteajopeleinkin paikalle mutta 1980 luvulla tai 90-luvullakin vanhoja jenkkejä näkyi liikenteessä ja niitä himoittiin ihan käyttiksiksi kuin harrasteiksikin vaikka osapuoli oli mitä oli,nettitouhut oli tulevaisuutta vielä.
      Eipä näy vanhoja jenkkipeltejä liiemmin liikenteessä edes kesällä ja silloin joskus oli ihan tavallista että kylilläkin niitä näkyi ja cruisailtiin.
      Kaikki kelpasi olipa tolppaa tai kutosta pellin alla,uustuonti mullisti kaiken lopullisesti kun ensimakua oli korinvaihdoista ja sitten sai ihan aitojakin eikä itsetehtyjä näköispainoksia jotka valitettavasti olivat aikamoisia sekasikiöitä monetkin ja huonosti tehtyjä.
      Sitten tuli lavaCamarot/Firebirdit,paljon myytiin ihan uusia orkkismalleja ja puupenkkifarmarit kuin runsaasti Chevy vaneja kaikenmoisia ja Pikkareita joista SS454 käheintä.
      Silloin touhu oli vilkkaimillaan ja oli tuojia sekä osajobbareita rutkasti jotka toi käytettyjä koneita,lootia,periä nippeleitä ym ja tilaamalla etsivät autoista alkaen osiin mitä vaan asiakas halusi ja asiakkaita olikin.
      Sitten tyrehtyi veronkiertomallit kertalaakista ja tuli lama,homma hiipui ja uudehko käyttistarkoituksiin ostettu jenkkikalusto ajettiin loppuun kuten suuri osa harrasteautoistakin pikatuhottiin ryyppyautoina ja loput jäi lumihankeen mätänemään tai navetan taakse ,kerrostalojen pihoilla oli isoja klassikko jenkkiauton sisältäviä lumikasoja joista oli kiva lasten laskea mäkeä loppukohtalon ollessa arvattava.

      Semmoista se oli ennen,tavallinen duunari osti uustuontiaallon huipulla 55-60 Kaukon,55-57 HT Chevyn tai 60-luvun Muskelin siitä vaan maun mukaan,hintaa oli 10 000-30 000 markkaa ja huippuhienoja yksilöitä tuli joka lähtöön.
      V8 magazinessa ym oli pitkät myyntipalstat joita sai kuolata,aivan uskomatonta kalustoa joka hävinnyt ties minne,kannattaa vilkaista 30v vanhoja alan lehtiä.
      Teeppä sama temppu nykyään ja ,nuo markat on euroja nyt kertaa 2 ja monesti enempikin joten ei ihme jos tihkaisee köyhimpiä.

    • LakudenHighwayt

      Tulee vanhat hyvät ajat mieleen joo....
      Kymmenellä tuhannella markalla lähti jo sellainen ajopeli mukaan jobbarilta ettei moni nykyharrastaja edes usko tai uniakaan näe kuuskytluvun linjakkaasta ja ruosteettomasta helmestä jossa yleisin vika oli auringon polttama maalipinta.
      Lähestulkoot kaikkea tuotiin tyrkylle mitä kontteihin saatiin haalittua kunhan vaadittu 25v ikäraja täyttyi tuolloin ja vuosi vuodelta tietty mentiin koko ajan kuolaten josko kohta saa sen ja sen tuotua kuvastoja selaten mitä miltäkin merkiltä aikoinaan markkinoille tullut.
      Joo-o,naapurissa oli Fairlane -62,New Yorker-65,Malibu-65 ja Satellite -68 vuosien varrella ja kruununa-60 mallinen Ventura 2dht "kuin pakasta vedetty"ja käyttöautonahahan sekin pikatuhottiin kunnes myytiin johonkin.
      Yhellä tutulla oli 71 New Yorker,entinen ministerinauto käyttiksenä ja sitten tuli diesel Oldsit meidän kuvioihin alle 10v ikäisinä autoina ja minunkin omistuksessa aikoinaan Deltta 88 kuin Cutlass Salon käyttiksinä ja toki naapurin pojillekkin ilmaantui- 79 ja- 81 Deltta 88 kun halvalla moisia sai,puoliuusia autoja joista ex-takseja suurin osa,myös edustuskärryjä ja ihan yksityisilläkin olleita.
      Korinvaihtojakin porukka puuhaili mutta itse en innostunut eikä ollut tilaa,taitoa tai minun mieleenkään ajatuksena vaikka hienojahan niistä tolppasedaneiden muodonmuutoksista tuli mutta joo,laadunvalvonta oli tyypistä kiinni kuka teki minkälaista lopputulosta ja prosenttihuijausta.
      Enempihän niillä mentiin etuajassa kun koko autoa ei voinut vielä tuoda,paljon superharvinaisuuksia nyljettiin korinsa vuoksi ja tuhottiin ne niin arvokkaat loppujämät jättämällä jenkkilään romikseen kunhan se kori saatiin tänne kanta-autoon kiinnitettäväksi "look like"idealla.

      Eipä tuo mittään,yhellä tyypillä tuossa kylillä oli ruosteeton orkkis 60- mallinen Cadillac Eldorado Biarriz avo käyttöautona jonka arvo nykypäivänä...niin,paljonko?
      Sitäkään niin ihmeellisenä pidetty,oltiin yhtäkkiä pilalle hemmoteltuja tuontihuumassa köyhässä maassa,kuin Liisa ihmemaassa.
      Mahtoiko Eldo livahtaa sekin Ruotsiin lama-aikoihin monien muiden helmien kera,sinne kelpasi viivana rusinat pullasta ,hävisi yhtä nopsaan kuin ilmestyikin.

    • vanhatpaskat

      Ei noilla vanhoilla paskoilla kukaan enää nykyään viitsi ajella.
      Autoissa on nykyään ajo-ominaisuudetkin ja tehokas moottori ilman järjetöntä bensiinin kulutusta.
      Jos nuo vanhat paskat olisivat hyviä niin silloin niillä ajettaisiin vieläkin.

      • JackDiamond

        Ei kukaan muu kuin älyvapaa pikku-Petteri vertaa jotain kymmenien vuosien takaisia autoja tämän päivän käyttiksiin.


      • paskaocu

        Monellako jenkkiautolla olet ajanut ?


    • Dementum

      Se, ettei sinulla ole vapaata tahtoa, uskallusta tai rahaa ajella jenkillä, ei vaikuta minun eikä muiden amerikkalaisen autoteollisuuden helmiä arvostavien riippumattomien sielujen autonvalintaan.
      Veroista selviää käymällä töissä.

    • rööki_auto

      Suomessa poikkeuksetta pakuiksi raiskatut lautakylkifarmarit joutavatkin poistua tieltä ja tehdä tilaa kunnon jenkkiautoille joita ei ole pilattu veronkierron nimissä.

    • siipiveikkoviisysi

      Se ajaa ja harrastaa joka haluaa!!Ostakaa vaan Kiiaa ym kikkareita 7v takuulla.Onko hyvä sijoitus sen jälkee häh?Esim ostat siistin 60luv Caddyn ajeles joku vuoskymmen sen arvo ei laske vieläkään

    • Toivottavasti se loppuu ja pian.

    • äteritsiputeritsi

      On kyllä turhaa arvostella ajo-ominaisuuksia jos itse ajaa autolla johon ei ole ollut varaa laittaa edes kardaania.

    • valintojavalintoj

      Amerikkalaiset ovat aina loistaneet ajo-ominaisuuksissa.

      Eurooppalaiseen makuun nämä letkeät ja rennot laivat eivät kuitenkaan koskaan uponneet, eurooppalaiset haluaa autoon mopon suorituskyvyn, kovan alustan,kovat kalsaripenkit ja karvalakki tason varustelun.
      "Ai että kyllä kelpaa käydä perjantaisin prismassa, kukaan ei huomaa autoani parkkipaikalla muiden harmaitten avensiksien seasta kun haen perjantaina laatikon olutta."
      Ihmiset pelkäävät erottua massasta, sekä eivät ymmärrä miksi joku haluaisi ajaa enemmin kiiltävällä -56 cadillacillä 18l/100km kulutuksella kuin harmaata toyotaa 8l/100km kulutuksella.

    • NykyHevonen

      No mä varmaan ostan jenkin tulevaisuudessakin. Ja sen avolavan tottakai....Massiahan se toki vaatii, mutta mitä esim. persaukinen autolla tekisikään?...

      https://products.rivian.com

    • patteripaavo

      Ei ole loppumassa. Patteri-Teslat valtaa maailman.

    • Anonyymi

      Jos jenkki autoilu loppuu niin loppuu myös muutkin autot.

    • Anonyymi

      Nykyään eurooppalaiset superautot houkuttavat paremmin kuin puoli vuosisataa vanhat jenkit.

      • Anonyymi

        Parahiksi BMW 850 tulossa museoikään.


    • mutta jos ostaa rajun jenkkirauta-nissainin niin ei lopu skruisailu suomen maasta kun nissaini on rajuin jenkkirauta jos poraa pakoputeen reikiä niin on raju jenkkirauta tyyppi

    • Anonyymi

      Nyt on niin, että pikkuhiljaa siirrytään sähköautoihin. Tämä kiitosta Vihreitten ja Vasureitten ajaman politiikan. Jenkkiautoilu kuolee parin vuoden sisään, surullista mutta totta.

      • Anonyymi

        Jenkkiautoilu on vihreä teko varsinkin vanhojen yli 30-vuotta vanhojen ikiliikkujien kohdalla. Ei tarvitse ostaa joka vuosi uutta autoa.

        Jenkkiautoilu ei kuole mihinkään niin kauan kuin minä olen elossa. Jos hyvin käy niin seuraavat 50-vuotta.

        Jos bensa kielletään niin eihän silloin eurooppalaisetkaan bensa syöpöt kulje mihinkään. Jenkit ovat siitä käteviä v8 moottorien ansiosta että ne ei menetä paljoa tehoa ja saa helposti kaasuautoksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3151
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2901
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2709
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1807
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      971
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      819
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    Aihe