Kuu arkanee maasta, vaikutus mittarivirheeseen?

palleralleraa

Tieteellisemmät kuljettajat voinee antaa tarkat laskelmat että paljonko tuo vaikuttaa nopeuden virheeseen. Jos maapallon pyöriminen hidastuu niin pitääkö ajaa kovempaa ettei aja alinopeutta.
Toisaalta taasen riippuen kumpaan suuntaan ajaa.

Entä kuun vetovoiman vaikutus suhteessa maan vetovoimaan, kun erkanee maasta 4cm vuositasolla niin lisääkö se tiettyinä vuorokauden aikoina sitä että maan vetovoiman vaikutus on sitte suurempi koska kuun vetovoima ei ole keventämässä maanvetovoimaa.


https://yle.fi/uutiset/3-10005730

13

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eskon_Valta_Oja

      Tieteellisen kuljettajan pitäisi myös ymmärtää ettei alinopeutta voi ajaa. Alle 0 km/h ei voi liikkua. Jos liikkuu, on kyseessä aikakone. Ylinopeus? Ylin nopeus? Onko se nopeus jolla ylitetään valon nopeus? Nykyisen käsityksen mukaan valon nopeutta ei voi millään ylittää joten ylinopeudenkin ajaminen, ainakin autolla maapallolla on mahdotonta.

      • Nyt taisit sekoittaa paineen ja nopeuden. Tiellä kulkevien autojen renkaissa harvoin on alipainetta. Alinopeuksia sen sijaan tapaa useinkin. Mutta koska kyse on arkisesta puhekielestä, ilmaletkulla saattaa kuulla epämääräisiä lausahduksia "oho, alipainetta". Ylinopeuden määritelmää saattoi takavuosina tiedustella poliisiauton takapenkiltä. Nykyisin tulee lappu kotiin postin mukana.

        Koska nopeus on myös vektorisuure, negatiivisissa nopeuksissa ei ole mitään kummaa. Jos ajat Helsingistä Lahteen satasta, nopeutesi Lahdesta Helsinkiin on -100 km/h.

        Koska kuun vetovoiman ja muiden häiriötekijöiden, esim. "alipaineen" vaikutusta mittarivirheeseen on perin hankala laskeskella, kannattaa tyytyä tarkistamaan mittarivirhe nopeusnäyttötauluista. Ne lienevät luotettavampia kuin gps. Tai siis gps:n näyttämää on myös verrattava nopeusnäytön lukemaan. Näillä opeilla postinkantaja ei rasitu turhasta.


      • Suureet_ja_merkit_väärin
        Enevpk1 kirjoitti:

        Nyt taisit sekoittaa paineen ja nopeuden. Tiellä kulkevien autojen renkaissa harvoin on alipainetta. Alinopeuksia sen sijaan tapaa useinkin. Mutta koska kyse on arkisesta puhekielestä, ilmaletkulla saattaa kuulla epämääräisiä lausahduksia "oho, alipainetta". Ylinopeuden määritelmää saattoi takavuosina tiedustella poliisiauton takapenkiltä. Nykyisin tulee lappu kotiin postin mukana.

        Koska nopeus on myös vektorisuure, negatiivisissa nopeuksissa ei ole mitään kummaa. Jos ajat Helsingistä Lahteen satasta, nopeutesi Lahdesta Helsinkiin on -100 km/h.

        Koska kuun vetovoiman ja muiden häiriötekijöiden, esim. "alipaineen" vaikutusta mittarivirheeseen on perin hankala laskeskella, kannattaa tyytyä tarkistamaan mittarivirhe nopeusnäyttötauluista. Ne lienevät luotettavampia kuin gps. Tai siis gps:n näyttämää on myös verrattava nopeusnäytön lukemaan. Näillä opeilla postinkantaja ei rasitu turhasta.

        Jos ajat Helsingistä Lahteen satasta, nopeutesi Lahdesta Helsinkiin on -100 km/h.

        Miksi liität väliviiva-merkin fysiikan suureisiin? Väliviiva-merkkiä ei pidä laittaa 100 km/h - nopeuden eteen. Väliviiva ei ole tarkoitukseltaan sama kuin miinus-merkki.


      • Nolla_Miinus_Nolla
        Enevpk1 kirjoitti:

        Nyt taisit sekoittaa paineen ja nopeuden. Tiellä kulkevien autojen renkaissa harvoin on alipainetta. Alinopeuksia sen sijaan tapaa useinkin. Mutta koska kyse on arkisesta puhekielestä, ilmaletkulla saattaa kuulla epämääräisiä lausahduksia "oho, alipainetta". Ylinopeuden määritelmää saattoi takavuosina tiedustella poliisiauton takapenkiltä. Nykyisin tulee lappu kotiin postin mukana.

        Koska nopeus on myös vektorisuure, negatiivisissa nopeuksissa ei ole mitään kummaa. Jos ajat Helsingistä Lahteen satasta, nopeutesi Lahdesta Helsinkiin on -100 km/h.

        Koska kuun vetovoiman ja muiden häiriötekijöiden, esim. "alipaineen" vaikutusta mittarivirheeseen on perin hankala laskeskella, kannattaa tyytyä tarkistamaan mittarivirhe nopeusnäyttötauluista. Ne lienevät luotettavampia kuin gps. Tai siis gps:n näyttämää on myös verrattava nopeusnäytön lukemaan. Näillä opeilla postinkantaja ei rasitu turhasta.

        Pienin nopeus mikä on olemassa on 0 km/h tai voi sen ilmoittaa maileissa tunnissa myös tai vaikka metreinä sekunnissa. Tai eihän 0 km/h ole edes nopeus koska siinä ei liikuta yhtään mihinkään. Nollan alle ei voi millään mennä liikkeessä joten todellisuudessa alinopeutta ei voi maan päällä olla. Puhekielessä sitä runsaasti kuitenkin käytetään.
        Ilmanpaineeseen ei alinopeutta pidä verrata koska paine, niin yli-kuin alipainekin, on mitattavissa. Hitaammin kuin paikallaan olevan kappaleen nopeutta ei sen sijaan voi mitata koska sellaista ei ole. Tutkallakaan ei pysty alinopeutta voi mitata koska paikallaan olevan kappaleen nopeutta ei voi mitata puhumattakaan että tutkalla saataisiin pienempiä nopeuslukemia kuin 0 km/h.


      • Mestaria_odotellen

        Jaahans, laitoin kellon käymään kuinka kauan menee ennen kuin mestari ja YLI-jumala Rotta saapuu taas kerran kertomaan miten asia oikeasti on. Näppiksen naputtelun ääni jo kuuluu. Ennen ruokista on mestari lyönyt faktat pöytään. Uskokaa pois.


      • Suureet_ja_merkit_väärin kirjoitti:

        Jos ajat Helsingistä Lahteen satasta, nopeutesi Lahdesta Helsinkiin on -100 km/h.

        Miksi liität väliviiva-merkin fysiikan suureisiin? Väliviiva-merkkiä ei pidä laittaa 100 km/h - nopeuden eteen. Väliviiva ei ole tarkoitukseltaan sama kuin miinus-merkki.

        Kun on kyse puhekielestä, niin - merkki tulee hyvin tulkituksi miinusmerkiksi, varsinkin asiayhteydestä riippuen. Asiaan toki vaikuttaa myös, että se on suoraan löydettävissä näppäimistöltä. On muuten mennyt läpi tieteellisissä julkaisuissakin.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Kun on kyse puhekielestä, niin - merkki tulee hyvin tulkituksi miinusmerkiksi, varsinkin asiayhteydestä riippuen. Asiaan toki vaikuttaa myös, että se on suoraan löydettävissä näppäimistöltä. On muuten mennyt läpi tieteellisissä julkaisuissakin.

        Kun nyt hiuksia halotaan, niin eikös tuo ole yhdysmerkin vaativa yhdyssana (olkoonkin että erikoisen näköinen tulee)? Eli kyse on --merkistä.


      • TheRat kirjoitti:

        Kun nyt hiuksia halotaan, niin eikös tuo ole yhdysmerkin vaativa yhdyssana (olkoonkin että erikoisen näköinen tulee)? Eli kyse on --merkistä.

        Minkä lisäksi tuo on sama merkki, ottaa sen näppiksellä välimerkkikohdasta tai numeronäppiksen miinusmerkkikohdasta. Ascii-koodi 45.


      • TheRat kirjoitti:

        Minkä lisäksi tuo on sama merkki, ottaa sen näppiksellä välimerkkikohdasta tai numeronäppiksen miinusmerkkikohdasta. Ascii-koodi 45.

        Vaan Androidin suomenkieliseltä perusnäppäimistöltä ei löydy. Tarvittaessa voi toki ladata vaikka minkälaisen näppäimistön. Ja jotkut serverit ottavat vastaan selaimelta lähetettyjä unicode koodattuja merkkejä. En jaksa nyt kokeilla.


      • Mestaria_odotellen
        Mestaria_odotellen kirjoitti:

        Jaahans, laitoin kellon käymään kuinka kauan menee ennen kuin mestari ja YLI-jumala Rotta saapuu taas kerran kertomaan miten asia oikeasti on. Näppiksen naputtelun ääni jo kuuluu. Ennen ruokista on mestari lyönyt faktat pöytään. Uskokaa pois.

        Ohhoh. Rotta kävi ruokatunnin loppupuolella palstalla pyörähtämässä parin kommentin verran muttei ilmeisesti ollut aikaa enempää niin jäi tällä erää alinopeuden faktat kertomatta. Taitaa mestarilla olla jollain muilla palstoilla enemmän opetettavaa ja kerrottavaa. No eiköhän se palaa tällekin palstalle yhteen mieliaiheeseensa eli em. alinopeus-termin pyörittämiseen. Onko sellaista vai eikö ole. Rotta kertoo senkin. Varmasti ennen iltaa.... ; )


    • itse_en_tiedä

      Mikä on alin ylinopeus? Entäs ylin alinopeus? Entäs alin alinopeus tai ylin ylinopeus?

    • Concordella-matkustellut

      Aloittajan mainitsema maanpyörintänopeuden väheniminen tietysti lisää miittarivirhettä ajattaessa vastasuuntaa ja pienentää päinvastaiseen suuntaan.

      Myös puheen kanssa tulee ongelmia yliäänikoneissa jollaisia ei taida olla tallä hetkellä kun Concordet romutettiin.

      Muistan itsekin tapauksen kun matkustin Concordella pariisista newyorkiin.
      Eipä meinannut tulla keskustelusta kaverini kanssa mitään kun äänen viive oli niin suuri. Tuohan johtui siitä että Concorde lensi nopeammin kuin ääni ja siinähän syntyi 20 sekunnin viive. Oli aluksi hauskaa kun kaverin huulen alkoivat heilua mutta puhe tuli korviini vasta tuon 20 sekunnin jälkee.

      • HöpöhöpöJuttujaTaas

        Concorden sisällä etäisyys kahden keskustelijan välillä on niin pieni ettei äänen "hitautta" voi ihmissilmällä havaita. Siihen tosiasiaan ei vaikuta se lensi Concorde millä nopeudella tahansa. Ääni kulkee 343 metriä sekunnissa ja 1230 kilometriä tunnissa. Jos Concordessa kaksi keskustelijaa puhuu vaikka kymmenen metrin päässä toisistaan voi nopeasti päätellä miten pieni aika kuluu siihen kun ääni kulkee näiden keskustelijoiden välillä. Huulilta kuuluva ääni niiden liike ovat siis silmillä nähtynä täysin synkronissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1885
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1640
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1565
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1422
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      310
      1368
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1192
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1009
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      894
    Aihe