Juotteko riittävästi vettä

Väitetään että ihmisen tulisi juoda litratolkulla vettä päivässä, mutta mulle tuo asia on ollut vaikea ymmärtää jos ei tule janon tunnetta. Olen aina ajatellut että kyllähän ihminen itse tietää milloin juoda, sitä vartenhan on se janon tunne.

Olen tehnyt nuorempana raskaita fyysisiä töitä, ja harrastanut paljon liikuntaa eikä minun ole koskaan tarvinnut keskittyä juomiseen erikseen. Elimistö on vaatinut nestettä, ja sitä on ollut pakko juoda vaikka ämpärillinen päivässä kun on janottanut.

Nykyään kun en harrasta mitään joka pistäisi hien virtaamaan kunnolla, eikä työssäkään rasitu fyysisesti, niin tulee päiviä kun ainoa juominen on 3-4 lasillista vettä päivässä ruuan kanssa. Toisinaan jätän jopa ruokajuomat väliin kun ei tee erityisesti mieli juoda.

Nyt huomasin kuitenkin että ehkä vettä pitäisi juoda vaikka varsinaista janon tunnetta ei olisikaan, kyllä sillä vedellä on oma merkityksensä elimistölle. Tämä tuli mulle eteen kun ryhdyin tekemään kevyehköä leuanvetotreeniä jotta saisin tuloskunnon edes jonnekin 20 "leuan" paikkeille.

Minä saan sen 8 leukaa vedettyä, mutta tulos on aika huono ja päätin aloittaa 2 kuukauden harjoittelun jotta pääsisin tavoitteeseeni. Eilen tuli sitten stoppi treeneihin, käsivarret tuntui siltä kuin niitä olisi hakattu nokialaisella nuoriso-ohjaajalla useamman päivän ajan. Hirveä kipu ja lihaksia kramppasi kunnolla.

Tänä aamuna aloin pohtimaan että ehkä minun pitäisi kokeilla vettä jos se auttaisi noihin lihaskipuihin ja kramppehin. Ja toden totta, jo ensimmäisen litran jälkeen kivut ja krampit hellittivät. Vaikka tuollainen kevyt leuanvetotreeni ei saa vielä hikeä virtaamaan, niin se silti nostaa sykettä ja hengästyttää, joka puolestaan tehostaa nesteen haihtumista hengitysilman mukana.

Mites muilla veden juominen, juotteko tarpeeksi ja onko joskus ollut jotakin ongelmia jos on jäänyt tankkaaminen vähille?

67

2877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m-i-e-z

      Useimmiten tulee juotua riittävästi vettä, hiukan enemmän kuin elimistöni tarvitsee. Kyllä sen nestevajauksen(kin) tuntee elimistössä urheilusuoritusta tehdessä, suorituskin paranee tankkauksella (oli sitten pelkkä nesteytys). Aamulla saattaa olla päänsärky, jos on edellisenä päivänä nesteyttänyt itsensä pelkästään alkoholilla, mutta ei tuokaan niinkään mikään ongelma ole, kun siitä pääsee eroon oikealla nesteytyksellä. Toisinaan on urheilusuorituksissa ollut vähemmällä hapella, polttoaineella ja energialla mutta kyllä se vesi jo hiukan voitelee ja tehostaa suoriutumista.

    • Jos lumihankeen piirtäessä jälki on keltaista, niin on juonut liian vähän. Keltaista lunta ei silti kannata juoda.

      Ongelmia eli kaamea kankkunen on ollut, jos on juonut liikaa tiukkaa alkoholia. Pitäisi juoda myös blandista. Mukitolkulla.

      • Yksi tuttu kaveri kysyi joskus aikoinaan multa mistä tietää että krapula on muuttunut humalaksi?

        No enhän minä tuolloin vielä nuorena miehenalkuna ollut miettinyt asiaa noin tarkasti, ja myönsin kaverille ettei mulla ole antaa vastausta kinkkiseen kysymykseen. No, kuulemma sen huomaa siitä kun virtsa muuttuu kirkkaaksi.


    • No mä heräsin asiaan jo vuosia sitten. Kesken säbätreenien ensin takareiden jumi, sit per.e ja lopuks alaselkä. Olin juonut ennen treenejä nestettä liian vähän. Ja treenien aikaankin pitää muistaa juoda.

      Sitä kun vielä litkii kahvia tai vaikka olutta, luulee juoneensa paljon, mutta ne poistaa nestettä.

      Pelkkä vesikään ei kuulemma imeydy kunnolla. Bodarit laittaa veden sekaan pikkuisen suolaa. Mä oon käyttänyt ruususuolaa ja hiilihapotettua vettä. Maistuu paremmalta myös. Tosi vähän suolaa. 8 dl ihan teelusikan kärjellinen...ehkä 1/8 osa teelusikallista olen laittanut.

      Että kokemusta on...

      • Kyllä minä olen silloin älynnyt juoda kun olen tiennyt että hiki virtaa työssä tai urheillessa, mutta tämä kyllä yllätti minut kun ei mitään nestehukkaa pitänyt olla.

        Tuo suolavinkki menee tänään kokeiltavaksi, en ole sitä koskaan kokeillut. Yleensä olen suosinut hikoillessa kivennäisvesiä, en sitten tiedä onko nekään oikeasti yhtä hyviä kuin vesi johon on lisätty suolaa...


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Kyllä minä olen silloin älynnyt juoda kun olen tiennyt että hiki virtaa työssä tai urheillessa, mutta tämä kyllä yllätti minut kun ei mitään nestehukkaa pitänyt olla.

        Tuo suolavinkki menee tänään kokeiltavaksi, en ole sitä koskaan kokeillut. Yleensä olen suosinut hikoillessa kivennäisvesiä, en sitten tiedä onko nekään oikeasti yhtä hyviä kuin vesi johon on lisätty suolaa...

        Luultavasti perinteiset kivennäisvedetkin toimii myös. Jännä muuten huomata, että "suolattu vesi" kusettaa vähemmän..eli se imeytyy paremmin.

        Testaahan.


      • Dissident kirjoitti:

        Luultavasti perinteiset kivennäisvedetkin toimii myös. Jännä muuten huomata, että "suolattu vesi" kusettaa vähemmän..eli se imeytyy paremmin.

        Testaahan.

        Tuo suola on minulle uusi jutta vaikka olen itsekin joskus bodannut aktiivisesti en ole koskaan lukenut siitä mistään alan lehdestä.
        Hiilihapotetusta vedestä olen kuullut ettei se paikkaisi nestehukkaa, en tiedä mihin tämä väite perustuu mutta muistaisin kuulleeni armeijassa tämän.


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Tuo suola on minulle uusi jutta vaikka olen itsekin joskus bodannut aktiivisesti en ole koskaan lukenut siitä mistään alan lehdestä.
        Hiilihapotetusta vedestä olen kuullut ettei se paikkaisi nestehukkaa, en tiedä mihin tämä väite perustuu mutta muistaisin kuulleeni armeijassa tämän.

        En tiedä kuinka yleistä tuo suolan käyttäminen on treenatessa, mutta katselin muutaman youtube-videon jossa muutaman vuoden takainen body-fitnessin suomen mestari Bettina Gräsbeck selitti treenaamisesta ja oikeasta ruokavaliosta, hämmästyin kuinka muija käytti tolkuttomat määrät suolaa ruokaan.

        Olisiko sitten niin että rankka treeni huuhtoo hien mukana suolat pois?


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        En tiedä kuinka yleistä tuo suolan käyttäminen on treenatessa, mutta katselin muutaman youtube-videon jossa muutaman vuoden takainen body-fitnessin suomen mestari Bettina Gräsbeck selitti treenaamisesta ja oikeasta ruokavaliosta, hämmästyin kuinka muija käytti tolkuttomat määrät suolaa ruokaan.

        Olisiko sitten niin että rankka treeni huuhtoo hien mukana suolat pois?

        Olisiko sitten niin että rankka treeni huuhtoo hien mukana suolat pois?

        Ilmeisesti näin on, itse en kuitenkaan ajaisi kehooni tuollaisa suolamääriä johtuen siitä, että olen sairastanut verenpainetautia jo nuoruudesta asti.


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Olisiko sitten niin että rankka treeni huuhtoo hien mukana suolat pois?

        Ilmeisesti näin on, itse en kuitenkaan ajaisi kehooni tuollaisa suolamääriä johtuen siitä, että olen sairastanut verenpainetautia jo nuoruudesta asti.

        Jep, kyllä itsekin mietin ettei sellainen määrä suolaa ruuassa sopisi ainakaan mulle. Pakko kuitenkin sanoa että vartalosta päätellen muija tietää taatusti mitä tekee, ehkä se treeni mihin hän on tottunut, on vain sen verran kovaa että on pakko käyttää sitä suolaa että se hidastaisi nesteen "läpivirtausta"? En tiedä.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        En tiedä kuinka yleistä tuo suolan käyttäminen on treenatessa, mutta katselin muutaman youtube-videon jossa muutaman vuoden takainen body-fitnessin suomen mestari Bettina Gräsbeck selitti treenaamisesta ja oikeasta ruokavaliosta, hämmästyin kuinka muija käytti tolkuttomat määrät suolaa ruokaan.

        Olisiko sitten niin että rankka treeni huuhtoo hien mukana suolat pois?

        Fitnessmimmit saattaa tirauttaa niin paljon kyyneliä päivässä, että sen vuoksi pitää saada ylimääräistä suolaa. Mä kuuntelisin ravitsemusvinkkejä mieluummin joltain oikealta urheilijalta.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Jep, kyllä itsekin mietin ettei sellainen määrä suolaa ruuassa sopisi ainakaan mulle. Pakko kuitenkin sanoa että vartalosta päätellen muija tietää taatusti mitä tekee, ehkä se treeni mihin hän on tottunut, on vain sen verran kovaa että on pakko käyttää sitä suolaa että se hidastaisi nesteen "läpivirtausta"? En tiedä.

        Tässäpä linkki merisuolan käyttöön vedessä..

        http://www.jasenkorjaaja.palvelee.fi/94

        Ja sopii sergeillekin, kun ei oo pimatsun tekele...heh..


      • scrg kirjoitti:

        Fitnessmimmit saattaa tirauttaa niin paljon kyyneliä päivässä, että sen vuoksi pitää saada ylimääräistä suolaa. Mä kuuntelisin ravitsemusvinkkejä mieluummin joltain oikealta urheilijalta.

        En tiedä kuinka moni urheilija tekee videoblogeja. Tottakai kiinnostaisi jos joku tekisi.


      • Dissident kirjoitti:

        Tässäpä linkki merisuolan käyttöön vedessä..

        http://www.jasenkorjaaja.palvelee.fi/94

        Ja sopii sergeillekin, kun ei oo pimatsun tekele...heh..

        Eikai siinä mitään häviä jos kokeilisi suolattua vettä.

        Tuossa kirjoituksessa oli viittaus emäksiseen ruokavalioon. Näin joskus haastattelun jossa ihan virallisen yliopistokoulutuksen saanut tutkija tyrmäsi nämä ruokavaliot joilla pyritään vaikuttamaan veren happo-emäs-tasapainoon. Hänen mukaansa ihmisellä on sisäinen mekanismi joka pitää tarkasti huolta tuosta tasapainosta vaikka ihminen söisi mitä.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Eikai siinä mitään häviä jos kokeilisi suolattua vettä.

        Tuossa kirjoituksessa oli viittaus emäksiseen ruokavalioon. Näin joskus haastattelun jossa ihan virallisen yliopistokoulutuksen saanut tutkija tyrmäsi nämä ruokavaliot joilla pyritään vaikuttamaan veren happo-emäs-tasapainoon. Hänen mukaansa ihmisellä on sisäinen mekanismi joka pitää tarkasti huolta tuosta tasapainosta vaikka ihminen söisi mitä.

        Joo. No mä joskus olin vanhojen patujen kanssa heinäpellolla. Ne veti suolalahnaa ja joivat sitten vettä. Sanoivat, että muuten ei poika illasta hanko enää nouse.

        Eivätkä taatusti olleet netistä ohjeita googlanneet.

        Mulla tulee muuten liiat suolat silmien kautta pois. Sen huomaa, kun alkaa kyynelneste kuivaan iholle ja jää valkoista jälkeä. Se on sitä itse suolaa. Silloin on annos liikaa.

        Tuossa muuten oli, että voi käydä lihakset penikoimaan suolan takia...se oli uus juttu...


      • Dissident kirjoitti:

        Tässäpä linkki merisuolan käyttöön vedessä..

        http://www.jasenkorjaaja.palvelee.fi/94

        Ja sopii sergeillekin, kun ei oo pimatsun tekele...heh..

        Ymmärrän peruseron: On ruokasuola NaCl ja sitten merisuola ym. käärmekeitot, joissa on suoloina muitakin alkuaineita. Toisaalta näitä kaikki aineita on ihan tavallisessa ruuassa. Tavallinen ruoka on tosin hyvin subjektiivinen käsite, mutta mulle kädellisenä sekaravinnon syöjänä se on pääosin sitä mitä myydään melkein jokaisessa kaupassa ilman tuoteselosteita.

        "Ja sopii sergeillekin, kun ei oo pimatsun tekele...heh.. "

        Kyllä mulle kelpaa viisaudet naisiltakin, mutta odotan vaan samanlaista laatua kuin miehiltäkin.


      • Dissident kirjoitti:

        Joo. No mä joskus olin vanhojen patujen kanssa heinäpellolla. Ne veti suolalahnaa ja joivat sitten vettä. Sanoivat, että muuten ei poika illasta hanko enää nouse.

        Eivätkä taatusti olleet netistä ohjeita googlanneet.

        Mulla tulee muuten liiat suolat silmien kautta pois. Sen huomaa, kun alkaa kyynelneste kuivaan iholle ja jää valkoista jälkeä. Se on sitä itse suolaa. Silloin on annos liikaa.

        Tuossa muuten oli, että voi käydä lihakset penikoimaan suolan takia...se oli uus juttu...

        Kyllä minäkin muistan nyt kun joskus armeija-aikana oltiin heinätöissä jossain sotaveteraanin tilalla, niin kyllä se muori piti huolen siitä että oli mukana suolavettä juotavaksi.

        Käsittääkseni vedessä on kyllä jotain mineraaleja, ei se ihan "pelkkää" vettä ole. Kyllä noissa eräopashommissa törmäsin sellaisiin ohjeisiin että lumesta ei sulateltaisi vettä kuin ihan pakon edessä, syyksi sanottiin ettei lumessa ole samoja mineraaleja mitä vedestä löytyy.


      • scrg kirjoitti:

        Ymmärrän peruseron: On ruokasuola NaCl ja sitten merisuola ym. käärmekeitot, joissa on suoloina muitakin alkuaineita. Toisaalta näitä kaikki aineita on ihan tavallisessa ruuassa. Tavallinen ruoka on tosin hyvin subjektiivinen käsite, mutta mulle kädellisenä sekaravinnon syöjänä se on pääosin sitä mitä myydään melkein jokaisessa kaupassa ilman tuoteselosteita.

        "Ja sopii sergeillekin, kun ei oo pimatsun tekele...heh.. "

        Kyllä mulle kelpaa viisaudet naisiltakin, mutta odotan vaan samanlaista laatua kuin miehiltäkin.

        Piti vaan näpäyttää kun osuit sopivasti siihen. Heh...

        Ei ookaan sälliä näkynyt aikoihin kirjoittelemassa...


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Kyllä minäkin muistan nyt kun joskus armeija-aikana oltiin heinätöissä jossain sotaveteraanin tilalla, niin kyllä se muori piti huolen siitä että oli mukana suolavettä juotavaksi.

        Käsittääkseni vedessä on kyllä jotain mineraaleja, ei se ihan "pelkkää" vettä ole. Kyllä noissa eräopashommissa törmäsin sellaisiin ohjeisiin että lumesta ei sulateltaisi vettä kuin ihan pakon edessä, syyksi sanottiin ettei lumessa ole samoja mineraaleja mitä vedestä löytyy.

        Joo. Jos muistat penska-ajoilta lumensyönnin? Kitalaki meni "ruttuun". Se johtuu just mineraalien puutteesta. Lappalaisetkin hurautti lumen sekaan suolaa.


      • Dissident kirjoitti:

        Joo. No mä joskus olin vanhojen patujen kanssa heinäpellolla. Ne veti suolalahnaa ja joivat sitten vettä. Sanoivat, että muuten ei poika illasta hanko enää nouse.

        Eivätkä taatusti olleet netistä ohjeita googlanneet.

        Mulla tulee muuten liiat suolat silmien kautta pois. Sen huomaa, kun alkaa kyynelneste kuivaan iholle ja jää valkoista jälkeä. Se on sitä itse suolaa. Silloin on annos liikaa.

        Tuossa muuten oli, että voi käydä lihakset penikoimaan suolan takia...se oli uus juttu...

        Noissa kestävyysurheilutapahtumissa ihan yleisesti tarjotaan loppupuolella suolakurkkuja. Ilmeisesti niistä saa apua, jos on kramppeja, mikä voi olla oire että suolapitoisuus on laskenut liian alas. Urheilujuomissa on myös natrium-, kalium-, maganesium-cocktaileja nopeiden hiilareiden lisäksi.


      • Dissident kirjoitti:

        Joo. Jos muistat penska-ajoilta lumensyönnin? Kitalaki meni "ruttuun". Se johtuu just mineraalien puutteesta. Lappalaisetkin hurautti lumen sekaan suolaa.

        Eikös keltaisessa lumessa ole enemmän suoloja?


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Eikös keltaisessa lumessa ole enemmän suoloja?

        Joo. Ois varmaan. ..heh..

        Tulee mieleen vanha Möllerin kalanmaksaöljy-mainos. "Maku ei ole mikään mukava, mutta kun tiedän miten hyvää se mulle tekee.".

        Hehe


      • scrg kirjoitti:

        Noissa kestävyysurheilutapahtumissa ihan yleisesti tarjotaan loppupuolella suolakurkkuja. Ilmeisesti niistä saa apua, jos on kramppeja, mikä voi olla oire että suolapitoisuus on laskenut liian alas. Urheilujuomissa on myös natrium-, kalium-, maganesium-cocktaileja nopeiden hiilareiden lisäksi.

        Eno laihdutti paljon nopeassa ajassa. Se söi verenpainelääkkeitä. No kohta se alkoi pyörtyilee, niin neuvovat suolakurkkuja ottamaan ensiavuksi. Sit pienensivät verenpainelääkitystä.

        Ihmiskroppa on jännä...


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Kyllä minäkin muistan nyt kun joskus armeija-aikana oltiin heinätöissä jossain sotaveteraanin tilalla, niin kyllä se muori piti huolen siitä että oli mukana suolavettä juotavaksi.

        Käsittääkseni vedessä on kyllä jotain mineraaleja, ei se ihan "pelkkää" vettä ole. Kyllä noissa eräopashommissa törmäsin sellaisiin ohjeisiin että lumesta ei sulateltaisi vettä kuin ihan pakon edessä, syyksi sanottiin ettei lumessa ole samoja mineraaleja mitä vedestä löytyy.

        "Kyllä noissa eräopashommissa"

        .. Eikös sulla ollut tämä Kouluttautumis Haaveena vasta vähän aikaa sitten?.. Ja sitten sain sellaisen käsityksen, että olet luultavammin haudannut tämän idean, mutta kuitenkin nyt puhut "eräopashommista"?.. ;P


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        "Kyllä noissa eräopashommissa"

        .. Eikös sulla ollut tämä Kouluttautumis Haaveena vasta vähän aikaa sitten?.. Ja sitten sain sellaisen käsityksen, että olet luultavammin haudannut tämän idean, mutta kuitenkin nyt puhut "eräopashommista"?.. ;P

        Eräopasjutut liittyvät mun edelliseen elämääni. Mulla on pätevyys alalle ja tein sitä joskus lyhyen pätkän työksenikin mutta palkkatyöläisenä sillä alalla hankki huonosti.

        Mulla on ollut opiskelu mielessä, mutta juoduin muuttamaan suunnitelmiani. Tällä hetkellä teen työtä, mutta seuraan tilannetta jos saisin sen toteutumaan parin vuoden sisällä.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Eräopasjutut liittyvät mun edelliseen elämääni. Mulla on pätevyys alalle ja tein sitä joskus lyhyen pätkän työksenikin mutta palkkatyöläisenä sillä alalla hankki huonosti.

        Mulla on ollut opiskelu mielessä, mutta juoduin muuttamaan suunnitelmiani. Tällä hetkellä teen työtä, mutta seuraan tilannetta jos saisin sen toteutumaan parin vuoden sisällä.

        .. "Pätevyys".. Tuskin nuo(kaan) hommat vaatii Vieläkään sen kummoisempaa "pätevyyttä".. Siis samalla tavalla, kuin monet muut, joissa esim. Jo Lakikin määrittelee TyöTehtävään Vaadittavat Pätevyydet jne.. ;P

        .. Ja Jeps.. Tuolla(kaan) alalla ei taida enää paljon leipää hankkia pöytään.. Ei ainakaan Päällisiä.. ;D.. Jos/kun seuraa hieman tätä kehitystä.. Sama homma kuin monessa muussa(kin) hommassa, eli Yrittäjä voi tienata.. Mutta se tienaaminenkin tapahtuu suurelta osin Työntekijöiden PersNahkaa Raastamalla.. ;D.. Sellaisia "yrittäjiä" ei paljon voi arvostaa.. ;P


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. "Pätevyys".. Tuskin nuo(kaan) hommat vaatii Vieläkään sen kummoisempaa "pätevyyttä".. Siis samalla tavalla, kuin monet muut, joissa esim. Jo Lakikin määrittelee TyöTehtävään Vaadittavat Pätevyydet jne.. ;P

        .. Ja Jeps.. Tuolla(kaan) alalla ei taida enää paljon leipää hankkia pöytään.. Ei ainakaan Päällisiä.. ;D.. Jos/kun seuraa hieman tätä kehitystä.. Sama homma kuin monessa muussa(kin) hommassa, eli Yrittäjä voi tienata.. Mutta se tienaaminenkin tapahtuu suurelta osin Työntekijöiden PersNahkaa Raastamalla.. ;D.. Sellaisia "yrittäjiä" ei paljon voi arvostaa.. ;P

        Auktorisoitu eräopas. Ei se ole lääkärintutkintoon verrattavissa, mutta alkeet pitää hallita.

        Jokainen joka ei halua tehdä työtä "vaurastuttaakseen" työnantajaansa, voi aina toimia omaan lukuunsa. Toiminimi olisi sulle hyvä ratkaisu, tekisit työtä itsellesi eikä tarvisi riistääkään ketään.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Auktorisoitu eräopas. Ei se ole lääkärintutkintoon verrattavissa, mutta alkeet pitää hallita.

        Jokainen joka ei halua tehdä työtä "vaurastuttaakseen" työnantajaansa, voi aina toimia omaan lukuunsa. Toiminimi olisi sulle hyvä ratkaisu, tekisit työtä itsellesi eikä tarvisi riistääkään ketään.

        .. Noh, Ei nyt millään tasolla.. Ei edes verrattavissa moniin AmmatiTutkintoihin.. Laajin koulutuskin taitaa kestää Max. alle vuoden.. ;D

        .. Yksin ja/tai PerheYrittäjä pitäisi kaikkien sellaisten yritysten toimia, joilla ei ole varaa maksaa työntekijöilleen Säällistä korvausta työstä.. Sellaiset yritykset pitäisi lailla kieltää, joiden tulos perustuu työntekijöiden Riistämiseen jne.. ;P

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005550939.html?ref=rss

        .. Siinä hyvä esimerkki.. Kaverilla kokemusta, kielitaitoa ja AMK-Tutkinto ja tarjotaan 9€ tunnilta ja yritetään olla maksamatta lisiä ja työkin taitaa olla ns. Osa-AikaTyötä.. Joillekin varmaan tarjotaan myös ns. 0-tunti sopimuksiakin.. ;D

        .. Ja sitten nämä "yrittäjät" yrittävät vääristellä asian muuksi, kuin mitä se oikeasti on.. Ja moni mediakin menee lankaan.. Tai sitten HyvätVeljet on voidelleet median edustajat hyvin.. Mut joo.. Eipä voi kauheasti kehua montaakaan Suomen Mediaa Laadukkuudesta.. ;D

        .. Ajattelitko Jotain LisäKoulutusta EräAlalta vai jotain kokonaan uutta?..


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Noh, Ei nyt millään tasolla.. Ei edes verrattavissa moniin AmmatiTutkintoihin.. Laajin koulutuskin taitaa kestää Max. alle vuoden.. ;D

        .. Yksin ja/tai PerheYrittäjä pitäisi kaikkien sellaisten yritysten toimia, joilla ei ole varaa maksaa työntekijöilleen Säällistä korvausta työstä.. Sellaiset yritykset pitäisi lailla kieltää, joiden tulos perustuu työntekijöiden Riistämiseen jne.. ;P

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005550939.html?ref=rss

        .. Siinä hyvä esimerkki.. Kaverilla kokemusta, kielitaitoa ja AMK-Tutkinto ja tarjotaan 9€ tunnilta ja yritetään olla maksamatta lisiä ja työkin taitaa olla ns. Osa-AikaTyötä.. Joillekin varmaan tarjotaan myös ns. 0-tunti sopimuksiakin.. ;D

        .. Ja sitten nämä "yrittäjät" yrittävät vääristellä asian muuksi, kuin mitä se oikeasti on.. Ja moni mediakin menee lankaan.. Tai sitten HyvätVeljet on voidelleet median edustajat hyvin.. Mut joo.. Eipä voi kauheasti kehua montaakaan Suomen Mediaa Laadukkuudesta.. ;D

        .. Ajattelitko Jotain LisäKoulutusta EräAlalta vai jotain kokonaan uutta?..

        Ei tuo eräala kiinnosta työnä, eikä siihen ole edes mitään lisäkoulutuksia tullut sinä aikana kun olen ollut pois alalta.

        Se mitä haluaisin alkaa opiskelemaan, on ihan uusi ala mulle, mutta mun muu koulutus (ei eräopas) ja työhistoriani antavat hyvän pohjan alalle.

        Koulutettu kaveri tuokin, menisi töihin ja lakkaisi itkemästä.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Ei tuo eräala kiinnosta työnä, eikä siihen ole edes mitään lisäkoulutuksia tullut sinä aikana kun olen ollut pois alalta.

        Se mitä haluaisin alkaa opiskelemaan, on ihan uusi ala mulle, mutta mun muu koulutus (ei eräopas) ja työhistoriani antavat hyvän pohjan alalle.

        Koulutettu kaveri tuokin, menisi töihin ja lakkaisi itkemästä.

        .. Toivottavasti Sun nykyinen ala tai "HaaveAla" ei ole sellainen, jossa pääset hoitamaan sellaisten ihmisten asioita, jotka eivät ole Sun Kaltaista lähelleen Ansainneet.. ;D

        .. Mä luotan vielä Karmaan.. Mielenkiinnolla odottelen, että mitä se Sulle vielä tarjookaan.. ;P

        .. Uskoisin, että tietyn alan YksityisYrittäminen tulee lisääntymään, jos/kun tämä touhu jatkuu tai jopa pahenee.. Toivottavasti nämä "yritykset" toimisivat RobinHoodin viitoittamalla tiellä.. IloisetVeikot saisivat varmasti suuren suosion KansanKeskuudessa.. =).. Sekä heidän Suojeluksensa jne.. ;P

        .. Onhan Meillä jo Prinssi Juhanakin.. ;D.. Ja Juha.. ;D


    • Olutmies

      Juon olutta melkein joka päivä.

      • Vaikka sanotaan että hyvä vasikka elää juomallakin, niin kannattaa silti ottaa vähän kiinteätäkin ravintoa.


      • Olutmies
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Vaikka sanotaan että hyvä vasikka elää juomallakin, niin kannattaa silti ottaa vähän kiinteätäkin ravintoa.

        Kylmää vettä juon välillä litran, ihan jääpalojen kanssa.


    • Elluhalloyb

      Minä kanssa unohdan juoda..
      Kun en myöskää tunne janoa...
      Eli muistutan itseäni...en aina...
      Mut huomannut kanssa et sujuu paremmin asiat ..kun juo...eikä väsy niin nopeasti..👍😯
      Pitää muistaa et jos juo teetä ..kahvia ..limua...
      Ne myöskin nestettä...
      Voitehista parhain on vesi...puhdas vesi..

    • mjnb

      Väittävät viisaammat, että joillakin ihmisillä janontunne näyttäyttyy näläntunteena; he syövät kun pitäisi juoda. Tiedä sitten

      • Maailmassa jossa siittimellä varustettu ihminen voi olla nainen, en yllättyisi tuostakaan.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Maailmassa jossa siittimellä varustettu ihminen voi olla nainen, en yllättyisi tuostakaan.

        Meinasin jo verrata vessahätiin..että menee sekasin ykkönen ja kakkonen, mut koitappa käydä kakkosella, että ei tuu yhtään ykköstä myös...ei onnistu.


      • Dissident kirjoitti:

        Meinasin jo verrata vessahätiin..että menee sekasin ykkönen ja kakkonen, mut koitappa käydä kakkosella, että ei tuu yhtään ykköstä myös...ei onnistu.

        Onneksi ykkösellä voi sentään käydä ilman kakkosta...

        Tuohon janon- ja näläntunteen sekaisen menemiseen kyllä uskon, tai pidän ainakin mahdollisena.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Onneksi ykkösellä voi sentään käydä ilman kakkosta...

        Tuohon janon- ja näläntunteen sekaisen menemiseen kyllä uskon, tai pidän ainakin mahdollisena.

        Joo. Onneks. Ja miehenä sitä laskee, että voi sen kepillisen viskata huonoissakin olosuhteissa helposti. Kyllä vituttas kauhoo sit puntista kakkosta sen takia....

        Joo. Siis janohan on aika jännä ilmiö. Eipä krapulassakaan nyt niin kauheesti tee mieli just juoda...jano varmaan kun menee tietyn pisteen yli, voi olla vaikee juodakaan enää...


      • Dissident kirjoitti:

        Joo. Onneks. Ja miehenä sitä laskee, että voi sen kepillisen viskata huonoissakin olosuhteissa helposti. Kyllä vituttas kauhoo sit puntista kakkosta sen takia....

        Joo. Siis janohan on aika jännä ilmiö. Eipä krapulassakaan nyt niin kauheesti tee mieli just juoda...jano varmaan kun menee tietyn pisteen yli, voi olla vaikee juodakaan enää...

        Minun on ainakin ihan pakko juoda krapulassa, muuten perii hukka. Jos en juo, niin suu kuivuu totaalisesti enkä pysty edes hengittämään tai nielaisemaan.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Minun on ainakin ihan pakko juoda krapulassa, muuten perii hukka. Jos en juo, niin suu kuivuu totaalisesti enkä pysty edes hengittämään tai nielaisemaan.

        Minä varaan jotain sämpylöitä ja sokeroitua jaffaa "aamupalaks" krapulaan. Tai sitä ei silloin tulekaan niin..

        Päänsärky jossain dokumentissa selitettiin niin, että pään nesteet otetaan käyttöön muualla, kun alkoholi poistaa kropasta nestettä. Tulee alipaine päähän silloin...aika vinkeää, mutta eipä sinne tilalle ilmaakaan saa..hehe..


      • Dissident kirjoitti:

        Minä varaan jotain sämpylöitä ja sokeroitua jaffaa "aamupalaks" krapulaan. Tai sitä ei silloin tulekaan niin..

        Päänsärky jossain dokumentissa selitettiin niin, että pään nesteet otetaan käyttöön muualla, kun alkoholi poistaa kropasta nestettä. Tulee alipaine päähän silloin...aika vinkeää, mutta eipä sinne tilalle ilmaakaan saa..hehe..

        On ihan hyvä varata krapulaan helposti oksennettavia eväitä, helpottaa toipumista.

        Pepsi-cola on mun krapulajuoma, ja matjes-sillifileet eväs. Sillin kanssa tomaattiviipaleita ja sipulia sekä keitettyjä kananmunia. Sitten kun olo alkaa helpottamaan, käyn yleensä ulkona syömässä.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        On ihan hyvä varata krapulaan helposti oksennettavia eväitä, helpottaa toipumista.

        Pepsi-cola on mun krapulajuoma, ja matjes-sillifileet eväs. Sillin kanssa tomaattiviipaleita ja sipulia sekä keitettyjä kananmunia. Sitten kun olo alkaa helpottamaan, käyn yleensä ulkona syömässä.

        No aina kannattaa varustautua.

        Yks vanha työkaveri sanoi, että alkuillasta pitäis syödä hieno leivos. Sitten kun oksentaa, se tulee viimeisenä ja jää hyvä maku. Hehe...

        Muuten baarissakin kannattaa ottaa jokaista paukkua kohden lasi vettä.
        Ja venäläiset syövät suolakalaa ja suolakurkkuja illan aikana. Krapula pysyy loitolla.

        https://youtu.be/Ze_jG3vGmIg

        Ei näköjään kaikilta....hehe...


      • Dissident kirjoitti:

        No aina kannattaa varustautua.

        Yks vanha työkaveri sanoi, että alkuillasta pitäis syödä hieno leivos. Sitten kun oksentaa, se tulee viimeisenä ja jää hyvä maku. Hehe...

        Muuten baarissakin kannattaa ottaa jokaista paukkua kohden lasi vettä.
        Ja venäläiset syövät suolakalaa ja suolakurkkuja illan aikana. Krapula pysyy loitolla.

        https://youtu.be/Ze_jG3vGmIg

        Ei näköjään kaikilta....hehe...

        Oli miehellä melkoinen tärinä päällä, oli ehkä zakuskat jääny nauttimatta.


    • .. Tämä(kin) asia on ihan Yksilöllinen juttu.. Ja tuo LitraTolkulla nyt ei pidä paikkaansa varmaan kenenkään kohdalla, kuin vain Erityisissä Tilanteissa&OloSuhteissa.. ;P

      .. Ruuasta tuleva neste lasketaan myös mukaan.. Joten loppujen lopuksi se on aika pieni määrä mitä ihminen tarvitsee sen lisäksi.. ;P

      .. Mut joo.. Tunnustan, että itse juon ihan liikaa.. Niin yksilöllistä se ei sentään ole, että sellaisia määriä tarvitsisi juoda.. ;D..Huomasin nyt vain, kun Googlettelin asiaan n. 5 min.. ;D

      • Mä vedän hyvinkin 2-3 litraa päivässä ihan pelkkää vettä. Tänäänkin on mennyt jo pari litraa.

        Sitten kun tulee vielä juotua paljon kahvia niin sehän poistaa nestettä joten tarvii myös paljon vettä.


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Mä vedän hyvinkin 2-3 litraa päivässä ihan pelkkää vettä. Tänäänkin on mennyt jo pari litraa.

        Sitten kun tulee vielä juotua paljon kahvia niin sehän poistaa nestettä joten tarvii myös paljon vettä.

        .. Mulla menee kans usein aikast paljon.. Mut joo.. Kehoissakin on eroja ja paha mennä sanomaan edes sitä, että mikä määrä ois itselle Just se oikea.. Mulla on keho lämmennyt aina aikast nopeaan/helposti, joten varmaan kulutus on sitä myötä suurempi, kuin esim. sellaisella jolla näin ei ole.. Ehkä.. ;P

        .. Jos tuosta "ominaisuudesta" jotain hyvää haluaa hakea, niin luultavammin ehkäisee ja on ehkäissyt erinäisiä Vammoja/Vaurioita jne.. Joita Fyysisissä Suoritteissa voi helposti(kin) tulla, jos paikat eivät ole tarpeeksi lämmenneet.. ;P

        Huono puoli on taas se, että Hikeäkin Sitten Pukkaa sen Lämpenemisen seurauksena enemmän, kuin taas jollain Kylmemmillä Yksilöillä.. Ja Helteet on Yksiä oikeita Pirulaisia.. Varsinkin, jos/kun on sellainen TuuletonHelle.. Tosin.. Aika harva varmaan kauheasti sellaisesta TuulettomastaHelteestä Oikeasti Nauttii.. Ihmettelen miten jotkut pystyvät makoilemaan jossain Helteessä pitkiäkin aikoja suorassa auringon paahteessa.. ;P


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Mä vedän hyvinkin 2-3 litraa päivässä ihan pelkkää vettä. Tänäänkin on mennyt jo pari litraa.

        Sitten kun tulee vielä juotua paljon kahvia niin sehän poistaa nestettä joten tarvii myös paljon vettä.

        Jos syö 2-3 litraa ruokaa päivässä, niin suurin osa siitäkin on pelkkää vettä. Joten riippuu vähän ruokavaliostakin paljonko tarvitsee lisäksi juoda. Lähinnä ihmettelen itseäni, miten jonain päivänä en juuri juo kuumien juomien lisäksi muuta.


      • scrg kirjoitti:

        Jos syö 2-3 litraa ruokaa päivässä, niin suurin osa siitäkin on pelkkää vettä. Joten riippuu vähän ruokavaliostakin paljonko tarvitsee lisäksi juoda. Lähinnä ihmettelen itseäni, miten jonain päivänä en juuri juo kuumien juomien lisäksi muuta.

        Minua on aina ihmetyttänyt se kuinka paljon ihmisen väitetään tarvitsevan vettä päivittäin. Mulle tuo veden juonti on aikaisemmin rajoittunut ruokailun yhteydessä nautittuun veteen.

        En ole aiemmin edes huomannut mistään että olisi joku nestevaje, tää oli kyllä ensimmäinen kerta.


    • Lerppu

      Juon kraanavettä. Ruokailun yhteydessä ei kuitenkaan kannata juoda, koska se laimentaa vatsahappoja.

    • Totuus-

      Juon kyllä vettä parikin litraa päivässä vaikka en treenaa. Vesi auttaa ettei liho ja muutenkin vesi on terveellistä keholle. Ei minulla ole lihaskipuja eikä kramppeja koskaan. En tiedä johtuuko se siitä että juon kyllä vettä tarpeeksi.

      • Vesi varmaan auttaa noihin, mutta ei mullakaan mitään lihaskipuja tai kramppeja ole aiemmin ollut vaan nuo kyllä liittyy tuohon leuanvetoon.


    • äitykkä

      Ei kannata liikaa lappaa vettäkään siinä menee suolat verestä pois ja voipi alkaa heikottaa.

      • Auttaako suolan lisääminen veteen?

        Vai onko kyse jostain muusta suolasta kuin mitä ruokasuolasta saa?


      • njhbg
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Auttaako suolan lisääminen veteen?

        Vai onko kyse jostain muusta suolasta kuin mitä ruokasuolasta saa?

        Ruokasuolasta saa pelkkää natriumia. Elimistömme tarvitsee suuren määrän muitakin mineraaleja voidakseen hyvin.


    • Rumasinkkumies-

      Juon vettä ja vichya. Ennen join paljon limsaa koska olen siihen koukussa ja olen nyt yrittänyt siitä päästä eroon.

    • naikkonen2018

      Jos kovin janottaa, kannattaisi tarkastaa tilanne diabeteksen suhteen. Toki treenaava ihminen tarvitsee enemmän nestettä, harjoiteltaessa hikoilee ja kasvavat lihaksetkin sitovat nestettä. Ihan peruspulliaiselle todennäköisempi janon syy on alkava diabetes. Itselläni verensokerit oli esidiabeteksen rajalla, ja kun jätin sokerit pois, väheni juominenkin. Juon siis lähinnä ateria-aikoihin. Eikä tarvitse rampata alvariinsa pissillä, mikä on etu. Virtsan ei kuulu olla kirkasta, kuten joku esitti, vaan vaalean keltaista. Kirkas virtsa osoittaa jo liiallista nesteiden juomista/diabetesta. Kuivumisessa virtsa on hyvin tummaa, ja sitä erittyy vähän. Normaali virtsaamismäärä on 4 - 6 x/vrk. Suurin osa ihmisistä siis juo ja kusee liikaa.

      Tottahan se on, että iso vesimäärä ei imeydy. Tavallinen ihminen saa elektrolyyttejä riittävästi ruuasta. Mutta kovassa kuumuudessa, rasituksessa, paastotessa tms. pelkkä runsas vesi ei imeydy. Jo intissä opetettiin, että vettä tankataan tasaisesti pieniä määriä, muuten sen kusee kerralla läpi, eikä elimistö hyödy siitä mitään. Itse vaeltaessa keitän paljon keittoja ym. Siinä neste imeytyy paremmin ruuan yhteydessä kuin paljaaltaan juotuna.

      • Ymmärsinkö oikein, suolaa käytetään vain nesteen imeyttämiseen?


      • .. Mitä keittoja pääsääntöisesti/yleensä duunaat ja mitä valmisteita käytät tai mistä aineksista ne "kokoat" jne.?.. ;P

        .. Kiinnostaa vain tietää.. ;D


    • Punttitreenin lomassa menee helposti litra vettä, mutta muuten sitä tuolee juotua aivan liian vähän. Virvoitus- ja energiajuomia taas menee liikaa. Eilinen vaa'alla käynti pysäytti sen verran että pakko taas yrittää muutosta. Olen ennenkin pystynyt, tosin silloin hammaslääkärin käskystä ja silloin sivuvaikutuksena lähti 10 kiloa painosta.

      Vaikka treenaan aktiivisesti, niin en ole koskaan päässyt yli 13 leuan. Muutamia leuanveto-ohjelmia olen kokeillut ja aina jämähtänyt puoleen väliin.

      • Leuanveto on kevyempää jos ei kerää liikaa lihasmassaa. Nuorempana minä sain helposti 30 leukaa vedettyä, mutta silloin painoakin oli vähemmän ja kädet ei ollut niin kovalla rasituksella.

        Moni punteilla treenaaja hakee isoa lihasmassaa, minä haluan pysyä alle 90 kilon.


      • Tuli mieleeni, kai sinä tiedät että leuanvedossa käytetään myös selän lihaksia?

        Jos niitä ei opettele käyttämään, niin tuloksen parantaminen on vaikeaa.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Tuli mieleeni, kai sinä tiedät että leuanvedossa käytetään myös selän lihaksia?

        Jos niitä ei opettele käyttämään, niin tuloksen parantaminen on vaikeaa.

        Tiedän. Mulla on usein leuat selkäliikkeenä treeniohjelmassa (kolmena oteleveytenä) ja sillä saa helposti kunnon poltteen leveään selkälihakseen, kun on kertynyt hieman taukoa..


    • Normimies35

      Hikoilen helvetisti treenatessa joten juon sitten vettä päivässä kolme litraa ainakin.

    • Litratolkulla on hieman harhaanjohtava mutta jostakin luin että 65 kiloisella kuluu 2 litraa ja 90 kiloisella kolme litraa nestettä päivässä. Jos ilma on kuuma niin sitten hieman enemmän ja jos harrastat reipasta hikiliikuntaa niin karkea sääntö olisi että tunti hikiliikunttaa -> litra lisää netettä/vrk.
      Täytyy muistaa että nesteen lisäksi poistuu myös suoloja ja mineraaleja jotka pitää korvata. Ne voi korvata joko ruuasta tai juomalla muuta kuin vettä. Jos kramppeja tulee niin nesteen lisäksi kannattaa varmistaa magnessiumin saanti. Ja sitten sellainen tarkennus että tuo on nestehukkaa ja osa nesteestä tulee myös ruuasta. Jos syöt paljon hedelmiä ja vihanneksia sekä marjoja joissa on itsessään jo paljon nestettä niin juomisen tarve vähenee.

      • njhb

        Pelkkä magnesium ei aina riitä ehkäisemään kramppeja. Itselläni pohje kramppasi usean päivän ajan, vaikka söin magnesiumia runsaita määriä. Netin ihmeellisestä maailmasta sain tietää, että myös natriumin puute saattaa aiheuttaa lihaskramppeja. Kokeilin juoda suolavettä ja se auttoi.


      • njhb kirjoitti:

        Pelkkä magnesium ei aina riitä ehkäisemään kramppeja. Itselläni pohje kramppasi usean päivän ajan, vaikka söin magnesiumia runsaita määriä. Netin ihmeellisestä maailmasta sain tietää, että myös natriumin puute saattaa aiheuttaa lihaskramppeja. Kokeilin juoda suolavettä ja se auttoi.

        Kiitos vinkistä. Täytyy laittaa muistiin.
        Itsellä pelkkä magnesium on aina riittänyt,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe