Hei!
Jos diskreetin satunnaismuuttujan pistetodennäköisyysfunktio on seuraavanlainen,
W
0 p=0
1 p=0,1
2 p=0,2
3 p=0,4
4 p=0,1
5 p=0,2
kuinka seuraava todennäköisyys muodostetaan P(W>3 | 2<=W) ? (eli 2<=W tarkoittaa suurempi tai yhtäsuuri kuin kaksi)
Mallivastauksen mukaan se menee näin:
P(W>3 ∩ 2<=W) / P(2<=W)
P(W>3) / P(2<=W) --> 0,3 / 0,9 = 1/3
Tuon ehdollisen todennäköisyyden kaavan ymmärrän, mutta kuinka siitä lähtee tuo ylempi P(2<=W) pois ja seuraavaan vaiheeseen saadaan arvot jakajaksi 0,9? Jos joku viitsisi avata onko tässä sovellettu jotain erityistä kaavaa vai miten tuo muodostuu noin, että 0,3/0,9 on oikea vastaus?
Kiitos paljon!
Ehdollinen todennäköisyys
4
2042
Vastaukset
- Kanootti3
Tapahtuma "W>3" jo implikoi "2<=W":n, joten siksi jälkimmäinen on voitu jättää pois. Ts.
{W>3} ∩ {2<=W} = {W>3} .
Jakaja 0,9 on saatu laskemalla
P(2<=W)
= P(W=2) P(W=3) P(W=4) P(W=5)
= 0,2 0,4 0,1 0,2
= 0,9.
Toivottavasti näillä selvis : ). - jogabonit0
Hei, kiitti paljon kun viitsit vastata! Nyt ymmärsin miksi tuo 2<=W on jätetty pois. Jakajan osalta en edes tiedä mitä olen katsonut, mutta tosiaan kun W on yhtä suuri tai suurempi kun 2 niin pistetodennäköisyydet yhteenlaskettuna tekee tuon 0,9.
Jos kyseessä siis oli diskreetti SATUNNAISMUUTTUJA, niin mietipä uudestaan.
Annettu data historiasta ei merkitse yhtään mitään.- jogabonit0
Kyllä, diskreetti satunnaismuuttuja oli kyseessä ja sen pistetodennäköisyysfunktio. Mennäänkö tässä metsään jotenkin tuon osottajan osalta, eli millä perusteella sinne jää tuo W>3 ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä
Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh543294Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?
Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli712636Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt
Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit602429- 942294
Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä
Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi412044Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö661695Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla
Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise1341664Miten Yxäri iskettiin?
Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j1761612Rakkaalle J miehelle.
Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.901600Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä
Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun3811532