Lohi 2758g

VuokaanVäännetty

Uuniin laitettu 150 asteeseen säätö. Kauan oltava uunissa?

Sain sen vuokaan mahtumaan.

Käytin sivuille ylimääräiset leivinpaperisuojaukset.

Voiko tuoretillin laittaa myöhemmin sitruunan mehun kanssa?

15

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämpömittarilla

      Käytä paistomittaria


      Kypsennysaika riippuu aina kalan koosta, joten tarkkoja kypsennysaikoja on vaikea arvioida. Varmin tapa varmistaa täydellinen kypsyys on käyttää lämpömittaria.

      Yksi yleisimmistä virheistä on paistaa kalaa varmuuden vuoksi liian pitkään. 300–400 gramman lohipala kypsyy 150-asteisessa uunissa noin 15–20 minuutissa. Lämpömittarin kanssa kokeilemalla sopiva kypsennysaika löytyy helposti.

      Tuoretta lohta on turvallista syödä jopa raakana, joten kypsyysasteen voi valita turvallisin mielin oman maun mukaan. 32–42-asteisena lohi on vielä sisältä punertavaa, mutta todella hyvää esimerkiksi aasialaisittain maustettuihin ruokiin.

      42–52-asteinen lohi on hieman kypsynyt myös sisältä, mutta on vielä mehevää. 42-asteista lohta pidetään usein täydellisenä kypsyytenä.

      Jos haluaa syödä lohen täysin kypsänä, sen voi valmistaa 62-asteiseksi, jolloin se on läpeensä kypsää, mutta ei vielä liian kuivaa.

      – Vähän yli ruumiinlämpöinen lohi on kaikista paras. Silloin lohen rasva ei puske ulos eikä härskiinny.

    • Näin_meillä

      "Uuniin laitettu 150 asteeseen säätö. Kauan oltava uunissa?"

      No itse laittaisin 30 min ja katsoisin vähän miltä se sen jälkeen vaikuttaa. Itse en pidä siitä jos lohi kuivahtaa liikaa, ja ennen paistoinkin liian kuumalla ja liian kauan. Noin isoa määrää en ole tainnut kerralla koskaan laittaa vaan itse laitan jotain 700-800 g 150 astetta 30 min ja hyvää on omaan makuun tullut. Voithan tarvittaessa pitää vähän tuota kauemmin ja laskea vaikka lämpötilaa.

      "Sain sen vuokaan mahtumaan."

      Se on hyvä se.

      "Käytin sivuille ylimääräiset leivinpaperisuojaukset."

      Minä olen yleensä laittanut metalliseen tai keraamiseen vuokaan vähän öljyä pohjalle, ja kalan siihen niin ei tartu. En siis käytä leivinpaperia tämmöisessä.

      "Voiko tuoretillin laittaa myöhemmin sitruunan mehun kanssa?"

      Itse laittaisin myöhemmin, vaikka ihan tarjoiltaessa, koska pidän tillistä tuoreempana. Ja varmaan se sitruunakin kannattaa tarjota niin, että ruokailijat saavat itse valita ottavatko sitä. Itse esim. en erityisesti pidä sitruunasta.

    • VuokaanVäännetty

      En ole koskaan käyttänyt lämpömittaria. Sellainen on kyllä. No työnnän sen kalaan mutta en tajua miksi se näyttää vain kalan öämpötilan .Luulisi uunin kuumuuden vaan mittaavan.Mutta kiitos, testaan toimiiko vinkkisi. Tilliäkin on ja sitruuna.Sitruunan mehua laitan samalla.Nälkä tässä on kun hyvää tiedossa.Otsikossa oli kalan paino.

      9 krt 15 min on sopiva aika jos konservatiivisesti tulkitsen vastauksesi. Tillejä en laita vielä kun viimeksi ne kuivui inhottavasti kun laitoin ne heti alussa uuniin.Perunat kattilaan nyt, vielä kiitos, hallelujaa.

      • Kyllä se paistomittari toimii. Paksummissa lihapaloissa ainakin, tiedä sitte onko kala liia ohut. Bon Appetite!


    • VuokaanVäännetty

      Kuorin perunat ja laitoin kiehumaan.Itselleni loheen pursotettu sitruuna on herkkua.Toki ilman pärjää mutta paljon parempi sitrunoituna.

      Paistomittarin työnsin kalaan elämäni eka käyttökerta. Kaipa se näyttää kalan lämpötilan eikä uunin lämpötilaa. Ai niin öljyä laitan kalan allekin. Tillit laitan tuoreena suuhun kalan kanssa. Hyviä vinkkejä, Muita syöjiä ei ole kuin minä yksin, pakastan ison osan. Herra teitä siunatkoon!

      • parempi.näin

        No mitä järkeä paistaa kerralla noin paljon, voihansen kalan pakastaa annospaloihin ja sulattaa ja paistaa sitä mukaa kun tarvii??


      • VuokaanVäännetty
        parempi.näin kirjoitti:

        No mitä järkeä paistaa kerralla noin paljon, voihansen kalan pakastaa annospaloihin ja sulattaa ja paistaa sitä mukaa kun tarvii??

        Ei tullut mielern mutta samahan se on pakastaako paistamattomina tai paistettuina.Mulla on kunnon arkkupakastin, jossa säilyy kuukausien ajan..Helpommin kypsä kala pilkkoa paloiksi pehmeänä kuin raaka kovatöinen kala leikata.Kypsä kalahan murenee kuin itsestään pakastusrasioihin.


      • VuokaanVäännetty kirjoitti:

        Ei tullut mielern mutta samahan se on pakastaako paistamattomina tai paistettuina.Mulla on kunnon arkkupakastin, jossa säilyy kuukausien ajan..Helpommin kypsä kala pilkkoa paloiksi pehmeänä kuin raaka kovatöinen kala leikata.Kypsä kalahan murenee kuin itsestään pakastusrasioihin.

        Rasvaista kalaa ei kannata säilyttää kauaa pakkasessa.


      • paras.näin
        VuokaanVäännetty kirjoitti:

        Ei tullut mielern mutta samahan se on pakastaako paistamattomina tai paistettuina.Mulla on kunnon arkkupakastin, jossa säilyy kuukausien ajan..Helpommin kypsä kala pilkkoa paloiksi pehmeänä kuin raaka kovatöinen kala leikata.Kypsä kalahan murenee kuin itsestään pakastusrasioihin.

        Kypsänkalan pakastamisessa maku kärsii. Eikä leikkaaminen ole vaikeaa, jos on kunnon veitsi.
        Ja kk.ajan sitä ei todellakaan kannata säilyttää. Paraskala tuorekala.


      • VuokaanVäännetty
        paras.näin kirjoitti:

        Kypsänkalan pakastamisessa maku kärsii. Eikä leikkaaminen ole vaikeaa, jos on kunnon veitsi.
        Ja kk.ajan sitä ei todellakaan kannata säilyttää. Paraskala tuorekala.

        Hyvä tämä tietää. Kylähän tuo tulee syötyä muutamaan päivään tarvittaessa.Kiitos avuliaisuudestanne. Enpä sitten pakastakaan.

        Hyvää tuli.Lämpömittari näytti yli sataa astetta kalahan oli laiha mittarille.


      • Eiliikaatavaraa
        VuokaanVäännetty kirjoitti:

        Ei tullut mielern mutta samahan se on pakastaako paistamattomina tai paistettuina.Mulla on kunnon arkkupakastin, jossa säilyy kuukausien ajan..Helpommin kypsä kala pilkkoa paloiksi pehmeänä kuin raaka kovatöinen kala leikata.Kypsä kalahan murenee kuin itsestään pakastusrasioihin.

        Ai on arkkupakastin. Oletat siis juuri arkkupakastimen olevan jotenkin muita parempi ja vaikuttavan siihen pakastettavan tuotteen säilymiseen. Mikä tahansa pakastin on kuitenkin riittävän hyvä jos se vain on hyvä. Pakastettavan tuotteen säilymiseen vaikuttaa esim. teho jolla pakastaminen ihan alkuun tapahtuu, siis pakastusnopeus. Nämä ovat sellaisia yksinkertaisia seikkoja, joihin keskivertokotikokki ei osaa törmätä ei niin missään vaiheessa "urallaan". Jos pakastimen mukana on saanut ohjeet esim. pakastimeen laitettavan tuotteen määristä, kyse on silloin juuri siitä, että sinne ei pidä laittaa suurempia kertamääriä kuin mitä pakastin kykenee kunnolla ja riittävän nopeasti jäädyttämään eli pakastamaan.


      • Aikapaljonkalaa
        paras.näin kirjoitti:

        Kypsänkalan pakastamisessa maku kärsii. Eikä leikkaaminen ole vaikeaa, jos on kunnon veitsi.
        Ja kk.ajan sitä ei todellakaan kannata säilyttää. Paraskala tuorekala.

        Noinkin voisi luulla ja kuvitella, jos kuitenkin järjestettäisiin ns. sokkotesti, moniko kykenisi tekemään eroa noiden asioiden välillä ja välille? Jos laitan sinulle kymmenen lohikalapihviä, viisi pakastetusta ja toiset viisi pakastamattomista kaloista, siinähän sitten olet makutuomarina, on se niin hyvää!


    • KallisSuomi

      Komean kokoinen lohi!

    • MuslimiMuslimi
    • MuslimiMuslimi

      Tai en mä oikein tiedä. Toisaalta joo, toisaalta ei. Naisten alistaminen. Niin , miehenä olisin etuoikeutettu ja naiset saisi neitsyinä.Pettävä nainen hoidellaan sharialain mukaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      180
      5992
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2342
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1718
    4. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1709
    5. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1624
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      326
      1622
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1621
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1407
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1379
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      334
      1242
    Aihe