Lohi 2758g

VuokaanVäännetty

Uuniin laitettu 150 asteeseen säätö. Kauan oltava uunissa?

Sain sen vuokaan mahtumaan.

Käytin sivuille ylimääräiset leivinpaperisuojaukset.

Voiko tuoretillin laittaa myöhemmin sitruunan mehun kanssa?

15

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämpömittarilla

      Käytä paistomittaria


      Kypsennysaika riippuu aina kalan koosta, joten tarkkoja kypsennysaikoja on vaikea arvioida. Varmin tapa varmistaa täydellinen kypsyys on käyttää lämpömittaria.

      Yksi yleisimmistä virheistä on paistaa kalaa varmuuden vuoksi liian pitkään. 300–400 gramman lohipala kypsyy 150-asteisessa uunissa noin 15–20 minuutissa. Lämpömittarin kanssa kokeilemalla sopiva kypsennysaika löytyy helposti.

      Tuoretta lohta on turvallista syödä jopa raakana, joten kypsyysasteen voi valita turvallisin mielin oman maun mukaan. 32–42-asteisena lohi on vielä sisältä punertavaa, mutta todella hyvää esimerkiksi aasialaisittain maustettuihin ruokiin.

      42–52-asteinen lohi on hieman kypsynyt myös sisältä, mutta on vielä mehevää. 42-asteista lohta pidetään usein täydellisenä kypsyytenä.

      Jos haluaa syödä lohen täysin kypsänä, sen voi valmistaa 62-asteiseksi, jolloin se on läpeensä kypsää, mutta ei vielä liian kuivaa.

      – Vähän yli ruumiinlämpöinen lohi on kaikista paras. Silloin lohen rasva ei puske ulos eikä härskiinny.

    • Näin_meillä

      "Uuniin laitettu 150 asteeseen säätö. Kauan oltava uunissa?"

      No itse laittaisin 30 min ja katsoisin vähän miltä se sen jälkeen vaikuttaa. Itse en pidä siitä jos lohi kuivahtaa liikaa, ja ennen paistoinkin liian kuumalla ja liian kauan. Noin isoa määrää en ole tainnut kerralla koskaan laittaa vaan itse laitan jotain 700-800 g 150 astetta 30 min ja hyvää on omaan makuun tullut. Voithan tarvittaessa pitää vähän tuota kauemmin ja laskea vaikka lämpötilaa.

      "Sain sen vuokaan mahtumaan."

      Se on hyvä se.

      "Käytin sivuille ylimääräiset leivinpaperisuojaukset."

      Minä olen yleensä laittanut metalliseen tai keraamiseen vuokaan vähän öljyä pohjalle, ja kalan siihen niin ei tartu. En siis käytä leivinpaperia tämmöisessä.

      "Voiko tuoretillin laittaa myöhemmin sitruunan mehun kanssa?"

      Itse laittaisin myöhemmin, vaikka ihan tarjoiltaessa, koska pidän tillistä tuoreempana. Ja varmaan se sitruunakin kannattaa tarjota niin, että ruokailijat saavat itse valita ottavatko sitä. Itse esim. en erityisesti pidä sitruunasta.

    • VuokaanVäännetty

      En ole koskaan käyttänyt lämpömittaria. Sellainen on kyllä. No työnnän sen kalaan mutta en tajua miksi se näyttää vain kalan öämpötilan .Luulisi uunin kuumuuden vaan mittaavan.Mutta kiitos, testaan toimiiko vinkkisi. Tilliäkin on ja sitruuna.Sitruunan mehua laitan samalla.Nälkä tässä on kun hyvää tiedossa.Otsikossa oli kalan paino.

      9 krt 15 min on sopiva aika jos konservatiivisesti tulkitsen vastauksesi. Tillejä en laita vielä kun viimeksi ne kuivui inhottavasti kun laitoin ne heti alussa uuniin.Perunat kattilaan nyt, vielä kiitos, hallelujaa.

      • Kyllä se paistomittari toimii. Paksummissa lihapaloissa ainakin, tiedä sitte onko kala liia ohut. Bon Appetite!


    • VuokaanVäännetty

      Kuorin perunat ja laitoin kiehumaan.Itselleni loheen pursotettu sitruuna on herkkua.Toki ilman pärjää mutta paljon parempi sitrunoituna.

      Paistomittarin työnsin kalaan elämäni eka käyttökerta. Kaipa se näyttää kalan lämpötilan eikä uunin lämpötilaa. Ai niin öljyä laitan kalan allekin. Tillit laitan tuoreena suuhun kalan kanssa. Hyviä vinkkejä, Muita syöjiä ei ole kuin minä yksin, pakastan ison osan. Herra teitä siunatkoon!

      • parempi.näin

        No mitä järkeä paistaa kerralla noin paljon, voihansen kalan pakastaa annospaloihin ja sulattaa ja paistaa sitä mukaa kun tarvii??


      • VuokaanVäännetty
        parempi.näin kirjoitti:

        No mitä järkeä paistaa kerralla noin paljon, voihansen kalan pakastaa annospaloihin ja sulattaa ja paistaa sitä mukaa kun tarvii??

        Ei tullut mielern mutta samahan se on pakastaako paistamattomina tai paistettuina.Mulla on kunnon arkkupakastin, jossa säilyy kuukausien ajan..Helpommin kypsä kala pilkkoa paloiksi pehmeänä kuin raaka kovatöinen kala leikata.Kypsä kalahan murenee kuin itsestään pakastusrasioihin.


      • VuokaanVäännetty kirjoitti:

        Ei tullut mielern mutta samahan se on pakastaako paistamattomina tai paistettuina.Mulla on kunnon arkkupakastin, jossa säilyy kuukausien ajan..Helpommin kypsä kala pilkkoa paloiksi pehmeänä kuin raaka kovatöinen kala leikata.Kypsä kalahan murenee kuin itsestään pakastusrasioihin.

        Rasvaista kalaa ei kannata säilyttää kauaa pakkasessa.


      • paras.näin
        VuokaanVäännetty kirjoitti:

        Ei tullut mielern mutta samahan se on pakastaako paistamattomina tai paistettuina.Mulla on kunnon arkkupakastin, jossa säilyy kuukausien ajan..Helpommin kypsä kala pilkkoa paloiksi pehmeänä kuin raaka kovatöinen kala leikata.Kypsä kalahan murenee kuin itsestään pakastusrasioihin.

        Kypsänkalan pakastamisessa maku kärsii. Eikä leikkaaminen ole vaikeaa, jos on kunnon veitsi.
        Ja kk.ajan sitä ei todellakaan kannata säilyttää. Paraskala tuorekala.


      • VuokaanVäännetty
        paras.näin kirjoitti:

        Kypsänkalan pakastamisessa maku kärsii. Eikä leikkaaminen ole vaikeaa, jos on kunnon veitsi.
        Ja kk.ajan sitä ei todellakaan kannata säilyttää. Paraskala tuorekala.

        Hyvä tämä tietää. Kylähän tuo tulee syötyä muutamaan päivään tarvittaessa.Kiitos avuliaisuudestanne. Enpä sitten pakastakaan.

        Hyvää tuli.Lämpömittari näytti yli sataa astetta kalahan oli laiha mittarille.


      • Eiliikaatavaraa
        VuokaanVäännetty kirjoitti:

        Ei tullut mielern mutta samahan se on pakastaako paistamattomina tai paistettuina.Mulla on kunnon arkkupakastin, jossa säilyy kuukausien ajan..Helpommin kypsä kala pilkkoa paloiksi pehmeänä kuin raaka kovatöinen kala leikata.Kypsä kalahan murenee kuin itsestään pakastusrasioihin.

        Ai on arkkupakastin. Oletat siis juuri arkkupakastimen olevan jotenkin muita parempi ja vaikuttavan siihen pakastettavan tuotteen säilymiseen. Mikä tahansa pakastin on kuitenkin riittävän hyvä jos se vain on hyvä. Pakastettavan tuotteen säilymiseen vaikuttaa esim. teho jolla pakastaminen ihan alkuun tapahtuu, siis pakastusnopeus. Nämä ovat sellaisia yksinkertaisia seikkoja, joihin keskivertokotikokki ei osaa törmätä ei niin missään vaiheessa "urallaan". Jos pakastimen mukana on saanut ohjeet esim. pakastimeen laitettavan tuotteen määristä, kyse on silloin juuri siitä, että sinne ei pidä laittaa suurempia kertamääriä kuin mitä pakastin kykenee kunnolla ja riittävän nopeasti jäädyttämään eli pakastamaan.


      • Aikapaljonkalaa
        paras.näin kirjoitti:

        Kypsänkalan pakastamisessa maku kärsii. Eikä leikkaaminen ole vaikeaa, jos on kunnon veitsi.
        Ja kk.ajan sitä ei todellakaan kannata säilyttää. Paraskala tuorekala.

        Noinkin voisi luulla ja kuvitella, jos kuitenkin järjestettäisiin ns. sokkotesti, moniko kykenisi tekemään eroa noiden asioiden välillä ja välille? Jos laitan sinulle kymmenen lohikalapihviä, viisi pakastetusta ja toiset viisi pakastamattomista kaloista, siinähän sitten olet makutuomarina, on se niin hyvää!


    • KallisSuomi

      Komean kokoinen lohi!

    • MuslimiMuslimi
    • MuslimiMuslimi

      Tai en mä oikein tiedä. Toisaalta joo, toisaalta ei. Naisten alistaminen. Niin , miehenä olisin etuoikeutettu ja naiset saisi neitsyinä.Pettävä nainen hoidellaan sharialain mukaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      138
      1456
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1203
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1033
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe