KRS:lle kysymys

entinen.opiskelija

Mahtaako Kansan Raamattuseurassa edelleen olla sellainen käsitys että ihminen joka ei ole tehnyt "ratkaisua" on ateisti ja käännytettävää materiaa? He eivät uskoneet mihinkään lapsesta asti uskomisiin tai kasvatuksen kautta saatuun uskoon.

Olin niissä piireissä opiskeluaikanani ja tutustuin silloin tähän ratkaisuoppiin. Ihmisen, joka uskoi Jumalaan, piti vielä tehdä ratkaisu uskoa Jumalaan??? En koskaan päässyt kärryille mitä he oikein tarkoittivat tällä hokemallaan.

Esitin tämän kysymyksen eräässä ketjussa, mutta joku väitti trollaukseksi. Tämä oli aivan rehellinen kysymys. Kun ei haluta vastata tai ei osata, aletaan väittää trollailuksi. Onko se palstan tapa? Olisi ollut mielenkiintoista tietää. Silloin sitä mietin kovasti

89

847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tärkeää

      Kyllä vapareissa ja helluntailaisuudessa on samanlainen käsitys. Et ole uskossa, vaan olet joko nimikristitty tai ateisti ja helvettiin menevä jos tuota mystistä ratkaisua et ole tehnyt. Näinhän väitettiin täällä arkkipiispastakin. Hän ei ollut näiden mielestä uskossa koska hän ei ollut tuollaista ratkaisua koskaan tehnyt vaan oli ns. vähitellen kasvanut uskoon tai ollut siinä lapsesta asti.

    • ihmettä.odotellen

      Olisi suorastaan ihme jos joku KRS:n edustaja vastaisi tähän rehellisesti ja asiallisesti

    • Jos haluaa saada selville Kansan Raamattuseuran virallisen kannan, ei siihen vastaus löydy täältä.
      Ratkaisun tekemisestä taas voidaan keskustella. Onko se ratkaisun tekemistä, jos päättää seurata Jeesusta?
      Itse ajattelen, että uskoon voi myös kasvaa, enkä ole kohdannut sellaista, että se olisi merkki ateismista ja " käännytysmateriaalista". Miten voisikaan olla toisin, jos on koko ikänsä uskonut.
      Tietenkin me ihmiset teemme kaikenlaisia "oppeja" joita vaadimme sitten toisiltamme vedoten Raamatun sanaa . Kun oma tie on ollut jonkinlainen, joskus ajatellaan, että sen tien tulee olla kaikilla samanlainen, jotta se olisi oikea.
      Sanaa ratkaisu käytetään myös niin, että sillä tarkoitetaan erilaisia asioita riippuen käyttäjän omasta taustasta. Kun sanaa käytetään, joku näkee siinä ihmisen teon pelastumisensa puolesta, joku toinen näkee siinä vain uskon vastaanottamisen ja Jeesuksen seuraamisen.
      Oma teko, oma ratkaisu...onhan lahjan vastaanottaminenkin oma teko, oma ratkaisu, jos niin haluaa asian ilmaista. Jeesuksen seuraaminen on oma teko, oma ratkaisu, jos niin haluaa asian ilmaista.

      • näin.on

        Näin juuri ja tuo "ratkaisu" käsitykseni mukaan perustuu Ilm.3: 20 tavalla tapahtuvaan "oven avaamiseen", siis sydämen oven.
        On aivan selvää, jos ei ovea avaa, Jeesus ei myöskään sisälle rynnäköi.

        Toisaalta epäilen aloituksen olevan evl käsialaa, hän ei osaa oikeastaan muusta kirjoittaa.


      • näin.on kirjoitti:

        Näin juuri ja tuo "ratkaisu" käsitykseni mukaan perustuu Ilm.3: 20 tavalla tapahtuvaan "oven avaamiseen", siis sydämen oven.
        On aivan selvää, jos ei ovea avaa, Jeesus ei myöskään sisälle rynnäköi.

        Toisaalta epäilen aloituksen olevan evl käsialaa, hän ei osaa oikeastaan muusta kirjoittaa.

        Usein näyttää olevan niin, että ymmärrämme sanoilla hiukan eri asioita ja siitä tulee turhaa vääntöä ja väärin ymmärryksiä kun ei ensin määritellä mitä jollakin sanalla oikeasti ratkoitetaan.
        Raamatussahan sanotaan siellä Ilmestyskirjassa kuten kirjoitit
        20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.

        kyllähän tuossa voidaan nähdä helpostikin ratkaisun tekeminen. :)


      • entinen.opiskelija

        Muistan kuinka kurjalta se tuntui kun olin koko ajan toisen luokan uskovainen tai oikeasta uskosta osaton kokonaan kun en pystynyt tekemään mitään ratkaisua mitä he vaativat. Kysyin mitä minun sitten pitäisi tehdä että se olisi heidän tarkoittamansa ratkaisu, mutta en koskaan saanut vastausta. En ole saanut myöhemminkään siihen vastausta. Ryhmään kuulumisen paine oli silloin kova. Nyt en niissä piireissä enää käy, mutta joskus nekin asiat vielä tulevat mieleen. Sama juttu on vapaissa suunnissa. Kyllä niissäkin jokin ratkaisu vaaditaan jotta kuuluu porukkaan. Kun jo uskoo Jumalaan, pitää vielä tehdä ratkaisu uskoakseen Jumalaan. Käsittämätöntä. Parannustahan tässä varmaan itse kukin tekee elämänsä aikana, mutta ei se ratkaisu ole sitäkään. Kun panee sanan ratkaisu Raamatussa parannuksen tilalle, ajatus on aivan mieletön, eikä sanaa ratkaisu siinä mielessä Raamatussa esiinnykään. Onko se joku keksitty juttu? En tiedä.


      • luterilainen_
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Usein näyttää olevan niin, että ymmärrämme sanoilla hiukan eri asioita ja siitä tulee turhaa vääntöä ja väärin ymmärryksiä kun ei ensin määritellä mitä jollakin sanalla oikeasti ratkoitetaan.
        Raamatussahan sanotaan siellä Ilmestyskirjassa kuten kirjoitit
        20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.

        kyllähän tuossa voidaan nähdä helpostikin ratkaisun tekeminen. :)

        Johanneksen ilmestys 3. luku kertoo Laodikean seurakunnasta, siis jo uudestisyntyneitten kristittyjen seurakunnasta, joten se ei oikein sovi tässä ketjussa käsiteltyyn aiheeseen. Siinä paranukseen kehoitetaan uskovia seurakunnan jäseniä jotka kuvittelivat olevansa niin täydellisiä etteivät he enää tarvinneet Jeesusta. Tämä opetus kuuluu minun mielestäni juuri näille ratkaisuntekijöille. Ratkaisu-uskovainen edesmennyt Kalevi Lehtinenhän opetti ettei uskovan tarvinnut enää ratkaisunsa jälkeen pyytää Jumalalta anteeksi mitään.


      • luterilainen_ kirjoitti:

        Johanneksen ilmestys 3. luku kertoo Laodikean seurakunnasta, siis jo uudestisyntyneitten kristittyjen seurakunnasta, joten se ei oikein sovi tässä ketjussa käsiteltyyn aiheeseen. Siinä paranukseen kehoitetaan uskovia seurakunnan jäseniä jotka kuvittelivat olevansa niin täydellisiä etteivät he enää tarvinneet Jeesusta. Tämä opetus kuuluu minun mielestäni juuri näille ratkaisuntekijöille. Ratkaisu-uskovainen edesmennyt Kalevi Lehtinenhän opetti ettei uskovan tarvinnut enää ratkaisunsa jälkeen pyytää Jumalalta anteeksi mitään.

        Varmasti sinun mielestäsi noin, minun mielestäni se taas sopii oikein hyvin käsiteltävään aiheeseen.
        Kalevi Lehtistä aikoinaan kuunnelleena en yhdy kantaasi hänestä. Luultavasi olemme eri linjoilla tuosta ratkaisu-uskovaisuudestakin.


      • entinen.opiskelija kirjoitti:

        Muistan kuinka kurjalta se tuntui kun olin koko ajan toisen luokan uskovainen tai oikeasta uskosta osaton kokonaan kun en pystynyt tekemään mitään ratkaisua mitä he vaativat. Kysyin mitä minun sitten pitäisi tehdä että se olisi heidän tarkoittamansa ratkaisu, mutta en koskaan saanut vastausta. En ole saanut myöhemminkään siihen vastausta. Ryhmään kuulumisen paine oli silloin kova. Nyt en niissä piireissä enää käy, mutta joskus nekin asiat vielä tulevat mieleen. Sama juttu on vapaissa suunnissa. Kyllä niissäkin jokin ratkaisu vaaditaan jotta kuuluu porukkaan. Kun jo uskoo Jumalaan, pitää vielä tehdä ratkaisu uskoakseen Jumalaan. Käsittämätöntä. Parannustahan tässä varmaan itse kukin tekee elämänsä aikana, mutta ei se ratkaisu ole sitäkään. Kun panee sanan ratkaisu Raamatussa parannuksen tilalle, ajatus on aivan mieletön, eikä sanaa ratkaisu siinä mielessä Raamatussa esiinnykään. Onko se joku keksitty juttu? En tiedä.

        Kurja, että sinulla on tuollainen kokemus.
        Omalla kohdallani olen ratkaissut asian niin, että otan ihmisten opetuksista sen, mikä tuntuu oikealta ja hylkään loput ja tutkin itse asiaa Raamatusta. Ihmiset selittävät asioita monella tavalla ja "vaativat" toisilta uskovilta sitä tai tätä. Tärkeää minusta olisi kuitenkin muistaa se, että ei ole täydellisten seurakuntaa, on vain vajavaisten ihmisten seurakuntia ja aina on ihmisiä, joiden kanssa ei ole ihan helppo olla oma itsensä ja kokea , että tulee hyväksytyksi.
        Tietysti kaikki ihmiset eivät ole vahvoja ja jaksa/uskalla/halua ottaa paikkaa itselleen, he jäävät mielummin pois ja se on kyllä surullista.


      • luterilainen_
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Varmasti sinun mielestäsi noin, minun mielestäni se taas sopii oikein hyvin käsiteltävään aiheeseen.
        Kalevi Lehtistä aikoinaan kuunnelleena en yhdy kantaasi hänestä. Luultavasi olemme eri linjoilla tuosta ratkaisu-uskovaisuudestakin.

        Mitä kirjoitin evankelista Kalevi Lehtisestä ei ollut minun mielipiteeni, vaan hänen opetuksensa ja uskonkäsityksensä on hän itse selvittänyt perusteellisesti mm. kirjassaan Löytöretkellä. Kysymys ei siis ole mistään mielipideasiasta. Mitä minä itse ajattelen hänen ideoistaan, ne taas ovat mielipiteitä.


      • luterilainen_ kirjoitti:

        Mitä kirjoitin evankelista Kalevi Lehtisestä ei ollut minun mielipiteeni, vaan hänen opetuksensa ja uskonkäsityksensä on hän itse selvittänyt perusteellisesti mm. kirjassaan Löytöretkellä. Kysymys ei siis ole mistään mielipideasiasta. Mitä minä itse ajattelen hänen ideoistaan, ne taas ovat mielipiteitä.

        Varmasti hän on selvittänyt ajatuksiaan vaikkapa tuossa mainitsemassasi kirjassa, johon en osaa ottaa kantaa, kun en ole kirjaa lukenut tai jos olenkin lukenut, en muista sisältöä. Muutenkin Lehtisen ajatuksiin kannan ottaminen vaatisi tähän asian, johon otetaan kantaa.
        Sen sijaan siitä olen aika varma, että hänet on ymmärretty myös väärin.
        Senkin tiedän, että puhumme usein eri käsittelillä ja siksi puhumme toistemme ohi. Ja sekin on kai aika selvää, että ymmärrämme Raamattua eri tavoin.


      • demonstraatio
        näin.on kirjoitti:

        Näin juuri ja tuo "ratkaisu" käsitykseni mukaan perustuu Ilm.3: 20 tavalla tapahtuvaan "oven avaamiseen", siis sydämen oven.
        On aivan selvää, jos ei ovea avaa, Jeesus ei myöskään sisälle rynnäköi.

        Toisaalta epäilen aloituksen olevan evl käsialaa, hän ei osaa oikeastaan muusta kirjoittaa.

        "Sydämen oven" avaamista käytetään tekokkaasti myös valittaessa näytöshenkilöitä lavahypnoosiesityksiin. Valitset siis aivan vapaaehtoisesti haluatko tulla sielullisesti vaikutetuksi ja olet valmis antautumaan manipuloitavaksi ja luopumaan omasta tahdostasi. Vapaissa suunnissa nämä suggestioherkimmät ihmiset valitaan kädennostolla. Se on ratkaisu.


      • demonstraatio kirjoitti:

        "Sydämen oven" avaamista käytetään tekokkaasti myös valittaessa näytöshenkilöitä lavahypnoosiesityksiin. Valitset siis aivan vapaaehtoisesti haluatko tulla sielullisesti vaikutetuksi ja olet valmis antautumaan manipuloitavaksi ja luopumaan omasta tahdostasi. Vapaissa suunnissa nämä suggestioherkimmät ihmiset valitaan kädennostolla. Se on ratkaisu.

        Varmasti myös noin voi asian nähdä.


      • näin.on
        demonstraatio kirjoitti:

        "Sydämen oven" avaamista käytetään tekokkaasti myös valittaessa näytöshenkilöitä lavahypnoosiesityksiin. Valitset siis aivan vapaaehtoisesti haluatko tulla sielullisesti vaikutetuksi ja olet valmis antautumaan manipuloitavaksi ja luopumaan omasta tahdostasi. Vapaissa suunnissa nämä suggestioherkimmät ihmiset valitaan kädennostolla. Se on ratkaisu.

        Oletko ajatellut monellakin multinikillä vastaavasi tähän omaan aloitukseesi, eikö aloituksessa ollut nikki koskaan riitä ?
        Aivan selväksi on käynyt jo nyt, että olet vastannut useammalla, tämähän on tyylisi.
        Minusta on todella ikävää käyttää monia nikkejä smassa ketjussa, eikä tämä suinkaan tee asiastasi mitenkään uskottavaa.

        Kyllä Jeesus kysyy jokaiselta;" Tahdotko tulla terveeksi" ?


      • nokka.kohti.sairaalaa
        näin.on kirjoitti:

        Oletko ajatellut monellakin multinikillä vastaavasi tähän omaan aloitukseesi, eikö aloituksessa ollut nikki koskaan riitä ?
        Aivan selväksi on käynyt jo nyt, että olet vastannut useammalla, tämähän on tyylisi.
        Minusta on todella ikävää käyttää monia nikkejä smassa ketjussa, eikä tämä suinkaan tee asiastasi mitenkään uskottavaa.

        Kyllä Jeesus kysyy jokaiselta;" Tahdotko tulla terveeksi" ?

        Jeesus ei ole täällä nyt kysymässä keneltäkään yhtään mitään. Mene lääkäriin


      • mieti.sitä
        nokka.kohti.sairaalaa kirjoitti:

        Jeesus ei ole täällä nyt kysymässä keneltäkään yhtään mitään. Mene lääkäriin

        Enemmän taitaa olla aihetta sulla evl.
        Taas jäit kiinni juuri tuosta, josta ylenpänä kirjoitin:" Oletko ajatellut monellakin multinikillä vastaavasi tähän omaan aloitukseesi?" M.O.T


      • sähköä.tarvitaan
        mieti.sitä kirjoitti:

        Enemmän taitaa olla aihetta sulla evl.
        Taas jäit kiinni juuri tuosta, josta ylenpänä kirjoitin:" Oletko ajatellut monellakin multinikillä vastaavasi tähän omaan aloitukseesi?" M.O.T

        Tarvitset aika tärskyt sinne pääkoppaasi ennenkuin rauhoitut noista jeesus- ja nikkihoureistasi.


      • << Miten voisikaan olla toisin, jos on koko ikänsä uskonut.>>

        Minäkin olen ollut uskossa koko ikäni. Ihan pienestä pitäen olen uskonut Jumalaan. Murrosiässä kuitenkin Jumala puhutteli mihua voimakkaasti ja aloin salaa lukemaan Raamattua. Minulla oli Raamattu tyynyn alla ja luin sitä iltaisin ja itkin. Pyhä Henki puhutteli minua sanansa kautta. Sitten kului vuosia ja olin ensimmäisessä työpaikassani, kun minulle selvisi sapatti adventistikirjaevankelistan jätettyä materiaalia jota tutkin. Niinpä aloin käydä sapattisin adventtikirkossa. Nyt viime aikoina sydämessäni on ollut sanomaton kaipuu tietää enemmän juutalaisista, että miten he eroavat uskossaan meistä kristityistä. Kun sitten netistä löysin Kalle Venäläisen luotsaaman sarjan Raamatun juhlakalenteri (TV7:lla) sain vastauksen tuohon sydämeni kaipuuseen. Minulle selvisi se, mitä olin kaivannut. Kun katsoin tuota sarjaa, niin Pyhä Henki puhutteli minua aivan kuin silloin nuorena, itkin ja kiitin joka jakson jälkeen. Oli niin ihmeellistä kun Raamattu kirkastui ja tajusin, että Vanha ja Uusi testamentti ovat niin lähellä toisiaan. Myös se, että juutalaisilla ja kristityillä ei pitäisi olla toisiaan erottavia oppeja lainkaan.

        Mutta meillä jokaisella on tapamme olla uskossa. Siitä ei pitäisi olla kenelläkään oikeutta toista moittia. Toinen tietää tarkan päivämäärän uskoon tulostaan, toinen ei. Minä en tiedä tarkkaa päivää, olen ollut lapsesta saakka uskossa ja uskonut, mutta elämän varrella on ollut joitakin voimakkaampia Pyhän Hengen tuntemuksia. En kuitenkaan ole silloin tullut uskoon, vaan joku asia on kirkastunut.

        Siunausta teille kaikille!


      • Yksi_usko kirjoitti:

        << Miten voisikaan olla toisin, jos on koko ikänsä uskonut.>>

        Minäkin olen ollut uskossa koko ikäni. Ihan pienestä pitäen olen uskonut Jumalaan. Murrosiässä kuitenkin Jumala puhutteli mihua voimakkaasti ja aloin salaa lukemaan Raamattua. Minulla oli Raamattu tyynyn alla ja luin sitä iltaisin ja itkin. Pyhä Henki puhutteli minua sanansa kautta. Sitten kului vuosia ja olin ensimmäisessä työpaikassani, kun minulle selvisi sapatti adventistikirjaevankelistan jätettyä materiaalia jota tutkin. Niinpä aloin käydä sapattisin adventtikirkossa. Nyt viime aikoina sydämessäni on ollut sanomaton kaipuu tietää enemmän juutalaisista, että miten he eroavat uskossaan meistä kristityistä. Kun sitten netistä löysin Kalle Venäläisen luotsaaman sarjan Raamatun juhlakalenteri (TV7:lla) sain vastauksen tuohon sydämeni kaipuuseen. Minulle selvisi se, mitä olin kaivannut. Kun katsoin tuota sarjaa, niin Pyhä Henki puhutteli minua aivan kuin silloin nuorena, itkin ja kiitin joka jakson jälkeen. Oli niin ihmeellistä kun Raamattu kirkastui ja tajusin, että Vanha ja Uusi testamentti ovat niin lähellä toisiaan. Myös se, että juutalaisilla ja kristityillä ei pitäisi olla toisiaan erottavia oppeja lainkaan.

        Mutta meillä jokaisella on tapamme olla uskossa. Siitä ei pitäisi olla kenelläkään oikeutta toista moittia. Toinen tietää tarkan päivämäärän uskoon tulostaan, toinen ei. Minä en tiedä tarkkaa päivää, olen ollut lapsesta saakka uskossa ja uskonut, mutta elämän varrella on ollut joitakin voimakkaampia Pyhän Hengen tuntemuksia. En kuitenkaan ole silloin tullut uskoon, vaan joku asia on kirkastunut.

        Siunausta teille kaikille!

        Siunausta myös sinulle. Ja kiitos todistuksestasi, jos saan kommenttiasi näin kutsua. Puhutteleva...


      • Yksi_usko kirjoitti:

        << Miten voisikaan olla toisin, jos on koko ikänsä uskonut.>>

        Minäkin olen ollut uskossa koko ikäni. Ihan pienestä pitäen olen uskonut Jumalaan. Murrosiässä kuitenkin Jumala puhutteli mihua voimakkaasti ja aloin salaa lukemaan Raamattua. Minulla oli Raamattu tyynyn alla ja luin sitä iltaisin ja itkin. Pyhä Henki puhutteli minua sanansa kautta. Sitten kului vuosia ja olin ensimmäisessä työpaikassani, kun minulle selvisi sapatti adventistikirjaevankelistan jätettyä materiaalia jota tutkin. Niinpä aloin käydä sapattisin adventtikirkossa. Nyt viime aikoina sydämessäni on ollut sanomaton kaipuu tietää enemmän juutalaisista, että miten he eroavat uskossaan meistä kristityistä. Kun sitten netistä löysin Kalle Venäläisen luotsaaman sarjan Raamatun juhlakalenteri (TV7:lla) sain vastauksen tuohon sydämeni kaipuuseen. Minulle selvisi se, mitä olin kaivannut. Kun katsoin tuota sarjaa, niin Pyhä Henki puhutteli minua aivan kuin silloin nuorena, itkin ja kiitin joka jakson jälkeen. Oli niin ihmeellistä kun Raamattu kirkastui ja tajusin, että Vanha ja Uusi testamentti ovat niin lähellä toisiaan. Myös se, että juutalaisilla ja kristityillä ei pitäisi olla toisiaan erottavia oppeja lainkaan.

        Mutta meillä jokaisella on tapamme olla uskossa. Siitä ei pitäisi olla kenelläkään oikeutta toista moittia. Toinen tietää tarkan päivämäärän uskoon tulostaan, toinen ei. Minä en tiedä tarkkaa päivää, olen ollut lapsesta saakka uskossa ja uskonut, mutta elämän varrella on ollut joitakin voimakkaampia Pyhän Hengen tuntemuksia. En kuitenkaan ole silloin tullut uskoon, vaan joku asia on kirkastunut.

        Siunausta teille kaikille!

        "juutalaisilla ja kristityillä ei pitäisi olla toisiaan erottavia oppeja lainkaan."

        Totta hemmetissä on. Jeesus ei ole juutalaiaille muuta kuin heppu hei.


    • mietteitä

      Tämä aihe on mielenkiintoinen. Ratkaisuoppi juuri eroittaa selkeimmin luterilaiset esimerkiksi "vapaista" uskonlahkoista joita KRS:kin edustaa. Myöskään ortodoksinen- ja roomalaiskatolinen kirkko eivät tunnusta mitään ratkaisua kristityksi tulemisen ehdoksi.

      Kannattaa hankkia jos asia kiinnostaa käsiinsä Lutherin Sidottu ratkaisuvalta. Siinä Luther ei anna ihmisen ratkaisuille hengellisessä mielessä muuta arvoa kuin Perkeleen salajuonen. Ratkaisuopit ovat vapaakirkkojen opetusta.

      • Mitä ne vapaakirkkojen ratkaisuopit käytännössä ovat? Miten ne poikkeavat luterilaisen kirkon opeista?


      • ratkaisuoppeja
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Mitä ne vapaakirkkojen ratkaisuopit käytännössä ovat? Miten ne poikkeavat luterilaisen kirkon opeista?

        Tunnen erään vapissaarnaajan. Olimme aikaisemmin työkavereita mutta kun hän "tuli uskoon" vapaakirkkoon, hän ajatteli että kaikki me muut, jotka emme kyseisissä piireissä käyneet, olisimme ulkopuolella uskon. Kävin hänen kutsumana vapaakirkossa, mutta en siitä innostunut sen enempää.
        Ihmettelin tuollaista käännytysintoa. Se tuntuivastenmieliseltä tuputtamiselta. Muutkin olivat tähän vapislaiseen jo aivan kypsiä. Hän ei antanut uskonnovapautta muille ollenkaan. Ainostaan vapiksissa, helluntailaisuudessa yms. oli hänen mielestään oikeita uskovia. Kauheaa yksisilmäisyyttä


      • ratkaisuoppeja kirjoitti:

        Tunnen erään vapissaarnaajan. Olimme aikaisemmin työkavereita mutta kun hän "tuli uskoon" vapaakirkkoon, hän ajatteli että kaikki me muut, jotka emme kyseisissä piireissä käyneet, olisimme ulkopuolella uskon. Kävin hänen kutsumana vapaakirkossa, mutta en siitä innostunut sen enempää.
        Ihmettelin tuollaista käännytysintoa. Se tuntuivastenmieliseltä tuputtamiselta. Muutkin olivat tähän vapislaiseen jo aivan kypsiä. Hän ei antanut uskonnovapautta muille ollenkaan. Ainostaan vapiksissa, helluntailaisuudessa yms. oli hänen mielestään oikeita uskovia. Kauheaa yksisilmäisyyttä

        Sitä yksisilmäisyyttä tapaa kyllä siellä sun täällä. Kun ihmiset ilmentävät uskoaan, se ei aina ole toisten mielestä kivaa. Se voi olla suorastaan ärsyttävää tai päällekäyvää ja käännyttävää, jopa mitätöivää kuten täälläkin usein huomaamme. Myös se oikeassa oleminen on kovin inhimillistä.
        Tulla uskoon vapaakirkkoon on hiukan oudosti ilmistu asia, jos hän tuli uskoon ja liittyi Vapaakirkkoon. Kai hänenkin uskonsa kohde on Jeesus eikä Vapaakirkko?


      • ratkaisuoppeja
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Sitä yksisilmäisyyttä tapaa kyllä siellä sun täällä. Kun ihmiset ilmentävät uskoaan, se ei aina ole toisten mielestä kivaa. Se voi olla suorastaan ärsyttävää tai päällekäyvää ja käännyttävää, jopa mitätöivää kuten täälläkin usein huomaamme. Myös se oikeassa oleminen on kovin inhimillistä.
        Tulla uskoon vapaakirkkoon on hiukan oudosti ilmistu asia, jos hän tuli uskoon ja liittyi Vapaakirkkoon. Kai hänenkin uskonsa kohde on Jeesus eikä Vapaakirkko?

        Hänen uskonsa kohde on silloin vapaakirkon tulkinta Jeesuksesta.


      • ratkaisuoppeja kirjoitti:

        Hänen uskonsa kohde on silloin vapaakirkon tulkinta Jeesuksesta.

        Se on sitten aika surullista, jos uskon kohde on ihmisten selitykset.
        Mistä tiedät, ettei hän tunne Jeesusta henkilökohtaisesti vaan vain kuulopuheelta?


    • ghgfhfghfghfghfgh

      Noinkohan oikeasti kyseisessä herätysliikkeessä ajatellaan? Toihan on kasteessa uudestisyntymisen vastainen oppi. Miksei ne sitten eroa luterilaisesta kirkosta ja ala kastamaan uskovia uppokasteella jos muka oikeasti tuollain ajattelisivat?


      • dogmaatikko
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Heidän sivuillaan sanotaan mm.näin
        "Työn piirissä on tilaa taustaltaan ja kristilliseltä korostukseltaan erilaisille ihmisille. Kansan Raamattuseura haluaa toimia sillanrakentajana; rakentamassa elämän siltaa Jumalan yhteyteen sekä kristittyjen yhteyteen yli yhteiskunta- ja kirkkokuntarajojen. "
        https://www.kansanraamattuseura.fi/sinulle/uutishuone/kansan_raamattuseura_lyhyesti

        Luterilainen opetus selviää Ev. lut kirkon Katekismuksesta. Mitään ratkaisua uskoon tulemiseksi ei edellytetä. Alun perin on ollut suuri virhe ottaa kyseinen amerikkalaisperäistä uskonkäsitystä edustava lahko kirkkoon. Rehellisyyden nimissä sen olisi aika erota kirkon yhteydestä, mutta kirkkoon kuuluminen tuottaa sille ilmeistä rahallista hyötyä. Luterilaista uskoa se ei edusta.


      • ex.viidesläinen

        Kaste sakramenttina on KRS:ssa merkityksetön. Tilalle on tullut ihminen ja hänen ratkaisunsa kaiken mittana.


      • gfhfghfhfh555

        No kyllä edelleen pidän heidän porukkaansa aika luterilaisena, ainakin tuo sana lehden Nyman joka tv7:llakin joskus oli.


      • porsaita.oomme.kaikki
        gfhfghfhfh555 kirjoitti:

        No kyllä edelleen pidän heidän porukkaansa aika luterilaisena, ainakin tuo sana lehden Nyman joka tv7:llakin joskus oli.

        No jos noin laajasti ymmärrettynä kaikki jotka kuuluvat kirkkoon ovat luterilaisia. Näin ollen luterilaisia ovat kaikki kirkkoon kuuluvat agnostikot, ateistit, liberaalit, kräsäläiset homojenvihaajat, tosiuskovat lestaadiolaiset ym. ym..


      • näin.päin
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Heidän sivuillaan sanotaan mm.näin
        "Työn piirissä on tilaa taustaltaan ja kristilliseltä korostukseltaan erilaisille ihmisille. Kansan Raamattuseura haluaa toimia sillanrakentajana; rakentamassa elämän siltaa Jumalan yhteyteen sekä kristittyjen yhteyteen yli yhteiskunta- ja kirkkokuntarajojen. "
        https://www.kansanraamattuseura.fi/sinulle/uutishuone/kansan_raamattuseura_lyhyesti

        Viidesläiset tuovat vapaakirkollisuutta luterilaiseen kirkkoon, ei päinvastoin. Eikö ole kivaa?


      • dogmaatikko kirjoitti:

        Luterilainen opetus selviää Ev. lut kirkon Katekismuksesta. Mitään ratkaisua uskoon tulemiseksi ei edellytetä. Alun perin on ollut suuri virhe ottaa kyseinen amerikkalaisperäistä uskonkäsitystä edustava lahko kirkkoon. Rehellisyyden nimissä sen olisi aika erota kirkon yhteydestä, mutta kirkkoon kuuluminen tuottaa sille ilmeistä rahallista hyötyä. Luterilaista uskoa se ei edusta.

        "Luterilainen opetus selviää Ev. lut kirkon Katekismuksesta. Mitään ratkaisua uskoon tulemiseksi ei edellytetä. Alun perin on ollut suuri virhe ottaa kyseinen amerikkalaisperäistä uskonkäsitystä edustava lahko kirkkoon. Rehellisyyden nimissä sen olisi aika erota kirkon yhteydestä, mutta kirkkoon kuuluminen tuottaa sille ilmeistä rahallista hyötyä. Luterilaista uskoa se ei edusta."

        Mitään ratkaisua ei edellytetä.....epäilemättä näin, jos ajatellaan , että kasteessa saadaan usko tai uudestisynnytään. Vauva ei voi tehdä ratkaisua. Miten sitten kun ennen kastamaton aikuinen tulee uskoon tai haluaa liittyä seurakuntaan tai miten sitä nyt sitten nimitetään?
        Tietenkin on myös niin, että meillä on erilaisia käsityksiä siitä, kuka on kristitty tai kuka on luterilainen tai kuka on uskova. Lopullisen päätöksen siinä asiassa tekee sitten Jumala. Me voimme sillä aikaa keskustella siitä keitä kaikkia suljetaan leirin ulkopuolelle ja mistä syystä.


      • dogmaatikko
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        "Luterilainen opetus selviää Ev. lut kirkon Katekismuksesta. Mitään ratkaisua uskoon tulemiseksi ei edellytetä. Alun perin on ollut suuri virhe ottaa kyseinen amerikkalaisperäistä uskonkäsitystä edustava lahko kirkkoon. Rehellisyyden nimissä sen olisi aika erota kirkon yhteydestä, mutta kirkkoon kuuluminen tuottaa sille ilmeistä rahallista hyötyä. Luterilaista uskoa se ei edusta."

        Mitään ratkaisua ei edellytetä.....epäilemättä näin, jos ajatellaan , että kasteessa saadaan usko tai uudestisynnytään. Vauva ei voi tehdä ratkaisua. Miten sitten kun ennen kastamaton aikuinen tulee uskoon tai haluaa liittyä seurakuntaan tai miten sitä nyt sitten nimitetään?
        Tietenkin on myös niin, että meillä on erilaisia käsityksiä siitä, kuka on kristitty tai kuka on luterilainen tai kuka on uskova. Lopullisen päätöksen siinä asiassa tekee sitten Jumala. Me voimme sillä aikaa keskustella siitä keitä kaikkia suljetaan leirin ulkopuolelle ja mistä syystä.

        Luterilainen kirkko kastaa kristittyjen vanhempien lapset. Sitten opetetaan niin kuin Jeesus on käskenyt. "Kastakaa ja opettakaa. Lähetyskentillä luterilaiset lähetit kastavat vanhempien tultua uskoon koko perhekunnan. Kotimaassa aikuinen, joka haluaa liittyä kirkkoon, kastetaan aikuisena jos häntä ei ole lapsena kastettu ja hän joutuu käymään aikuisrippikoulun. Minä en sulje ketään "leirin ulkopuolelle" enkä aseta mitään uskontoa tai kirkkoa paremmuusjärjestykseen. Minulle sopii hyvin luterilaisuus ja olen ollut lapsesta asti uskossa. Pidän myös Jehovantodistajia kristittyinä, samoin vapislaisia ym. Todelliset kristityt Jeesuksen seuraajat selviävät sitten aikanaan Viimeisellä tuomiolla eikä paikkoja taivaaseen voi varata etukäteen.


      • dogmaatikko kirjoitti:

        Luterilainen kirkko kastaa kristittyjen vanhempien lapset. Sitten opetetaan niin kuin Jeesus on käskenyt. "Kastakaa ja opettakaa. Lähetyskentillä luterilaiset lähetit kastavat vanhempien tultua uskoon koko perhekunnan. Kotimaassa aikuinen, joka haluaa liittyä kirkkoon, kastetaan aikuisena jos häntä ei ole lapsena kastettu ja hän joutuu käymään aikuisrippikoulun. Minä en sulje ketään "leirin ulkopuolelle" enkä aseta mitään uskontoa tai kirkkoa paremmuusjärjestykseen. Minulle sopii hyvin luterilaisuus ja olen ollut lapsesta asti uskossa. Pidän myös Jehovantodistajia kristittyinä, samoin vapislaisia ym. Todelliset kristityt Jeesuksen seuraajat selviävät sitten aikanaan Viimeisellä tuomiolla eikä paikkoja taivaaseen voi varata etukäteen.

        Kyllä minä suurin piirtein tiedän tuon luterilaisen kirkon tavan.
        Sanot ettet sulje ketään ulkopuolelle ja kuitenkin kirjoitit näin:
        " Alun perin on ollut suuri virhe ottaa kyseinen amerikkalaisperäistä uskonkäsitystä edustava lahko kirkkoon. Rehellisyyden nimissä sen olisi aika erota kirkon yhteydestä, mutta kirkkoon kuuluminen tuottaa sille ilmeistä rahallista hyötyä. Luterilaista uskoa se ei edusta."

        Olen vähän hämmästynyt...? Mitä tuo lainaamani kohta tarkoittaa?


      • dogmaatikko
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kyllä minä suurin piirtein tiedän tuon luterilaisen kirkon tavan.
        Sanot ettet sulje ketään ulkopuolelle ja kuitenkin kirjoitit näin:
        " Alun perin on ollut suuri virhe ottaa kyseinen amerikkalaisperäistä uskonkäsitystä edustava lahko kirkkoon. Rehellisyyden nimissä sen olisi aika erota kirkon yhteydestä, mutta kirkkoon kuuluminen tuottaa sille ilmeistä rahallista hyötyä. Luterilaista uskoa se ei edusta."

        Olen vähän hämmästynyt...? Mitä tuo lainaamani kohta tarkoittaa?

        Minä en sulje ketään Jumalan valtakunnan, pelastuksen enkä uskonkaan ulkopuolelle. Se ei ole minun päätettävissäni enkä minä sitä edes osaisi oikein tehdäkään. Se siis selviää käsitykseni mukaan vasta viimeisellä tuomiolla, mutta kirkon ulkopuolelle kyllä panisin esimerkiksi viidesläiset ja osin myös lestaadiolaiset jotka eivät tunnusta sitä oppia johon he ovat mm. pappislupauksessa sitoutuneet. Miksi pitäisi kirkosta tehdä kaikenmaailman uskonnollisten ideoiden sekamelska. Kristillisiä kirkkoja on pilvin mimein ja lahkoja. Eivät Jehovantodistajatkaan änkeä luterilaiseen kirkkoon pitämään puheitaan. Siinä heitä arvostan. Ei luterilaisuuskaan ole mikään ainoa autuaaksitekevä lahko. Kaikki kirkot ja uskovaiset olemme siinä suhteessa samalla viivalla. Ihmisten olisi kuitenkin selvästi tiedettävä mitä on luterilaisuus tai mitä on vapislaisuus. Minulle luterilaisuus sopii monestakin syystä hyvin, sinulle vapislaisuus. Hyväksykäämme erilaiset käsityksemme, mutta niistä on kuitenkin mielenkiintoista keskustella, ainakin minusta. En siis ole jakamassa taivaspaikkoja sen perusteella mihin kirkkokuntaan joku kuuluu tai on kuulumatta. Mahdoinko tehdä tätä yhtään selvemmäksi mitä olen yrittänyt sanoa.


      • dogmaatikko kirjoitti:

        Minä en sulje ketään Jumalan valtakunnan, pelastuksen enkä uskonkaan ulkopuolelle. Se ei ole minun päätettävissäni enkä minä sitä edes osaisi oikein tehdäkään. Se siis selviää käsitykseni mukaan vasta viimeisellä tuomiolla, mutta kirkon ulkopuolelle kyllä panisin esimerkiksi viidesläiset ja osin myös lestaadiolaiset jotka eivät tunnusta sitä oppia johon he ovat mm. pappislupauksessa sitoutuneet. Miksi pitäisi kirkosta tehdä kaikenmaailman uskonnollisten ideoiden sekamelska. Kristillisiä kirkkoja on pilvin mimein ja lahkoja. Eivät Jehovantodistajatkaan änkeä luterilaiseen kirkkoon pitämään puheitaan. Siinä heitä arvostan. Ei luterilaisuuskaan ole mikään ainoa autuaaksitekevä lahko. Kaikki kirkot ja uskovaiset olemme siinä suhteessa samalla viivalla. Ihmisten olisi kuitenkin selvästi tiedettävä mitä on luterilaisuus tai mitä on vapislaisuus. Minulle luterilaisuus sopii monestakin syystä hyvin, sinulle vapislaisuus. Hyväksykäämme erilaiset käsityksemme, mutta niistä on kuitenkin mielenkiintoista keskustella, ainakin minusta. En siis ole jakamassa taivaspaikkoja sen perusteella mihin kirkkokuntaan joku kuuluu tai on kuulumatta. Mahdoinko tehdä tätä yhtään selvemmäksi mitä olen yrittänyt sanoa.

        Minulle uskovat ovat perheväkeä ja en jaottele heitä eri "osastoihin". Haluan olla perheväkeä kaikkien uskovien kanssa, vaikka he ajattelisivat joistakin opin kohdista toisin kuin itse ajattelen. Siksi varmasti olenkin vapislainen ,joka palvelee luterilaisessa seurakunnassa ja hyvin minut on sinne otettu vastaan. Ei ole kukaan sanonut, että mene oman porukkasi luo, he ovat minun porukkaani.
        En tiedä miki ihmisten olisi tiedettävä kuka on luterilainen ja kuka vapislainen, kuka hellari.....kun olemme samaa Kristuksen ruumista ja minusta tärkeintä on Kristuksen sisällinen tunteminen kuten Paavali taisi asian ilmaista.


      • dogmaatikko
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minulle uskovat ovat perheväkeä ja en jaottele heitä eri "osastoihin". Haluan olla perheväkeä kaikkien uskovien kanssa, vaikka he ajattelisivat joistakin opin kohdista toisin kuin itse ajattelen. Siksi varmasti olenkin vapislainen ,joka palvelee luterilaisessa seurakunnassa ja hyvin minut on sinne otettu vastaan. Ei ole kukaan sanonut, että mene oman porukkasi luo, he ovat minun porukkaani.
        En tiedä miki ihmisten olisi tiedettävä kuka on luterilainen ja kuka vapislainen, kuka hellari.....kun olemme samaa Kristuksen ruumista ja minusta tärkeintä on Kristuksen sisällinen tunteminen kuten Paavali taisi asian ilmaista.

        Minä kyllä hyväksyisin muslimitkin luterilaiseen kirkkoon samoin Jehovantodistajat, mutta nämä uskonnot ovat kuitenkin niin erilaisia että on hyvä tietää koska mikäkin porukka kirkossa kokoontuisi. Samoin on hyvä tietää mitä uskontoa joku edustaa, silloin vasta voi hyväksyä erilaisuutta. Samoin on vapaakirkkojen ja luterilaisten kanssa. Nämä kaksi uskontoa ovat hyvin erilaisia. Ei uskontojen sekamelskaa vaan rauhanomaista rinnakkaiseloa ja toinen toisensa kunnioittamista.

        Jos joku vapislainen käy kasteasiassa ja tässä ratkaisuasuassa luterilaisen uskovan kimppuun hänen omassa kirkossaan, voisi syntyä aikamoista kärhämää, tai päinvastoin. Minä arvostan muita uskontoja kyllä sen verran etten menisi esimerkiksi vapaakirkkojen sivuille kirjoittelemaan esim. luterilaisesta kasteopista. Eräässä luterilaisessa kirkossa käteeni lykättiin kerran helluntailaisten esite. Minusta se oli todella härskiä eikä osoita mitään kunnioitusta toista uskovaa kohtaan.


      • dogmaatikko kirjoitti:

        Minä kyllä hyväksyisin muslimitkin luterilaiseen kirkkoon samoin Jehovantodistajat, mutta nämä uskonnot ovat kuitenkin niin erilaisia että on hyvä tietää koska mikäkin porukka kirkossa kokoontuisi. Samoin on hyvä tietää mitä uskontoa joku edustaa, silloin vasta voi hyväksyä erilaisuutta. Samoin on vapaakirkkojen ja luterilaisten kanssa. Nämä kaksi uskontoa ovat hyvin erilaisia. Ei uskontojen sekamelskaa vaan rauhanomaista rinnakkaiseloa ja toinen toisensa kunnioittamista.

        Jos joku vapislainen käy kasteasiassa ja tässä ratkaisuasuassa luterilaisen uskovan kimppuun hänen omassa kirkossaan, voisi syntyä aikamoista kärhämää, tai päinvastoin. Minä arvostan muita uskontoja kyllä sen verran etten menisi esimerkiksi vapaakirkkojen sivuille kirjoittelemaan esim. luterilaisesta kasteopista. Eräässä luterilaisessa kirkossa käteeni lykättiin kerran helluntailaisten esite. Minusta se oli todella härskiä eikä osoita mitään kunnioitusta toista uskovaa kohtaan.

        Toisen ihmisen arvojen kunnioittaminen on ihan perusjuttu.


      • tämä.toimii
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minulle uskovat ovat perheväkeä ja en jaottele heitä eri "osastoihin". Haluan olla perheväkeä kaikkien uskovien kanssa, vaikka he ajattelisivat joistakin opin kohdista toisin kuin itse ajattelen. Siksi varmasti olenkin vapislainen ,joka palvelee luterilaisessa seurakunnassa ja hyvin minut on sinne otettu vastaan. Ei ole kukaan sanonut, että mene oman porukkasi luo, he ovat minun porukkaani.
        En tiedä miki ihmisten olisi tiedettävä kuka on luterilainen ja kuka vapislainen, kuka hellari.....kun olemme samaa Kristuksen ruumista ja minusta tärkeintä on Kristuksen sisällinen tunteminen kuten Paavali taisi asian ilmaista.

        Minäkin toimin vapaaehtoisena luterilaisessa kirkossa. Ennen työtäni kävin kurssin vapaaehtoistyöstä. Ehdoton ehto oli se että mitään käännyttämistä ei saa harrastaa. On kunnioitettava asiakkaan/autettavan omaa vakaumusta olkoon se sitten mikä tahansa uskonto tai ateismi. Tarjoamme myös paperittomille välttämättömän ensiavun sairauden sattuessa. Käännyttäjät lempataan kyllä äkkiä ulos omiin karsinoihinsa.


      • tämä.toimii kirjoitti:

        Minäkin toimin vapaaehtoisena luterilaisessa kirkossa. Ennen työtäni kävin kurssin vapaaehtoistyöstä. Ehdoton ehto oli se että mitään käännyttämistä ei saa harrastaa. On kunnioitettava asiakkaan/autettavan omaa vakaumusta olkoon se sitten mikä tahansa uskonto tai ateismi. Tarjoamme myös paperittomille välttämättömän ensiavun sairauden sattuessa. Käännyttäjät lempataan kyllä äkkiä ulos omiin karsinoihinsa.

        Näinhän se pitäisi olla, että aina kunnioitetaan sitä toista ihmistä ja autetaan hänen ehdoillaan.


      • tämä.toimii
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Näinhän se pitäisi olla, että aina kunnioitetaan sitä toista ihmistä ja autetaan hänen ehdoillaan.

        Luterilaisen kirkon diakoniasta hakevat apua myös vapislaiset eikä heiltä kysytä mihin he uskovat tai uskovatko mihinkään tai ateistit, muslimit ym. Oman kirkon prosyyreja ei jaella eikä kutsuta kirkkoon jos tämä ei itse halua siitä tietoa. Tämä tekee mahdolliseksi ehdoitta auttamisen ilman mitään taka-ajatuksia niin kuin monet muut uskonlahkot valitettavasti tekevät aina jokin ketunhäntä kainalossa. Näinhän Laupias samarialainenkin toimi. Ei hän lähtenyt saarnaamaan eikä evakelioimaan uhria vaan auttoi. Meille evankeliumin julistaminen on teoissa ei vain puheissa.


      • dfgdgdfg
        tämä.toimii kirjoitti:

        Luterilaisen kirkon diakoniasta hakevat apua myös vapislaiset eikä heiltä kysytä mihin he uskovat tai uskovatko mihinkään tai ateistit, muslimit ym. Oman kirkon prosyyreja ei jaella eikä kutsuta kirkkoon jos tämä ei itse halua siitä tietoa. Tämä tekee mahdolliseksi ehdoitta auttamisen ilman mitään taka-ajatuksia niin kuin monet muut uskonlahkot valitettavasti tekevät aina jokin ketunhäntä kainalossa. Näinhän Laupias samarialainenkin toimi. Ei hän lähtenyt saarnaamaan eikä evakelioimaan uhria vaan auttoi. Meille evankeliumin julistaminen on teoissa ei vain puheissa.

        ai jotain ruoka-apua? ei diakoni kirjoita maksusitoumusta ellei ole kirkon jäsen. kyllähän niitä vanhentuvia leipiä pitääkin jakaa kaikille oli jäsen tai ei.


      • dfgdgdfg kirjoitti:

        ai jotain ruoka-apua? ei diakoni kirjoita maksusitoumusta ellei ole kirkon jäsen. kyllähän niitä vanhentuvia leipiä pitääkin jakaa kaikille oli jäsen tai ei.

        Kirjoittaa kyllä. Siellä ei kysellä jäsenyyttä.


      • tämä.toimii
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kirjoittaa kyllä. Siellä ei kysellä jäsenyyttä.

        Hyvä, tiesit enemmän kuin edellinen kommentoija. Eikä diakonia ole vain ruoka-apua. Se on kaikkein pienin osa kirkon antamaa apua. Lisäksi kirkon vapaaehtoiset tekevät ilmaista työtä hyvin monella saralla. Se on todellista lähimmäisenrakkautta EHDOITTA. Kannattaa ottaa selvää jos haluaa auttaa tai on itse avun tarpeessa.


      • tämä.toimii kirjoitti:

        Hyvä, tiesit enemmän kuin edellinen kommentoija. Eikä diakonia ole vain ruoka-apua. Se on kaikkein pienin osa kirkon antamaa apua. Lisäksi kirkon vapaaehtoiset tekevät ilmaista työtä hyvin monella saralla. Se on todellista lähimmäisenrakkautta EHDOITTA. Kannattaa ottaa selvää jos haluaa auttaa tai on itse avun tarpeessa.

        Toimin itse vapaaehtoisena siellä diakoniassa.


      • tämä.toimii
        tämä.toimii kirjoitti:

        Hyvä, tiesit enemmän kuin edellinen kommentoija. Eikä diakonia ole vain ruoka-apua. Se on kaikkein pienin osa kirkon antamaa apua. Lisäksi kirkon vapaaehtoiset tekevät ilmaista työtä hyvin monella saralla. Se on todellista lähimmäisenrakkautta EHDOITTA. Kannattaa ottaa selvää jos haluaa auttaa tai on itse avun tarpeessa.

        Myös Punaisen ristin toimintaa voisin suositella. Sielläkin toimii palkattomia vapaaehtoisia. Sain yksinäisyyteeni kuulijan kun läheinen sukulaiseni kuoli saattohoidossa.


      • sdfsdfsdfsdf
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Toimin itse vapaaehtoisena siellä diakoniassa.

        tuskinpa kirjoittaa siltikään. väität että mun tiedot on ensinnäkin jossain rekisterissä vaikka kirkosta ero tullut voimaan vuoden alusta? sehän olis jonkin sortin tietosuoja rikos ensinnäkin. kysyppäs eerika siltä diakonissalta pystyykö se kirjoittamaan mulle 25e maksusitoumuksen lähimpään s-ryhmän kauppaan vaikka olen eronnut kirkosta niin ei taatusti tipu.


      • tämä.toimii
        sdfsdfsdfsdf kirjoitti:

        tuskinpa kirjoittaa siltikään. väität että mun tiedot on ensinnäkin jossain rekisterissä vaikka kirkosta ero tullut voimaan vuoden alusta? sehän olis jonkin sortin tietosuoja rikos ensinnäkin. kysyppäs eerika siltä diakonissalta pystyykö se kirjoittamaan mulle 25e maksusitoumuksen lähimpään s-ryhmän kauppaan vaikka olen eronnut kirkosta niin ei taatusti tipu.

        Kyllä kirjoitetaan jos tilanteesi niin vaatii. Kirkkoon kuulumista ei edes kysellä. Tiedän tämän koska olen itse niitä lappuja kirjoittanut.


      • sdfsdfsdfsdf kirjoitti:

        tuskinpa kirjoittaa siltikään. väität että mun tiedot on ensinnäkin jossain rekisterissä vaikka kirkosta ero tullut voimaan vuoden alusta? sehän olis jonkin sortin tietosuoja rikos ensinnäkin. kysyppäs eerika siltä diakonissalta pystyykö se kirjoittamaan mulle 25e maksusitoumuksen lähimpään s-ryhmän kauppaan vaikka olen eronnut kirkosta niin ei taatusti tipu.

        Tiedän että tippuu, jos ehdot täyttyvät. Muilta osin en ymmärtänyt kommenttiasi. Kirkon diakonia auttaa kyselemättä jäsenyyttä vaikeissa elämän tilanteissa. Tiedän, että on annettu maksusitoumuksia apteekkiin, on hankittu silmälaseja, pesukoneita...monenlaista.


      • tämä.toimii kirjoitti:

        Myös Punaisen ristin toimintaa voisin suositella. Sielläkin toimii palkattomia vapaaehtoisia. Sain yksinäisyyteeni kuulijan kun läheinen sukulaiseni kuoli saattohoidossa.

        Hienoa kun toit tuon esiin. SPR tosiaan tekee myös paljon hyvää työtä ja myös siellä on vapaaehtoisia, jotka auttavat monissa asioissa.


      • fafsdgdfdsfdfg
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tiedän että tippuu, jos ehdot täyttyvät. Muilta osin en ymmärtänyt kommenttiasi. Kirkon diakonia auttaa kyselemättä jäsenyyttä vaikeissa elämän tilanteissa. Tiedän, että on annettu maksusitoumuksia apteekkiin, on hankittu silmälaseja, pesukoneita...monenlaista.

        Tarkoitin että diakoni kaivaa asiakkaan tiedot koneeltaan, joka perustuu kirkon jäsenrekisteriin. Joten jos muka tosiaan kirjoittavat maksulappuja eronneille ja toisten uskontojen edustajille niin sitten niissä eri systeemi käytössä siinä tapauksessa.

        Mutta eiköhän ne sitten kirjottele niitä koska juurihan mä kirjoitinkin, toisten uskontojen edustajat, kyllähän heille annetaan maksulaput vaikka eivät ole koskaan kirkollisveroa maksaneet eivätkä maksa.


      • fafsdgdfdsfdfg kirjoitti:

        Tarkoitin että diakoni kaivaa asiakkaan tiedot koneeltaan, joka perustuu kirkon jäsenrekisteriin. Joten jos muka tosiaan kirjoittavat maksulappuja eronneille ja toisten uskontojen edustajille niin sitten niissä eri systeemi käytössä siinä tapauksessa.

        Mutta eiköhän ne sitten kirjottele niitä koska juurihan mä kirjoitinkin, toisten uskontojen edustajat, kyllähän heille annetaan maksulaput vaikka eivät ole koskaan kirkollisveroa maksaneet eivätkä maksa.

        Miten he voivat kaivaa koneeltaan tietoja , joita siellä ei ole?
        Jos haluat varmuuden asiaan, kannattaa mennä sinne lähimpään diakoniatoimistoon ja kysyä.


      • dfghfghfdghfdg
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Miten he voivat kaivaa koneeltaan tietoja , joita siellä ei ole?
        Jos haluat varmuuden asiaan, kannattaa mennä sinne lähimpään diakoniatoimistoon ja kysyä.

        en ole menossa koska erosin kirkosta diakonin tapaamisen vuoksi. pitäköön rahansa vaikka oliskin oikeus, saahan noilla tyhjillä tölkeilläkin ostettua makaroonia ja tomaattimurskaa jos niin pahaksi rahatilanne menee.


      • dfghfghfdghfdg kirjoitti:

        en ole menossa koska erosin kirkosta diakonin tapaamisen vuoksi. pitäköön rahansa vaikka oliskin oikeus, saahan noilla tyhjillä tölkeilläkin ostettua makaroonia ja tomaattimurskaa jos niin pahaksi rahatilanne menee.

        kurja, että sinulla on huono kokemus diakoniatyöntekijästä.


      • dffgdfgdfgdf
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        kurja, että sinulla on huono kokemus diakoniatyöntekijästä.

        no, ei oikeastaan, ihan asiaahan se puhui. sai minut ajattelemaan miksi kuulun kirkkoon ja lopulta oli vain kaksi asiaa: hautapaikka ja diakonin apu.

        en olisi eronnut ellen olisi muuttanut toisen seurakunnan alueelle, oli erittäin lämpimät välit entiseen seurakuntaani.

        mutta tuokin on suomen evl kirkon huonoja puolia että seurakunta vaihtuu väestörekisterissä olevan osoitteen mukaan, vaikka samassa kaupungissa molemmat seurakunnat.


      • dffgdfgdfgdf kirjoitti:

        no, ei oikeastaan, ihan asiaahan se puhui. sai minut ajattelemaan miksi kuulun kirkkoon ja lopulta oli vain kaksi asiaa: hautapaikka ja diakonin apu.

        en olisi eronnut ellen olisi muuttanut toisen seurakunnan alueelle, oli erittäin lämpimät välit entiseen seurakuntaani.

        mutta tuokin on suomen evl kirkon huonoja puolia että seurakunta vaihtuu väestörekisterissä olevan osoitteen mukaan, vaikka samassa kaupungissa molemmat seurakunnat.

        En tiennytkään tuota, että muuttuu tuollaisessa tilanteessa.


      • dfghdffgfg
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        En tiennytkään tuota, että muuttuu tuollaisessa tilanteessa.

        joo, täällä helsingissä muuttuu. Malmin seurakunnasta Kannelmäen seurakuntaan kun 10 km länteen päin muutin.


      • dfghdffgfg kirjoitti:

        joo, täällä helsingissä muuttuu. Malmin seurakunnasta Kannelmäen seurakuntaan kun 10 km länteen päin muutin.

        Suurissa kaupungeissa varmaankin on noin. Se on kyllä vähän hassua saman kaupungin sisällä. Sen ymmärtää, jos muuttaa paikkakunnalta toiselle. Ja sekin on aina aika iso juttu, kuten muutokset yleensä. Ei ole aina helppo solahtaa uuteen porukkaan.


      • sdfsfsdfdsf
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Suurissa kaupungeissa varmaankin on noin. Se on kyllä vähän hassua saman kaupungin sisällä. Sen ymmärtää, jos muuttaa paikkakunnalta toiselle. Ja sekin on aina aika iso juttu, kuten muutokset yleensä. Ei ole aina helppo solahtaa uuteen porukkaan.

        niin onhan se vähän jäykkä järjestelmä , no jos laki muuttuu ja saa itse valita seurakuntansa niin kaipa sitä joutuu liittymään takaisin.


      • sdfsfsdfdsf kirjoitti:

        niin onhan se vähän jäykkä järjestelmä , no jos laki muuttuu ja saa itse valita seurakuntansa niin kaipa sitä joutuu liittymään takaisin.

        vai että ihan joutuu :). Toivon, että löydät oman paikkasi seurakunnassa, oli se seurakunta sitten mikä tahansa.


      • tämä.toimii
        dffgdfgdfgdf kirjoitti:

        no, ei oikeastaan, ihan asiaahan se puhui. sai minut ajattelemaan miksi kuulun kirkkoon ja lopulta oli vain kaksi asiaa: hautapaikka ja diakonin apu.

        en olisi eronnut ellen olisi muuttanut toisen seurakunnan alueelle, oli erittäin lämpimät välit entiseen seurakuntaani.

        mutta tuokin on suomen evl kirkon huonoja puolia että seurakunta vaihtuu väestörekisterissä olevan osoitteen mukaan, vaikka samassa kaupungissa molemmat seurakunnat.

        Apua haetaan sen seurakunnan diakoneilta jonka alueella asuu, ja alueethan ovat tarkoin seurakuntien kesken rajattu kaupungeissa. Katuosoite siis ratkaisee kenen diakonin puoleen voi kääntyä. Tämä on työjaon kannalta tärkeää koska suuremmissa seurakunnissa on enemmän työntekijöitä. Toisen seurakunna diakoni ei ota vastaan muiden seurakuntien diakonien hommia. Näin siis luterilaisessa kirkossa. Tämä ei kuitenkaan edellytä kirkon jäsenyyttä.


    • Lutherus

      Jos KRS kertoisi rehellisesti mihin se uskoo ja mitä ideologiaa se edustaa, se lentäisi ulos luterilaisesta kirkosta. Sen onkin viisasta pysyä hiljaa opeistaan ja antaa falskisti ymmärtää että se onkin luterilaisista luterilaisin.

      • dfgdfgdfgfg44

        pikkasen ristiriitaista, miksei homottajat lennä ulos kirkosta jos se muka noin tarkkaa olisi millä tavalla uskoo.

        mun mielestä se on kuitenkin paljon pienempi näkemys ero että tarviiko uskoon tulla ennenkuin on pelastettu vaiko se että saako miehet mennä keskenään naimisiin.


      • tässä.ero
        dfgdfgdfgfg44 kirjoitti:

        pikkasen ristiriitaista, miksei homottajat lennä ulos kirkosta jos se muka noin tarkkaa olisi millä tavalla uskoo.

        mun mielestä se on kuitenkin paljon pienempi näkemys ero että tarviiko uskoon tulla ennenkuin on pelastettu vaiko se että saako miehet mennä keskenään naimisiin.

        Luterilainen kristinoppi ja tunnustus eivät kiellä homojen avioliittoa eikä heidän kirkollista siunaamistaan, mutta jumalattomat ratkaisuopit se kieltää .


      • dfgdfgdfgdfgdfgdfg
        tässä.ero kirjoitti:

        Luterilainen kristinoppi ja tunnustus eivät kiellä homojen avioliittoa eikä heidän kirkollista siunaamistaan, mutta jumalattomat ratkaisuopit se kieltää .

        no sitten se on väärä tunnustus ja koko kirkko pitää ajaa alas. amen.


      • tässä.ero
        dfgdfgdfgdfgdfgdfg kirjoitti:

        no sitten se on väärä tunnustus ja koko kirkko pitää ajaa alas. amen.

        Se ei ole oikea eikä väärä tunnustus, vaan se on LUTERILAINEN tunnustus.


      • sdfsdfsdsdfsdf
        tässä.ero kirjoitti:

        Se ei ole oikea eikä väärä tunnustus, vaan se on LUTERILAINEN tunnustus.

        niin eli luterilaisuus ei perustukaan Raamattuun nähtävästi. Meitä on siis petetty viimeiset 500 vuotta.


      • mikä.on.motiivisi
        sdfsdfsdsdfsdf kirjoitti:

        niin eli luterilaisuus ei perustukaan Raamattuun nähtävästi. Meitä on siis petetty viimeiset 500 vuotta.

        Miksi sitten olet Luterilaisuus -palstalla, jos sinua on petetty?


      • dfsdfsdfsdf

        Johonkin se viha luopio-kirkkoa kohtaan on hyvä purkaa, mikäs sen parempi kuin suoli24 tai ylilauta.


      • joopajoo-
        dfsdfsdfsdf kirjoitti:

        Johonkin se viha luopio-kirkkoa kohtaan on hyvä purkaa, mikäs sen parempi kuin suoli24 tai ylilauta.

        Tuo on aika tehotonta vihansa purkua. Mene raivoamaan jollekin papille. Se voisi olla parempi vaihtoehto. Mene raivoamaan sille joka on sinua pettänyt.


      • sdfgsdfgsdfgdfg
        joopajoo- kirjoitti:

        Tuo on aika tehotonta vihansa purkua. Mene raivoamaan jollekin papille. Se voisi olla parempi vaihtoehto. Mene raivoamaan sille joka on sinua pettänyt.

        aiheuttaahan tämä jotain reaktiota, esim sinussa. eli ei turhaa. sille papille joka minut on joskus vedellä valellut, en edes tiedä missä kastetodistukseni on ja tod näk pappi jo haudassa ellei ollut joku vastavalmistunut pappi.


      • joopajoo-
        sdfgsdfgsdfgdfg kirjoitti:

        aiheuttaahan tämä jotain reaktiota, esim sinussa. eli ei turhaa. sille papille joka minut on joskus vedellä valellut, en edes tiedä missä kastetodistukseni on ja tod näk pappi jo haudassa ellei ollut joku vastavalmistunut pappi.

        Ei aiheuta mitään reaktioita ainakaan tunnetasolla. Hienoa jos olet löytänyt itsellesi oikean tavan uskoa tai olla uskomatta. Jos olet katkera luterilaiselle kirkolle, neuvoisin sinua luopumaan katkeruudestasi ja antamaan anteeksi. Katkeruushan on syntiä.


      • sfgfgdfdfg

        Katkeruus on väärä sana, olen hyvin iloinen. Tämmöistä sparraamistahan tämä on kaikin puolin, mitä enemmän riitaa sitä vahvemmaksi oma usko tulee.


      • joopajoo-
        sfgfgdfdfg kirjoitti:

        Katkeruus on väärä sana, olen hyvin iloinen. Tämmöistä sparraamistahan tämä on kaikin puolin, mitä enemmän riitaa sitä vahvemmaksi oma usko tulee.

        Minä en ainakaan halua riidellä kenenkään kanssa, eikä se muuta minun uskoani mihinkään. Annan muillekin uskonnonvapauden ja pidän sen myös itselläni. Paras tapa usein on olla puhumatta uskonasioista kokonaan. Haluan nähdä ihmisen hänen uskontonsa, uskonsa ja uskomustensa läpi.


      • HÖH_
        sfgfgdfdfg kirjoitti:

        Katkeruus on väärä sana, olen hyvin iloinen. Tämmöistä sparraamistahan tämä on kaikin puolin, mitä enemmän riitaa sitä vahvemmaksi oma usko tulee.

        Ompas omituinen tapa vahvistaa omaa uskoaan riitelemällä. Eikö se juuri osoita uskon heikkoutta? Mitä arvoa tuollaisella uskolla on?


      • dfhsghfghdfgh
        HÖH_ kirjoitti:

        Ompas omituinen tapa vahvistaa omaa uskoaan riitelemällä. Eikö se juuri osoita uskon heikkoutta? Mitä arvoa tuollaisella uskolla on?

        no sen vuoksihan sitä harjoitellaan asioita jos on heikko.


      • HÖH_
        dfhsghfghdfgh kirjoitti:

        no sen vuoksihan sitä harjoitellaan asioita jos on heikko.

        Olen huomannut kyllä että jankkaat täällä aivan typeriä juttujasi. Riitelet itsesi kanssa, et muiden.


      • dfgdfgdfgdf444
        HÖH_ kirjoitti:

        Olen huomannut kyllä että jankkaat täällä aivan typeriä juttujasi. Riitelet itsesi kanssa, et muiden.

        mitä rakentavaa luulet tämmöisestä nimettömästä nettipalstasta muutenkaan saavasi? paineiden purkua, siihen tämä paikka soveltuu eikä pidä ottaa vakavasti mitään huuteluita.


      • HÖH_
        dfgdfgdfgdf444 kirjoitti:

        mitä rakentavaa luulet tämmöisestä nimettömästä nettipalstasta muutenkaan saavasi? paineiden purkua, siihen tämä paikka soveltuu eikä pidä ottaa vakavasti mitään huuteluita.

        Kyllä täällä on ollut paljon myös aivan asiallista kirjoittelua. Ei siinä omalla nimellään tarvitse esiintyä.


      • voi.voi.voi
        dfgdfgdfgdf444 kirjoitti:

        mitä rakentavaa luulet tämmöisestä nimettömästä nettipalstasta muutenkaan saavasi? paineiden purkua, siihen tämä paikka soveltuu eikä pidä ottaa vakavasti mitään huuteluita.

        Minulla on kyllä parempia tapoja purkaa paineita, esimerkiksi hiihtäminen, kuin heittää täällä herjoja. Mitä minä täällä jankkaamalla voittaisin? En mitään. Mutta huvinsa kullakin.


    • ei.vastaa

      KRS ei vastaa. Taisi olla arka aihe.


      • käärmeet.koloissaan

        KRS ei vastaa koska se pelkää paljastumistaan. Jos se kertoisi rehellisesti opeistaan, lähtölaskenta kirkosta erottamiseksi alkaisi. Sillä on syynsä toimia sammutetuin lyhdyin.


    • uskossa-muttatoivossa

      Kyllähän Lehtisen omakin opetus oli, ettei Jumala tarvitse ihmisen ratkaisua , vaan ihminen itse tarvitsee, (ellei tiedä mihin kuuluu). Tämä voi olla omaa tulkintaanikin..

      Piispa Sormusen katekismus kiteytyi sanoihin: 'Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia.'

      Lehtinen opetti itsekin, että uskosta osattomalle opetetaan uskonratkaisua, mutta uskossa olevalle opetetaan Jumalan valintaa ihmisen suuntaan. Niin se vaan on. Kun Jumalan
      ennaltatietämistä ja ennalta määräämistä ei voi muuten loogisesti saada järkeen menemään.
      Miten pitkälle siinä arvottaa kastetta, olkoon jokaisen oman uskon määrän varasssa...

      • luterilainen_

        Aivan. Lehtisellä oli hyvin mustavalkoinen käsitys ihmisistä. Oikeita uskovia olivat ne jotka olivat tehneet ratkaisun, muut olivat uskosta osattomia. Ratkaisun tehnyt oli siis uskossa aina ja iankaikkisesti (predestinaatio-oppi), eikä hänen tarvinnut enää rukoilla mitään syntejään anteeksi Jumalalta ratkaisunsa jälkeen. Sakramentit kuten kaste oli hänelle merkityksetön. Minä en ainakaan kuullut hänen koskaan puhuvan siitä mitään. Jokainen kristinoppinsa jo rippikoulussa lukenut tietää että tuollainen opetus on yhtä kaukana luterilaisesta tunnustuksesta kuin itä on lännestä.


    • äimän.käki

      Aloittajan kysymykseen ei ole tullut vastausta. Minäkin olisin ollut innokas tietämään. Toimiihan kyseinen liike luterilaisissakin kirkoissa.

      • näin.olen.huomannut

        Kokemukseni mukaan Kansan Raamattuseurassa kyllä hyväksytään lapsesta astikin uskossa olevat, mutta ei heitä pidetä oikeina uskovina koska eivät ole tehneet ratkaisua. He ovat kai sitten ateisteja tai jotain nimikristittyjä kräsäläisten mielestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe