Eli siinä kysymys olikin. Olemme ottamassa lainaa ensimmäistä sijoitusasuntoa varten. Kannattaako lainaa pitkittää mahdollisimman pitkäksi? Mielipiteitä?
pitkä vai lyhyt laina sijoitusasuntoon?
11
746
Vastaukset
- Riippuu_vähän
Onko tarkoitus että maksatatta vuokralaisella kaikki kulut, siis myös lainan lyhennykset ja korot?
Vuokratuotto - yhtiövastike - mahdollinen rahoitusvastike - pienet fixaukset yms. kulut - verot = summa millä voi maksaa lainoja.
Jos suunnittelet että laitat itse likoon esi. 100€/kk niin laina aika sellaiseksi että tuo yhtälö toteutuu.
Jos oma rahasi on 0€ niin silloinkin laina-aikaa säätelemällä siten että yhtälö toteutuu. - aloittelija123
Paras tilanne olisi tietysti lähellä 0€/kk itse. Iso velkavipu. Mutta siis ottaen huomioon inflaation yms, niin onko fiksumpaa pyytää mahdollisimman pitkä laina? Tietysti korkoja tulee enemmän. Mutta nykytilassa rahaa jäisi enemmän puskuriin. Onko sijoittajia linjoilla?
- Riippuu_vähän
Eihän sinun puolesta voi toiset päättää.
Annoin ohjeita miten laina valitaan, miksi ne ohjeet eivät riitä?
Kannattaa ehkä lykätä tuota sijoitusprojektia tulevaisuuteen kunnes tiedät miten haluat toimia.
Ps. olen asuntosijoittaja
- Varautuminen
Jos samalla korolla saa, kannattaa tietysti ottaa mahdollisimman pitkä laina. Silloin on mahdollisimman pieni pakollinen lyhennys. Jos lainaa voi vaikeuksitta maksaa nopeammin, niin tekee ylimääräisiä lyhennyksiä, mutta ongelmien sattuessa on hyvä kun pakkoerä on pieni.
Jos korko nousee laina-ajan mukana, edelläoleva ei välttämättä päde. Silloin turha vakuutus voi tulla kalliiksi. - aloittelija123
Päädyimme siihen, että laina-aika on mahdollisimman pitkä. Jää enemmän puskuriin ja myöskin uuden sijoitusasunnon käsirahaan. Koroista kun ei kukaan tiedä, ja kyseessä ensimmäinen sijoitusasunto, päätimme ottaa 10 vuodeksi korkokaton. Ei sitten tule yllätyksiä. Maksaahan tuo, mutta tuo mielenrauhaa, eikä vene kaadu jos korot nousee.
- jupsista
Itse neuvottelin pankin kanssa ~22v kiinteäkorkoisesta lainasta, sillä periaatteella, että ainakin tietää paljonko lainanlyhennyksiin menee rahaa ja saa kohteesta helpommin kassavirtapositiivisen, kun ei tarvitse lyhennykset olla ihan tapissaan.
- 007007
saako noinkin pitkiä kiinteäkorkoisia lainoja? taitaa olla jo aika kallis korko vai..?
- Jupsista
Kokonaiskorko 2,5%
- Mulla_on
Jupsista kirjoitti:
Kokonaiskorko 2,5%
Eli mulla on 6v sitten otetussa lainassa (sijoitusasuntoihin 130 000€) korko 0,7%
Lainan lyhennys korot aina 1050€/kk riippumatta koron suuruudesta.
Jos korko hyppää niin laina-aika pitenee, nyt se on kyllä lyhentynyt aika lailla.
Miksi pitää maksaa ekstraa että saa kiinteän kk maksun?
Lainojahan on tosiaan 2 eri tyyppistä, toinen missä aina sama lyhennys korot (annuiteetti) ja toinen missä aina samat maksut/kk. (kiinteä tasaerä) - Jupsista
No varmaan sen takia, että tietää mikä seuraavan 25 vuoden aikana maksaa lainanlyhennystä. Siinä ei tarvitse miettiä nouseeko/laskeeko korot ja montako vuotta sitä lainaa onkaan jäljellä.
Huonoimmassa tilanteessa sinun laina ei lyhene koskaan (tosin tuo nyt ei ole realistista, mutta kuitenkin). - Mulla_on
Jupsista kirjoitti:
No varmaan sen takia, että tietää mikä seuraavan 25 vuoden aikana maksaa lainanlyhennystä. Siinä ei tarvitse miettiä nouseeko/laskeeko korot ja montako vuotta sitä lainaa onkaan jäljellä.
Huonoimmassa tilanteessa sinun laina ei lyhene koskaan (tosin tuo nyt ei ole realistista, mutta kuitenkin).Niin no, empä ole seuraillut tuota laina-aikaa.
Otin ensimmäiset lainat -91 ja se oli tietenkin kiinteä tasaerä (korko tuolloin 12%), no se laina tuli maksettua loppuun, kuten moni muukin laina sen jälkeen.
Ei oikeastaan hirveästi stressaa tuo laina aika, varsinkaan jos pitää pelätä niiden kk maksujen nousua.
Toisekseen jos ottaa korkoturvan ja suostuu suosiolla maksamaan 5v (pääoma nousee / takaisinmaksuaika pitenee) pidemmän ajan niin eikö silloin voi vähän pelata ja ottaa riski, varsinkin kun kk maksu ei muutu tapahtui mitä tahansa.
Mutta tiedän että jotkut haluavat pelata annuiteetilla, veljeni on hyvä esimerkki, hän halusi säästää pikkuisen ja otti epävarmuuden.
Joten jokainen voi valita vapaasti, halusin vain tuoda esille että voi nukkua yöt rauhassa vaikkei otakkaan korkoturvaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559