Naapurillani oli aikoinaan tsekkoslovakilainen Tatra henkilöauto 50-luvulla ja vielä 60-luvullakin, mutta vaihtoivat sen sitten pieneen italialaiseen Fiat henkilöautoon.
Tuo Tatra oli aika erikoisen näköinen, en ole sellaista sen koomin nähnyt liikenteessä. Muistaako kukaan toinen Tatraa?
https://auta5p.eu/srazy/slavkov_2002/slavkov_226.jpg
Kuka muistaa Tatran
43
3546
Vastaukset
- erikoinenauto
Yhtään Tatraa en ole täällä Suomessa nähnyt, kuin jossain museossa. Uudempia Tatroja näki joskus tuolla Itä-Euroopassa. Erikoinen auto! Moottori takana https://images.google.fi/imgres?imgurl=http://st.automobilemag.com/uploads/sites/11/2017/05/1989-Tatra-613-3-engine-05.jpg&imgrefurl=http://www.automobilemag.com/news/classic-drive-1989-tatra-613-3/&docid=EO3aaI48-Ve87M&tbnid=e2OncT-7JojEIM:&vet=1&w=2048&h=1360&source=sh/x/im
- Anonyymi
Isälläni oli Tatrac50-luvun alkupuolella ja sain viikko sitten vihjeen, että se saattaisi vielä olla olemassa. Tutkitaan.
- Anonyymi
Eihän se mikään erikoinen ollut. Tuohon aikaan oli muitakin takamoottorisia autoja. Tatrassa oli muistaakseni V8 moottori. Mutta juuri äskettäin kuulin todella oudosta jenkkiautosta, moottori takana mutta olikin helikopterin moottori.
- exitäautoilija
KIITOS, että kerrankin joku kirjoittaa aloituksen palstan aiheesta!
Muistan hyvin nuo -50luvun Tatrat, olivat ne niin erikoisia autoja siihenkin aikaan, kun autot eivät olleet samannäköisiä tuulitunnelista tulleita kuin nykyisin, että kyllä Tatra sai päät kääntymään.
Tosin nuo siihenkin aikaan olivat harvinaisia, moottoriongelmista huhuttiin, eivätkä ne ajo-ominaisuudetkaan tainneet olla kovin häävit, tosin siihen aikaan oli takamoottorisia muitakin, kuuluisimpana VW Kupla, joita vaivasi sama tauti, eli kevyt keula.
Tosin Tatran muotoilussa oli selvä pyrkimys aerodynamiikkaan, sen ajan autoista lienee toinen yhtä vähäisellä ilmanvastuksella varustettu erään ruotsalaisen lentokonetehtaan tuottama auto.
Valitettavasti nuo harvat Tatrat ovat hävinneet, eipä niitä enää näe mobilisteilla.
Muutoin, Tatra teki myös kuorma-autoja, muistan sen 6x6 vetoisen laitteen jossa oli yhdestä putkesta tehty runko ja takana heiluriakseleilla toteutettu erillisjousitus! Liekö ainutlaatuinen maailmassa! Nuokin olivat Suomessa harvinaisia, tiedän ainoastaan yhden maansiirtoliikkeen, jossa noita oli. Kuljettajan kannalta hitaita ja meluisia, mutta menivät varmasti sinne mihin kuljettaja uskalsi niitä ohjastaa, muut menivät mihin sattuivat pääsemään.- Jawasakisti
Muistan kyllä Tatra kuorma-autonkin, olen jopa ollut sellaisen ohjaamossa kyydissäkin v. 1964 talvella, kun meidän lähellä tehtiin uutta siltaa ja osa niistä komennusmiehistä asui meillä. En tarkkaan muista, että mitä sillä Tatralla siellä työmaalla tehtiin, mutta pääsin kuitenkin mukaan kyytiin. Jyhkeän tuntuinen kuorma-auto se oli pikkupojan mielestä!
- erikoinenauto
Oli se Tatra tosiaan erikoinen henkilöauto. Isäni on kertonut, että niitä oli joillakin käytössä aikoinaan, mutta ongelmia oli riittävästi. Tuollaisen kuvan löysin https://goo.gl/images/Qt3izN
- sedän_Tatra
Setäni omisti joskus 60-luvun alkupuolella Tatraplan henkilöauton. Erikoisen näköinen takamoottorinen se oli. Jos oikein muistan, setäni sanoi sen moottorin olleen ilmajäähdytteinen V8. Vioista tai ongelmista hän ei maininnut mitään.
- HeinolassaTatra
Heinolassa oli silloille jäännyt jonkun Tatraplan piippuun ja poliisit joutuivat työntämään se pois sillalta liikennettä haittaamasta. Joku nainen sillä Tatraplanilla kuulemasti ajeli.
- Zavve
Kuullut olen joskus Tatrasta, mutta en ole nähnyt. Erikoisen näköinen luomus kuitenkin.
- Homa
Paikallisella kauppiaalla oli Tatraplan. Erikoisen näköinen takamoottoriauto. Ilmeisesti siinä oli ongelmia kun hän ei sitä paljoa käyttänyt. Viimeinen havaintoni tästä autosta oli 70-luvun alusta kunnan kaatopaikalla jonne se kipattiin muun jätteen sekaan. Siellä se lienee vieläkin.
- UusiKuningas
Tatra 3,5–litraisella koneella oli aikoinaan ja pitkään olikin itäautojen kunkku. Vasta nyky–Superbit haastaa sen valtaistuimella.
- itäautojaeienääole
MIKÄÄN nykyauto ei ole itäauto, eikä haasta yhtään mitään!
Pitäisi jo tuo yksinkertainen tosiasia olla jo kaikille ymmärtäväisille selvillä! - uustyhmyyttävaan
itäautojaeienääole kirjoitti:
MIKÄÄN nykyauto ei ole itäauto, eikä haasta yhtään mitään!
Pitäisi jo tuo yksinkertainen tosiasia olla jo kaikille ymmärtäväisille selvillä!Niin ei Superbit mitään itäautoja haasta enään, joten Tatraplan jää itäautojen kunkuksi.
- nykyitäautotkunniaan
itäautojaeienääole kirjoitti:
MIKÄÄN nykyauto ei ole itäauto, eikä haasta yhtään mitään!
Pitäisi jo tuo yksinkertainen tosiasia olla jo kaikille ymmärtäväisille selvillä!Tämä surullisen kuuluisa skodisti itäautoilija fiktiivisellä nimimerkillä "itäautojaeienääole", trolliksikin kutsuttu, höyryilee täällä vähän väliä ihan omine itäautomääritelmineen ilman MITÄÄN substanssia tai fakta-argumentteja vain MUTU-linjalta ja pakkomielteisenä oman Skodansa puolustuksena.
Kannattaa tuollainen jättää omaan arvoonsa ja olla kommentoimatta, kun nytkin varmaan taas höyryää tähän viestiin.
Tehtäköön se joka tapauksessa selväksi että itäautoja ovat kaikki itäautomerkeillä valmistettavat autot kuten Skoda, myös vuosimallia 2018 ja tulevaisuudessa. Kuka haluaa, voi kielitieteilijöiltä kysyä, jos ei usko. - itäautojaeienääole
nykyitäautotkunniaan kirjoitti:
Tämä surullisen kuuluisa skodisti itäautoilija fiktiivisellä nimimerkillä "itäautojaeienääole", trolliksikin kutsuttu, höyryilee täällä vähän väliä ihan omine itäautomääritelmineen ilman MITÄÄN substanssia tai fakta-argumentteja vain MUTU-linjalta ja pakkomielteisenä oman Skodansa puolustuksena.
Kannattaa tuollainen jättää omaan arvoonsa ja olla kommentoimatta, kun nytkin varmaan taas höyryää tähän viestiin.
Tehtäköön se joka tapauksessa selväksi että itäautoja ovat kaikki itäautomerkeillä valmistettavat autot kuten Skoda, myös vuosimallia 2018 ja tulevaisuudessa. Kuka haluaa, voi kielitieteilijöiltä kysyä, jos ei usko.Ajattelin ensin jättää tuon trollirassukan virhellisen ja valheellisen jutun omaan arvoonsa, päätin kuitenkin oikoa törkeimmät valheet. Tässä näitä "fakta- argumenttejä (hahhaa)" : Tehtäköön selväksi että "itäautomerkit" olivat itäautoissa silloin kun niitä valmistettiin, koska ja miksi, se on niin moneen kertaan ja monen kirjoittajan toimesta selitetty, turha enää on itsestäänselvyyksiä toistaa, eli kuten varmaan tiedät tuo määritelmä ei todellakaan ole minun omani, kysy vaikka kielitieteilijöiltä, historijoitsijoilta tosin saisit oikean vastauksen.
Toinen suuri valheesi on minkä auton omistan: tällä hetkellä en omista yhtäkään minkäänmerkkistä autoa, jos et usko, todista sanasi! Todella typerä väite että "puolustaisin" jotain automerkkiä, minkä ihmeen takia? Ei kenenkään tarvitse puolustella sinunlaisillesi yhtään mitään. Kysy vaikka kielitieteilijöiltä!
Tehtäköön joka tapauksesa selväksi, ettei mikään merkki itsessään ole itä- tai länsiautomerkki, kaikkein vähiten Tatra tai Skoda joilla kummallakin on yli sadankuudenkymmenen vuoden historia takanaan. Muuten: kumpikin firma on perustettu Itävalta-Unkarin keisarikunnassa.
ps. Sivistyssanojen käyttö edellyttää, että ymmärtää sanojen merkityksen, trollirassukka. - Anonyymi
itäautojaeienääole kirjoitti:
Ajattelin ensin jättää tuon trollirassukan virhellisen ja valheellisen jutun omaan arvoonsa, päätin kuitenkin oikoa törkeimmät valheet. Tässä näitä "fakta- argumenttejä (hahhaa)" : Tehtäköön selväksi että "itäautomerkit" olivat itäautoissa silloin kun niitä valmistettiin, koska ja miksi, se on niin moneen kertaan ja monen kirjoittajan toimesta selitetty, turha enää on itsestäänselvyyksiä toistaa, eli kuten varmaan tiedät tuo määritelmä ei todellakaan ole minun omani, kysy vaikka kielitieteilijöiltä, historijoitsijoilta tosin saisit oikean vastauksen.
Toinen suuri valheesi on minkä auton omistan: tällä hetkellä en omista yhtäkään minkäänmerkkistä autoa, jos et usko, todista sanasi! Todella typerä väite että "puolustaisin" jotain automerkkiä, minkä ihmeen takia? Ei kenenkään tarvitse puolustella sinunlaisillesi yhtään mitään. Kysy vaikka kielitieteilijöiltä!
Tehtäköön joka tapauksesa selväksi, ettei mikään merkki itsessään ole itä- tai länsiautomerkki, kaikkein vähiten Tatra tai Skoda joilla kummallakin on yli sadankuudenkymmenen vuoden historia takanaan. Muuten: kumpikin firma on perustettu Itävalta-Unkarin keisarikunnassa.
ps. Sivistyssanojen käyttö edellyttää, että ymmärtää sanojen merkityksen, trollirassukka.BMW:täkin valmistettiin Itä-Saksassa pari vuotta ennen kuin lännen puolelle jäänyt isompi osa yrityksestä nosti kanteen ja itä-BMW vaihtoi nimen EMW:ksi. Eli skodaonitäauto-jankkaajien logiikalla Bemaritkin ovat itäautoja.
- Jawasakisti
Kyllä herättää muistoja, samanlainen oli naapurillani. https://www.youtube.com/watch?v=U2HcuihC8I8
- muistanhyvin
Sysmässä Nuoramoisissa voimalaitoksen luonna pajan lähellä oli vanha Tatra henkilöauto aikoinaan, varmaan 50-luvulta . Minne lie hävisi sieltä.
- Anonyymi
Niin muuten olikin, muistan myös tuon Tatran siinä kiviseinäisen rakennuksen vieressä. Kenen lienee ollut alkujaan? Naapurissa asuva Heikki voisi muistaa.
- Anonyymi
Oliko muuten Tatra se vanha auto siellä silloin? Muisteltiin tässä kavereiden kanssa, että olisi ollut Jowet Jowelin se auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin muuten olikin, muistan myös tuon Tatran siinä kiviseinäisen rakennuksen vieressä. Kenen lienee ollut alkujaan? Naapurissa asuva Heikki voisi muistaa.
Ei muistanut Heikki, kysyin. Ei ehkä ollut Tatra se auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin muuten olikin, muistan myös tuon Tatran siinä kiviseinäisen rakennuksen vieressä. Kenen lienee ollut alkujaan? Naapurissa asuva Heikki voisi muistaa.
Tyylikkäitä
- kiinnostaisi
Olisko kenelläkään tietoa, että montako Tatraa henkilöautona tuotiin aikoinaan Suomeen?
- tuskinmonta
Ei niitä varmaan kovin paljoa ollut Suomessa, kallis auto silloin ja hieman erikoinen ratkaisuiltaan. Tatran maine vielä aiheutti, ettei kauppa käynnyt. Ifa, Mosse ja Mosse olivat halvempia, ne kelpasivat autoiksi, jos oli pakko itäautolla ajella.
- Anonyymi
tuskinmonta kirjoitti:
Ei niitä varmaan kovin paljoa ollut Suomessa, kallis auto silloin ja hieman erikoinen ratkaisuiltaan. Tatran maine vielä aiheutti, ettei kauppa käynnyt. Ifa, Mosse ja Mosse olivat halvempia, ne kelpasivat autoiksi, jos oli pakko itäautolla ajella.
Siihen aikaan oli todellakin pakko itäautoilla ajella, kas kun länsiautoja koskivat Suomen Pankin valuutta rajoitteet.
Itä-autoja nuo rajoitukset ei tietenkään , koska kommuniistisiin maihin sovittin bilateraalisia kauppasuhteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen aikaan oli todellakin pakko itäautoilla ajella, kas kun länsiautoja koskivat Suomen Pankin valuutta rajoitteet.
Itä-autoja nuo rajoitukset ei tietenkään , koska kommuniistisiin maihin sovittin bilateraalisia kauppasuhteita.Tämä tuontisäännöstely se itäautojen suosion tosiaan aiheutti. Jos ostajalla ollut omaa valuuttaa, niin länsiauton ostaminen oli tosi vaikeaa. Vasta v. 1962 autojen tuonti vapautui ja itäautojen suosio alkoi hiipumaan huomattavasti. Kuorma-autojen kohdalla v. 1957 tämä tapahtui tuonnin vapauduttua, enään ei GAZ ja Tatra kuorma-autojen kauppa käynnyt niin hyvin, kuin aiemmin. Viimeisimmässä Vanhat Koneet lehdessä on GAZ kuorma-autoista juttua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä tuontisäännöstely se itäautojen suosion tosiaan aiheutti. Jos ostajalla ollut omaa valuuttaa, niin länsiauton ostaminen oli tosi vaikeaa. Vasta v. 1962 autojen tuonti vapautui ja itäautojen suosio alkoi hiipumaan huomattavasti. Kuorma-autojen kohdalla v. 1957 tämä tapahtui tuonnin vapauduttua, enään ei GAZ ja Tatra kuorma-autojen kauppa käynnyt niin hyvin, kuin aiemmin. Viimeisimmässä Vanhat Koneet lehdessä on GAZ kuorma-autoista juttua.
...siis, jos ostajalla EI ollut omaa valuuttaa, niin länsiauton ostaminen oli tosi vaikeaa. Länsiautoja piti jonottaa jopa vuosia!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen aikaan oli todellakin pakko itäautoilla ajella, kas kun länsiautoja koskivat Suomen Pankin valuutta rajoitteet.
Itä-autoja nuo rajoitukset ei tietenkään , koska kommuniistisiin maihin sovittin bilateraalisia kauppasuhteita.Kyllä tuontisäännöstelyn loppuminen v. 1962 jo muutti tilannetta itäautojen osalta aika paljon, koska länsiautoja alkoi saamaan suuremmin jonottamatta.
Traktoreiden osaltahan v. 1957 tuonnin vapauttaminen oli mm. Zetorin osalta dramaattinen, kauppa hyytyi käytännössä kokonaan. Sama kävi myös DT-20 traktorille, joita Konela markkinoi, niiden kysyntä romahti.
Autoista Tatrat tipahtivat heti pois, ei kallista ja epävarmaa autoa kukaan halunnut enään ostaa. Skoda Octavia kyllä kelpasi, olihan se toimiva auto! Ja myöhemmät takamoottoriset Skodan mallitkin tekivät hyvin kauppansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuontisäännöstelyn loppuminen v. 1962 jo muutti tilannetta itäautojen osalta aika paljon, koska länsiautoja alkoi saamaan suuremmin jonottamatta.
Traktoreiden osaltahan v. 1957 tuonnin vapauttaminen oli mm. Zetorin osalta dramaattinen, kauppa hyytyi käytännössä kokonaan. Sama kävi myös DT-20 traktorille, joita Konela markkinoi, niiden kysyntä romahti.
Autoista Tatrat tipahtivat heti pois, ei kallista ja epävarmaa autoa kukaan halunnut enään ostaa. Skoda Octavia kyllä kelpasi, olihan se toimiva auto! Ja myöhemmät takamoottoriset Skodan mallitkin tekivät hyvin kauppansa.Kirjoitit, ettäZetorin kauppa hyytyi kokonaan. Tuohan ei tietysti pitänyt paikkaansa, Zetoreita myytiin ja myydään jopa 2000luvulla! Myös "sisarmalli" Ursus, eli Puolassa kasattu Zetor oli myyntimenestys Suomessa.
Se DT-20 "täystuho" ei ollut mikään myyntimenestys koskaan, harvat niitä ostivat halvasta hinnasta huolimatta, masinisteilla niitä on vieläkin hyväkuntoisina ja vähän käytettyinä, kas kun niillä ei ihan oikeasti voinut tehdä ihan oikeita töitä. Vakola (valtion maatalouskoneiden tutkimuskeskus) suositteli DT-20 testin jälkeen sen myynnin kieltämistä. - Anonyymi
248 tuotiin Suomeen
- Anonyymi
Tatra oli peruskonseptiltaan vähän puutteellinen auto ajettavuuden kannalta. Maailmansodan aikana saksalaiset ottivat niitä käyttöönsä mutta lopulta se kiellettiin ylimmiltä upseereilta kun heitä kuoli sitä ajamalla enemmän kuin taisteluissa. Muuten se oli hieno auto ja sitä kehitettiin pikkuhiljaa kommunismin aikanakin pyrittiin säilyttämään osien yhteensopivuus eri vuosimallien välillä. Poliitikkojen ja muiden VIP-henkilöiden Tatroihin päivitettiin aina uusimmat versiot esim. moottoreista ja jarruista sitä mukaa kun uusia kehiteltiin ja vanhat kuluivat, sen sijaan että koko auto olisi aina vaihdettu uuteen.
- Anonyymi
Tuosta linkistä löytyy myös Tatra.
https://www.jokamies.fi/klassikkoautot-ja-harrastajat-kokoontuvat-kesailtoina-mustanlahden-satamassa-tampereella/- Anonyymi
Olipa hienoksi entisöity Tatra noissa kuvissa :)
- Anonyymi
Eikös näitä ollut intissä raketinheitinautoina meillä ainakin 90-luvulla. Hyvin hörisi kun painoi kaasua vapaalla. Eli valmistivat sotakalustoakin.
- Anonyymi
Kuorma-autoja oli Puolustusvoimilla vielä Tatra merkkisinä varmaankin hyvinkin pitkään. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tatra_T148
Olihan tuota itä-blokin kalustoa aika paljon silloin aikoinaan Puolustusvoimilla, kun sitä vaihtokauppaa tehtiin silloin sinne suuntaan. Kaveri osti Itä-Saksan valmistaman tykkiveneen vanhaa armeijan kalustoa, missä Ifan moottorit. - Anonyymi
Joo olihan niitä raketinheitinalustoja neliakselinen Tatra.
Oli erittäin maastokelpoinen ajoneuvo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo olihan niitä raketinheitinalustoja neliakselinen Tatra.
Oli erittäin maastokelpoinen ajoneuvo.Tatraplan oli Tsekkiläinen loistoauto ajalta jo ennen kommunismia
Pieni kenttäihme että saivat jatkaa noiden valmistusta kommunismin aikanakin
- Anonyymi
Parhaat autot aina tehty Venäjällä,
Ensin oli Pobeda sitten tuli todella upea Volga.
Seuraavaksi Moskvitsh sitten vielä legendaarinen Lada.- Anonyymi
Popeda oli tosi vanhanaikainen tekniikaltaan, perustui vanhoihin amerikkalaisiin, sivuventtiilikoneen venttiileissä oli paljon ongelmia.
Volga oli jo parempi tekniikaltaan, ei kovin paha, maalaistaksinkuljettajien suosikki.
Mosse oli nyt Mosse, kelpasi helpon saatavuutensa ja halvan hintansa takia, koska länsiautoilla oli tuontisäännöstely.
Se legendaarinen Lada oli italialaisten lisenssimalli, Fiat 124, jonka heikot kohdat oli korjattu,
italialaiset jopa rakensivat koko tehtaan, sekin oli vain hinta-laatusuhteeltaan erittäin
kilpailukykyinen esim. sen aikaisten brittiautojen seurassa. Neuvostoliittolaista suunnittelua siinä oli vain vähän.
Venäläiset (Neuvostoliitto) ei missään mielessä ollut suuri automaa, tosin olen itsekin ajanut ja omistanut useitakin itä-autoja, mutta moinen kehuminen on turhuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Popeda oli tosi vanhanaikainen tekniikaltaan, perustui vanhoihin amerikkalaisiin, sivuventtiilikoneen venttiileissä oli paljon ongelmia.
Volga oli jo parempi tekniikaltaan, ei kovin paha, maalaistaksinkuljettajien suosikki.
Mosse oli nyt Mosse, kelpasi helpon saatavuutensa ja halvan hintansa takia, koska länsiautoilla oli tuontisäännöstely.
Se legendaarinen Lada oli italialaisten lisenssimalli, Fiat 124, jonka heikot kohdat oli korjattu,
italialaiset jopa rakensivat koko tehtaan, sekin oli vain hinta-laatusuhteeltaan erittäin
kilpailukykyinen esim. sen aikaisten brittiautojen seurassa. Neuvostoliittolaista suunnittelua siinä oli vain vähän.
Venäläiset (Neuvostoliitto) ei missään mielessä ollut suuri automaa, tosin olen itsekin ajanut ja omistanut useitakin itä-autoja, mutta moinen kehuminen on turhuutta.Tulikohan se Lada 1971 vai 1972 Suomen markkinoille? Noihin aikoihin kuitenkin. Maksoi 12000 markkaa kun Fiat 124 oli 18 000 mk. Noin ulkomuistista poimittuna. Ja Lada oli noista parempi, nokka-akselikin oli jo kannessa ja Fiat muistaakseni vanha tönäri.
Ladan laatu päihitti kirkkaasti engelsmannit kuten Vauxhall Viva, Morris Marina jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulikohan se Lada 1971 vai 1972 Suomen markkinoille? Noihin aikoihin kuitenkin. Maksoi 12000 markkaa kun Fiat 124 oli 18 000 mk. Noin ulkomuistista poimittuna. Ja Lada oli noista parempi, nokka-akselikin oli jo kannessa ja Fiat muistaakseni vanha tönäri.
Ladan laatu päihitti kirkkaasti engelsmannit kuten Vauxhall Viva, Morris Marina jne.Mutta Tatra-ketjuhan tämä olikin...
Tällaiselle 1956 syntyneelle Tatra on tuttu merkki ja malli. Erikoinen ulkonäkö jäi mieleen.
Noita oli muistaakseni takseinakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta Tatra-ketjuhan tämä olikin...
Tällaiselle 1956 syntyneelle Tatra on tuttu merkki ja malli. Erikoinen ulkonäkö jäi mieleen.
Noita oli muistaakseni takseinakin.Emp'ä ole koskaa kuullut, että noita olisi ollut taksissa, toki muinaisessa Suomessa oli todellakin yllättäviäkin autoja taksissa, esim. joskus oli jopa mossejakin takseina,
näimpä ihan ite 2000luvulla jopa Volvon 240 mallin taksikyltin alla.
- Anonyymi
TATRA 613SESTA NÄHNYT KUVAN.-..HIENO
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875