Minkälaisia kokemuksia ja näkemyksiä Teillä on paastosta?
Itse aloitan tänään osittaisen tee-sokeripaaston. Tänään syön yhden leipäpalasen ja muutaman banaanin. Muuten juo teetä sokerilla. Hiljennyn lukemaan Raamattu ja rukoilemaan. Sitten lauantaina kello 18 saan jälleen syödä, sillä paasto ei koske pyhä aikaa. Lauantaina syön jugurttia illalla. Sunnuntaina käyn kirkossa ja sen jälkeen teen kinkkumunakasta. Lihaa syön seuraavan kerran lauantaina kello 18. Pyhä minulle on aika lauantai kello 18- sunnuntai kello 18. Pääsiäispaaston ollessa en syön lihaa kuin sabattina. Olenko tyhmä, jos noudatan Pääsiäiseen asti tälläistä tee-sokeripaasto, jossa lihasta pidättäydytään sabattia lukuunottamatta??
Vinkkejä paastoon Teiltä ja mietteitä paastosta
84
1081
Vastaukset
"Paasto tarkoittaa tauon pitämistä kiinteän ruoan nauttimisesta eli luopumista ravinnosta. Joskus paastotessa luovutaan myös nesteestä tai joissakin tapauksissa vain joistakin ruokaryhmistä, yleensä etenkin lihan syömisestä. Paaston syyt voivat olla hengellisiä eli uskontoon liittyviä tai pelkästään terveydellisiä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Paasto
Tarkennukseksi vielä se, että ensiviikolla syön yliopistolla ainakin kerran päivässä kasvisruokaa, mutta en liha ruokaa. Sitten sunnuntaina menen herkuttelemaan Subwayhin lihapatongilla ja mahdollisesti myös lauantai-iltana kello 18 jälkeen. Muuten lihaa ei syödä. Teetä juodaan paljon sokerilla, luetaan Raamattua, kuunnellaan Raamattua ja rukoillaan. Tentiinkin yritetään lukea, sillä pitäisi saada jotain aikaiseksi. Jotta keskittyminen opiskeluun säilyisi syön paljon banaaneja?
Tämä on elämäni ensimmäinen lihapaasto, joten kaipaan vinkkejä! Minkälaisia kokemuksia Teillä on paastoamisesta?Raamatussa käsketään paastota tasan yhtenä päivänä vuodessa, suurena sovituspäivänä. Kaikki muu paasto on turhaa. Raamatussa ei missään kohtaa käsketä paastota 40 päivää ennen pääsiäistä, joten se on turhaakin turhempaa ja on katolisen kirkon keksintöä.
Aloittajalla on sapatit menneet sekaisin kun viettää sapattia lauantaista sunnuntaihin. Sapatti alkaa pe auringonlaskusta ja päättyy la auringonlaskuun, niin kuin juutalaiset ovat sapattia viettäneet tuhansia vuosia. Raamatussa meidän käsketään pyhittää viikon seitsemäs päivä, sapatti, eli lauantai päivä. Aloittaja seuraa ihmisten oppeja ja perinnäissääntöjä. Ihmisten käskyjen ja oppien seuraamisessa ei ole mitään siunausta.Korostan vielä, että paastota voi toki Raamatun mukaan rukouksen vuoksi esim. jos joku on sairaana. Mutta tällainen pääsiäispaasto on turhaakin turhempaa, eikä Raamatussa ole siihen mitään käskyä.
http://www.uskonet.fi/artikkelit/194/paastosta_opetusta
Ehkä se ei ole niin kuin väität. Luepa tuo kokonaisuudessa.
Siitä sapatista, että minä opin sen luterilaisittain. Kun olin luterilaisen kanttorin luona vierailulla niin kanttorin vaimo ilmoitti kello 18 lauantaina, että vierailuaika päättyi, sillä sapatti alkaa. He tahtoivat pyhittää lepopäivän käskyn mukaisesti, vaikka kanttorilla se oli seuraavana aamuna. Samoin luterilaisesti lestadiolainen naapurini kieltäytyi kantamassa apunani sänkyä lauantai-iltana, kun oli juuri alkanut sapatti. Luterilaisuudessa kelloja soitetaan sapatin merkiksi kello 18 lauantai-iltana. Se ei siis ole luterilaisuudessa juutalaisten perjantai-iltana!Faith.Hope.Love kirjoitti:
Siitä sapatista, että minä opin sen luterilaisittain. Kun olin luterilaisen kanttorin luona vierailulla niin kanttorin vaimo ilmoitti kello 18 lauantaina, että vierailuaika päättyi, sillä sapatti alkaa. He tahtoivat pyhittää lepopäivän käskyn mukaisesti, vaikka kanttorilla se oli seuraavana aamuna. Samoin luterilaisesti lestadiolainen naapurini kieltäytyi kantamassa apunani sänkyä lauantai-iltana, kun oli juuri alkanut sapatti. Luterilaisuudessa kelloja soitetaan sapatin merkiksi kello 18 lauantai-iltana. Se ei siis ole luterilaisuudessa juutalaisten perjantai-iltana!"kanttorilla se oli seuraavana aamuna TYÖPÄIVÄ", anteeksi tuo jäi pois! :)
Faith.Hope.Love kirjoitti:
Siitä sapatista, että minä opin sen luterilaisittain. Kun olin luterilaisen kanttorin luona vierailulla niin kanttorin vaimo ilmoitti kello 18 lauantaina, että vierailuaika päättyi, sillä sapatti alkaa. He tahtoivat pyhittää lepopäivän käskyn mukaisesti, vaikka kanttorilla se oli seuraavana aamuna. Samoin luterilaisesti lestadiolainen naapurini kieltäytyi kantamassa apunani sänkyä lauantai-iltana, kun oli juuri alkanut sapatti. Luterilaisuudessa kelloja soitetaan sapatin merkiksi kello 18 lauantai-iltana. Se ei siis ole luterilaisuudessa juutalaisten perjantai-iltana!Selitä, missä kohtaa Raamattua käsketään pyhittää sapatin sijaan sunnuntai? Annas tulla luku ja jae. Kerro myös, missä kohtaa Raamattua käsketään paastota ennen pääsiäistä.
Kristitty.net kirjoitti:
Selitä, missä kohtaa Raamattua käsketään pyhittää sapatin sijaan sunnuntai? Annas tulla luku ja jae. Kerro myös, missä kohtaa Raamattua käsketään paastota ennen pääsiäistä.
Minulla on nyt kiire lähteä yliopistolle kotoa ja siksi en etsi sitä Raamatun kohtaa, mutta ajatus on se, että seitsemäs päivä on sapatti. Luterilaisen viikon seitsemäspäivä on sunnuntai. Kristityt laskevat viikon eri tavalla kuin juutalaiset. Sunnuntai on ollut pitkään se pyhäpäivä, joka pitää pyhittää.
Kiireessä sinulle Raamatun kohtia ja opetusta.
http://katekismus.fi/10kaskya/3.html
KOLMAS KÄSKY
Pyhitä lepopäivä.
Jumala on antanut ihmiselle sekä työn että levon. Lepoon kuuluu muutakin kuin nukkuminen ja ruumiin lepo. Pysähtyminen Jumalan eteen on lepopäivän syvin tarkoitus.
Hiljaisuudessa aavistamme pyhyyden olemassaolon, vaikka emme osaisikaan antaa sille nimeä ja muotoa. Oma rikkinäisyytemme ja elämän ristiriitaisuus herättävät meissä kysymyksiä ja pakottavat etsimään niihin vastauksia.
Pyhä Jumala tahtoo vastata meille. Sanassaan hän tulee maailmaamme ja puhuu meidän kieltämme. Ellemme tahdo kuunnella Jumalaa, suljemme hänet pois elämästämme.
Pyhäpäivän jumalanpalvelus on kohtaamispaikka, jossa Jumala itse puhuu meille ja me hänelle. Raamatun pyhästä sanasta opimme ymmärtämään, mitä Jumala meille sanoo ja miten hän vastaa rukouksiimme.
Sunnuntain erottaminen muista päivistä muistuttaa myös siitä, että me tarvitsemme yhteisen lepopäivän. Jumalan hyvä tahto on, että jokaiselle annetaan mahdollisuus viettää lepopäivää.
Kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
(2. Moos. 20:11)
Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta. (Jes. 58:13–14)
Jeesus sanoi: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” (Mark. 2:27–28)
Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. (Luuk. 4:16)Faith.Hope.Love kirjoitti:
Minulla on nyt kiire lähteä yliopistolle kotoa ja siksi en etsi sitä Raamatun kohtaa, mutta ajatus on se, että seitsemäs päivä on sapatti. Luterilaisen viikon seitsemäspäivä on sunnuntai. Kristityt laskevat viikon eri tavalla kuin juutalaiset. Sunnuntai on ollut pitkään se pyhäpäivä, joka pitää pyhittää.
Kiireessä sinulle Raamatun kohtia ja opetusta.
http://katekismus.fi/10kaskya/3.html
KOLMAS KÄSKY
Pyhitä lepopäivä.
Jumala on antanut ihmiselle sekä työn että levon. Lepoon kuuluu muutakin kuin nukkuminen ja ruumiin lepo. Pysähtyminen Jumalan eteen on lepopäivän syvin tarkoitus.
Hiljaisuudessa aavistamme pyhyyden olemassaolon, vaikka emme osaisikaan antaa sille nimeä ja muotoa. Oma rikkinäisyytemme ja elämän ristiriitaisuus herättävät meissä kysymyksiä ja pakottavat etsimään niihin vastauksia.
Pyhä Jumala tahtoo vastata meille. Sanassaan hän tulee maailmaamme ja puhuu meidän kieltämme. Ellemme tahdo kuunnella Jumalaa, suljemme hänet pois elämästämme.
Pyhäpäivän jumalanpalvelus on kohtaamispaikka, jossa Jumala itse puhuu meille ja me hänelle. Raamatun pyhästä sanasta opimme ymmärtämään, mitä Jumala meille sanoo ja miten hän vastaa rukouksiimme.
Sunnuntain erottaminen muista päivistä muistuttaa myös siitä, että me tarvitsemme yhteisen lepopäivän. Jumalan hyvä tahto on, että jokaiselle annetaan mahdollisuus viettää lepopäivää.
Kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
(2. Moos. 20:11)
Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta. (Jes. 58:13–14)
Jeesus sanoi: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” (Mark. 2:27–28)
Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. (Luuk. 4:16)Sanot että seitsemäs päivä on sapatti, niin kuin onkin. Ja viikon seitsemäs päivä on lauantai. Vasta vuonna 1974 sunnuntaista tehtiin viikon seitsemäs päivä. Juutalaiset ovat sapattia viettäneet viikon seitsemäntenä päivänä tuhansia vuosia. Jumalaa ei kiinnosta monesko päivä seitsemäs päivä on meidän kalenterissamme. Jos tahdomme noudattaa Jumalan käskyä, pyhitämme viikon seitsemännen päivän lauantaina, eli perjantai auringonlaskusta lauantai auringonlaskuun.
Sapattikäsky on neljäs käsky, ei kolmas. Neljäs käsky kuuluu alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä". Raamatussa meidän käsketään pyhittää viikon seitsemäs päivä, sapatti, joka on lauantai. Missään kohtaa Raamattua meidän ei käsketä pyhittää viikon ensimmäistä päivää, sunnuntaita.
Sinä seuraat ihmisten käskyjä ja perinnäissääntöjä sunnuntainesi ja paastoinesi, et Jumalan käskyä.Kristitty.net kirjoitti:
Sanot että seitsemäs päivä on sapatti, niin kuin onkin. Ja viikon seitsemäs päivä on lauantai. Vasta vuonna 1974 sunnuntaista tehtiin viikon seitsemäs päivä. Juutalaiset ovat sapattia viettäneet viikon seitsemäntenä päivänä tuhansia vuosia. Jumalaa ei kiinnosta monesko päivä seitsemäs päivä on meidän kalenterissamme. Jos tahdomme noudattaa Jumalan käskyä, pyhitämme viikon seitsemännen päivän lauantaina, eli perjantai auringonlaskusta lauantai auringonlaskuun.
Sapattikäsky on neljäs käsky, ei kolmas. Neljäs käsky kuuluu alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä". Raamatussa meidän käsketään pyhittää viikon seitsemäs päivä, sapatti, joka on lauantai. Missään kohtaa Raamattua meidän ei käsketä pyhittää viikon ensimmäistä päivää, sunnuntaita.
Sinä seuraat ihmisten käskyjä ja perinnäissääntöjä sunnuntainesi ja paastoinesi, et Jumalan käskyä.http://katekismus.fi/10kaskya/10kaskya.html
Tuon mukaan niitä käskyjä on kymmenen ja se ei ole neljäs käsky vaan kolmas. Olen luterilainen, jolla ei ole mitään käsitystä omassa elämässäni kirkossa käymisestä ennen vuotta 1974 ja sunnuntaista, joka ei ole ollut viikon seitsemäspäivä.
Et vaan ole juutalainen, kun sinulla on nickissäsi seitsenhaarainen kynttilä? Jos näin voin ymmärtää käsityksesi. Nyt mennään Uuden Testamentin ja kristillisin perinnön mukaan. Ei kristittyjä enää ympärileikata ja he eivät vietä juutalaisten tiettyjä juhlia. Uusi Testamentti on se pohja ja kristillinen traditio, jossa seitsemäspäivä on sunnuntai.- EiNimiPäivääPahenna
Kirjoitat: "Jumalaa ei kiinnosta monesko päivä seitsemäs päivä on meidän kalenterissamme." Olen samaa mieltä!
EiNimiPäivääPahenna kirjoitti:
Kirjoitat: "Jumalaa ei kiinnosta monesko päivä seitsemäs päivä on meidän kalenterissamme." Olen samaa mieltä!
Tuo oli hyvin sanottu. Kunhan pyhitetään se seitsemäs päivä. Se on symboliikkaa ja käytännön elämää. Tärkeintä ei ulkokultainen lainkirjain vaan käytännön elämässä eletty lainhenki ja elävä usko. Ei tapa kristillisyys juutalaisuuden pohjalta vaan todellinen usko??
Tuo oli hyvin sanottu. Kunhan pyhitetään se seitsemäs päivä. Se on symboliikkaa ja käytännön elämää. Tärkeintä ei ulkokultainen lainkirjain vaan käytännön elämässä eletty lainhenki ja elävä usko. Ei tapa kristillisyys juutalaisuuden pohjalta vaan todellinen usko??
Katekismus ei ole Jumalan sanaa, vaan ihmisten perinnäissääntöjä ja traditioita. Laske itse kymmenen käskyä, monesko käsky sapattikäsky on?
Exodus 20:1: Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
Exodus 20:2: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
1. Exodus 20:3: Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
2. Exodus 20:4: Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
2. Exodus 20:5: Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
2. Exodus 20:6: mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
3. Exodus 20:7: Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
4. Exodus 20:8: Muista pyhittää lepopäivä.
4. Exodus 20:9: Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
4. Exodus 20:10: mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
4. Exodus 20:11: Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
5. Exodus 20:12: Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
6. Exodus 20:13: Älä tapa.
7. Exodus 20:14: Älä tee huorin.
8. Exodus 20:15: Älä varasta.
9. Exodus 20:16: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
10. Exodus 20:17: Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
Kuten huomaat, katekismuksessa toinen käsky on poistettu ja kymmenes käsky on jaettu kahtia.
En ole juutalainen.
>> Uusi Testamentti on se pohja ja kristillinen traditio, jossa seitsemäspäivä on sunnuntai. <<
Missä kohtaa Uutta testamenttia sanotaan, että sunnuntai on seitsemäs päivä? Mieti tätä asiaa tarkkaan. Raamatussa kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää viikon seitsemäs päivä. Juutalaiset lukevat samaa Raamattua kuin me. He pyhittävät lauantain ja ovat pyhittäneet lauantain jo tuhansia vuosia. Siitä tiedämme varmasti, että lauantai on viikon seitsemäs päivä. Luomisviikolla Jumala pyhitti ja siunasi sapatinpäivän. Sapatti on siksi ollut pyhä luomisesta asti, ja se on lauantai, ei sunnuntai. Jeesus pyhitti viikon seitsemännen päivän lauantaina. Jokainen tietää, että sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä. Eli missä kohtaa Raamattua meidän käsketään pyhittää viikon ensimmäinen päivä?
Luuletko tosissasi, että vuoteen 1974 asti kristityt pyhittivät viikon seitsemännen päivän lauantaina, mutta tuon jälkeen sunnuntain? Ei, vaan kristityt ovat pyhittäneet viikon ensimmäisen päivän eli sunnuntain jo pari tuhatta vuotta, ilman mitään perusteita Raamatussa.
>> Tärkeintä ei ulkokultainen lainkirjain vaan käytännön elämässä eletty lainhenki ja elävä usko. <<
Onko se jotain ulkukultaista lainkirjaimen noudattamista, että noudattaa kymmentä käskyä?- Lähetyshiippakuntalainen
Juutalaisten Jom kippur ei ole kristittyjen juhla- eikä paastopäivä. Jotkut juutalaiset rääkkäävät eläimiä sinä päivänä. Kanoja ja kukkoja. Jumalatonta menoa. Jeesus on surullinen juutalaisten jumalattomista menoista.
Lähetyshiippakuntalainen kirjoitti:
Juutalaisten Jom kippur ei ole kristittyjen juhla- eikä paastopäivä. Jotkut juutalaiset rääkkäävät eläimiä sinä päivänä. Kanoja ja kukkoja. Jumalatonta menoa. Jeesus on surullinen juutalaisten jumalattomista menoista.
Kaikki lihansyöjät tällä planeetalla rääkkäävät miljoonia teuraseläimiä päivittäin, eikä kukaan ole siitä huolissaan.
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että kristittyjen ei tule viettää Jumalan määräämiä juhlapyhiä? Jeesus sanoi että laista ei katoa pieninkään piirto.Kristitty.net kirjoitti:
Katekismus ei ole Jumalan sanaa, vaan ihmisten perinnäissääntöjä ja traditioita. Laske itse kymmenen käskyä, monesko käsky sapattikäsky on?
Exodus 20:1: Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
Exodus 20:2: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
1. Exodus 20:3: Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
2. Exodus 20:4: Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
2. Exodus 20:5: Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
2. Exodus 20:6: mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
3. Exodus 20:7: Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
4. Exodus 20:8: Muista pyhittää lepopäivä.
4. Exodus 20:9: Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
4. Exodus 20:10: mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
4. Exodus 20:11: Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
5. Exodus 20:12: Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
6. Exodus 20:13: Älä tapa.
7. Exodus 20:14: Älä tee huorin.
8. Exodus 20:15: Älä varasta.
9. Exodus 20:16: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
10. Exodus 20:17: Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
Kuten huomaat, katekismuksessa toinen käsky on poistettu ja kymmenes käsky on jaettu kahtia.
En ole juutalainen.
>> Uusi Testamentti on se pohja ja kristillinen traditio, jossa seitsemäspäivä on sunnuntai. <<
Missä kohtaa Uutta testamenttia sanotaan, että sunnuntai on seitsemäs päivä? Mieti tätä asiaa tarkkaan. Raamatussa kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää viikon seitsemäs päivä. Juutalaiset lukevat samaa Raamattua kuin me. He pyhittävät lauantain ja ovat pyhittäneet lauantain jo tuhansia vuosia. Siitä tiedämme varmasti, että lauantai on viikon seitsemäs päivä. Luomisviikolla Jumala pyhitti ja siunasi sapatinpäivän. Sapatti on siksi ollut pyhä luomisesta asti, ja se on lauantai, ei sunnuntai. Jeesus pyhitti viikon seitsemännen päivän lauantaina. Jokainen tietää, että sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä. Eli missä kohtaa Raamattua meidän käsketään pyhittää viikon ensimmäinen päivä?
Luuletko tosissasi, että vuoteen 1974 asti kristityt pyhittivät viikon seitsemännen päivän lauantaina, mutta tuon jälkeen sunnuntain? Ei, vaan kristityt ovat pyhittäneet viikon ensimmäisen päivän eli sunnuntain jo pari tuhatta vuotta, ilman mitään perusteita Raamatussa.
>> Tärkeintä ei ulkokultainen lainkirjain vaan käytännön elämässä eletty lainhenki ja elävä usko. <<
Onko se jotain ulkukultaista lainkirjaimen noudattamista, että noudattaa kymmentä käskyä?No, sanotaan, että on tuttu tuo käskyjen määrä. Itse olen otsikoinut muistaakseni joskus toimittajana papin pitämän tilaisuuden "Käskyjä 8-12?" En ole ihan varma määrästä, mutta alkoi alle kymmenellä ja oli yli kymmenen. Minusta sinulla on viisastelun maku. Itse hyväksyn luterilaisessa Katekismuksen ja sen selittämän kristinopin. Olen joskus toimittajana käynyt läpi Katekismus iltoja kuusi kappaletta kauan sitten vuonna 2000, kun kirkko julkaisi siitä uuden version. Se jaettiin joka talouteen.
En ala kiistelemään toistuvasti jonnin joutavasta seitsemästä päivästä, joka on vakiintunut kristillisessä maailmassa sunnuntaiksi.
Sanotaan, että en hyväksy kirjaimellistä kristillisyyttä. Itse olin joskus nuorena sitä mieltä, että Raamattu on kirjaimellisesti totta ja sen otettava kirjaimellisesti. Nyt koen sen lähinnä suuntaa antavaksi, vertauskuvaukselliseksi kirjaksi, jonka jokaista erityisesti Mooseksen kirjan joka kohtaa ei kannata niin pilkun tarkkaan totuudeksi kannata ottaa. En ole liberaali, mutta en myöskään kirjaimesta pilkun tarkkaan kiinni pitävä. Jeesus sanoi jotain, että laista ei häviä pieninkäin kirjain tai piirto - mutta toisaalta hän arvosteli fariseuksia ja muita muotollisuuksiin takertuvia juutalaisia "pilkunnussijoita"?Faith.Hope.Love kirjoitti:
No, sanotaan, että on tuttu tuo käskyjen määrä. Itse olen otsikoinut muistaakseni joskus toimittajana papin pitämän tilaisuuden "Käskyjä 8-12?" En ole ihan varma määrästä, mutta alkoi alle kymmenellä ja oli yli kymmenen. Minusta sinulla on viisastelun maku. Itse hyväksyn luterilaisessa Katekismuksen ja sen selittämän kristinopin. Olen joskus toimittajana käynyt läpi Katekismus iltoja kuusi kappaletta kauan sitten vuonna 2000, kun kirkko julkaisi siitä uuden version. Se jaettiin joka talouteen.
En ala kiistelemään toistuvasti jonnin joutavasta seitsemästä päivästä, joka on vakiintunut kristillisessä maailmassa sunnuntaiksi.
Sanotaan, että en hyväksy kirjaimellistä kristillisyyttä. Itse olin joskus nuorena sitä mieltä, että Raamattu on kirjaimellisesti totta ja sen otettava kirjaimellisesti. Nyt koen sen lähinnä suuntaa antavaksi, vertauskuvaukselliseksi kirjaksi, jonka jokaista erityisesti Mooseksen kirjan joka kohtaa ei kannata niin pilkun tarkkaan totuudeksi kannata ottaa. En ole liberaali, mutta en myöskään kirjaimesta pilkun tarkkaan kiinni pitävä. Jeesus sanoi jotain, että laista ei häviä pieninkäin kirjain tai piirto - mutta toisaalta hän arvosteli fariseuksia ja muita muotollisuuksiin takertuvia juutalaisia "pilkunnussijoita"?Jonnin joutava seitsemäs päivä? Niin jonnin joutava, että sen rikkomisesta määrätään Mooseksen laissa kuolemantuomio, niin jonnin joutava, että se käsketään pyhittää kymmenessä käskyssä? Ovatko muutkin kymmenen käskyä jonnin joutavia, vertauskuvallisia, ei kirjaimellisesti otettavia?
Jeesus ei puolella sanallakaan moittinut fariseuksia Jumalan lain noudattamisesta, hän moitti heitä lain rikkomisesta, sillä perinnäissäännöllään he olivat hylänneet Jumalan käskyn. Aivan samoin perinnäissäännöllään sunnuntaista kristityt rikkovat Jumalan käskyä sapatin pyhittämisestä.
Jo luomisviikolla Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, siksi sapatti on pyhä. Sunnuntaita ei Jumala ole milloinkaan pyhittänyt, siksi sunnuntai ei ole pyhä. Kymmenessä käskyssä Jumala käskee meidän pyhittää sapatinpäivän, eikä tuota käskyä kumota missään kohtaa Raamattua, kuten sanoit, Jeesus sanoi, että laista ei katoa pieninkään piirto.
Sinä voit toki kumota Jumalan käskyt ja väittää niitä jonnin joutaviksi ja vertauskuvallisiksi tms. mutta muista mitä Jeesus sanoi, en ole koskaan tuntenut teitä, te laittomuuden tekijät.- tarkista_ittes
Kristitty.net kirjoitti:
Jonnin joutava seitsemäs päivä? Niin jonnin joutava, että sen rikkomisesta määrätään Mooseksen laissa kuolemantuomio, niin jonnin joutava, että se käsketään pyhittää kymmenessä käskyssä? Ovatko muutkin kymmenen käskyä jonnin joutavia, vertauskuvallisia, ei kirjaimellisesti otettavia?
Jeesus ei puolella sanallakaan moittinut fariseuksia Jumalan lain noudattamisesta, hän moitti heitä lain rikkomisesta, sillä perinnäissäännöllään he olivat hylänneet Jumalan käskyn. Aivan samoin perinnäissäännöllään sunnuntaista kristityt rikkovat Jumalan käskyä sapatin pyhittämisestä.
Jo luomisviikolla Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, siksi sapatti on pyhä. Sunnuntaita ei Jumala ole milloinkaan pyhittänyt, siksi sunnuntai ei ole pyhä. Kymmenessä käskyssä Jumala käskee meidän pyhittää sapatinpäivän, eikä tuota käskyä kumota missään kohtaa Raamattua, kuten sanoit, Jeesus sanoi, että laista ei katoa pieninkään piirto.
Sinä voit toki kumota Jumalan käskyt ja väittää niitä jonnin joutaviksi ja vertauskuvallisiksi tms. mutta muista mitä Jeesus sanoi, en ole koskaan tuntenut teitä, te laittomuuden tekijät.Mites sulla on viime aikoina onnistunut se lähimmäisen rakastaminen? Ja tarkottiko Luoja että eletään muiden siivellä?
tarkista_ittes kirjoitti:
Mites sulla on viime aikoina onnistunut se lähimmäisen rakastaminen? Ja tarkottiko Luoja että eletään muiden siivellä?
Se on oma asiani. Ad hominem.
- tarkista_ittes
Kristitty.net kirjoitti:
Se on oma asiani. Ad hominem.
Aivan aivan, että sinä voit kyllä täsmällisesti kohdistaa saarnasi ja tulkintasi henkilöön, mutta sun itses, sun ei tartte ottaa vastuuta. Kunhan puhut lämpimiksesi ja pidät showta yllä.
tarkista_ittes kirjoitti:
Aivan aivan, että sinä voit kyllä täsmällisesti kohdistaa saarnasi ja tulkintasi henkilöön, mutta sun itses, sun ei tartte ottaa vastuuta. Kunhan puhut lämpimiksesi ja pidät showta yllä.
Hohhoijaa.
- tarkista_ittes
Kristitty.net kirjoitti:
Hohhoijaa.
Niinpä, se jos mikä on uuvuttavaa ihmiselle, että joutuu ruotimaan muiden sijasta itseään. Mutta niin se on, "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", kehotetaan jo lainkirjassakin, joten kun rakastaen nypit muita niin muista nyppiä myös itseäsi.
"Olenko tyhmä, jos noudatan Pääsiäiseen asti tälläistä tee-sokeripaasto, jossa lihasta pidättäydytään sabattia lukuunottamatta??"
En ymmärrä miksi olisit tyhmä? Paastota voi monella tavalla ja monessa mielessä. Tuossa sinun kuvaamassasi paastossa kiinnitin huomiotani siihen , että hiljennyt Herran edessä ja se on aina viisasta.
Omat kokemukseni paastosta ovat aika vaatimattomat, voin kuitenkin kuvitella paaston merkitystä hiljentymisessä. Raskaan lihan syönti on omiaan rajottamaan hiljentymistä tai ylipäätään ruuan miettiminen. Syödä tietenkin pitää tai ainakin juoda.
Keskittyminen Herran edessä oloon ja rukoukseen, sanan lukemiseen, ajatusten irroittaminen arjen asioista...se varmasti kasvattaa ja vie lähemmäksi Jumalaa.
Itse ajattelen niin, että jos tuntee tarvetta jotenkin erityisesti erottaa aikaa Herralle, silloin kannattaa se tehdä. Ja valita sellainen tapa ,joka tuntuu itsestä luontevalta."Keskittyminen Herran edessä oloon ja rukoukseen, sanan lukemiseen, ajatusten irroittaminen arjen asioista...se varmasti kasvattaa ja vie lähemmäksi Jumalaa."
Tuohon pitäisi keskittyä. Huomenna on uusi päivä se paastoaika todella alkaa. Nyt meni vähän pieleen, sillä lihan on heikko. Tuli nyt mielihalu ja kävin ostamassa karkkipussin lähikaupasta. Tuli syötyä se ja nyt, kun pitäisi lukea Raamattua niin katson televisiosta musiikkikanavia. Ne on vielä kaiken lisäksi maksullisia. Mutta nyt tuntuu siltä, että Jumala haluaa katsoa minun tämän päivän musiikkivideoita. Seuraava viikko on sitten tosissaan keskittymistä Raamattuun ja hiljentymistä. Jotenkin on helpompaa kuunnella musiikkivideoita kuin lukea Raamattua ja rukoilla.
Jotenkin on kummallista se, että kun käännyin Herran puoleen niin vastaan tuli musiikkivideoita. Tuntuu siltä, että ehkä Jumala ei halua elämämme olevan yhtä paastoa. Jeesus puhuu paastosta ja hän on esimerkki sille, että paastosi erämaassa neljäkymmentä päivää. Ehkä Jumala haluaa hänen tahdon mukaista elämää ja terveen-järjen-käyttöä?
Kiitos kommenteistasi. Niistä oli iloa.Faith.Hope.Love kirjoitti:
"Keskittyminen Herran edessä oloon ja rukoukseen, sanan lukemiseen, ajatusten irroittaminen arjen asioista...se varmasti kasvattaa ja vie lähemmäksi Jumalaa."
Tuohon pitäisi keskittyä. Huomenna on uusi päivä se paastoaika todella alkaa. Nyt meni vähän pieleen, sillä lihan on heikko. Tuli nyt mielihalu ja kävin ostamassa karkkipussin lähikaupasta. Tuli syötyä se ja nyt, kun pitäisi lukea Raamattua niin katson televisiosta musiikkikanavia. Ne on vielä kaiken lisäksi maksullisia. Mutta nyt tuntuu siltä, että Jumala haluaa katsoa minun tämän päivän musiikkivideoita. Seuraava viikko on sitten tosissaan keskittymistä Raamattuun ja hiljentymistä. Jotenkin on helpompaa kuunnella musiikkivideoita kuin lukea Raamattua ja rukoilla.
Jotenkin on kummallista se, että kun käännyin Herran puoleen niin vastaan tuli musiikkivideoita. Tuntuu siltä, että ehkä Jumala ei halua elämämme olevan yhtä paastoa. Jeesus puhuu paastosta ja hän on esimerkki sille, että paastosi erämaassa neljäkymmentä päivää. Ehkä Jumala haluaa hänen tahdon mukaista elämää ja terveen-järjen-käyttöä?
Kiitos kommenteistasi. Niistä oli iloa.Korjaan tarkastelunäkökulmaa.
Ootkin trolli.Faith.Hope.Love kirjoitti:
"Keskittyminen Herran edessä oloon ja rukoukseen, sanan lukemiseen, ajatusten irroittaminen arjen asioista...se varmasti kasvattaa ja vie lähemmäksi Jumalaa."
Kiitos kommenteistasi. Niistä oli iloa.Kuten sanoit, liha on heikko. Jos tuntuu siltä, että kuitenkin haluaa vastustaa sitä lihaa, voi tehdä suunnitelmia, ettei niin lankea. Esim.olla ostamatta niitä herkkuja, jos tietää niihin helposti lankeavansa.
Musiikkivideoiden katselu on sama juttu. Jos itse ahdistaa se, että katsoo niitä, eikä keskity Raamatun lukuun, voisi ehkä jäädä pohtimaan sitä, miksi tekee niin? Liha on aina heikko ja lankeemisia tulee ja itselleenkin pitää olla armollinen. Pakolla tekemisellä ei minun ymmärtääkseni ole siunausta. Kun tekeminen nousee rakkaudesta ja halusta viettää aikaa Herran kassa, sillä tekemisellä on myös siunaus.
Epäilemättä Jumala ei halua elämämme olevan yhtä paastoa, ei varsinkaan pitkin hampain paastoamista, koski se paasto mitä tahansa. Jos mietit parisuhdetta..kuinka paljon toisen "hyvät" teot tuovat iloa, jos ne on pitänyt vaatia? Ja vertaa sitä siihen, kun rakkaasi spontaanisti tekee jotain, jonka tietää ilanduttavan sinua. Onko tunne erilainen?
Rakkaussuhteen vaaliminen vaatii meiltä kaikilta jotakin, eikö? Toisaalta kun rakastaa ja tulee rakastetuksi, ei aina aseta omia tarpeita rakkaansa tarpeiden edelle, eikö?
Paastoaminen tai jonkin muun asian tekeminen siksi, että ajattelee, että niin kuuluu tehdä ei oikein kanna hedelmää. Sydämestä nouseva halu tehdä jotain kantaa hyvää hedelmää, jos se tekeminen on hyvää, eikä rikkovaa.Eerikatässämoi kirjoitti:
Kuten sanoit, liha on heikko. Jos tuntuu siltä, että kuitenkin haluaa vastustaa sitä lihaa, voi tehdä suunnitelmia, ettei niin lankea. Esim.olla ostamatta niitä herkkuja, jos tietää niihin helposti lankeavansa.
Musiikkivideoiden katselu on sama juttu. Jos itse ahdistaa se, että katsoo niitä, eikä keskity Raamatun lukuun, voisi ehkä jäädä pohtimaan sitä, miksi tekee niin? Liha on aina heikko ja lankeemisia tulee ja itselleenkin pitää olla armollinen. Pakolla tekemisellä ei minun ymmärtääkseni ole siunausta. Kun tekeminen nousee rakkaudesta ja halusta viettää aikaa Herran kassa, sillä tekemisellä on myös siunaus.
Epäilemättä Jumala ei halua elämämme olevan yhtä paastoa, ei varsinkaan pitkin hampain paastoamista, koski se paasto mitä tahansa. Jos mietit parisuhdetta..kuinka paljon toisen "hyvät" teot tuovat iloa, jos ne on pitänyt vaatia? Ja vertaa sitä siihen, kun rakkaasi spontaanisti tekee jotain, jonka tietää ilanduttavan sinua. Onko tunne erilainen?
Rakkaussuhteen vaaliminen vaatii meiltä kaikilta jotakin, eikö? Toisaalta kun rakastaa ja tulee rakastetuksi, ei aina aseta omia tarpeita rakkaansa tarpeiden edelle, eikö?
Paastoaminen tai jonkin muun asian tekeminen siksi, että ajattelee, että niin kuuluu tehdä ei oikein kanna hedelmää. Sydämestä nouseva halu tehdä jotain kantaa hyvää hedelmää, jos se tekeminen on hyvää, eikä rikkovaa."Paastoaminen tai jonkin muun asian tekeminen siksi, että ajattelee, että niin kuuluu tehdä ei oikein kanna hedelmää. Sydämestä nouseva halu tehdä jotain kantaa hyvää hedelmää, jos se tekeminen on hyvää, eikä rikkovaa."
No oikeastaan opiskelen nyt sitä, mitä paasto on luen siitä netistä ja yritän saada ihmisiltä kommentteja. Parhaimmillaan kuuntelen VH1 Classic -musiikkikanavaa, jossa viehättää nyt se, että musiikki on tällä hetkellä 80-luvulta. Itse en ole kuunnellut sen ajan musiikkia oikeastaan - siksi kappaleet ovat kuin uusia ja musiikki jännää. Nyt tuntuu siltä, että tämä paasto on jännä kokemus ja lihasta pidättäytyminen niin kuin 80-luvun "uusi musiikki", jota ei ole paljon ennen kuullut. Sitten sapattina saa syödä, mutta arkisin paastotaan ja hiljennytään. Se ei lähde pakosta vaan halusta, sillä aloitin tässä Raamatun luvun. Lisäksi minulla on nyt aikaa, sillä päätin, että en tentti yliopistossa mitään helmikuun lopussa tai maaliskuussa. Pääsiäinen on 2.4.2018. Sen jälkeen pitää ahkerasti lukea tenttiin, mutta sitä ennen luen ahkerasti Raamattua. Nyt haaveissa on lukea ehkä koko Raamattu läpi Pääsiäiseen mennessä. Nyt on innostusta ilmassa ja jonkinlaista sydämen innostusta. Ehkä pääsen lähelle Jumalaa ja Jeesusta! :)
Hyvää aikaa ennen pääsiäistä ja Jumalan siunausta!Faith.Hope.Love kirjoitti:
"Paastoaminen tai jonkin muun asian tekeminen siksi, että ajattelee, että niin kuuluu tehdä ei oikein kanna hedelmää. Sydämestä nouseva halu tehdä jotain kantaa hyvää hedelmää, jos se tekeminen on hyvää, eikä rikkovaa."
No oikeastaan opiskelen nyt sitä, mitä paasto on luen siitä netistä ja yritän saada ihmisiltä kommentteja. Parhaimmillaan kuuntelen VH1 Classic -musiikkikanavaa, jossa viehättää nyt se, että musiikki on tällä hetkellä 80-luvulta. Itse en ole kuunnellut sen ajan musiikkia oikeastaan - siksi kappaleet ovat kuin uusia ja musiikki jännää. Nyt tuntuu siltä, että tämä paasto on jännä kokemus ja lihasta pidättäytyminen niin kuin 80-luvun "uusi musiikki", jota ei ole paljon ennen kuullut. Sitten sapattina saa syödä, mutta arkisin paastotaan ja hiljennytään. Se ei lähde pakosta vaan halusta, sillä aloitin tässä Raamatun luvun. Lisäksi minulla on nyt aikaa, sillä päätin, että en tentti yliopistossa mitään helmikuun lopussa tai maaliskuussa. Pääsiäinen on 2.4.2018. Sen jälkeen pitää ahkerasti lukea tenttiin, mutta sitä ennen luen ahkerasti Raamattua. Nyt haaveissa on lukea ehkä koko Raamattu läpi Pääsiäiseen mennessä. Nyt on innostusta ilmassa ja jonkinlaista sydämen innostusta. Ehkä pääsen lähelle Jumalaa ja Jeesusta! :)
Hyvää aikaa ennen pääsiäistä ja Jumalan siunausta!Muistathan innostuksessasi sen, että Jumalan lähelle pääseminen ei edellytä suorituksia, usko riittää?
Jumalan siunausta myös sinulle.Eerikatässämoi kirjoitti:
Muistathan innostuksessasi sen, että Jumalan lähelle pääseminen ei edellytä suorituksia, usko riittää?
Jumalan siunausta myös sinulle.Ei se ole suoritus vaan Raamatun läpikäyminen rukoillen. Se on elävää uskoa? Uskoa on se, että todella syventyy Sanan ja Jumalan ääreen?
Nyt tuntuu siltä, että on elämän tilaisuus käydä Raamattu läpi. Sille on myös tarvetta, sillä huhtikuussa lähetän kirjan kustantajalle. Vielä voisin muuttaa siitä novellikokoelmasta jotain Raamatun pohjalta. Lisäksi aloitan ensisyksynä sivuaineena teologian opinnot. Siellä olisi hyvä osata Raamattu. Siellä on opinnoissa myös Raamatun tuntemustentti. Siihen ainakin Raamatun lukemisesta on hyötyä! :)Faith.Hope.Love kirjoitti:
Ei se ole suoritus vaan Raamatun läpikäyminen rukoillen. Se on elävää uskoa? Uskoa on se, että todella syventyy Sanan ja Jumalan ääreen?
Nyt tuntuu siltä, että on elämän tilaisuus käydä Raamattu läpi. Sille on myös tarvetta, sillä huhtikuussa lähetän kirjan kustantajalle. Vielä voisin muuttaa siitä novellikokoelmasta jotain Raamatun pohjalta. Lisäksi aloitan ensisyksynä sivuaineena teologian opinnot. Siellä olisi hyvä osata Raamattu. Siellä on opinnoissa myös Raamatun tuntemustentti. Siihen ainakin Raamatun lukemisesta on hyötyä! :)Kyllä Raamatun luemisesta hyötyä on ja varsinkin, kun aloitat opiskelut teologian parissa.
Raamatussa uskoa on määritelty näin
Hebr.11: 1. Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
2. Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.
3. Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.Eerikatässämoi kirjoitti:
Kyllä Raamatun luemisesta hyötyä on ja varsinkin, kun aloitat opiskelut teologian parissa.
Raamatussa uskoa on määritelty näin
Hebr.11: 1. Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
2. Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.
3. Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.Siinä uskossa tavoittelen kahta sinapin siementä, jota voisin kasvattaa elämääni ainakin kahta isoa puuta, joita sinapinsiemenestä kasvaa. Sen sijaan vähän epäilen joitakin Raamatun kohtia, että onko seuraavassa kyse kaatumatautisesta ja parannetaanko häntä oikein pahaa henkeä kartoittamalla. Rehellisesti sanottua uskoani koetellaan monella Raamatun kohdalla, sillä kerran olen sen lukenut läpi muutamassa kuukaudessa. Nyt saatan tarttua seuraaviin kohtiin, vaikka toivon Pyhän Hengen mieluummin johdattelevan tosi uskoon. Nyt laitoin kädet ristiin ja rukoilin yliopistolla melkein ääneti, että "Jeesus paranna minut". Parantamista minä todella tarvitsen, sillä juuri tuon jälkeen tunnustin kaverille, että minulla on vain rahat yhteen ateriaan yliopistolla ja yhteen kahviin. Tänään lähden tuhlaajapoikana isäni luo, kun rahat loppuivat. Olen syntisesti tuhlannut rahani tietokonepeleihin ja muuhun joutavaan. Yllättäin loppuivat rahat jo kuun puolessa välissä, kun tuli ylimääräisiä maksuja. Ehkä sitä uskoa kuvastaa tuollainen "Jeesus paranna minut"! Lisäksi se halu lukea Raamattua on ihan terveen merkki! :)
"Jeesus karkottaa pojasta pahan hengen
14 Kun he palasivat väkijoukon luo, Jeesuksen eteen tuli mies, joka polvistui [Mark. 9:14-29;Luuk. 9:37-43a]
15 ja sanoi: "Herra, armahda poikaani! Hän on kuunvaihetautinen, ja hänen tilansa on kovin huono. Hän kaatuu usein, milloin tuleen, milloin veteen.
16 Minä toin hänet opetuslastesi luo, mutta he eivät pystyneet parantamaan häntä."
17 Silloin Jeesus sanoi: "Voi tätä epäuskoista ja kieroutunutta sukupolvea! Kuinka kauan minun vielä on oltava teidän keskuudessanne? Kuinka kauan minun pitää kestää teitä? Tuokaa poika tänne." [5. Moos. 32:5; Matt. 12:39]
18 Jeesus käski ankarin sanoin pahan hengen poistua, ja se lähti pojasta. Siitä hetkestä poika oli terve.
19 Kun he olivat taas keskenään, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Miksi me emme kyenneet ajamaan sitä henkeä pojasta?"
20 "Koska teillä on niin vähän uskoa", vastasi Jeesus. "Totisesti: jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta."
Nyt pitäisi lähteä vauhdilla yliopistolla syömään sitä viimeistä ateriaa! :) Onneksi on junalippu faijan luokse ostettu! :) :)Faith.Hope.Love kirjoitti:
Siinä uskossa tavoittelen kahta sinapin siementä, jota voisin kasvattaa elämääni ainakin kahta isoa puuta, joita sinapinsiemenestä kasvaa. Sen sijaan vähän epäilen joitakin Raamatun kohtia, että onko seuraavassa kyse kaatumatautisesta ja parannetaanko häntä oikein pahaa henkeä kartoittamalla. Rehellisesti sanottua uskoani koetellaan monella Raamatun kohdalla, sillä kerran olen sen lukenut läpi muutamassa kuukaudessa. Nyt saatan tarttua seuraaviin kohtiin, vaikka toivon Pyhän Hengen mieluummin johdattelevan tosi uskoon. Nyt laitoin kädet ristiin ja rukoilin yliopistolla melkein ääneti, että "Jeesus paranna minut". Parantamista minä todella tarvitsen, sillä juuri tuon jälkeen tunnustin kaverille, että minulla on vain rahat yhteen ateriaan yliopistolla ja yhteen kahviin. Tänään lähden tuhlaajapoikana isäni luo, kun rahat loppuivat. Olen syntisesti tuhlannut rahani tietokonepeleihin ja muuhun joutavaan. Yllättäin loppuivat rahat jo kuun puolessa välissä, kun tuli ylimääräisiä maksuja. Ehkä sitä uskoa kuvastaa tuollainen "Jeesus paranna minut"! Lisäksi se halu lukea Raamattua on ihan terveen merkki! :)
"Jeesus karkottaa pojasta pahan hengen
14 Kun he palasivat väkijoukon luo, Jeesuksen eteen tuli mies, joka polvistui [Mark. 9:14-29;Luuk. 9:37-43a]
15 ja sanoi: "Herra, armahda poikaani! Hän on kuunvaihetautinen, ja hänen tilansa on kovin huono. Hän kaatuu usein, milloin tuleen, milloin veteen.
16 Minä toin hänet opetuslastesi luo, mutta he eivät pystyneet parantamaan häntä."
17 Silloin Jeesus sanoi: "Voi tätä epäuskoista ja kieroutunutta sukupolvea! Kuinka kauan minun vielä on oltava teidän keskuudessanne? Kuinka kauan minun pitää kestää teitä? Tuokaa poika tänne." [5. Moos. 32:5; Matt. 12:39]
18 Jeesus käski ankarin sanoin pahan hengen poistua, ja se lähti pojasta. Siitä hetkestä poika oli terve.
19 Kun he olivat taas keskenään, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Miksi me emme kyenneet ajamaan sitä henkeä pojasta?"
20 "Koska teillä on niin vähän uskoa", vastasi Jeesus. "Totisesti: jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta."
Nyt pitäisi lähteä vauhdilla yliopistolla syömään sitä viimeistä ateriaa! :) Onneksi on junalippu faijan luokse ostettu! :) :)Hieno juttu, että matkalippu on ostettu :)
Eerikatässämoi kirjoitti:
Hieno juttu, että matkalippu on ostettu :)
Ostin viikko ennen niin sai halvemmalla junalipun silloin, kun rahaa vielä oli! Tuhlaajapoikaa saa ehkä faijaltaan 200 euroa?
Ostin viikko ennen niin sai halvemmalla junalipun silloin, kun rahaa vielä oli! Tuhlaajapoikaa saa ehkä faijaltaan 200 euroa?
Junalippujen kanssa kannattaa ennakoida, jos se on mahdollista. Pääsee halvemmalla. :)
Eerikatässämoi kirjoitti:
Junalippujen kanssa kannattaa ennakoida, jos se on mahdollista. Pääsee halvemmalla. :)
Ei siinä junalipusssa loppujen niin hirvittävä säästö ollut euroina. Kymmeniä prosentteja halvemmalla sen sai. Nyt pitäisi vain pitää talouskunnossa. Itse tyrin talouteni muutamalla heräteostoksella ja muutamalla yllättävällä menolla. Lisäksi tuli KD:n jäsenmaksu, joka katkaisi kamelinselkärangan. Vaivainen 35 euroa puolueenjäsenmaksuna oli liikaa. Onneksi se on vain kerran vuodessa. Ja ensivuonna osaa varautua sen maksuun helmikuussa, kun on toista vuotta jäsenenä. Nyt isä antoi 100 euroa jo, mutta mahdollisesti saan lisää. Syytä olisi taloudellisesti paastoon, kun tilillä on noin yksi euro rahaa.
Se hyvä puoli, että köyhän on kuulema helpompi päästä Taivaaseen kuin rikkaan? Kamelinki on helpompi mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Taivaaseen?
Jostain syystä alan vähän paastoamaan taloudellisesti sen puolesta, että velanantajilleni takaisin maksua. Seuraavana vuonna taidan hiljentyä ja paastoa taloudellisesti sellaisten puolesta, joilla oli noin euro rahaa kokonaisuutena niin kuin minulla junamatkan aikana. Seuraavan vuoden paastossa, joka päivä luovun jostain pienestä, vaikka euron kahvikupista miljoonien maailman köyhien puolesta. Jätän ensivuonna paastossa kahvini juomatta. Ehkä sen opin tästä päivästä. Se on hiljentymiseni seuraavassa pääsiäispaastossa?- Hux
"Paastoaminen tai jonkin muun asian tekeminen siksi, että ajattelee, että niin kuuluu tehdä ei oikein kanna hedelmää. Sydämestä nouseva halu tehdä jotain kantaa hyvää hedelmää, jos se tekeminen on hyvää, eikä rikkovaa."
Hyvää aikaa ennen pääsiäistä ja Jumalan siunausta!Käytät huonosti suunniteltua paastoa laiskotteluun. Opiskelijana sinun työsi on opiskelu, teet väärin, jos nyt et suorita tenttejä. Siirrä paasto kesään, kun ei ole tenttikausi ja olet ottanut paastoamisesta selvää. Ja lopeta rahan kuppaaminen isältä, maksulliset musiikkikanavat ja kd:n jäsenmaksu ovat turhia menoja.
Hux kirjoitti:
Käytät huonosti suunniteltua paastoa laiskotteluun. Opiskelijana sinun työsi on opiskelu, teet väärin, jos nyt et suorita tenttejä. Siirrä paasto kesään, kun ei ole tenttikausi ja olet ottanut paastoamisesta selvää. Ja lopeta rahan kuppaaminen isältä, maksulliset musiikkikanavat ja kd:n jäsenmaksu ovat turhia menoja.
No sanotaan, että nyt tarvitsen Raamatun lukujakson elämääni. Se on se paasto ja hiljentyminen ennen pääsiäistä. Sitten huhtikuussa ja toukokuussa sekä ilmeisesti kesä että heinkäkuussa on tenttejä. Sitten sivuaineena istutaan teologian luennoilla kaksi lukuvuotta, jonka aikana yritän saada aikaan perus- ja aineopinnot läntisestä teologiasta.
Jos tarkaan luet paaston niin sitä monenlaista ja nyt Pääsiäisen takia syytä hiljentyä Jumalan edessä sekä Jeesuksen sovitustyön. Nyt on juuri se aika hiljentymiselle ja jonkinlaiselle paastolle. Se lihapaasto ja syömisestä osin pidättäytyminen minulta jäi. Piti litkiä sokerilla ryyditettyä teetä ja olla melkeimpä nälissään. Suunnitelmat muuttuivat. :)
Aloittaja taitaa olla näitä sapattipapattajalahkolaisia.
Älä vaan avaa konettas tänä iltana. Mörkö tulee ja vie.- Meingott
Sinulla vapaus päättää millaista paastoa vietät. Sunnuntaita ei tarvitse paastota välttämättä, koska jokainen sunnuntai on ylösnousemuksen juhlapäivä. Mutta halutessaan voi paastota silloinkin.
Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen antaa selkeän kutsun paastoon.
http://www.kuopionhiippakunta.fi/piispa/puheet-ja-kirjoitukset/?x1947010=2663371Kiitos! :) Tuo oli käytännönläheistä opastusta piispalta.
Mieleeni tuli siitä Matteus 4:n Jeesuksen paasto ja kiusaukset!
" 1 Sitten Henki vei Jeesuksen autiomaahan Paholaisen kiusattavaksi. 2 Kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, hänen vihdoin tuli nälkä. 3 Silloin kiusaaja tuli hänen luokseen ja sanoi hänelle: "Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi." 4 Mutta Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'"
5 Sitten Paholainen vei Jeesuksen pyhään kaupunkiin ja asetti hänet temppelimuurin harjalle. 6 Hän sanoi Jeesukselle: "Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy alas. Onhan kirjoitettu: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn. He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.'" 7 Jeesus vastasi hänelle: "On myös kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.'"
8 Vielä Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston 9 ja sanoi: "Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua." 10 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, Saatana! On kirjoitettu: 'Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.'"
11 Silloin Paholainen jätti Jeesuksen rauhaan, ja hänen luokseen tuli enkeleitä, jotka palvelivat häntä.
- Virsi307OlenArmoliitossa
Ymmärrän ruokapaaston terveydellisistä syistä, mutta uskonnollisista en. Aikoinaan luin erästä ortodoksien kirjaa joka käsitteli paastoa ja olin ällistynyt.
Mielestäni oikea paasto ei ole sitä, että kieltäydytään erilaisista lihallisuuksista 40 päiväksi ennen Pääsiäistä. Miksi pitäisi? Emmehän me pelastu Pääsiäisenä omasta ansiostamme! Koska olemme jättäneet syömättä? Pääsiäinen on yksin Kristuksen sovitustyön juhla!
Oikea Paasto on mielestäni jatkuvaa hengenpyhitystä, hengenparannusta lihallisuudesta ja synnistä, eli sen hengellisestä hylkäämisestä, Jeesuksen seuraamista ja Hänen sallimistaan elää ja vaikuttaa meissä, Kristuksen lahjavanhurskautuksen kautta.
Ei omaa "paastoamme", omaa, vain ulkonaisten tekojemme "parannusta", vaan kaikenaikaista luopumista omasta itsestämme, Jeesuksen ja Pyhän Hengen työn sallimista itsessämme.
Luterilaisen kai kuuluu sanoa: kasteen armoliitossa elämistä.
.Oikeastaan päätin luopua siitä lihapaastosta ja mennä tänään yliopistolle syömään liharuokaa. En ole oikein kasvissyöjä, minkä takia olisi suuri uhraus jättää liha väliin. Yliopistolla liha-ateria maksaa vain 1,88. Siihen minulla on varaa.
Pääasia on nyt se, että hiljennyn tosissaan ja luen Raamattua. Haavena on se, että olisin jotenkin siunauttu ja Raamattu luettu ennen Pääsiäistä kokonaan. Lisäksi kuuluu rukoilua. Keskitän nyt kaikki energiani Raamattuun ja hengen elämään. Sitten huhti-toukokuussa kerkiää tenttiä yliopisto-opintoja. Jonkinlainen uskonnnollinen kilvoittelu se pääasia on.
Päätinkin pidäytyä maallisista asioista ja keskittyä vain nyt hengellisiin. Sitten ensilukuvuonna on taas teologiaa, kun aloitan sivuaineena lukemaan sitä. Nyt olisi hyvä vahvistaa uskoa! :)Mikä merkitys paastolla on? Minä vuosia sitten kun aloitin hiihtoharrastuksen pitkän tauon jälkeen ja olin liian lihava ( 180 sm pitkä ja 80 kiloa painava) ja paastosin että paino putoaisi mutta ei se onnistunut ennenkuin menin ketoosiin jolloin paino tippui nopeasti. Tuo ketoosi myöhemmin on kuitenkin todettu vaaralliseksi kun se kuluttaa lihasmassaa ja sitä ei voi suositella.
Minulla se kuitenkin onnistui ja paino putosi kymmenisen kiloa ja sen jälkeen olen pitänyt sen kurissa jonkinlaisella paastolla aina välillä ja ulkoilu on maittanut kun on suurinpiirtein jonkinlaisessa timmissä. Tuolla paastolla ei ole mitään yhteyttä uskontoon mutta hyvän olon ja mielen se antaa.sage8 kirjoitti:
Mikä merkitys paastolla on? Minä vuosia sitten kun aloitin hiihtoharrastuksen pitkän tauon jälkeen ja olin liian lihava ( 180 sm pitkä ja 80 kiloa painava) ja paastosin että paino putoaisi mutta ei se onnistunut ennenkuin menin ketoosiin jolloin paino tippui nopeasti. Tuo ketoosi myöhemmin on kuitenkin todettu vaaralliseksi kun se kuluttaa lihasmassaa ja sitä ei voi suositella.
Minulla se kuitenkin onnistui ja paino putosi kymmenisen kiloa ja sen jälkeen olen pitänyt sen kurissa jonkinlaisella paastolla aina välillä ja ulkoilu on maittanut kun on suurinpiirtein jonkinlaisessa timmissä. Tuolla paastolla ei ole mitään yhteyttä uskontoon mutta hyvän olon ja mielen se antaa.Itselläni sama toteutui vuonna 2012. Päätin joulukuussa 2011, että tiputan painoni 90 kiloon, joka on melko ihannepaino minun mittaisella (194cm). Painoin noin sata kiloa joulukuussa, mutta elokuussa 2012 alimmillaan paino oli 88 kiloa. Paastosin ja liikuin paljon. Välillä oli vähän näläntunne, mutta ehkä kokonaisuutena paljon hoikempana hyvä olo. Jonkinlainen paastoaminen oli hyväksi. Valitettavasti sitten ratkesin uudestaan sokeriin ja makeisiin. Se sata kiloa tuli takaisin ja lievä ylipaino.
Kaikki paasto ei ole siis uskonnolista, joten olet oikeassa! :)Faith.Hope.Love kirjoitti:
Itselläni sama toteutui vuonna 2012. Päätin joulukuussa 2011, että tiputan painoni 90 kiloon, joka on melko ihannepaino minun mittaisella (194cm). Painoin noin sata kiloa joulukuussa, mutta elokuussa 2012 alimmillaan paino oli 88 kiloa. Paastosin ja liikuin paljon. Välillä oli vähän näläntunne, mutta ehkä kokonaisuutena paljon hoikempana hyvä olo. Jonkinlainen paastoaminen oli hyväksi. Valitettavasti sitten ratkesin uudestaan sokeriin ja makeisiin. Se sata kiloa tuli takaisin ja lievä ylipaino.
Kaikki paasto ei ole siis uskonnolista, joten olet oikeassa! :)Uskonnollisella paastolla on ilmeisesti toiset tavoitteet ja niistä minä en tiedä mitään.
sage8 kirjoitti:
Uskonnollisella paastolla on ilmeisesti toiset tavoitteet ja niistä minä en tiedä mitään.
Tarjosin tämä aloituksen keskustelufoorumiksi paastosta. Itse luovuin lihapaastosta, joka oli alunperin uskonnollinen ideani. Juuri vähän sitten yliopistolla liha maistui tosi hyvältä. Joskus otan opistolla kasvisaterian, mutta muuten olen lihansyöjä. En haluakaan luopua lihasta ja monesta muusta asiasta. Minun paastoni vähän tyssähti lukuunottamatta Raamatun lukua ja rukoilua! :)
- sage8.ei.kirj
Tarjosin tämä aloituksen keskustelufoorumiksi paastosta. Itse luovuin lihapaastosta, joka oli alunperin uskonnollinen ideani. Juuri vähän sitten yliopistolla liha maistui tosi hyvältä. Joskus otan opistolla kasvisaterian, mutta muuten olen lihansyöjä. En haluakaan luopua lihasta ja monesta muusta asiasta. Minun paastoni vähän tyssähti lukuunottamatta Raamatun lukua ja rukoilua! :)
Minä olen puolestani vähentänyt lihansyöntiä melkein minimiin ja käyttänyt sen sijaan lähinnä papuja. Eläkkeellä olen kasvattanut omassa landepaikassani härkäpapuja ja ne ovat sekä erinomaisen makuisia että helppoja kasvattaa. Kaupasta saa myös härkäpapurouhetta josta saa maittavaa ruokaa mutta ne ovat aika kalliita.
sage8.ei.kirj kirjoitti:
Minä olen puolestani vähentänyt lihansyöntiä melkein minimiin ja käyttänyt sen sijaan lähinnä papuja. Eläkkeellä olen kasvattanut omassa landepaikassani härkäpapuja ja ne ovat sekä erinomaisen makuisia että helppoja kasvattaa. Kaupasta saa myös härkäpapurouhetta josta saa maittavaa ruokaa mutta ne ovat aika kalliita.
No, minulla tuli aamulla ajatus luopua Pääsiäiseen asti lihasta paitsi sapattina. Tarkemmin ajateltuna en halunnut niin. Taidan lopetella tämän päivän osalta ja suunnata matkani kohti junaa, joka lähtee runsaan tunnin päästä!
- paastoaja
Kannattaa perehtyä ortodoksien tapaan paastota 40 päivää ennen pääsiäistä. Perusajatuksenahan on, että jos et kykene hallitsemaan kehoasi, miten voisit kyetä hallitsemaan henkeäsi? Raamatussa ja kirkon perinteessä on lukuisia esimerkkejä paastoamisesta.
Karkeasti ottaen paasto on vegaaninen (ei mitään eläinperäisiä tuotteita, hunajakin on siinä rajalla), muutamia poikkeuspäiviä lukuunottamatta. Suhteellisen kova haaste on myös se, että öljy on sallittu vain viikonloppuisin, samaten viini. Keskeistä on, että vaikka paastotessa saakin syödä, niin kun syö, niin tulee syödä siten, että jää nälkäiseksi.
Ja tuo on vain se ruumiillinen puoli, jonka lisäksi paaston tulee ehdottomasti olla myös hengellistä, onhan paastossa kyse katumuksesta. Se tarkoittaa ei pelkästään paastoamista turhuuksista, mutta myös hyväntekeväisyyttä ja almujen antamista.
Ortodoksit myös paastoavat joka keskiviikko ja perjantai, ellei kohdalle osu jokin juhla.
Tästä artikkelista voi aloittaa: http://www.ortodoksi.net/index.php/Suuri_paasto
Myös kirkon verkkosivuilla on paastoaiheisia uutisia näkyvissä nyt kun suurta paastoa on jonkin aikaa kulunut: https://ort.fi/
Ehdoton suositus paastoamiselle! Paasto on merkittävä hengellinen työkalu, joka kuuluu jokaisen kristityn työkalupakkiin."Ortodoksit myös paastoavat joka keskiviikko ja perjantai, ellei kohdalle osu jokin juhla."
Kiitos kokonaisuutena kirjoituksesta, mutta puuttuisin ennen kaikkea tuohon. Olen huomannut yhden ortodoksin tekevän juuri noin. Hän oli entinen luterilainen pappisopiskelija, joka kääntyi ortodoksiksi ja alkoi opiskelemaan ortodoksipapiksi. Hän on siirtynyt kasvisyöjäksi ja noudattaa juuri keskiviikko ja perjantai paastoa. Hänen oppinsa mukaan ortodoksi on oikea kirkko. Itse olen eri mieltä, sillä olen osittain monia sen kulttuuripiirteitä vastaan. Itse perehdyin aikanaan heidän paastoonsa aikaisempana vuonna, mutta nyt olen alkanut vieraksumaan ortodoksia tapoja, perinteitä ja erityisesti heidän kirkkoisiään, joita olen joskus lukenut. Minusta heidän kirkonsa ei ole oikea vaan tietynlainen uskonnllinen kulttuuri, jota tulee kunnioittaa. Ei minun kulttuurini.
He ovat ehkä oikeasssa siinä, että saksamentteja ei ole vain kaksi, mutta minä olen kasvannut sisälle luterialiseen kulttuuriin ja vierastan monia ortodoksien tapoja. Diggaan entisenä stadilaisena Uspenskin katedraalia, mutta en kannata heidän kulttuuriaan. Sen takia en mene myöskään mukaan juuri heidän pääsiäispaastoonsa tai yleensä heidän paastoihinsa. Myös en kannata ikoni-perinnettä, vaikka olen siitä toimittajan tehnyt jutun. Minusta luterilaisten pitäisi rakentaa elämäänsä ja ratkaisujaan läntisen perinteen kautta??- paastoaja
"Ortodoksit myös paastoavat joka keskiviikko ja perjantai, ellei kohdalle osu jokin juhla."
Kiitos kokonaisuutena kirjoituksesta, mutta puuttuisin ennen kaikkea tuohon. Olen huomannut yhden ortodoksin tekevän juuri noin. Hän oli entinen luterilainen pappisopiskelija, joka kääntyi ortodoksiksi ja alkoi opiskelemaan ortodoksipapiksi. Hän on siirtynyt kasvisyöjäksi ja noudattaa juuri keskiviikko ja perjantai paastoa. Hänen oppinsa mukaan ortodoksi on oikea kirkko. Itse olen eri mieltä, sillä olen osittain monia sen kulttuuripiirteitä vastaan. Itse perehdyin aikanaan heidän paastoonsa aikaisempana vuonna, mutta nyt olen alkanut vieraksumaan ortodoksia tapoja, perinteitä ja erityisesti heidän kirkkoisiään, joita olen joskus lukenut. Minusta heidän kirkonsa ei ole oikea vaan tietynlainen uskonnllinen kulttuuri, jota tulee kunnioittaa. Ei minun kulttuurini.
He ovat ehkä oikeasssa siinä, että saksamentteja ei ole vain kaksi, mutta minä olen kasvannut sisälle luterialiseen kulttuuriin ja vierastan monia ortodoksien tapoja. Diggaan entisenä stadilaisena Uspenskin katedraalia, mutta en kannata heidän kulttuuriaan. Sen takia en mene myöskään mukaan juuri heidän pääsiäispaastoonsa tai yleensä heidän paastoihinsa. Myös en kannata ikoni-perinnettä, vaikka olen siitä toimittajan tehnyt jutun. Minusta luterilaisten pitäisi rakentaa elämäänsä ja ratkaisujaan läntisen perinteen kautta??Ja noiden viikottaisten paastojen lisäksi on myös paasto ennen ehtoollista (josta ei tietenkään tarvitse ottaa osaa joka sunnuntai, eikä pidäkään, jos on jotain kaduttavaa). Konkreettisena osoituksena katumuksesta paaston merkittävä hyöty on nähdäkseni hengellisessä ja henkisessä kasvussa, kyvyssä kurinalaisuuteen ja mielen vakauteen. Kannattaa mietiskellä, onko tällaisella jo ajalta ennen Kristusta meille periytyneestä tavalla sinulle jotain hyötyä -- tuolla ylempänäkin mainitset, että jo keskeytit oman paastosi ja päätit syödä karkkia. Voisitko hyötyä suuremmasta kurinalaisuudesta? Omasta mielestäni suurempi itsetuntemus on kaikille hyväksi.
Yksi asia mitä oon itse nyt taas paastotessa miettinyt on se, miten paasto tavallaan muistuttaa hengellisestä todellisuudesta aivan eri tavalla kuin mikään muu. Tarkoitan, että joku voi kantaa vaikka ristikorua sillä tarkoituksella, että näyttää muille olevansa uskossa, mutta myös sillä tarkoituksella, että muistaa itse olevansa uskossa, kun välillä aina huomaa kantavansa sitä ristiä. Eräänkin ihmisen muistan tatuoineen pienen ristin oikean kätensä peukalon ja etusormen väliseen ihopoimuun, jotta voisi aina muistaa Kristusta, kun tekee jotain oikealla kädellään. Mutta tuollaiset asiat ovat hyvin pinnallisia, ne perustuu näköaistiin tai ristikorun kohdalla hetkittäin myös fyysiseen tuntemukseen. Mutta nälkä! Se on jotain ihan muuta kuin mikään mitä ihminen voi päälleen laittaa. Kuinka helppoa meille onkaan syödä ja unohtaa se -- ja samalla unohtaa hengelliset pyrkimykset ja jatkuva rukous.
Aika laajan keskustelun saa sitten siitä aikaan, että mitä ovat ne syyt, miksi ortodoksisuudessa on niitä piirteitä, joita kutsut heidän kulttuurikseen. Eli mihin he perimmiltään tähtäävät niillä tavoilla ja teoilla, joita he tekevät. Jos siihen perehdyt, voit löytää aivan erilaisen tavan nähdä maailma Kristus-keskeisesti. Ortodoksinen maailmankuva on hyvin erilainen protestanttisesta, vaikka molemmat katsovatkin kohti Kristusta (eikä erilainen tarkoita huonompaa tai parempaa, vaan erilaista, ja totisesti Jumala on ällistyttävä).
Sitä dialogia luterilaisuuden ja ortodoksisuuden välillä käydään toki vähän prameammissakin piireissä kuin Suomi24:n palstoilla, enkä näe hyödylliseksi lähteä avaamaan niin isoa keskustelua tässä kohtaa. Silti suosittelen perehtymään pintaraapaisua syvemmälle paaston merkitykseen ortodoksisessa perinteessä, sillä yhteys sellaiseen paastoon ja katumukseen on nähdäkseni luterilaisuudessa aikaa sitten katkennut. Katumuksen teoilla ei taida olla sijaa läntisen perinteen rationalisuudessa. Se perehtyminen toki vaatii ennakkoluulotonta perehtymistä juurikin niihin jo vieroksumiisi kirkkoisiin ja heidän kirjoituksiinsa ja niihin tekoihin, jotka Pyhä Henki heissä mahdollisti ja jotka protestanttisissa piireissä usein halutaan unohtaa ja korvata aikaan ja paikkaan sidotuilla saarnamiehillä. paastoaja kirjoitti:
Ja noiden viikottaisten paastojen lisäksi on myös paasto ennen ehtoollista (josta ei tietenkään tarvitse ottaa osaa joka sunnuntai, eikä pidäkään, jos on jotain kaduttavaa). Konkreettisena osoituksena katumuksesta paaston merkittävä hyöty on nähdäkseni hengellisessä ja henkisessä kasvussa, kyvyssä kurinalaisuuteen ja mielen vakauteen. Kannattaa mietiskellä, onko tällaisella jo ajalta ennen Kristusta meille periytyneestä tavalla sinulle jotain hyötyä -- tuolla ylempänäkin mainitset, että jo keskeytit oman paastosi ja päätit syödä karkkia. Voisitko hyötyä suuremmasta kurinalaisuudesta? Omasta mielestäni suurempi itsetuntemus on kaikille hyväksi.
Yksi asia mitä oon itse nyt taas paastotessa miettinyt on se, miten paasto tavallaan muistuttaa hengellisestä todellisuudesta aivan eri tavalla kuin mikään muu. Tarkoitan, että joku voi kantaa vaikka ristikorua sillä tarkoituksella, että näyttää muille olevansa uskossa, mutta myös sillä tarkoituksella, että muistaa itse olevansa uskossa, kun välillä aina huomaa kantavansa sitä ristiä. Eräänkin ihmisen muistan tatuoineen pienen ristin oikean kätensä peukalon ja etusormen väliseen ihopoimuun, jotta voisi aina muistaa Kristusta, kun tekee jotain oikealla kädellään. Mutta tuollaiset asiat ovat hyvin pinnallisia, ne perustuu näköaistiin tai ristikorun kohdalla hetkittäin myös fyysiseen tuntemukseen. Mutta nälkä! Se on jotain ihan muuta kuin mikään mitä ihminen voi päälleen laittaa. Kuinka helppoa meille onkaan syödä ja unohtaa se -- ja samalla unohtaa hengelliset pyrkimykset ja jatkuva rukous.
Aika laajan keskustelun saa sitten siitä aikaan, että mitä ovat ne syyt, miksi ortodoksisuudessa on niitä piirteitä, joita kutsut heidän kulttuurikseen. Eli mihin he perimmiltään tähtäävät niillä tavoilla ja teoilla, joita he tekevät. Jos siihen perehdyt, voit löytää aivan erilaisen tavan nähdä maailma Kristus-keskeisesti. Ortodoksinen maailmankuva on hyvin erilainen protestanttisesta, vaikka molemmat katsovatkin kohti Kristusta (eikä erilainen tarkoita huonompaa tai parempaa, vaan erilaista, ja totisesti Jumala on ällistyttävä).
Sitä dialogia luterilaisuuden ja ortodoksisuuden välillä käydään toki vähän prameammissakin piireissä kuin Suomi24:n palstoilla, enkä näe hyödylliseksi lähteä avaamaan niin isoa keskustelua tässä kohtaa. Silti suosittelen perehtymään pintaraapaisua syvemmälle paaston merkitykseen ortodoksisessa perinteessä, sillä yhteys sellaiseen paastoon ja katumukseen on nähdäkseni luterilaisuudessa aikaa sitten katkennut. Katumuksen teoilla ei taida olla sijaa läntisen perinteen rationalisuudessa. Se perehtyminen toki vaatii ennakkoluulotonta perehtymistä juurikin niihin jo vieroksumiisi kirkkoisiin ja heidän kirjoituksiinsa ja niihin tekoihin, jotka Pyhä Henki heissä mahdollisti ja jotka protestanttisissa piireissä usein halutaan unohtaa ja korvata aikaan ja paikkaan sidotuilla saarnamiehillä."Sitä dialogia luterilaisuuden ja ortodoksisuuden välillä käydään toki vähän prameammissakin piireissä kuin Suomi24:n palstoilla, enkä näe hyödylliseksi lähteä avaamaan niin isoa keskustelua tässä kohtaa. Silti suosittelen perehtymään pintaraapaisua syvemmälle paaston merkitykseen ortodoksisessa perinteessä, sillä yhteys sellaiseen paastoon ja katumukseen on nähdäkseni luterilaisuudessa aikaa sitten katkennut. Katumuksen teoilla ei taida olla sijaa läntisen perinteen rationalisuudessa. Se perehtyminen toki vaatii ennakkoluulotonta perehtymistä juurikin niihin jo vieroksumiisi kirkkoisiin ja heidän kirjoituksiinsa ja niihin tekoihin, jotka Pyhä Henki heissä mahdollisti ja jotka protestanttisissa piireissä usein halutaan unohtaa ja korvata aikaan ja paikkaan sidotuilla saarnamiehillä."
Sanotaan, että kävin tässä sitä dialogia ortodoksien kanssa usein yliopiston ravintolassa samassa pöydässä. Dialogi jopa johti siihen, että erosin luterilaisesta kirkosta, koska näytti siltä, että sen oppi ei ole täysin oikea. Ortodoksit näyttivät olevan lähempänä Jeesuksen oppia ja alkuperäistä kristillisyyttä. Myös katolinen kirkko oli jossain oikeammassa kuin ev. lut. kirkko. Olin vuoden alussa 2018 kirkoton. Olin perehtynyt ortodoksiseen perinteeseen ainakin pintapuoliseksi, miksi se ei kelvannut. Ainoaksi vaihtoehtoiksi jäivät siirtyminen Helluntalaisiin, Katoliseen kirkkoon, Luther Säätiöön tai paluu takaisin ev. lut. kirkkoon vähän epäilevänä jäsenenä. Valitsin tuon viimeisemmän. Tuli hetken tosissaan pohdittua eri kirkkoja vaihtoehtoina ja palasin luterilaiseen kirkkoon, vaikka opillisesti olin vähän ortodoksien suuntaan, sillä juuri kaksi ortodoksipapiksi opiskelevaa nuorta miestä olivat osin opillisen kriisini aiheuttanut.
Kriisi aiheutti sen, että aloin katsomaan positiivisesti ortodoksisuuden lisäksi läntistä katollista perinnettä, vaikka kunnioitinkin Lutherin uskonpuhdistusta. Huomasin olevani luterilainen, enkä mikään Hellari, vaikka olin aikaisemmin käynyt heidän jumalanpalveluksissaan ja nuorten illoissa. Ortodoksi en ole heidän paastoperinteineen, Hellariksi minusta ei ole, katolisuudesta minut on uskonpuhdistettu - olempa siis luterilainen! :)
Siinänsä minäkin katsoin positiivisesti ortodoksista paastoperinnettä vuosia sitten ja omaksuin jotain sieltä, mutta nyt pidän sitä idän kirkkona ja keskityn luterilaiseen läntiseen perinteeseen ja sen tapoihin.
Söin makeisia eilen, söin lihaa ja join Coca-Colaa. En siis noudattanut paastoa. Lisäksi kirjoittelin "paaston" aikana hölmöjä tekstejä tänne. Nyttenkin pitäisi lukea Raamattua niin pohdin kaikenlaista täällä. Huomenna menen kumminkin kirkkoon, joten jotain hiljentymistä todella on. Pääasia "paastossani" on hiljentyminen pääsiäistä edellä ja rukoilu. Haave on lukea nyt ajatuksella Raamattu läpi ennen vuoden suurinta juhlaa ja olla tosissaan kristitty sekä Jeesuksen todellinen seuraaja.
- Ytrewq
Ruuan ja juoman kanssa voi tehdä mitä haluaa, mutta on tyhmää mennä kirkkoon. Ei sinne ole kristityillä mitään asiaa.
Minä menen huomenna kirkkoon. Jotenkin se kuuluu kristillisyyteen. Koska kirkko on faijan kaupungissa niin siellä ei ole oikein tuttuja, ehkä. Lisäksi siitä kirkosta on kuva, että läsnäolijat ovat aika vanhoja ihmisiä. Itse vähän vierasta sellaista yli 60-vuotiaitten sakkia, mutta siitä huolimatta menen kirkkoon, sillä se jotenkin kuuluu uskoon. Ilman kristittyjen yhteisöä ja kirkossa annettavaa ehtoollista ei taida olla yhteistä uskoa kristitttyinä. Kirkkoa ja jumalanpalvelusta tarvitaan, sillä ei voi olla mikään individualisti kristitty, joka ei koskaan käy kirkossa?
Olen paaston suhteen aika aloittelija. Kokemukset on olleet myönteisiä. Hyvä asia! Linkissä hieman mietteitäni:
http://juhamikkonen.blogspot.fi/2018/01/paastosta.html
Jo mielummin kuuntelee kuin lukee, tässä linkki:
https://youtu.be/OElhbVXjxjg
Siunausta itse kunkin paastoon! :)Kiitos tästä linkistä, josta lainaan lopun.
"Tähän lopuksi haluan sanoa, että kuten kaikessa kristillisessä elämässä, myös paastossa tulee muistaa Jumalan armo. Emme ole lain alla. Olemme armon alla. Paasto ei ole ansio eikä aihe paremmuudentunteeseen. Paastosta ei tule tehdä numeroa, kuten Jeesus opettaa meille Vuorisaarnassa. Paasto ei tee meistä yhtään pyhempiä, yksin Jumala pyhittää meidät suuressa armossaan. Kristus itse on meidän pyhityksemme. Paasto on täysin vapaaehtoinen hengellinen harjoitus, joka voi parhaillaan rikastuttaa ja vahvistaa hengellistä elämää. Haluan rohkaista kokeilemaan paastoa, jos vain elämäntilanne ja terveys sen sallii. "
Tuohon Mikkosen sanomaan olisi vähän lisättävää hänen sanomisiaan jatkaen.
Itselläni on monta kertaa seuraava Matteuksen evankeliumin Vuorisaarnan kohta käynyt mielessä tässä aiheessa. Kuten edellä sanottiin Jeesuksen mukaan siitä ei saisi tehdä paastosta numeroa ja tietynlaista ylpeilyn aihetta: "16 "Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. 17 Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. 18 Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. "
Itse aloitan nyt paaston ja kirjoittelen vain sapatin iltana kello 18 jälkeen eli lauantaina. Seuraavan kerran minut nähdään täällä ensiviikolla (oikeastaan 21) kello 18, kun sapatti alkaa. Lauantai-iltana saan käytä tarkistamassa varsinkin uskonnollisessa tarkoituksessa täällä olevia tekstejä ja samalla sosiaalista mediaa. Olen lauantai-iltaa lukuunottamatta myös poissa Facebookissa. Viikot keskityn lukemaan Raamattua, hiljentymään ja rukoilemaan. Lisäksi en käytä sapattia lukuunottamatta sokeria kuin teessä. Ensiviikolla minulla on ilmeisesti lauantaina kello 18 elokuvailta ystävieni kanssa, joten en kerkiä tänne nettiin kuin vasta kello 21 jälkeen. Pääsiäisen jälkeen 2.4.2018 tälläinen paasto päättyy ja alan jälleen kirjoittelemaan vähän enemmän. Tärkeintä on turvata keskittyminen Raamatun lukuun ja tietynlainen henkinen hiljentyminen.
Kiitos Juha Mikkoselle ja kaikille paastosta tänne kirjoitelleille! Saa tänne lähettää vastaavia viestejä ja näkemyksiä muille! Tämä olisi voinut olla jossain muualla kuin luterialaisuuden alla, jotta ortodoksit ja muut olisivat voineet suuremmin näkemyksiään tuoda esiin.
"Tänään syön yhden leipäpalasen ja muutaman banaanin. Muuten juo teetä sokerilla."
Voisi tehdä hyvää meille kaikille jotka sen enempää ajattelematta kaupassa ostoskärryjämme täytämme: otetaan tuota, joo tuotakin, tuota kanssa...
Ei muuten mutta maailman nälkäisten vuoksi.Täytyy tunnustaa se, että olin melko tietämättömällä linjalla paastoa tekemässä. Nyt luovuin siitä kokonaan. Seuraan vain Jeesusta, luen Raamattua, rakastan lähimmäistä niin kuin itseäni sekä Jumalaa yli kaiken. Minulla ei riitä energiaa oikein paastoon, sillä tuntuu, että tärkeintä on toteuttaa Jumalan tahto eikä omia uskonnollisia fantasioitaan hurskaasta paastosta, joka taitaa monen mielestä mennä sisällöllisesti aika hölmösti. Kaiken lisäksi minä toitotan täällä niitä typeriä paastosuunnitelmiani. Luen seuraavana vuonna kaikki tänne muitten kirjoittamat ja omat paastolinkkini. Ehkä seuraavana vuonna jutuissani saattaa olla jotain järkeä - minä itse ihmisenä valmis henkisesti ja fyysisesti aloittamaan oikean Jumalan tahdon mukaisen paaston?
Täytyy tunnustaa se, että olin melko tietämättömällä linjalla paastoa tekemässä. Nyt luovuin siitä kokonaan. Seuraan vain Jeesusta, luen Raamattua, rakastan lähimmäistä niin kuin itseäni sekä Jumalaa yli kaiken. Minulla ei riitä energiaa oikein paastoon, sillä tuntuu, että tärkeintä on toteuttaa Jumalan tahto eikä omia uskonnollisia fantasioitaan hurskaasta paastosta, joka taitaa monen mielestä mennä sisällöllisesti aika hölmösti. Kaiken lisäksi minä toitotan täällä niitä typeriä paastosuunnitelmiani. Luen seuraavana vuonna kaikki tänne muitten kirjoittamat ja omat paastolinkkini. Ehkä seuraavana vuonna jutuissani saattaa olla jotain järkeä - minä itse ihmisenä valmis henkisesti ja fyysisesti aloittamaan oikean Jumalan tahdon mukaisen paaston?
Hyvä että luovuit. Paastossa on kyse perinnäissäännön noudattamisesta, ei Jumalan käskyn. Ei ole olemassakaan mitään Jumalan tahdon mukaista paastoa, sillä Jumala ei paastosta ole antanut mitään käskyä tai säädöstä. Ulkokultaiset fariseukset paastoavat.
Kristitty.net kirjoitti:
Hyvä että luovuit. Paastossa on kyse perinnäissäännön noudattamisesta, ei Jumalan käskyn. Ei ole olemassakaan mitään Jumalan tahdon mukaista paastoa, sillä Jumala ei paastosta ole antanut mitään käskyä tai säädöstä. Ulkokultaiset fariseukset paastoavat.
Kyllä se Jesse puhuu paastosta ihan vuorisaarnassa. Sen voi lukea suositukseksi myös paastoamisesta, kun Jeesus antaa sitä varten ohjeita. Ei se ole pelkästään perinnäissääntöjä vaan perinnettä, jota itse Jesse toteutti 40 päivää erämaassa. Siitä tulee pääsiäispaastomme ja aikaisemmasta Mooseksen 40 päivän paastosta myös? Minusta tuntuu siltä, että sinä et ole täysin perillä perinteestä ja siitä, mistä se tulee?
""Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. 17 Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. 18 Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut."
http://raamattu.fi/1992/Matt.6.html- tarkista_ittes
Kristitty.net kirjoitti:
Ulkokultaiset fariseukset kuten Jeesus, Daavid, Daniel, Elija, Esra, Ester, Paavali, alkuseurakunnan vanhimmat ja lukemattomat ja lukemattomat kristityt sitten Jeesuksen ylösnousemuksen.
Paaston ydin on sydämen katumus, joka lienee sinulle vierasta. Ei katumuksesta ole sääntöä, sillä siinä tapauksessa se ei olisi milloinkaan aitoa. Sinä taidat katua vain määräyksestä? Faith.Hope.Love kirjoitti:
Kyllä se Jesse puhuu paastosta ihan vuorisaarnassa. Sen voi lukea suositukseksi myös paastoamisesta, kun Jeesus antaa sitä varten ohjeita. Ei se ole pelkästään perinnäissääntöjä vaan perinnettä, jota itse Jesse toteutti 40 päivää erämaassa. Siitä tulee pääsiäispaastomme ja aikaisemmasta Mooseksen 40 päivän paastosta myös? Minusta tuntuu siltä, että sinä et ole täysin perillä perinteestä ja siitä, mistä se tulee?
""Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. 17 Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. 18 Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut."
http://raamattu.fi/1992/Matt.6.htmlTarkoitin että pääsiäisen paastossa, jota kristityt nyt viettävät, on kyse perinnäissäännöstä. Raamattu ei anna siihen mitään ohjetta tai käskyä. Paastota voi jos esim. rukoilee sairaan puolesta. Ja ainut päivä vuodessa jolloin Raamatussa käsketään paastota on suuri sovituspäivä. 40 päivän paastosta ei Raamattu puhu yhtään mitään, joten kyse on perinnäissäännöstä. Fariseukset paastoavat.
Kristitty.net kirjoitti:
Tarkoitin että pääsiäisen paastossa, jota kristityt nyt viettävät, on kyse perinnäissäännöstä. Raamattu ei anna siihen mitään ohjetta tai käskyä. Paastota voi jos esim. rukoilee sairaan puolesta. Ja ainut päivä vuodessa jolloin Raamatussa käsketään paastota on suuri sovituspäivä. 40 päivän paastosta ei Raamattu puhu yhtään mitään, joten kyse on perinnäissäännöstä. Fariseukset paastoavat.
"Fariseukset paastoavat."
Niin paastosi myös Jeesus. 40 päivää Raamatun mukaan. Sen jälkeen Paholainen tuli kiusaamaan häntä. Kyseessä on juutalaiset perinteestä, joka on omaksuttu kristinuskoon ja itse uskon perustaja paastoaa sekä antaa ohjeita miten paaston aikana ollaan.
http://raamattu.fi/1992/Matt.6.html
Tämä alkaa jo mennä meillä vanhan toistamiseksi eli lopetellaan tämä aihe näiltä esittämiltäsi argumenteilta. Tänään luen kello 12 jälkeen Raamattua iltaan asti, joten minulla ei ole aikaa vastailla täällä.Faith.Hope.Love kirjoitti:
"Fariseukset paastoavat."
Niin paastosi myös Jeesus. 40 päivää Raamatun mukaan. Sen jälkeen Paholainen tuli kiusaamaan häntä. Kyseessä on juutalaiset perinteestä, joka on omaksuttu kristinuskoon ja itse uskon perustaja paastoaa sekä antaa ohjeita miten paaston aikana ollaan.
http://raamattu.fi/1992/Matt.6.html
Tämä alkaa jo mennä meillä vanhan toistamiseksi eli lopetellaan tämä aihe näiltä esittämiltäsi argumenteilta. Tänään luen kello 12 jälkeen Raamattua iltaan asti, joten minulla ei ole aikaa vastailla täällä.Ja missä kohtaa Raamattua meidän käsketään paastota 40 päivää ennen pääsiäistä? Ei missään kohtaa, joten kyse on ihmisten käskystä ja perinnäissäännöstä.
Kristitty.net kirjoitti:
Ja missä kohtaa Raamattua meidän käsketään paastota 40 päivää ennen pääsiäistä? Ei missään kohtaa, joten kyse on ihmisten käskystä ja perinnäissäännöstä.
Ei käsketä missään kohti, mutta Jeesus antaa itse esimerkkiä sellaista ja moni kristitty haluaa seurata ihmiseksi tulleen Jumalan jalan jälkijä. Aivan samoin tavoin järjestetään "Ristin kulkueita" monessa suomalaisessa kaupungissa Jeesuksen ja Pääsiäisen muistoksi.
Itse luokse on lauantaina tulossa ortodoksi, joka noudattaa jonkinlaista lihapaastoa. Emme voi syödä oikein makeisia tai lihaa oikeastaan lauantaina, kun on paaston aika hänellä. Itse en noudata paastoa ja saadan mennä tänään syömään lihaisaa patonkia Subwayhin. Ortodokseilla lihasta luovutaan sapattia lukuunottamatta paaston aikana. Ehkä se on jotain kulttuuria, mutta kunnioitan sitä, että hiljennytään ja käännytään Jumalan puoleen. Minulle se paasto taitaa olla jotain sellaista.
Tuli runsas tunti luettua Raamattua ja siitä urasta jotenkin sekaisin, miksi tuli piipahdettua tänne nettiin. Vuorisaarna on jotenkin ajatuksia herättävää tekstiä. Kuten olen aikaisemmin sanonut Jeesus antaa siellä selvät sanat paastosta eli Jumalalle se kuuluu elämään sekä olemiseen.
Voisitko jo lopettaa inttämisen 40 päivästä ja suunnatta kirjoittelun ehkä jonnekin muualle järkevämmällä energialla? Mitäkähän se Jumala haluaisi Sinun oikein tekevän?Faith.Hope.Love kirjoitti:
Ei käsketä missään kohti, mutta Jeesus antaa itse esimerkkiä sellaista ja moni kristitty haluaa seurata ihmiseksi tulleen Jumalan jalan jälkijä. Aivan samoin tavoin järjestetään "Ristin kulkueita" monessa suomalaisessa kaupungissa Jeesuksen ja Pääsiäisen muistoksi.
Itse luokse on lauantaina tulossa ortodoksi, joka noudattaa jonkinlaista lihapaastoa. Emme voi syödä oikein makeisia tai lihaa oikeastaan lauantaina, kun on paaston aika hänellä. Itse en noudata paastoa ja saadan mennä tänään syömään lihaisaa patonkia Subwayhin. Ortodokseilla lihasta luovutaan sapattia lukuunottamatta paaston aikana. Ehkä se on jotain kulttuuria, mutta kunnioitan sitä, että hiljennytään ja käännytään Jumalan puoleen. Minulle se paasto taitaa olla jotain sellaista.
Tuli runsas tunti luettua Raamattua ja siitä urasta jotenkin sekaisin, miksi tuli piipahdettua tänne nettiin. Vuorisaarna on jotenkin ajatuksia herättävää tekstiä. Kuten olen aikaisemmin sanonut Jeesus antaa siellä selvät sanat paastosta eli Jumalalle se kuuluu elämään sekä olemiseen.
Voisitko jo lopettaa inttämisen 40 päivästä ja suunnatta kirjoittelun ehkä jonnekin muualle järkevämmällä energialla? Mitäkähän se Jumala haluaisi Sinun oikein tekevän?Jos seuraat Jeesuksen esimerkkiä, niin olet neljäkymmentä päivää syömättä ja juomatta yhtään mitään. Minua vain ihmetyttää, miksi krisityt noudattavat mieluummin omasta päästään keksimiään perinnäissääntöjä kuin Jumalan käskyjä.
Kristitty.net kirjoitti:
Jos seuraat Jeesuksen esimerkkiä, niin olet neljäkymmentä päivää syömättä ja juomatta yhtään mitään. Minua vain ihmetyttää, miksi krisityt noudattavat mieluummin omasta päästään keksimiään perinnäissääntöjä kuin Jumalan käskyjä.
Eikä meitä kielletä viettämästä paastoa aina kun siihen koemme tarvetta - ei edes pääsiäisenä.
Sitä voi paastota ja tehdä sen aivan niin kuin huvittaa, kun Raamatussa ei ole siihen mitään käskyä tai ohjetta. Sen kus seuraatte ihmisten perinnäissääntöjä, olette silloin kuin fariseukset.
- r298571
Raamatussa on paastoon ohjeita.
1970-luvulla kirjoitti Airola kirjan Alhaisesta verensokerista. Airolan dieetti oli muistaakseni
A. Jyvät, siemenet, pähkinät
B. Vihannekset, ja
C. Hedelmät.
Itselläni on ollut vastaavaa jo vuosikaudet, mutta lisäisin listaan vielä D. Kalan, ja E. Juustot.
Airolan ohjetta en ole noudattanut siinä, ettei hänen mielestään pitänyt juoda teetä eikä kahvia.
Joidenkin mielestä paastoaminen on vaarallista sokeritautisille.Kiitos vinkeistä ja neuvoista. Itsekin tässä mietiskelen tulevia vuosia varten. Saatan tehdä sellaisia muutaman päivän paastoja esimerkiksi jonain viikonloppuna rukoilen ja hiljentyen. Nytkin huomenna hiljennyn lukemaan Raamattua kello 12-18. Muutaman kerran käyn syömässä ja kerran juon jotain teetä yliopistolla. Muuten keskityn kolme päivää Raamattuun.
Tulevaisuudessa tarkoitus on paastota ja keskittyä jollakin tavoin kokonaisuutena lähentymään Jumalaa.
- tuoremehua
Minä olen paastonnut monta kertaa muuten vain laihtuakseni, ja toiseksi nuorentuakseni.
Jos haluat todella nuortua paastolla, paastoa juomalla tuoremehuja. Vaihtele joka päivä, esimerkiksi porkkanamehua yhtenä päivänä, seuraavana rypälemehua.
Teellä paastoten kenties laihdut mutta tuskin nuorennut.
Minä olen elänyt viikkotolkulla juomalla tuoremehuja. Jos olen menettänyt kymmenen kiloa painoa, olen kylläkin lihonut nuo kilot takaisin aika nopeasti, mutta nuo uudet kilot ovat uutta kudusta, joten nuorennun.
Toinen hyvä keino on elää hedelmillä viikko tai kaksi. tekee todella hyvää.
Onnea paastollesi!"Teellä paastoten kenties laihdut mutta tuskin nuorennut."
Ehkä uskonnollisen paaston tarkoituksena ei ole nuorentua. Itse tässä hävisi yli kymmenen kiloa ja monin monta kiloa alle normaalipainon rajan. Ehkä silloin näytti kasvot vähän kapeammalla nuoremman näköisenä. Itse kyllä tavoittelen ulkoisen kauneuden sijaista jotain sisäistä kauneutta Jeesuksessa Kristuksessa.
Siihen päämäärään voi päästä juuri teepaastolla. Jotkut olivat jollain kristillisellä opistolla päivän syömättä. Joivat vain teetä sokerilla vahvistettuna. Heistä sellainen yhden päivän teepaasto oli mielenkiintoinen kokemus. Puhuiko joku hyvästä olosta, joka ei välttämättä synny pelkästä vesipaastosta, jos verensokeripitoisuus laskee turhan alas? Onko jollakin tästä kokemusta?- tuoremehut
Yleensä ensimmäiset kolme-neljä päivää ovat vaikeita, saattaa olla päänsärkyä ja heikotusta. Sen jälkeen tuntuu paljon paremmalta. En kylläkään ymmärrä miksi et parantaisi terveyttäsi samalla. Tee ja sokeri saa veren sokerin heilahtelemaan ja toiseksi tulee vitamiininpuutos aika pian.
tuoremehut kirjoitti:
Yleensä ensimmäiset kolme-neljä päivää ovat vaikeita, saattaa olla päänsärkyä ja heikotusta. Sen jälkeen tuntuu paljon paremmalta. En kylläkään ymmärrä miksi et parantaisi terveyttäsi samalla. Tee ja sokeri saa veren sokerin heilahtelemaan ja toiseksi tulee vitamiininpuutos aika pian.
"Tee ja sokeri saa veren sokerin heilahtelemaan ja toiseksi tulee vitamiininpuutos aika pian."
Sepä oli vain yhden päivän nestepaasto teellä ja sokerilla. En itse ole sitä yrittänyt. Joittenkin mukaan parempi kuin pelkkä vesipaasto. Joku on kokeillu myös täyspaastoa, mutta se on kuulema tosi kova kokemus. On tainut loppu ensimmäisenä vuorokautena yhdellä, joka sellaista kokeili.
Saa sitä terveyttä parantaa samalla, mutta uskonnollisesti ei minun mielestä olla oikealla tiellä, jos päämääränä on suuresti ulkoinen kauneus. Itselläni oli melkein 21-vuotiaana ulkonäkökokemus. Peilissä edessäni näytti istuvan enkeli minun vaatteissani. Äidin täti katsoi samaan aikaan minua ja kertoi äidilleni pian, että "en eläessäni ole nähnyt komeampaa miestä" kuin minä enkelin näköisenä istumassa peilin edessä. Se oli täyttä harhaa. Olin edellisenä päivänä ravintolassa kuulema naisista ravintolan parhaimman näköinen mies ja samana päivänä, kun täti näki "kaikkein komeimman" kaverini sanoi ystävälleen minusta, että "paremman näköinen tuo on kuin eilen ravintolassa". Olin hyvännäköinen, mutta en missään nimessä se peilissä näkemäni "enkeli", jolle tädin silmissä "kaikkein komeimpana" Brad Pitt ja moni filmitähti jäi toiseksi?? Opin tuosta peilin "enkeli" kokemuksesta, että ulkonäkö on harhaa. Todellisuudessa kannattaa pyrkiä hengellisesti Jumalan Kuvaksi, kohti Jumalan ideaa hyvästä kunnon ihmisestä. Ei ole väliä suuressa määrin ulkoisella kauneudella, sitä ei saa Taivaaseen mukaan ja se on katoavaista, mutta sisäinen kauneus Jumalan silmissä voi olla sellaista, joka säilyy jollain tavoin ikuisesti? Ei ole väliä sillä, että näyttää ulkoisesti enkeliltä vaan sillä, että on Jumalan silmissä sellainen armosta Taivaaseen pääsevä, joka on siellä kuin enkeli??
Etsi paastossa aarteita Taivaaseen??- villihunajaa_pesästä
Hunajaa, pojat, hunajaa .... Kelpasi Johannekselle erämaassa, pitäis kelvata teillekin.
(Vinkki vinkki: taikasana tässä on fruktoosi, ja nimenomaan paremmat suhdeluvut fruktoosin ja glukoosin välillä)
Jos siis pitää sokeria varta vasten saada ees. Paastotessa on tärkeää opetella kieltäytymäänkin, eikö? villihunajaa_pesästä kirjoitti:
Hunajaa, pojat, hunajaa .... Kelpasi Johannekselle erämaassa, pitäis kelvata teillekin.
(Vinkki vinkki: taikasana tässä on fruktoosi, ja nimenomaan paremmat suhdeluvut fruktoosin ja glukoosin välillä)
Jos siis pitää sokeria varta vasten saada ees. Paastotessa on tärkeää opetella kieltäytymäänkin, eikö?"Hunajaa, pojat, hunajaa .... Kelpasi Johannekselle erämaassa, pitäis kelvata teillekin."
Nyt minulla taisi tulla mieleen, että joku taisi puhua teepaastosta juuri hunajalla. Saattoi olla, että siellä kristillisellä opistolla teepaastolla olleet käyttivät hunajaa. Joku puhui ainakin hunajasta. Johannes Kastaja söi myös muistaakseni heinäsirkkoja eli sai hän myös proteiinia.
"6. Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hän söi heinäsirkkoja ja metsähunajaa."
http://raamattu.fi/1933,38/Mark.1.html- villihunajaa_pesästä
"Hunajaa, pojat, hunajaa .... Kelpasi Johannekselle erämaassa, pitäis kelvata teillekin."
Nyt minulla taisi tulla mieleen, että joku taisi puhua teepaastosta juuri hunajalla. Saattoi olla, että siellä kristillisellä opistolla teepaastolla olleet käyttivät hunajaa. Joku puhui ainakin hunajasta. Johannes Kastaja söi myös muistaakseni heinäsirkkoja eli sai hän myös proteiinia.
"6. Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hän söi heinäsirkkoja ja metsähunajaa."
http://raamattu.fi/1933,38/Mark.1.htmlKyllä sekin paaston kriteerit täyttää, kun vallan päättää elää sellaisella ruokavaliolla. Ei öljyäkään!
Pysähdypäs miettimään sellaistakin miestä kuin Johannes, joka ei pelkästään että keräsi heinäsirkkoja särpimeksi, niin meni sörkkimään mehiläispesiä, jotta pysyi verensokerit kohdillaan. Kelpo mystikko, harvemmin tulee enää vastaan moisia.
- r298571
Muotina kun oli karppaaminen ja muita dieettejä, joissa rajoitetaan jonkin tärkeän saantia, niin joku valitteli lehtihaastattelussa, ettei hänelle riitä karppaaminen, vaan tarvitaan hiilihydraatteja päivän aikana. Olikohan Yö-yhtyeen laulaja.
Raamatussa annetaan ymmärtää, ettei ruumiillisella kuntoilulla tai ruokavaliolla saavuteta välttämättä mitään hengellistä etumatkaa (vaikka ne hyödyllisiä joskus saattaisivat ollakin muuten). 1. Tim 4.
Heb 13:9 Älkää antako kaikenlaisten vieraiden oppien johtaa itseänne harhaan. Meidän sydämemme tulee vahvistua armosta, ei ruoista, jotka eivät ole ketään hyödyttäneet. - Tuoremehut
Nuoruus ja turhamaisuus on eri asia. Sinä ilmeisesti olet vielä nuori. minä olen jo 67 vuotta. En ajattele nuoruuden turhamaista kauneutta vaan olen iloinen ettei ole vielä vanhuuden ongelmia suuremmin. Verenpaine ei ole noussut, verisuonet eivät ole kalkkeutuneet. Uskon että Jumalan tarkoitus on että pidämme jonkunverran huolta terveydestämme. Kävin juuri tapaamassa minua muutamaa vuotta vanhempaa miestä, jolla oli jo ollut veritulppa aivoissa, verenpaine korkea, kävely hyvin vaivalloista. Hän oli tupakoinut koko ikänsä, eikä ollut koskaan arvostanut terveyttään. Itsellenikin alkaa kyllä tulla hiukan ryppyjä naamaan, joten minäkin vanhenen, vaikka hitaammin.
En halua tulla huonokuntoiseksi ennenkuin on pakko. Olen kiitollinen siitä että olen paastronnut paljon, sekä yrittänyt syödä terveellisesti ja harrastanut liikuntaa. Tämä ei vieraannuta minua Jumalasta vaan tunnen kiitollisuutta Hänen armostaan. Vaikka teemmekin parhaamme, ellei Hän anna meille armoaan, ei se mitään hyödytä.
Mooseksesta sanottiin ettei hänen elinvoimansa ollut heikentynyt, vaikka hän oli 120 vuotta vanha. Hän oli syömättä pitkiä aikoja. Se auttoi häntä pääsemään lähelle Jumalaa, ja kenties antoi hänelle pitkän iän.
En usko että paastoat viikkotolkulla, joten sinun ruokavaliollasi ei liene samaa merkitystä kuin jos paastoaisit neljäkymmentä päivää ja enemmän. Itse olen elänyt mehupaastolla viisikymmentä päivää ja useammin yhden kuukauden. Sellainen paasto antaa varsin hyvän olon kun tekee sen oikein eikä hanki itselleen puutostauteja.
Jos se lähentää Jumalaan, riippuu siitä mitä tekee. Ajan voi käyttää haluamallaan tavalla. Minä tein nelikymmensivuisen internettisivun erään kuurin aikana.Nyt ymmärrän mitä halusit sanoa. Itse näin sellaisen kauneuden tavoittelun nuoruuden turhuutena, jolloin itseeni ihastui turhaan liian paljon nuoria naisia. Kauneus ei ollut pelkästään hyvä asia, jos se aiheuttaa turhaan onnettomia rakastumisia tai ihastumisia. Itsekin olen nyt paljon vanhempi, vaikka paljon minulla on sinun ikääsi. Ehkä sinun ikäisenä ulkonäön ja terveyden saavuttaminen paastoamisella on suuri elämys. Menestystä jatkossakin paastoissasi! :)
Itsekin olen huolestunut ajoittain eläkkeellä olevan isäni terveydestä. Aina hän ei ole voinut hyvin. On ollut esimerkiksi aivoverenvuotoa.
Kiitos mehupaaston jakamisesta muille!
- r298571
Kyllä kehossa on niitäkin toimintoja ja asioita, jotka vahvistuvat kuntoilun yms. kautta.
Esim. paljonko lihakset kehittyvät, jos ei käytettäisi. Joskus kohuttiin vanhusten makuuttamisesta, että menevät vain huonompaan kuntoon, jos makuutetaan. Toisaalta kaikilla ei ole sitä intoa ja elämäniloa, että humppaisivat pitkälle viime vuosiinsa asti.
Joskus väitettiin länsimaissa syötävän liikaa proteiinia. Tai että niukasti syöminen olisi terveellisempää kuin ylensyönti. Mutta onko ylensyönti syntiä? Missä menee raja?"Joskus väitettiin länsimaissa syötävän liikaa proteiinia. Tai että niukasti syöminen olisi terveellisempää kuin ylensyönti. Mutta onko ylensyönti syntiä? Missä menee raja?"
En tiedä ylensyönnin rajoista, mutta itselläni oli tänään jonkinlainen paastosta vapautumiskokemus. Minä tässä tavallaan paastosin tai boikotoin seitsemän viikkoa pikaruokala Subwayta. Tänään menin sinne jälleen käymään seitsemän viikon poissaolon jälkeen. Tilasin 15 senttimetrin päivän subleivän, joka oli tonnikalaa. Maistui tosi hyvältä, sillä tavallaan olin paastonnut kyseisestä ravintolasta melkein kaksi kuukautta. En muistanutkaan miten hyvän makuista tonnikalan proteiini oli ja miltä maistui ihana Southwest-kastike sekä tuoreet vihannekset.
Hetken pidättäytyminen sai ravintola-aterian maistumaan jälleen todelta hyvältä. Kannatti pitää hetken taukoa noin 50 päivää. Tällä tavalla se paastominen voi aukaista ahaaelämyksiä, kun sitä tonnikalan lihaa saa seuraavalla kerralla. :) Minulla ei ollut ylensyöntiä, mutta hetken pidättäytyminen avasi mahtavan elämyksen lihan ääressä ravintolassa, josta oli pitkään poissa."...niukasti syöminen olisi terveellisempää kuin ylensyönti. Mutta onko ylensyönti syntiä? Missä menee raja? "
Eiköhän ensimmäisenä tule painonnousu?
- näkökulmaa_paastoon
Paastoon liittyen ortodoksisen kirkon verkkosivuilla julkaistiin taannoin tällainen suomennettu kirjoitus arkkimandriitta Sofroni Saharovilta, otsikkona "Miten haluankaan, että te kaikki olisitte runoilijoita": https://ort.fi/uutishuone/2018-02-19/miten-haluankaan-etta-te-kaikki-olisitte-runoilijoita Selkeät viittaukset Raamatun jakeisiin saattavat täälläkin avata noiden jakeiden merkitystä.
"Kun mielemme kohoaa katselemaan Kristusta, joka on nousemassa Golgatalle, on selvää, että sanamme ehtyvät. Kunnioitamme Häntä Jumalana – ja vaikenemme. Edessämme olevien viidenkymmenen paastopäivän aikana jokaisella teistä tulee olemaan vaikeita hetkiä. Silloin muistamme Kristusta, joka vietti erämaassa neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä."
"Juuri ennen suuren paaston alkua toimitetaan ”suuren sovinnon” palvelus. Kun me pienessä piirissämme pyydämme veljiltämme nöyrästi anteeksi kaikkea, millä olemme ajatuksissamme tehneet syntiä heidän edessään, muistakaa silloin viimeistä tuomiota."
"On sanottu, että Herra tulee kirkkaudessa. Kun Hän istuu valtaistuimelleen, Hänen eteensä kootaan kaikki kansat ihmisen luomisesta aina viimeiseen naisesta syntyneeseen asti[14]. Siirtäkää mielenne pienistä asioista, jotka ovat toisten äärettömien asioiden kuvia – tämä on se mitä meiltä vaaditaan. Matteuksen evankeliumin viidennessä luvussa luemme Kristuksen sanat, jotka täydentävät Mooseksen lakia: ”Te olette kuulleet sanotuksi: ’Älä tapa’… Mutta minä sanon teille… Te olette kuulleet sanotuksi: ’Älä tee huorin’… Mutta minä sanon teille…” ja niin edelleen. Joka kerta Hän siirtyi Vanhan testamentin käskyistä kunkin käskyn äärettömään merkitykseen."
Tuossa oli paljon hyvää sanomaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931448Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1931431Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901135
- 841000
- 81995
- 39962
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66915Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6857