Sietämätön koti-ikävä

JenniTH

Olen yliopiston opiskelijavaihdossa Tanskassa kesäkuun alkuun. Tulin tänne parisen viikkoa sitten ja siitä lähtien joka ikinen päivä olen potenut raastavaa ja ylitsepääsemätöntä koti-ikävää. Eniten ikävöin poikaystävääni. Meillä on Suomessa yhteinen arki mutta olemme kuitenkin seurustelleet sen verran vähän aikaa että alkuhuuman superrakkaus on vielä vahvasti läsnä. Tuntuu etten tahtoisi olla täällä enkä kuulu tänne. Kämppikseni elämöi tässä eräs ilta, miten kauhealta hänestä tuntuu kun hän rupeaa miettimään sitä että hänen pitää pian palata kotimaahansa. Olen tämän saman kuullut muiltakin haastattelemiltani, he eivät kaipaa kotimaassaan mitään ja ovat niin onnellisia että ovat täällä. Itse en mitään odota niin paljon kuin kotiinpaluuta. En ole vielä kertaakaan tuntenut oloani täällä onnelliseksi tai kiitolliseksi siitä että olen täällä, ja odotan vain että päivät valuvat ohi ja olen askeleen lähempänä kotiin pääsyä. Tuntuu aivan kauhealta sanoa näin. Koen etten voi puhua tällaisia asioita oikeen kenellekään koska en tahdo vaikuttaa kiittämättömältä enkä myöskään saada läheisiäni huolestuneeksi. Muut vaihtarit ja kämppiksenikin vaikuttavat mukavilta ja joidenkin kanssa hengailen enemmänkin, mutta pääasiassa olen kaiken aikaa yksin. En ole koskaan ennen elämässäni tuntenut itseäni yksinäiseksi, mutta nyt tuo tunne on tukehduttaa minut. Olen aloittanut opintoni Suomessa keskimääräistä myöhemmin ja vaikka opiskelijakaverini ovat mukavia, he ovat minua melkein vuosikymmenen nuorempia. Heillä on myös jokaisella joku, kenen kanssa puhua äidinkieltään ja he juttelevatkin paljon keskenään äidinkielillään. Sitten siinä olen minä, joka ei ymmärrä noita kieliä, ja jolla ei ole ketään kenen kanssa samalla tavalla jutella omalla äidinkielelläni. Koen olevani sosiaalinen ihminen, mutta täällä tuntuu että jään ulkopuoliseksi.

En voi enkä tahdo lähteä maitojunalla kotiin kesken kaiken - etenkin kun olen ollut täällä niin vähän aikaa. Ajatus vielä liki neljästä kuukaudesta täällä saa kyyneleet kirveltämään silmissä vaikka järjellä ajateltuna se on naurettavan lyhyt aika. Ainut lohtuni tällä hetkellä on parin kuukauden päähän varaamani lennot Suomeen. En tiedä miten kestän siihen asti sekoamatta tästä ikävästä ja pahasta olosta.

Jos joku jaksoi lukea tämän sepustuksen läpi niin pahoittelut pituudesta ja mahdollisesta huonosta ulosannista. Tämä on puhdasta ajatuksenvirtaa. En tiedä oikein kirjoitinko tätä vain itselleni vai miksi tämän tänne kirjoitin, mutta jos löytyy kohtalotovereita niin mielelläni kuulisin kokemuksia. Meneekö tämä ohi?

2

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulepois

      Tule kotiin. Eihän sinä tai tuleva urasi hyödy tuosta kärvistelystä mitään.

      Olet jo saanut sen opin, että sinun ei tule lähteä Suomesta tai kotoa yleensäkään koskaan mihinkään. Et selviä siitä. Tämäkin on tärkeä ja arvokas asia oppia omasta itsestään.

    • Nytjopitkäänulkomailla

      No kuinka meni? Selvisitkö koti-ikävästä? Meitä on varmasti moneen junaan, ja tämä tulee sinun vaihtosi kannalta myöhässä, mutta sen voisi yrittää nähdä plussana, ettei ole vaihdossakin omaa äidinkieltä puhuvia ympärillä. Toki välillä on mukava tavata maanmiehiä ja -naisia, mutta itselläni on tainnut mennä yli puolikin vuotta, etten ole tavannut ketään suomalaista livenä. Ainakin kielitaidon kehittymisen kannalta se on positiivinen asia. Seurustelukumppanin ikävöinti on tietysti sitten asia erikseen, mutta esim. Tanska on jo niin lähelläkin, että eihän se ole konsti eikä mikään järjestää niin, että näkee välillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe