Joissain dieselautoissa käytetään adblue lisäainetta typenoksidien poistamisessa. Mikäli harkitsemassasi autossa on näin niin tarkista seuraavat asiat: 1) säiliön koko jos harrastat pidempiä reissuja. 2) onko mahdollisesti mittaria vai hälyttääkö kun on loppumassa ja montako km ennen loppua hälyttää. 3) voiko lisätä itse ja missä sijaitsee täyttöaukko.
Ensimmäinen ei ehkä ole niin olennainen asia mutta nesteen loppumisen ilmoittaminen on. Jos ei ole mittaria niin nesteen kulutuksen ja määrän arviointi on aika vaikeaa koska kulutus vaihtelee mm. ajotavan ja moottorin kuormituksen mukaan. 1000-3000 km voi äkkiseltään kuulostaa ihan riittävältä mutta jos lähtee eteläsuomesta vaikka parin viikon automatkalle lappiin tai pohjoisnorjaan ja säiliö alkaa olla hälytykse rajoilla lähtiessä niin nestettä joudutaan lisäämään matkalla.
Osassa autoja täyttöaukko sijaitsee polttoaineen täyttöaukon vieressä jolloin täyttö on helppoa. Mikäli täyttöaukko on tavaratilassa pohjalevyn alla niin hieman hankalampaa. Matkalla ollessa tavaratila on tietenkin täynnä tavaraa ja ainakin omalla tuurilla sataa ja operaatio on tehtävä taivassalla...
Joissain malleissa täytöstä on tehty laitoman hankalaa koska täyttö pitää ohjelmoida auton tietokoneeseen vaikka itse nestettä voi "hätätilassa" lisätä itse. Jos pohjoisin merkkiliike on Rovaniemellä ja itse Inarissa menee homma haasteelliseksi koska ihan joka pajalla ei välttämättä ole mahdollisuutta ohjelmointiin vaikka nestettä löytyykin (huoltoverkoston laajuus kannatta pitäämielessä merkkiä valitessa). Ohjelmoinnin tarvetta en oikein muuten ymmärrä kuin ylimääräisenä rahastuksena.
Ja mitä merkitystä tällä kaikella on? Jos neste loppuu niin moottori ei enää käynnisty, on kai se kriittisin asia. Viisas tietysti käyttää autonsa etukäteen huollossa ja tarkistettavana mutta milläs kontrolloit jos et voi tarkistaa nesteen määrää? Tekemättömistä töistä on ennenkin laskutettu. Itse adblue teknologiaa en kritisoi, mutta em. asioista on hyvä olla perillä ettei tule yllätyksiä
Oletko ostamassa dieselautoa?
Lisätä_vai_eikö_lisätä
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi392892Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs282703100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es442356Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201941Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo401873Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa571689- 381563
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä341461- 451393
- 261241