Ratikkapuolue on kuin vanha ravintola Patarouvan

tämä.on.nähty

mainos "mikä on hyvän ruoan salaisuus, sitähän ei Patarouva kerro". Eli mistä on ratikkaa ylistävät luvut saatu niin "sitähän ei ratikkapuolue kerro".

Esimerkki: busseilla Hiedanrantaan mahtuu 15 000 asukasta mutta ratikalla 25 000. Mistä ja millaisin oletusarvoin, kriteerein ja todistein nämä luvut on saatu niin se on muka liikesalaisuus jota ei voida paljastaa.

Tätähän se on koko ajan.

59

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hypetyksen-loppu

      Kyllä ratikkafaneilla höpinää piisaa mutta kun kysytään suoraan jotain missä ne joutuisivat panemaan itsensä likoon niin hiljaista on.

      Koska mitään perusteita ratikkahypetykselle ei ole niin mitään lähtötietojakaan ei voida antaa. Kun ei ole niin ei ole.

      Kyllä niitä tietoja lukisi ihan pelkästä mielenkiinnosta moni ratikan kannattajakin, ei se pelkästään vastustajien hupi tulisi olemaan.

      • tätähänSe

        Niinhän ne kannattajat sanovat "kumotkaa meidän näkemyksemme mutta emme kerro mitä pitää kumota, ottakaa itse selvää, hakekaa, jossain ne ovat".


      • Side345

        Vastustatte,koska ei ole mitään vastustettavaa? Ratikasta on tehty selvityksiä. Vihje,muuallakin kuin Tampereella tai Suomessa. Koetappa löytää jotain negatiivista .


      • Sgpx
        Side345 kirjoitti:

        Vastustatte,koska ei ole mitään vastustettavaa? Ratikasta on tehty selvityksiä. Vihje,muuallakin kuin Tampereella tai Suomessa. Koetappa löytää jotain negatiivista .

        Fiktion muuttaminen faktaksi ja päätös. Heppoista on


      • Huutoomahtuu

        Näin taantumukselliset toimii,kun ei asiaperusteita tukemaan omaa kantaa. Kiskoliikenteestä löytyy vain myönteisiä arvioita. Löydä nyt yksi linkki jossa on asiaperusteita ratikkaa vastaan.


    • plhaa

      "Esimerkki: busseilla Hiedanrantaan mahtuu 15 000 asukasta mutta ratikalla 25 000. Mistä ja millaisin oletusarvoin."

      Raitiovaunuihin mahtuu enemmän matkustajia samalla matkustusmukavuudella/ikävyydellä kuin busseihin, joten on mahdollista rakentaa asuntoja useammalle. Raitiovaunut siis tarjoavat todellisen vaihtoehdon käyttää joukkoliikennettä isommalle joukolle ihmisiä bussiin verrattuna.

      Minulla ei tosin ole niitä lukuja, millä Tampereella on laskettu, mutta periaate on tuo.

      • Ratikkauskovaiset

        Höpön höpön!


      • mitä.bussinpalvoja
        Ratikkauskovaiset kirjoitti:

        Höpön höpön!

        Jos valmistajien mukaan samalla mitoituksella (4hlö/m2) tuplaniveliseen bussiin mahtuu noin 150 matkustajaa, joista 50-60 istumaan ja raitiovaunuun 260 matkustajaa, joista 80 istumaan, niin eroa on melkoisesti. Bussissa 150 muun matkustajan kanssa kulkeminen olisi jo melkoisen epämiellyttävää, mutta ratitiovaunussa olisi samalla väkimäärällä vielä mukavasti tilaa.

        Ne kehitysmaiden 300 matkustajan busseit on laskettu noin 7 hlö/m2 mitoituksella, lisäksi ne eivät ole matalalattiaisia, vaan niille on tehty metromaiset terminaalit.


      • epämukava-ratikka

        .....Raitiovaunuihin mahtuu enemmän matkustajia samalla matkustusmukavuudella....

        Höh, tuokin on yksi niitä väittämiä joita ei ole todistettu eikä perusteltu mutta joihin koko ratikkahype perustuu. Ei ratikassa ole mitään seikkaa jonka perusteella siihen mahtuisi "enemmän matkustajia samalla matkustusmukavuudella".

        Katselin viime syksynä sitä malliratikkaa Keskustorilla ja enemmän siihen mahtuu neliömetriä kohden ihmisiä koska istuimia ei ole nimeksikään. Miten seisominen sitten lisää mukavuutta, huh, sen kun joku perustelisi. Minun mielestäni se vähentää.

        Ja voihan bussejakin laittaa liikenteeseen sen verran kuin on tarve kuten Hervanta osoittaa. Yhtä iso kuin Hiedanranta eikä mitään ongelmia ole ollut. Enkä myöskään usko, että tuo mitoitus 15000/25000 perustuu millään tavoin matkustusmukavuuteen, ei.


      • nykäistään-asioita
        mitä.bussinpalvoja kirjoitti:

        Jos valmistajien mukaan samalla mitoituksella (4hlö/m2) tuplaniveliseen bussiin mahtuu noin 150 matkustajaa, joista 50-60 istumaan ja raitiovaunuun 260 matkustajaa, joista 80 istumaan, niin eroa on melkoisesti. Bussissa 150 muun matkustajan kanssa kulkeminen olisi jo melkoisen epämiellyttävää, mutta ratitiovaunussa olisi samalla väkimäärällä vielä mukavasti tilaa.

        Ne kehitysmaiden 300 matkustajan busseit on laskettu noin 7 hlö/m2 mitoituksella, lisäksi ne eivät ole matalalattiaisia, vaan niille on tehty metromaiset terminaalit.

        Mikään ei estä laittamasta reitille busseja riittävästi. Noilla viisasteluilla kai vain yritetään osoittaa, että Hervannan liikenteen hoito busseilla on mahdotonta, Hervantaa ei siis ole.


      • katu.ei.veny

        Esteeksi bussien jatkuvalle lisäämiselle on jo muodostunut keskustan pysäkkialueet ja Hämeenkatu. Busseja ei voi tunkea loputtomasti lisää. Aikataulut ei pidä ja katuympäristö heikkenee. Ratikkaprojekti on käynnistetty ihan järkisyistä.


      • kandee.tsekata

        Se on jännä juttu, siis meinaan se liikennevälineen kuljetuskyky. Selittää monta asiaa, jos sen vaan ymmärtää.


      • retzkdgm
        epämukava-ratikka kirjoitti:

        .....Raitiovaunuihin mahtuu enemmän matkustajia samalla matkustusmukavuudella....

        Höh, tuokin on yksi niitä väittämiä joita ei ole todistettu eikä perusteltu mutta joihin koko ratikkahype perustuu. Ei ratikassa ole mitään seikkaa jonka perusteella siihen mahtuisi "enemmän matkustajia samalla matkustusmukavuudella".

        Katselin viime syksynä sitä malliratikkaa Keskustorilla ja enemmän siihen mahtuu neliömetriä kohden ihmisiä koska istuimia ei ole nimeksikään. Miten seisominen sitten lisää mukavuutta, huh, sen kun joku perustelisi. Minun mielestäni se vähentää.

        Ja voihan bussejakin laittaa liikenteeseen sen verran kuin on tarve kuten Hervanta osoittaa. Yhtä iso kuin Hiedanranta eikä mitään ongelmia ole ollut. Enkä myöskään usko, että tuo mitoitus 15000/25000 perustuu millään tavoin matkustusmukavuuteen, ei.

        Tampereelle tulevat ratkikat ovat leveämpiä ja pidempiä kuin Helsinkiin matkalla ollut esittelyratikka. Sitä paitsi Hesankin ratikassa on enemmän istumapaikkoja kuin markkinoilla olevissa tuplanivelbusseissa. Yli kymmenen metriä pidemmässä raitiovaunussa on varmasti enemmän matkustustilaa kuin tuplanivelbusseissa saati nykyisissä telibusseisssa.

        Kyllähän sitä voi rakentaa vaikka kuinka suuren lähiön tai kaupunginosan, ei bussit sitä estä. Mutta jos halutaan, että joukkoliikenteen käytön osuus kasvaa, busseilla ei pystytä tarjoamaan riittävää laatutasoa, jotta useampi valitisisi joukkoliikenteen oman auton sijasta.

        Tarve kulkea on kuitenkin suurella osalla ihmisistä suunnilleen samaan aikaan ja harvaa kiinnostaa odotella pysäkillä täpötäyttä bussia. Ei minuakaan innosta kulkea busilla 8 tai 16 aikaan, mutta hiljaisempina aikoina bussissakin kulkeminen on ihan miellyttävää, vaikka aikataulussa ne eivät kulkeneet edes ennen ratikan rakentamista.


      • näin.se.käy
        katu.ei.veny kirjoitti:

        Esteeksi bussien jatkuvalle lisäämiselle on jo muodostunut keskustan pysäkkialueet ja Hämeenkatu. Busseja ei voi tunkea loputtomasti lisää. Aikataulut ei pidä ja katuympäristö heikkenee. Ratikkaprojekti on käynnistetty ihan järkisyistä.

        ....Esteeksi bussien jatkuvalle lisäämiselle on jo muodostunut keskustan pysäkkialueet ja Hämeenkatu....

        Eli ratikka on sitten siitä hyvä kun siinä ihmiset pakataan tiukempaan ? Otetaan busseistakin istuimet pois niin eikös se sitten ole sama asia, vai ?


      • Tampi

        Tutustu aiheeseen,ehkäpä ymmärrät.


    • matka.kokemus

      Matkustuskokemus raitiotiellä on erilainen kuin bussissa myös talvisen jääkimpale/polanne ym kauden aikana. Kannattaa avoimin mielin ajatella ja vaikka kokeilla, miten paljon tärinää ja muuta ylimääräistä liikettä, ahtautta ja tasoeroa liittyy yhteen ainoaan normaaliin bussimatkaan Keskustori - Hervanta .. ja sitten yrittää kuvitella, millainen matka on, jos välineenä olisi kiskoilla kulkeva, esteetön tilava raitiovaunu. Ero on iso.

      • paras-ratkaisu

        Osta h-auto, ero on iso. Etkä ole sidottu valmiisiin reitteihin etkä aikatauluihin.


      • matka.kokemus

        Olen omistanut auton kymmeniä vuosia ja haluan nyt asua ympäristössä, missä auton omistaminen ei ole käytännön välttämättömyys. Tämän trendin mukaan ratikkakaupunkia toivottavasti tehdään ja sehän sopii. Ratikan liikennöintiajat riittävät oikein hyvin.


      • ei-poikkeamia
        matka.kokemus kirjoitti:

        Olen omistanut auton kymmeniä vuosia ja haluan nyt asua ympäristössä, missä auton omistaminen ei ole käytännön välttämättömyys. Tämän trendin mukaan ratikkakaupunkia toivottavasti tehdään ja sehän sopii. Ratikan liikennöintiajat riittävät oikein hyvin.

        Aika yksitoikkoista elämää jos aiot liikkua vain ratikkareittiä pitkin itä-länsi suunnassa.


      • Tylsäys

        Pointtisi? Tarkoitatko,ettei muualle saa mennä ilman omaa autoa?


      • vaikeeta-mennä
        Tylsäys kirjoitti:

        Pointtisi? Tarkoitatko,ettei muualle saa mennä ilman omaa autoa?

        ---Tarkoitatko,ettei muualle saa mennä ilman omaa autoa----

        Saa mennä mutta milläs ratikkafani menee kun ei ole ratikkaa.


      • Heheeeh

        Ilvesfanikin menee katsomaan jääkiekkoa,vaikka...


    • Artikladi521000567

      Eun linja on vähentää hiilidioksidipäästöjä. Suomi on sitoutunut niiden toteuttamiseen. Autoilun vähentäminen on yksi tärkeä osa tavoitteeseen pääsemiseksi. Odottettavissa uusia linjauksia. Keinovalikoimia esim. Tietullit,polttoainevero, kaupunkien tiivistäminen,ratikat, sähköautot.

      • futurelly

        ratikan avulla menemme hyvään suuntaan, autoilua saadaan vähennettyä huomattavasti ja auton omistaminen pienenee koko ajan mm. kimppa-autojen avulla


      • Kommunistimeininkiä
        futurelly kirjoitti:

        ratikan avulla menemme hyvään suuntaan, autoilua saadaan vähennettyä huomattavasti ja auton omistaminen pienenee koko ajan mm. kimppa-autojen avulla

        Aika erikoista on että puhutaan että sosialismi ja kommunismi on kaatunut. Nythän vasta ollaan hyvää vauhtia menossa siihen suuntaan!


      • Prognoosi

        Kun maailma saastuu tällä tahdilla,on yhteistalous "kommunismi" ehkä ainoa vaihtoehto selviytyä.


      • Kommunistimeininkiä
        Prognoosi kirjoitti:

        Kun maailma saastuu tällä tahdilla,on yhteistalous "kommunismi" ehkä ainoa vaihtoehto selviytyä.

        Se että Suomessa siirrytään kommunismiin ei auta mitään kun Kiina siirtyy vauhdilla kapitalismiin!


      • Ööghp
        Kommunistimeininkiä kirjoitti:

        Se että Suomessa siirrytään kommunismiin ei auta mitään kun Kiina siirtyy vauhdilla kapitalismiin!

        Ja Venäjä on jo


      • paluu.historiaan
        Prognoosi kirjoitti:

        Kun maailma saastuu tällä tahdilla,on yhteistalous "kommunismi" ehkä ainoa vaihtoehto selviytyä.

        Kommunismi kylläkin oli pahin ympäristön saastuttaja. Isoveli kun oli aina oikeassa.


      • pölvästit

        Suomi ja maailma. Saastuminen koskee koko maailmaa. Rautalanka alkaa loppua.


      • Kriih-krääh

        Ratikka on perseestä!


      • NäinOnNäppylät
        Kriih-krääh kirjoitti:

        Ratikka on perseestä!

        Ilmankos Helsingin ratikassakin haisee niin pahalle!


      • Selväpeli

        Olit yksin tai muitten kanssa.


      • niin.mites.meet
        futurelly kirjoitti:

        ratikan avulla menemme hyvään suuntaan, autoilua saadaan vähennettyä huomattavasti ja auton omistaminen pienenee koko ajan mm. kimppa-autojen avulla

        Kimppa-autot ovat pelkkää lapsekasta plörinää. Milläs meet kun kaksi perhettä tarttis mummolan matkalle auton samaan aikaan mutta on vain yksi auto.


      • hävekkää

        Mummo muuttaa ratikkareitille. Piruako sinne ängeettä ,antakaa rauha,bensarahaa meettä ruinaamaan.


    • just.joo2

      Maailma pelastuu kun Tampere hankkii ratikan.

      • kisko.pelastaa

        Tampere menestyvänä ja kehittyvänä urbaanina keskuksena parantaa kilpailukykyään, kun hankkii ratikan.


      • Ratikkauskovaiset
        kisko.pelastaa kirjoitti:

        Tampere menestyvänä ja kehittyvänä urbaanina keskuksena parantaa kilpailukykyään, kun hankkii ratikan.

        Pysykää lujana uskossanne älkääkä anna tosiasioiden häiritä sitä!


      • Spegeln

        Oletko jo psykoosissa? Kuinka kaveri voi,nyökytteleekö samaan tahtiin?


      • hihihihihhihi
        Ratikkauskovaiset kirjoitti:

        Pysykää lujana uskossanne älkääkä anna tosiasioiden häiritä sitä!

        Ottaako päähän? Harmittaako? Huuda kovempaa! 😂😂😂😂😂


      • RATIKKAUSKOVAISET
        hihihihihhihi kirjoitti:

        Ottaako päähän? Harmittaako? Huuda kovempaa! 😂😂😂😂😂

        HALUAT SIIS ETTÄ ALAN HUUTAA?


      • dippadaapa

        Pari pukstaavia korkeemmalta. Ota kaverisi Spegeli mukaan.


    • KallistaLeikkiä

      "Esimerkki: busseilla Hiedanrantaan mahtuu 15 000 asukasta mutta ratikalla 25 000. Mistä ja millaisin oletusarvoin, kriteerein ja todistein nämä luvut on saatu niin se on muka liikesalaisuus jota ei voida paljastaa."

      Erittäin hyvä huomio, siinä fysiikan laitkin meinaa unohtua kun ratikkaa väkisin Tampereelle runtataan. Vapaamuurarit saivat taas tahtonsa läpi, aivan niin kuin kävi tunnelinkin kanssa, vaikka suurin osa veronmaksajista oli tunnelia vastaan.

      • Hullusaaolla

        Voit varioida ylä tai alapäässäsi, et tule ymmärtämään vaikka kuin visioisi.


      • mikä.syy.muka

        Sille ei ole mitään syytä että Hiedanrantaan tulisi edes busseja. Ne on muuallakin ihan turhia!


      • vapakeskusta

        Varsinkin lähiöissä,siellähän on kaikki mitä asukki tarvitsee.


      • työtä.vai.ei

        Tuleehan sinne ne 10 000 työpaikkaakin. Ilman ratikkaa ei olisi tullut yhtään.


      • miten-muka-on
        työtä.vai.ei kirjoitti:

        Tuleehan sinne ne 10 000 työpaikkaakin. Ilman ratikkaa ei olisi tullut yhtään.

        Miten on mahdollista että nyt on Tampereella työpaikkoja kun ei ole vielä ratikkaa. Eihän täällä sinun ajattelullasi pitäisi olla nyt yhtään työpaikkaa ! Mutta kun vaan on.


      • Tiedoksianto

        Nyt niitä tulee jokaiselle halukkaalle.


      • Äghz
        Tiedoksianto kirjoitti:

        Nyt niitä tulee jokaiselle halukkaalle.

        😅😅😅


    • Go.Rassu

      Pitää kestää tämä vuosi 2018 ja varmaan vielä 2019 ... mutta sitten alkaa näkyä ihan aitoja Rassuja Mansen radalla. Ennen kaupallisen liikenteen alkua testataan vaunuja ja aletaan kouluttaa Rassun kuskeja. Viimeistään silloin Mansen väki alkaa tuntea _ansaittua_ aitoa ylpeyttä siitä, että Tampereen laatu paranee pysyvästi myös raitiotiellä toimivan joukkoliikenteen ansiosta.

      • go.go.go.go

        erittäin hyvin sanottu!


      • NäinOnNäppylät

        Ratikka on siis Rassu ja matkustajat rassukoita...


      • NäinOnNäkyleipä
        NäinOnNäppylät kirjoitti:

        Ratikka on siis Rassu ja matkustajat rassukoita...

        Ja me muut ajamme omalla autolla...


      • pitkä.aika

        Eiköhän tässä pidä odottaa vuoteen 2021 ennen kuin niitä Raatoja näkyy kaduilla.


      • go.Rassu
        pitkä.aika kirjoitti:

        Eiköhän tässä pidä odottaa vuoteen 2021 ennen kuin niitä Raatoja näkyy kaduilla.

        hehe.... Rassuja _näkyy_ jo paaaljon aikaisemmin.

        Yleisölle avoimen, nk kaupallisen liikenteen alku on luvattu 2021. Mutta sitä ennen pitää testata vaunutyyppiä. Elikkä onko speksien mukainen, onko nopeus ja muut jutut sovitun mukaiset, paljonko kuluttaa energiaa, paljonko sitä ja tätä. Raitiotiekulttuuriin kuuluu huolellinen testaus. Aluksi vain osalla rataa, toki. Varikolta jonnekin ehkä Sammonkadulle, varmaan.

        Sitten tulee koko radan, varikon ja informaatiojärjestelmien ja muiden testausvaihe sekä Rassun kuskien koulutusvaihe. Se tehdään ihan oikealla radalla koko pituudellaan ja kestää varmaan kuukausia ensimmäisen kurssin osalta. Silloin nähdään Rassuja suhisemassa Pyynikintorin pysäkillä asti ilman matkustajia.

        Rassu on suunniteltu hyvin ja kunnollisilla marginaaleilla. Raitiotien rakentaminen ei ole Rakettitiedettä, vaan ihan normaalia järkitoimintaa. Elikkäs kun radan rakentaminen Mansen tyyliin on opittu, rata voi tulla ajokelpoiseen kuntoon aika lailla ripeästi.

        Mansen rata tehdään jostain syystä eri tavalla kuin mitä rennossa Stadin tyylissä on tapana. Stadissa ei säädetä joka ainoaa kiskoa erikseen, vaan tuodaan kadulle valmiit rataelementit ja siihen putkesta betonia päälle. Ja se on siinä.

        Mansessakin ehkä opitaan kokemuksen kautta ... Joo, viimeistään 2021 ollaan linjalla, mutta Rassuja nähdään Mansen radalla tai ainakin sen osilla jo paljon aikaisemmin.

        Punainen sopis, jos väriehdotusta joku kysyy. :)


    • Tutkimusta

      ...Vähimmillään bussien väyläinvestoinnit ovat pienet, minkä vuoksi bussi on kaikesta huolimatta taloudellisin ratkaisu hyvin vähäisillä matkustajamäärillä...
      Kun halutaan halpa ja toimiva kuljetusväline kaupunkiliikenteessä vaihtoehto on ratikka.

    • me.maksetaan

      Grynderit ajaa omilla autoillaan ja nauravat mennessään

      • Eikade

        Ajelkoon,mutta maaseudulla. Parkkihalliin mahtuu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe