mainos "mikä on hyvän ruoan salaisuus, sitähän ei Patarouva kerro". Eli mistä on ratikkaa ylistävät luvut saatu niin "sitähän ei ratikkapuolue kerro".
Esimerkki: busseilla Hiedanrantaan mahtuu 15 000 asukasta mutta ratikalla 25 000. Mistä ja millaisin oletusarvoin, kriteerein ja todistein nämä luvut on saatu niin se on muka liikesalaisuus jota ei voida paljastaa.
Tätähän se on koko ajan.
Ratikkapuolue on kuin vanha ravintola Patarouvan
59
753
Vastaukset
- hypetyksen-loppu
Kyllä ratikkafaneilla höpinää piisaa mutta kun kysytään suoraan jotain missä ne joutuisivat panemaan itsensä likoon niin hiljaista on.
Koska mitään perusteita ratikkahypetykselle ei ole niin mitään lähtötietojakaan ei voida antaa. Kun ei ole niin ei ole.
Kyllä niitä tietoja lukisi ihan pelkästä mielenkiinnosta moni ratikan kannattajakin, ei se pelkästään vastustajien hupi tulisi olemaan.- tätähänSe
Niinhän ne kannattajat sanovat "kumotkaa meidän näkemyksemme mutta emme kerro mitä pitää kumota, ottakaa itse selvää, hakekaa, jossain ne ovat".
- Side345
Vastustatte,koska ei ole mitään vastustettavaa? Ratikasta on tehty selvityksiä. Vihje,muuallakin kuin Tampereella tai Suomessa. Koetappa löytää jotain negatiivista .
- Sgpx
Side345 kirjoitti:
Vastustatte,koska ei ole mitään vastustettavaa? Ratikasta on tehty selvityksiä. Vihje,muuallakin kuin Tampereella tai Suomessa. Koetappa löytää jotain negatiivista .
Fiktion muuttaminen faktaksi ja päätös. Heppoista on
- Huutoomahtuu
Näin taantumukselliset toimii,kun ei asiaperusteita tukemaan omaa kantaa. Kiskoliikenteestä löytyy vain myönteisiä arvioita. Löydä nyt yksi linkki jossa on asiaperusteita ratikkaa vastaan.
- plhaa
"Esimerkki: busseilla Hiedanrantaan mahtuu 15 000 asukasta mutta ratikalla 25 000. Mistä ja millaisin oletusarvoin."
Raitiovaunuihin mahtuu enemmän matkustajia samalla matkustusmukavuudella/ikävyydellä kuin busseihin, joten on mahdollista rakentaa asuntoja useammalle. Raitiovaunut siis tarjoavat todellisen vaihtoehdon käyttää joukkoliikennettä isommalle joukolle ihmisiä bussiin verrattuna.
Minulla ei tosin ole niitä lukuja, millä Tampereella on laskettu, mutta periaate on tuo.- Ratikkauskovaiset
Höpön höpön!
- mitä.bussinpalvoja
Ratikkauskovaiset kirjoitti:
Höpön höpön!
Jos valmistajien mukaan samalla mitoituksella (4hlö/m2) tuplaniveliseen bussiin mahtuu noin 150 matkustajaa, joista 50-60 istumaan ja raitiovaunuun 260 matkustajaa, joista 80 istumaan, niin eroa on melkoisesti. Bussissa 150 muun matkustajan kanssa kulkeminen olisi jo melkoisen epämiellyttävää, mutta ratitiovaunussa olisi samalla väkimäärällä vielä mukavasti tilaa.
Ne kehitysmaiden 300 matkustajan busseit on laskettu noin 7 hlö/m2 mitoituksella, lisäksi ne eivät ole matalalattiaisia, vaan niille on tehty metromaiset terminaalit. - epämukava-ratikka
.....Raitiovaunuihin mahtuu enemmän matkustajia samalla matkustusmukavuudella....
Höh, tuokin on yksi niitä väittämiä joita ei ole todistettu eikä perusteltu mutta joihin koko ratikkahype perustuu. Ei ratikassa ole mitään seikkaa jonka perusteella siihen mahtuisi "enemmän matkustajia samalla matkustusmukavuudella".
Katselin viime syksynä sitä malliratikkaa Keskustorilla ja enemmän siihen mahtuu neliömetriä kohden ihmisiä koska istuimia ei ole nimeksikään. Miten seisominen sitten lisää mukavuutta, huh, sen kun joku perustelisi. Minun mielestäni se vähentää.
Ja voihan bussejakin laittaa liikenteeseen sen verran kuin on tarve kuten Hervanta osoittaa. Yhtä iso kuin Hiedanranta eikä mitään ongelmia ole ollut. Enkä myöskään usko, että tuo mitoitus 15000/25000 perustuu millään tavoin matkustusmukavuuteen, ei. - nykäistään-asioita
mitä.bussinpalvoja kirjoitti:
Jos valmistajien mukaan samalla mitoituksella (4hlö/m2) tuplaniveliseen bussiin mahtuu noin 150 matkustajaa, joista 50-60 istumaan ja raitiovaunuun 260 matkustajaa, joista 80 istumaan, niin eroa on melkoisesti. Bussissa 150 muun matkustajan kanssa kulkeminen olisi jo melkoisen epämiellyttävää, mutta ratitiovaunussa olisi samalla väkimäärällä vielä mukavasti tilaa.
Ne kehitysmaiden 300 matkustajan busseit on laskettu noin 7 hlö/m2 mitoituksella, lisäksi ne eivät ole matalalattiaisia, vaan niille on tehty metromaiset terminaalit.Mikään ei estä laittamasta reitille busseja riittävästi. Noilla viisasteluilla kai vain yritetään osoittaa, että Hervannan liikenteen hoito busseilla on mahdotonta, Hervantaa ei siis ole.
- katu.ei.veny
Esteeksi bussien jatkuvalle lisäämiselle on jo muodostunut keskustan pysäkkialueet ja Hämeenkatu. Busseja ei voi tunkea loputtomasti lisää. Aikataulut ei pidä ja katuympäristö heikkenee. Ratikkaprojekti on käynnistetty ihan järkisyistä.
- kandee.tsekata
Se on jännä juttu, siis meinaan se liikennevälineen kuljetuskyky. Selittää monta asiaa, jos sen vaan ymmärtää.
- retzkdgm
epämukava-ratikka kirjoitti:
.....Raitiovaunuihin mahtuu enemmän matkustajia samalla matkustusmukavuudella....
Höh, tuokin on yksi niitä väittämiä joita ei ole todistettu eikä perusteltu mutta joihin koko ratikkahype perustuu. Ei ratikassa ole mitään seikkaa jonka perusteella siihen mahtuisi "enemmän matkustajia samalla matkustusmukavuudella".
Katselin viime syksynä sitä malliratikkaa Keskustorilla ja enemmän siihen mahtuu neliömetriä kohden ihmisiä koska istuimia ei ole nimeksikään. Miten seisominen sitten lisää mukavuutta, huh, sen kun joku perustelisi. Minun mielestäni se vähentää.
Ja voihan bussejakin laittaa liikenteeseen sen verran kuin on tarve kuten Hervanta osoittaa. Yhtä iso kuin Hiedanranta eikä mitään ongelmia ole ollut. Enkä myöskään usko, että tuo mitoitus 15000/25000 perustuu millään tavoin matkustusmukavuuteen, ei.Tampereelle tulevat ratkikat ovat leveämpiä ja pidempiä kuin Helsinkiin matkalla ollut esittelyratikka. Sitä paitsi Hesankin ratikassa on enemmän istumapaikkoja kuin markkinoilla olevissa tuplanivelbusseissa. Yli kymmenen metriä pidemmässä raitiovaunussa on varmasti enemmän matkustustilaa kuin tuplanivelbusseissa saati nykyisissä telibusseisssa.
Kyllähän sitä voi rakentaa vaikka kuinka suuren lähiön tai kaupunginosan, ei bussit sitä estä. Mutta jos halutaan, että joukkoliikenteen käytön osuus kasvaa, busseilla ei pystytä tarjoamaan riittävää laatutasoa, jotta useampi valitisisi joukkoliikenteen oman auton sijasta.
Tarve kulkea on kuitenkin suurella osalla ihmisistä suunnilleen samaan aikaan ja harvaa kiinnostaa odotella pysäkillä täpötäyttä bussia. Ei minuakaan innosta kulkea busilla 8 tai 16 aikaan, mutta hiljaisempina aikoina bussissakin kulkeminen on ihan miellyttävää, vaikka aikataulussa ne eivät kulkeneet edes ennen ratikan rakentamista. - näin.se.käy
katu.ei.veny kirjoitti:
Esteeksi bussien jatkuvalle lisäämiselle on jo muodostunut keskustan pysäkkialueet ja Hämeenkatu. Busseja ei voi tunkea loputtomasti lisää. Aikataulut ei pidä ja katuympäristö heikkenee. Ratikkaprojekti on käynnistetty ihan järkisyistä.
....Esteeksi bussien jatkuvalle lisäämiselle on jo muodostunut keskustan pysäkkialueet ja Hämeenkatu....
Eli ratikka on sitten siitä hyvä kun siinä ihmiset pakataan tiukempaan ? Otetaan busseistakin istuimet pois niin eikös se sitten ole sama asia, vai ? - Tampi
Tutustu aiheeseen,ehkäpä ymmärrät.
- matka.kokemus
Matkustuskokemus raitiotiellä on erilainen kuin bussissa myös talvisen jääkimpale/polanne ym kauden aikana. Kannattaa avoimin mielin ajatella ja vaikka kokeilla, miten paljon tärinää ja muuta ylimääräistä liikettä, ahtautta ja tasoeroa liittyy yhteen ainoaan normaaliin bussimatkaan Keskustori - Hervanta .. ja sitten yrittää kuvitella, millainen matka on, jos välineenä olisi kiskoilla kulkeva, esteetön tilava raitiovaunu. Ero on iso.
- paras-ratkaisu
Osta h-auto, ero on iso. Etkä ole sidottu valmiisiin reitteihin etkä aikatauluihin.
- matka.kokemus
Olen omistanut auton kymmeniä vuosia ja haluan nyt asua ympäristössä, missä auton omistaminen ei ole käytännön välttämättömyys. Tämän trendin mukaan ratikkakaupunkia toivottavasti tehdään ja sehän sopii. Ratikan liikennöintiajat riittävät oikein hyvin.
- ei-poikkeamia
matka.kokemus kirjoitti:
Olen omistanut auton kymmeniä vuosia ja haluan nyt asua ympäristössä, missä auton omistaminen ei ole käytännön välttämättömyys. Tämän trendin mukaan ratikkakaupunkia toivottavasti tehdään ja sehän sopii. Ratikan liikennöintiajat riittävät oikein hyvin.
Aika yksitoikkoista elämää jos aiot liikkua vain ratikkareittiä pitkin itä-länsi suunnassa.
- Tylsäys
Pointtisi? Tarkoitatko,ettei muualle saa mennä ilman omaa autoa?
- vaikeeta-mennä
Tylsäys kirjoitti:
Pointtisi? Tarkoitatko,ettei muualle saa mennä ilman omaa autoa?
---Tarkoitatko,ettei muualle saa mennä ilman omaa autoa----
Saa mennä mutta milläs ratikkafani menee kun ei ole ratikkaa. - Heheeeh
Ilvesfanikin menee katsomaan jääkiekkoa,vaikka...
- Artikladi521000567
Eun linja on vähentää hiilidioksidipäästöjä. Suomi on sitoutunut niiden toteuttamiseen. Autoilun vähentäminen on yksi tärkeä osa tavoitteeseen pääsemiseksi. Odottettavissa uusia linjauksia. Keinovalikoimia esim. Tietullit,polttoainevero, kaupunkien tiivistäminen,ratikat, sähköautot.
- futurelly
ratikan avulla menemme hyvään suuntaan, autoilua saadaan vähennettyä huomattavasti ja auton omistaminen pienenee koko ajan mm. kimppa-autojen avulla
- Kommunistimeininkiä
futurelly kirjoitti:
ratikan avulla menemme hyvään suuntaan, autoilua saadaan vähennettyä huomattavasti ja auton omistaminen pienenee koko ajan mm. kimppa-autojen avulla
Aika erikoista on että puhutaan että sosialismi ja kommunismi on kaatunut. Nythän vasta ollaan hyvää vauhtia menossa siihen suuntaan!
- Prognoosi
Kun maailma saastuu tällä tahdilla,on yhteistalous "kommunismi" ehkä ainoa vaihtoehto selviytyä.
- Kommunistimeininkiä
Prognoosi kirjoitti:
Kun maailma saastuu tällä tahdilla,on yhteistalous "kommunismi" ehkä ainoa vaihtoehto selviytyä.
Se että Suomessa siirrytään kommunismiin ei auta mitään kun Kiina siirtyy vauhdilla kapitalismiin!
- Ööghp
Kommunistimeininkiä kirjoitti:
Se että Suomessa siirrytään kommunismiin ei auta mitään kun Kiina siirtyy vauhdilla kapitalismiin!
Ja Venäjä on jo
- paluu.historiaan
Prognoosi kirjoitti:
Kun maailma saastuu tällä tahdilla,on yhteistalous "kommunismi" ehkä ainoa vaihtoehto selviytyä.
Kommunismi kylläkin oli pahin ympäristön saastuttaja. Isoveli kun oli aina oikeassa.
- pölvästit
Suomi ja maailma. Saastuminen koskee koko maailmaa. Rautalanka alkaa loppua.
- Kriih-krääh
Ratikka on perseestä!
- NäinOnNäppylät
Kriih-krääh kirjoitti:
Ratikka on perseestä!
Ilmankos Helsingin ratikassakin haisee niin pahalle!
- Selväpeli
Olit yksin tai muitten kanssa.
- niin.mites.meet
futurelly kirjoitti:
ratikan avulla menemme hyvään suuntaan, autoilua saadaan vähennettyä huomattavasti ja auton omistaminen pienenee koko ajan mm. kimppa-autojen avulla
Kimppa-autot ovat pelkkää lapsekasta plörinää. Milläs meet kun kaksi perhettä tarttis mummolan matkalle auton samaan aikaan mutta on vain yksi auto.
- hävekkää
Mummo muuttaa ratikkareitille. Piruako sinne ängeettä ,antakaa rauha,bensarahaa meettä ruinaamaan.
- just.joo2
Maailma pelastuu kun Tampere hankkii ratikan.
- kisko.pelastaa
Tampere menestyvänä ja kehittyvänä urbaanina keskuksena parantaa kilpailukykyään, kun hankkii ratikan.
- Ratikkauskovaiset
kisko.pelastaa kirjoitti:
Tampere menestyvänä ja kehittyvänä urbaanina keskuksena parantaa kilpailukykyään, kun hankkii ratikan.
Pysykää lujana uskossanne älkääkä anna tosiasioiden häiritä sitä!
- Spegeln
Oletko jo psykoosissa? Kuinka kaveri voi,nyökytteleekö samaan tahtiin?
- hihihihihhihi
Ratikkauskovaiset kirjoitti:
Pysykää lujana uskossanne älkääkä anna tosiasioiden häiritä sitä!
Ottaako päähän? Harmittaako? Huuda kovempaa! 😂😂😂😂😂
- RATIKKAUSKOVAISET
hihihihihhihi kirjoitti:
Ottaako päähän? Harmittaako? Huuda kovempaa! 😂😂😂😂😂
HALUAT SIIS ETTÄ ALAN HUUTAA?
- dippadaapa
Pari pukstaavia korkeemmalta. Ota kaverisi Spegeli mukaan.
- KallistaLeikkiä
"Esimerkki: busseilla Hiedanrantaan mahtuu 15 000 asukasta mutta ratikalla 25 000. Mistä ja millaisin oletusarvoin, kriteerein ja todistein nämä luvut on saatu niin se on muka liikesalaisuus jota ei voida paljastaa."
Erittäin hyvä huomio, siinä fysiikan laitkin meinaa unohtua kun ratikkaa väkisin Tampereelle runtataan. Vapaamuurarit saivat taas tahtonsa läpi, aivan niin kuin kävi tunnelinkin kanssa, vaikka suurin osa veronmaksajista oli tunnelia vastaan.- Hullusaaolla
Voit varioida ylä tai alapäässäsi, et tule ymmärtämään vaikka kuin visioisi.
- mikä.syy.muka
Sille ei ole mitään syytä että Hiedanrantaan tulisi edes busseja. Ne on muuallakin ihan turhia!
- vapakeskusta
Varsinkin lähiöissä,siellähän on kaikki mitä asukki tarvitsee.
- työtä.vai.ei
Tuleehan sinne ne 10 000 työpaikkaakin. Ilman ratikkaa ei olisi tullut yhtään.
- miten-muka-on
työtä.vai.ei kirjoitti:
Tuleehan sinne ne 10 000 työpaikkaakin. Ilman ratikkaa ei olisi tullut yhtään.
Miten on mahdollista että nyt on Tampereella työpaikkoja kun ei ole vielä ratikkaa. Eihän täällä sinun ajattelullasi pitäisi olla nyt yhtään työpaikkaa ! Mutta kun vaan on.
- Tiedoksianto
Nyt niitä tulee jokaiselle halukkaalle.
- Äghz
Tiedoksianto kirjoitti:
Nyt niitä tulee jokaiselle halukkaalle.
😅😅😅
- Go.Rassu
Pitää kestää tämä vuosi 2018 ja varmaan vielä 2019 ... mutta sitten alkaa näkyä ihan aitoja Rassuja Mansen radalla. Ennen kaupallisen liikenteen alkua testataan vaunuja ja aletaan kouluttaa Rassun kuskeja. Viimeistään silloin Mansen väki alkaa tuntea _ansaittua_ aitoa ylpeyttä siitä, että Tampereen laatu paranee pysyvästi myös raitiotiellä toimivan joukkoliikenteen ansiosta.
- go.go.go.go
erittäin hyvin sanottu!
- NäinOnNäppylät
Ratikka on siis Rassu ja matkustajat rassukoita...
- NäinOnNäkyleipä
NäinOnNäppylät kirjoitti:
Ratikka on siis Rassu ja matkustajat rassukoita...
Ja me muut ajamme omalla autolla...
- pitkä.aika
Eiköhän tässä pidä odottaa vuoteen 2021 ennen kuin niitä Raatoja näkyy kaduilla.
- go.Rassu
pitkä.aika kirjoitti:
Eiköhän tässä pidä odottaa vuoteen 2021 ennen kuin niitä Raatoja näkyy kaduilla.
hehe.... Rassuja _näkyy_ jo paaaljon aikaisemmin.
Yleisölle avoimen, nk kaupallisen liikenteen alku on luvattu 2021. Mutta sitä ennen pitää testata vaunutyyppiä. Elikkä onko speksien mukainen, onko nopeus ja muut jutut sovitun mukaiset, paljonko kuluttaa energiaa, paljonko sitä ja tätä. Raitiotiekulttuuriin kuuluu huolellinen testaus. Aluksi vain osalla rataa, toki. Varikolta jonnekin ehkä Sammonkadulle, varmaan.
Sitten tulee koko radan, varikon ja informaatiojärjestelmien ja muiden testausvaihe sekä Rassun kuskien koulutusvaihe. Se tehdään ihan oikealla radalla koko pituudellaan ja kestää varmaan kuukausia ensimmäisen kurssin osalta. Silloin nähdään Rassuja suhisemassa Pyynikintorin pysäkillä asti ilman matkustajia.
Rassu on suunniteltu hyvin ja kunnollisilla marginaaleilla. Raitiotien rakentaminen ei ole Rakettitiedettä, vaan ihan normaalia järkitoimintaa. Elikkäs kun radan rakentaminen Mansen tyyliin on opittu, rata voi tulla ajokelpoiseen kuntoon aika lailla ripeästi.
Mansen rata tehdään jostain syystä eri tavalla kuin mitä rennossa Stadin tyylissä on tapana. Stadissa ei säädetä joka ainoaa kiskoa erikseen, vaan tuodaan kadulle valmiit rataelementit ja siihen putkesta betonia päälle. Ja se on siinä.
Mansessakin ehkä opitaan kokemuksen kautta ... Joo, viimeistään 2021 ollaan linjalla, mutta Rassuja nähdään Mansen radalla tai ainakin sen osilla jo paljon aikaisemmin.
Punainen sopis, jos väriehdotusta joku kysyy. :)
- Tutkimusta
...Vähimmillään bussien väyläinvestoinnit ovat pienet, minkä vuoksi bussi on kaikesta huolimatta taloudellisin ratkaisu hyvin vähäisillä matkustajamäärillä...
Kun halutaan halpa ja toimiva kuljetusväline kaupunkiliikenteessä vaihtoehto on ratikka. - me.maksetaan
Grynderit ajaa omilla autoillaan ja nauravat mennessään
- Eikade
Ajelkoon,mutta maaseudulla. Parkkihalliin mahtuu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1371906- 271898
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha231848Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.851630Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?621448Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se201266Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan371153Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo381150- 111148
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k101127