Sähköauto on taas lähempänä kuolemaa

sdaf70987ads

Tämä on kehityssuunta. Hybridit tulevat. Vähitellen valmistajat nostavat akun kokoa, kunnes se on käyttäjille mieluinen. Sen jälkeen arkiajot voi ajaa edullisesti, eikä pitkillä matkoilla ole huolta.

https://insideevs.com/new-2019-mitsubishi-outlander-phev-with-15-more-battery-capacity/

29

1158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • 102030405060

        Niin no ei tuo ole ladattavilta hybrideltä mitenkään pois, päinvastoin.

        Ladattava hybridi on sähköauto, jossa on vain pitkiä matkoja varten suuren akun sijasta polttomoottori.


      • trollerson

        Noissa luvuissa ainakin mersulla on mukana myös hybridit.

        Mersu julkaisee tulevina vuosina noin 50 eriasteista sähköautoa. Joista noin 10 on täyssähköautoja, osa varsinaisia hybrideitä, ja loput 48V kevythybrideitä.


    • huono.yhdistelmä

      Ainoat pluginit joille voi povata pidempää elinikää ovat BMW i3 tyyppisiä ratkaisuja joissa pikkuruisella polttiksella voi jatkaa hätätilanteessa kotiin lataamaan.
      Tällaiset pluginit joissa on täysikokoinen polttis ovat kaikinpuolin välivaihe.

      • 102030405060

        Välivaihe, mutta miten pitkä välivaihe? 50 vuotta?

        Niin kauan, kun kunnon akkua ei ole saatu aikaiseksi, jokin tällainen on selvästi järkevin oikealla moottorilla, eikä millään nilkuttimella.


    • Pumpsi.pum

      Bensatankki ja 200 voltin akku ei ole kaikkein turvallisin yhdistelmä.

      • 102030405060

        Sytytystulpankin jännite on sen 10 - 45 kV, ettei se 200 voltilla kovin kummoisia matkoja kipinä hyppää.


      • Anonyymi
        102030405060 kirjoitti:

        Sytytystulpankin jännite on sen 10 - 45 kV, ettei se 200 voltilla kovin kummoisia matkoja kipinä hyppää.

        Laita rasselitukkoon bensaa ja 12 voltin johdot ja niitä räpsyttelet siinä tukon päällä, niin siitä näkee, paljonko volttimäärällä on merkitystä


    • MattiSPöllänpää

      Juuri näin. Valtavan akkumäärän mukana raahaaminen on kertakaikkiaan järjetöntä. Hyödyt suhteessa haittoihin ovat mitättömät.

      Eri asia on sitten se, jos akkujen kehityksessä tapahtuu jokin murros, mutta nykykemiaan perustuvilla akuilla ei kannata sähköautoa toteuttaa.

    • turhaa.höpinää

      Moniko oikeasti ajaa yli 300 km päivämatkoja jatkuvasti?

      • kaha53

        Jos lukee vaikka sähköautoilijoiden fb-ryhmää ,niin huomaa, että kun pakkasta onkin se 15-20 astetta, niin toimintasäde putoaa kolmanneksella. Kesällä se 200 km on alle 50 000 € euron hintaisten sähkisten normaalirange ja talvella ei sitten pääsekään kun reilut 100 km.
        Jos jollain 100 000 € Teslall pääsee kesällä sen 300-400 km, niin ei silläkään talvella pääse sitä 300 km.


      • Realismiakin
        kaha53 kirjoitti:

        Jos lukee vaikka sähköautoilijoiden fb-ryhmää ,niin huomaa, että kun pakkasta onkin se 15-20 astetta, niin toimintasäde putoaa kolmanneksella. Kesällä se 200 km on alle 50 000 € euron hintaisten sähkisten normaalirange ja talvella ei sitten pääsekään kun reilut 100 km.
        Jos jollain 100 000 € Teslall pääsee kesällä sen 300-400 km, niin ei silläkään talvella pääse sitä 300 km.

        Täällä eteläsuomessa tuollaisia pakkasia on noin kaksi viikkoa vuodessa, viime vuosina ei sitäkään, eli mitä väliä?


      • trollerson

        Harvoin juuri mitään laitteita ostetaan keskivertokäytön mukaan, vaan ne mitoitetaan lähelle maksimi tarvetta. Jos kustannus on liaan kova niin sitten ehkä huonompi riittää, mutta siihen poikkeustapaukseen tarvitsee sitten aina vuokrata tai hommata laite jostakin muualta.

        Tyyliin jos ostat tikapuut, niin otatko sen 30 cm keittiöjakkaran, kun sitä kuitenkin tarvitsee 90% ajasta ?

        Tai kun laitat taloon lämmitysjärjestelmää, niin varmaan sinulle riittä sellainen joka riittää pitämään talon lämpimänä puolet vuodesta?


      • trollerson
        trollerson kirjoitti:

        Harvoin juuri mitään laitteita ostetaan keskivertokäytön mukaan, vaan ne mitoitetaan lähelle maksimi tarvetta. Jos kustannus on liaan kova niin sitten ehkä huonompi riittää, mutta siihen poikkeustapaukseen tarvitsee sitten aina vuokrata tai hommata laite jostakin muualta.

        Tyyliin jos ostat tikapuut, niin otatko sen 30 cm keittiöjakkaran, kun sitä kuitenkin tarvitsee 90% ajasta ?

        Tai kun laitat taloon lämmitysjärjestelmää, niin varmaan sinulle riittä sellainen joka riittää pitämään talon lämpimänä puolet vuodesta?

        Ja sitten kun se laite tarvitsee hommata muualta, niin se ei aina olekkaan niin yksinkertaista.

        Esim. auto, sillä ajetaan pisimmät matkat monesti pyhien ja lomien aikaan, eli suurin osa ihmisistä tekee sen samaan aikaan.

        No onko niistä pidemmän matkan vuokra-autoista silloin tarjontaa, kun kaikki tarvitsee sen samaan aikaan? Loput vuodesta ne sitten seisoo pienellä käytöllä, että sille vuokraajallekin tulee paine laittaa sille vehkeelle aika kova hinta, kun koko vuoden tulos on aina tehtävä niinä lyhyinä aikoina kun on kysyntää.

        No vaihtoehto B on vielä laittaa perheeseen monta autoa. Sähkö jolla ajelee niitä lyhyitä matkoja, ja toinen polttis jolla pääsee pidemipä.


    • afsd4312
    • Keijo85

      100km sähköauto mahdollistaa 50% matkoista
      200km sähköauto mahdollistaa 85% matkoista
      500km sähköauto mahdollistaa 95% matkoista
      80km PHEV mahdollistaa 100% matkoista

      Siksi hommasin sen Amperan. Yllätys on ollut kova ettei parempaa ole vielä saatu tehtyä. Olisin kuvitellut että kilpailijat koittaisi tehdä parempia, mutta kaikki tyytyivät vain perästä hiihtelijöiksi.

      Vielä tänäkään päivänä ei ole parempaa mallia. Mieli tekisikin jo uusia tilpehöörejä (ACC, automaatti LEDit, supercruise, jne.) mutta ne jäi kun Ampera Gen2 hyllytettiin ja GM lähti Euroopasta.

      • jokumuu_

        Amperan hyvyys tai huonous riippuu vahvasti siitä kuinka suuren osan kulkemisesta pystyy tekemään sähköllä.

        Pattereilla kulkiessaan tuo on enimmäkseen oikein kiva laite. "Enimmäkseen" tulee siitä, että tietyissä ajotilanteissa härveli päättää käyttää vetämiseen pienempää sähkömoottoria ja "kaasun" polkaisu ei tuotakaan oletettua vastetta. Sitten venttaillaan, ja... nyks. Onneksi tuota ei tapahdu kovin usein.

        Bensapata taas on varsinkin pakkasilla vähän karkean makuinen laite. Jos ajo on jotain muuta kuin tasaista maantietä lämpimällä moottorilla niin vehje pörisee, värisee ja kiihdytyksissä parkuu. Ulkolämpötila näkyy vaikuttavan kulutukseen huomattavasti, kesällä mennään moottoritietä alle kuuden litran keskikulutuksella ja kunnon pakkasilla kulutus alkaa lähennellä kymppiä ainakin tuollaisella 30 kilometrin työmatkarykäisyllä. Kylmästartin jälkeisestä melusta ja kärystä päätellen esilämmitys lämmittää sisätilat mutta ei polttomoottoria.

        Lämpöä riittää oikein hyvin mutta niin on tuollaisella kulutuksella syytäkin. Muutenkaan pakkanen ei näytä aiheuttavan mitään murhetta tuon kohonneen kulutuksen lisäksi. Tällaisella 2x30 km työmatkalla, jossa voi ladata vain toisessa päässä, bensan kokonaiskulutus näkyy jäävän kolmepilkkujotain-litraan silloin kun aamulla on -25 ja päivällä noin -8 astetta. Ehkei tuossakaan vielä riitä syytä alkaa köyttä rasvailla.


      • iampera

        Olen ajellut nyt nelisen vuotta amperalla, hyvä auto, mutta olen vaihtamassa täyssähköiseen.
        Minua ärsyttää kuljettaa huoltoa vaativaa, painavaa polttomoottoria apulaitteineen mukana koska se ei normi käytössäni käy kuin silloin tällöin.
        Niillä harvoilla pidemmillä matkoilla joita tulee ajettua lähinnä kesäisin pidän kuitenkin aina kahvitauon aina noin 250 km.n välein jolloin sähköauton voi ladata, eli sähköauto käy minulle erittäin hyvin.


      • Exleafisti

        Minä vaihdoin pois täyssähköisestä. Akkujen kehityksessä täytyy tapahtua harppaus, jotta sähköautoilla olisi tulevaisuus.

        Tukevana apuna akut sopivat hybrideihin ja sähköpolkupyöriin ja ehkä sähkömopoihinkin, mutta autoihin ne eivät sovi.


      • 225xe

        Kerro toki lisää. Millainen ajoprofiilisi on? Pystytkö lataamaan auton kotona? Minulla BMW 225xe jossa on 20-35km sähköinen ajomatka ja minun lyhyisiin se sopii todella hienosti. Ja seuraava autoni on sähköauto, sillä en halua mennä kehityksessä takaperin. Sähköllä ajo on todella mukavaa, enkä kaipaa polttomoottoria enää. Kaikille ei nykyisten sähkisten ranget riitä, mutta minulle riittää.


      • Exleafisti

        Työmatka 35 kilometriä suuntaansa. Veneen vetämistä uistelureissuille (viikonloppuisin ja lomilla). Silloin tällöin mökillä käymistä 250 kilometrin päässä. Noin kerta vuodessa lappiin laskettelemaan ja hiihtämään.

        Tällaista perustavallista keskiluokkaisen perheen arkea.


      • Tesla3
        Exleafisti kirjoitti:

        Työmatka 35 kilometriä suuntaansa. Veneen vetämistä uistelureissuille (viikonloppuisin ja lomilla). Silloin tällöin mökillä käymistä 250 kilometrin päässä. Noin kerta vuodessa lappiin laskettelemaan ja hiihtämään.

        Tällaista perustavallista keskiluokkaisen perheen arkea.

        Vetohommiin nykyiset sähköautot ei käy poislukien Tesla X. Veikkaan että 70% autoilijoista ei tarvitse vetokoukkua.
        Mökki on keskimääräisesti hyvinkin lähellä kotia kuten tutkitusti on todistettu:
        https://www.is.fi/asuminen/art-2000005266897.html
        Pitkänkantaman sähköautolla pääsee myös lappiin, sekin on todistettu.

        Noilla argumenteillasi on rajusti liioiteltua sanoa ettei asähköautolla ole tulevaisuutta.
        Sähköauto ei ehkä ole Sinun juttusi mutta suurimmalle osalle autoilijoita se kuitenkin käy erinomaisesti.
        Vaihdoit pois täyssähköisestä. Täytyy ihmetellä että olet edes omistanut sähköauton, etkö tiennyt ostaessasi ajotarpeistasi ja sähköauton rajoitteista?
        Haisee keksitylle jutulle.


      • Exleafisti

        "Vaihdoit pois täyssähköisestä. Täytyy ihmetellä että olet edes omistanut sähköauton, etkö tiennyt ostaessasi ajotarpeistasi ja sähköauton rajoitteista?"

        Ajattelin vuokrata auton satunnaisiin tarpeisiin, mutta se olisi ensiksikin tullut aivan liian kalliiksi ja toiseksi tuntui hankalalta.

        Myös lataaminen muualla kuin kotona tuntui hankalalta.

        Ratkaisu on hybridi 15-20 kWh:n akulla, kunhan sellainen farkkumallisena tulee sopivilla ominaisuuksilla ja sopivaan hintaan (15 tuhatta käytettynä ja kohtuullisesti ajettuna).


      • Tesla3
        Exleafisti kirjoitti:

        "Vaihdoit pois täyssähköisestä. Täytyy ihmetellä että olet edes omistanut sähköauton, etkö tiennyt ostaessasi ajotarpeistasi ja sähköauton rajoitteista?"

        Ajattelin vuokrata auton satunnaisiin tarpeisiin, mutta se olisi ensiksikin tullut aivan liian kalliiksi ja toiseksi tuntui hankalalta.

        Myös lataaminen muualla kuin kotona tuntui hankalalta.

        Ratkaisu on hybridi 15-20 kWh:n akulla, kunhan sellainen farkkumallisena tulee sopivilla ominaisuuksilla ja sopivaan hintaan (15 tuhatta käytettynä ja kohtuullisesti ajettuna).

        "Minä vaihdoin pois täyssähköisestä"
        "Ajattelin vuokrata auton satunnaisiin tarpeisiin, mutta se olisi ensiksikin tullut aivan liian kalliiksi ja toiseksi tuntui hankalalta."

        Siis johtopäätökseni on ettei Sinulla ole mitään kokemusta sähköautoista , et ole omistanut etkä edes vuokrannut koska "ajattelit vuokrata"??
        Silti ilman kokemusta: "Myös lataaminen muualla kuin kotona tuntui hankalalta."

        Silti tuomitset sähköautot ??

        "Ratkaisu on hybridi 15-20 kWh:n akulla"
        Tuollaista ei ole eikä tule olemaan koska tuossa ei ole järkeä.

        Provoilu on taitolaji, Sinä epäonnistuit.


      • trollerson
        Tesla3 kirjoitti:

        "Minä vaihdoin pois täyssähköisestä"
        "Ajattelin vuokrata auton satunnaisiin tarpeisiin, mutta se olisi ensiksikin tullut aivan liian kalliiksi ja toiseksi tuntui hankalalta."

        Siis johtopäätökseni on ettei Sinulla ole mitään kokemusta sähköautoista , et ole omistanut etkä edes vuokrannut koska "ajattelit vuokrata"??
        Silti ilman kokemusta: "Myös lataaminen muualla kuin kotona tuntui hankalalta."

        Silti tuomitset sähköautot ??

        "Ratkaisu on hybridi 15-20 kWh:n akulla"
        Tuollaista ei ole eikä tule olemaan koska tuossa ei ole järkeä.

        Provoilu on taitolaji, Sinä epäonnistuit.

        Eiköhän Exleafisti tarkoittanut, että ajatteli vuokrata normaalin auton pitkän matkan tarpeisiin.

        Plugin hybridit käy vetohommiin kyllä oikein hyvin. Esim. mainitun Outlander PHEV:in nykyisessä mallissa jarrullinen vetomassa 1500kg. Saa nähdä tuleeko seuraavaan malliin povattu 2000 kg.

        "Veikkaan että 70% autoilijoista ei tarvitse vetokoukkua. "

        Taas täällä puhutaan hyvin epämääräisillä tiedoilla. Edellinen kirjoittaja esitti tarvitsevansa vetokoukkua, joten hän sitä tarvitsee, ei se sen kummempi homma ole. Jokaisen on arvioitava tarve henkilökohtaisesti. Lisäksi 30% koko automarkkinastakin on niin paljon, että siihen kannattaa tehdä vaikka tuote.

        "Tuollaista ei ole eikä tule olemaan koska tuossa ei ole järkeä."

        Otetaan taas tuo Outlander PHEV esimerkiksi johon on tulossa 13,8 kWh akku, eli aika lähellä ollaan jo 15kWh rajaa.

        Miksei ole järkeä? Perustele.


    • TurhaMöhkäle

      Tuollainen möhkäle 12 kWh;n akuilla ei tapa sähköautoja kesällä pääsee ajamaan sähköllä enintään 50 km ja talvella 32 km.

    • 1.__-Markkinat

      Dieselit on henkilöautoissa lähellä kuolemaa ... Ainakin Saksassa. Sen ovat raskaan sarjan asiantuntijat todenneet.

      Sähköautoilla on vastaavasti vahva tulevaisuus.

      • 1___-Markkinat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe