Änkyräadventistien karmealla sunnuntai pedonmerkki ismillä tuomitaan kristittyjä helvettiin.
Sapatin palvonta on viety huippuunsa adventismissa verrattuna muihin vastaaviin (marginaali?)kirkkoihin. Suomessakaan ei ole muita sapattikirkkoja.
Kysy adventistipastorilta että uskooko hän sunnuntai pedonmerkkiin niin tiedät "adventtitotuuden".
Adventistit kehuen esiintyvät lähimmäisen rakkaina mutta sisällä asuu pirulainen väärän profeetan Ellen Whiten henki. Kirkolla on tästä virallinen opinkohtansa ja rekisteröity profeetta säätiö White-estate.
Kristittyjen vastustajat = adventistit ja jehovat
33
702
Vastaukset
- 33v-harhassa
33 vuotta Seitsemännen päivän adventistina
Syntynyt adventistiksi
Synnyin adventistien sairaalassa Florida Hospitalissa, Orlandossa, Floridassa. Kukaan ei varmaan osannut aavistaakaan, että viettäisin osan aikuisiästäni työskentelemällä tuossa samassa sairaalassa. 1960-luvulla Florida Hospital oli suhteellisen pieni. Se ei ollut sellainen miljardin dollarin organisaatio kuin nykyisin. Hallintohenkilöstöllä ja työntekijöillä oli sama palkka. Porsche, Mercedes Benz tai BMW oli epätavallinen näky johtohenkilöiden parkkipaikoilla. Suurin osa henkilökunnasta oli adventisteja. Sairaala ei ollut vielä alkanut sijoittaa tulojaan osakemarkkinoille. Kun poikani syntyi tuossa samassa sairaalassa 1990-luvulla, tilanne oli dramaattisesti muuttunut.
Niin alkoivat muutoksen ajat adventtikirkossa. Vähitellen kirkko kääntyi pois alkuaikojen opetuksista. Puhujapöntössä puhuttiin Profetian Hengestä yhä harvemmin. Rockmusiikki alkoi saada sijaa nuorten tilaisuuksissa ja koruja alettiin käyttää yhä enemmän. Ellen Whiten asemaa kohtaan esitettyjä kysymyksiä ja keskusteluja käytiin ennen tutkijoiden kesken adventistikoulujen takahuoneissa, mutta nyt ne siirtyivät kirkkojen sapattikouluihin. Muutoksen tuulet iskivät adventtikirkkoon.
Koulutukseni adventtikirkossa
Vietin 16 vuotta adventistikouluissa. Varhaisimmista vuosistani lähtien minulle opetettiin seitsemännen päivän adventistien ainutlaatuisia opinkappaleita. Opin kansallisesta sunnuntailaista ja että katoliset ja protestantit liittoutuisivat spiritualistien kanssa muodostaen kolmikantaliiton vainotakseen kaikkia niitä, jotka pitävät sapatin. Minulle opetettiin, että Ellen White oli Jumalan profeetta ja hän esitti ihmeellisiä tekoja, kuten lakkasi hengittämästä ja piti ojennetussa kädessään raskasta Raamattua tuntikausia. Tultuani vanhemmaksi opin tutkivan tuomion ja kolmen enkelin sanoman. Elin jatkuvan pelon ja odotuksen tilassa. Pelkäsin tulevaa vainoa ja ahdistuksen aikaa, mutta odotin Kristuksen takaisintuloa. Kaikki puhuivat, että Jeesus tulee takaisin aivan pian, luultavasti vuoden, parin sisällä. Muutaman kerran jotkut alkoivat asetella päivämääriä ja minä olin sekä innostunut että huolestunut, mutta päivämäärät tulivat ja menivät ja kaikki jatkui ennallaan.
Täydellisyyden opettelua
Vuosien varrella opin, että seitsemännen päivän adventistit ovat Jumalan ainoa jäännösseurakunta. Jumala puhdistaa ja koettelee heitä siinä tarkoituksessa, että he pystyisivät olemaan täydelliset ilman välittäjää Hänen edessään. Kun olin lapsi, tämä oli raskas taakka. Yritin olla täydellinen ja pitää sapatin täydellisesti, mutta aina näytin epäonnistuneen. Katselin ympärilleni löytääkseni täydellisen ihmisen, onnistumatta. Adventistit, jotka tunsin, olivat yleisesti ottaen hyviä ihmisiä, mutta löysin pienen eron heissä verrattuna muihin kristittyihin. Suurin osa heistä ei juonut kahvia (ei ainakaan julkisesti) eivätkä he pitäneet koruja (paitsi rintaneuloja), mutta mitä tuli rakkaudellisuuteen, hyväksymiseen, anteeksiantoon ja puhtauteen, en rehellisesti sanoen nähnyt adventisteja siinä asiassa parempina kuin muut kristityt.
Lukioaikaiset kokemukset
Lukio oli tietyllä tavalla avartavaa aikaa. Oleskelu kaukana kotoa, sen rajoittavasta ympäristöstä, näytti saavan esille pahimman minusta ja muista oppilaista. Kun käveli asuntolan käytäviä edestakaisin, kuulosti siltä kuin olisi ollut rockkonsertissa, jossa soitti tusina erilaista hevibändiä. Musiikki taukosi vain sapattisin, kun oppilaat käänsivät desibelejä pienemmälle välttääkseen nuhtelut.
Eräs nuori adventistimies vuokrasi pornovideoita ja kutsui muita oppilaita huoneeseensa katselemaan niitä. Oli ällistyttävä näky, kun 25 nuorta miestä kasautui asuntolahuoneeseen videon katseluun.
Lauantai-iltapäivisin asuntola tyhjeni, kun oppilaat menivät paikallisiin baareihin ja tanssiklubeihin. Katselin heitä toisinaan heidän kävellessään (tai hoiperrellessaan) takaisin asuntolaan punaisin silmin. Oppilaat piilottelivat huoneissaan olutta, pornoa ja veitsiä. Toisinaan dekaani teki jonkun huoneeseen ratsian ja takavarikoi laittoman materiaalin.
Asuessani asuntolassa minulla oli mahdollisuus tutustua Ellen Whiten pojanpojanpoikaan Steve Whiteen. Hänen huoneensa oli vastapäätä omaa huonettani, käytävän toisella puolella. Hän oli mukava kaveri eikä ottanut osaa joihinkin aktiviteetteihin kuten muut.
Eräs oppilas erotettiin sinä aikana kun olin asuntolassa. Hän asui asuntolani alakerrassa ja oli nimeltään Kevin. Hän oli ystävällinen kaveri, pidetty ja lahjakas. Hän sai potkut koulusta, koska hän oli homoseksuaali. Hän siirtyi länsirannikon adventistikouluun. 19-vuotiaana hän teki itsemurhan. En tiedä miksi, mutta luulen, että hän ei kestänyt ympäristön painetta eikä pystynyt hyväksymään omaa epätäydellisyyttään.
Jatkuu.....- 1234567---
Jäännöksellä, on pyhänäpäivänä Jumalan antama sapatti. Jäännöksellä ei ole naiset pastoreina. Jäännös ei hyväksy homo ja lesboliittoja, eikä abortteja. Jäännös ei laita mitään päivämääriä Jeesuksen toiselle tulolle, vaan KAIKKEN näiden täytyy ensin tapahtua mitä Ilmestyskirja kertoo. Jumala on säätänyt ja määrännyt sen päivän, jona Hän on tuomitseva maailman vanhurskaudessaan. Jäännös ei syö saastaisia eläimiä, kuten sikaa.
Jäännös ei usko salaiseen tempausoppiin, ennen Jeesuksen toista tulemista. Jäännös ei vietä 1000-vuotista rauhanvaltakuntaa maan päällä, vaan taivaassa. Jäännös ei usko ikuisen piinan ja sielun kuolemattomuus oppiin ei, ei. Jäännös ei usko kehitysoppiin. <<33 vuotta Seitsemännen päivän adventistina>>
Olen lukenut tuon kirjoituksen englanninkielisenä jo vuosia sitten. Surullinen kirjoitus vääränlaisesta adventtiuskosta. En ole itse tavannut adventisteja, jotka lukisivat vain Whiten kirjoituksia. White itse on korostanut kaikessa nimenomaan Raamatun lukemista, ei hänen kirjoitustensa lukemista.
Suomessa ei ole adventisteja, jotka nostaisivat Whiten kirjoitukset Raamatun rinnalle. White itse on sanonut, että jos hänen kirjoituksensa ovat ristiriidassa Raamatun kanssa, niin hänen kirjoituksensa on hylättävä.
Mutta amerikassa on adventisteja joka lähtöön, myös joitakin (vähän) sellaisiakin adventisteja, jotka nostavat Whiten kirjoitukset Raamatun rinnalle. Ikävää näin.Yksi_usko kirjoitti:
<<33 vuotta Seitsemännen päivän adventistina>>
Olen lukenut tuon kirjoituksen englanninkielisenä jo vuosia sitten. Surullinen kirjoitus vääränlaisesta adventtiuskosta. En ole itse tavannut adventisteja, jotka lukisivat vain Whiten kirjoituksia. White itse on korostanut kaikessa nimenomaan Raamatun lukemista, ei hänen kirjoitustensa lukemista.
Suomessa ei ole adventisteja, jotka nostaisivat Whiten kirjoitukset Raamatun rinnalle. White itse on sanonut, että jos hänen kirjoituksensa ovat ristiriidassa Raamatun kanssa, niin hänen kirjoituksensa on hylättävä.
Mutta amerikassa on adventisteja joka lähtöön, myös joitakin (vähän) sellaisiakin adventisteja, jotka nostavat Whiten kirjoitukset Raamatun rinnalle. Ikävää näin.Lisään vielä tuohon sen veran, jos jotakin kiinnostaa. Whitellä on valtava kirjallinen tuotanto, joista vain pieni osa on profetioita. Nämä profetiat eivät ole vielä toteutuneet, sen näkee sitten kun aika tulee. Mutta suuri osa kirjoituksia koskee tuon ajan seurakuntalaisille kirjoitettuja vanhoja kirjoituksia. Näitäkin näköjään jotkut adventisti Amerikassa lukevat ahkeraan, ehkä täällä suomessa ei niitä enää niin noteerata.
- jooeisitäjeesustataas
Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin.
Fiksummat vastustaa noita kaikkia, jotka ovat päänsä uskonnolla pehmittäneet.- Adv.ismi.TAI.ate.ismi
Adventismi on harhaoppia joka vaikuttaa aivoihin. Ne vihaavat kristittyjä (sunnuntai pedonmerkki).
- 1234567---
Adv.ismi.TAI.ate.ismi kirjoitti:
Adventismi on harhaoppia joka vaikuttaa aivoihin. Ne vihaavat kristittyjä (sunnuntai pedonmerkki).
Kun tuntee totuuden, ei ole mitään tarvetta vihata ketään, ei sitten ketään. Saas nähdä mistä suunnasta ne viimeiset vihat ja vainot lähtevät kun peto saa vallan ja voiman yhdeksi hetkeksi, ennen Jeesuksen toista tulemista. Silloin vainoojina ovat peto ja pedon palvelijat.
- kasvatuksentulos
Adventisti pastorit kasvattavat omavahurskauteen ja sapatilla ylpeilyyn.
Hyvin ovat adventistit omaksuneet. - huom11
Miksi mainittiin myös Jehovan todistajat ( on vain yksi Jehova) Hehän tuntevat hyvin kristittyjen kirjanRaamatun ja heidän uskonsa perustuu siihen. Tosi kristittyjen vastustajat taitavat kuulua noihin miljooniin uskontoihin, jotka väittävät olevansa kristittyjä, mutta eivät tunne Raamattua, siis nimikristityt.
- JHW-uskonnon-uhreja
Jehovalaisuus on kristinuskon helvetin huono imitaatio ilman ristin uhrikuolemaa ja Jeesuksen ylösnousemusta.
Jhw eivät usko Jeesukseen Jumalana.
JHW = Monoteistinen uskonto kuten islam.
Jehovilla on eri Raamattu kuin kristityillä ja he uskovat Mikaeljeesukseen.
Jehovalaisuus on suorituskeskeinen uskonto 144000 pelastusoppeineen.
Miten jehovantodistaja pelastuu?
- harhaoppiset joutuvat helvettiin - tulikoselväksi
JHW-uskonnon-uhreja kirjoitti:
Jehovalaisuus on kristinuskon helvetin huono imitaatio ilman ristin uhrikuolemaa ja Jeesuksen ylösnousemusta.
Jhw eivät usko Jeesukseen Jumalana.
JHW = Monoteistinen uskonto kuten islam.
Jehovilla on eri Raamattu kuin kristityillä ja he uskovat Mikaeljeesukseen.
Jehovalaisuus on suorituskeskeinen uskonto 144000 pelastusoppeineen.
Miten jehovantodistaja pelastuu?
- harhaoppiset joutuvat helvettiinMiten Jehovan todistajat pelastuu?
Uskomalla kaiken mitä amerikanpääkonttori suoltaa.
Esim. allekirjoittamalla "hoitotahto- ei verensiirtoa-kortti" joka käytännössä on itsemurhaan sitoutuminen joissakin hoitotilanteissa, kuten synnytyksen yhteydessä tulevaan massiivisen verenhukan tai liikenne onnettomuuden yhteydessä. Siinähän ei veren fraktioita ehditä mittailla.
Tai jos Amerikan pääkonttori sanoo että veljeksi kutsuttu on entinen Jehovan todistaja niin sille, tuolle kansojen ihmiselle, pitää mököttää. Samaan aikaan he menevät kansojen ihmisten oville, mököttämäänkö? Ei vaan puhumaan.
Tai jos amerikan pääkonttori sanoo että pitää olla kaksi katsomassa kun alaikäistä raiskataan, ennenkun asiaa voidaan seurakunnassa käsitellä ja että pitää kuulustella alaikäisen kanssa seurakunnassa, mieluummin syytetyn kanssa, niin se on sitten niin.
Mutta nämä on pelastuskysymyksiä.
Myös väärennetty muoto Jumalan nimestä Jehova on pelastuskysymys. Ei saa käyttää esim. Jahvea. "Olen Jahven todistaja" Ja vielä vähemmän "Jeesuksen todistaja." Liikaa Jeesuksesta puhuvat eivät pelastu.
Myös joka kuukauden lopussa annettava kenttäpalvelus raportti on ehdottoman tärkeä pelastuskysymys.
Jos et raportoi pitkään aikaan mitään, et ole Jehovan todistaja ja joudut Harmagedonissa lintujen ruuaksi.
- KulttiVaro
Mitä Raamatun vertauksesta tyhmistä neitsyistä on opetettu adventisteille?
- adventistit valehtelevat pitävänsä kymmenen käskyä rikkomatta niitä
- adventismivalheeseen kuuluu myös väite raamatullisimmasta srk:sta
- valheen henkeen kuuluu myös valejuutalainen korvausteologia lopunajan jäännösseurakunnasta<<- adventistit valehtelevat pitävänsä kymmenen käskyä rikkomatta niitä
- adventismivalheeseen kuuluu myös väite raamatullisimmasta srk:sta
- valheen henkeen kuuluu myös valejuutalainen korvausteologia lopunajan jäännösseurakunnasta >>
Adventistit opettavat, että kaikki rikkovat käskyjä, sillä kukaan ei voi niitä täydellisesti noudattaa. Ihminen tietämättäänkin rikkoo käskyjä. Rikottuaan yhtä käskyä kohtaan on rikkonut kaikkia käskyjä kohtaan. Jeshua toi lain jopa ajatustasolle. Kukaan ei voi siis pitää käskyjä ja käskyjen rikkojan rangaistus olisi kuolema. Tämän vuoksi Jeshua vuodatti oman kalliin verensä ja kuoli niin sinun kuin minunkin syntien puolesta. Tämän johdosta meidän syntejämme ei enää muisteta (ne on pyyhitty pois), jotka olemme tunnustaneet Jeshuan Vapahtajaksemme.<<- adventismivalheeseen kuuluu myös väite raamatullisimmasta srk:sta>>
Raamatullisin siinä mielessä, että ymmärretään sapattitotuus ja syödään kosheristi. Tosin nykyään on joka seurakunnassa sapatin pyhittäjiä ja kosheristi syöviä Herran omia.
<<- valheen henkeen kuuluu myös valejuutalainen korvausteologia lopunajan jäännösseurakunnasta>>
Adventistit opettavat, että lopun ajan jäännösseurakuntaan kuuluu eri seurakunnista uskovia ihmisiä, myös juutalaisia Jeshuaan uskovia tai mihinkään seurakuntaan kuulumattomia Jeshuaan uskovia. Adventistit opettavat, että kaikki adventistit eivät suinkaan pelastu.
- kaksiteräinenmiekka
Joka sanoo noudattavansa lakia mutta rikkoo sen joutuu Jumalan rangaistuksen alaiseksi. "Laista ei katoa piirtoakaan".
- adventismissä syytetään muita kristittyjä lainrikkojiksi
ADVENTISTISTIEN VIHA KRISTITTYJÄ KOHTAAN JA VALEHTELU ETTEIVÄT HE OLE LAINRIKKOJIA VAAN NE MUUT
1. Joh. 2:9
Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.
- adventistit vihaavat lainrikkojia ja kristittyjä (sunnuntai pedonmerkki)
ADVENTISTIT OVAT PIMEYDESSÄ
Gal. 4 puhutaan kahdesta liitosta ja toinen on lakiliitto (pimeydessä olevat adventistit ovat tehneet lakiliiton)
24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä NAISET ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
- erikoista että adventismin kantavana voimana (Totuuden Valona) on NAINEN
SEITSEMÄNNEN PÄIVÄN ADVENTISMIA ORJUUTTAVAT VIIKONPÄIVÄT (lauantai ja sunnuntai oppi sekä vuosi 1844 oppi)
Orjuuden yhteydessä Gal. 4 puhutaan "viikonpäivistä ja vuosista/v. 1844 meuhkaajista)
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
- oletko koskaan tavannut juutalaista joka meuhkaavat lauantai-laista?<<Joka sanoo noudattavansa lakia mutta rikkoo sen joutuu Jumalan rangaistuksen alaiseksi. "Laista ei katoa piirtoakaan".
- adventismissä syytetään muita kristittyjä lainrikkojiksi>>
Muut seurakunnat ovat hylänneet sapatin, joka sisältyy kymmeneen käskyyn. Muista pyhittää sapatin päivä...
<<ADVENTISTISTIEN VIHA KRISTITTYJÄ KOHTAAN JA VALEHTELU ETTEIVÄT HE OLE LAINRIKKOJIA VAAN NE MUUT
1. Joh. 2:9
Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.
- adventistit vihaavat lainrikkojia ja kristittyjä (sunnuntai pedonmerkki)>>
Adventistit eivät vihaa ketään. Jokaisella kristityllä seurakunnalla on oma erityisalueensa, adventisteilla sapatti, helluntailaisilla henki, baptisteilla kaste, luterilaisilla armo. Jehovilla Jumalan nimi jne... Kaikki hyviä ja tärkeitä asioita. Koska me ihmiset olemme erilaisia, niin me korostamme eri asioita.
<<ADVENTISTIT OVAT PIMEYDESSÄ >>
Ei sen suuremmassa pimeydessä kuin muutkaan kristityt. Valoa on sapatin verran enemmänkin.
<<Gal. 4 puhutaan kahdesta liitosta ja toinen on lakiliitto (pimeydessä olevat adventistit ovat tehneet lakiliiton)>>
Tässä on hyvä rabbi Stewardin luento suomeksi tulkattuna. Suosittelen lämpimästi.
http://www.tv7.fi/vod/player/50578/
Hän kertoo myös mitä tarkoittaa uusi liitto ja kenelle se on tarkoitettu. Yllätys, yllätys. Uusi liitto on tarkoitettu juutalaisille. Hän selvittää myös, miksi Jeshua oli lähetetty Israelin kansaa varten. Jumala rakasti Israelin kansaa ja Jumalan tarkoitus oli, että he toisivat valon ja totuuden muille kansoille. Näinhän nyt vain on käynyt. Jumala ei hylkää kansaansa.
Rabbi Steward selostaa myös, että mitä tarkoittaa kohta, jossa Jeshua sanoo: Toorani eli opetukseni heidän sisinpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämeensä...
<<SEITSEMÄNNEN PÄIVÄN ADVENTISMIA ORJUUTTAVAT VIIKONPÄIVÄT (lauantai ja sunnuntai oppi sekä vuosi 1844 oppi)>>
Ei orjuuta. Päin vastoin. On suloista saada tehdä Herran tahto. Myös Herramme pyhitti sapattia, samoin apostolit ja alkuseurakunta, myös pakanakäännynnäiset. Sapatista luovuttiin vasta myöhemmin asteittain, samalla potkittiin juutalaiset pellolle. Hyi, hyi.
Vuosi 1844 ei riviadventistille merkitse juurikaan mitään.
<<Orjuuden yhteydessä Gal. 4 puhutaan "viikonpäivistä ja vuosista/v. 1844 meuhkaajista)
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
- oletko koskaan tavannut juutalaista joka meuhkaavat lauantai-laista? >>
Et taida oikein ymmärtää Sanaa. Laitan lainauksen Samuele Bacchiocchin kirjasta Sapatti ja sunnuntai: "Galatalaiskirjeessä Paavali voimakkaasti nuhtelee niitä pakanakristittyjä, jotka olivat ympärileikkauttaneet itsensä (Gal. 6:12; 5:2) ja jotka olivat alkaneet ottaa vaarin ”päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista” (4:10). Hän pitää heidän omaksumaansa käytäntöä paluuna ”alkeisvoimien” orjuuteen. Monissa suhteissa pyhien aikojen taikauskoinen noudattaminen esitetään alkeisvoimien orjuudeksi. Galatalaiskirjeessä väärien opettajien tuomitseminen on vieläkin väkevämpää. Heitä pidetään ”kirottuina” (1:8,9), koska he opettavat ”toisenlaista evankeliumia”. Heidän opetuksensa, jonka mukaan päivien ja aikojen noudattaminen on välttämätöntä vanhurskauttamisen ja pelastuksen saamiseksi, vääristi evankeliumin varsinaisen ytimen (5:4).
Onko Galatalaiskirjeessä viittausta sapattiin vai ei, riippuu siitä, miten tulkitaan sana ”päivät” (4:10). Jotkut kriitikot väittävät vastaavan Kolossalaiskirjeen kohdan (2:16) johdosta, että sapatit nimenomaan mainitaan, että Galatalaiskirjeessä mainittuihin päiviin varmasti kuuluvat myös sapatit. Emme kiellä tätä mahdollisuutta, mutta olemme jo aikaisemmin osoittaneet, että Kolossalaiskirjeessä käytetty monikkomuoto sapateista on yleinen nimitys paitsi sapatinpäivästä myös koko viikosta. Siten Galatalaiskirjeessä esiintyvä maininta ”päivistä” voi hyvin osoittaa, että Kolossalaiskirjeenkin sapatit olivat viikonpäiviä eikä päinvastoin.
Jos oletamme, että viikkosapatti kuului osana galatalaisten noudattamiin ”päiviin”, meidän on pohdittava seuraavia kysymyksiä: Mikä oli aiheena sapatin ja juhla-aikojen noudattamiselle? Vastustiko Paavali raamatullista periaatetta, jonka mukaan noudatetaan sapattia ja juhla-aikoja, vai vastustaako hän näiden uskonnollisten tapojen vääristynyttä käyttöä?"
jatkoa...Yksi_usko kirjoitti:
<<Joka sanoo noudattavansa lakia mutta rikkoo sen joutuu Jumalan rangaistuksen alaiseksi. "Laista ei katoa piirtoakaan".
- adventismissä syytetään muita kristittyjä lainrikkojiksi>>
Muut seurakunnat ovat hylänneet sapatin, joka sisältyy kymmeneen käskyyn. Muista pyhittää sapatin päivä...
<<ADVENTISTISTIEN VIHA KRISTITTYJÄ KOHTAAN JA VALEHTELU ETTEIVÄT HE OLE LAINRIKKOJIA VAAN NE MUUT
1. Joh. 2:9
Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.
- adventistit vihaavat lainrikkojia ja kristittyjä (sunnuntai pedonmerkki)>>
Adventistit eivät vihaa ketään. Jokaisella kristityllä seurakunnalla on oma erityisalueensa, adventisteilla sapatti, helluntailaisilla henki, baptisteilla kaste, luterilaisilla armo. Jehovilla Jumalan nimi jne... Kaikki hyviä ja tärkeitä asioita. Koska me ihmiset olemme erilaisia, niin me korostamme eri asioita.
<<ADVENTISTIT OVAT PIMEYDESSÄ >>
Ei sen suuremmassa pimeydessä kuin muutkaan kristityt. Valoa on sapatin verran enemmänkin.
<<Gal. 4 puhutaan kahdesta liitosta ja toinen on lakiliitto (pimeydessä olevat adventistit ovat tehneet lakiliiton)>>
Tässä on hyvä rabbi Stewardin luento suomeksi tulkattuna. Suosittelen lämpimästi.
http://www.tv7.fi/vod/player/50578/
Hän kertoo myös mitä tarkoittaa uusi liitto ja kenelle se on tarkoitettu. Yllätys, yllätys. Uusi liitto on tarkoitettu juutalaisille. Hän selvittää myös, miksi Jeshua oli lähetetty Israelin kansaa varten. Jumala rakasti Israelin kansaa ja Jumalan tarkoitus oli, että he toisivat valon ja totuuden muille kansoille. Näinhän nyt vain on käynyt. Jumala ei hylkää kansaansa.
Rabbi Steward selostaa myös, että mitä tarkoittaa kohta, jossa Jeshua sanoo: Toorani eli opetukseni heidän sisinpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämeensä...
<<SEITSEMÄNNEN PÄIVÄN ADVENTISMIA ORJUUTTAVAT VIIKONPÄIVÄT (lauantai ja sunnuntai oppi sekä vuosi 1844 oppi)>>
Ei orjuuta. Päin vastoin. On suloista saada tehdä Herran tahto. Myös Herramme pyhitti sapattia, samoin apostolit ja alkuseurakunta, myös pakanakäännynnäiset. Sapatista luovuttiin vasta myöhemmin asteittain, samalla potkittiin juutalaiset pellolle. Hyi, hyi.
Vuosi 1844 ei riviadventistille merkitse juurikaan mitään.
<<Orjuuden yhteydessä Gal. 4 puhutaan "viikonpäivistä ja vuosista/v. 1844 meuhkaajista)
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
- oletko koskaan tavannut juutalaista joka meuhkaavat lauantai-laista? >>
Et taida oikein ymmärtää Sanaa. Laitan lainauksen Samuele Bacchiocchin kirjasta Sapatti ja sunnuntai: "Galatalaiskirjeessä Paavali voimakkaasti nuhtelee niitä pakanakristittyjä, jotka olivat ympärileikkauttaneet itsensä (Gal. 6:12; 5:2) ja jotka olivat alkaneet ottaa vaarin ”päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista” (4:10). Hän pitää heidän omaksumaansa käytäntöä paluuna ”alkeisvoimien” orjuuteen. Monissa suhteissa pyhien aikojen taikauskoinen noudattaminen esitetään alkeisvoimien orjuudeksi. Galatalaiskirjeessä väärien opettajien tuomitseminen on vieläkin väkevämpää. Heitä pidetään ”kirottuina” (1:8,9), koska he opettavat ”toisenlaista evankeliumia”. Heidän opetuksensa, jonka mukaan päivien ja aikojen noudattaminen on välttämätöntä vanhurskauttamisen ja pelastuksen saamiseksi, vääristi evankeliumin varsinaisen ytimen (5:4).
Onko Galatalaiskirjeessä viittausta sapattiin vai ei, riippuu siitä, miten tulkitaan sana ”päivät” (4:10). Jotkut kriitikot väittävät vastaavan Kolossalaiskirjeen kohdan (2:16) johdosta, että sapatit nimenomaan mainitaan, että Galatalaiskirjeessä mainittuihin päiviin varmasti kuuluvat myös sapatit. Emme kiellä tätä mahdollisuutta, mutta olemme jo aikaisemmin osoittaneet, että Kolossalaiskirjeessä käytetty monikkomuoto sapateista on yleinen nimitys paitsi sapatinpäivästä myös koko viikosta. Siten Galatalaiskirjeessä esiintyvä maininta ”päivistä” voi hyvin osoittaa, että Kolossalaiskirjeenkin sapatit olivat viikonpäiviä eikä päinvastoin.
Jos oletamme, että viikkosapatti kuului osana galatalaisten noudattamiin ”päiviin”, meidän on pohdittava seuraavia kysymyksiä: Mikä oli aiheena sapatin ja juhla-aikojen noudattamiselle? Vastustiko Paavali raamatullista periaatetta, jonka mukaan noudatetaan sapattia ja juhla-aikoja, vai vastustaako hän näiden uskonnollisten tapojen vääristynyttä käyttöä?"
jatkoa...jatkuu...
jatkan edellistä lainausta: "Yleisesti ollaan sitä mieltä siitä, että juutalaisten juhla-aikojen noudattamisen motiivina olivat galatalaisilla taikauskoiset käsitykset astrologisista vaikutuksista. Tähän viittaa myös Paavalin väite, että näiden käytäntöjen omaksuminen merkitsi paluuta heidän aikaisempaan orjuuteensa pakanallisten alkeisvoimien alaisuudessa (4:8,9). Pakanallisen taustansa vuoksi galatalaiset, kuten W. Rordorf sattuvasti toteaa, ilmeisesti ”saattoivat nähdä juutalaisten tiettyjä päiviä ja juhla-aikoja kohtaan osoittamassa huomiossa ainoastaan uskonnollista palvontaa, joka kohdistui tähtiin ja luonnonvoimiin”. Se tosiasia, johon jo aikaisemmin on viitattu, että pakanamaailmassa juutalaisen sapatin vietto usein liitettiin Saturnus-planeetan pahaan vaikutukseen, saattoi olla osaltaan johtamassa tähän väärinkäsitykseen. Näin ollen on mahdollista, että galatalaisten sapatin vieton motiivina oli taikauskoinen raamatulliseen periaatteeseen kohdistuva väärinkäsitys.
Paavali tahtoi osoittaa vääräksi koko sen pelastusjärjestelmän, jonka galatalaisten väärät opettajat olivat laatineet. Liittämällä vanhurskauttamisen ja Jumalan hyväksymisen sellaisiin asioihin kuin ympärileikkaus ja määrättyjen päivien ja juhla-aikojen noudattaminen, galatalaiset olivat tehneet pelastuksen riippuvaiseksi inhimillisistä aikaansaannoksista. Tämä on Paavalin mielestä evankeliumin kavaltamista: ”Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta” (Gal. 5:4).
Tätä tekstiyhteyttä ja taustaa vasten on ymmärrettävä Paavalin esittämä vastalause päivien ja juhla-aikojen vietolle. Jos näiden noudattamisen motiivi ei olisi joutunut ristiriitaan sen periaatteen kanssa, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, Paavali olisi suositellut suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta (kuten hän tekee Roomalaiskirjeen 14. luvussa), vaikka jotkut esitetyt ideat olivatkin vieraita Vanhan testamentin opetukselle. Mutta koska näiden tapojen motiivit rikkoivat itse pelastuksen perusajatusta, apostoli ei epäröi hylätä niitä. Galatalaiskirjeessä kuten Kolossalaiskirjeessäkin kysymys ei ole sapatin pitämisen periaatteen vastustamisesta, vaan sellaisten vääristyneiden kulttimenojen vastustamisesta, joiden tarkoituksena oli edistää pelastusta ihmisen aikaansaannoksin eikä jumalallisen armon kautta."
jatkuu...Yksi_usko kirjoitti:
jatkuu...
jatkan edellistä lainausta: "Yleisesti ollaan sitä mieltä siitä, että juutalaisten juhla-aikojen noudattamisen motiivina olivat galatalaisilla taikauskoiset käsitykset astrologisista vaikutuksista. Tähän viittaa myös Paavalin väite, että näiden käytäntöjen omaksuminen merkitsi paluuta heidän aikaisempaan orjuuteensa pakanallisten alkeisvoimien alaisuudessa (4:8,9). Pakanallisen taustansa vuoksi galatalaiset, kuten W. Rordorf sattuvasti toteaa, ilmeisesti ”saattoivat nähdä juutalaisten tiettyjä päiviä ja juhla-aikoja kohtaan osoittamassa huomiossa ainoastaan uskonnollista palvontaa, joka kohdistui tähtiin ja luonnonvoimiin”. Se tosiasia, johon jo aikaisemmin on viitattu, että pakanamaailmassa juutalaisen sapatin vietto usein liitettiin Saturnus-planeetan pahaan vaikutukseen, saattoi olla osaltaan johtamassa tähän väärinkäsitykseen. Näin ollen on mahdollista, että galatalaisten sapatin vieton motiivina oli taikauskoinen raamatulliseen periaatteeseen kohdistuva väärinkäsitys.
Paavali tahtoi osoittaa vääräksi koko sen pelastusjärjestelmän, jonka galatalaisten väärät opettajat olivat laatineet. Liittämällä vanhurskauttamisen ja Jumalan hyväksymisen sellaisiin asioihin kuin ympärileikkaus ja määrättyjen päivien ja juhla-aikojen noudattaminen, galatalaiset olivat tehneet pelastuksen riippuvaiseksi inhimillisistä aikaansaannoksista. Tämä on Paavalin mielestä evankeliumin kavaltamista: ”Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta” (Gal. 5:4).
Tätä tekstiyhteyttä ja taustaa vasten on ymmärrettävä Paavalin esittämä vastalause päivien ja juhla-aikojen vietolle. Jos näiden noudattamisen motiivi ei olisi joutunut ristiriitaan sen periaatteen kanssa, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, Paavali olisi suositellut suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta (kuten hän tekee Roomalaiskirjeen 14. luvussa), vaikka jotkut esitetyt ideat olivatkin vieraita Vanhan testamentin opetukselle. Mutta koska näiden tapojen motiivit rikkoivat itse pelastuksen perusajatusta, apostoli ei epäröi hylätä niitä. Galatalaiskirjeessä kuten Kolossalaiskirjeessäkin kysymys ei ole sapatin pitämisen periaatteen vastustamisesta, vaan sellaisten vääristyneiden kulttimenojen vastustamisesta, joiden tarkoituksena oli edistää pelastusta ihmisen aikaansaannoksin eikä jumalallisen armon kautta."
jatkuu...jatkoa edelliseen..."Yhteenveto:
Paavali ei lainkaan käsittele kysymystä siitä onko sapattikäsky yhä voimassa kristillisenä aikakautena, vaan vastustaa monimuotoisia askeettisia ja kultillisia tapoja, jotka etenkin kolossalaisten ja galatalaisten keskuudessa joutuivat ristiriitaan sen elintärkeän totuuden kanssa, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
Toiseksi se, että Paavali tuomitsee harhaopit, joiden yhtenä osana saattoi olla taikauskoisia muotoja saanut sapatin vietto, ei kumoa itse sapattikäskyä, koska tuomio ei kohdistu itse käskyyn vaan vääristymään. Jonkin raamatullisen säädöksen väärinkäytön moittiminen ei ole oikeutetusti tulkittavissa itse säädöksen kumoamiseksi.
Kolmanneksi Paavali suosittelee suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta silloinkin kun ovat kysymyksessä erimielisyydet ruoasta ja päivistä (Room. 14:3-6), jotka ovat peräisin inhimillisistä sopimuksista, osoittaa, että kysymyksessä päivistä hän oli liian liberaali ryhtyäkseen ajamaan sapattikäskyn poistamista ja sunnuntain vieton omaksumista sen sijaan. Jos hän olisi tehnyt niin, hän olisi kohdannut vastustusta ja loppumattomia vastaväitteitä kannattajien taholta. Kaiken tällaisen polemiikin puuttuminen on kenties kaikkein selvin osoitus siitä, että Paavali osoitti kunnioitusta sapatti-instituutiota kohtaan.
Paavalin asennetta sapattia kohtaan on loppujen lopuksi tarkasteltava sen pohjalta, mikä oli hänen yleinen asenteensa lakia kohtaan. Paavalin käsitys laista, elämän ohjeena oli se, että laki oli ”pyhä, vanhurskas ja hyvä” (Room. 7:12; vrt. 3:31; 7:14, 22). Toisaalta hän kuitenkin voimakkaasti torjuu lain Kristuksesta erillään olevana pelastustienä.
Monet väärinkäsitykset Paavalin suhteessa sapattia kohtaan johtuvat ilmeisesti siitä, että näitä kahta ei ole osattu erottaa toisistaan. Ei ole epäilystäkään siitä, ettei apostoli olisi kunnioittanut niitä Vanhan testamentin instituutioita, joilla oli yhä arvoa kristityille. Havaitsemme esimerkiksi, että hän osallistui jumalanpalvelukseen sapattina juutalaisten ja kreikkalaisten kanssa (Apt. 18:4, 19; 17:1, 10, 17), vietti happamattoman leivän päivää Filippissä (Apt. 10:16), koetti kiirehtiä Jerusalemiin helluntaiksi (Apt 20:16), teki nasiirilupauksen Kenkreassa (Apt 18:18), puhdisti itsensä temppelissä osoittaakseen vaeltavansa ”lain mukaan” (Apt 21:24,26) ja ympärileikkautti Timoteuksen (Apt 16:3). Toisaalta hän selvin sanoin tuomitsi tällaisten ja vastaavien tapojen noudattamisen silloin, kun niitä käytettiin väärin ja pidettiin pelastuksen perustuksena. Voimme sen vuoksi sanoa, että Paavali hylkäsi sapatin pelastuksen välineenä mutta hyväksyi sen varjona, joka viittasi Kristuksessa olevaan todellisuuteen."
Lainaus oli siis Bacchiocchin kirjasta Sapatti ja sunnuntai
- Jumalankirouksesta
Jumalan kirous niille jotka jumaloivat viikonpäiviä (esim, lauantai tai sunnuntai) ja tekevät jumalan kuvan sapatista tai sunnuntaista.
5. Moos. 27:15
'Kirottu olkoon se, joka tekee jumalankuvan..."Mitähän Raamattu sanoo Sanan väärentäjistä. No, mietipäs sitä itseksesi. Tuo mainitsemasi Raamatun kohta kuuluu KOKONAISUUDESSAAN seuraavasti:
5 Moos. 27:15
15 "'Kirottu on jokainen, joka veistämällä tai valamalla valmistaa jumalankuvan tai teettää itselleen sellaisen kuvan ja palvoo sitä salassa, sillä se on Herralle iljetys.' Ja koko kansa vastatkoon: 'Aamen.
Annan sinulle toisenkin Raamatunkohdan, jota voit mietiskellä.
2. Moos. 20:8
8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
Katso tarkasti jaetta 10. Seitsemäs päivä on sapatti. Jumala pyhitti ja siunasi juuri sapatinpäivän. Ei sunnuntaita. Sunnuntai on Raamatussa aina ensimmäinen päivä. Ei koskaan Jumalan siunaama ja pyhittämä lepopäivä.Sen sijaan ketkä tekevät Jumalankuvan, jota palvovat? Mietippä sitä. Mikä on Jumalan kuva? Laitetaan siihenkin Raamatunkohta.
2. Moos. 20:4
4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni
Sapatin pitäjät eivät siis tee Jumalankuvaa sapatista vaan noudattavat siinä Herran käskyjä. Sen sijaan jotkut muut tekevät Jumalan kuvan vai tekevätkö? Ketkä?
- adventistinenbisness
SDA-organisaation tarkoituksena on kerätä rahaa. Kymmenykset eivät todellakaan riitä.
Organisaatiota johdetaan yritysmaailman amerikkalaisin opein.
Adventtikirkon organisaatio on mukana liike-elämässä, luontaistuote tehtailussa, media-alalla, sijoitustoiminnassa ja yksityssairaala bisneksessä. Liikevaihto on yhteensä miljardien luokkaa. Esim. Kellog's oli alunperin adventisti. Yrityskaupat esim. Kellog's ovat osa sijoitustoimintaa.
Parissa SDA-yrityksessä "adventistit" USA:ssa labraavat ja suunnittelevat laajamittaista ihmisten siruttamista.
SDA - organisaatiota voi sanoa business-churchiksi.
Sapatti on vain unohdettu sivujuonne globaalissa bisneksessä.
Helluntailaiskyltin alla ei harjoiteta tietääkseni bisnestä.
Katolilaisuudessa löytyy vähäistä liiketoimintaa. - tietoatietoa
Adventismi ja jehovalaisuus ovat amerikkalaista tuontiuskontoa.
Omasta mielestään parasta sellaista.- kannattaavaroa
Adventismi on uskoa väärään profeettaan eksytyksen (kyykäärmeen sikiöt) hengessä.
Eivät kaikki pelastu adventisessa menestysteologiassa joka on lujaa uskoa harhaoppiin, nimeltä adventtitotuus.
Kristityt ovat pärjänneet ilman adventismia ja jehovia melkein 2000 vuotta. - 1234567---
kannattaavaroa kirjoitti:
Adventismi on uskoa väärään profeettaan eksytyksen (kyykäärmeen sikiöt) hengessä.
Eivät kaikki pelastu adventisessa menestysteologiassa joka on lujaa uskoa harhaoppiin, nimeltä adventtitotuus.
Kristityt ovat pärjänneet ilman adventismia ja jehovia melkein 2000 vuotta.Väärät profeetat tunnistetaan siitäkin kun he opettavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.
Kristitty pitää Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä. - rnrtntynmyt
Noihin liikkeisiin kuuluu myös ay-liikkeen vastainen uusliberalistisen politiikan propaganda. Olen huomannut että nuoret jotka tulevat noista liikkeistä eivät usein kuuluu liittoon ja puhuvat sitä vastaan. Opiskelu on myös usein jäänyt amikseen vaikka rahkeita olisi ollut. Onko tämä sitten duunarivanhempien vaikutusta vai liikkeen lopunajan odotuksen. Naimisiin mennään nuorena ei siinä mitään. Mutta kyllä musta parikymppisen vasta aikuisuuteen astuneen kannattaisi katsella elämää hetki omillaankin. Amerikassa nuo liikkeet ovat saaneet suoranaista rahallista tukea kapitalisteilta varsinkin etelässä tarkoituksena estää työläisiä järjestäytymästä ja valvomasta etujaa. Pohjoisen ay-liikkeet ovat itsestään Saatanasta kun ne valvovat amerikkalaisen työntekijän etua työnantajien mielivaltaa vastaan. Mutta tosiuskovahan ei ajatte tällaisia eikä lue työväenliikkeen historiaa käsitteleviä kirjoja;
- varokaaeksytyksiä
1234567--- kirjoitti:
Väärät profeetat tunnistetaan siitäkin kun he opettavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.
Kristitty pitää Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä.Apt. 15 luvussa ei laitettu enempää taakkaa PAKANAKRISTITYILLE kun nämä välttämättömät: Haureutta,että kartatte epäjumalille uhrattua lihaa, lihaa josta veri ei ole laskettu ja verta.
Missä sapatti?
Sapatti nääs on ihmistä varten ei ihminen sapattia.
Sapatti oli annettu merkiksi juutalaisille ja siksi monet messiaaniset juutalaiset viettävät vieläkin sapattia.
Mutta kun korvausteologia tekee adventisteista heidän mielestään juutalaisia niin he ovat ottaneet tämän sapatin.
Mutta kun pitäisi sitten viettää ja pitää kaikkia muitakin juutalaisia pyhiä.
Miten olis m.m.lehtimajajuhla? Tai pasuunansoiton juhla?
Ja kun oikein tarkoin asiaa mietimme, emme tiedä milloin viikonpäivät ovat oikeita sapatteja.
Juutalainen kalenteri määritteli sapatin toisin.
Sapatti on adventisteille kuin intiaaneille toteemipaalu.
Toinen toteemipaalu on epäpyhä ämmä Ellen White. Tuo eksyttävä Iisebel. - 1234567---
varokaaeksytyksiä kirjoitti:
Apt. 15 luvussa ei laitettu enempää taakkaa PAKANAKRISTITYILLE kun nämä välttämättömät: Haureutta,että kartatte epäjumalille uhrattua lihaa, lihaa josta veri ei ole laskettu ja verta.
Missä sapatti?
Sapatti nääs on ihmistä varten ei ihminen sapattia.
Sapatti oli annettu merkiksi juutalaisille ja siksi monet messiaaniset juutalaiset viettävät vieläkin sapattia.
Mutta kun korvausteologia tekee adventisteista heidän mielestään juutalaisia niin he ovat ottaneet tämän sapatin.
Mutta kun pitäisi sitten viettää ja pitää kaikkia muitakin juutalaisia pyhiä.
Miten olis m.m.lehtimajajuhla? Tai pasuunansoiton juhla?
Ja kun oikein tarkoin asiaa mietimme, emme tiedä milloin viikonpäivät ovat oikeita sapatteja.
Juutalainen kalenteri määritteli sapatin toisin.
Sapatti on adventisteille kuin intiaaneille toteemipaalu.
Toinen toteemipaalu on epäpyhä ämmä Ellen White. Tuo eksyttävä Iisebel.Sunnuntai on KEKSITTY pyhäksi !
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana Seuraavasti: Vuoden 1973 Alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET TEHDÄ sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Mennäänpäs 300-luvulle: Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. jolloin katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.
Sunnuntai on pedonmerkki, ihmiskäsky pyhäksi . . . Jumalan merkki on sapatti.
- jalompiSapattirotu
Adventistit uskovat olevansa jalompaa (sapatti)rotua ja Viimeinen Lopunajan Hallitseva Globaali KIRKKO Organisaatio.
- EiOleVarma
Niinpä ja pitävät myös omaa taivaspaikkaa täysin varmana ja muut tietysti joutuvat kadotukseen, paitsi adventistit.
- zrrjrjjreh
Katolilaisilla Maria ja adventisteilla Sapatti.
- PYHPYH2387492834
VALHEENNE EIVÄT HETKAUTA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt721814Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1101655Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942521245Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1821202Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2351173Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451087- 2121054
Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös293912Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm221890- 56767