mietitään järjelllä hetki. kumman vaihtoehdon ottaisit?
A) uusi auto jonka arvo ostettaessa on 20000euroa. arvo alenee joka vuosi 10% joten pääomakulut muodostaa ison tappion
B) käytetty auto 2000 eurolla. auto on hyvin pidetty 15v vanha. ajettu 250tkm ja huollot tehty ajallaan ja ruosteeton yksilö 18000 euron rahastosijoitus joka tuottaa vuodessa 9% tarkoittaen sitä että 18000 on muuttunut 36000 euroksi noin 8-10 vuodessa.
niin, kumman valitsisit? molemmissa rahaa kuluu 20 tuhatta. ekassa vaihtoehdossa ego pönkittyy naapurien edessä ja tokassa vaihtoehdossa varallisuus kasvaa ja samat ajosuoritteet tulee tehtyä mitä tulisi tehtyä uudellakin autolla.
uusi auto VS. vanha auto+rahastosijoitus
28
419
Vastaukset
- NytköOnTylsää
On siinä pojalla melko filosofinen ja älykäs pohdinta menossa ja parametrit aikalailla hakusessa.
- saastovinkki.fi
Säästöjä voi tehdä monella tavalla. Joku oli ostanut melkein 60 t€:n auton ja reilun 7 vuoden kuluttua se oli vielä ihan hyvä toiselle omistajalle ja maksoi vain sen reilut 20 t€. Olin siis säästänyt 36000 € kun en hankkinut sitä autoa uutena, vaan koko tuo summa meni edellisen omistajan tappioksi. Säästyneen summan voi käyttää lomamatkoihin ja harrastuksiin, sillä tunnetusti käärinliinoissa ei ole taskuja.
- Kdkfjfjfjfjfjjf
Tai sitten 20t laina nollakorolla ja kaikki irtoraha pörssiin. Paras tuotto, paras auto.
- jaajaasemmosta
noniin sä lähdit tuolle tielle että ollan kaikkea saamassa samaan aikaan. mutta lainarahankin voisi sijoittaa. silloin olisi sijoitettu myös se summa mitä menee lainanmaksuun.
- Kiinostaisi
jaajaasemmosta kirjoitti:
noniin sä lähdit tuolle tielle että ollan kaikkea saamassa samaan aikaan. mutta lainarahankin voisi sijoittaa. silloin olisi sijoitettu myös se summa mitä menee lainanmaksuun.
Tuolla 9%:n korolla kannattaa jo ottaa isompikin laina rahastoon sijoitettavaksi. Vihjaisitko, mikä se rahasto on, ja kuinka tuotto on toteutunut kulujen jälkeen viime vuosina.
- envihjailemitää
en ala jakamaan sijoutusneuvoja. sen voin sanoa ett on olemassa kuluton rahasto joka sijoittaa indeksiin suomessa. ei siis mitään kuluja. toteutunut tuotto selviää kun tutkit asiaa. mutta tietysti nyt on muistettava ettei saa ajallista hajautusta jos kerralla tuuppasee parikytätonnia rahastoon. ajallinen hajautus pitää olla ettei osta liian kalliilla. eli vähitellen ostaa erissä
- Fjjccghjjk
jaajaasemmosta kirjoitti:
noniin sä lähdit tuolle tielle että ollan kaikkea saamassa samaan aikaan. mutta lainarahankin voisi sijoittaa. silloin olisi sijoitettu myös se summa mitä menee lainanmaksuun.
No riippuu, että saisiko lainaa pörssiin yhtä helposti ja halvalla? Tai onko autolaina pois mahdollisista pörssisijoituksista?
Joka tapauksessa pääomaa ei kannata autoon sitoa, mutta eipä ole pakkokaan. Auton voi vaikka liisata. Ja niin voi päästä kohtuullisin kuluin huomioiden auton paremmuus ja varmuus.
- sgsgsr
Tuon 2000e auton korjauksiin saa kyllä varata 500e vuodessa huoltojen lisäksi ja tuskin ruosteetonta löytyy kovin helposti. Ehkä joku V70 ruosteeton mutta se on sitten 400tkm ajettu jos 2 tonnia maksaa.
Tulee se silti kannattavammaksi kuin 20 tonnin auton osto kyllä.
Itse harkitsisin enemmän 5-10 tonnin autoa, ei vielä liian huonokuntoisia että paljon vikoja mutta arvo ei enää tipu niin nopeasti 20 tonnin autoon verrattuna. - Hyödutyöntä
Auto ei ole mikään sijoituskohde vaan välttämätön hyötytarvike jota tarvitaan joka päivä.
Jonninjoutavaa pilkun-nussintaa tuollaiset laskelmat.- AikamoistaTouhua
Eipä ole jonninjoutavaa laskentaa.
Siinähän on kaksi erilaista autoa ja lopputulosta. Jos kaivetaan sulle ääriesimerkki niin ostaako uusi ferrari 500t€:lla vaiko käytetty citroen 500 eurolla. Tapaus on selvä, kummalla saa järkevämpää matkantekoa, mutta kun mennään lähemmäs tavisautoja, ero kapenee, mutta se on olemassa.
Jos sulle parin viiden tonnin heitto kankkulan kaivoon ei tunnu vuositasolla missään, ei se tarkoita etteikö se aika monella tuntuisi.
Itse ajan 300 euron pösöllä ja koko omaisuus on pörssissä. Kyydissä ei ole valittamista, eikä sen puoleen sijoitusten tuotossakaan. AikamoistaTouhua kirjoitti:
Eipä ole jonninjoutavaa laskentaa.
Siinähän on kaksi erilaista autoa ja lopputulosta. Jos kaivetaan sulle ääriesimerkki niin ostaako uusi ferrari 500t€:lla vaiko käytetty citroen 500 eurolla. Tapaus on selvä, kummalla saa järkevämpää matkantekoa, mutta kun mennään lähemmäs tavisautoja, ero kapenee, mutta se on olemassa.
Jos sulle parin viiden tonnin heitto kankkulan kaivoon ei tunnu vuositasolla missään, ei se tarkoita etteikö se aika monella tuntuisi.
Itse ajan 300 euron pösöllä ja koko omaisuus on pörssissä. Kyydissä ei ole valittamista, eikä sen puoleen sijoitusten tuotossakaan.Hyvin vedetty. Pointti ei ole niinkään sen mahdollisen auton mallissa, vaan siinä, että laskee oikeasti itselleen mahdollisella HINNALLA. Jos ei ole laitaa sataa tuhatta autoon, on turha laskea paljonko säästää jättämällä puolen miljoonan auton ostamatta, koska sitä ei tapahdu kuitenkaan, eikä se ole oma valinta.
Moni tietää auton huonoksi sijoitukseksi. Paljon harvemmat pystyvät kertomaan autosta säästämänsä rahan sijoitusten keskimääräisen vuosituoton edes muutaman vuoden periodilla.
- kiitosei
maksat sitten veroja tuosta 18 000€ tuotosta, joten ei kiitos!
Kannattaako tehdä töitäkään, koska palkasta joutuu maksamaan veroa? Kannattaako kieltäytyä palkankorotuksesta, joka nostaa veroa varmasti?
Siksi toisekseen, sen sijoituspääomansa tuoton ehtii tuplata 18.000 €urosta vielä useampaankin kertaan, jos vanhaksi elää, eikä ole mitään pakkoa maksaa veroa.
Ensin reality check: 20.000 eurolla ei saa egobuusteria, joten tämä näkökulma on helpointa jättää saman tien pois laskuista.
Oma valintani on ihan selvä, ja sen olen jo muutaman kerran toteuttanut myös käytännössä. Mutta se ei auta kysyjää, ellei tiedetä, kuinka pitkään ne autosta mahdollisesti säästyvät rahat joutavat olla tuottamassa? Minkään kolmen vuoden auton käyttöiäksi en juuri nyt suosittelisi osake(rahasto)sijoituksia. Korkosijoituksia en taas suosittele juuri nyt nouseviin korkoihin.
Mutta jos käytettävissä on rahaa, jota ei ole tarkoitus tarvia vuosikymmeneen, sitten kysymys on ajankohtainen. Koska asiaa pitää kysyä, kannattaa ensiksi ostaa Marko Erolan "Paras Sijoitus" tai saman tien suoraan Burton Malkielin "Random Walk down Wall Street". Katso, että saat viimeisimmän painoksen, koska Malkiel on kirjoittanut kirjansa vuosikymmenien kuluessa useita kertoja uusiksi myös omaa tekstiään toteutumien valossa arvioiden. Muitakin hyviä sijoituskirjoja on, mutta aloittaja puhuu rahastoista, joten kirjasuositukset sen mukaan.
Parin tonnin autolla voi olla vähän karua ajaa seuraavat 10 vuotta, joten realistinen pelisuunnitelma voi ollakin sijoittaa "suuren osan rahoista" ja ostaa auto "pienellä osalla rahoista", ja varautua säästämään lisää käteistä vaihtaakseen halvan auton vähän uudempaan muutamien vuosien kuluttua säästöihin koskematta.
Hyvä hajautus osingot takaisin sijoittaviin kustannustehokkaisiin indeksirahastoihin ja sitten auton ostoon jotain sellaista korimallia katselemaan, minkä saat ostaa Nettiauton hinnasto oikein päin käännettynä, eli kalleimmasta alkaen, eikä niin päin että halvin saatavissa oleva yksilö mahdollisimman uudesta korimallista. Kolmen tonnin hinta ei ole mikään syy ostaa autoa, jolla ei ole täydellistä huoltohistoriaa.
En toivota onnea, koska sekä sijoittaminen että halvan käytetyn auton ostaminen ovat pääasiassa taitolajeja. Mutta menestystä toivotan, mitä tahansa valitsetkin.- Kaasutankkiinrahapankkii
Taidan jättää nyt uuden 20 000 € auton vaihtamatta ja ajelenkin nätillä, ruosteettomalla 6-vuotiaalla..
Säästän enemmän (myös ympäristöä) kun teetän tähän muutoksen että voin ajaa bio- ja maakaasulla.- Kfkfkfkffkfkkf
En millään usko muutosten kannattavuuteen verrattuna, että ostaisi vaan uuden kaasuauton tai jo valmiiksi muutetun.
Entäs jos olis 60-luvulla ostanut uuden AstonMartin DB 5, ja pitänyt kunnossa, on kallis tänäpäivänä ja arvo vaan nousee,
Entäs jos olis 60-luvulla ostanut uuden astonmartin db4, ja pitänyt kunnossa, on kallis tänäpäivänä ja arvo vaan nousee
- loop_89
surkeinta on pers'aukisen ostaa liian kallis auto lainalla, siinä kilometreille tulee hintaa,
vielä kun työmatkaverotus tulee muuttumaan epäedullisemmaksi omalla autolla ajavalle Itse en valitsisi kumpaakaan, vaan ostaisin noin 5 000 eurolla 10 -vuotta vanhan laatuauton.
Kahdella tonnilla saa lähinnä ongelmia ostettua. Toisaalta 20 000 euron uusi auto tarkoittaa hinnat alkaen -korealaista. Ei sellaisessakaan viitsi matkaa tehdä. Vaihtoehdot ovat joko uusi auto 50 000 hintaluokasta tai käytetty kymmenesosalla tuosta hinnasta.
Minä tiedän kumman valitsin.- JotainPitäisNiilleKeksiä
Itse taas tein tosi hölmösti. Ostin UUDEN 40 000€:n auton käteisellä, ja loput 60 000€ pistin jemmaan odottelemaan, että mitähän niillä tekis. Asunnostakaan kun ei ole velkaa ollut euroakaan kahdeksaan vuoteen.
- kuuma-vihje
Laulu, viina ja etenkin naiset olis helppoa käyttöä sille 60 donalle.
- JotainPitäisNiilleKeksiä
kuuma-vihje kirjoitti:
Laulu, viina ja etenkin naiset olis helppoa käyttöä sille 60 donalle.
Laulu sinänsä ei maksa mitään, mutta viina ja naiset( prostituoidut) kylläkin, mutta se ei ole sitä järkevää rahan käyttöä. Tuhlata sitävastoin voi, mutta en sanonutkaan, että haluaisin tuhlata nuo säästöni väkisin johonkin.
- niromies
Aloittajalle.
Tässä vähän samansuuntaista pohdintaa.
Eläisinkö nuukaillen ja kuolisin rikkaana vai käyttäisinkö rahani ja nauttisin.
Jokaisella on oma näkemys miten omilla rahoilla kannattaa tehdä. Tyhmimmillä on tarve yrittää päättää toisten puolestakin.
Minä käyn välillä syömässä kunnon pihvinkin, vaikka lounasbuffet onkin halvempi ja kyllä silläkin nälkä lähtisi. - OmaElämäPihistellen
Pitää sijoittaa, jotta se pitkäaikainen tuotto menee sille jälkipolvien pillattavaksi!
Ettekö te vielä ole tätä sijoitusneuvojan vinkkiä sisäistäneet?!?! - 2342343
Kukin tyylillään. Se kyllä harmittaa että ne jotka tuhlaavat kaiken välittömästi saavat sitten kaikki tuetkin maksimaalisena jos jäävät työttömäksi kun taas jos olet säästänyt, veloitetaan sinut ensin käyttämään säästösi.
Sosialisti Suomessa pääoman kerääminen ja itsestään huolehtiminen on tehty kannattamattomaksi. Halutaan vain että virkamiehet ja poliitikot saa päättää mihin kansalaisten työpanoksesta saatavaa palkka käytetään. Turha sitä on antaa ihmisten itse päättää. - Halpisautoilija
Jos pelkkää rahaa ajatellaan, niin nyrkkisääntö mitä enemmän maksat autosta, sitä enemmän tulee takkiin on varsin yleispätevä. Tietenkin, jos on todella halpaa (esim tonnin autoa) ostamassa, niin kunto pitää osata katsoa. Tonnillakin saa ihan toimivan laitteen, mutta se pitää osata valita. Itse ostin juuri vuoden 2000 Volvo V70 (ykköskoppainen). Maksoin siitä peräti 2 000 euroa. Minulle sen kyyti on riittävän hyvää. On ilmastointia ja muistilla olevaan sähkösäätöistä penkkiä, vakkaria yms. Vaatimustasoja on tietysti niin monenlaisia, mulle riittää tuo oikein hyvin. Onhan se antiikkisen näköinen, mutta ostin sen liikkumista, en näyttäytymistä varten.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804143Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303161- 1602550
- 141875
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852