Näinhän siinä kävi

mopiili

21

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • audimersu

      Tuo koskee siis Euro5 ja vanhempia luokituksia. Eli syyskuussa.2015 tai jälkeen myyntiin tulleita autoja tuo ei koske. Kuitenkin reilut pari vuotta vanhoja voisi alkaa saada halvemmalla, odotellaan vähän aikaa.

      • Mor.ali

        Aika moraalitonta uittaa niitä Saksan hylkyautoja Suomen puhdasta ilmaa saastuttamaan. No toisaalta eipä saksalaisvalmisteisten autojen ihannoijilla näytä olevan moraalia liikenteessäkään.


      • HyvähänSeOn
        Mor.ali kirjoitti:

        Aika moraalitonta uittaa niitä Saksan hylkyautoja Suomen puhdasta ilmaa saastuttamaan. No toisaalta eipä saksalaisvalmisteisten autojen ihannoijilla näytä olevan moraalia liikenteessäkään.

        Suomen autokanta on niin vanhaa, Euroopan vanhinta, että nuo neljän vuoden vanhojen dieseleiden tuonti niorentaa kantaa reippaasti ja tehokkaasti. Ja samalla tietysti päästötkin vähenevät täällä Suomessa. Jos nuo tuotavat autot ovat alle kymmenen vuotta vanhoja, niin kaikki nämä nuorentavat Suomen autokantaa ja näinollen parantavat myös päästöhaittoja. Dieselit ovat pitkäikäisiä autoja ja pysyvät liikenteessä huomattavan kauan.

        Saksassa neljä vuotta vanha auto on jo vanha, mutta Suomessa se on kokolailla uusi.
        Parastahan tietysti olisi hankkia Euro6-diesel, eli neljävuotta nuorempi malli, mutta nämä ovat vielä melkoisissa hinnoissa verrattuna noihin vanhempiin Saksassa. Euro6-diesel on päästöjen osalta bensaEuro6:a vähäpäästöisempi. Saksassa ei nuo rajoitukset koskekaan Euro6:a, joten niitä tuskin saakaan halvalla Suomeen


    • vaikeita-valintoja

      Mikäli avaajalla olisi edes hieman aivoja, niin hän harkitsisi kaksikin kertaa avauksensa otiskoinnin, joka nyt on tyyliä huuhaa, joka ei edes kerro itse asiasta josta on vahva halu saastuttavan provosoivasti tuottaa avauksia.

      Mitä ajorajoitteisiin tulee, niin niitähän on jo pitkin Euroopan eri kaupunkeja, mutta useimmiten listalla ovat myös ne saastuttavimmat bensatkin.

      Osalla vanhemmista autoista ei ole mitään asiaa milloinkaan ko. alueille tai sitten rajoite koskee ilmansaaste-piikkien aikaa, kuten mm. Stutgartissa.

      Tosin nuo alle EURO-6 luokkaa koskevat rajoitteet ja / tai kiellot ovat hyvin massiivisa, sillä esimerkiksi Saksassa vain pieni osa dieseleistä on tuota kategoriaa.

      Nuo ratkaisut tekevät miljoonien ihmisten arjesta haasteellista, johon eivät ole edes voineet varautua autoaan ostaessa.

      Kyse on kuin olisi joutunut huijatuksi ja ostanut tuotteen , joka ei vastaa sitä mistä on maksanut.

      Suurelle osalle / kaikille peruspalkallisia auton hankinta on huomattavan suuri taloudellinen ponnistus, eikä autoa uuteen tuosta vain voi edes vaihtaa taloudellisista syistä, samalla kun vanhan dieselin arvo putoaa radikaalisti.

      Sitten tulee vastaan myös se ongelma ja ristiriita, että tietyn kategorian autoissa bensakone ei edes ole mielekäs ja samalla myös kuluttaa ja saastuttaakin enempi.

      Jopa pienet bensaturbot kuluttavat todellisessa ajossa huomattavasti enempi kuin myyntikatalogeissa on ilmoitettu. Kinnerit joiden kulutus nousee helposti jopa 6-7 litran tietämiin, eli ei kovin ekologista ole sekään.

      • Häkkityhjäksi

        Saksassa on todella paljon Euro5 tai alle olevia dieseleitä, Euro6 tuli vasta alle kolme vuotta sitten.
        Aloittaja on aivan oikeassa, lehdessä oli jo juttu kuinka saksalainen käytettyjen dieselautojen myyjä oli suoraan sanoen paniikissa ja ilmoitti että autoista on päästävä eroon reiluilla alennuksilla.

        Mobilen autohaulla löytyy 2015 tai vanhempia myynnissä olevia dieselautoja Saksasta 379431 kpl. 2016 tai uudempia joilla ajettu vähintään 30 tkm löytyy 18613 kpl


      • vaikeita-valintoja
        Häkkityhjäksi kirjoitti:

        Saksassa on todella paljon Euro5 tai alle olevia dieseleitä, Euro6 tuli vasta alle kolme vuotta sitten.
        Aloittaja on aivan oikeassa, lehdessä oli jo juttu kuinka saksalainen käytettyjen dieselautojen myyjä oli suoraan sanoen paniikissa ja ilmoitti että autoista on päästävä eroon reiluilla alennuksilla.

        Mobilen autohaulla löytyy 2015 tai vanhempia myynnissä olevia dieselautoja Saksasta 379431 kpl. 2016 tai uudempia joilla ajettu vähintään 30 tkm löytyy 18613 kpl

        " ... lehdessä oli jo juttu kuinka saksalainen käytettyjen dieselautojen myyjä oli suoraan sanoen paniikissa ja ilmoitti että autoista on päästävä eroon reiluilla alennuksilla."

        Niin, ulkolaisten uutisten jutussa jokin aika sitten oli kyse Stutgartin tilanteesta ja siinä haastateltiin mm. muuan taxi-yrittäjää, joka stressantuneena sanoi joutuvansa laittamaan lapun luukulle mikäli ajorajoitteet tulevat voimaan ja autojen jäävän käsiinsä, sillä hänellä ei ole taloudellista mahdollisuutta uusia koko kalustoaan. Miten hän sen jälkeen maksaa velkansa, elättää itsensä ja perheensä?

        Tuossa nyt kuitenkin on ollut kyse saastepiikien aikaisista ajokielloista, ei kaiken aikaa voimassa olevista, mutta tekeehän sekin arjen mahdottomaksi alle Euro6 luokkaisen omaaville, yksityisille ja yrityksille, eli noin 80-85%:lle dieselin omaaville saksalaisille.

        Tarkkailen tilanteen kehitystä Euroopan tasolla, en vain pienen periferia Suomen näkökulmasta, joka sekin riskeeraa jossakin vaiheessa seurata isompien esimerkkiä, sillä johan nyt on alettu puhua ja hypotisoida mm. Helsinkiin potentiaaleista vastaavista rajoitteista ainakin jollakin asteella, mutta en nyt muista ketkä poliitikot olivat kyseessä, eli vaikeaksi on menossa vähän kaikkialla.


      • Kontra

        Kuorma- ja linja-autojen ja pakujen dieselmoottorit ovat tiukasti säädeltyjä ja valvottuja.
        Ne edustavat uusinta ja puhtainta dieseltekniikkaa.
        Polttoainekin on lisääntyvästi muuta kuin öljyperäistä.

        Sensijaan esimerkiksi VR:n veturien dieselmoottorit ovat noin 50 vuotta käytettyjä ja edustavat 60 vuotta vanhaa tekniikkaa. Kertoohan tämän sekin, että Tampella valmisti kyseiset moottorit. Tampella meni konkurssiin ja poistui yli 30 vuotta sitten.
        Likimain sama pätee muidenkin maiden dieselvetureihin.
        Mikä tuomioistuin määräisi ne ajokieltoon?

        Ongelma on että vihervouhottajat ovat umpityhmiä. Eräs malliesimerkki tästä on ollut noitavaino kauppakasseja ja -pusseja vastaan, vaikka varsinkaan mikromuovia ei niistä tule.
        Sensijaan mikromuovia tulee Sinne Annen meikeistä ja voiteista ja Hassi Satun jumpperista.

        Saksan dieselfarssissa on kyse kahdesta asiasta:
        1/ Vain Suomi vihertyperyytensä mukaisesti on noudattanut oma-alotteisesti typerimpiäkin EU-määräksiä (alullepanijana usein Satu), mutta jopa Saksan viranomaiset haistattivat näille määräyksille ja sopuilivat mm. VW:n kanssa.
        2/ Määräykset, joita Euroopan parlamentti ja komissio , Suomen eduskunta ja hallitus, ministeriöt ja virastot ja muiden EU-maiden vastaavat johtotahot ovat kymmenientuhansien vastuuhenkilöiden vuosikausien työllä ottaneet käyttöön, nollataan tost tollai jonkun kaupungin ja oikeusistuimen päätöksellä!!!!!!!!!

        Voiko tätä täydellisemmin nöyryyttää EU:n ja sen valtioiden oikeuksia ja suvereniteettia?
        Voiko tätä täydellisemmin loukata yksilöiden lakeihin perustuvia oikeuksia .

        Esimerkki itsestäni: Asunnon lisäksi en 45 työvuoden säästöillä ole voinut hankkia enempää kuin asuntoauton viitisen vuotta sitten. Se oli kai maan ensimmäinen Euro V ja EEV (Enviromentally effective vehice) ja sen lisäksi siinä on polttokenno-sähkövoimalaitos, joka on päästötön ja äänetön (maksoi 5000 €). Euro VI tuli vasta äskettäin.

        Nyt en mukamas saisi Saksan oikeuden mukaan tällaisella autolla ajaa!!!
        Haistakaa vihervouhottajat ruohojanne, mutta älkää yrittäkö terrorisoida muita.
        On niitä muitakin lakeja, joilla viherkiihkoilu tullaan lopettamaan!
        Järjestöt, palkatkaa lakimiehiä ja nostakaa syytteitä ihmisten terrorisoijia vastaan.


    • apinagatenytVWskoda

      VW laitto automaailman sekasin

      • Mesebents

        Vw:stä se alkoi ja typenoksideilla jatkuu. Tekee hyvää köyhälle suomipojalle saada edullinen pata alle. Harmi tietysti niiden puolesta, jotka ovat juuri ostaneet Suomen hinnoilla uudehkon dieselin, olisi vaan pitänyt arvata jo vuosi sitten tulleet ennusmerkit.


      • Ei-merkitystä-Suomessa
        Mesebents kirjoitti:

        Vw:stä se alkoi ja typenoksideilla jatkuu. Tekee hyvää köyhälle suomipojalle saada edullinen pata alle. Harmi tietysti niiden puolesta, jotka ovat juuri ostaneet Suomen hinnoilla uudehkon dieselin, olisi vaan pitänyt arvata jo vuosi sitten tulleet ennusmerkit.

        Kyse on siis vanhoista dieseleistä eli, jotka on valmistettu ennen syksyä 2014, jolloin Euro6 tuli voimaan. Myös vanhat bensa-autot ovat samojen rajoitusten kohteena.
        Jos on Suomessa ostanut uudehkon dieselin, niin sitten nuo rajoituksetSaksassa tai muualla ei häntä koske. Ymmärrän uudehkoksi nuoremmat kuin nuo noin neljä vuotta vanhat eli Euro6-luokitellut.

        Suomessa ei ole vastaavia rajoituksia suunniteltu. Ei edes vanhoille dieseleille ja bensoille. Jos joskus tulee vuosien päästä, jota kyllä epäilen, niin silloin nuo autot alkavat jo olla paalauskunnossa, jopa dieseleistäkin valtaosa.

        Tottahan se, että VW:llä on melkoinen rooli tässä.


      • Geegeegee

        Ylen uutisissa saksalaisen autokaupan edustaja kertoi käytettyjen dieselautojen kysynnän vähentyneen 90 prosenttia ja hintojen laskeneen 25 prosenttia. Tämä siis ennen tämän päivän uutista. Kyllä ne hinnat on siis olikeasti laskeneet. Toivottavasti eivät rajoita Suomessa käyttöä.


      • Mesebents
        Ei-merkitystä-Suomessa kirjoitti:

        Kyse on siis vanhoista dieseleistä eli, jotka on valmistettu ennen syksyä 2014, jolloin Euro6 tuli voimaan. Myös vanhat bensa-autot ovat samojen rajoitusten kohteena.
        Jos on Suomessa ostanut uudehkon dieselin, niin sitten nuo rajoituksetSaksassa tai muualla ei häntä koske. Ymmärrän uudehkoksi nuoremmat kuin nuo noin neljä vuotta vanhat eli Euro6-luokitellut.

        Suomessa ei ole vastaavia rajoituksia suunniteltu. Ei edes vanhoille dieseleille ja bensoille. Jos joskus tulee vuosien päästä, jota kyllä epäilen, niin silloin nuo autot alkavat jo olla paalauskunnossa, jopa dieseleistäkin valtaosa.

        Tottahan se, että VW:llä on melkoinen rooli tässä.

        Kyllähän se vaikuttaa Suomessa Euro6 dieselin ostaneitakin siltä osin, että syyskuussa 2015 ennen ostettuja autoja (euro5) alkaa saada pilkkahintaan. Kyllä ne euro6 autojen hinnat tulevat alas lähes samaan tahtiin. Ei Suomessa ostaja katso sitä onko se euro5 vai euro 6,kun sillä ei ole täällä merkitystä.


      • Ei-merkitystä-Suomessa
        Mesebents kirjoitti:

        Kyllähän se vaikuttaa Suomessa Euro6 dieselin ostaneitakin siltä osin, että syyskuussa 2015 ennen ostettuja autoja (euro5) alkaa saada pilkkahintaan. Kyllä ne euro6 autojen hinnat tulevat alas lähes samaan tahtiin. Ei Suomessa ostaja katso sitä onko se euro5 vai euro 6,kun sillä ei ole täällä merkitystä.

        Suomi on markkinana niin merkityksetön autonvalmistajille, että suomalaisen kuluttajan käyttäytyminen ei vaikuta käytännössä yhtikäs mitään auton hintoihin.
        Ei uusia autoja tai uudehkoja ostava muutu käytettyjen ostajaksi jonkun Euro-luokituksen vuoksi ja varsinkin, kun nuo Euro5:t on jo korkeintaan neljä vuotta vanhoja malleja eli 2014 vuoden malleja tai vanhempia. Ehkä joissain tilanteissa jos valittavana on v2015 ja v2014 vuosimallin auto, voi olla merkitystä, jos hintaero olisi merkittävä.

        Tietysti olisi hyvä, jos uusien autojen hinnat laskisivat, mutta sitä en usko ainakaan näiden euroluokistusten vuoksi. Käytettyjen hinnat voikin laskea jo ihan tarjonnan lisääntymisen vuoksi, jos se lisäöntyy oleellisesti. Nythän on puutetta uudehkoista vähän ajetuista ja varsinkin hieman isommista dieseleistä, joka tietysti on pitänyt hintatasoa näiden osalta korkeana.

        Euro6 muuten tuli voimaan syksyllä 2014, ei syksyllä 2015.


      • Mesebents
        Ei-merkitystä-Suomessa kirjoitti:

        Suomi on markkinana niin merkityksetön autonvalmistajille, että suomalaisen kuluttajan käyttäytyminen ei vaikuta käytännössä yhtikäs mitään auton hintoihin.
        Ei uusia autoja tai uudehkoja ostava muutu käytettyjen ostajaksi jonkun Euro-luokituksen vuoksi ja varsinkin, kun nuo Euro5:t on jo korkeintaan neljä vuotta vanhoja malleja eli 2014 vuoden malleja tai vanhempia. Ehkä joissain tilanteissa jos valittavana on v2015 ja v2014 vuosimallin auto, voi olla merkitystä, jos hintaero olisi merkittävä.

        Tietysti olisi hyvä, jos uusien autojen hinnat laskisivat, mutta sitä en usko ainakaan näiden euroluokistusten vuoksi. Käytettyjen hinnat voikin laskea jo ihan tarjonnan lisääntymisen vuoksi, jos se lisäöntyy oleellisesti. Nythän on puutetta uudehkoista vähän ajetuista ja varsinkin hieman isommista dieseleistä, joka tietysti on pitänyt hintatasoa näiden osalta korkeana.

        Euro6 muuten tuli voimaan syksyllä 2014, ei syksyllä 2015.

        Euro6 tuli voimaan 1.9.2015 jälkeen MYYTÄVIIN autoihin, tarkista tietosi. Ja onhan se selvä, että jos halpoja euro5 autoja tulee markkinoille, eivät ostajat kusekaan vähän uudempiin euro6 malleihin, jos niiden hinnat ovat taivaissa.


      • Ei-merkitystä-Suomessa
        Mesebents kirjoitti:

        Euro6 tuli voimaan 1.9.2015 jälkeen MYYTÄVIIN autoihin, tarkista tietosi. Ja onhan se selvä, että jos halpoja euro5 autoja tulee markkinoille, eivät ostajat kusekaan vähän uudempiin euro6 malleihin, jos niiden hinnat ovat taivaissa.

        Totta, Euro6 tuli voimaan myynnin osalta syyskuussa 2015. Tyyppihyväksyntä euro6-moottoreille piti hankkia syyskuussa 2014.

        Eihän Euro6:n hinnat ole missään ’taivaissa’ nytkään Suomen autohintatasossa eikä varmasti nousekaan tuon Saksan hallinto-oikeuden päätöksen sallia noiden vanhojen dieseleiden rajoitukset ja jopa kiellot kaupungeille. Kysehän on Euro4 tai vanhempia eli lähes kymmen vuotta vanhoja ja syksyllä 2019 myös Euro5 -autoja.

        Jos joku on ostamassa käytettyä kolme-neljä vuotta vanhaa tai vanhempaa dieseliä, niin voihan tosiaan käydä niin, että muuten samantasoisissa autoissa voi valinta kohdistua vanhempaan vuosimalliin, jos hintaero on huomattava. Euro4 tai vanhemmat tuskin kilpailevat samoista ostajista Euro6:n kanssa kovinkaan usein.

        Mutta kukapa sitä koskaan tietää mitä tapahtuu, joten voimme tässä arvailla ihan mitä tahansa. Minä en usko, että uuden auton ostajat vaihtuvat käytettyjä ostaviksi ja varsinkaan 4 vuotta tai vanhempien ostajiksi. Aika kuitenkin näyttää....

        Euro5 kyllä nostaa Suomen autokannan ikää nuoremmaksi selvästikin ja vähentää tietysti päästöjäkin, joten sehän olisi hyväkin, jos noita tulee maahan nyt muutaman vuoden aikana, mutta Euro4 on jo yhtä vanhaa kalustoa kuin Suomen autokannan keski-ikä ja vanhemmat tietysti nostavat autokannan ikää.


    • Vaggikakki

      VAG Kakkii nyt hyvin omaan housuunsa.

      • tiisselikö

        jipii,nyt häipyy nokivasarat tienpäältä.Dieselit paaliin juu,hah hah


      • BensatPoistuuEnsin
        tiisselikö kirjoitti:

        jipii,nyt häipyy nokivasarat tienpäältä.Dieselit paaliin juu,hah hah

        Kyllä se on bensa, joka ensin häipyy tienpäältä. Siitä ei ole minkäänlaista epäilystä. Jos pelkästään nykyisten kasvihuonekaasujen päästörajoitusten kannalta joudutaan rajoittamaan bensojen päästöjä, jos niissä aiotaan pysyä, saati sitten suunniteltujen kiristysten.


    • Nyt kun Saksassa SAATETAAN kieltää joissain kaupungeissa Euro V tai vanhemmat dieselit, niin hinta varmasti halpenee.Mahdolliset kiellot kun pitää mm. Neuvotella ammattiliittojen kanssa, jotta työssäkäynti ei vaikeudu. Eli kun luki oikeuden päätöksen, niin oli siinä ehtojakin. Eli kiellot ovat muutaman mutkan takana vielä.

      Noh, jos hinta laskee lähden hakemaan hyvän ja taloudellisen diesel auton Saksasta. Suomessa kun kunnat ja kaupungit eivät saa asettaa rajoituksia eri käyttövoimilla kulkeville autoille. Eikä tänään lukemani artikkelin pohjalta sellaista olla edes suunnittelemassa. 4 vuotta vanha auto kun on täällä nuori.

      • DumpOut

      • VähänköHaittaa
        DumpOut kirjoitti:

        Dumpattavaa riittää Saksasta muualle
        https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/volkswagenin-johtaja-vanhojen-dieseleiden-korjaamisesta-se-ei-yksinkertaisesti-ole-mahdollista-6704873
        "Saksan noin 15 miljoonasta dieselautosta vain 2,7 miljoonaa on uusimpia Euro 6 -päästönormin mukaisia autoja." Eli ei tarvitse ulkoistaa kuin 12,3 miljoonaa dieseliä.

        Jos Saksassa muutama kaupunki päättäisikin rajoittaa noita vanhempia diesel-autoja kaupunkiensa keskustoissa, niin ei se välttämättä nyt johda kaikkien saksalaisten paniikinomaiseen autonvaihtoon. Tuskin kaikki saksalaiset vanhojen dieseleiden omistajat eli 12,3 miljoonaa nyt sentään noissa kaupungeissa päivittäin autoilee. Eihän heillä ole välttämättä mitään tarvetta vaihtaa uudempaan tuon vuoksi.
        Varmasti ne, joiden on ajettava noissa kaupungeissa jatkuvasti ovat vaihtamassa uudempiin hetikohta, jos nuo rajoitukset tulevat voimaan. Heitä tuskin on 12,3 miljoonaa.
        Muut voivat odotella ihan rauhassa ’normaalia’ vaihtoajankohtaa niin halutessaan.

        Melkoista ’hysteriaa’ täällä Suomessakin näköjään yritetään luoda. Vaikka itse asiassahan suomalaiset tuosta voivat hyötyä hyvinkin paljon tuskaillessaan keskimäärin 12 vuotta vanhojen autojensakanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      7768
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      55
      5788
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      80
      3283
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2903
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1678
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      209
      1610
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      330
      1323
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1172
    9. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1169
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1071
    Aihe