APUA OLEN AHDISTUNUT!

Kaiken_kokenut

Tarkoituksella kirjoitin provosoivan otsikon. Paremmin huomataan. Totta toinen puoli. Olen elänyt elämäni (64 v.) lähes tulkoon ahdistuneisuuden alaisena. Siihen on hyvin monia syitä. Elämän kokemukset (pettymykset)/poikkeuksellinen herkkyyteni. Tiedän mitä on ahdistuneisuus. Sillä ei ole mitään tekemistä masentuneisuuden kanssa. Miksi Kela ei järjestä kuntoutuskursseja ahdistuneille? Miksi psykiatrit eivät suostu kirjoittamaan lääke reseptiä Opamoxista. Lääkkeestä joka todella auttaa ahdistukseen. Ahdistuneille tuputetaan ikivanhoja lääkkeitä, joista ei ole mitään apua.

8

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xcgfhytfde

      Teitkö itse diagnoosin? Saattaahan sinulla olla jokin muukin häiriö kuin ahdistuneisuus?

      • Kaiken_kokenut

        Itse tein koska psykiatrit ja psykologit olivat siihen pystymättömiä. Sinähän se siellä arvailet minun muitakin häiriöitä.
        Siitä vain vapaasti jos siitä kiksejä saat itsellesi.


    • omaapuparasapu

      Moi, olen itse 68 vuotta, ensi viikolla täytän 69.

      Olen ns erityisherkkä.
      Välillä elämä on "lettuu, välillä huttuu", ahdistusta, iloa, pettymystä, katkeruutta, uljuutta, lujuutta, onnea iloa, surua, ikävää, ihan kaikkea! silti täällä vain pullistelen ja kaahaan eteenpäin.

      Kun se nyt on vain niin että ite sitä ollaan "oman onnemme seppiä" ja itse on keksittävä keinot miten luovia.
      Oma apu paras apu.

      Vaihda asenteesi ja katsele elämääsi toiselta kantilta, itsestäsi riippuu onnesi, ite oot onnesi rakentaja! HOI! Mee iloisille palstoille, keksi harrastusta, mielenkiintoa, mielenmukavuutta Ja uista se kulunut ilmaisu (tosi) että "kukapa sen kissan hännän nostaa, jos ei kissa ite"?

      En siis syyllisty säälittelyyn, vaan yritän potkia sinuun OMAA TARMOA!
      Ole hyvä!

      • Kaiken_kokenut

        Kiitos palautteestasi. En minä säälittelyä ole koskaan kaivannut. Mitä se minua auttaisi/hyödyttäisi. Itsekin olen erityisherkkä mies. Vasta viimeisinä vuosina sen olen oivaltanut kiitos asiasta tiedottamisen laajemminkin. Meillä erityisherkillä on omat rasitteemme, joillakin vielä toisia kovemmat. Minusta kasvoi elämän myötä myös perfektionisti itseäni kohtaan. Ei toisia kohtaan. Näillä avuilla on ollut pärjättävä. Oppia ikä kaikki, sanotaan. Päivä päivältä elämäni muuttuu harmonisemmaksi. Huomaan etten enää syyllistä itseäni asioista joihin en ole edes vaikuttanut. Armollisuuteni itseäni kohtaan on kasvanut. Päiväni täyttyvät pääosin ilosta eikä surusta/murehtimisesta. Harrastan liikuntaa paljon (kävely, uiminen ,hiihto). Vietän paljon aikaani lapsen lasten seurassa. Käymme hiihtämässä ja uimahallissa. Harrastan paljon muutakin, jotka harrastukset pitävät mieleni iloisena ja elämäni onnellisena. Itseasiassa minulla ei liikene enää aikaa ahdistuksen tuntemiselle, ei itsesyytöksille, eikä muillekaan mieltäni lamaannuttaville asioille. Niin, kukapa sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse. Toisaalta myös oman elämän kissat on uskallettava rohkeasti nostaa pöydälle.


    • omaapuparasapu

      Näinhän se on, porhalletaan vaan eteenpäin!
      Tänään minun päivä olikin "mutakakkua", kummasti piristi.
      Aamulla oli tosin murheisna naisna ja väsynyt, mutta kun sitä tekemääni mutakakkua mutustelin ja samalla netiltä filmiä katselin. niin jo rupesi piristymään.
      Jännää tää elämä kun mielialat vaihtelee. Ja miten mukava kun on eläkkeellä ja saa touhuta mitä ite tykkää. Istuin kotvasen saunassakin keskellä päivää, ja otin päivänokosetkin.

      Lapsenlapseni ovat minullekin se suurin ilo. Seuraan myös tiiviisti maailman menoa, luen netiltä lehtiä, olen kiinnostunut kansainvälisestä politiikasta, seuraan aikaa ja otan kantaa.
      Elämä on tosi mielenkiintoista.
      Tällä viikolla täytän 69 vuotta ja tyttären ja miehensä kanssa lähdetään ranskalaiseen ravintolaan syömään. Elämä on ihan mukavaa.
      Pitää vain aina välillä muistaa "nostaa se kissanhäntä ylös" ite.

      Hyvää illanjatkoa kaikille ja iloista mieltä!
      Kesää ja lämmintä kohti ollaan menossa.
      Öitä!

      • Kaiken_kokenut

        Kiva kuulla että voit hyvin ja elämä hymyilee sinulle. Satunnaisena nettimatkaajana minä tällekin saitille eksyin. Vierailin myös "masennuspalstalla". En juurikaan lue toisten tekemien aloitusten viestiketjuja, omissani on ihan riittävästi. Yhden pitkän viestin sieltä toki äsken lukaisin. Ei ollut minkään palstaprovon kirjoittama, toki niitäkin siellä vilisee pilvin pimein. Siinä eräs kirjoittaja pohdiskeli masennuksen lisääntymisen syitä. Olin itse tullut samaan lopputulokseen oman pohdiskeluni tuloksena jo aiemmin. Jotenkin näin siellä kirjoitettiin:" Kun joltain kuolee kissa tai koira on syytä masentua ja hakeutua lääkehoidon piiriin". Niin, miksi esim. sodissa joita veteraanimme joutuivat kestämään vain murto-osa sairastui psyykkisesti niin pahoin että joutui lähtemään pois taistelukentiltä? Voi sitä tykkitulta ja alituista kuoleman vaaraa. Onhan se nyt jotain aivan muuta kuin lemmikkieläimen kuolema. Mielestäni tämän päivän ihmiset turvautuvat liian helposti lääkkeisiin. Jos tilapäisesti joutuvatkin turvautumaan, eivät lääkkeistään hevillä luovu. Otan itseni esimerkiksi luopujasta. En kiellä ettenkö voimakkaaseen ahdistukseeni olisi tarvinnut mielialalääkitystä. Oli kaksi vaihtoehtoa olemassa, joko alkoholi tai lääkitys. Valitsin lääkkeet. Minulla oli kaksikin eri lääkettä ahdistukseen. Anksilon jatkuvaan käyttöön, Opamox tilapäisesti käytettynä. Joulukuussa Anksilonit loppuivat. En enää mennyt apteekkiin niitä ostamaan kun totesin, ettei niistä ollut minulle mitään apua ollut sen 1,5 vuoden aikana kun niitä olin käyttänyt. Maksoivatkin 70 euroa/noutokera. Lopetin niiden käytön. Mitään poikkeuksellista vaikutusta elämääni en huomannut. Päinvastoin, olin 1,5 vuotta nähnyt joka yö painajaisunia, draamaa jossa minulla oli aina pääosa. Ne unet poistuivat kun lopetin Anksilonin käytön. Sattumaako yhdenaikaisuus? Opamox pillerin olen ottanut viimeksi 2 viikkoa sitten. Aluksi oli vaikeaa etenkin aamuisin, illallakin nukahtamisen takia. Nyt ei enää aamuisinkaan ahdista kuin pienen osan aiemmasta ahdistusmäärästä. Unilääkkeeksi en suostu ottamaan. Valvon vaikka koko yön ja nukun seuraavana päivänä unirästit takaisin. Eläkeläiselle tällainenkin rytmitys on täysin mahdollista. Mietin sitä miksi ihmiset eivät voi luopua lääkkeistä vaikka eivät niitä enää tarvitsisi. Yksi syy on totuttu tapa. Tavoistaan on vaikea luopua. Toinen syy on ennakolta varautuminen/pelkääminen. Vaikka tällä hetkellä minua ei ahdista niin joka tapauksessa ahdistus tulee ellen ota pilleriäni. Kolmas syy mistä paljon kirjoitetaan on riippuvuus jota lääkeaine itsessään aiheuttaa. Hyvää päivän jatkoa kaikille.


    • rukkastyöläin.junantuoma

      Ahdistuneita tunteja tulisi miullakin pitkä pussillinen. En osaa sanoa kuinka pitkiä pahimmillaan ovat olleet. Parikymmentä vuotta sitten kesäaikana ulkona vajosin syvään depressioon.
      Ihmiset, eläimet jopa puutkin muuttuivat oudoiksi ja uhkaaviksi. Poljin fillarinrämälläni kotiin. Tiesin mikä auttaa. Menin lämpimälle alustalle kokoamaan itseäni.
      Noin lähellä se on joskus. Ellei olisi ollut omaa kämppää, en tiedä mitä olisi tapahtunut. Kovin pelottavaa se jätkällekin oli. Se oli pahin notko

      • Kaiken_kokenut

        Pohdiskelen nyt suomalaisten herkkyyttä masentuneisuuteen/ahdistukseen. Peilaan pohdiskelussani omaa elettyä elämääni, joka vastaa varmaankin monen muun ikäiseni, susirajan takametsissä kasvaneen kokemuksia/kohtaloita/kärsimyksiä. Ennen oli kaikki paremmin, kaveria/sukulaista/naapuria ei yksin jätetty. Näin oli isoisäni kotikylässä entisessä kotikarjalassa. Tiedän, koska olen tutkinut/kirjoittanut ajasta kotikarjalassa. Evakossa "vieraalla maalla" kaikki meni toisin. En toista itseäni jo aiemmin kirjoittamallani tekstillä. Elämä on. Karjalaisen yliherkän/erityisherkän pojan kohtalo oli lähes tuhoon tuomittu. Miksi minusta entisestä koulukiusatusta (ryssä, paikkapöksy jne...) ei tullut kostajaa vaan toisia heikoilla olevia tukeva/kannustava/armahtava/myötäeläjä. Miksi minut armeijassa häpäisseen kapteenin johdosta ei tullutkaan isänmaataan vihaava vaan sitä entistä enemmän rakastava. Niin miksi? Meillä karjalaisilla on se paha vika kun vauhtiin pääsemme itse asia unohtuu kokonaan :) Siis miksi me suomalaiset elämme masentuneina/ahdistuneina? Minun mielestäni yksi tärkeä syy on siinä, että meillä ei ollut sitä yhteisöllisyyttä jota on esim. etelän mailla on. Teollistuminen/elintaso räjähti käsiin. Emme olleet valmiita tähän mullistukseen. Yksilö unohtui tässä vauhdin huumassa. Jotka jäivät junasta saivat pärjätä omillaan. Junassa matkustavilla oli vain omat intressit mielessä. Näillä mennään - vieläkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe