Hei.
Meillä oli tänään rataharjoittelupäivä opetuksella ilmaiseksi halukkaille ja osallistujia oli mukavasti.
Oli näitä suomalaisten mopoiksi kokemia 150 kuutioisia ja isojakin moottoripyöriä.
Tässä hieman ajateltavaa elossa oleville motoristeille ja jos ei kiinnosta, niin älkää vaivautuko lukemaan, kiitos.
Oheisen artikkelin johdosta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201705012200116194_uu.shtml
Moottoripyörä / motoristi ei AJAUDU yhtään minnekään ITSESTÄÄN, vaan pyörää käskyttää kuski.
Kaikki moottoripyörät on teknisten ratkaisujen ja fysiikan lakien summa myös tarkoituksella, että motoristi ymmärtäisi edes perusasiat oman pyöränsä ominaisuuksista ja harjoittelisi niitä riittävässä määrin hyödyntämään päätymättä omalta osaltaan esimerkiksi kyseisen lehtileikkeen päähenkilöksi.
En nyt tässä ota kantaa vauhteihin, jarrutuksiin enkä muuhunkaan, vaan moottoripyörän ohjaukseen tarkoituksella, että moottoripyörä ei AJAUTUISI oikealle kääntyvässä kurvissa vastaantulevan kaistalle, vaan pysyisi omalla kaistalla ajautumatta muualle kuin kuskin tahtomaa ajolinjaa.
Karatessa ja snagarijonotappelussa mikäli ensin ajattelee ja sitten toimii, pääsääntöisesti saa pataansa ja on selällään ajatusvaiheessa ennen toimintaa, koska vastapuoli toimi harjoittelun tuloksena refleksin omaisesti jättäen toiminnastaan pois ajatusviiveen.
Sama juttu moottoripyöräilyssä, ensinnäkään pepun siirto penkillä ei ole moottoripyörän ohjaamista, joskin se auttaa kyllä painopisteen siirtoa.
Jokainen pepulla ohjaava tietoisesti tai jopa tiedostamattaan kuitenkin käyttää pyöränsä ohjaamiseen sarvia, jotka moottoripyörään on asennettu ohjaamista varten.
On mailman helpoin juttu humoristisesti sanottuna mutta joka sana totta, voi tienata itsellensä illan juomat ryhtyessä sanailemaan "kaikesta kaiken tietävien" motoristien kanssa vastaohjauksesta ja sen olemassaolosta.
Tämän kirjoitukseni tarkoitus kuitenkaan ei ole tienata juomia vaan tarkoitukseni on, että kyseinen lehtileike olisi aiheessaan viimeinen suomessa, kuin myös täällä thaimaassa, jonka johdosta:
PYYDÄN, KAIKKI MOPOILIJAT JA MOTORISTIT............
Ajakaa vauhtia 40 km/h, 60 km/h, 80 km/h, 100 km/h, 120 km/h ja jne. niitä vauhteja mitä pyörällänne voi ajaa mielellään liikenteen ulkopuolella, mutta nopeusrajoituksia noudattaen myös maantiellä.
Työntäkää vuoroin vasemmalla ja vuoroin oikealla kädellä sarvea vain sentin verran ja kokemuksen kasvaessa eri vauhdeissa vähän enemmän.
Mitä tapahtuu ? Tulette huomaamaan !
Mikäli opettelette tuon toiminnan refleksiksi kuten "karatemies" omat toimintansa, hallitsette pyöräänne ilman ajatusviivettä, eikä se ajaudu minnekään kuten auton etumaskiin.
Moottoripyörälle on ominaista myös sen kallistaminen mutka-ajossa, joka siis toteutetaan sitä ohjaamalla.
Kaikissa pyörissä ei ole jalkatappien alla niitä pieniä tappeja, mutta esim. kaikissa kyykkypyörissä on.
Ne on asennettu pyöriin palvelemaan kuskin tietoisuutta, koska kallistus on lähellä äärirajaa niiden raapaistessa asfalttia.
Niitä ei ole asennettu sinun pyörääsi palvelemaan tehdaskuskeja ja kilpakuskeja, vaan sinua, vaikka yksikin viisas palstalla on väittänyt niin.
Ota kaverisi kanssa pyörä parkissa kallelleen ja totea kuinka paljon sitä voi kallistaa ennen kuin tappi koskettaa tatamia, niin ymmärrät pyöräsi kallistusmahdollisuuden hyvissä olosuhteissa. Selvää tietysti on että tuo ei anna ihan totuudenmukaista tulosta koska ajossa on kuskin paino ja muita tekiöitä vaikuttamassa jousitukseen.
Kysy itseltäsi olisiko omankin henkesi kannalta parempi ratkaisu harjoitella liikenteen ulkopuolella järjestää ajamalla tuon tapin alapäähän muutamia naarmuja tarkoituksella, että ensimmäiset naarmut tappiin ei syntyisi kun pyörä AJAUTUU kyljellään vastaantulevan auton etumaskiin ?
Tästä voisi jatkaa tilanteista jotka pääsääntöisesti pätee täällä Thaimaassa, eli kyydissä on tytsy.
Nämä parivaljakot eivät melkoisella varmuudella ole koskaan mitään moottoripyöräilyyn liittyvää keskenään harjoitellut, eli aikamoista riskinottoa.
Olen huomannut että suurin este ihmisillä on saavuttaa motoristin, näin hauskasti sanoen, sensein arvo, on asenneongelmaisuus ja itsensä pitäminen huippuosaajana, vaikka ei ole edes harjoitustilanteessa päätynyt tilanteeseen, että pyörä lähtee alta kun pito loppuu.
Näille himokkaille motoristeille jotka pitävät itseänsä kokeneina, kun vain sattuu liian usein kirkonkellot soivan sen ensimmäisen lipan jälkeen.
Harjoitelkaa, ajakaa varovasti ja ennenkaikkea kunnioittakaa muita enemmän kuin itseänne.
Ajoharjoittelupäivä Chiang Maissa.
11
181
Vastaukset
- Aviomiess
Tämä Lerpatusmatkailumatkailupalsta kohottaa kovasti lukijoiden sivistystasoa ja eritoten yleistietämystasoa jo pelkästään lukemalla otsikot, mutta teenpä tässä pientä yhteenvetoa minun näkökantani suunnalta, niinhän jokainen kirjoittaja täällä tekee, eli omasta näkökannastaan ja näinhän tämä tasavertaisuus jota me kaikki niin suuresti kunnioitamme, toteutuu.
Ei liity millään tavalla minun eikä varmasti 99,9 %:n muidenkaan kirjoittajien elämään millään tavalla, mutta täältä voi lukea psykiatrisia potilaskertomuksia ja mielialalääkkeiden nimiä jopa annostuksineen, vaikka selvää on että lääkenimiä ei normaali ihminen ole koskaan kuullutkaan.
Täältä voi ahmia suurta tietämystä lähes kaikilta maailman aihealueilta ja seuraavassa lyhyesti muutamia esimerkkejä:
Kun on puhe veneilystä, löytyy kolmikerroksisen veneen vuokraaja, joka on suomessa hakenut viinaa Virosta ja hypännyt myrskyävällä merellä karikolle työntämään venettään jossa on plotteri, takaisin väylälle.
Kun on puhe Kawasakin Jet Skiistä, niin seisottavia ei ole, mutta ystävänä on Pancho. Kun on puhe moottoripyörä tapahtumasta niin aijataa kasipallojen mainos kertomuksella, että menee tapahtumaan, mutta tapahtumakertomus jää kirjoittamatta.
Puheena ollessa yritystoiminta, niin lukija saa kaiken tiedon verotuksista, varojen käytöstä ja muun tarpeellisen.
Autoista puheenollen löytyy asiantuntijat päättelemään jopa lava-autojen merkit ja mallit, sekä toki myös hinnat.
Mopoasiantuntemus on huippuluokkaa myös missä on sähkökäynnistys tai poljinkäynnistys hintoineen ja valmistusmaineen.
Ravintolatoiminnan osalta on täystietämys tuotoista, koska kaverilla on ravintola.
Matkailu ja asuminen joka kuitenkin on palstan päätarkoitus, on viimeaikoina kiteytynyt Googlen kamera-auton tuottamaan informaatioon ja on jopa ohjeistettu miten tulee maalata jotain, että matkailukokemus laajenee maisemallisesti.
Yksi jopa käyttää Googlen mittatyökalua mitatessaan Pattayan rantakaistaleen leveyttä kun pohdinnassa on, onko se 30-60 metriä, yhden tietäen että kuorma-autot on kipannut hiekkaa 80 cm halkaisijaltaan putkista rakennettuun siiloon.
Parisuhdetietämys on aivan huippuluokkaa lopputuloksena, että kaikki parisuhteet perustuvat niin suomessa kuin täällä thaimaassa rahaan sekä, että valtaosa rakkaansa suomeen viemistään on ongelmaisia mitä erilaisimmin tavoin, eikä varsinkaan omilla varoilla eläviä.
Aloitukseni kuitenkin liittyy moottroipyöräilyyn joten muutama sananen siitäkin.
Palstalla on ilmennyt olevan aivan kertakaikkisen huippuluokkaa hipova tietämys moottoripyöräilystä yhden kertoen alpeilla ja thaimaassa olevan eri pito, koska renkaat ja tien rakenne on eri.
Kerron kuitenkin että kyllä näin siellä suomessakin on.
Siellä on myös eri tasosia asfaltteja, myös märkää ja pölyistä, jopa hiekkaa mutkissa, syksyllä myös limaisia puun lehtiä.
Suomessa on tapana jopa korjata haljenneita asfaltteja kaatamalla sulaa pikeä halkeamiin joka on liukkaampaa kuin jää ja yhtenä tuloksena motoristi taivaaseen kiihdyttäessään motarin rampilta liikenteen sekaan takapyörän sutasten ja se siinä.
Vastaohjaustekniikasta keskustelu on kuin myrkkyä, vaikka tuo on perusasia myös mopoilla joita autoilijat vuokraa täällä Thaimaassa.
Jarruttaminenkin kuuluu mopoiluun ja moottoripyöräilyyn, tuskin siitä kukaan on kanssani eri mieltä.
Vuosikymmenien motoristikokemukseeni kuitenkin opastan edes ajattelemaan asiaa.
Kaikessa on olemassa reaktioaika ja mikäli se on liian pitkä aika, niin kävisi kuten oppilaalle sensein vetäessä pataan.
Esimerkki yksi.
Pidät kaikilla sormillasi kaasukahvasta kiinni ja kun aivosi reagoi, että jarrua poika ja nopeasti, mitä teet?
Kokemattomana mahdollisesti nappaat neljällä sormella jarrukahvan pohjaan ja eturenkaan lukkiuduttua olet kumossa.
Kokeneempana et paniikkijarruta mutta vauhdistasi riippuen voi olla että aikana jolloin siirsit sormiasi kaasukahvalta jarrukahvalle pyöräsi eteni tilanteessa liian pitkälle ennenkuin edes aloitit jarrutuksen tai sinulle ei jäänyt riittävästi jarrutusmatkaa jäljelle.
Esimerkki kaksi jota minä käytän.
Aina, siis aina kaksi sormea jarrukahvalla, kyllä kaasuttelu onnistuu kolmella sormella ja jos ei onnistu, niin muutamalla eurolla voi ostaa ns. apupoikaläpyskän joka myös rentouttaa mukavasti kättä mm. maantieajossa.
Tässäpä pohdittavaa ja mikäli mahdollista lerpattaja voi kommentointinsa sijaan vaikka katsella Googlen kamera-auton kuvia.
Kiitos heille jotka mahdollisesti tämän lukivat. - perseiCMonpersläpilerppa
Lopeta jo persläpilerppa...
Moottoripyöräily ja etenkin sen liittäminen (Thaimaan) matkailuun on erittäin itseäni kiinnostava puheenaihe (kun sitä tulee aika-ajoin "harrastettua"), mutta sitten mikäli aihe pureutuu hyvin paljolti ajotekniikoihin, taikka vaikkapa pyörien tekniikkaan ja se matkailu-puoli jää sinne alle, niin silloihan oikea keskustelupalsta olisi tuolla moottoripyörä osiossa, ei niinkään matkaulosan alla.
Eli teksti sinänsä ihan aiheellinen, mutta onko matkailupalstan aloitus aihe, on sitten toinen asia.
Etenkin kun kirjoituksen "alta" on hieman luettavissa "vittuilua" tietyille toisille kirjoittajille.- 6655443377
Oikeassa olet santtu_1975X asiassa.
- Aviomiess
Olet oikeassa Santtu, mutta etkö havaitse "vittuilun" olevan pääaihe tällä matkailupalstalla.
Minun mielestäni mikäli asetut "tuomarin" osaan, niin voisithan sinä tuon matkailupalsta-aiheen pohdinnan ladata lähes jokaiseen aloitukseen, enkä viitsi nyt tässä otsikoita luetella.
Jos nyt hieman muistelen, niin nimenomaan sinä olet osallistunut kirjoituksiin mopon käynnistystekniikka, kuutiot, teho, valmistusmaa, hinta...... no missä asiasi matkailuaihe ?
Sopiiko paremmin moottoripyöräosioon ? Olet Santtu oikeassa.
Sopiiko valtaosa tämän Pattayan matkailupalstan kommentoinneista mielenterveysosioon ?
Minun mielestäni kyllä, mitä mieltä Sinä Santtu ?
Mitä mieltä olet onko matkailuasiaa Herran vuodesta 2010 liiketoiminnat, osakaslainat verotusselvityksineen, entä se että iso päällikkö lähettelee hänelle viiskymppisiä ?
Mitä mieltä olet Santtu kirjoituksista Kuivalla pakariin ?
Tosiseikka nyt kuitenkin on sellainen, että tänne thaimaahan mopoja ensikertaa tai monettakin kertaa matkustavat autoilijat ei lue moottoripyöräpalstaa, mutta voi olla, että joku tervepäinen näiden lerpattajien lisäksi lukee kirjoitukseni täällä ja voi jopa olla niin että kirjoitukseni johdosta edes yksi pieni onnettomuus jää tapahtumatta.
THAIMAATA KOSKIEN SANTTU KUITENKIN, minä opetan thaimaalaisia turvallisempaan liikennekäyttäytymiseen ja moottoripyörän hallinnan ymmärtämiseen TÄÄLLÄ THAIMAASSA.
Sinä kyllä Santtu kyselet tällä matkailupalstalla tietoja mitä potentiaalisia vaaratekijöitä sinun tulee huomioida kun tulet tänne Chiang Main liikenteeseen, eli se siinä.
Oliko matkailuaihetta viimeviikolla ladattu video kaahaamisesta vihreällä kärpäsellä?? - perseiCMonpersläpilerppa
Aviomiess kirjoitti:
Olet oikeassa Santtu, mutta etkö havaitse "vittuilun" olevan pääaihe tällä matkailupalstalla.
Minun mielestäni mikäli asetut "tuomarin" osaan, niin voisithan sinä tuon matkailupalsta-aiheen pohdinnan ladata lähes jokaiseen aloitukseen, enkä viitsi nyt tässä otsikoita luetella.
Jos nyt hieman muistelen, niin nimenomaan sinä olet osallistunut kirjoituksiin mopon käynnistystekniikka, kuutiot, teho, valmistusmaa, hinta...... no missä asiasi matkailuaihe ?
Sopiiko paremmin moottoripyöräosioon ? Olet Santtu oikeassa.
Sopiiko valtaosa tämän Pattayan matkailupalstan kommentoinneista mielenterveysosioon ?
Minun mielestäni kyllä, mitä mieltä Sinä Santtu ?
Mitä mieltä olet onko matkailuasiaa Herran vuodesta 2010 liiketoiminnat, osakaslainat verotusselvityksineen, entä se että iso päällikkö lähettelee hänelle viiskymppisiä ?
Mitä mieltä olet Santtu kirjoituksista Kuivalla pakariin ?
Tosiseikka nyt kuitenkin on sellainen, että tänne thaimaahan mopoja ensikertaa tai monettakin kertaa matkustavat autoilijat ei lue moottoripyöräpalstaa, mutta voi olla, että joku tervepäinen näiden lerpattajien lisäksi lukee kirjoitukseni täällä ja voi jopa olla niin että kirjoitukseni johdosta edes yksi pieni onnettomuus jää tapahtumatta.
THAIMAATA KOSKIEN SANTTU KUITENKIN, minä opetan thaimaalaisia turvallisempaan liikennekäyttäytymiseen ja moottoripyörän hallinnan ymmärtämiseen TÄÄLLÄ THAIMAASSA.
Sinä kyllä Santtu kyselet tällä matkailupalstalla tietoja mitä potentiaalisia vaaratekijöitä sinun tulee huomioida kun tulet tänne Chiang Main liikenteeseen, eli se siinä.
Oliko matkailuaihetta viimeviikolla ladattu video kaahaamisesta vihreällä kärpäsellä??Onpa persläpilerppa kovasti kehuja vailla...
- Aviomiess
Anteeksi Santtu ja perkärpänen että kirjoitan.
Täällä Thaimaassa on hieman eri tilanne, mutta siellä Suomessa jo aikanaan tuli opittua yksi perusasia.
Mikäli olet vaikka yksin punaisissa valoissa ja rentoudut hetkeksi laittaen vaihteen vapaalle, asetat itsesi aikamoiseen vaaratilanteeseen, mikäli sattuu peräänajotilanne.
Kukaan ei liene ryhtyvän kanssani väittelemään että peräänajoja ei tapahtuisi.
Ohje:
Kun olet punaisissa valoissa Suomessa tai Thaimaassa, kuin myös liikkeellä, niin ole aina, siis aina tietoinen mitä takanasi tapahtuu, sitä varten moottoripyörässä on peilit.
Pidä aina valoissa olessasi vaihde ykkösellä, jolloin sinulla on ainakin vähintäänkin minimaalinen mahdollisuus yrittää väistää takaa tuleva törmäys, siis mikäli peilit ei ole sinulle tarvike jolla tarkistat onko tukka hyvin.
En väitä että oheinen onnettomuus olisi voitu välttää, mutta vastaavia on tapahtunut paljon.
https://pattayaone.news/en/mother-killed-children-injured-hit-mercedes/- 6655443377
Lopeta jo lerppa tuo autokoulun pitämisen opettelu, sinusta ei siihen ole!
Pienet aivosi eivät vain halua tunnustaa sitä.
Ymmärtäisit jo että vain kielteistä palautetta saat aina ja sen toki olet aivan omalla käytökselläsi ansainnut... - 7733445566
6655443377 kirjoitti:
Lopeta jo lerppa tuo autokoulun pitämisen opettelu, sinusta ei siihen ole!
Pienet aivosi eivät vain halua tunnustaa sitä.
Ymmärtäisit jo että vain kielteistä palautetta saat aina ja sen toki olet aivan omalla käytökselläsi ansainnut...Muista katsoa peiliin, siellä voi näkyä mäkkäri tai googlen kamera-auto.
- LeidiHämeestä
Onpa ihanaa täällä saa aivan ilmaista moottoripyöräkoulutusta, säästyy autokoulumaksulta.
Kiitos! - Prmn
Moottoripyöräily on kiellettävä Thaimaassa.
Moottoripyöräily on vaarallista, ympäristöä kuluttavaa ja turhamaista hedonismia.
Liian paljon tapahtuu kolareita joissa osapuolena moottoripyörä. Sanotaan että syy on autoilijoissa. Ongelma on se että moottoripyöräilijää ei nähdä niin helposti liikenteessä. Sen takia väliaikaisena ideana ehdotan että kaikki moottoripyörät ja puetaan Hankkijan oransseihin vaatteisiin.
Moottoripyöräilystä aiheutuu paljon ilmastopäästöjä. Siinä yksi ihminen ratsastaa moottoripyörällä tuottaen huomattavia ilmastopäästöjä. Autoilu on paljon ympäristöystävällisempää. Autolla matkustaa useampi ihminen samalla.
Moottoripyörät usein saavat ihmisen rikosten teille. Moottoripyöräkerhot ovat usein tunnettuja rikollisjärjestöjä. Esimerkiksi golffaajat ja alkoholistit eivät muodosta niinkään ryhmiä jotka altistavat rikollisuuteen kuten esim huumeiden myyntiin alaikäisille.
Moottoripyöräilijät aiheuttavat usein myös kolkosti melusaastetta. Myöskin nokkapyörä ilmassa keulien vaarantavat liikenteen ja yleisen turvallisuuden. Ja kun kolari sattuu autoilijan kanssa, 150kg painava turhamaisilla tatuoinneilla koristeltu torpeedo kun tulee tuulilasista sisään, se on vaarallista.
Talvisin ei juurikaan moottoripyöriä näy liikenteessä täällä suomessa, joten siitä voidaan myös päätellä että turhamaisia, saastuttavia ja vaarallisia kapineita ovat. Thaimaa pärjäisi ihan hyvin ilman moottoripyöriä. Moottoripyörät kannustavat kapinallisuuteen, lain rikkomiseen, hedonismiin ja narsismiin. Rikollisjärjestöt ovat lähes poikkeksetta sidoksissa moottoripyöriin.
Jos pitää moottoripyöriä olla niin korkeintaan poliiseilla ja myöskin kilparadoille sallittuna. Muuten moottoripyöräily on ympäristöä kuluttavaa, vaarallista, rikollisuuteen kannustavaa ja erittäin turhamaista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti23332739Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos293724Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2533599Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori962973Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s242897Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta422133Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös171789En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk101753Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.3491380Nurmijärven onnettomuus.
Ihan vain muistutuksena (onnettomuushan tapahtui yksityisellä tiellä) se, että nykyinen hallitus päätti 2023 leikata yks441284