Pakko todeta, että manuaalivaihteisto on ainoa, jonka voi odottaa kestävän 300 000 km ilman ongelmia.
Kun lukee noita automaattifanien kirjoituksia automaattilaatikoiden hajoamisista ja sikahintaisista remonteista, voi vain olla iloinen terveistä käsistä.
Niin kauan ajan manuaalilla, kun oikea käsi toimii. Kyllä vaihteenvaihtotyöllä pääsee tuntipalkoille!
Onneksi sähköautoissa ei enää tarvita vaihdelaatikkoa eli noiden automattien kehitystyö jäi kesken.
Automaatti on mukavin, manuaali luotettavin
33
514
Vastaukset
- mitä-sillä-on-väliä
Ketä kiinnostaa joku 300t ajettu auto?
Ihan sama missä kunnossa silloin on, koska ei ole ainakaan minulla sellaista romua- stnan.nulikka
Olipa lapsellinen vastaus. Tuollaisia niistä varakkaiden pilalle hemmotelluista itsekkäistä ja omahyväisistä, sosiopaattisista lellipennuista tulee...
- mitä-sillä-on-väliä
Hajoa.
Ihan kuule itse hankittu omat autot aina, menee vaihtoon aina ennen kuin 100t tulee mittariin.
Kerran oli firman auto käytössä ja tuli niin enemmän ajoa että kun liisari päättyi oli yli 100.000 mutta onneksi laatumerkki niin sitä ei juuri huomannut.
- auto.mat
Manuaalivaihteisissa autoissa tulee vielä päälle kytkinremontti käytöstä riippuen jopa alle 100 000 km kun joudutaan ajamaan paljon kaupunkien ruuhkaliikenteisessä. Oman kokemukseni kun automaattilaatikkoon vaihtaa öljyt noin 100tkm välein ei ongelmia ole koko auton elinkaaren aikana.
- kuluttajanriskiVWskoda
Ei ole omaa kokemusta automaatista
Mutta korjaamolta kuultuna DSG kestää korkeintaan 140000km.
Taas VW hehkulamppuhuijaus laittaa ostajan maksamaan autonsa käyttöä
- MukavinJaLuotettavin
Automaattivaihteita on ollut ’aina’ ja esim autoistuneimmassa maassa eli USAssa ei käytännössä muita taida ollakaan.
Kestävyydessä automaatit ovat manuaaleja parempia. Ei kytkin remppoja yms. Lisöksi kuski ei oikein voi rikkoa automaattia liuttamalla kytkintä eikä juuri muutenkaan, kun vaihtamiseen ei tarvitse itse tehdä mitään.
Niin, tarkoitan nyt automaatilla ensisijaisesti momenttimuunninautomaatteja. Niissä en ole kuullut kenelläkään olleen vikoja. Robotit ja kaksoiskytkinvaihteistot ovat uudempia keksintöjä, niissä on vikoja ollut.- näinkäsittääkseni
Juu eikös noissa kaksoiskytkin vehkeissä ole ihan normaali kytkin, jota elektroniikka hoitaa ja vielä kasoismassa vauhtipyörä joka sekin tulee tiensä päähän samalla, kun kytkin tarvii uusia
<Lisöksi kuski ei oikein voi rikkoa automaattia liuttamalla kytkintä eikä juuri muutenkaan, kun vaihtamiseen ei tarvitse itse tehdä mitään.>
Se on ihan helppo rikkoa. Ei tarvita muuta kuin ottaa koneeseen kierroksia vaihteenvalitsimen ollessa vapaalla (N) ja siirtää valitsimen ajoasentoon (D) ennen kuin kierrokset laskevat tyhjäkäynnille. Tällä tavalla rikoin ensimmäisen automaattini kauan sitten.- VarmastiSärkyy
E220_CDl kirjoitti:
<Lisöksi kuski ei oikein voi rikkoa automaattia liuttamalla kytkintä eikä juuri muutenkaan, kun vaihtamiseen ei tarvitse itse tehdä mitään.>
Se on ihan helppo rikkoa. Ei tarvita muuta kuin ottaa koneeseen kierroksia vaihteenvalitsimen ollessa vapaalla (N) ja siirtää valitsimen ajoasentoon (D) ennen kuin kierrokset laskevat tyhjäkäynnille. Tällä tavalla rikoin ensimmäisen automaattini kauan sitten.Kyllä kaiken rikki saa, jos haluaa. Jopa automaattivaihteetkin. En epäile yhtään.
- On_tullut_kokeiltua
E220_CDl kirjoitti:
<Lisöksi kuski ei oikein voi rikkoa automaattia liuttamalla kytkintä eikä juuri muutenkaan, kun vaihtamiseen ei tarvitse itse tehdä mitään.>
Se on ihan helppo rikkoa. Ei tarvita muuta kuin ottaa koneeseen kierroksia vaihteenvalitsimen ollessa vapaalla (N) ja siirtää valitsimen ajoasentoon (D) ennen kuin kierrokset laskevat tyhjäkäynnille. Tällä tavalla rikoin ensimmäisen automaattini kauan sitten.Jos vaihteisto on kunnossa niin eihän siinä muuta käy kuin lähdetään että renkaat savuaa. Elämänsä ehtoossa oleva vaihteisto saattaa jäädä luistamaan ja jos kuljettaja ei älyä löysätä kaasua, niin kitkapinnat ylikuumenevat, irtoavat ja siihen leviää.
Sen kyllä myönnän, että tuollainen lähtö kuluttaa jarrupantoja ja levypakkoja pahemman kerran eli kyllähän se lyhentää vaihteiston käyttöikää aika rajusti. On_tullut_kokeiltua kirjoitti:
Jos vaihteisto on kunnossa niin eihän siinä muuta käy kuin lähdetään että renkaat savuaa. Elämänsä ehtoossa oleva vaihteisto saattaa jäädä luistamaan ja jos kuljettaja ei älyä löysätä kaasua, niin kitkapinnat ylikuumenevat, irtoavat ja siihen leviää.
Sen kyllä myönnän, että tuollainen lähtö kuluttaa jarrupantoja ja levypakkoja pahemman kerran eli kyllähän se lyhentää vaihteiston käyttöikää aika rajusti.Kokemukseni perusteella voi käydä myös niin, ettei auto edes nytkähdä eteenpäin. Se hinataan pois (Saab 99).
- handless
Vain yhdellä tomaatilla on päästy miljoona kilsaa ja se oli mersus, mutta laatikon tekniikka on tietysti ameriikasta
- leppoisaa.menoa
Ei automaatti kestä sellaisella "ikiteinillä", jonka pitää polkea kaikissa liikennevaloissa kaikki, mitä autosta löytyy. Mutta ei hänellä kestä manuaalikaan.
Normaalilla ajotavalla ajoin 465.000 km automaatilla (Aisin) ja vein sen vaihtoon aivan ehjänä ja hyvin toimivana . Ostin 200 tkm ajetun automaatin, mikä myös toimii moitteettomasti, kunhan ei hairahdu VW perustaisiin DSG- vaihteisiin, vaan ostaa oikean automaatin. - Tomaatillavaan
Edellisessä autossa 430000 mittarissa kun myin pois. Automaatti täysin toimiva.
Nykyisessä 290000 mittarissa. Automaatti täysin toimiva. Öljyjä on vaihdettu, mutta eipä ole tarvinnut kytkinremppoja tehdä eikä vaihdekeppiä hämmennellä.
Vaimon Yariksessa 100000 mittarissa ja kohta kytkinremppa edessä. Ja siiten riesana se ainainen vaihteiden hämmentely.
Manuaaleilla yhä ajavat ovat tunnetusti niin taitavia. että vaihtaminen on automaatio selkäytimessä. Väitän kuitenkin, että hankalassa tilanteessa ( esim. kääntyminen ylämäkeen olevalta pihatieltä vasemmalle vilkkaasti liikennöidylle kadulle jalkakäytävän ja pyörätien ylittäen) on automaatti selvä turvallisuuslisä, kun ei tarvitse kiinnittää mitäään huomiota vaihdekeppiin eikä kytkimeen. - auto.mat
Manuaaliautojen myyntiluvut laskevat jyrkästi kun yhä useampi ymmärtää, että älykkään ihmisen aika menee hukkaan kepin heilutuksessa ja kytkimen poljennassa. Automatiikka tekee sen kuitenkin paljon fiksummin erityisesti koko auton teknisen toiminnan kannalta.
Kepin heilutus sopii heille, jotka tarvitsevat käsillään terapeuttista toimintaa ja luulevat hallitsevansa siten paljon suurempia kokonaisuuksia!- Nykyautoilla
Litrainen moottori edellyttää automaattivaihteistoa, jotta turbo toimisi kunnolla.
- omat.mokat.pois
Koska ihminen on ihminen, automaatti on käyttövirheiden minimoituessa parempi.
Manuaalin voi rikkoa virheellisellä käytöllä helpommin.- cappas
Automaattia ei myöskään saa sammumaan. Ja lievässä ylämäessä ei valu alaspäin. Vrt. kytkimen luistatus.
- jd551
Perinteinen momenninmuunnin automaatti on hyvin kestävä jos vaihteistoöljyt vaihdetaan edes joskus. Manuaalilaatikonkin ikää öljynvaihto lisää, mutta eipä kuulu enää huolto-ohjelmaan. Monissa vaihteistoissa ei ole edes tyhjennysproppua.
Robotti-, CVT- ja kaksoiskytkinlaatikoihin en ota kantaa kun ei ole omakohtaista kokemusta.
Nykyiset momenninmuunnin automaatit toimivat miellyttävästi eikä polttoaineenkulutuskaan ole suurempi kuin manuaalilla. Näitä on tosin harvassa uudessa autossa.- Minun-kokemukseni
Vaikka automaattini on aina olleet momenttimuuntilmella, niin minulla on omakohtaista kokemusta myös robotista kakkosautossamme. Toimi moitteettomasti tuonne noin 90-tkm:ään saakka. Silloin tuli vikailmoitus ja ykköstä ei enää saanut ’päälle’. Homma hoitui uudelleen ohjelmoimalla , mutta vaihdoimme auton sitten momenttimuunninautomaattiin. Toisin sanoen ei ole tietoa tuon auton jatkosta.
Syynä oli ensisijaisesti kuitenkin vanhan pikkiauton auton ’päivitys’ uuteen, ei niinkään tuo robotin vika.
Momenttimuunnin autot kyllä syövät reippaasti polttoainetta kaupunkikeskustojen ruuka-ajoissa täällä Helsingissä ja varsinkin , jos moottori on koko ajan kylmänä. Ainakin ajotietokoneen mukaan ja kyllä sen olen huomannut käytännössäkin. Niinhän kyllä tekee manuaalit ja muutkin automaatit. Mutta pääsevätköhän ihan yhtä juopoiksi, en tiedä. Onneksi minulle keskustan ruuhka-ajoa ei paljoa tule, mutta tulee kuitenkin. Maantiellä tilanne onkin päivastainen, siellä kulutus ’romahtaa’ alle viiteen olosuhteista ja ajotavasta tietysti riippuen . Voihan tässä olla merkki- ja mallikohtaisia erojakin. Minulla on nyt vm 2017 keskikokoinen citymaasturi 2.3 l:n dieselmoottorilla.
Momenttimuunninautomaattia en silti kyllä vaihda robotteihin tai kaksoiskytkimiin. Manuaalista nyt puhumattakaan. Sitä kepittämistä riitti aikanaan riittävästi...
- nein.vw
Vältä kuitenkin reistailevat mekatroniikan ohjaamaa nykivää DSG-laatikkoa, sillä sen kanssa ajaminen on yhtä kärsimystä ja kytkimet ovat melko lyhytikäisiä.
- HappywithHonda
Puolueeton välikommentti:
Yli 20v sitten kun kortin sain niin pakko oli saada BMW ja ehdottomasti manuaali. No niitä oli parikin ja automaatti ei käynyt edes mielessä. Hienoja autoja. Loistavia ajaa. Ensimmäinen oli E30/325i.
Mutta, nyt yli nelikymppisenä en muuta huolisi kuin automaatin. Nyt on alla ollut jo useamman vuoden Honda CVT-laatikolla. Itse ainakin ollut todella tyytyväinen kyseiseen autoon/laatikkoon.
Tuskin enää manuaalin palaan.
Onneksi markkinoilta löytynee kaikille vaihtoehdot ja jos ei niin onhan useampia tuontiyrityksiä jotka sitten ulkomailta tuovat erikoisempia ajokkeja.
Tasapuolisesti hyvää viikonloppua kaikille! - Automaatti_kestää
Siis se vanha kunnon momentinmuunninvaihteisto. Nytkin on pihassa kaksi: toisella ajettu 330000 ja toisella 450000, eikä vaihteistoille ole tarvinut öljynvaihtoa lukuunottamatta tehdä mitään.
Manuaaleissa joutuu tekemään jossain vaiheessa kytkinremontin ja painelaakerin vaihdon. Uudemmissa lisäksi kaksoismassavauhtipyörän vaihto. Siihen päälle vielä synkronointien loppuunkuluminen. - Mualta
Ei se manuaalikaan välttämättä kestä. Aikoinaan kun malliin tuli turbo, oli mallin käyttäjien keskuudessa kysymys monesko. Se tarkoitti vaihteisto remonttia. Parhaimmillaan vaihteisto saatto kestää sen 90tkm, mutta yleensä vähemmän. Malli oli suosittu vaunuvetäjien joukossa joten tälläisestä pienestä huoltotoimenpiteestä ei puhuttu julkisesti.
Momentinmuunnin versio automaatista toteasin ettei se ole niin pahasti provoava äkkinäisiin kiihdytyksiin kuin manuaali. Kyllä nekin kiihtyy kiitettävästi ettei jalkoihin jää, mutta niistä puuttuu se revittelyn nautinto, joten tulee ajettua rauhallisemmin. Moottorijarrutus on pienempi joten jarrulle joutuu hyppäämään useammin alhaisissa nopusrajoituskohdissa. Tälläisissä autoissa myös moottori on todennäköisesti vähemmän revitelty kuin manuaaliversioissa.- ennakoi.tilanteet
Jos haluaa välttää turhia jarrutuksia ja säästää polttonestettä sekä jarrupaloja, niin kannattaa painaa kaasua vaan puoli korttelia ja sitten rullata kaasu ylhäällä seuraaviin valoihin tai valottomaan risteykseen. Maantiellä täytyy pitää vähän pidempi väli edellä ajavaan, niin ei tarvitse turhaan jarrutella kun liikenne hidastelee. Jalan nosto kaasulta riittää hyvinkin.
Näin menetelleen automaatilla säästää hermojaan, polttoainetta sekä jarrupaloja.
- dsgeikestäVWaudi
VW kuusivaihteinen manuaali lienee kestävä kun kukaan ei valittele.Ainakin tdi koneen jatkeena se ja viisivaihteinen manuaali kestänyt sekä skodassa että VW 350000km ilman remppaa
DSG kesto lienee 100tkm hujakoilla- rytkyn.rytkyn
Tuo DSG 7 eli vaihteiden arvontalaite saa kulutetuksi molemmat kytkinlevyt ennätysajassa ja siinä on bonuksena vielä nykivä lähtö.
- Jake_52
Omalla mersedeksella pian 300000 mittarissa ja automaatti toimii kuin uusi, huoltamattomuus sen hajoittaa, ei mikään muu. Öljynvaihto 60 tonnin välein niin toimii kuin unelma, jos öljyissä säästää, niin voi povata lyhkäistä elinikää. Öljynvaihdon jälkeen aina huomaa, että vaihtaa hiukan pehmeemmin,ei nykäisyjä havaittavissa.
- Hybriiti
Kyllä auto pitää olla sellanen että siinä ei tarvi itellä sekottaa vaihteistoöljyjä..eli automaatti.
Aikoinaan sai hämmentää niitä öljyjä sekasi ihan tarpeeksi. - Tuore.toimii.aina
"Pakko todeta, että manuaalivaihteisto on ainoa, jonka voi odottaa kestävän 300 000 km ilman ongelmia."
Suomen katsastustilastot kertovat että vain yhdellä kymmenestä autosta ajetaan yli 300.000km. Ne yhdeksän muuta paalataan ennen sitä. Myös ne manuaalivaihteiset.
Tälle palstalle on pesiytynyt tällaisia loppuunajettujen autojen palvojia jotka elävät täysin omassa maailmassaan.
Ei mitään yhteyttä tavalliseen kuluttajaan joka ajaa paljon tuoreemmalla kalustolla eivätkä kaivele romuautoista niitä viimeisiä kilometrejä ennen paalausta.- hyvä.vanha
Pitää myös ymmärtää se, mikä kannattaa korjata. Olen itse ajellut lukuisia autoja, joiden mittarissa on ollut yli 300 tkm, mutta olen aina pitänyt rajana sitä, että jos kunkin vian saa kuntoon satasilla (ei tuhansia kuten VW) , niin se vielä kannattaa. Samoin rajana olen pitänyt sitä, että apulaitteita voi uusia useitakin vuosien varrella, mutta jo kone tai laatikko laukeaa, niin peli on syytä viheltää poikki, kun korjaukset todennäköisesti ylittää auton arvon.
Vanhoja autoja ei varsinaisesti käytetä huollossa, vaan tehdään vain pakolliset korjaukset ja mm. öljynvaihdot huolella, mikä enteilee pitkää ikää. Uusien autojen murheina tulevat olemaan mm. sähköosat /piirikortit ym. hintanaan helposti 1000 - 2000 €. - netti.laulaa
hyvä.vanha kirjoitti:
Pitää myös ymmärtää se, mikä kannattaa korjata. Olen itse ajellut lukuisia autoja, joiden mittarissa on ollut yli 300 tkm, mutta olen aina pitänyt rajana sitä, että jos kunkin vian saa kuntoon satasilla (ei tuhansia kuten VW) , niin se vielä kannattaa. Samoin rajana olen pitänyt sitä, että apulaitteita voi uusia useitakin vuosien varrella, mutta jo kone tai laatikko laukeaa, niin peli on syytä viheltää poikki, kun korjaukset todennäköisesti ylittää auton arvon.
Vanhoja autoja ei varsinaisesti käytetä huollossa, vaan tehdään vain pakolliset korjaukset ja mm. öljynvaihdot huolella, mikä enteilee pitkää ikää. Uusien autojen murheina tulevat olemaan mm. sähköosat /piirikortit ym. hintanaan helposti 1000 - 2000 €.Romikselta vaihto-osia ja jossei löydy niin google laulamaan niin netistä kyllä löytyy. Maailma on täynnään käytettyä kamaa eikä postikulut Suomeen maksa paljon.
Em ei koske vaihteistoja, moottoreita tms möhkäleitä vaan elektroniikkaa tms kevyempää kuljetettavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1639606Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493060Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422841- 612649
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012055- 1061964
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251893Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä531450Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121286- 281241