Korkea aika ajatella

KlemettiMarkus

Sanon ihan tässä alkuun, että olen rasismia vastaan ja en hyväksy sitä sen missään muodoissa. Toiseksi haluan sanoa että olen uskonnoton ja katsoakseni se antaa minulle ainakin jonkin verran kykyä olla puolueeton uskonnollisissa asioissa, joskaan nekään tähän liittyvät.

Siirtolaispoliitikassa ei ole kysymys rasismista, vaikka se tarkoituksellisesti halutaan niin ilmaista. Näkisin enemmän kykyä ja haluttomuutta asiasta keskustella, jolloin sen leimaaminen on helpompaa. Siirtolaispolitiikka ei kohdistu uskontoon, eikä kansanryhmään. Välillä siinä kyllä oltiin jo laittomuuden puolella kun puhuimme Venäläisistä rajan ylittäjistä, mutta onneksi heitä oli vain 247 hlöä ja puheet loppuivat pian. Tässä on hyvä tiedostaa että tilanteessa Suomi ei voinut sulkea rajojaan, koska oli kyseessä EU:n ulkopuolinen maa. Rajat Venäjän puolelta ovat yhä auki niin kuin lännestäkin. Venäläisiä ei yksinomaa tule sen takia, koska muutaman kilometrin päässä Venäjän rajavalvonta toimii ja rajan yli ei pääse ilman papereita. Jos pääsee niin pääsee Suomeen asti.

SPR:n omien laskelmien mukaan yhden turvapaikan kustannus on ollut 2015-2017 noin 95-257 €/vrk. Nyt 2018 elämme noin 6,9 milj. vuorokausikustannuksella. Tällaiselle toimintatavalle on asiantuntijapiireissä annettu erittäin huonot arvosanat. Jopa niin että asiaa ei voi teoriassakaan tehdä kustannustehokkuudeltaan huonommin. Mitä voisi tehdä muutoin?

Maailmassa on useita kansainvälisiä erittäin kokeneita ja toiminnaltaan hyvin valvottuja avustusjärjestöjä (esim. Unicef), joille on jo vuosikymmenten saatossa kanavoitunut edullisimmat tavat tuottaa kansainväliset sopimukset täyttävät perustarpeet käsittävät olosuhteet, niin majoituksen, vaatetuksen, ravinnon ja jopa koulutuksen osalta. Arviot heittävät, mutta liikutaan noin 3-7 € vuorokausikustannuksessa, kun taas palveluja Suomessa tarjotessamme kustannus on noin kolmekymmentäkertainen.

Suomeen perustetut VOK -pisteet ovat usein yksityisomistuksessa (Oy) ja tuottavat omistajilleen muhkeat voitot. Tämähän on luonnollisesti hyvä että yritys pärjää ja menestyy. Tässä kuitenkin maksajina ovat tulevat veronmaksajat. Syntymättömän lapsen velka on jo nyt 57000 €. Tuota velkaa ei kovin saisi enää nostaa. Nollavelallakin veronmaksajan polku on aika raskas.

Etelän lomakohteesta löytyy 2:vk All Inclusive -lomia kolmen tähden hotellista Alk. 700 €/2vk, eli 1400 €/kk. Tämä on 47 €/vrk. Eli veronmaksajat voisivat säästää majoituksessa ja ruuassa peräti 200 €/vrk. Puhumattakaan muusta haitasta jos sellaista on.

Nyt juuri Etelä-Afrikassa on suuria levottomuuksia uuden presidentin myötä. Valkoisten hallussa olevat maat on luvattu pakkolunastaa heiltä pois ja jakaa uudelleen alkuperäisväestölle. Arvioidaan että tämä ei toteudu kivutta ja ajaa maan sisällissotaan. Ilman mitään sisällissotaakaan Afrikan mantereella on valmiina 160 milj. pakolaista tulemaan Eurooppaan jos vain heidät vastaanotetaan.

Näin meneteltäessä on arvioitu että Suomen osuus on 7-9 milj. henkilöä. Näillä määrillä puhutaan ilman muuta ainakin 80% osalta pakkosijoittamisista kotitalouksiin. Suomessa on noin 800 000 tällaista isompaa asuntoa (yli 40m2), johon se on mahdollista. Käytännössä asunnon koosta riippuen yhteen talouteen tulisi sijoittaa 5-15 hlöä. SPR maksaa korvauksen. SPR:n toiminnan maksaa suomalaiset veronmaksajat ja tämä tietäisi Suomen konkurssia, mikä teknisesti ei ole mahdollista, jolloin Suomi myy pohjavedet, metsät, maa-alueet, mineraalit, tiet, jne.. todennäköisesti pilkkahintaan.

Tämän kaikki valitettavasti näyttää todennäköiseltä mikäli paperittomat pääsevät vapaasti maahan. Tilanne on sikäli outo, että vanhentuneella passilla tai puutteellisilla papereilla ei pääse, mutta hävittäessäsi kaikki paperit pääset maahan.

Ruotsin tilanne on aika huolestuttava. Olemme saaneet lukea kasvavasta sisällissodan uhasta. Mikäli tällaista jotain tapahtuu, saamme tänne ilman Afrikkaakin hetkessä jopa 500 000 paperitonta henkilöä.

Mielestäni päättäjät voivat halutessaan auttamisen tehokkuuden helposti kymmenkertaistaa kohdentamalla sen oikein järjestöjen kautta. Samaan syssyyn Suomi säästää olemassa olevaan tilanteeseen 90-95%. Ja hyödyt ei varmaan tähän jäisi.

Nyt on aika vähissä jos me suomalaiset meinataan vastakin olla täällä. Onhan täällä samoissa metsissä tämä alkuperäiskansa ollut jo 8500 ekr. Tie on ollut pitkä ja kivinen, mutta nyt taitaa olla tiensä päässä.

36

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiislamille

Loistava, asiallinen kirjoitus! Harvinaista herkkua! Kiitos!

• hgfffdf

"SPR:n omien laskelmien mukaan yhden turvapaikan kustannus on ollut 2015-2017 noin 95-257 €/vrk"

"Etelän lomakohteesta löytyy 2:vk All Inclusive -lomia kolmen tähden hotellista Alk. 700 €/2vk, eli 1400 €/kk. Tämä on 47 €/vrk."

Mut laskelmissa ei ole huomioitu rahankiertoa? Jos matulle antaa 10 000€ niin se ostaa saamallaan rahalla esimerkiksi kokovartalo hierontaa? Suomalainen fysioterapeutti joka matua hieroo saa palkkaa? saamallaan palkalla? kykenee elättämään itsensä? kakaransa? maksamaan verot? (ilman matuu hieroja istuis kortistossa työttömänä? ja suomessa jo satojatuhansia joiden työpaikat täysin matujen ansiota?)

Tietenkin voitas jättää matut tosta pois ja maksaa terapeutille (vaikkei se matuuja hieroiskaan) työttömyyskorvauksena sen palkka?

• rahan.kierto

"Tietenkin voitas jättää matut tosta pois ja maksaa terapeutille (vaikkei se matuuja hieroiskaan) työttömyyskorvauksena sen palkka?"

Tätä emme voi tehdä. EU maksaa vain silloin jos hierotaan matua.
        Jos työtön fysioterapeutti hieroo työtöntä fysioterapeuttia (suomalaista) niin se ei ole arvokasta työtä.

• PossuaHuuleen

Entä minä? Minä haluan samat ilmaiset edut kuin matut. Minä olen sentään veroja maksava suomalainen. Missä on minun ILMAINEN hammashuolto? Miksi minä maksan veroja?

• ei.tasan.onnen.lahjat
        PossuaHuuleen kirjoitti:

Entä minä? Minä haluan samat ilmaiset edut kuin matut. Minä olen sentään veroja maksava suomalainen. Missä on minun ILMAINEN hammashuolto? Miksi minä maksan veroja?

Oletko varma ettei matu sinuakin työllistä?
        Kaupanalan työntekijöillä työtä koska on maksukykyisiä matuja?
        Talonrakentajilla työtä koska... jne ;)

• rahaa-seinästä

Suurin osa matuista elää tulonsiirroilla eli verovaroilla.

• kotouttamisrahapois

Otetaan Tanskan malli käyttöön...siellä pääministeri ilmoitti että muslimien gottouttaminen loppuu, esiopetus pakolliseksi kaikille muslimi lapsille, ei siis eri oikeuksia, samaten maahanmuutto kustannusten pienentämiseksi tuet turvikille laikataan puolella. Mitäs Sippe täällä tekee, ei mitään mikä tuntuisi Suomalaisten hyväksi, täys persereikä koko äijä.

• Suvakkionvitsi

Yksinkertaisesti! Minkään maan verorahat eivät riitä elättämään ylimääräisiä kymmeniä-, satoja -tuhansia ylimääräisiä ihmisiä, vuosisatojen ajan rakennettu hyvinvointi ajetaan alas! Näkee myös suomessa jos haluaa vaan katsoa tuota hyvinvointipalvelujen leikkaamista! Eli aukaisee vain silmänsä ja aivonsa niin kyllä se selviää suviksellekin.

• Avaa silmät! Pakolaisiin kuluvat kustannukset ovat mitättömät verrattuna Suomalaisten sosiaalikustannuksiin.

• Valioluokkaa

Ei suvakkia kiinnosta! Suvakkitäti vain salapyllistää matulle vokin rappukäytävässä! Maksoi mitä maksoi.

• Räkänaurua

On salarakkaita mutta suvakkitädit on SALAPYLLISTELIJÖITÄ! haaahahaaa!

• dfdffddfdfh

on rasismia panna 140 000 suomalaista leipäjonoon
      on rasismia suomalaisia kohtaan että mamut ohittaa suomalaiset asuntojonoissa
      on rasismia suomalaisia kohtaan että pakolaiset ja mamut saa neljä kertaa enemmän sosiaaliavustuksia kuin suomalaiset
      ja on rasisimia panna suomalaiset miehet talvipakkasella rakentamaan asuntoja mamuilla

• 5töistä1

Suomi on ollut aikojen alusta monikulttuurinen. Täällä on asunut tataareja, juutalaisia, ruotsalaisia, somaleja ja venäläisiä. Maahanmuuton kustannukset ovat noin 1 miljardi per vuosi. Se on pieni määrä verrattaen esim 10 miljardia maksaviin hornetteihin. Ei mamujen olemassaoloa voi kieltääkkään.

• johanonmarjat

Milloinkas se aikojenalku olikaan kun täysihoitosomput tänne asettuivat lomailemaan? Kaikki muut kansallisuudet sopeutuneet loistavasti yhteiskuntaamme ja huom! maksavat tällähetkellä myös täysihoitolaisten elatuksesta meidän suomalaisten kanssa tasavertaisesti! Tarvitseeko vielä tänäpäivänä vääntää rautalangasta mistä maahanmuuton arvostelussa on kyse? Jos taloosi tulee torakoita tai muita asumismukavuuteen vaikuttavia ötököitä, tuumaatko vain että :voi,voi ei niiden oloa asunnossani voi kieltääkkään?

• MittaKiintio
        johanonmarjat kirjoitti:

Milloinkas se aikojenalku olikaan kun täysihoitosomput tänne asettuivat lomailemaan? Kaikki muut kansallisuudet sopeutuneet loistavasti yhteiskuntaamme ja huom! maksavat tällähetkellä myös täysihoitolaisten elatuksesta meidän suomalaisten kanssa tasavertaisesti! Tarvitseeko vielä tänäpäivänä vääntää rautalangasta mistä maahanmuuton arvostelussa on kyse? Jos taloosi tulee torakoita tai muita asumismukavuuteen vaikuttavia ötököitä, tuumaatko vain että :voi,voi ei niiden oloa asunnossani voi kieltääkkään?

Olen itse niin sanottu suvaitsevainen ja akateeminen äijän käppyrä. Meillä on tässä ollut hyvä valtio elää turvassa, vaikka minkä eri ryhmien keskenään, mutta ensimmäistäkään täysihoitosomppua ei tänne tarvitse tuoda. Ei sitten yhden yhtäkään!

• Aloittajalle-

Varmin rasistin merkki on, kun ensimmäiseksi kieltää olevansa rasisti.

• EnOikeasti

Tästäkin kommentista näkee miten kieroutunut rasismi- sanan merkitys on monille.Siis: en ole suvakki- olen siis sitä.Vai?

• SuoraanSanakirjasta

Rasisti on henkilö, joka voittaa keskustelun liberaalin kanssa.

• öyhöyh

Nyt pitäisi maailman.vuoristomatin äkkiä tähän jotain öyhöttää. On tämä sen luokan juttu kuitenkin.

• tasamaan.tietotoimisto

Voi voi . Olet väärässä sillä maahanmuutto on rikkaus ja tulee pelastamaan Suomenkin talouden.

Raportti: Pakolaisiin satsattu raha palautuu nopeasti ja lähes kaksinkertaisena
      On iso harhaluulo, että pakolaiset olisivat länsimaille taakka, sanoo raportin laatinut Philippe Legrain. Jokainen euro saadaan takaisin miltei kaksinkertaisena jo viidessä vuodessa, hän laskee.

Eurooppaan tulleiden pakolaisten vastaanottamiseen ja kotouttamiseen käytetyt rahat palautuvat yhteiskunnalle lähes kaksinkertaisina viidessä vuodessa, kertoo tuore tutkimusraportti.

-järjestön ja -ajatushautomon raportin mukaan pakolaiset hyödyttävät uusien asuinmaittensa talouksia monilla tavoin: työpaikkoja syntyy ja palvelujen ja tavaroiden kysyntä lisääntyy, ja heidän palkoistaan karttuu veroja ja eläkemaksuja.

Raportin laatija, OPEN:n perustaja Philippe Legrain on EU:n komission puheenjohtajan entinen talousneuvonantaja.

Hän laskee, että Eurooppaan lyhyessä ajassa tullut suuri pakolaismäärä tietää valtioille vuosina 2015–2020 miltei 69 miljardin euron menoja. Samaan aikaan kuitenkin bruttokansantuote nousee 126,6 miljardia euroa, eli yhden euron investointi tuottaa miltei kaksi euroa, keskiviikkona julkaistu raportti kertoo.

Verotulot lisääntyvät, ikärakenne oikenee
      Legrain toivoo raportin hälvyttävän myytin siitä, että pakolaiset aiheuttavat länsimaille talousongelmia.

– On iso harhaluulo, että pakolaiset olisivat taakka. Siihen uskovat jopa ihmiset, jotka hyväksyvät pakolaisten vastaanottamisen, koska katsovat, että niin pitää tehdä menoista huolimatta.

Kotouttaminen rasittaa julkisia menoja aluksi, mutta samalla se lisää välittömästi myös taloutta virkistävää kysyntää. Pitkällä tähtäyksellä tulokkaiden maksamien verojen määrä kasvaa, ja myös Euroopan ikärakenteelle tulokkaat ovat hyvä uutinen, Legrain sanoo

– Euroopan työikäisen väestön on ennustettu supistuvan vuoteen 2030 mennessä kuudenneksella ja vanhusten määrän kasvavan yli neljänneksellä, Legrain muistuttaa.

Lupa työntekoon tarvitaan heti
      Legrain lisää kuitenkin, että positiivisia tuloksia syntyy vain, jos Eurooppa ryhtyy välittömästi vauhdittamaan turvapaikanhakijoiden pääsyä osaksi työvoimaa.

Heille on annettava oikeus tehdä töitä jo ennen kuin heidän turvapaikka-anomuksensa on ratkaistu, ja heidät on asutettava sinne, missä on eniten työpaikkoja, eikä sinne, missä asuminen on halvinta, Legrain patistaa. Hän korostaa myös välittömästi aloitetun kielenopetuksen merkitystä.

-raportti on luettavissa kokonaisuudessaan verkossa.

Raportissa on myös useita esimerkkejä aiemmista suurista väestönsiirtymistä, ennen muuta 800 000 ihmisen asuttamisesta Yhdysvaltoihin Vietnamin sodan jälkeen. Nyt muutamia vuosikymmeniä myöhemmin Yhdysvaltain vietnamilaisilla talouksilla on paremmat tulot ja vähemmän työttömyyttä kuin kantaväestöllä.

Lukekaa ja oppikaa viisaammiltanne:):):)

• Oksettaameitä

Onhan se tietysti rikkautta, ainakin jollain lailla, kun saa mustaamakkaraa. Voi salapyllistää aivogirurgille vokin rappukäytävän pimeydessä, ja tuntea itsensä hyväksi ihmiseksi, kun on näin auttanut hädänalaista:) LOL!

• Lisää-valkoisia-lapsia

USA:n väestö oli 1975 n. 216 miljoonaa. Suhteutettuna Suomen väkilukuun 5500 000 tuo vietnamilaisten määrä olisi 20 370 ihmistä. Vuonna 2015 Suomeen tuli 35 000 "turvapaikanhakijaa".
        Elämä ei ole vain taloutta. Jos ajattelemme vain tätä, valkoinen ihmisrotu katoaa sukupuuttoon.

• lapikas.ukkeli

"Turvapaikkasysteemi" onkin nyt siis siirtolaispumppu? Tähän tarkoitukseen aitä ei ole tarkoitettu. Näin isot kansojen liikkeet ovat kansanmurha. Suomea ja Eurooppaa ei voi verrata USA:n tai Kanadaan, nämä maat muodostuvat itsessään siirtolaisista tai jos verrataan olisi meidän kanta-asukkaisen asema intiaanien asema.
        En koskaan tahdo sukuuni jälkeläisilleni afrikkalaista tai aasialaista perimää!

• Trollipoloinen.olet

Jopas vitsin murjaisit!

• Rasmusmatin.askar

Viimeistään tuo satuhetki paljastaa millainen haihattelijaurpo tuo pää pilvissä kulkeva viherpunahörhelö on. Linkkiäkään ei henno höpinöihinsä laittaa ja öyhöttää täysillä. Hesariuskovainen keppihevonen.

• Yök.vol

Legrainin tekstejä copypasteamallako luulet saavasi uskottavuutta? Aiemmin valitit siitä kun kukaan ei itse omia ajatuksiaan kirjoita ja nyt itse sorrut asiaan. Niljakasta.

• bfbgbfbfbfb

Kannattaisi muuten seurata Ruotsin tilannetta, sillä pieleen menee pahasti mamujen kanssa.

Sitäpaitsi maahanmuutto ei ratkaise Suomen huoltosuhteen ongelmaa, kertoo asiantuntijat.

– Väestötieteelliset tutkimukset eivät osoita, että maahanmuutolla voitaisiin ratkaista väestön ikääntymistä”, sanoo HS:n haastattelema väestötieteen professori Pekka Martikainen Helsingin yliopiston sosiologian laitokselta.

Suurin ongelma on vähäinen syntyvyys ja eliniän pidentyminen. Suomen 1,8 lapsen hedelmällisyysluku johtaisi väestömäärän laskuun, HS:n artikkelissa todetaan. Edes suurten maahanmuuttovirtojen maissa tulijat eivät ole vaikuttaneet oleellisesti huoltosuhteeseen.

Työperäistä maahanmuuttoa eri maissa tutkineen apulaisprofessori Lena Näreen mukaan maahanmuuttajien iso kertarysäys tulisi Suomelle kalliiksi, koska maahanmuuttajat tarvitsevat kantaväestönkin tavoin palveluita. Samoin hekin vanhenevat ja sairastuvat.

• tiedota.nyt

Sano sinä viisas tasankokirjoittaja, missäpäin Suomessa on työpaikkoja, joihin pääsee melko pienellä koulutuksella ja kielitaidolla??
        Mentäis muutkin sinne heti töihin.
        Jätä ne johtajan ja puhelinmyyjän paikat pois, koska ne ei meille käy, muut kyllä.

• Suomi100vuotta

Kyllä on hyvin ja selkeästi koottu kirjoitus tärkeistä asioista.Suuret kiitokset vaivannäöstä!Itsekään en ole rasisti mutta siksi minut on näilläkin palstoilla luokiteltu.Olen ollut Amnestyn jäsen vuosikymmeniä, sydäntäni lähellä ovat jo lapsena olleet heikommat ihmiset.Sairaat, vammaiset, köyhät, sorretut jne.Koko elämäntyöni ja ammattini määräytynyt sen mukaan.Minulla on hyvät ja lämpimät suhteet asuinalueeni maahanmuuttajiin.Mutta tätä hillitöntä ja löperöä maahanmuuttopolitiikkaa olen vastustanut kovasti.Mietin usein, että miten näiden todella köyhien, nälkää näkevien,vainottujen, vailla apua olevien ihmisten käy.Heitä on varmasti reilusti yli miljardi maailmassa.Mistä heille riittävät rahat ja muut resursit? Tai Suomessa esim.vanhukset jotka joutuvat makaamaan kodeissaan yksin lähes koko päivän.Saavat usein huonoa ruokaa josta vielä maksavat liikaa.Odottavat vessaan pääsyä tunteja tai makaavat märissä vaipoissa.Missä suvakkien mielenosoitukset heidän puolesta?

• Tosi-asiat

Muuten hyvä kirjoitus mutta Etelä-afrikan "kuukereista" vain pieni osa on alkuperäisasukkaita. Suurin osa on tullut siirtolaisina maahan vuosisatoja valkoisten buurien jälkeen jotka ovat suurin maataloutta harjoittava kansanryhmä.

• degrfthyujkl

Etelä-Afrikan alkuperäiskansaa ovat khoisanit, eli ne ruskeaihoiset. Mustaihoiset eivät ole sen alueen alkuperäisväkeä. Päinvastoin, hehän ovat niitä, jotka ajoivat alkuperäisväen ahtaalle vyöryessään pohjoisesta. Nykyään kyseisen alueen väestöstä mustia on 80%. Meinataanko nämä pakkolunastettavat alueet luovuttaa khoisaneille, vai itseään alueen alkuperäisväestönä pitäville mustille?

• rasistitpoistäältä

Mee muualle itkemään niistä pakolaisista vitun rasisti

• OiskoAsiaa

Tämähän on juuri maahanmuuttoon liittyvä keskustelupalsta.Mutta mikä on sinun sanomasi? Oliko sinulla jotain oikeaa asiaakin? Muutakin kuin nähdä paranoidisesti rasisti- mörköjä kaikkialla.

• Mökä-älisevät
        OiskoAsiaa kirjoitti:

Tämähän on juuri maahanmuuttoon liittyvä keskustelupalsta.Mutta mikä on sinun sanomasi? Oliko sinulla jotain oikeaa asiaakin? Muutakin kuin nähdä paranoidisesti rasisti- mörköjä kaikkialla.

Oletko sitten pelkkä homo?

• Hidasjärkiselle.neuvo
        Mökä-älisevät kirjoitti:

Oletko sitten pelkkä homo?

Kyselet seuraa joka ketjussa. Paina nyt kalloosi se ettet täältä hinkuamalla kaltaistasi seuraa saa.

• eikarvaisiaväkivaltaisia

Unohtuikohan tässä matkalla tuo kirjoituksen aloittajan texti. Ei nyt ole kysymys homoista eikä lesboista , vaan kestämättömästä paperittomien maahan tulosta,sekä sitä seuraavista ongelmista. Minä en ainakaan haluaisi rueta karvaisia lapsi aikuisia kodissani elättämään. Siitä vaan kaikki suvakit ottakaa ihmeessä oma elätti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      86
      5407
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3612
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3189
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2116
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1931
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      33
      1864
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1823
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1714
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1673
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19