Simpanssi on 98 % ihminen.

Kaikkeasitäkuulee

Koira on ilmeisesti 99 % :sesti ihminen, sillä simpanssi on villieläin eikä sovellu lemmikiksi lainkaan sillä se ei opi sisäsiistiksi vaan ruikkii koko ajan, ja toiseksi aikuiseksi tultuaan simpanssista tulee agressiivinen ja niin vaarallinen ettei sitä voi pitää lemmikkinä. Lisäksi simpanssilta puuttuu kyky tuntea koiran tavoin lämpimiä tunteita ihmistä kohtaan. Se on vain koko ajan ottamassa ja saamassa.

Miten kukaan voi sanoa että simpanssi koiraa typerämpänä muka voisi olla 98 % :sesti ihminen? Ei se ole.

30

491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bonobo-simpanssit eivät ole aggressiivisia. Ne naivat sukupuoleen katsomatta mieluummin kuin tappelevat.

Siinä olisi ihmisellekin opittavaa.

• Luucifer

Puhut tieteestä, siinä ei mielipiteellä tee yhtään mitään.
      Varsinkaan kaltaisesi hullu jehovantodistaja pitäisi vain pitää suunsa ja kuunnella fiksumpiaan.

• Ihminen on simpanssinkin alapuolella. Siitä on tosi vaikea saada tottelevainen lemmikki. Ihmisellä on vapaa tahto ja voi reagoida vapauden rajoituksiin jopa agressiivisesti, monet vaativat tasa-arvoista asemaa jne.

• Lapsesta asti jatkuneen aivopesun avulla ihmisen luontainen oma tahto ja halu itsenäisyyteen voidaan sammuttaa. Mutta tämä vaatii elinikäisen ryhmäkurin ja tiukat säännöt. Kuten suomessa jehovantodistajista ja helluntailaisista voimme havaita.

• KazuKa

Miksi et ole selvittänyt miksi Simpanssia on melkein ihminen? Oliko idiootiksi paljastuminen tärkeämpää?

• jeesusolivajakki

Ulkomaan elätti on 99% jeesustelija, sillä he hyödyntävät järjestelmää.

• tieteenharrastaja

Geneettisen samanlaisuuden prosenttiluku riippuu laskutavasta, joita on monia. Jokainen niistä antaa silti suurimman luvun simpanssille eikä koiralle.

Kesytettävyys on villieläimillä harvinainen ominaisuus, jota apinoilla ei ole, mutta sudella on. Pitkä vuorovaikutus ihmisen kanssa on myös vaikuttanut koirien käyttäytymiseen lisäämällä esittelemääsi pinnallista ihmisen kaltaisuutta.

• räyhräyh

"Kesytettävyys on villieläimillä harvinainen ominaisuus, jota apinoilla ei ole"

Miten niin apinoilla ei ole? Minä olen nähnyt kesyjä apinoita, pitänyt sylissäkin, siis ei liekanarussa pidettäviä, joita niitäkin on. Olen nähnyt apinoiden työskentelevän koookospähkinöiden kerääjinä. On myös vammaisten avustajiksi koulutettuja apinoita, eivätkö ne mukamas ole kesyjä?

• tieteenharrastaja
        räyhräyh kirjoitti:

Miten niin apinoilla ei ole? Minä olen nähnyt kesyjä apinoita, pitänyt sylissäkin, siis ei liekanarussa pidettäviä, joita niitäkin on. Olen nähnyt apinoiden työskentelevän koookospähkinöiden kerääjinä. On myös vammaisten avustajiksi koulutettuja apinoita, eivätkö ne mukamas ole kesyjä?

Uskon näkemäsi. Jared Diamond ei kuitenkaan ottanut apinoita kesytyskelpoisten eläinten luetteloonsa, ja uskon hänellä olleen siihen perusteet.

• räyhräyh
        tieteenharrastaja kirjoitti:

Uskon näkemäsi. Jared Diamond ei kuitenkaan ottanut apinoita kesytyskelpoisten eläinten luetteloonsa, ja uskon hänellä olleen siihen perusteet.

Mikä kirja oli kyseessä? Oliko 90-luvulla kirjoitettu? Luulen että Diamond ei edes tuntenut vammaisavustajina toimivia apinoita. Nythän äijä on jo yli 80. Professorin näkemys kesyydestä:
        "Arkipuheessa eläimet jaotellaan usein joko villeiksi tai kesyiksi. Tarkemmassa tarkastelussa käsitteet villi ja kesy paljastuvat kuitenkin hyvin moniselitteisiksi ja historiallisesti muuttuviksi. Mikään eläin ei ole lähtökohtaisesti kesy, vaan eläinlajien ja -yksilöiden määrittyminen riippuu ihmisen ja eläimen vuorovaikutuksen tavoista.
        – Lisäksi kesyys ja villeys ovat dynaamisia olotiloja. Kesyt eläinyksilöt voivat elinkaarensa aikana villiintyä tai villit eläimet voivat kesyyntyä ja tottua ihmisen läsnäoloon. Kesyys ja villeys kertovatkin ehdottomina kategorioina enemmän eläimiä määrittelevistä ihmisistä kuin itse eläimistä, toteaa yleisen historian professori Taina Syrjämaa symposiumin teemoista.
        https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/Sivut/kansainvaliset-elaintutkijat-keskustelevat-kesyn-ja-villin-maaritelmista.aspx

• tieteenharjoittaja
        räyhräyh kirjoitti:

Mikä kirja oli kyseessä? Oliko 90-luvulla kirjoitettu? Luulen että Diamond ei edes tuntenut vammaisavustajina toimivia apinoita. Nythän äijä on jo yli 80. Professorin näkemys kesyydestä:
        "Arkipuheessa eläimet jaotellaan usein joko villeiksi tai kesyiksi. Tarkemmassa tarkastelussa käsitteet villi ja kesy paljastuvat kuitenkin hyvin moniselitteisiksi ja historiallisesti muuttuviksi. Mikään eläin ei ole lähtökohtaisesti kesy, vaan eläinlajien ja -yksilöiden määrittyminen riippuu ihmisen ja eläimen vuorovaikutuksen tavoista.
        – Lisäksi kesyys ja villeys ovat dynaamisia olotiloja. Kesyt eläinyksilöt voivat elinkaarensa aikana villiintyä tai villit eläimet voivat kesyyntyä ja tottua ihmisen läsnäoloon. Kesyys ja villeys kertovatkin ehdottomina kategorioina enemmän eläimiä määrittelevistä ihmisistä kuin itse eläimistä, toteaa yleisen historian professori Taina Syrjämaa symposiumin teemoista.
        https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/Sivut/kansainvaliset-elaintutkijat-keskustelevat-kesyn-ja-villin-maaritelmista.aspx

Nyt ei ollut puhe kesyydestä eikä villeydestä, vaan kesytettävyydestä eli kesytyskelpoisuudesta. Wiki myös erottelee kesytettävät, kotieläimiksi otettavat ja vangittuina kasvatettavat eläimet

• räyhräyh
        tieteenharjoittaja kirjoitti:

Nyt ei ollut puhe kesyydestä eikä villeydestä, vaan kesytettävyydestä eli kesytyskelpoisuudesta. Wiki myös erottelee kesytettävät, kotieläimiksi otettavat ja vangittuina kasvatettavat eläimet

Taas aloit saivarrella ja venkoilla, tollo. Totta helvetissä kesyys ja kesytettävyys ovat yhteydessä toisiinsa, ääliö. Eläin, joka ei ole kesytettävissä ei ole missään elämänsä vaiheessa kesy. Eikä sen poikasista tule kesyjä. Kesy apina on ollut kesytettävissä, joko se itse tai sen edeltäjä. Wiki ei ole mikään auktoriteetti.

• kiusallistaevokeillehehe
        räyhräyh kirjoitti:

Irrotahan se apinan lieka niin se livahtaa pusikkoon niin että kahina vain käy.

Hehheehe!

Nuorina ja hyvin ruokaa saaneina apinatkin voivat näyttää ikäänkuin kesyiltä kun ne kärkkyvät sitä ruoka-annostaan. Ne eivät kiinny ihmiseen niinkuin koira.

Olen vuosikymmeniä lukenut maailman tunnetuimman simpanssitutkijan Jane Goodallin raportteja havainnoistaan.
        Ja on totta että alkuaikoinaan hän oli näkevinään simpansseissa hyvinkin ihmismäisiä piirteitä ilmeisesti evouskon mukanaan tuoman ennakkoasenteen vuoksi, mutta havainnot tarkentuivat ja viimeisimmissä raportteissaan hän yllättävän tylysti luokitteli simpanssit empatiakyvyttömiksi villieläimiksi joissa ei ole mitään inhimillistä, kuten hän itse sanoi.

• räyhräyh
        kiusallistaevokeillehehe kirjoitti:

Irrotahan se apinan lieka niin se livahtaa pusikkoon niin että kahina vain käy.

Hehheehe!

Nuorina ja hyvin ruokaa saaneina apinatkin voivat näyttää ikäänkuin kesyiltä kun ne kärkkyvät sitä ruoka-annostaan. Ne eivät kiinny ihmiseen niinkuin koira.

Olen vuosikymmeniä lukenut maailman tunnetuimman simpanssitutkijan Jane Goodallin raportteja havainnoistaan.
        Ja on totta että alkuaikoinaan hän oli näkevinään simpansseissa hyvinkin ihmismäisiä piirteitä ilmeisesti evouskon mukanaan tuoman ennakkoasenteen vuoksi, mutta havainnot tarkentuivat ja viimeisimmissä raportteissaan hän yllättävän tylysti luokitteli simpanssit empatiakyvyttömiksi villieläimiksi joissa ei ole mitään inhimillistä, kuten hän itse sanoi.

Älä jauha paskaa, tollo. Entäs ne vammaisten avustaja-apinat? Älykääpiö. Ai niin, mutta sinähän olet Jyrbätollo, sinun valeillesi on ihan sama kuin tuuli huulia heiluttaisi.

• fewafwaf

Miksi kesytettävyys olisi muka älykkyyden mittari? Monetkin hankalasti kesytettävissä olevat villieläimet ovat ongelmanratkaisutaitojensa suhteen koiria fiksumpia.

• tieteenharrastaja

Ei se olekaan, koska kesytys vähentää ratkaisevasti lajin evoluution aikaisempia valintapaineita luoden tilalle uusia - kuten ihmiseen sopeutumisen. Villieläimelle älykkyys on usein keskeinen selviytymistekijä.

• TheMainman

Ei se olekaan, koska kesytys vähentää ratkaisevasti lajin evoluution aikaisempia valintapaineita luoden tilalle uusia - kuten ihmiseen sopeutumisen. Villieläimelle älykkyys on usein keskeinen selviytymistekijä.

Lisäksi tulee ottaa huomioon, että monet kotieläimet kesyttivät nykynäkemyksen mukaan itsensä. Koirat ja kissat esimerkkeinä. Ne vapaaehtoisesti siirtyivät elämään ihmisen läheisyydessä.

• Giygthh

Ihminen "kesytti" myös itsensä.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0185306

• tieteenharrastaja
        TheMainman kirjoitti:

Lisäksi tulee ottaa huomioon, että monet kotieläimet kesyttivät nykynäkemyksen mukaan itsensä. Koirat ja kissat esimerkkeinä. Ne vapaaehtoisesti siirtyivät elämään ihmisen läheisyydessä.

Kissat kyllä, eihän niitä katsota oikeastaan kesytetyiksi vieläkään.

Koirien tottuminen ihmisiin alkoi ilmeisesti haltuun otetuilla pikkupennuilla. Nykykoiratkin uskovat olevan isäntäperheensä laumaan kuuluvia pentuja.

• räyhräyh

Kissat kyllä, eihän niitä katsota oikeastaan kesytetyiksi vieläkään.

Koirien tottuminen ihmisiin alkoi ilmeisesti haltuun otetuilla pikkupennuilla. Nykykoiratkin uskovat olevan isäntäperheensä laumaan kuuluvia pentuja.

Et sinä tiedä, mitä koira uskoo. Älä yritä inhimillistää koiraa, tollo. Itse aina syyttelet eläinten inhimillistämisestä.

• kiusallistaevokeillehehe

Niinpä, jos simpanssi olisi koiraa älykkäämpi niin tokihan sen kannattaisi suhtutua kesysti ihmiseen koska siloin se syrjäyttäisi nopeasti koiran ihmisen suosituimpana lemmikkieläimenä, ja niitä olisi siloin miljonittain ennemmän kuin nyt kun ne ovat tyhmempiä kuin aasit ja siat.

• tieteenharrastaja
        kiusallistaevokeillehehe kirjoitti:

Niinpä, jos simpanssi olisi koiraa älykkäämpi niin tokihan sen kannattaisi suhtutua kesysti ihmiseen koska siloin se syrjäyttäisi nopeasti koiran ihmisen suosituimpana lemmikkieläimenä, ja niitä olisi siloin miljonittain ennemmän kuin nyt kun ne ovat tyhmempiä kuin aasit ja siat.

Miten niin "kannattaisi", ellei sillä ole erityistä halua ihmisen lemmikiksi. Lajin lukumäärän ottaminen käyttäytymisen tavoitteeksi ei ole evoluution, vaan ihmisen erityisalaa.

• tieteenharrastaja
        räyhräyh kirjoitti:

Et sinä tiedä, mitä koira uskoo. Älä yritä inhimillistää koiraa, tollo. Itse aina syyttelet eläinten inhimillistämisestä.

En tiedäkään. Siteeraan vain, miten etologit ilmaisevat päätelmänsä kesykoirien käyttäytymisen havainnoistaan.

Räyhräyh sanoi uskovainen koira.

• tieteenharrastaja kirjoitti:

Miten niin "kannattaisi", ellei sillä ole erityistä halua ihmisen lemmikiksi. Lajin lukumäärän ottaminen käyttäytymisen tavoitteeksi ei ole evoluution, vaan ihmisen erityisalaa.

Nämä Jyrin kommentit ovat tasoltaan sellaisia, ettei edes kannattaisi vastata. Hyvä kun joku jaksaa.

• tieteenharrastaja
        agnoskepo kirjoitti:

Nämä Jyrin kommentit ovat tasoltaan sellaisia, ettei edes kannattaisi vastata. Hyvä kun joku jaksaa.

En läheskään kaikkiin jaksa. Sivullisten avuksi koetan murjoa helpoimmat.

• räyhräyh

En tiedäkään. Siteeraan vain, miten etologit ilmaisevat päätelmänsä kesykoirien käyttäytymisen havainnoistaan.

Räyhräyh sanoi uskovainen koira.

Sinä itse alat rähistä aina, kun joku sanoo eläimistä jotakin, jonka voi edes jotenkin tulkita eläimen inhimillistämiseksi. Itsellesi kyllä sallit ilmaisut "koira uskoo" ilman epävarmuuden häivää. Kaksinaamaista.

• tieteenharrastaja
        räyhräyh kirjoitti:

Sinä itse alat rähistä aina, kun joku sanoo eläimistä jotakin, jonka voi edes jotenkin tulkita eläimen inhimillistämiseksi. Itsellesi kyllä sallit ilmaisut "koira uskoo" ilman epävarmuuden häivää. Kaksinaamaista.

Anteeksi. Oli tarkoitus kirjoittaa "koira luulee". Paljonko tulee koppia?

• räyhräyh

Anteeksi. Oli tarkoitus kirjoittaa "koira luulee". Paljonko tulee koppia?

Mitäs luulisit, luulevainen?

• ihminenonapina

Jos ihmisillä olisi Simpansseja lemmikkinä koirien asemasta, siis vastaava määrä.
      Olisi kaupassa käyviä ja siivoavia simpansseja.

• Taikauskonnoton

Mun kaverillani on ollut kesy reesusmakaki. Se sai kulkea vapaana, mutta kesy se silti oli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      559
      2871
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      89
      2552
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1611
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1552
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1480
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      69
      1404
    7. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      42
      1385
    8. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      27
      1308
    9. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      309
      1286
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1183
    Aihe