Ylen uutisissa saksalainen autokauppias kertoi dieselautojen menekin vähentyneen 90 prosentilla ja hintojen laskeneen 25 prosenttia. Stuttgartissa dieselautojen hinnat tulleet alas 30 prosenttia käytettyjen osalta ja maksumiehinä tavallinen kansalainen kuten myös autokauppa.
https://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.autohaeuser-in-der-region-stuttgart-haendler-setzen-auf-nachruestung.a6476ced-32e8-4da4-b612-9b3ab893c566.html
Kamuxin johtaja kieltää viimeiseen asti näin tapahtuneen. Antaa aika huonon kuvan ison autoliikkeen edustajalta väittää selvää asiaa vastaan. Ymmärrän kyllä Kamuxin tarkoitusperät dieselautoja maahantuovana. Varaston arvo laskee, jos suomalaiset ymmärtävät olla maksamatta Kamuxin ryöstöhintoja. Saksasta tai Ruotsista kannattaa hakea auto itse, jos on yhtään siihen mahdollisuutta. Tosin. jos vaihdokkina on dieselauto, saattaa sen jälleenmyynti Suomessa olla vaikeaa, ainakaan järkevään hintaan.
Autokauppias ei myönnä hintojenlaskua
16
287
Vastaukset
- Nimittäinkin
Hakisin saksandieselin heti jos tietäisin mitä Suomen hallitus aikoo tehdä näiden maahantuontien suhteen. Arvelen, että jotain maksuja tai rajoituksia tulee dieseleille. Eivät kauan katsele muiden maiden ylijäämäautojen rahtaamista Suomeen.
Johan ne maksut ovat olemassa. Jos ajat paljon, diesel kannattaa. Jos ajat vähemmän, se voi edelleen kannattaa.
- Nimittäinkin
TheRat kirjoitti:
Johan ne maksut ovat olemassa. Jos ajat paljon, diesel kannattaa. Jos ajat vähemmän, se voi edelleen kannattaa.
Omistaminen ei välttämättä kannata, jos hintojen käy kuten Saksassa. Autoliiton toimitusjohtajakin arvelee, että hallitus voi lisätä maksuja dieselautoille estääkseen dieselvyöryn Suomeen. Tärkeintä olisi saada päätös nopeasti, että kansa tietää miten toimia muuttuneessa tilanteessa.
Nimittäinkin kirjoitti:
Omistaminen ei välttämättä kannata, jos hintojen käy kuten Saksassa. Autoliiton toimitusjohtajakin arvelee, että hallitus voi lisätä maksuja dieselautoille estääkseen dieselvyöryn Suomeen. Tärkeintä olisi saada päätös nopeasti, että kansa tietää miten toimia muuttuneessa tilanteessa.
Dieselit ostetaan käytettäviksi. Jos maksat 10 000 euroa autosta, ei sen arvo voi kovin paljoa tippua... :)
- TDIaleontulossaVWaudi
TheRat kirjoitti:
Dieselit ostetaan käytettäviksi. Jos maksat 10 000 euroa autosta, ei sen arvo voi kovin paljoa tippua... :)
TDI kaupoilla tarjoa vain50%
arvonalenema ja lisävero varaa pitää olla-tyhmä maksaa liikaa - NäinSeVaanMenee
Nimittäinkin kirjoitti:
Omistaminen ei välttämättä kannata, jos hintojen käy kuten Saksassa. Autoliiton toimitusjohtajakin arvelee, että hallitus voi lisätä maksuja dieselautoille estääkseen dieselvyöryn Suomeen. Tärkeintä olisi saada päätös nopeasti, että kansa tietää miten toimia muuttuneessa tilanteessa.
Joo, eihän näissä dieseliin liittyvissä rajoituksissa mennäkään nk ’järki kärkenä’, joten tuskin näin tullaan tekemään Suomessakaan. Politiikka, lobbaus, oman tai omien taustaryhmien etu, kähmintä, lahjonta, eli kuten muissakin suuria kustannuksia vaativia ja kansalaisten lompakolle suoraan vaikuttavissa päätöksissä.
Jos Suomen autokanta on keskimäärin 12 vuotta vanhaa kaikkien autojen osalta ja dieseleillä vieläkin vanhempaa luultavasti, niin jos tänne tuodaan noin 3-5 vuotta vanhoja edullisia dieseleitä, niin mitä vahinkoa tai haittaa siitä olisi?
Hyötyinä ainakin olisi :
-päästöjen väheneminen liikenteen osalta
-autokanna uusiutuminen
-kansalaisille edullisesti parempia autoja
Haitat? - Nimittäinkin
NäinSeVaanMenee kirjoitti:
Joo, eihän näissä dieseliin liittyvissä rajoituksissa mennäkään nk ’järki kärkenä’, joten tuskin näin tullaan tekemään Suomessakaan. Politiikka, lobbaus, oman tai omien taustaryhmien etu, kähmintä, lahjonta, eli kuten muissakin suuria kustannuksia vaativia ja kansalaisten lompakolle suoraan vaikuttavissa päätöksissä.
Jos Suomen autokanta on keskimäärin 12 vuotta vanhaa kaikkien autojen osalta ja dieseleillä vieläkin vanhempaa luultavasti, niin jos tänne tuodaan noin 3-5 vuotta vanhoja edullisia dieseleitä, niin mitä vahinkoa tai haittaa siitä olisi?
Hyötyinä ainakin olisi :
-päästöjen väheneminen liikenteen osalta
-autokanna uusiutuminen
-kansalaisille edullisesti parempia autoja
Haitat?Haittoja tulee dieselautojen omistajille, jotka vaihtavat autonsa uuteen autoon hyvityshinnan ollessa Saksan hintojen mukainen.
- Ennustamista
Nimittäinkin kirjoitti:
Haittoja tulee dieselautojen omistajille, jotka vaihtavat autonsa uuteen autoon hyvityshinnan ollessa Saksan hintojen mukainen.
Niin. Voi olla noin tai sitten ei. Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden.
Vanhojen dieselien päästöjutut kun on saatu ’päätökseen’, niin ei tämä päästöjahti mihinkään lopu. Eikä vaikea arvata seuraavaa kohdetta ja sen seurauksena hintasuhteet voi muuttua isostikin ja moneltakin osin.
Voihan käydä niinkin, että kaikki muutkin polttomoottoriautot halpenee. Jos bensa-autojen määrää ei saada pienennettyä, niin EU:n nykyisiä päästörajoja ei kyetä saavuttamaan. Saati jos bensa-autojen määrä vielä kasvaa ja päästörajat kiristyvät.
Tai sitten ei.
Muistan hyvin, kun kevareissa kiellettiin kaksitahtisten uusmyynti. Ja päästöt siinä .... kevareissahan kaksitahtiset olivat ylivoimaisia nelitahtisiin verrattuna suorituskyvyn ja väännön puolesta. Käytettyjen kaksitahtisten kysyntä ’räjähti’ ja hinnat nousivat.
Näinkin voi käydä vanhojen dieseleidenkin osalta tai sitten ei.
Tai päästöt ja niiden vähäisempi tuottaminen nouseekin tärkeäksi myös polttomoottoreissa ja verot pienenevät ja hintaa alenee. Silloinhan uudet dieselit halpenevat, jolloin välirahan kanssa voikin olla toisin. Tai sitten ei, Suomessa ainakaan ei, mutta jospa EU.....
Tai sitten kaikkien polttomoottoriautojen poistuminen tuleekin nopeammin eteen. Silloin... niin mitä silloin.
Tai sitten jotain muuta - EnnustajaÄijä
Ennustamista kirjoitti:
Niin. Voi olla noin tai sitten ei. Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden.
Vanhojen dieselien päästöjutut kun on saatu ’päätökseen’, niin ei tämä päästöjahti mihinkään lopu. Eikä vaikea arvata seuraavaa kohdetta ja sen seurauksena hintasuhteet voi muuttua isostikin ja moneltakin osin.
Voihan käydä niinkin, että kaikki muutkin polttomoottoriautot halpenee. Jos bensa-autojen määrää ei saada pienennettyä, niin EU:n nykyisiä päästörajoja ei kyetä saavuttamaan. Saati jos bensa-autojen määrä vielä kasvaa ja päästörajat kiristyvät.
Tai sitten ei.
Muistan hyvin, kun kevareissa kiellettiin kaksitahtisten uusmyynti. Ja päästöt siinä .... kevareissahan kaksitahtiset olivat ylivoimaisia nelitahtisiin verrattuna suorituskyvyn ja väännön puolesta. Käytettyjen kaksitahtisten kysyntä ’räjähti’ ja hinnat nousivat.
Näinkin voi käydä vanhojen dieseleidenkin osalta tai sitten ei.
Tai päästöt ja niiden vähäisempi tuottaminen nouseekin tärkeäksi myös polttomoottoreissa ja verot pienenevät ja hintaa alenee. Silloinhan uudet dieselit halpenevat, jolloin välirahan kanssa voikin olla toisin. Tai sitten ei, Suomessa ainakaan ei, mutta jospa EU.....
Tai sitten kaikkien polttomoottoriautojen poistuminen tuleekin nopeammin eteen. Silloin... niin mitä silloin.
Tai sitten jotain muutaEnnustaminen on tosiaan mielenkiintoista. Tässä muutamia ennusteita viime vuosilta, jotka eivät ole toteutuneet:
-lyijyn poistaminen bensiinistä tuhoaa moottorit, kun venttiilien vaatimaa ’lyijysuojaa’ ei saada enää polttoaineesta
-katalysaattorit kestävät noin 50-80 tkm, jonka jälkeen ne on vaihdettava ja kustannus useita kymmpitonneja
-bio-osuuden lisääminen polttoaineisiin rikkoo moottoreita, vähentää tehoja, lisää polttoaineen kulutusta
-bensiini- ja dieselpolttoaineiden histaeroon vaikuttavaa veroa muutettiin bensan eduksi ja sen piti tehdä dieselautoilun kannattamatyomaksi, jos samalla ei poisteta/pienennetä käyttövoimaveroa vastaavasti
-Euro6-vaatimukset koituvat dieselautoille kohtalokkaiksi liian kovan typpioksidirajan vuoksi ja dieselien hinnat nousevat taivaisiin
-autoveroa on pakko Suomessa laskea, kun autotehtaat päättivät lopettaa hinnoittelussaan maakohtaiset erot. Suomeen tuotujen autojen tehdashinnathan lienevät tuolloin yhdet masilman halvimmista, joilla valmistajat kompensoivat Suomen massiivisia ostoon liittyviä autoveroja, jottei myyntihinnat nut ihan järjettömiksi olisi menneet
-autovero poistetaan tai lasketaan reippaasti ja siirrytään vähitellen käytön verotukseen. No tämä on kyllä osin toteutunut eli tuo käytön verotus on noussut, mutta tuo toinen ei vielä niinkään.
Nämä tässä äkkiä muistaen. Varmasti löytyy lisääkin runsaasti...
Mutta ei se mitään, jatketaan vain ennustamistä edelleen. Nyt juuri tällä hetkellä on muodikasta nimenomasn dieselautoihin liittyvien ennusteiden väsääminen... huomenna luultavasti jostain muusta. - Eiennustusta
EnnustajaÄijä kirjoitti:
Ennustaminen on tosiaan mielenkiintoista. Tässä muutamia ennusteita viime vuosilta, jotka eivät ole toteutuneet:
-lyijyn poistaminen bensiinistä tuhoaa moottorit, kun venttiilien vaatimaa ’lyijysuojaa’ ei saada enää polttoaineesta
-katalysaattorit kestävät noin 50-80 tkm, jonka jälkeen ne on vaihdettava ja kustannus useita kymmpitonneja
-bio-osuuden lisääminen polttoaineisiin rikkoo moottoreita, vähentää tehoja, lisää polttoaineen kulutusta
-bensiini- ja dieselpolttoaineiden histaeroon vaikuttavaa veroa muutettiin bensan eduksi ja sen piti tehdä dieselautoilun kannattamatyomaksi, jos samalla ei poisteta/pienennetä käyttövoimaveroa vastaavasti
-Euro6-vaatimukset koituvat dieselautoille kohtalokkaiksi liian kovan typpioksidirajan vuoksi ja dieselien hinnat nousevat taivaisiin
-autoveroa on pakko Suomessa laskea, kun autotehtaat päättivät lopettaa hinnoittelussaan maakohtaiset erot. Suomeen tuotujen autojen tehdashinnathan lienevät tuolloin yhdet masilman halvimmista, joilla valmistajat kompensoivat Suomen massiivisia ostoon liittyviä autoveroja, jottei myyntihinnat nut ihan järjettömiksi olisi menneet
-autovero poistetaan tai lasketaan reippaasti ja siirrytään vähitellen käytön verotukseen. No tämä on kyllä osin toteutunut eli tuo käytön verotus on noussut, mutta tuo toinen ei vielä niinkään.
Nämä tässä äkkiä muistaen. Varmasti löytyy lisääkin runsaasti...
Mutta ei se mitään, jatketaan vain ennustamistä edelleen. Nyt juuri tällä hetkellä on muodikasta nimenomasn dieselautoihin liittyvien ennusteiden väsääminen... huomenna luultavasti jostain muusta.Sitä ei tarvitse ennustaa, että dieselautojen hinnat ovat tulleet Saksassa alas 25-30 prosenttia., se on tosiasia. Jokainen voi mielessään pähkäillä, mitä vaikutuksia sillä on Suomen hintatasoon vapaassa markkinataloudessa.
- EnnustajaÄijä
Eiennustusta kirjoitti:
Sitä ei tarvitse ennustaa, että dieselautojen hinnat ovat tulleet Saksassa alas 25-30 prosenttia., se on tosiasia. Jokainen voi mielessään pähkäillä, mitä vaikutuksia sillä on Suomen hintatasoon vapaassa markkinataloudessa.
Aivan ja jokainen ilman muuta voi itsekin ennustaa mitä vaikutuksia tuollakin kuten monella muullakin on Suomessa.
Ja sitähän täälläkin on tehty jo vuosia ja vuosia.... - Jyfjhhok
Eiennustusta kirjoitti:
Sitä ei tarvitse ennustaa, että dieselautojen hinnat ovat tulleet Saksassa alas 25-30 prosenttia., se on tosiasia. Jokainen voi mielessään pähkäillä, mitä vaikutuksia sillä on Suomen hintatasoon vapaassa markkinataloudessa.
Olipa tuossa edellä kirjoitetussa listassa viime vuosien ennusteissa muitakin ’yhtä varmoja’ ennusteita.
Esim tuo polttoaineverotusten muuttaminen bensan eduksioli ’takuuvarma’ , koska verotuksella on niin iso merkitys polttoaineiden hintaan. Siinä taisi päästä unohtumaan markkinavoimat, joilla on monia muitakin kriteereitä hinnanmuodostuksessa kuin verotus, huolimatta verojen suuresta osuudesta.
Markkinoilla yllätykset ovat lähes aina pääsääntö, ei poikkeus.
- kauppa.se.kannattaa
Ulosmyyntihinta pysyy samana, sisäänostohinta vain romahtaa.
- lopun-alku
Diesel henkilöautoja ei ole enään vuonna 2030 sillä niille tulee täysi kielto. Vain raskasliikenne ja vastaavat kulkee sen jälkeen enään dieselillä ja kaikki muut kielletään.
- lupoff7
Ei vain Diesel, vaan kaikki polttomoottorit.
- näin_etenee_talous
" Bensiinin kulutus oli viime vuonna edelleen laskusuunnassa, kun samalla dieselöljyn kulutus jatkoi kasvu-uralla. (IS 13.2.)"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4684187Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181732- 1171567
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891494Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991438Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601405- 521356
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi991272- 451129
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341098