Tuorepuristettu punajuurimehu, onko turvallista?

PitääköKeittää

Raa'an punajuuren käyttämistä salaatteihin ei suositella ruokamyrkytysvaaran takia.
Entä raa'oista punajuurista tehty terveelliseksi todettu tuorepunajuuritäysmehu, onko sen juominen myös riskialtista, jos punajuuret pestään ja kuoritaan kunnolla ennen mehuprässissä puristamista?

18

3874

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MultaTuli

Onko se kuorissa oleva multa josta se ruokamyrkytys voi tulla?

• Ei-raakana

Punajuurta kannattaa syödä, kunhan se on hyvin kypsennetty. (MOSTPHOTOS)

Raakana tarjottu punajuuriraaste on aiheuttanut Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) mukaan useita ruokamyrkytysepidemioita viime kymmenen vuoden aikana. Epidemiat ovat olleet pääosin yksittäisiä.

Vuonna 2010 punajuuriepidemioissa sairastui peräti 100 henkilöä. Kaikissa tapauksissa kotimainen punajuuri oli tarjottu raakaraasteena henkilöstöravintoloissa, päiväkodeissa tai kouluissa.

Epidemioissa sairastuneiden yleisimmät oireet olivat pahoinvointi ja vatsakivut. Lisäksi raportoitiin päänsärkyä, väsymystä ja oksentelua. Monilla oireet alkoivat alle tunnin kuluessa ruokailusta ja kestivät muutamia tunteja.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2016051321555106_tr.shtml

• cdryfr
        Ei-raakana kirjoitti:

Punajuurta kannattaa syödä, kunhan se on hyvin kypsennetty. (MOSTPHOTOS)

Raakana tarjottu punajuuriraaste on aiheuttanut Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) mukaan useita ruokamyrkytysepidemioita viime kymmenen vuoden aikana. Epidemiat ovat olleet pääosin yksittäisiä.

Vuonna 2010 punajuuriepidemioissa sairastui peräti 100 henkilöä. Kaikissa tapauksissa kotimainen punajuuri oli tarjottu raakaraasteena henkilöstöravintoloissa, päiväkodeissa tai kouluissa.

Epidemioissa sairastuneiden yleisimmät oireet olivat pahoinvointi ja vatsakivut. Lisäksi raportoitiin päänsärkyä, väsymystä ja oksentelua. Monilla oireet alkoivat alle tunnin kuluessa ruokailusta ja kestivät muutamia tunteja.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2016051321555106_tr.shtml

Kannattaa ostaa purkkipunajuuria. Lidlistä niitä saa edullisesti.

• Muutenhyviä
        cdryfr kirjoitti:

Kannattaa ostaa purkkipunajuuria. Lidlistä niitä saa edullisesti.

Niissä on vaan liikaa sokeria ainakin niissä isoissa lasipurkeissa.
        Aika kaloripitoisia ja makeita.

• tykhfg
        Muutenhyviä kirjoitti:

Niissä on vaan liikaa sokeria ainakin niissä isoissa lasipurkeissa.
        Aika kaloripitoisia ja makeita.

Syön Lidlistä ostettua punajuurta silakkalaatikon kanssa. Namia.

• kypsenää.d

kuka hvetti ny mitään raakaa syö ?

• Ikuinen-laihduttaja

No minä helvetti syön porkkanoita raakana kun vedän
        kuorimaraudalla millin pois pinnasta ensin.

• Raakaa_peliä

Japanilaiset syö raakana kalaakin -Sushia.
        Minä syön raakana kurkkua tomaatteja omenoita päärynöitä
        appelsiineja ynnä paljon muutakin.

• Popsiporkkanaa

Raakaravinnon idea on no. terveellisyys kun ravintoaineet eivät häviä keitettäessä ja / tai paistettaessa. Eikä tarvitse käyttää rasvoja, ainakaan huonoja.

• Raaka-mies

Minä en syö mitään raakana, sensijaan juon
        koskenkorvaa raakana.

• raakaatouhua
        Ikuinen-laihduttaja kirjoitti:

No minä helvetti syön porkkanoita raakana kun vedän
        kuorimaraudalla millin pois pinnasta ensin.

Porkkanaa ei kannattasi syödä sellaisenaan. Juuri oli TV:ssä, että betakaroteenista vain muutama % imeytyy kokonaisena syödessä, raasteena ja kypsennettynä enemmän, olikohan jotain 30%, mutta mehuna lähes kaikki.

Onkohan noissa punajuurisairastumissa kyse jostain muusta vai nitraatista? Ainakin porkkanaoissa voi olla kuorissa vaaraliisia bakteereja tai mitä ovatkin, samoin kuin ulkomaisissa pakastevadelmissa. Molempia olen syönyt sellaisenaan, mutta porkkanat kannattaa näköjään käyttää jotenkin muuten, ostaa mehuna tai tehdä itse mehuksi.

https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/koostumus/elintarvikeparanteet/lisaaineet/tietoa-yksittaisista-aineista/nitraatti/usein-kysyttya-nitraatista-ja-nitriitista/

• Llvvk

Itsekasvatetuissa punajuurissa ei ole minkäänlaista tautivaaraa. Teollisessa mittakaavassa kasvatetuissa piilee vaara koska niitä käsittelee pellolta varastoon ja pakkaukseen ulkolainen halpatyövoima, joilla ei ole oikein hygienia hanskassa.

• Basianssi

Voisko evira ottaa myös kantaa kännyköiden turvallisuteen noin bakteerimielessä

• LääketieteenVahtimestari

Punajuurimehu aiheuttaa reisiluusyöpää. Tutkittu juttu jo Eestissä 30-luvulla. Siks niistä tulikin kommareita.

• 1tätönen

Syön kaupasta ostettuja porkkanoita kraanadellä tai kaivovedellä huuhdottuina, välillä näin perunaakin. Joskus olen maasta nyhtämäni tuoreen porkkanan vain pyyhkinyt puhtaaksi mullasta ennen syömistä. Ei ole tullut tauteja. Nämä tavat minulla on ollut lapsuudesta saakka.
      Kaupasta ostettua punajuurtakin on tullut maisteltua näin, mutta pidän enemmän keitetyn punajuuren mausta. Ei ole siitäkään ole tullut tauteja.
      Suurkeittiön henkilökunnan käsistä lienevät nuo tautitartunnat peräisin.

• glhjfh

Totta turiset.

• Anonyymi

Ei hyvää päivää näitä kommentteja täällä😂 että tuore punajuurimehu aiheuttaa reisiluusyöpää😂😂, ja että purkkipunajuuret on parasta.. No ne ovat keitettyjä ja säilötty sokeriliemessä. Nimenomaan raakana niissä säilyy kaikki tärkeät vitamiinit. Itse ostan luomupunajuuria, en edes kuori vaan pesen juuresharjalla ja mehusta sen, eikä koskaan mitään ongelmia Vaikka sairastan kroonista suolistotulehdusta c u:ta..

• Anonyymi

Maaperässä on bakteereja jotka aiheuttavat ruokamyrkytyksiä, siis mullassa. Kasvikset on aina pestävä huolellisesti ja kuormittava tarvittaessa ja vieläkerran huuhdottava. Itse teen smoothieta raa-asta punajuuresta ja omenasta. Lisään siihen jotain nestettä esim. Vettä, mustikkasoppaa ynm. Hyvää ja terveellistä. Ei pienille lapsille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1598
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1459
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1299
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1290
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1214
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1199
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      1002
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      181
      894
    Aihe