Onko apostolinen usko muuttunut Raamatussa?

Advis

Onko joku tutkinut sitä, miten Paavali ja kumppanit ovat soveltaneet Jeesuksen opetuksia Raamatussa? Tai sitä, miten Heidän uskonsa ja opetuksensa ovat muuttuneett Raamatun kirjoituksissa ajan edetessä? Ovatko opetuslapset pitäneet Jeesuksen opit vai ovatko he keksineet omia sovellutuksia niistä oman kulttuurinsa mukaisesti?

31

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkittuon

      Apostolit ja alkuseurakunta pitivät sapatin pyhänä niinkuin Jeesuskin teki. Vähitelleen antikristilliset voimat muuttivat Raamatun opit harhoihin.

      • Advis

        Missä kohden Raamattua tämä eriyisesti käy esille?


      • vaihdasapattilevyä

        Taas se alkoi koirien sapattiräksytys se siitä pastorien jatkuvasta opetuksen tuloksesta.
        Eikö adventisteilla ole muuta annettavaa?


      • pyhpyh237482347
        vaihdasapattilevyä kirjoitti:

        Taas se alkoi koirien sapattiräksytys se siitä pastorien jatkuvasta opetuksen tuloksesta.
        Eikö adventisteilla ole muuta annettavaa?

        Eipä näytä olevan teillä sapatin vihaajilla mitään annettavaa.


      • pyhpyh238748234
        Advis kirjoitti:

        Missä kohden Raamattua tämä eriyisesti käy esille?

        Lue Danielia ja Ilmestyskirjaa, niin tiedät.


      • valhejuutalaisille

        Ilmestyskirjassa ei ole mainintaa sapatista.

        Raamatussa käsketään varomaan valhejuutalaisia ja harhaoppisia karttamaan esim. adventisteja ja jehovia.
        Tämä on Jumalan viisautta.


      • Advis
        pyhpyh238748234 kirjoitti:

        Lue Danielia ja Ilmestyskirjaa, niin tiedät.

        Jos voisit nyt kuitenkin kertoa minulle missä kohden Uutta testamenttia apostolit muuttivat tulkintaansa Danielin kirjasta? Näinhän väitätte? Ilmestyskirjaa he tuskin edes lukivat, joten heidän tulkintansa siitä ei ole voinut muuttua.


      • kerrataan.ko.taas

        Tässä ei adventistien lähdetieto. Eli taotaanko taas rautaa, kun näyttää tarvetta olevan=? Tietoa löytyy riittävästi. Sapatti on raamatullinen lepopäivä.

        http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm

        RAAMATULLINEN LEPOPÄIVÄ

        "Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korinttoon...Ja hän keskusteli syna­goo­gassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia usko­maan" (Ap.­t.18:1, 4).

        Lepopäiväkysymys on yksi vaikea opillinen kiistan aihe ns. kristikunnassa ja asiasta on monenlaisia mielipiteitä. On niitä, jotka pakanakristillisyydenkin keskellä haluavat viettää sapattia Jumalan antamana alkuperäisenä lepopäivänä. Toiset taas ovat sitä mieltä, että Kristuksen ylösnousemuksen muistoksi uuden liiton kristikunnan tulee viettää viikon ensimmäistä päivää, sunnuntaita, lepopäivänä, sapatin asemesta. Joidenkin tulkinnan mukaan kristityn lepopäivällä ei ole väliä, vaan mikä tahansa päivä käy uuden liiton uskovalle lepopäiväksi, jos haluaa sellaista yleensä vietää. Jotkut taasen ajattele­vat, että sapatti kuuluu juutalaisille, mutta pakanakristityille kuuluu sunnuntai. Jotta asia selvenisi, käymme tutkimaan asiaa Raamatun kokonaisvaltaisen ilmoituk­sen ja historian yhtäpitä­vän todistuk­sen valossa.

        Sapatin merkitys
        Kumosiko Jeshua sapatin?
        Kumosiko Paavali sapatin?
        Onko päivällä väliä?
        Sapatti - tulevaisten varjo
        Sapattina on lupa tehdä hyvää
        Ihmisen poika on sapatin herra
        Kuuluuko sapatti pakanauskoville?
        Viikon ensimmäinen päivä
        Mistä sunnuntai on peräisin?
        Sapatin ennalleen asettaminen rauhanvaltakunnassa
        Sapatin pyhittämisen siunaus pakanauskoville jne.
        Eli aloitammeko tutkia, ja todeta, että sunnuntaiherrat puhuvat pakanallista Baabeli- hapatetta.
        Siitä on puhuttu, mutta kuurot ja sokeat eivät kuule, eikä näe. Mutta perinneoppi, se on heille omasta herrasta. Siinä te jubileeraatte.


    • seonominaisuuseivika

      Koirat räksyttävät sapatista ja Karavaani kulkee.
      Hirvittävä paikka tuo sapattiadventistien Taivas.

      kts. "Pitcairn"

      • Mitä sinä tiedät taivaasta?


    • sapattikarusellipyörii

      ADVENTISMI PERUSTUU VALHEESEEN JA SAPATTILEVYN PYÖRITYKSEEN

      "Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät."
      SAPATTILEVYN PYÖRITTÄJÄT HAUKKUVAT JA RÄKSYTTÄVÄT KUIN LUONNEVIKAISET KOIRAT.
      -parasta adventismiainesta Flinkin fundamentalistisesta koulukunnasta

      • Ilm. 22:15
        15 Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.

        Adventismi perustuu kylläkin täysin Raamatulle. Vain ja ainoastaan Raamatulle. Sen sijaan valhetta on sapatin korvaaminen sunnuntaille. Kertaus: Valhetta on sapatin korvaaminen sunnuntailla. Rakastatko valhetta?


      • Iso_adventisti
        Yksi_usko kirjoitti:

        Ilm. 22:15
        15 Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.

        Adventismi perustuu kylläkin täysin Raamatulle. Vain ja ainoastaan Raamatulle. Sen sijaan valhetta on sapatin korvaaminen sunnuntaille. Kertaus: Valhetta on sapatin korvaaminen sunnuntailla. Rakastatko valhetta?

        Ei vain ja ainoastaan Raamatulle vaan Raamatulle ja myös Ellen Whiten kirjoituksille. Kaikki Whiten kirjoitukset eivät kestä Raamatun valoa. Opettele kirkkosi historia ja Raamattusi niin et tule valehdelleeksi asioista.


    • Advis

      Tuliko liian vaikeita kysymyksiä kun vastaukset ovat diipadaapaa ja otsikon aiheen vierestä?

      • <<Onko joku tutkinut sitä, miten Paavali ja kumppanit ovat soveltaneet Jeesuksen opetuksia Raamatussa? Tai sitä, miten Heidän uskonsa ja opetuksensa ovat muuttuneett Raamatun kirjoituksissa ajan edetessä? Ovatko opetuslapset pitäneet Jeesuksen opit vai ovatko he keksineet omia sovellutuksia niistä oman kulttuurinsa mukaisesti?>>

        Olen sitä mieltä, että kaikissa seurakunnissa oppi ei ole samaa kuin apostolien aikana. Jeshua ei tuonut uutta oppia vaan täydensi Vanhaa testamenttia. Opetuslapset eivät myöskään muuttaneet Jeshuan oppia. Oppi kylläkin ajan saatossa on muuttunut niin paljon, että juutalaiset ja lukuisat kristittyjen lahkot eivät tunne enää yhteistä uskoa, yhtä ja ainoaa uskoa, jonka pitäisi yhdistää juutalaiset ja kristityt.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Onko joku tutkinut sitä, miten Paavali ja kumppanit ovat soveltaneet Jeesuksen opetuksia Raamatussa? Tai sitä, miten Heidän uskonsa ja opetuksensa ovat muuttuneett Raamatun kirjoituksissa ajan edetessä? Ovatko opetuslapset pitäneet Jeesuksen opit vai ovatko he keksineet omia sovellutuksia niistä oman kulttuurinsa mukaisesti?>>

        Olen sitä mieltä, että kaikissa seurakunnissa oppi ei ole samaa kuin apostolien aikana. Jeshua ei tuonut uutta oppia vaan täydensi Vanhaa testamenttia. Opetuslapset eivät myöskään muuttaneet Jeshuan oppia. Oppi kylläkin ajan saatossa on muuttunut niin paljon, että juutalaiset ja lukuisat kristittyjen lahkot eivät tunne enää yhteistä uskoa, yhtä ja ainoaa uskoa, jonka pitäisi yhdistää juutalaiset ja kristityt.

        Siis oikeastaan ei pitäisi olla olemassakaan eroja juutalaisten ja kristittyjen kanssa. Usko Jeshuaan on yksi ja laista (=Toorasta) ei katoa pienikään piirto ennen kuin Jeshua tulee Messiaana, Herrain Herrana ja Kunnian Kuninkaana.


      • Advis
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Onko joku tutkinut sitä, miten Paavali ja kumppanit ovat soveltaneet Jeesuksen opetuksia Raamatussa? Tai sitä, miten Heidän uskonsa ja opetuksensa ovat muuttuneett Raamatun kirjoituksissa ajan edetessä? Ovatko opetuslapset pitäneet Jeesuksen opit vai ovatko he keksineet omia sovellutuksia niistä oman kulttuurinsa mukaisesti?>>

        Olen sitä mieltä, että kaikissa seurakunnissa oppi ei ole samaa kuin apostolien aikana. Jeshua ei tuonut uutta oppia vaan täydensi Vanhaa testamenttia. Opetuslapset eivät myöskään muuttaneet Jeshuan oppia. Oppi kylläkin ajan saatossa on muuttunut niin paljon, että juutalaiset ja lukuisat kristittyjen lahkot eivät tunne enää yhteistä uskoa, yhtä ja ainoaa uskoa, jonka pitäisi yhdistää juutalaiset ja kristityt.

        Ilmeisesti olet oikein tutkinut sitä, ettei esim Paavalin painotukset tietyissä asioissa eronneet Jeesuksen opetuksista? Odotan mielenkiinnolla vastakommentteja muilta kirjoittajilta.


      • Advis
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Onko joku tutkinut sitä, miten Paavali ja kumppanit ovat soveltaneet Jeesuksen opetuksia Raamatussa? Tai sitä, miten Heidän uskonsa ja opetuksensa ovat muuttuneett Raamatun kirjoituksissa ajan edetessä? Ovatko opetuslapset pitäneet Jeesuksen opit vai ovatko he keksineet omia sovellutuksia niistä oman kulttuurinsa mukaisesti?>>

        Olen sitä mieltä, että kaikissa seurakunnissa oppi ei ole samaa kuin apostolien aikana. Jeshua ei tuonut uutta oppia vaan täydensi Vanhaa testamenttia. Opetuslapset eivät myöskään muuttaneet Jeshuan oppia. Oppi kylläkin ajan saatossa on muuttunut niin paljon, että juutalaiset ja lukuisat kristittyjen lahkot eivät tunne enää yhteistä uskoa, yhtä ja ainoaa uskoa, jonka pitäisi yhdistää juutalaiset ja kristityt.

        Mitä muuten olet mieltä siitä, että Jeesus saarnasi taivasten valtakunnasta mutta Paavali ei saarnannut? Entä mitä mieltä olet siitä, että Paavali saarnasi vanhurskautuksesta uskon kautta mutta Jeesukselta ei löydy yhtään saarnaa tästä aiheesta? Tai siitä, että Jeesuksen ja Pietarinkin mukaan pelastukseen tarvitaan katumus, vesikaste ja usko mutta Paavalin mukaan pelastus saadaan yksin armosta?


      • Advis kirjoitti:

        Ilmeisesti olet oikein tutkinut sitä, ettei esim Paavalin painotukset tietyissä asioissa eronneet Jeesuksen opetuksista? Odotan mielenkiinnolla vastakommentteja muilta kirjoittajilta.

        Paavali kirjoitti erilaisille seurakunnille, joilla oli omat ongelmansa ja pakanuudesta tulleet jutut, kuten se, että yritettiin sapattia ja juhlia viettää kerätäkseen pisteitä ym.


      • Advis kirjoitti:

        Mitä muuten olet mieltä siitä, että Jeesus saarnasi taivasten valtakunnasta mutta Paavali ei saarnannut? Entä mitä mieltä olet siitä, että Paavali saarnasi vanhurskautuksesta uskon kautta mutta Jeesukselta ei löydy yhtään saarnaa tästä aiheesta? Tai siitä, että Jeesuksen ja Pietarinkin mukaan pelastukseen tarvitaan katumus, vesikaste ja usko mutta Paavalin mukaan pelastus saadaan yksin armosta?

        En ymmärrä, miten saat jotain ristiriitaa noista aiheista? Minulla ei ole noissa aiheissa mitään ongelmaa. Jeesuksen, Paavalin ja Pietarin opetus on yhdenmukaista.


    • Kirjakääröt

      Ap.t.17:2 Biblia (1776). Ja Paavali, tapansa jälkeen, meni sisälle heidän tykönsä ja jutteli heille kolme lepopäivää Raamatuista.

      • Aika jännä, että Bibliassa 2. Moos. 20:8 kuuluu "Muista sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit." mutta tässä kohtaa sapatti on käännetty lepopäiväksi.


    • Kirjakääröt

      Luuk.16:17 Biblia. Pikemmin taivas ja maa hukkuu, kuin rahtukaan laista putoo.

    • opetus.kunniaan

      Kyllä nykyään on seurakuntaa, jonka tarkoitus on palata Apostoliseen oppiaikaan. Ei sitä, mitä meidän SuomenSiion kantaa manttelinsa suojissa, katolista ja Baabelilaista oppia.
      Jokaisellahan on Sana, mutta kumma, kun ei eletä sen mukaisesti. Tosin joku joukko voi elääkin.

      • Nykyään on yksittäisiä uskovia juutalaisissa ja eri seurakunnista ja seurakuntiin kuulumattomia, jotka ovat jo palanneet Jeesuksen ja apostolisen ajan uskoon.


    • Kuplapuhkee

      Ap.t.20:9-10 "ja hänet nostettiin ylös kuolleena." 10 "Älkää hätäilkö, sillä hänessä on vielä henki. Siis valekuollut.

      • Ei ole soveliasta pilkata Pyhää Henkeä.

        Apt 10:9-10
        9 Muuan Eutykos-niminen nuorukainen istui ikkunalla, ja kun Paavali yhä jatkoi puhettaan, hän vaipui syvään uneen ja nukuksissa putosi kolmannesta kerroksesta alas. Hänet nostettiin kuolleena maasta. 10 Mutta Paavali meni alas, painautui häntä vasten, kietoi kätensä hänen ympärilleen ja sanoi: "Älkää hätäilkö, hän on hengissä."


    • Kirjakääröt

      2Kor.11:25 Biblia (1776). Kolmasti olen vitsoilla piesty. Olin kerran kivitetty. Kolmasti olen minä tullut haaksirikkoon. Yön ja päivän olin meren syvyydessä. Ja kaiken tämän jälkeen Pave vielä kirjoittelee.

      • uskon.tähden

        Kyllä, ja edelleen tapahtuu, kun katsotaan näitä uskonsa tähden vangittuja vieraissa maissa. Jotkut päätyvät martyyriyteen.
        Sillä, mitä uskomme, on meihin kokonaisvaltainen vaikutus.


    • Paavali ei näyttänyt tunteneen Matteuksen evankeliumin tiettyjä kohtia ja niiden mukaisia Jeesuksen sanoja.

      Jeesus kielsi opetuslapsia sanoen

      Matt 23:9 Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.

      Paavali sanoi itseään Korintton seurakunnan isäksi ja hänen sanojaan voidaan pitää ristiriitaisena em. "Jeesuksen sanojen" kanssa.

      1Kor 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

      Fundamentalisti takertuu sanoihin eikä näe tuossa mitään ristiriitaa, koska kukaan ei kutsu isäkseen Paavalia, mutta Paavali sanoo olevansa korinttolaisten isä.

      Toinen ristiriita näyttäisi olevan tässä. Jeesus sanoi Matteuksen evankeliumin mukaan:

      Matteuksen evankeliumi:
      5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
      5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
      5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
      5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
      5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
      5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

      Juutalaiset lainkiivailijat vainosivat Paavalia, mutta hän ei näyttänyt rukoilevan heidän puolestaan ainakaan niinä hetkinä, kun saneli kirjeitään. Sen sijaan hän sanoi heidän olevan kirottuja ja käytti heistä tosi karkeaa kieltä. (Gal 1-6; Fil 3)

      Paavali ei pitänyt parannusta ja anteeksiantoa enää mahdollisena Aleksanterin kohdalla, mutta oliko se sitten vastoin Jeesuksen opetusta vai ei - siitä voidaan olla monta eri mieltä. (2Tim 4:14-15) Myös Pietari, Juuda ja Heprealaiskirje puhuvat ihmisistä, jotka eivät voi enää pelastua, koska ovat luopuneet Herrasta. (2Piet 2:12-22; Jda 1:4-19; Hebr 6:4-8; 10:25-31) Jotkut pitävät näitä sanoja todistuksena "pyhän hengen pilkasta" ja siten yhtenevinä herran sanojen kanssa. Toiset eivät usko Paavalia Timoteuskirjeiden kirjoittajaksi ja muillekaan kirjeille he eivät "Jumalan sanan" arvoa anna (pitävät näitä opetuksia Jumalan tahdon vastaisina ja vastoin Jumalan tahtoa kirjoitettuina).

    • Voihanvitalis

      Kuka pirulainen on tämän Raamatun kirjoittanut. Job.7:8 Ken minut näki, sen silmä ei minua enää näe, sinun silmäsi etsivät minua, mutta minua ei enää ole. Biblia (1776). Ei yksikään silmä, joka minut näkee, pidä minua enempi näkemän. Sinun silmäs katsokoon minua, sitte minä hukun. Jumala hukkasi itsensä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      40
      3264
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      97
      2553
    3. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      136
      2118
    4. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      108
      1551
    5. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      11
      1544
    6. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      15
      1426
    7. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1349
    8. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      53
      1320
    9. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      80
      1319
    10. Taas yksi persuämmä sekosi

      Kun lapsilla oli korona-aikana kirkossa hengityssuojaiet käytössä. Persuämmä piti asiaa lasten pahoinpitelynä. https://
      Maailman menoa
      240
      1117
    Aihe