ikonit kodissa

timotei

Miten ikonit sijoitetaan ortodoksisessa kodissa, vai onko siitä mitään erityistä "sääntöä"? Onko niitä joka huoneessa? Luulisin, että jokainen rukoilee tarpeidensa mukaan, mutta mikä on yleinen käytäntö...vai onko sellaista (tarkoitan ikonin edessä kotona)? Kyllä kai ortodoksit rukoilevat myös ilman ikonia! Vähän tyhmältä kuulostaa nuo kysymykset, mutta kysyn kuitenkin.

33

6499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sisustaja

      Tässä on pari asiaa koti-ikonien sijoittelusta. Kreikkalaisen käytännön mukaan ikonit pannaan itäseinille, kun taas venäläisessä käytännössä ikonit pannaan itänurkkiin. Myös jokin ikoni pannaan jonnekin seinänpinnalle heti asunnon ulko-oven jälkeen, jotta ihmiset tervehtisivät ristinmerkkein ikonia heti tultuaan asunnon sisään.

      • perunasalaatti

        Nykyaikana pitää aina perustella toimintatapojaan.Perusteleppa sinä kristinuskon valossa miksi juuri näin?

        Mikä merkitys kristinuskossa on ikonilla ja sen sijoittelulla?


    • ruttojänis

      Jostakin muistan sellaista, että joka huoneessa tulisi olla ikoni (itänurkka mielellään). Ikoni sijoitetaan aika korkealle, n. 190 cm lattiasta ja ikonin lähelle ei tulisi laittaa tauluja tai muita juttuja. Rukoillahan voi ilman ikoniakin, mutta ortodokseilla on tapana hiljentyä aamu- ja iltarukoukseen ikonin edessä. Viisaammat varmaan kertovat lisää.

    • Johannes

      Karjalaisessa perinteessä ikoniNURKKAA kutsuttiin suureksi tsupuksi. Se on huoneen nurkka, joka sijaitsee vastapäätä ovea. Näin siksi, että huoneeseen tulija ensimmäiseksi huomaa ikonit, tekee ristinmerkin ja vasta sitten tervehtii huoneessa olevia ihmisiä. Tähän nurkkaan ikonit sijoitetaan suhteellisen korkealle (noin kaksi metriä lattiasta on hyvä korkeus). Jos ikoneita on monta, Kristuksen ikonin tulisi olla ylimpänä. Ikoneita voi ja on hyväkin olla jokaisessa huoneessa. Ikoni ei ole välttämätön rukoilemisessa, mutta se auttaa keskittämään ajatukset ja lisäksi muistuttaa siitä, että pyhät ihmiset ovat esikuviamme hengellisessä elämässä.

      • Oppilas-Sanna

        Olen kovin kiinnostunut ortodoksi kirkosta ja osallistunut kirkon toimintaan viimeaikoina.
        Enimmäkseen laulamalla kuorossa joka onkin tosi mielenkiintoista ja mukavaa!

        Haluaisin laittaa kotialttarin mutta kuulin että ikonit ovat todella kallliita...

        Mistä yleensä voisin niitä hankkia ja saisiko mistään kohtuuhinnalla? Toivottavasti kotialttarin teko ei olisi rahasta kiinni?


      • p.netstori
        Oppilas-Sanna kirjoitti:

        Olen kovin kiinnostunut ortodoksi kirkosta ja osallistunut kirkon toimintaan viimeaikoina.
        Enimmäkseen laulamalla kuorossa joka onkin tosi mielenkiintoista ja mukavaa!

        Haluaisin laittaa kotialttarin mutta kuulin että ikonit ovat todella kallliita...

        Mistä yleensä voisin niitä hankkia ja saisiko mistään kohtuuhinnalla? Toivottavasti kotialttarin teko ei olisi rahasta kiinni?

        Painokuvia tai osittain käsin maalattuja on erihintaisia ja koosta riippuen hinnat ovat parista eurosta ylöspäin. 20 eurolla saa jo aika ison.

        Mutta käsin maalatut ovat asia erikseen. Käsityö maksaa, koska ikonin tekemisessä voi hyvin mennä kokeneelta maalarilta aiheesta riippuen viikosta kuukauteen.Nopeimmin valmistuu piehenkö ikoni, jossa on yksi hahmo. Monihahmoiset ja isokokoiset ovat asia erikseen. Mitään yleishinnastoa ei ole olemassa, koska jokainen maalari määrittelee oman hintansa. Maalareita tavoittaa vähän huonosti, koska Suomessa ei ole kovin montaa ammattimaalaria, (ehkä 2?) joten ikonimaalarit ovat 99-prosenttisesti ei-ammattilaisia.Seurakunnista kannattaa kysellä, luostareista ja ikonimaalauspiireistä.

        alla linkki Valamon nettikauppaan.

        http://sergei.valamo.fi/cgi-bin/tuohus/process/locale/fi_FI/page/index


      • Foibe
        Oppilas-Sanna kirjoitti:

        Olen kovin kiinnostunut ortodoksi kirkosta ja osallistunut kirkon toimintaan viimeaikoina.
        Enimmäkseen laulamalla kuorossa joka onkin tosi mielenkiintoista ja mukavaa!

        Haluaisin laittaa kotialttarin mutta kuulin että ikonit ovat todella kallliita...

        Mistä yleensä voisin niitä hankkia ja saisiko mistään kohtuuhinnalla? Toivottavasti kotialttarin teko ei olisi rahasta kiinni?

        Itselläni olevat ikonit on kaikki painokuvia. Ei ole ollut varaa ostaa käsinmaalattua, mutta hengellisessä mielessä sillä ei niin ole väliä onko ikoni maalattu vai painettu, tärkeitä ne minulle silti ovat. Joskus jos rikastun (!?!), tilaan käsinmaalatun Jumalanäidin Konevitsalaisen ikonin, se on ollut minulle tärkeä ikoni. Painokuviakin on monentasoisia, vaikkapa Lampukka-kaupassa (Liisankatu, Helsinki) voit käydä niitä katselemassa, jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla.


      • Oppilas-Sanna
        Foibe kirjoitti:

        Itselläni olevat ikonit on kaikki painokuvia. Ei ole ollut varaa ostaa käsinmaalattua, mutta hengellisessä mielessä sillä ei niin ole väliä onko ikoni maalattu vai painettu, tärkeitä ne minulle silti ovat. Joskus jos rikastun (!?!), tilaan käsinmaalatun Jumalanäidin Konevitsalaisen ikonin, se on ollut minulle tärkeä ikoni. Painokuviakin on monentasoisia, vaikkapa Lampukka-kaupassa (Liisankatu, Helsinki) voit käydä niitä katselemassa, jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla.

        Kiitos avusta!

        Niitähän voi kätevästi tilata Valamosta ja vaikka en ole pääkaupunkiseudulla, minulla on siellä ystävä joka kiitollisesti kyllä toimittelee asioita tarvittaessa!

        Siunausta!


      • timotei

        Kun ortodoksit menevät vieraisille toiseen ort.perheeseen, hekö siis ensin ristivät itsensä ikonin edessä ja sitten vasta tervehtivät perhettä?

        Onko tässä eroja Kreikan ja Venäjän välillä?

        Entäs tällainen ulkopuolinen, voiko tehdä jonkin töppäyksen kun menee ort. perheeseen?

        Siunaako pappi ikonit ennen "käyttöä" kodissa? Voiko käyttää saveen valettua ikonia?
        Entä kynttilä siinä tsupussa?


      • p.nestori
        timotei kirjoitti:

        Kun ortodoksit menevät vieraisille toiseen ort.perheeseen, hekö siis ensin ristivät itsensä ikonin edessä ja sitten vasta tervehtivät perhettä?

        Onko tässä eroja Kreikan ja Venäjän välillä?

        Entäs tällainen ulkopuolinen, voiko tehdä jonkin töppäyksen kun menee ort. perheeseen?

        Siunaako pappi ikonit ennen "käyttöä" kodissa? Voiko käyttää saveen valettua ikonia?
        Entä kynttilä siinä tsupussa?

        Valitettavasti ristinmerkkitapa on hyvin vähäinen nykyään, käytännössä sitä ei hirveästi noudateta.

        "Ulkopuolinen" ei voi töpätä, koska hän on ulkopuolinen, ketään ei voi velvoittaa muitten tavoille.

        Meillä Suomessa ikonit siunataan kirkossa siunatulla vedellä ennen käyttöä. Ikonin materiaalilla ei periaatteessa ole merkitystä, kunhan ikoni on merkityksellinen sinulle itsellesi.

        Yleensä käytetään lampukkaa (öljylamppua), mutta miksei tuohusta myös. Tavallinen kynttilä saattaa savuttaa ja näin mustuttaa ikonia, joten sitä ei välttämättä suositella.


      • Publikaani
        Foibe kirjoitti:

        Itselläni olevat ikonit on kaikki painokuvia. Ei ole ollut varaa ostaa käsinmaalattua, mutta hengellisessä mielessä sillä ei niin ole väliä onko ikoni maalattu vai painettu, tärkeitä ne minulle silti ovat. Joskus jos rikastun (!?!), tilaan käsinmaalatun Jumalanäidin Konevitsalaisen ikonin, se on ollut minulle tärkeä ikoni. Painokuviakin on monentasoisia, vaikkapa Lampukka-kaupassa (Liisankatu, Helsinki) voit käydä niitä katselemassa, jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla.

        Olen samaa mieltä, että painokuva ikoni ajaa sen saman asian kuin käsinmaalattukin.
        Muistuu vain mieleen eräs pappi (aikoinaan), joka oli niin periaatteellinen ettei hän siunannut muita kuin käsinmaallattuja ikoneja. Mutta tuskin kukaan enää tuolla linjalla tänä päivänä on (toivottavasti).


      • ponomari Jerma

        ... tapa sijoittaa ikonit ovea vastapäätä olevaan nurkkaan on ihan jees, jos... jos vain sellainen nurkka huoneesta löytyy. Esim. minun keittiöni on niin pieni ja sen kaapit ja ikkuna sijaitsevat siten, että ikonit on sijoitettava ovea vastapäätä olevalle pohjoisseinälle, jotta ne yleensä saadaan tässä tilassa esille.

        Enemmässkin kuin yhdessä ortokodissa käydessäni olen huomannut saman ongelman. Ikonit on onnistuneesti piilotettu nurkkaan ja huoneen paras kuvapaikka on varattu maalliselle taiteelle. Ei kai järjenkäyttö ja soveltaminen ole kielletty, jotta ikonit saadaan arvokkaasti esille ja näkyviin.


      • Sisustaja
        Foibe kirjoitti:

        Itselläni olevat ikonit on kaikki painokuvia. Ei ole ollut varaa ostaa käsinmaalattua, mutta hengellisessä mielessä sillä ei niin ole väliä onko ikoni maalattu vai painettu, tärkeitä ne minulle silti ovat. Joskus jos rikastun (!?!), tilaan käsinmaalatun Jumalanäidin Konevitsalaisen ikonin, se on ollut minulle tärkeä ikoni. Painokuviakin on monentasoisia, vaikkapa Lampukka-kaupassa (Liisankatu, Helsinki) voit käydä niitä katselemassa, jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla.

        Muistakseni ei ole niin väliä, mistä aineesta ikoni on tehty, kunhan se on siunattu vihmontavedellä. Paperi, pahvi, painettu puu, maalattu puu, valettu savi, valettu metalli tai kaiverrettu kivi. Kaikki on samanarvoista. Kaikkein arvokkain on tietenkin maalattu puuikoni.


      • Anonyymi

        Itseasiassa kyse on siitä, että tuo oven vastapäinen nurkka on huoneeseen tullessa vasemmalla, eli "sydämen puolella".

        Näin on minulle kerrottu.


      • Anonyymi

        Ikoninurkka on toisella puolen huonetta, ovesta tulijan "sydämen puolella", eli vasen takanurkka.


    • Arvoesine

      Miten oikein?

      Meillä on tätimme maalaama perintöikoni korkean kaapin päällä
      nurkassa. Olemme hankkineet myös Valamosta lampukan sekä ulospäin seinästä tulevan, kaarevan messinkitelineen sille. Mikä on lampukan oikeaoppinen sijoittelu? Kuinka alas se saa laskeutua suhteessa ikoniin?Aiomme polttaa kupissa parafiinituikkua.

      Kiitos vastaajalle.

    • maalari myös

      Kysyisin käsinmaalattua ikonia jostakin ikonimaalauspiiristä joita on aika paljon.
      Maalauksen harrastajilta voisi saada sopivasti ostettua kun niitä useilla alkaa kerääntyä ajan mittaan.

    • Kyselijä

      Saako ikonin sijoittaa muualle kuin "yleisiin tiloihin"? Tarkoitan että saako ikoni olla vaikka makuuhuoneessa? Näkemäni ikonit ovat olleet yleensä keittiössä tai olohuoneessa. En tosin ihmisten makuuhuoneita ole tutkinutkaan. :D

    • yötönyö

      Ikoni voi olla missä tahansa, autossa, veneessä, WC:ssä, keittiössä, makuuhuoneessa. Paras paikka näyttävällä paikalla ylhäällä nurkassa. Kotikirkko on sitten eri juttu.
      Ulkomaan matkoilta voi ostaa edullisia ikoneja.

    • ppppååpp9p

      Minulla se on ihan lukulampun päällä.Lähimmäiseni maalaama.

      Oma rauhallinen nurkkaus missä voi iltaisin hiljentyä ja lukea.

    • 44r44

      Ortodoksi.net sieltä löytyy tietoja ikoneiden sijoittamisesta.

    • Anonyymi

      Työ virheet,ikonin sijoittaminen koti,rukous, ketä rukoilemme onko linjato oikeamielinen.
      Tämän verran pääsin ulkotiloissa eräs ikonin käyttäjä kertoo, rakennusvirhe et

    • Anonyymi

      Itselläni on pieniä ikoneita sekä seinillä että hyllyllä. Terijoen ort.kirkosta ostin kirkon nimikkoikonin, kauniin, koristellun Kazanin Jumalanäidin pöytäikonin.

      On myös sellainen posliininen "koriste", joka tietenkään ei ole vain koriste, se on ikäänkuin ikonipöytä, samanlainen kuin ort.kirkoissa isoina, lattioilla. Ostin Virossa, Narvasta, ort.kirkosta.

      Venäjältä olen tuonut joitain pieniä ikoneita. Mm. jääkaappimagneetti, jossa kuvattuna tsaariperhe, laitoin sen tarralla arvokkaasti seinälle. Ehkä tuo ei ole varsinainen ikoni, vaan kaiketi valokuvasta tehty.

    • Anonyymi

      Puucees on mökillä kans kaiiken varalta jos sattu perse halkee

    • Anonyymi

      Mitä ortodoksi-uskonto sanoo ikonin varastamisesta? Jos joku varastaa ikonini, tuoko se hänelle onnea?

    • Anonyymi

      Tuomaan evankeliumissa todetaan (108): "Joka juo minun suustani, tulee minun kaltaiseksini. Minusta itsestäni tulee se henkilö, ja piilotetut asiat paljastetaan hänelle.”
      Nyt ymmärrän miksi ikonini Jeesuskuva näyttää puhuvan kynttilän valossa, ja hänen kasvonsa vaihtuvat kaikkien niiden ihmsten kasvoiksi, jotka ovat puhuneet hänen sanojaan.

    • Anonyymi

      Lapsena, tuolloin vielä luterilaisena, ihmettelin miksi sukulaisemme ortodoksivaimo oli laittanut Jeesuksen nurkkaan- mielestäni häpeämään- siis ikonina. Kun nurkkiin passitettiin yleensä vain häpeämään, niin minusta oli käsittämätöntä, miten hän saattoikin pitää Jeesuksen kuvaa nurkassa.

    • Anonyymi

      5.Moos 27:
      15. 'Kirottu olkoon se, joka tekee veistetyn tai valetun jumalankuvan, taitajan kätten työn, ja salaa asettaa sen palvottavakseen. Se on iljetys Herralle.' Koko kansa vastatkoon: 'Aamen.'

      • Anonyymi

        Kuka täällä siteeraa Mooseksen lakia?! Eikö riitä: "Älä nai sukulaista, äläkä yhdy eläimeen"?


    • Anonyymi

      Kymmenen käskyä
      2.Moos.20:
      1. Sitten Jumala puhui kaikki nämä sanat:
      2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka toin sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
      3. Älköön sinulla olko muita jumalia minun rinnallani.
      4. Älä tee itsellesi patsasta äläkä mitään kuvaa mistään, mikä on ylhäällä taivaalla(26) tai alhaalla maan päällä tai vesissä maan alla.
      5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Minä vaadin lapset tilille isien pahoista teoista kolmanteen ja neljänteen polveen saakka, jos he vihaavat minua,
      6. mutta osoitan armoa niille tuhansille(27), jotka rakastavat minua ja pitävät minun käskyni.
      7. Älä lausu turhaan Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka lausuu hänen nimensä turhaan.
      .....

      • Anonyymi

        Noi käskyt kieltää ihmisyyden. Ensinnäkin:

        1. Onko rohkeus, luonteenlujuus, tavoittelemisen arvoista? Jos on, niin ihminen on kasvatettava ympäristössä, joka tekee välttämättömäksi vaikeuksien kanssa kamppailemisen ja reagoinnin pettymyksiin.

        2. Onko kanssaihmisten palveleminen tavoiteltavaa? Jos on, silloin elämänkokemuksen on tarjottava mahdollisuudet kohdata yhteiskunnallista epätasa-arvoisuutta.

        3. Onko toivo, luottavaisuuteen sisältyvä ylevyys, tavoiteltavaa? Jos on, niin ihmisen olemassaoloon täytyy alati kuulua turvattomuustekijöitä, ja vähän väliä ilmenevää epävarmuutta.

        4. Onko toivottavaa totuuden rakkaus ja halukkuus kulkea minne se johdattaakin? Jos on, silloin ihmisen täytyy kasvaa maailmassa, jossa erhe on läsnä ja valheellisuus aina mahdollinen. Miten totuuden voi oppia tuntemaan ilman valheita? On vaikeaa valehdella, jos ei tunne totuutta, ja ihminen kykenee luomaan valheen luonnostaan, valhekin on siis oikein käytettynä tarpeellinen.

        5. Onko ihanteellisuus, jumalallisuutta lähestyvä käsitystapa, toivottavaa? Jos on, niin ihmisen on ponnisteltava ympäristössä, joka ilmentää vain suhteellista hyvyyttä ja kauneutta - olosuhteissa, jotka kannustavat tavoittelemaan lannistumatta sellaista, mikä on parempaa.

        6. Onko uskollisuus, omistautuminen korkean velvollisuuden täyttämiseen, toivottavaa? Jos on, silloin ihmisen täytyy elää ympärillään mahdollisuus petturuuteen ja pakoiluun. Velvollisuudentuntoisuuden sisältämä urheus on siinä, että siihen sisältyy aina epäonnistumisen vaara.

        7. Onko epäitsekkyys, itsensä unohtamisen henki, tavoiteltavaa? Jos on, silloin ihmisen on elettävä kasvotusten sellaisen minuuden kanssa, joka karttaa tunnustusta ja kunnianosoituksia. Ihminen ei kykenisi dynaamisesti valitsemaan jumalallista elämää, ellei olisi tätä hänen minuutensa elämää, jonka hän voi hylätä. Ihminen ei pystyisi tarttumaan pelastavaan vanhurskauteen, ellei olisi olemassa potentiaalista pahaa, joka vastakohdallaan osoittaa, miten ylevää ja erilaista on hyvä.

        8. Onko mielihyvä, onnellisuuden tuottama tyydytys, tavoiteltavaa? Jos on, ihmisen tulee elää maailmassa, jossa tuskan kokemisen vaihtoehto ja kärsimisen todennäköisyys ovat aina vaikuttavia kokemuksellisia mahdollisuuksia.
        Terv. Urantiakirja (en suosittele kuin osittain lukemaan, koska se pyrkii kieltämään astrologian)


    • Anonyymi

      Markku Mehtälä tee itse itsesi puhelin kädessä kävelyt, Nivala Työmiehentie 2
      Uhkaukset matka Leena
      Opetus vastuu

    • Anonyymi

      Suosikki julisteita pitkin seiniä 🤣 sama asia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe