Raamattu: Jumala vastuussa pahasta

TheMainman

Paitsi, että raamattu näin ihan suoraan ja yksiselitteisesti sanoo:

"Minä joka teen valkeuden ja luon pimeyden, minä joka annan rauhan ja luon pahan; minä olen Herra, joka kaikki nämät teen."


Niin raamatusta voimme yksiselitteisesti päätellä, että jumala on vastuussa pahan luomisesta. Tämän päätelmän voi tehdä luomiskertomuksesta. Sillä jos jumala olisi luonut pelkkää hyvää vailla mahdollisuutta pahaan, miksi käärme olisi korruptoinut Aatamin ja Eevan? Saati miksi pitäisimme sitä pahana ja vääränä?

Sillä jotta voisimme pitää jotain asiaa pahana ja vääränä, meidän tulee ymmärtää pahuuden ja vääryyden konsepti. Jos uskomme automaattisesti että on luotu pelkkää hyvää ja ymmärrämme kaiken hyväksi, mikä saisi meidät kyseenalaistamaan minkään asian hyvyyden? Silloin kaikki näyttäytyisi automaattisesti hyvänä asiasta riippumatta, koska emme voisi muutenkaan asiaa ymmärtää.

Edellä mainitusta syystä käärmeen tuli tuntea sellaiset konseptit kuin paha ja väärä, jotta se voisi niihin houkutella. Tämä siis ENNEN syntiinlankeemusta. Ja koska kretiinit väittävät että jumala loi kaiken, niin hän loi myös käärmeen sinne paratiisiin, ja käärmeelle kyvyn ymmärtää pahuuden käsitteen, eli jumala loi kyvyn tehdä pahaa ja väärää ja siis sitä kautta pahan ja väärän.

Lisäksi tulee huomata, että raamattu keretoo suoraan jakaunistelematta, että jumala päättää kenestä tulee paha ja väärintekijä:

" Hän sanoo Moosekselle: "Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon." 16 Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa."

Kuten huomaamme, mikäli joku väittää uskovansa raamattuun, ja pitää sen ilmoitusta oikeellisena, tulee hänen uskoa että

A) Jumala loi pahan
B) Jumala aktiivisesti korruptoi ihmisiä

Toki voi nappailla rusinoita pullasta ja väittää ettei näin ole, mutta silloin on ristiriidassa raamatun ilmoituksen kanssa ja pitäisikin lakata väittämästä, että uskoo raamatun ilmoituksen olevan virheetöntä ja että kretuilu olisi sisäisesti loogista.

36

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.T.Barnum

      Pari mainitsemisen arvoista pointtia luomiskertomuksesta:

      - Käärme oli se, joka puhui totta, kun taas jumala valehteli hedelmän syömisen koituvan kuolemaksi.

      - Ihmisellä ei ollut tietoa hyvästä ja pahasta ennen syyllistymistään hedelmävarkauteen. Jumala siis rankaisi ihmistä syyntakeettomasta teosta.

      • Ja oleellisinta tuossa "Kuinka ihminen alkoi käyttää vaatteita" -tarinassa on se, ettei kertomuksen mukaan ihmistä koskaan luotu elämään ikuisesti.


      • Törmäsin mielenkiintoiseen mytologian tutkijan Arthur Georgen näkökulmaan luomiskertomuksesta. Hänen mukaansa toinen luomiskertomus on antikaananilainen Jahven ja Asheran avioerokuvaus.

        Kuten kaikki tiedämme, Ashera oli kaananilaisen korkeimman jumalan [El tai El Elyon] puoliso. Jahve otti vähitellen korkeimman paikan ja samalla hänen puolisonsa. Arkeologiset löydöt kertovat, että Jahvea ja Asheraa palvottiin yhtä aikaa. Esimekiksi Kuntillet Ajrudin ruukunpalasissa on tekstit: "Siunatkoon sinua Samarian Jahve ja hänen Asheransa" ja "Siunatkoon sinua Timanin [kaupunki Edomissa] Jahve ja hänen Asheransa".

        Babylonian vankeuden jälkeen juutalaisuus oli siirtymässä monoteismiin ja tarinoista piti hävittää polyteismi. Asherasta oli päästävä eroon. Toinen luomistarina oli propagandaväline tähän.

        Muinaisissa Lähi-idän myyteissä jumalatar, käärme ja puutarha muodostavat kolmiyhteyden. Jumalattaret olivat yleensä hedelmällisyyden ja elämän antajia. Jumalattarien valtakuntaa olivat puutarhat, joiden antimet antoivat elämää ja yltäkylläisyyttä. Puut yhdistävät maailmat; sen juuret ovat alisessa/vainajien maailmassa, runko tässä maailmassa ja oksat tavoittelevat taivaita. Lisäksi puut antavat elämää ruokkivia hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä. Asheran symboli on puu ja tämä tulee hyvin ilmi myös Raamatusta.

        Käärme symboloi luomista ja sillä on ajateltu olevan jumalallisia voimia. Tällainen hyvä käärme on kohottautunut pystyasentoon. Toisaalta käärme luo myös kaaosta. Tällainen paha käärme on kuvattu vaakatasoon maahan.

        Toisessa luomiskertomuksessa mitätöidään nämä kaikki. Jahve luo puutarhan ja puut. Se ei ole enää jumalattaren, Asheran valtakuntaa. Puiden hedelmien syöminen on paha ja kuolemaa tuottava asia, Asheran symboleja, puita ei pidä enää palvoa. Jahve on tästä lähtien puu, jota palvotaan. Tästä osoituksena esimerkiksi Hoosean kirjan 14:9:

        9 Efraim, mitä hyötyä sinulla on epäjumalistasi! Minä vastaan sinun pyyntöihisi, minä pidän sinusta huolen. Minä olen kuin ikivihreä sypressi, vain minä kannan sinulle hedelmää.

        Käärme on poljettu maahan arvottomana ja kaaos on torjuttu paratiisista. Asheraa symboloiva kaiken elämän kantaäiti Hawwa synnyttää tästä lähtien kivulla, kun taas jumalattaret synnyttävät kivuttomaksi. Hänelle ei jää edes kykyä elämän antamiseen itsenäisesti kuten jumalattarilla vaan hän tarvitsee siihenkin Jahven apua:

        1 [i] Mies yhtyi vaimoonsa Eevaan, ja Eeva tuli raskaaksi ja synnytti Kainin. Eeva sanoi: "Minä olen Herran avulla saanut poikalapsen."

        Näin polyteistisen Jahven puoliso editoitiin tehokkaasti pois ja toinen luomiskertomus toimi tehokkaana varoituksena, Asheraa, puutarhaa, puita ja käärmettä ei saa palvoa enää.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Törmäsin mielenkiintoiseen mytologian tutkijan Arthur Georgen näkökulmaan luomiskertomuksesta. Hänen mukaansa toinen luomiskertomus on antikaananilainen Jahven ja Asheran avioerokuvaus.

        Kuten kaikki tiedämme, Ashera oli kaananilaisen korkeimman jumalan [El tai El Elyon] puoliso. Jahve otti vähitellen korkeimman paikan ja samalla hänen puolisonsa. Arkeologiset löydöt kertovat, että Jahvea ja Asheraa palvottiin yhtä aikaa. Esimekiksi Kuntillet Ajrudin ruukunpalasissa on tekstit: "Siunatkoon sinua Samarian Jahve ja hänen Asheransa" ja "Siunatkoon sinua Timanin [kaupunki Edomissa] Jahve ja hänen Asheransa".

        Babylonian vankeuden jälkeen juutalaisuus oli siirtymässä monoteismiin ja tarinoista piti hävittää polyteismi. Asherasta oli päästävä eroon. Toinen luomistarina oli propagandaväline tähän.

        Muinaisissa Lähi-idän myyteissä jumalatar, käärme ja puutarha muodostavat kolmiyhteyden. Jumalattaret olivat yleensä hedelmällisyyden ja elämän antajia. Jumalattarien valtakuntaa olivat puutarhat, joiden antimet antoivat elämää ja yltäkylläisyyttä. Puut yhdistävät maailmat; sen juuret ovat alisessa/vainajien maailmassa, runko tässä maailmassa ja oksat tavoittelevat taivaita. Lisäksi puut antavat elämää ruokkivia hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä. Asheran symboli on puu ja tämä tulee hyvin ilmi myös Raamatusta.

        Käärme symboloi luomista ja sillä on ajateltu olevan jumalallisia voimia. Tällainen hyvä käärme on kohottautunut pystyasentoon. Toisaalta käärme luo myös kaaosta. Tällainen paha käärme on kuvattu vaakatasoon maahan.

        Toisessa luomiskertomuksessa mitätöidään nämä kaikki. Jahve luo puutarhan ja puut. Se ei ole enää jumalattaren, Asheran valtakuntaa. Puiden hedelmien syöminen on paha ja kuolemaa tuottava asia, Asheran symboleja, puita ei pidä enää palvoa. Jahve on tästä lähtien puu, jota palvotaan. Tästä osoituksena esimerkiksi Hoosean kirjan 14:9:

        9 Efraim, mitä hyötyä sinulla on epäjumalistasi! Minä vastaan sinun pyyntöihisi, minä pidän sinusta huolen. Minä olen kuin ikivihreä sypressi, vain minä kannan sinulle hedelmää.

        Käärme on poljettu maahan arvottomana ja kaaos on torjuttu paratiisista. Asheraa symboloiva kaiken elämän kantaäiti Hawwa synnyttää tästä lähtien kivulla, kun taas jumalattaret synnyttävät kivuttomaksi. Hänelle ei jää edes kykyä elämän antamiseen itsenäisesti kuten jumalattarilla vaan hän tarvitsee siihenkin Jahven apua:

        1 [i] Mies yhtyi vaimoonsa Eevaan, ja Eeva tuli raskaaksi ja synnytti Kainin. Eeva sanoi: "Minä olen Herran avulla saanut poikalapsen."

        Näin polyteistisen Jahven puoliso editoitiin tehokkaasti pois ja toinen luomiskertomus toimi tehokkaana varoituksena, Asheraa, puutarhaa, puita ja käärmettä ei saa palvoa enää.

        Ehkä tästä voisi tehdä oman aloituksenkin, mutta luulen ettei kretuilta saa tähän mitään järjellistä argumenttia. Ohessa linkki Arthur Georgen tekstiin.

        https://mythologymatters.wordpress.com/2014/10/06/yahwehs-divorce-from-the-goddess-asherah-in-the-garden-of-eden/


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Törmäsin mielenkiintoiseen mytologian tutkijan Arthur Georgen näkökulmaan luomiskertomuksesta. Hänen mukaansa toinen luomiskertomus on antikaananilainen Jahven ja Asheran avioerokuvaus.

        Kuten kaikki tiedämme, Ashera oli kaananilaisen korkeimman jumalan [El tai El Elyon] puoliso. Jahve otti vähitellen korkeimman paikan ja samalla hänen puolisonsa. Arkeologiset löydöt kertovat, että Jahvea ja Asheraa palvottiin yhtä aikaa. Esimekiksi Kuntillet Ajrudin ruukunpalasissa on tekstit: "Siunatkoon sinua Samarian Jahve ja hänen Asheransa" ja "Siunatkoon sinua Timanin [kaupunki Edomissa] Jahve ja hänen Asheransa".

        Babylonian vankeuden jälkeen juutalaisuus oli siirtymässä monoteismiin ja tarinoista piti hävittää polyteismi. Asherasta oli päästävä eroon. Toinen luomistarina oli propagandaväline tähän.

        Muinaisissa Lähi-idän myyteissä jumalatar, käärme ja puutarha muodostavat kolmiyhteyden. Jumalattaret olivat yleensä hedelmällisyyden ja elämän antajia. Jumalattarien valtakuntaa olivat puutarhat, joiden antimet antoivat elämää ja yltäkylläisyyttä. Puut yhdistävät maailmat; sen juuret ovat alisessa/vainajien maailmassa, runko tässä maailmassa ja oksat tavoittelevat taivaita. Lisäksi puut antavat elämää ruokkivia hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä. Asheran symboli on puu ja tämä tulee hyvin ilmi myös Raamatusta.

        Käärme symboloi luomista ja sillä on ajateltu olevan jumalallisia voimia. Tällainen hyvä käärme on kohottautunut pystyasentoon. Toisaalta käärme luo myös kaaosta. Tällainen paha käärme on kuvattu vaakatasoon maahan.

        Toisessa luomiskertomuksessa mitätöidään nämä kaikki. Jahve luo puutarhan ja puut. Se ei ole enää jumalattaren, Asheran valtakuntaa. Puiden hedelmien syöminen on paha ja kuolemaa tuottava asia, Asheran symboleja, puita ei pidä enää palvoa. Jahve on tästä lähtien puu, jota palvotaan. Tästä osoituksena esimerkiksi Hoosean kirjan 14:9:

        9 Efraim, mitä hyötyä sinulla on epäjumalistasi! Minä vastaan sinun pyyntöihisi, minä pidän sinusta huolen. Minä olen kuin ikivihreä sypressi, vain minä kannan sinulle hedelmää.

        Käärme on poljettu maahan arvottomana ja kaaos on torjuttu paratiisista. Asheraa symboloiva kaiken elämän kantaäiti Hawwa synnyttää tästä lähtien kivulla, kun taas jumalattaret synnyttävät kivuttomaksi. Hänelle ei jää edes kykyä elämän antamiseen itsenäisesti kuten jumalattarilla vaan hän tarvitsee siihenkin Jahven apua:

        1 [i] Mies yhtyi vaimoonsa Eevaan, ja Eeva tuli raskaaksi ja synnytti Kainin. Eeva sanoi: "Minä olen Herran avulla saanut poikalapsen."

        Näin polyteistisen Jahven puoliso editoitiin tehokkaasti pois ja toinen luomiskertomus toimi tehokkaana varoituksena, Asheraa, puutarhaa, puita ja käärmettä ei saa palvoa enää.

        Käärmeestä jäi vielä mainitsematta se, että sitä on pidetty perinteisesti parantamisen, uudestisyntymisen ja voimien palaamisen symbolina. Asklepioksen sauvan käärme on jäänyt lääketieteen symboliksi Raamatun propagandasta huolimatta.

        Ohessa Wikipediasta:

        "Asklepioksen sauvan ympärille kiertynyt käärme on pensaskäärme (Zamenis longissimus), joka on Välimeren alueen yleisimpiä käärmeitä. Niitä pidettiin antiikin aikoina Asklepiokselle pyhitetyissä temppeleissä, jonne ihmiset tulivat pyytämään apua sairauksiinsa. Pensaskäärmeiden avulla saatiin apua lääkintätaidon jumalalta. Käärmeen nahanluonnin on katsottu symbolisoivan uudestisyntymistä ja voimien palaamista.

        Asklepioksen sauvan edeltäjiä ovat sumerilais-akkadilaisen parantamisen jumalan Ningišzidan sauva, jota kiersi kaksi käärmettä. Lisäksi foinikialaisten jumala Eschmun kuvattiin usein käärmeen kanssa."



    • Maarakatti

      Jumala ottaa vastuun kaikesta ja korjaa ennalleen, mikä meni pieleen, Raamatun polussa kaikki on hyvin. Se on jokaisen oma valinta, tämä on Jumalan valintatapa, on joku parempi tapa valita, kaikki saa tulla jotka haluaa. Jumala on Viisas ja Rakkaus, Rakkaudessa ei ole järkeä, se ylittää sen mennen tullen, Menee yli hilseen, armo on autuasta. Ilman sitä ihmiskunta ei pääse sivilisaatiossa korkeammalle asteelle, Tämä sukupolvi edustaa vielä primitiivisyyttä .

      • "Jumala ottaa vastuun kaikesta ja korjaa ennalleen, mikä meni pieleen, Raamatun polussa kaikki on hyvin."

        Paitsi, että hänen kuvakseen luomistaan ihmisistä miljardit joutuvat Raamatun mukaan ikuiseen helvetin kärsimykseen. Lisäksi koko "luomakunta" on Raamatun mukaan kärsinyt Aatamin ja Eevan lankeemuksesta lähtien. Milnen sanoin: "Kynsin, hampain verisin..."

        En sanoisi, että sellaisessa projektissa kaikki on hyvin.


    • "Minä joka teen valkeuden ja luon pimeyden, minä joka annan rauhan ja luon pahan; minä olen Herra, joka kaikki nämät teen."

      "Niin raamatusta voimme yksiselitteisesti päätellä, että jumala on vastuussa pahan luomisesta. Tämän päätelmän voi tehdä luomiskertomuksesta. Sillä jos jumala olisi luonut pelkkää hyvää vailla mahdollisuutta pahaan, miksi käärme olisi korruptoinut Aatamin ja Eevan? Saati miksi pitäisimme sitä pahana ja vääränä? "

      Aloittaja ymmärtää väärin "luoda" -sanan tulkinnan tässä kohden. Jumala on rakkaus eikä Jumala ei ole syyllinen mihinkään pahaan eikä ole vastuussa pahoista asioista, joita ihmisille tapahtuu.

      Kuitenkin Raamattu opettaa kylvämisen ja niittämisen laista eli mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. (Gal.6:7) Tämä tarkoittaa käytännössä, että ihminen saa, mitä hän on tilannut.

      Jos ihminen synnillään tilaa itselleen pahaa, niin Jumala "luo" hänelle pahan eli sallii pahan kohdata häntä. Esim. jos ihminen juo itsensä humalaa ja näin "tilaa" itselleen onnettomuuden tai sairauden, niin Jumala "luo" hänelle sen, minkä hän on tilannutkin. Näin yksinkertaista se on. Mitään ristiriitaa ja epäoikeudenmukaisuutta ei Jumalan toimintaa liity.

      Kaiken lähtökohta on kuitenkin ensimmäisten ihmisten syntiinlankeemus, jonka seurauksena paha tuli maailmaan. Eli ihminen on tässäkin pahan alkulähde. Jumala on kuitenkin suunnitellut ulospääsyn pahan ongelmasta. Hän lähetti oman Poikansa, Jeesuksen Kristuksen kärsimään rangaistuksen ihmiskunnan syntien edestä, niin että uskomalla Jeesukseen ja Hänen sovitustyöhönsä, ihminen voi saada syntinsä anteeksi ja saada iankaikkisen elämän Jumalan valtakunnassa, missä ei ole mitään pahuutta eikä vääryyttä.

      Jos ateistit haluavat päästä maailmaan, missä ei ole pahuutta, niin heille on tarjolla tämä Jumalan valtakunta. Joten heillä ei pitäisi olla mitään perustetta ruikuttaa pahuudesta, jos kerran itse kieltäytyvät astumasta maailmaan, missä pahuutta ei ole.

      • Yritän muotoilla sanottavani mahdollisimman kauniisti... hetkinen... höpö höpö ja kirvesvartta ittelles.


      • TheMainman

        "Aloittaja ymmärtää väärin "luoda" -sanan tulkinnan tässä kohden. Jumala on rakkaus eikä Jumala ei ole syyllinen mihinkään pahaan eikä ole vastuussa pahoista asioista, joita ihmisille tapahtuu."

        Seli seli. Teksti on yksiselitteistä, jumalasi loi pahan.

        "Kuitenkin Raamattu opettaa kylvämisen ja niittämisen laista eli mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. (Gal.6:7) Tämä tarkoittaa käytännössä, että ihminen saa, mitä hän on tilannut."

        Siis minulle pitäisi tulla pizza? Kiitän siitä kuitenkin paikallisen firman lähettiä...

        "Jos ihminen synnillään tilaa itselleen pahaa, niin Jumala "luo" hänelle pahan eli sallii pahan kohdata häntä. Esim. jos ihminen juo itsensä humalaa ja näin "tilaa" itselleen onnettomuuden tai sairauden, niin Jumala "luo" hänelle sen, minkä hän on tilannutkin. Näin yksinkertaista se on. Mitään ristiriitaa ja epäoikeudenmukaisuutta ei Jumalan toimintaa liity."

        Selittelyn makua. Jumalasi luo pahan.

        "Kaiken lähtökohta on kuitenkin ensimmäisten ihmisten syntiinlankeemus, jonka seurauksena paha tuli maailmaan. "

        Olet ristiriidassa raamatun kanssa.

        "Eli ihminen on tässäkin pahan alkulähde. Jumala on kuitenkin suunnitellut ulospääsyn pahan ongelmasta. Hän lähetti oman Poikansa, Jeesuksen Kristuksen kärsimään rangaistuksen ihmiskunnan syntien edestä, niin että uskomalla Jeesukseen ja Hänen sovitustyöhönsä, ihminen voi saada syntinsä anteeksi ja saada iankaikkisen elämän Jumalan valtakunnassa, missä ei ole mitään pahuutta eikä vääryyttä."

        Jumalasi tahtoi syntiinlankeemusta.

        "Jos ateistit haluavat päästä maailmaan, missä ei ole pahuutta, niin heille on tarjolla tämä Jumalan valtakunta. Joten heillä ei pitäisi olla mitään perustetta ruikuttaa pahuudesta, jos kerran itse kieltäytyvät astumasta maailmaan, missä pahuutta ei ole."

        Niin, teillä uskovien piireissähän EI tapahdu poikkeuksellisen paljon väkivaltaa, pedofiliaa ja terrorismia... Tosin nehän eivät ole mielestäsi paha asia...


    • "Minä joka teen valkeuden ja luon pimeyden, minä joka annan rauhan ja luon pahan; minä olen Herra, joka kaikki nämät teen."

      Huomatkaa aikamuodot! Jumala ei sano: "Minä loin pahan" , vaan Hän sanoo: "Minä luon pahan."
      Jumala ei luonut pahaa eikä pimeyttä, mutta Hän sallii sen niille, jotka tulevat niitä "tilaamaan"

      • Olet epätoivoinen. Mitä sitten tarkoittaa "Minä joka teen valkeuden..."?


      • marathustra kirjoitti:

        Olet epätoivoinen. Mitä sitten tarkoittaa "Minä joka teen valkeuden..."?

        No hän luo sen tietenkin joka aamu uudelleen. Ja lisäksi kun sytytät tulitikun tai lampun niin jumala on siinä luomassa.


      • Nebukd

        Mark, sinulla ei ole muuta ongelmaa kuin tämä: 1. Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä ja siten itse vastuussa luomansa ihmisen tekemisistä; 2. Jumala ei ole kaikkivoipa tai kaikkitietävä eikä siten vastuussa ihmisestä... muttei myöskään se olio, johon kristityt enimmäkseen uskovat. Jehovat yms. voivat yrittää temppuilla "sallimisen", "tilaamisen" ja "luomisen" merkityseroilla tässä, mutta Jumalasta puhuttaessa niillä ei ole mitään eroa, jos jumaluudestansa pidetään kiinni. Tai vaikka näin: yhdestä suupielestänsä Mark puhuu samasta oliosta kaikkivaltiaana, toisesta suupielestänsä ihmisten pienenä ja heikkona uhrina (niin se ihminen menee pahaa tekemään eikä jumala sille mitään voi). Mutta tietenkään uskovaisella ei ole koskaan ollut vaikeuksia uskoa toisensa poissulkeviin asioihin yht'aikaa.


    • "Niin raamatusta voimme yksiselitteisesti päätellä, että jumala on vastuussa pahan luomisesta. Tämän päätelmän voi tehdä luomiskertomuksesta. Sillä jos jumala olisi luonut pelkkää hyvää vailla mahdollisuutta pahaan, miksi käärme olisi korruptoinut Aatamin ja Eevan? Saati miksi pitäisimme sitä pahana ja vääränä?"

      On turha jankuttaa tätä asiaa, koska Jeesus sovitti koko syntikysymyksen pois kärsiessään rangaistuksen ihmiskunnan syntien edestä Golgatan keskimmäisellä ristillä. Se on osoitus Jumala suunnattomasta rakkaudesta meitä ihmisiä kohtaan.
      Pahuus on ongelma vain niille, jotka eivät halua ottaa vastaan Jumalan armahdusta ja rakkautta, joka on annettu meille lahjaksi Jeesuksen Kristuksen kautta.

      • "On turha jankuttaa tätä asiaa..."

        Totta, et pysty selittämään tätä pahuutta pois. Vanha testamentti ja Uusi testamentti on niin pahasti ristiriidassa, että toisesta pitää luopua, jos meinaa säilyttää minkäänlaista logiikkaa. Muista, että Jahve voi täysin oman mielensä mukaan paaduttaa ihmisen pahaksi ja tuomita helvettiin. Siinä ei Jeesuksen sovitustyö auta mitään. Otetaan esimerkiksi toinen maailmansota. Varmasti Jahve korotti ja paadutti Hitlerin, joka aloitti tuhoisan sodan, jonka uhriksi päätyi noin 50 miljoonaa ihmistä. Kaikki tämä oli Jahven syytä. samoin kaikki muu ihmisen aiheuttama pahuus. Jahve paaduttaa ihmisen pahaksi ja ihminen tekee sen jälkeen pahoja tekoja.

        17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa."

        18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        "On turha jankuttaa tätä asiaa..."

        Totta, et pysty selittämään tätä pahuutta pois. Vanha testamentti ja Uusi testamentti on niin pahasti ristiriidassa, että toisesta pitää luopua, jos meinaa säilyttää minkäänlaista logiikkaa. Muista, että Jahve voi täysin oman mielensä mukaan paaduttaa ihmisen pahaksi ja tuomita helvettiin. Siinä ei Jeesuksen sovitustyö auta mitään. Otetaan esimerkiksi toinen maailmansota. Varmasti Jahve korotti ja paadutti Hitlerin, joka aloitti tuhoisan sodan, jonka uhriksi päätyi noin 50 miljoonaa ihmistä. Kaikki tämä oli Jahven syytä. samoin kaikki muu ihmisen aiheuttama pahuus. Jahve paaduttaa ihmisen pahaksi ja ihminen tekee sen jälkeen pahoja tekoja.

        17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa."

        18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.

        "Totta, et pysty selittämään tätä pahuutta pois. Vanha testamentti ja Uusi testamentti on niin pahasti ristiriidassa, että toisesta pitää luopua, jos meinaa säilyttää minkäänlaista logiikkaa."

        Jumala ei ole koskaan syyllinen pahuuten. Pahuus tuli ihmisen syntiinlankeemuksen seurauksena. Ja Jeesus on sovittanut senkin ongelman. Jos olet pahuutta vastaan, niin silloin olet samalla puolella kuin Jumala, Jeesus ja kristinusko ja silloin sinulla ei ole mitään perustetta olla ateisti tai evolutionisti, vaan kristitty uskova.
        Toiseksi, Jumalan valtakunnassa ei ole mitään pahuutta. Jos haluat maailman, missä ei ole pahuutta, sinun tulee etsiä Jumalan valtakuntaa. Jeesus Kristus on tie Jumalan valtakuntaan, joten tervetuloa Jeesus-junaan. Tilaa on vielä!


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        "On turha jankuttaa tätä asiaa..."

        Totta, et pysty selittämään tätä pahuutta pois. Vanha testamentti ja Uusi testamentti on niin pahasti ristiriidassa, että toisesta pitää luopua, jos meinaa säilyttää minkäänlaista logiikkaa. Muista, että Jahve voi täysin oman mielensä mukaan paaduttaa ihmisen pahaksi ja tuomita helvettiin. Siinä ei Jeesuksen sovitustyö auta mitään. Otetaan esimerkiksi toinen maailmansota. Varmasti Jahve korotti ja paadutti Hitlerin, joka aloitti tuhoisan sodan, jonka uhriksi päätyi noin 50 miljoonaa ihmistä. Kaikki tämä oli Jahven syytä. samoin kaikki muu ihmisen aiheuttama pahuus. Jahve paaduttaa ihmisen pahaksi ja ihminen tekee sen jälkeen pahoja tekoja.

        17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa."

        18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.

        "Varmasti Jahve korotti ja paadutti Hitlerin, joka aloitti tuhoisan sodan, jonka uhriksi päätyi noin 50 miljoonaa ihmistä. Kaikki tämä oli Jahven syytä. samoin kaikki muu ihmisen aiheuttama pahuus. Jahve paaduttaa ihmisen pahaksi ja ihminen tekee sen jälkeen pahoja tekoja."

        Hitler sai sen, mitä oli tilannutkin. Mitään ristiriitaa ei ole Jumalan rakkauden kanssa.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        "On turha jankuttaa tätä asiaa..."

        Totta, et pysty selittämään tätä pahuutta pois. Vanha testamentti ja Uusi testamentti on niin pahasti ristiriidassa, että toisesta pitää luopua, jos meinaa säilyttää minkäänlaista logiikkaa. Muista, että Jahve voi täysin oman mielensä mukaan paaduttaa ihmisen pahaksi ja tuomita helvettiin. Siinä ei Jeesuksen sovitustyö auta mitään. Otetaan esimerkiksi toinen maailmansota. Varmasti Jahve korotti ja paadutti Hitlerin, joka aloitti tuhoisan sodan, jonka uhriksi päätyi noin 50 miljoonaa ihmistä. Kaikki tämä oli Jahven syytä. samoin kaikki muu ihmisen aiheuttama pahuus. Jahve paaduttaa ihmisen pahaksi ja ihminen tekee sen jälkeen pahoja tekoja.

        17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa."

        18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.

        "17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa."

        18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo. "

        Farao sai mitä oli tilannutkin. Mitään ristiriitaa ei ole Jumalan rakkauden kanssa.
        Jos syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunut, Farao ei olisi edes joutunut sellaiseen tilanteeseen, missä Jumala paadutti hänet.
        Jeesus on kuitenkin sovittanut syntiinlankeemuksen ongelman ja siksi meidän ei tarvitse joutua faraon tilanteeseen, jos vain hyväksymme Jeesuksen sovitustyön omalle kohdallemme. Mitään ristiriitaa ei taaskaan ole.


      • Mark5 kirjoitti:

        "Varmasti Jahve korotti ja paadutti Hitlerin, joka aloitti tuhoisan sodan, jonka uhriksi päätyi noin 50 miljoonaa ihmistä. Kaikki tämä oli Jahven syytä. samoin kaikki muu ihmisen aiheuttama pahuus. Jahve paaduttaa ihmisen pahaksi ja ihminen tekee sen jälkeen pahoja tekoja."

        Hitler sai sen, mitä oli tilannutkin. Mitään ristiriitaa ei ole Jumalan rakkauden kanssa.

        "Hitler sai sen, mitä oli tilannutkin. Mitään ristiriitaa ei ole Jumalan rakkauden kanssa. "

        Niin sai. Hitler aiheutti pahuuden Jahven avulla.


      • Mark5 kirjoitti:

        "17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa."

        18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo. "

        Farao sai mitä oli tilannutkin. Mitään ristiriitaa ei ole Jumalan rakkauden kanssa.
        Jos syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunut, Farao ei olisi edes joutunut sellaiseen tilanteeseen, missä Jumala paadutti hänet.
        Jeesus on kuitenkin sovittanut syntiinlankeemuksen ongelman ja siksi meidän ei tarvitse joutua faraon tilanteeseen, jos vain hyväksymme Jeesuksen sovitustyön omalle kohdallemme. Mitään ristiriitaa ei taaskaan ole.

        "Farao sai mitä oli tilannutkin."

        Sinulle taulapäälle on selitetty tämä lukuisia kertoja. Faarao ei tilannut syntiinlankeemusta. Faaraolla ei ollut vapaata tahtoa, koska Jahve paadutti hänet. Hän oli pelkkä statisti Jahven saatanallisessa pelissä.

        21 Herra sanoi Moosekselle: "Kun nyt palaat Egyptiin, tee faraon edessä kaikki ne ihmeteot, joihin minä olen antanut sinulle vallan. Mutta minä kovetan hänen sydämensä, niin ettei hän päästä kansaa lähtemään.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        "Farao sai mitä oli tilannutkin."

        Sinulle taulapäälle on selitetty tämä lukuisia kertoja. Faarao ei tilannut syntiinlankeemusta. Faaraolla ei ollut vapaata tahtoa, koska Jahve paadutti hänet. Hän oli pelkkä statisti Jahven saatanallisessa pelissä.

        21 Herra sanoi Moosekselle: "Kun nyt palaat Egyptiin, tee faraon edessä kaikki ne ihmeteot, joihin minä olen antanut sinulle vallan. Mutta minä kovetan hänen sydämensä, niin ettei hän päästä kansaa lähtemään.

        "Sinulle taulapäälle on selitetty tämä lukuisia kertoja. Faarao ei tilannut syntiinlankeemusta. Faaraolla ei ollut vapaata tahtoa, koska Jahve paadutti hänet. Hän oli pelkkä statisti Jahven saatanallisessa pelissä."

        Ensimmäiset ihmiset lankesivat syntiin ja sen seurauksena paha tuli maailmaan ja siitä faraokin tuli osalliseksi ja sen seurauksena farao teki sellaista, mikä sai Jumalan paaduttamaan faraon.
        Ihmisen (ei Jumalan) syntiinlankeemuksesta kaikki sai alkunsa. Jumalaa ei voida syyttää mistään.

        "21 Herra sanoi Moosekselle: "Kun nyt palaat Egyptiin, tee faraon edessä kaikki ne ihmeteot, joihin minä olen antanut sinulle vallan. Mutta minä kovetan hänen sydämensä, niin ettei hän päästä kansaa lähtemään. "

        Farao oli jo tilannut sydämensä paaduttamisen sillä, että oli kieltäytynyt päästämästä israelilaisia vapaaksi. Farao sai sitä, mitä oli tilannutkin.


      • Mark5 kirjoitti:

        "Sinulle taulapäälle on selitetty tämä lukuisia kertoja. Faarao ei tilannut syntiinlankeemusta. Faaraolla ei ollut vapaata tahtoa, koska Jahve paadutti hänet. Hän oli pelkkä statisti Jahven saatanallisessa pelissä."

        Ensimmäiset ihmiset lankesivat syntiin ja sen seurauksena paha tuli maailmaan ja siitä faraokin tuli osalliseksi ja sen seurauksena farao teki sellaista, mikä sai Jumalan paaduttamaan faraon.
        Ihmisen (ei Jumalan) syntiinlankeemuksesta kaikki sai alkunsa. Jumalaa ei voida syyttää mistään.

        "21 Herra sanoi Moosekselle: "Kun nyt palaat Egyptiin, tee faraon edessä kaikki ne ihmeteot, joihin minä olen antanut sinulle vallan. Mutta minä kovetan hänen sydämensä, niin ettei hän päästä kansaa lähtemään. "

        Farao oli jo tilannut sydämensä paaduttamisen sillä, että oli kieltäytynyt päästämästä israelilaisia vapaaksi. Farao sai sitä, mitä oli tilannutkin.

        "Ensimmäiset ihmiset lankesivat syntiin ja sen seurauksena paha tuli maailmaan..."

        Aatamin ja Eevan paratiisisadussa ei puhuta mitään synnistä. Koko tarina on pelkkää propagandaa, jolla yritetään hävittää jäljet Jahven puolisosta. Eikö ole jännää, että Jahven puolisosta on enemmän arkeologisia todisteita kuin kuningas Daavidista?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15217605/luomiskertomuksen-selitys#comment-93146916


      • TheMainman

        "On turha jankuttaa tätä asiaa, koska Jeesus sovitti koko syntikysymyksen pois kärsiessään rangaistuksen ihmiskunnan syntien edestä Golgatan keskimmäisellä ristillä. Se on osoitus Jumala suunnattomasta rakkaudesta meitä ihmisiä kohtaan.
        Pahuus on ongelma vain niille, jotka eivät halua ottaa vastaan Jumalan armahdusta ja rakkautta, joka on annettu meille lahjaksi Jeesuksen Kristuksen kautta. "

        Kun raamattu on ristiriidassa kretupellen uskomusten kanssa, hän pistää pään perseeseen ja sormet korviin.

        "Jumala ei ole koskaan syyllinen pahuuten. "

        Niin, jumalasihan haluaa kiduttaa ja kansanmurhata ihmisiä. Se lukee raamatussa...

        "Pahuus tuli ihmisen syntiinlankeemuksen seurauksena."

        Olet ristiriidassa raamatun kanssa.

        " Ja Jeesus on sovittanut senkin ongelman. "

        No, silloinhan pahuutta ei pitäisi olla. Nyt kiellät todellisuudenkin...

        "Jos olet pahuutta vastaan, niin silloin olet samalla puolella kuin Jumala, Jeesus ja kristinusko ja silloin sinulla ei ole mitään perustetta olla ateisti tai evolutionisti, vaan kristitty uskova."

        Juurikin uskonto ja kristinusko ovat pahuuden lähteitä.

        "Toiseksi, Jumalan valtakunnassa ei ole mitään pahuutta. Jos haluat maailman, missä ei ole pahuutta, sinun tulee etsiä Jumalan valtakuntaa. Jeesus Kristus on tie Jumalan valtakuntaan, joten tervetuloa Jeesus-junaan. "

        Jeesus-juna? Sielläkö te homot kristityt touhuatte?

        "Ensimmäiset ihmiset lankesivat syntiin ja sen seurauksena paha tuli maailmaan ja siitä faraokin tuli osalliseksi ja sen seurauksena farao teki sellaista, mikä sai Jumalan paaduttamaan faraon."

        Siis koska Aatami ja Eeva sekoilivat, piti faaraota rangaista? Voidaanko samaa soveltaa sinunkin lapsiisi?

        "Ihmisen (ei Jumalan) syntiinlankeemuksesta kaikki sai alkunsa. Jumalaa ei voida syyttää mistään."

        Jumalasi suunnitteli syntiinlankeemuksen


      • päivystävä.ilkimys
        Mark5 kirjoitti:

        "Sinulle taulapäälle on selitetty tämä lukuisia kertoja. Faarao ei tilannut syntiinlankeemusta. Faaraolla ei ollut vapaata tahtoa, koska Jahve paadutti hänet. Hän oli pelkkä statisti Jahven saatanallisessa pelissä."

        Ensimmäiset ihmiset lankesivat syntiin ja sen seurauksena paha tuli maailmaan ja siitä faraokin tuli osalliseksi ja sen seurauksena farao teki sellaista, mikä sai Jumalan paaduttamaan faraon.
        Ihmisen (ei Jumalan) syntiinlankeemuksesta kaikki sai alkunsa. Jumalaa ei voida syyttää mistään.

        "21 Herra sanoi Moosekselle: "Kun nyt palaat Egyptiin, tee faraon edessä kaikki ne ihmeteot, joihin minä olen antanut sinulle vallan. Mutta minä kovetan hänen sydämensä, niin ettei hän päästä kansaa lähtemään. "

        Farao oli jo tilannut sydämensä paaduttamisen sillä, että oli kieltäytynyt päästämästä israelilaisia vapaaksi. Farao sai sitä, mitä oli tilannutkin.

        Miksi Jumala yleensä antoi ihmiselle mahdollisuuden langeta syntiin? Miksi hän loi kavalimman kaikista kedon eläimistä eli puhuvan käärmeen?


      • teologinen.fundeeraus

        Olenko oikeassa kun muistelen, että juutalaisessa teologiassa ei ole perinteisesti pidetty 1 Moos. 3 kertomusta "syntiinlankeemuskertomuksena", vaan se on juutalaisille paratiisikertomus?


    • "Toki voi nappailla rusinoita pullasta ja väittää ettei näin ole, mutta silloin on ristiriidassa raamatun ilmoituksen kanssa ja pitäisikin lakata väittämästä, että uskoo raamatun ilmoituksen olevan virheetöntä ja että kretuilu olisi sisäisesti loogista."

      Raamatun ilmoitus on, että ihminen tarvitsee syntiensä sovitukseksi Jeesusta Kristusta.
      Jeesus sovitti koko ihmiskunnan synnit ja siten kaikki mainitsemasi "ristiriidat" on käsitelty jo Jeesuksen uhrikuoleman kautta.
      Ihmisen tulee vain uskossa ottaa vastaan se pelastus, jonka Jumala on Jeesuksen kautta mahdollistanut. Siinä ei ole mitään ristiriitaa, vääryyttä eikä epäjohdonmukaisuutta.

      • TheMainman

        "Raamatun ilmoitus on, että ihminen tarvitsee syntiensä sovitukseksi Jeesusta Kristusta."

        Raamatun mukaan näin ei ole.

        "Jeesus sovitti koko ihmiskunnan synnit ja siten kaikki mainitsemasi "ristiriidat" on käsitelty jo Jeesuksen uhrikuoleman kautta.
        Ihmisen tulee vain uskossa ottaa vastaan se pelastus, jonka Jumala on Jeesuksen kautta mahdollistanut. Siinä ei ole mitään ristiriitaa, vääryyttä eikä epäjohdonmukaisuutta. "

        Kyllä on.


    • Kirjakääröt

      1Moos.3:24 Ja hän karkoitti ihmisen....Biblia (1776). Ja ajoi Adamin ulos....Siis Eeva jäi paratiisiin.

    • Jumalan rakkautta psalmeissa.

      "Herra antaa meille kaikkea hyvää, ja meidän maamme antaa satonsa." (Ps.85:13)

      "Sillä Sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka Sinua avuksensa huutavat." (Ps.86:5)

      "Kaikesta sydämestäni minä kiitän Sinua, Herra, minun Jumalani, ja kunnioitan Sinun nimeäsi iankaikkisesti; sillä Sinun armosi on suuri minua kohtaan, Sinä olet pelastanut minun sieluni tuonelan syvyydestä." (Ps.86:12-13)

      "Kiitä Herraa, minun sieluni, ja kaikki, mitä minussa on, Hänen pyhää nimeänsä. Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää Hän on sinulle tehnyt, Hän joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi, joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella, joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan. Herra tekee vanhurskauden ja hankkii oikeuden kaikille sorretuille." (Ps.103:1-6)

      "Herra on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja suuri armossa.
      Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa." (Ps.145:8-9)

      "Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja Hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli." (Ps.34:19)

      "Sentähden minun sydämeni iloitsee ja sieluni riemuitsee, ja myös minun ruumiini asuu turvassa.
      Sillä Sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa. Sinä neuvot minulle elämän tien; ylenpalttisesti on iloa Sinun kasvojesi edessä, ihanuutta Sinun oikeassa kädessäsi iankaikkisesti." (Ps.16:9-11)

      • TheMainman

        "Hän sanoi heille: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

        2.Moos:27

        "Sinun tulee kohdella Aita ja sen kuningasta samalla tavoin kuin Jerikoa ja sen kuningasta. Aista saatte kuitenkin ryöstää tavaraa ja karjaa. Sijoita miehiä väijyksiin kaupungin toiselle puolen."

        Joos. 2

        "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."

        Jer. 13:14

        "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."

        1. Sam. 15:3

        "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."

        Jer. 19:9

        "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

        4. Moos. 25:4

        "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

        Hoos. 14:1

        "Näin sanoo Herra: Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi, ja silmiesiedessä minä otan sinun vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava sinun vaimojesi kanssa tämän auringonnähden."

        2. Sam. 12:11

        "Minä (Herra) kasaan onnettomuuksia heidän päällensä, kaikki nuoleni minä heihin ammun. Henääntyvät nälkään ja menehtyvät ruttoon, kulkutautien poltteeseen; minä lähetän heidän kimppuunsa petojenhampaat ja tomussa matelevaisten myrkyn."

        5. Moos. 32:23-24

        Oliko muuta? Raamatun itsensä mukaan, jumalasi ei ole kovin hyvä. Sinähän et tätä kestä, vaan todennäköisesti poistatat totuuden.


    • 12____13

      Pahuus on sama kuin tyhjyys tai pimeys, ei mitään. Pahuus syntyy kun hyvyys ei vaikuta. Kun Jumala salli ihmisten hylätä hyvän (Jumalan) ja ihmiset hylkäsivät hyvän, pahuus sai tilaa. Vapauden antaminen on silti hyvä. Huonoa on se, että ihmiset näyttävät rakastavan enemmän pahuutta kuin hyvyyttä (Jumalaa).

      • TheMainman

        "Minä joka teen valkeuden ja luon pimeyden, minä joka annan rauhan ja luon pahan; minä olen Herra, joka kaikki nämät teen."


        Suoraan raamatusta. Jumalasi luo sen mukaan pahuuden.


    • Voihanvitalis

      2Kun.19:35 Ja sinä yönä Herran enkeli lähti ja löi Assurin leirissä sata kahdeksankymmentä viisi tuhatta miestä, ja kun noustiin aamulla varhain, niin katso, ne olivat kaikki kuolleita ruumiita.

    • teologinen.fundeeraus

      Vanhan testamentin eräissä teologisissa traditioissa esiintyy monistinen ajattelu eikä dualistinen. Toisin sanoen ei ole Jumalaa ja hänen vastavoimaansa, persoonallista pahaa, paholaista, vaan Jumalasta tulee kaikki: valo ja pimeys, onni ja onnettomuus, hyvä ja paha.

      Koko konsepti saatanasta jonain persoonallisena Jumalan vastavoimana (langennut enkeliruhtinas), demonien valtakunnan kuninkaana ja suorastaan "tämän maailman jumalana" on pitkän teologisen evoluution tulos. VT:n traditioissa saatana esiintyy sangen harvoin ja silloinkin lähinnä Jumalan hoviin kuuluvana Jumalan eräänä poikana ja virkamiehenä, jolla on pääsy taivaaaseen Jumalan luokse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mä haluun et et....

      Sä näyttäydyt mulle... Nyt on sen hetken aika:)
      Ikävä
      92
      2214
    2. Jos toivo on jo kohdallasi mennyttä

      mihin kaikki kaatui?
      Ikävä
      31
      1708
    3. Ensivaikutelmasi hänestä

      Millainen ensivaikutelma oli? Muuttuiko se jossakin vaiheessa?
      Ikävä
      59
      1526
    4. Mitä saavutat dissaamalla naista?

      Ihan mielenkiinnosta vain kysyn.
      Ikävä
      18
      1454
    5. Kirjota tähän että oot kunnossa

      Vaikkei meistä mitään tullutkaan.
      Ikävä
      109
      1383
    6. Työn takiako et uskalla

      Sekö se syy on että kaikki junnaa paikallaan?
      Ikävä
      98
      1285
    7. No mitä luulet, mies?

      Kun nähdään, onko parempi teeskennellä, ettei välillämme ollut mitään tänä vuonna? Ja me emme tavanneet täällä, palstall
      Ikävä
      70
      977
    8. On se kyllä oikeastaan aika kamalaa

      ... sydän hyppää kurkkuun joka kerta, kun hyppäät ruudulle. Miten voi miehellä olla tällainen vaikutus, vielä vuosienkin
      Ikävä
      9
      952
    9. Rakastan sua kaikesta huolimatta

      Aina. Alusta alkaen halusin sut. Tykkäsin kaikesta sinusta. En saanut, mutta halusin. Naiselta
      Ikävä
      18
      923
    10. Tuutko nainen hautajaisiini

      Saat virnuilla ylpeenä kaverisi kanssa ja voit sitten nauttia ja kehuskella kuinka ovelasti pilasit mielenterveyteni /
      Ikävä
      69
      920
    Aihe